Zoekresultaat 1 - 7 van 7 resultaten

  • Identiteitskaart (ID-kaart)

    Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Zeven dagen later kunt u uw identiteitskaart op afspraak ophalen in het gemeentehuis. Met een identiteitskaart reist u vooral binnen Europa. Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Identiteitskaart kwijt Identiteitskaart verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuwe aan. Kies dan voor de optie 'Identiteitskaart aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag Identiteitskaart aanvragen Identiteitskaart ophalen Jonger dan 12 jaar Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind de identiteitskaart zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen.  Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind de identiteitskaart aanvraagt. Zorg dat de identiteitskaart binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Kosten   Kosten Geldigheid  18 jaar en ouder  € 75,00 10 jaar  Jonger dan 18 jaar  € 40,00 5 jaar  Spoedaanvraag  € 57,00 extra   Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u de identiteitskaart sneller nodig hebt. U betaalt hier extra voor. Vraagt u de identiteitskaart voor 14.00 uur aan, dan ligt het document de volgende werkdag vanaf 8.30 uur voor u klaar. Maak ook voor het ophalen een afspraak. Kwijtschelding aanvragen In sommige gevallen is het mogelijk om kwijtschelding voor de aanschaf van een ID-kaart aan te vragen. Hiervoor kunt u het kwijtscheldingsformulier ID-kaart invullen. In de volgende situaties is kwijtschelding mogelijk: Als er kwijtschelding is verleend voor de gemeentelijke belastingen. Wanneer de aanvraag geldt voor een kind ouder dan 14 jaar (vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht). Er geen sprake is van een geldig paspoort. Er niet eerder kwijtschelding is verleend voor de ID-kaart. In geval van diefstal/vermissing kan er niet opnieuw kwijtschelding worden aangevraagd. Inwonende kinderen boven de 18 jaar dienen zelf een verzoek in en kunnen niet meeliften op de toegewezen kwijtschelding gemeentelijke belastingen van de ouders of verzorgers.  

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Zeven dagen later kunt u uw paspoort op afspraak, na 10.30 uur, ophalen in het gemeentehuis. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Nieuwe burgemeester Smallingerland

    Burgemeester Jan Rijpstra neemt in november afscheid als burgemeester van Smallingerland. Dat betekent dat er de komende periode een nieuwe burgemeester gezocht gaat worden. De gemeenteraad heeft een belangrijke rol bij de selectie en voordracht. Bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester wordt er een proces met 14 stappen doorlopen. Deze stappen leest u hieronder. We geven steeds aan bij welke stap we op dit moment zijn. Wanneer er extra informatie beschikbaar is, dan zullen we deze ook toevoegen op deze pagina.  Wij zijn nu bij stap 5/6. 1. Vertrouwenscommissie De gemeenteraad stelt uit zijn midden een vertrouwenscommissie in. Op 6 februari heeft de gemeenteraad hierover vergaderd.  De vertrouwenscommissie doet het voorbereidende werk voor de profielschets gaat de sollicitatiegesprekken voeren  doet de uiteindelijke aanbeveling. 2. Profiel De gemeenteraad stelt een profiel op voor de nieuwe burgemeester. Daarin staat wat de belangrijkste wensen, vaardigheden en eigenschappen zijn voor de uitvoering van deze functie. Het gaat dan bijvoorbeeld over de stijl van leiding geven, communiceren en beslissen.  606 inwoners reageerden via een enquête op vragen over wat zij belangrijk vinden voor de nieuwe burgemeester. Deelnemers die de enquête invulden, vinden het onder meer belangrijk dat de burgemeester die daadkrachtig is, zich richt op de toekomst, beschermd wat bekend en vertrouwd is en betrokken is bij de inwoners. Deze informatie is meegenomen bij de opstelling van het functieprofiel.  Lees de uitkomsten van de enquête. 3. Commissaris van de Koning Op dinsdag 5 maart heeft de gemeenteraad het profiel besproken met drs. A.A.M. Brok, commissaris van de Koning in de provincie Fryslân, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad besproken. De raad heeft formeel de profielschets vastgesteld.  4. Vacature De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft op 12 maart de vacature opengesteld op advies van de commissaris van de Koning. 5. Sollicitatie De sollicitant schrijft een brief. De brieven worden gestuurd aan de commissaris van de Koning. De brief moet vóór 2 april bij de commissaris van de Koning zijn. 6. De kandidaten De commissaris van de Koning wint informatie over de sollicitanten in, voert gesprekken met hen en vraagt justitiële (antecedenten) op van de sollicitanten. Lees ook het persbericht (ook in het Fries) dat hierover is uitgegaan op 16 mei 2024. 7. Selectie De commissaris van de Koning overlegt met de vertrouwenscommissie van de gemeente over de sollicitanten, deelt zijn oordeel en vervolgens wordt gezamenlijk bepaald met welke selectie kandidaten de vertrouwenscommissie zal spreken. 8. Sollicitatiegesprekken De vertrouwenscommissie voert sollicitatiegesprekken met alle geselecteerde kandidaten. 9. Advies De vertrouwenscommissie brengt daarna advies uit aan de gemeenteraad. Daarbij noemt de vertrouwenscommissie welke 2 kandidaten voor benoeming in aanmerking komen. De gemeenteraad bespreekt het advies van de vertrouwenscommissie. 10. Aanbeveling De gemeenteraad stelt de aanbeveling vast met daarop de namen van de 2 beste kandidaten. De kandidaat die bovenaan staat moet volgens de gemeenteraad de nieuwe burgemeester worden. 11. Naar de minister De aanbeveling wordt met het advies van de commissaris van de Koning naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie gestuurd. 12. Screening De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties laat de als eerste aanbevolen kandidaat screenen. Dat betekent dat er naslag wordt gedaan naar de betreffende persoon door de AIVD en dat er een fiscaal onderzoek plaatsvindt. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties spreekt met de kandidaat en bespreekt de voordracht in de ministerraad. Daarna wordt de kandidaat voor benoeming voorgedragen aan de koning. De Koning benoemt de burgemeester bij Koninklijk Besluit. 13. Koninklijk besluit Benoeming vindt plaats bij Koninklijke besluit en wordt bekend gemaakt met een persbericht. De doorlooptijd van de procedure is ongeveer 8 maanden. 14. Beëdiging De commissaris van de Koning beëdigt de burgemeester ten overstaan van de gemeenteraad. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het proces rondom het zoeken naar een nieuwe burgemeester voor Smallingerland? Neem dan contact op met de Griffie: griffie@smallingerland.nl

  • Kamers met Aandacht

    Heeft u een kamer over die u zou willen verhuren aan een jongere? En vindt u het leuk om ervoor te zorgen dat deze jonge huurder zich thuis voelt?  Of ben jij een jongere tussen de 18 en 23 jaar en kom jij uit de jeugdzorg? Wil je graag een kamer huren bij een particulier die jou opneemt in zijn/haar gezin/huishouden? Dan is Kamers met Aandacht iets voor jou! Samen met zorgaanbieders Kamers met Aandacht is als initiatief eerder in andere steden gestart en heeft inmiddels bijna 200 jongeren gekoppeld aan verhuurders. In Smallingerland gaat het om een pilot van twee jaar, waarin Stichting Kamers met Aandacht samen met zorgaanbieders op zoek gaat naar kamers voor jongeren in Smallingerland. Met als doel de jongeren te begeleiden naar volledig zelfstandig wonen. Kamer verhuren? Wilt u graag een kamer verhuren aan een jongere tussen de 18 en 23 jaar? En vindt u het leuk om ervoor te zorgen dat deze jonge huurder zich thuis voelt? De jongere komt uit de jeugdzorg, heeft werk of gaat naar school en heeft geen problematiek die het dagelijks functioneren in de weg staat. Maak het verschil en meldt u zich aan bij Kamers met Aandacht! Het verhuren van een Kamer met Aandacht Iedereen kan een Kamer met Aandacht aanbieden en iedere woonruimte kan een Kamer met Aandacht worden. Heeft u een gezin en een zolderkamer over, bent u alleenstaand of al wat ouder en mist u een jongere in huis? Alles is mogelijk! Voorwaarde is wel dat u de kamer minimaal één jaar verhuurt en dat de huurprijs niet hoger is dan het bedrag dat de landelijke huurcommissie adviseert. Wat ook goed is om te weten is dat het verhuren van een kamer met aandacht voor u als verhuurder geen invloed heeft op uw huurtoeslag. Aandacht en begeleiding De jongere krijgt het eerste half jaar begeleiding van een eigen hulpverlener. En met een beetje persoonlijke aandacht bouwen ze een eigen netwerk op om op terug te vallen. Totdat ze uiteindelijk helemaal op eigen benen kunnen staan. Deze persoonlijke aandacht kunt u als verhuurder geven, maar natuurlijk ook uw huisgenoten zoals kinderen, huisdieren, opa en oma et cetera. Zorgvuldig gekoppeld U wordt zorgvuldig gekoppeld aan een huurder, waarbij u zelf bepaalt hoeveel 'aandacht' u wil bieden en op welke manier. Bovendien blijft de coördinator van Kamers met Aandacht betrokken tijdens het gehele huurcontract, dus u hebt altijd iemand om op terug te vallen, mocht dit nodig zijn. Nieuwsgierig geworden? Bent u geïnteresseerd om een kamer aan een jongere te verhuren kijk dan voor meer informatie op kamersmetaandacht.nl, neem contact op via info@kamersmetaandacht.nl of bel tel. 06 11 13 46 85. Kamer huren? Je kunt een Kamer met Aandacht huren als je tussen de 18 en 23 jaar bent en uit de jeugdzorg komt. Naast een fijn thuis krijg je het eerste half jaar begeleiding van je eigen hulpverlener. En als jij het leuk vindt om ook de verhuurder te helpen met dagelijkse dingen, dan mag dat. Misschien ben jij bijvoorbeeld een kei in computers en is de verhuurder daar erg mee geholpen. Lees meer over het huren van een Kamer met Aandacht Verhuurders en jongeren zoals jij worden zorgvuldig gekoppeld, waarbij verhuurders zelf kunnen aangeven hoeveel 'aandacht' zij willen/kunnen bieden en op welke manier. Maar ook jij kunt aangeven wat je graag zou willen: wel of geen huisdier in huis, samen eten of juist niet. Maar ook of je bij een ouder iemand wil wonen of juist in een gezin met kinderen. Huur en dagbesteding Je betaalt gewoon maandelijks huur voor je kamer (met een maximum van 450 euro, afhankelijk van het type kamer) en je moet ervoor zorgen dat je werk hebt of naar school gaat. Ook is het belangrijk dat je geen problematiek hebt die het dagelijks functioneren in de weg staat. Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op met jouw begeleider en geef aan dat je je wilt aanmelden bij Kamers met Aandacht. Wil je meer informatie? Kijk dan op kamersmetaandacht.nl. Neem contact op via info@kamersmetaandacht.nl of bel naar tel. 06-11134685.  

  • Welstand

    Als u een omgevingsvergunning heeft aangevraagd of een verzoek verkennen initiatief heeft ingediend, dan vragen we de welstandscommissie om advies.  Agenda welstandsvergadering Op donderdag 23 mei wordt in het gemeentehuis een openbare vergadering van de welstandscommissie gehouden. De vergadering begint om 09:30 u. Tijdens deze vergadering worden de volgende bouwplannen behandeld: Welstand- en reclamenota Zuiderhogeweg 53 Drachten, het plaatsen van een dakkapel Blauwverversregel 1 Drachten, het uitbreiden van de erkers De Meerpaal 9 Drachten, bouw van opslagsilo's Biskopswei 1 De Wilgen, herstel brandschade Kraenlanswei 1, De Veenhoop, het plaatsen van zonnepanelen Sportlaan 8a Drachten, bouwen van overkappingen met zonnepanelen Compagnonsplein 1a Drachten, vernieuwen buitengevels Boterbloem 4 Drachten, de bouw van een nieuwe woning De Warren, Drachten (Drachten, C, 11199) Drachten, de bouw van 4 woningen Kavel 3, Houtigehage west Houtigehage, de bouw van een woning De welstand- en reclamenota kunt u bekijken in de Planviewer.

  • Vacatures

    Wist je dat Drachten qua omvang de tweede plaats is van Friesland?  In de gemeente Smallingerland vind je een bijzondere mix van stedelijk gebied, landelijk gebied en water. Met zo'n 600 medewerkers zetten wij ons in om goede voorzieningen en een duurzaam en veilig woon- en werkklimaat te realiseren met oog voor cultuur en een innoverend bedrijfsleven. Drachten groeide vanaf de jaren 50, mede door de komst van Philips, in een snel tempo uit tot de plaats die het nu is. Nu doen zo'n 200.000 mensen uit de regio hier wekelijks boodschappen, volgen een opleiding of maken op een andere manier gebruik van voorzieningen, zoals schouwburg de Lawei, recreatiegebied De Naturij, zwembad De Welle of de grootste jachthaven van Friesland. Onze organisatie Eén van de voordelen van werken bij Smallingerland is onze omvang, waarin we laagdrempelig samenwerken en je gemakkelijk een band opbouwt met collega's van uitvoering tot directie. Samenwerken, persoonlijke betrokkenheid en 'gewoon' doen zijn onderdeel van onze cultuur. Je krijgt bij ons snel ruimte en vertrouwen om een bijdrage te leveren aan grote en kleinere uitdagingen. Daarbij hebben we geluk met de omgeving waarin wij mogen werken, de topografische ligging én de diversiteit die dit biedt aan bijvoorbeeld maatschappelijke opgaven en ruimtelijke projecten. We hebben te maken met stedelijk gebied, authentieke dorpen, platteland en waterrijke gebieden. In combinatie met onze ambitieuze doelen en verbetermogelijkheden levert dit een interessante werkomgeving op, zowel in het sociaal domein, het ruimtelijk domein en in onze keten bedrijfsvoering. Vacatures Hieronder vind je een overzicht van onze vacatures. Klik op de link, lees meer en solliciteer op Werken in Friesland: Strategisch Beleidsadviseur Jeugd 28 - 32 uur per week Reageren kan t/m 5 juni 2024 Regisseur Woonoverlast 26 uur per week Reageren kan t/m 19 mei 2024 Junior Adviseur OOV (Cyberveiligheid) 32 uur per week Reageren kan t/m 26 mei 2024 Senior projectleiders 36 uur per week Reageren kan t/m 2 juni 2024 Boomverzorger 32 - 36 uur per week Reageren kan t/m 2 juni 2024 (Junior) Functionaris Gegevensbescherming 28 - 32 uur per week Reageren kan t/m 9 juni 2024

  • Openbare besluitenlijsten

    Openbare besluitenlijsten 2024 14 mei 7 mei 23 april 16 april 9 april 2 april 26 maart 19 maart 12 maart 5 maart 27 februari 13 februari 6 februari 30 januari 24 januari 16 januari 9 januari Openbare besluitenlijsten 2023 19 december 12 december  5 december 28 november 21 november 14 november 7 november  31 oktober 17 oktober 9 oktober 3 oktober 26 september 19 september  12 september 5 september 29 augustus 22 augustus 18 juli 11 juli  4 juli 27 juni 12 juni 6 juni 30 mei 23 mei 16 mei 9 mei 25 april 18 april 11 april  4 april 28 maart 21 maart 14 maart 7 maart 21 februari  14 februari 7 februari 24 januari  17 januari 10 januari Openbare besluitenlijsten 2022 20 december 13 december  6 december 29 november 22 november 15 november 8 november 1 november 25 oktober 11 oktober 4 oktober 27 september 20 september 13 september 6 september 30 augustus 23 augustus  13 juli  12 juli  5 juli  27 juni 21 juni 14 juni