Zoekresultaat 1 - 10 van 11 resultaten

  • Minimaregelingen

    Minimaregelingen is een verzamelnaam voor regelingen voor mensen met een laag inkomen. Denk hierbij aan de bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag, individuele studietoeslag, AV Frieso zorgverzekering, kindregeling en het Sportfonds Smallingerland. Deze regelingen kunnen een aantal kosten voor u vergoeden. Dit kan wanneer uw (gezins)inkomen en vermogen lager is dan de normen (regels) die hiervoor zijn afgesproken.  Budgetgids In de budgetgids van de gemeente Smallingerland vindt u een overzicht van alle regelingen en extra's voor mensen met een laag inkomen. In de gids staan ook de voorwaarden en grenzen voor inkomen en vermogen. Daarnaast vindt u er informatie over organisaties die kunnen helpen.. Download Budgetgids Kijk waar u recht op hebt Er zijn in Nederland en binnen de gemeente Smallingerland veel regelingen en toeslagen, maar hoe weet u nu waar u recht op hebt?  Op de website datgeldtvoormij.nl kunt u bekijken welke toeslagen en/of regelingen u aan kunt vragen. Meer informatie vindt u bij Hulp bij financiële vragen. Bijzondere bijstand Bijzondere bijstand is er als u bijzondere noodzakelijke kosten heeft die u niet kunt betalen en nergens anders vergoed kunt krijgen. Bijvoorbeeld advocaatkosten, kosten bewindvoering of bijzondere reiskosten.  Ook als uw inkomen hoger is dan 115% van de bijstandsnorm die voor u geldt, kunt u misschien in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) bijzondere bijstand. Lever de aanvraag in vóórdat u de kosten gaat maken. Wij kijken graag samen met u of de kosten (deels) vergoed kunnen worden. Aanvragen bijzonder bijstand U kunt de bijzondere bijstand digitaal of schriftelijk aanvragen. Digitaal aanvragen bijzondere bijstand  Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 159kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele inkomenstoeslag (IKT) Had u de afgelopen drie jaar gemiddeld een inkomen tot 115% van de bijstandsnorm? En bent u en uw partner tussen de 21 en pensioengerechtigde leeftijd? Dan kunt u één keer per 12 maanden een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Deze toeslag mag u overal voor gebruiken. U wordt niet gekort op uw uitkering en de toeslag wordt niet gezien als inkomen.  Let op: Ontving u in de afgelopen 3 jaar studiefinanciering, dan komt u niet voor deze regeling in aanmerking. Hoogte individuele inkomenstoeslag Alleenstaande € 375 Alleenstaande ouder € 375 Gehuwden / samenwonenden € 450 Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden en heeft u geen bericht van ons ontvangen? Neem dan contact met ons op. Aanvragen U kunt de Individuele inkomenstoeslag (IKT) digitaal en schriftelijk aanvragen: Digitale aanvraag IKT Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 116kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele studietoeslag Als u studeert en door een beperking niet kunt bijverdienen, dan kunt u een individuele studietoeslag krijgen. Het bedrag is afhankelijk van uw leeftijd.  Voorwaarden Om een individuele studietoeslag te krijgen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U volgt een opleiding waarvoor u studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten ontvangt; U heeft een medische beperking waardoor u naast uw studie niet kunt werken; U heeft geen recht op een uitkering op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong-uitkering).   Leeftijd Bedrag 21 jaar en ouder € 359,57 20 jaar € 287,66 19 jaar € 215,66 18 jaar € 179,79 17 jaar € 142,04 16 jaar € 124,06 15 jaar € 107,88 Wat verder belangrijk is Als wij niet genoeg gegevens hebben om te kunnen beslissen of u naast uw studie niet kunt werken door een blijvende beperking, zullen wij een medisch advies opvragen. Hierover nemen wij contact met u op. We kijken alleen naar uw eigen situatie. Als u een partner heeft, dan kijken wij niet naar het (eventuele) inkomen van uw partner. U ontvangt studietoeslag zolang u voldoet aan de voorwaarden.  Een stagevergoeding tot € 215,75 per maand heeft geen invloed op uw studietoeslag. Ontvangt u meer dan € 215,75 per maand stagevergoeding? Dan dan brengen wij de inkomsten uit stagevergoeding boven de € 215,75 per maand in mindering op uw studietoeslag.   Als uw situatie wijzigt, bijvoorbeeld wanneer u geslaagd bent of stopt met de studie, vragen wij u dit direct aan ons door te geven. Zo voorkomt u dat u de toeslag moet terugbetalen. Individuele studietoeslag aanvragen Individuele studietoeslag aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier printen of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB DRACHTEN. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. AV Frieso zorgverzekering Heeft u een laag inkomen en wilt u toch een uitgebreide zorgverzekering? Maak dan gebruik van de AV Frieso Compleet zorgverzekering van de Friesland Zorgverzekeraar. Deze collectieve verzekering is vooral geschikt als u veel zorgkosten heeft. Heeft u weinig zorgkosten, dan is een andere verzekering misschien beter. U kunt alle zorgverzekeringen met elkaar vergelijken op datgeldtvoormij.nl. Voorwaarden U kunt de AV Frieso Compleet verzekering afsluiten als: Uw inkomen lager is dan 115% van de bijstandsnorm; Uw vermogen lager is dan de vermogensgrens; U geen achterstand heeft in de betaling van uw maandelijkse zorgpremie; U al verzekerd bent bij De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen naar De Friesland Wanneer u wel een AV Frieso verzekering wilt afsluiten maar nog bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent dan moet u eerst overstappen naar De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen of een aanvullende zorgverzekering afsluiten kan tot 1 februari van het nieuwe jaar. Dit kan wanneer u voor 31 december uw oude zorgverzekering opzegt. Wanneer u overstapt voor 31 december dan zegt de nieuwe zorgverzekering automatisch de oude zorgverzekering op.  Goed verzekerd Dankzij een bijdrage van de gemeente en een korting van De Friesland Zorgverzekeraar bent u goed verzekerd. Naast de basisverzekering krijgt u bijvoorbeeld een vergoeding voor: Eigen bijdrage Wmo;  Tandartskosten vanaf 18 jaar; Orthodontie tot 18 jaar; Fysiotherapie; Vergoeding voor een bril. Maandelijkse premie, medische keuring en eigen risico In 2024 is de maandelijkse premie voor de AV Frieso € 167,65 per maand. Er is geen medische keuring nodig om deze verzekering af te sluiten. U kunt het eigen risico in termijnen betalen.  Meer informatie vindt u op de website van zorgverzekeraar De Friesland.  Aanvragen AV Frieso Compleet aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Kindregeling De kindregeling is er om alle kinderen mee te kunnen laten doen. Ook als ouders dit zelf niet kunnen betalen. Als u een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm, kunt u een aanvraag doen voor bijvoorbeeld zwemlessen, schoolreisjes, schoolspullen, contributie voor een sport- of muziekvereniging en sportattributen voor uw kind van 0 tot 18 jaar.  Iedere aanvraag voor het vergoeden van kosten moet u van te voren aanvragen. Een medewerker van 'Samen voor alle Kinderen' neemt contact met u op.  Aanvragen Kindregeling Sportfonds Smallingerland Sportfonds Smallingerland is voor alle inwoners van de gemeente Smallingerland vanaf 18 jaar die willen sporten, maar dit niet zelf kunnen betalen. Het lidmaatschap bij een sportvereniging wordt vanuit het Sportfonds vergoed. Aanvragen Sportfonds Kwijtschelding belastingen Soms hoeft u met een inkomen op bijstandsniveau bepaalde gemeentelijke belastingen niet te betalen. Misschien komt u in aanmerking voor kwijtschelding. Kwijtschelding aanvragen Tijdelijke witgoedregeling Is uw wasmachine of koelkast aan vervanging toe? Mogelijk komt u in aanmerking voor onze tijdelijke witgoedregeling. De tijdelijke witgoedregeling valt onder onze subsidieregeling voor energiebesparende producten. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Voorwaarden witgoedregeling U kunt gebruik maken van de tijdelijke witgoedregeling als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Leef- en/of woonsituatie  Inkomensgrens Vermogensgrens       Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.492,-  € 7.575,- Gehuwd/samenwonend/alleenstaande ouder*: € 2.131,-  € 15.150,-       Pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend:  € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de waardebon voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de waardebon voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl   Energiebesparende producten Wilt u uw energierekening verlagen en uw huis verduurzamen?  Misschien kunt u subsidie krijgen voor energiebesparende producten. De energiebesparende producten vallen onder onze subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Welke energiebesparende producten zijn er? Kleine energiebesparende producten, zoals radiatorfolie, tochtstrippen, ledverlichting  Witgoedproducten, zoals een koelkast of wasmachine U kunt subsidie voor energiebesparende producten krijgen als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Leef- en/of woonsituatie  Inkomensgrens Vermogensgrens       Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.492,-  € 7.575,- Gehuwd/samenwonend/alleenstaande ouder*: € 2.131,-  € 15.150,-       Pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend:  € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de voucher voor kleine energiebesparende producten is € 80,- De hoogte van de voucher voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de voucher voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl Hulp bij financiële vragen U kunt op verschillende plekken hulp krijgen wanneer u financiële vragen heeft.  De Bibliotheek In de bibliotheek kunt u terecht met vragen over de digitale overheid, het invullen van formulieren en het doen van belastingaangifte. Hiervoor organiseert de bibliotheek verschillende spreekuren en cursussen. De hulp van de bibliotheek is gratis. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Bibliotheek Drachten. Humanitas Thuisadministratie  Humanitas Thuisadministratie houdt iedere dinsdagochtend van 10:00 tot 12:00 uur een inloopspreekuur voor inwoners van Smallingerland met een laag inkomen. Het gratis inloopspreekuur vindt plaats in de Warme Huiskamer in het gebouw van het Leger des Heils, aan de Stationsweg 112 te Drachten.  U kunt bij het inloopspreekuur terecht met al uw vragen over ontvangen formulieren of met een verzoek om hulp bij het aanvragen van een uitkering, kwijtschelding, toeslagen etc. Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken.  Geldzaken Team Geldzaken van Carins helpt mensen met allemaal zaken rondom geld. Team Geldzaken is er ook voor informatie, advies, bemiddeling en hulp bij het aanvragen van regelingen, hulpmiddelen, een dienst of zorg. Dit doen ze samen met verschillende andere organisaties op het gebied van welzijn, armoede en schulden. Meer informatie over Team Geldzaken vindt u op de website van Carins. Kijk waar u recht op heeft Als inwoner van onze gemeente kunt u direct de toeslagen en regelingen aanvragen waar u recht op heeft. Ontdek het zelf en anoniem. Wilt u weten op welke regelingen en toeslagen u recht hebt? Doe de check via datgeldtvoormij.nl. Via datgeldtvoormij.nl weet u welke toeslagen en/of regelingen er voor u zijn. Ook bekijkt u hier gelijk of u wel het best passende energiecontract en zorgverzekering heeft. Hierdoor kunt u elk jaar tot wel €600,- besparen. Maar misschien nog wel belangrijker: er is weer rust en overzicht omdat de geldzaken op orde zijn. Kijk waar u recht op hebt Liever een persoonlijk gesprek? Via datgeldtvoormij.nl kunt u ook een gratis adviesgesprek aanvragen. Een medewerker van bijvoorbeeld  M.O.S. Wegwijzers, Humanitas, Schuldhulpmaatje laat u tijdens dit gesprek zien waar u recht op heeft en hoe u geld kunt besparen. Het gesprek is vrijblijvend, gratis en vertrouwelijk. De gegevens worden alleen gebruikt om te kijken waar u recht op hebt.   

  • Identiteitskaart (ID-kaart)

    Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Nadat u een nieuwe identiteitskaart heeft aangevraagd, kunt u een nieuwe afspraak maken om de identiteitskaart op te halen. Zorg ervoor dat er minstens zeven dagen tussen deze twee afspraken zit, omdat de identiteitskaart niet eerder klaar zal zijn. Met een identiteitskaart reist u vooral binnen Europa. Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Let op: het is vanaf woensdag 25 september t/m vrijdag 27 september niet mogelijk een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaarten te doen. Nieuw model paspoort en Identiteitskaart Vanaf maandag 30 september komt de Rijksoverheid met een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. Dat doen ze om deze documenten veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens de overgang naar de nieuwe modellen is het vanaf woensdag 25 september t/m vrijdag 27 september niet mogelijk een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaarten te doen. Een gewone aanvraag van een paspoort of identiteitskaart kan in deze periode wel, maar vanaf 18 september is er een langere levertijd. Je hoort aan de balie van ons wanneer je het document precies kunt ophalen. Identiteitskaart kwijt Identiteitskaart verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuwe aan. Kies dan voor de optie 'Identiteitskaart aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag Identiteitskaart aanvragen Identiteitskaart ophalen Jonger dan 12 jaar Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind de identiteitskaart zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen.  Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind de identiteitskaart aanvraagt. Zorg dat de identiteitskaart binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Kosten   Kosten Geldigheid  18 jaar en ouder  € 75,00 10 jaar  Jonger dan 18 jaar  € 40,00 5 jaar  Spoedaanvraag  € 57,00 extra   Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u de identiteitskaart sneller nodig hebt. U betaalt hier extra voor. Vraagt u de identiteitskaart voor 14.00 uur aan, dan ligt het document de volgende werkdag vanaf 8.30 uur voor u klaar. Maak ook voor het ophalen een afspraak. Kwijtschelding aanvragen In sommige gevallen is het mogelijk om kwijtschelding voor de aanschaf van een ID-kaart aan te vragen. Hiervoor kunt u het kwijtscheldingsformulier ID-kaart invullen. In de volgende situaties is kwijtschelding mogelijk: Als er kwijtschelding is verleend voor de gemeentelijke belastingen. Wanneer de aanvraag geldt voor een kind ouder dan 14 jaar (vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht). Er geen sprake is van een geldig paspoort. Er niet eerder kwijtschelding is verleend voor de ID-kaart. In geval van diefstal/vermissing kan er niet opnieuw kwijtschelding worden aangevraagd. Inwonende kinderen boven de 18 jaar dienen zelf een verzoek in en kunnen niet meeliften op de toegewezen kwijtschelding gemeentelijke belastingen van de ouders of verzorgers.  

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Nadat u een nieuw paspoort heeft aangevraagd, kunt u een nieuwe afspraak maken om het paspoort op te halen. Zorg ervoor dat er minstens zeven dagen tussen deze twee afspraken zit, omdat het paspoort niet eerder klaar zal zijn. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Let op: het is vanaf woensdag 25 september t/m vrijdag 27 september niet mogelijk een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaarten te doen. Nieuw model paspoort en Identiteitskaart Vanaf maandag 30 september komt de Rijksoverheid met een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. Dat doen ze om deze documenten veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens de overgang naar de nieuwe modellen is het vanaf woensdag 25 september t/m vrijdag 27 september niet mogelijk een spoedaanvraag voor een paspoort of identiteitskaarten te doen. Een gewone aanvraag van een paspoort of identiteitskaart kan in deze periode wel, maar vanaf 18 september is er een langere levertijd. Je hoort aan de balie van ons wanneer je het document precies kunt ophalen. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Paspoort aanvragen na verlies Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Leerlingenvervoer aanvragen

    Als uw kind naar speciaal onderwijs gaat of de school niet vlakbij huis ligt, kunt u leerlingenvervoer aanvragen. Vul het aanvraagformulier in door in te loggen met DigiD. Let op: het is nu nog niet mogelijk om leerlingenvervoer aan te vragen voor de nieuwe locatie Noorderkracht. Dit kan vanaf 1 november 2024. Leerlingenvervoer aanvragen Mocht het aanvragen van leerlingenvervoer niet lukken met uw eigen DigiD, dan kunt u een mail sturen naar: gemeente@smallingerland.nl. Vervolgens sturen wij u het aanvraagformulier per post toe. Voorwaarden U komt in aanmerking voor de vergoeding van reiskosten als de afstand naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school meer is dan 6 kilometer voor basisonderwijs (PO) 3 kilometer voor speciaal basisonderwijs (SBO) 2 kilometer voor speciaal onderwijs (SO) Kosten Het kind gaat naar het (voorgezet) speciaal onderwijs: geen eigen bijdrage. Het kind gaat naar het basisonderwijs of naar het speciaal basisonderwijs en het gecorrigeerde verzamelinkomen van beide ouders ligt onder de norm: geen eigen bijdrage. Anders betaalt u een eigen bijdrage voor maximaal 2 kinderen per gezin. Is het kind jonger dan 9 jaar? Het kind mag altijd gebruik maken van taxivervoer. Brengt en haalt u het kind zelf? U krijgt een kilometervergoeding. Is het kind 9 jaar of ouder? Het kind kan alleen op advies van school gebruik maken van taxivervoer. Brengt en haalt u het kind zelf? U krijgt een vergoeding op basis van een jaarkaart van het openbaar vervoer. Heeft u meer kinderen die recht hebben op leerlingenvervoer? U krijgt een kilometervergoeding. Gaat het kind op de fiets of de bromfiets? U krijgt een fiets- of bromfietsvergoeding. Dit moet u weten Leerlingvervoer vraagt u aan bij de gemeente waar het kind langdurig verblijft. Dat kan een andere gemeente zijn dan waar het kind staat ingeschreven. Er wordt geen vergoeding met terugwerkende kracht betaald. Begeleiding is primair een taak van de ouders. Zij moeten dit zelf regelen. Leerlingenvervoer is alleen vervoer van woning naar school en terug. Bij co-ouderschap dienen beide ouders een aanvraag in voor leerlingenvervoer bij de gemeente waar zij staan ingeschreven. Bepaal de kortste route in de ANWB routeplanner. Een leerling in het (voortgezet) speciaal onderwijs die in een internaat of pleeggezin verblijft, kan in aanmerking komen voor weekeinde- en vakantievervoer. Een leerling die langdurig elders verblijft vanwege medische redenen en daar ook naar school gaat, komt niet in aanmerking voor weekeinde- en/of vakantievervoer. Wetten en regels Lees de samenvatting van de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Smallingerland. De volledige verordening staat op Overheid.nl.

  • Bijstandsuitkering

    Heeft u geen of te weinig inkomen, dan krijgt u misschien een bijstandsuitkering. De bijstandsuitkering kunt u aanvragen op werk.nl. Meer informatie hierover leest u hieronder.  Voorwaarden U woont in de gemeente Smallingerland; U bent 27 jaar of ouder; U heeft nog niet de pensioengerechtigde leeftijd bereikt; U heeft geen of niet genoeg inkomen of eigen vermogen om te kunnen leven; U kunt geen beroep doen op een andere regeling of uitkering. Gezamenlijke huishouding Woont u samen met uw partner of heeft u een gezamenlijke huishouding? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee in de beoordeling. Een gezamenlijke huishouding betekent dat twee personen hun hoofdverblijf hebben in dezelfde woning. Ze zorgen voor elkaar door bijvoorbeeld samen de kosten van de huishouding te delen. Kostendeler Heeft u een huisgenoot waarmee u geen gezamenlijke huishouding heeft? Dan kan het zijn dat deze persoon meetelt als kostendeler. Dit kan van invloed zijn op de hoogte van uw uitkering. U vindt meer informatie over de kostendelersnorm op de website van de Rijksoverheid. Hoe werkt het? Een uitkering aanvragen kunt u doen via werk.nl.  Uitkering aanvragen Bijstand voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar  Ben je tussen de 18 en 27 jaar? En heb een laag inkomen? Dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen. De gemeente bekijkt of je misschien recht hebt op deze uitkering. Hiervoor moet je aan een aantal voorwaarden voldoen: Voorwaarden Je woont in de gemeente Smallingerland; Je bent tussen de 18 jaar en 27 jaar; Je hebt niet genoeg inkomen of eigen vermogen om goed te kunnen leven; Je bent om een belangrijke reden gestopt met school; Je kunt geen beroep doen op een andere regeling of uitkering. Gezamenlijke huishouding Woon je samen met jouw partner of heb je een gezamenlijke huishouding? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee in de beoordeling. Een gezamenlijke huishouding betekent dat twee personen hun hoofdverblijf hebben in dezelfde woning. Ze zorgen voor elkaar door bijvoorbeeld samen de kosten van de huishouding te delen.  Kostendeler Heb je een huisgenoot waarmee je geen gezamenlijke huishouding hebt? Dan kan het zijn dat deze persoon meetelt als kostendeler. Dit kan van invloed zijn op de hoogte van jouw uitkering. Je vindt meer informatie over de kostendelersnorm op de website van de Rijksoverheid. Hoe werkt het? Vraag een bijstandsuitkering aan door in te loggen met jouw DigiD op werk.nl. Je vult de eerste twee vragen in; Omdat je jonger bent dan 27 jaar kun je niet verder op de website; Voor jou telt een zoekperiode van 4 weken waarin je op zoek gaat naar werk of een opleiding waar je studiefinanciering voor kunt krijgen; Jouw zoekperiode gaat in na jouw melding op werk.nl; Je krijgt een brief van ons waarin wordt uitgelegd wat er van je verwacht wordt in de zoekperiode; Er wordt een scholingsadvies opgevraagd; Is de zoekperiode afgelopen dan moet je binnen twee weken de uitkeringsaanvraag via werk.nl afronden. Uitzondering zoekperiode Er is geen zoekperiode wanneer je een indicatie Banenafspraak van het UWV (BAB-indicatie) heeft of wanneer je speciaal onderwijs (SO) of praktijkonderwijs (PRO) hebt gevolgd. Wij nemen contact op met je, jouw begeleider of jouw bewindvoerder en informeren je dat er geen sprake is van een zoekperiode. Je kunt de aanvraag dan meteen verder invullen.  Bijstandsuitkering voor dak- of thuislozen Bent u of wordt u binnenkort dak- of thuisloos? Dat is heel vervelend. Vaak gebeurd dit door problemen zoals schulden, te weinig geld om vaste lasten te kunnen betalen, verslaving, ruzie met familieleden, een huurachterstand of door eenzaamheid. De organisatie Wender kan u helpen bij het vinden van een oplossing. Ieder mens verdient een veilig leven. Vraag Wender om hulp Bijstandsuitkering bij dak- of thuisloosheid Bent u dak- of thuisloos en heeft u niet genoeg inkomen of eigen vermogen om van te leven? Dan komt u misschien in aanmerking voor een bijstandsuitkering. U heeft dan wel een postadres nodig. U kunt een postadres aanvragen bij de gemeente. Ook moet u ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP).  U bent dakloos- of thuisloos wanneer u: Geen adres heeft; Geen postadres heeft; Tijdelijke (maatschappelijke) opvang niet kan voor u. Ook wanneer u in verschillende gemeenten verblijft, wordt u als dakloos gezien.     Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Heeft u een eigen bedrijf of zelfstandig beroep en lukt het u tijdelijk niet om rond te komen? Dan heeft u misschien recht op een bijstandsuitkering voor zelfstandigen, regeling Bbz 2004. Binnen deze regeling zijn er verschillende mogelijkheden. Dit is afhankelijk van uw situatie. IOAW-uitkering aanvragen Als u vóór 1 januari 1965 bent geboren en na uw 50e jaar werkloos bent geworden heeft u misschien recht op een IOAW-uitkering.  Voorwaarden IOAW-uitkering U komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering als u: voor 1 januari 1965 bent geboren;  onvoldoende inkomen heeft om van te leven. Het inkomen van uw partner telt mee bij het bepalen van de hoogte van uw inkomen. De IOAW-uitkering vult namelijk uw (gezins)inkomen aan tot bijstandsniveau. Uw spaargeld of eigen huis tellen niet mee.  Daarnaast moet u aan ten minste één van de volgende voorwaarden voldoen:  U bent na uw 50e jaar werkloos geworden, maar u heeft nog niet de AOW-leeftijd bereikt. U kreeg langer dan 3 maanden een WW-uitkering. En u hebt de volledig WW-duur verbruikt.  U heeft na uw 50e jaar recht gekregen op een WGA-uitkering. Deze WGA-uitkering is gestopt omdat u voor minder dan 35% arbeidsongeschikt bent.  U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan 80%). En u had op 28 december 2005, voor de komst van de WIA, een IOAW-uitkering.  Voldoet u aan de voorwaarden dan kunt u via werk.nl een IOAW-uitkering aanvragen. Voor het aanvragen van een IOAW-uitkering volgt u dezelfde stappen als voor het aanvragen van een bijstandsuitkering. Na ontvangst van uw aanvraag gaat de consulent Inkomen van de gemeente controleren of u aan de voorwaarden voldoet en beslissen of u een IOAW-uitkering krijgt.  IOAW-uitkering aanvragen Spreekuur consulent Inkomen  Gemeente Smallingerland heeft een aantal spreekuren. Algemene bijstand U heeft geen uitkering van de gemeente Smallingerland? Heeft u geen uitkering van de gemeente Smallingerland en heeft u (algemene) vragen over het aanvragen van een bijstandsuitkering? Dan kunt u een afspraak met de gemeente maken door te bellen naar 0512 581 234. U wordt dan doorverbonden met een consulent Inkomen die een afspraak met u gaat inplannen.  Het spreekuur is op maandag tot en met vrijdag van 10.00-11.00 uur en van 11.00-12.00 uur U heeft een uitkering van de gemeente Smallingerland? Heeft u een uitkering van de gemeente Smallingerland en heeft u vragen over uw bijstandsuitkering? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met uw consulent Inkomen door te bellen naar 0512 581 234. U wordt dan doorverbonden met uw consulent Inkomen. Het telefonische spreekuur is van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur. Na de aanvraag U heeft een aanvraag gedaan. Wat gebeurt er nu?   U ontvangt een ontvangstbevestiging per e-mail; U ontvangt een brief. In deze brief staat welke stukken u moet inleveren en hoe u dit kunt doen; U wordt door ons uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Beoordeling aanvraag De beoordeling van uw uitkering wordt gedaan door een consulent Inkomen van de gemeente. Als u een bijstandsuitkering aanvraagt wordt er ook gekeken of u misschien (weer) aan het werk kunt. Dit doet de consulent Werk van de gemeente. Hij of zij kan tijdens de aanvraag hierover contact met u opnemen.  Tijdens uw aanvraag ziet of spreekt u in een korte tijd verschillende medewerkers (consulenten) van de gemeente. Nadat alle mogelijkheden met u besproken zijn en de beoordeling van uw uitkering gedaan is, krijgt u een vast contactpersoon voor Inkomen en een vast contactpersoon voor Werk. Als uw vaste contactpersoon toch verandert, dan zullen wij u hierover informeren.  Wanneer wordt de uitkering uitbetaald? Wanneer de uitkering is toegekend ontvangt u in 2024 de uitkering op de volgende data: Maand Inleverdatum inkomstenformulier Betaaldatum Januari 24 januari 2 februari Februari 21 februari 1 maart Maart 20 maart 3 april April 24 april 3 mei Mei 22 mei 3 juni Juni 19 juni 3 juli Juli 24 juli 2 augustus Augustus 21 augustus 3 september September 18 september 3 oktober Oktober 23 oktober 1 november November 20 november 3 december December 11 december 30 december Vakantiegeld Het vakantiegeld wordt uitbetaald tegelijk met de uitkering van mei. De uitbetaling hiervan was op 3 juni. Doorgeven wijzigingen of stopzetten uitkering Als u een uitkering of inkomen van de gemeente krijgt, bent u verplicht wijzigingen in uw persoonlijke situatie aan ons door te geven. Doe dat altijd zo snel mogelijk. In ieder geval binnen 7 werkdagen na de wijziging. Zo voorkomt u dat u geld moet terugbetalen. Heeft u bewijsstukken? Stuur deze dan mee in de bijlage. Digitaal wijzigingen doorgeven Wilt u liever schriftelijk uw wijziging doorgeven? Dat kan via het wijzigingsformulier (pdf 104kB). U kunt het formulier printen of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Wijziging in uw woon- en leefsituatie Geef het aan ons door als er een partner, kind of een huurder bij u komt wonen of u verhuist. En ook als u tijdelijk ergens anders verblijft, bijvoorbeeld in het ziekenhuis of in de gevangenis. Wijziging in inkomsten Geef veranderingen in uw inkomen of dat van uw partner aan ons door. Bijvoorbeeld als u voor het eerst loon krijgt of als uw loon stopt. Ook de teruggave van de Belastingdienst over de periode waarin u bijstand ontving moet u aan ons doorgeven.  Wijziging in vermogen (bezittingen en schulden) Verandert uw vermogen? Bijvoorbeeld door een erfenis, gift, geldprijzen maar ook belastingteruggaves en betalingen over de periode voordat u bijstand kreeg. Dan moet u dit aan ons doorgeven. Lees meer informatie over wanneer u giften moet doorgeven onder het kopje 'Giften melden'.  Een ander voertuig met kenteken Als u een ander voertuig met kenteken hebt, geef dat aan ons door. Bijvoorbeeld auto's, motoren, brommers, scooters, snorfietsen, campers, caravans, aanhangwagens. Voertuigen ouder dan 7 jaar tellen niet mee, behalve als ze een totale waarde hebben van meer dan € 5.000. Laat het ons ook weten als u regelmatig een voertuig van iemand anders gebruikt. Verblijf buitenland of verblijf ergens anders Geef vooraf aan uw consulent Inkomen door wanneer u bijvoorbeeld:  Verblijft op een ander adres dan uw woonadres; (langdurig) buiten de gemeente verblijft en/of naar het buitenland gaat. Wijziging in opleiding, stage of werk Geef aan ons door wanneer u aan een opleiding, stage of vrijwilligerswerk begint. Of wanneer uw opleiding, stage of vrijwilligerswerk stopt. Geef ook aan ons door wanneer uw inwonende meerderjarige kinderen starten of stoppen met een opleiding. Wijziging van contactgegevens Geef wijzigingen van uw contactgegevens aan ons door. Bijvoorbeeld een ander bankrekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer. Stopzetten uitkering en bijzondere bijstand Heeft u een baan gevonden waar u genoeg mee verdient? Of gaat u samenwonen met iemand die voldoende inkomsten heeft? Geef dit digitaal of met behulp van het wijzigingsformulier door. Als u vragen heeft of twijfelt over wat u wel of niet moet doorgeven, neem dan contact op met uw consulent Inkomen. Inkomsten doorgeven Als u inkomsten heeft naast uw uitkering, dan vullen wij uw inkomsten aan. Wij willen dan graag weten hoeveel inkomsten u ontvangt. Zo kunnen we ervoor zorgen dat u het uitkeringsbedrag ontvangt waarop u recht heeft. Ook inkomsten uit bijvoorbeeld gokken of cryptogeld moet u doorgeven. U kunt uw maandelijkse inkomsten online (met uw DigiD) doorgeven, vanaf 1 week voor de inleverdatum, zie het overzicht hieronder. Voeg ook meteen de bewijsstukken toe. Inkomsten doorgeven Bewijsstukken  Een bewijs van inkomsten is een loonspecificatie. Een bankafschrift is dat niet. Maak van alle bewijsstukken een PDF-bestand en zet deze alvast klaar op uw computer, voordat u digitaal uw inkomsten doorgeeft. Een PDF-bestand kan niet gewijzigd worden door iemand anders. En het is duidelijk leesbaar. Als u nog geen loonstrookje heeft, mail dan het geschatte bedrag aan inkomsten naar soza@smallingerland.nl. Zet in de e-mail het zaaknummer dat in de ontvangstbevestiging staat. Geen inkomsten, wel doorgeven Heeft u een maand geen inkomsten? Vul dan ook het digitale inkomstenformulier in. Vermeld bij de toelichting wat de reden is dat u geen inkomsten heeft gehad. Inleverdata inkomstenformulier 2024 Maand Inleverdatum inkomstenformulier Betaaldatum Januari 24 januari 2 februari Februari 21 februari 1 maart Maart 20 maart 3 april April 24 april 3 mei Mei 22 mei 3 juni Juni 19 juni 3 juli Juli 24 juli 2 augustus Augustus 21 augustus 3 september September 18 september 3 oktober Oktober 23 oktober 1 november November 20 november 3 december December 11 december 30 december Giften melden Heeft u een bijstandsuitkering? Dan mag u tot €1.200 per kalenderjaar aan giften ontvangen voor levensonderhoud, zonder dat dit gevolgen heeft voor uw uitkering. Het bedrag van €1.200 geldt per kalenderjaar en het soort huishouden (alleenstaand, alleenstaande ouder of gehuwd) maakt niet uit. Is een gift hoger dan €1.200 dan moet u dit wel doorgeven.  Wat zijn giften? Een gift is een geldbedrag of de waarde van iets dat u krijgt. Een gift hoeft u niet terug te betalen, dit krijgt u van iemand of van een organisatie. Voorbeelden van giften zijn: Een tas met boodschappen; Geld om iets extra's mee te kopen; Een koelkast, wasmachine, televisie of iets anders. Geen giften zijn: Het winnen van een prijs in een loterij, waarvoor u een lot hebt gekregen; Een bonus van een werkgever; Partner- en/of kinderalimentatie; Erfenis; Vrijwilligersvergoeding; Schadevergoeding; Op geld waardeerbare arbeid, bijv. klussen bij anderen; Bedragen waarvan u niet kunt laten zien dat het een gift is;  Een lening die u moet aflossen. Ontvangt u één van de hierboven genoemde punten, geef dit dan aan ons door. Ontvangt u iets anders wat niet als voorbeeld is genoemd? Of twijfelt u over wat u wel of niet moet doorgeven? Neem dan contact op met uw consulent Inkomen.  Goed om te weten Het gaat hier niet om inkomen zoals bijvoorbeeld uit werkzaamheden. Inkomen uit werkzaamheden moet u altijd melden. U kunt de wijziging digitaal doorgeven via onderstaande knop.  Digitaal wijzigingen doorgeven Wilt u liever schriftelijk uw wijziging doorgeven? Dat kan via het wijzigingsformulier (pdf 104kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB DRACHTEN. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij financiële vragen U kunt op verschillende plekken hulp krijgen wanneer u financiële vragen heeft.  De Bibliotheek In de bibliotheek kunt u terecht met vragen over de digitale overheid, het invullen van formulieren en het doen van belastingaangifte. Hiervoor organiseert de bibliotheek verschillende spreekuren en cursussen. De hulp van de bibliotheek is gratis. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Bibliotheek Drachten. Humanitas Thuisadministratie  Humanitas Thuisadministratie houdt iedere dinsdagochtend van 10:00 tot 12:00 uur een inloopspreekuur voor inwoners van Smallingerland met een laag inkomen. Het gratis inloopspreekuur vindt plaats in de Warme Huiskamer in het gebouw van het Leger des Heils, aan de Stationsweg 112 te Drachten.  U kunt bij het inloopspreekuur terecht met al uw vragen over ontvangen formulieren of met een verzoek om hulp bij het aanvragen van een uitkering, kwijtschelding, toeslagen etc. Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken.  Geldzaken Team Geldzaken van Carins helpt mensen met allemaal zaken rondom geld. Team Geldzaken is er ook voor informatie, advies, bemiddeling en hulp bij het aanvragen van regelingen, hulpmiddelen, een dienst of zorg. Dit doen ze samen met verschillende andere organisaties op het gebied van welzijn, armoede en schulden. Meer informatie over Team Geldzaken vindt u op de website van Carins. Kijk waar u recht op heeft Als inwoner van onze gemeente kunt u direct de toeslagen en regelingen aanvragen waar u recht op heeft. Ontdek het zelf en anoniem. Wilt u weten op welke regelingen en toeslagen u recht hebt? Doe de check via datgeldtvoormij.nl. Via datgeldtvoormij.nl weet u welke toeslagen en/of regelingen er voor u zijn. Ook bekijkt u hier gelijk of u wel het best passende energiecontract en zorgverzekering heeft. Hierdoor kunt u elk jaar tot wel €600,- besparen. Maar misschien nog wel belangrijker: er is weer rust en overzicht omdat de geldzaken op orde zijn. Controleer het zelf Liever een persoonlijk gesprek? Via datgeldtvoormij.nl kunt u ook een gratis adviesgesprek aanvragen. Een medewerker van bijvoorbeeld  M.O.S. Wegwijzers, Humanitas, Schuldhulpmaatje laat u tijdens dit gesprek zien waar u recht op heeft en hoe u geld kunt besparen. Het gesprek is vrijblijvend, gratis en vertrouwelijk. De gegevens worden alleen gebruikt om te kijken waar u recht op hebt.   

  • Moeilijke brief melden

    We doen als gemeente ons best om in duidelijke taal te schrijven. Wij vinden het belangrijk dat alle inwoners onze teksten begrijpen. Toch kan het gebeuren dat een tekst niet duidelijk genoeg is. En u misschien niet begrijpt wat er staat of van u verwacht wordt. Misschien staan er moeilijke woorden in een zin. Of is de zin veel te lang. Dan willen we dit graag weten! Onduidelijke informatie? Laat het ons weten! Heeft u een moeilijke brief of e-mail van ons gekregen? Begrijpt u een tekst op onze website niet? Of is een bericht op social media niet duidelijk? Laat het ons weten! Dan zorgen wij voor een tekst die wel duidelijk is. Hoe kunt u een onduidelijke tekst met ons delen? •    In het gemeentehuis staat een 'brievenwasmachine' waar u de brief in kunt doen. •    Via een e-mail: info@smallingerland.nl (vermeld: Begrijpelijke Taal) •    Via de post (zonder postzegel) naar: Gemeente Smallingerland Begrijpelijke Taal Antwoordnummer 73 9200 VB  Drachten Omcirkel op de brief wat u niet duidelijk vindt. Als u een reactie van ons wilt, zet dan uw naam en telefoonnummer (of adres of e-mail) op de brief of in de mail. Duidelijk is iets anders dan of u het ermee eens bent Soms bent u het gewoon niet eens met wat in de brief staat. Dan vindt u de brief dus best duidelijk, maar dan wilt u reageren op de inhoud. In dat geval kunt u het beste contact opnemen met de schrijver van de brief. Wat doen we met uw schrijftip? Wij zijn erg blij met uw hulp. Op deze manier kunnen wij onze teksten verbeteren. Wij kijken of de tekst simpeler kan. Zodat iedereen ze begrijpt. Wat gebeurt er met uw gegevens? Soms staat er persoonlijke informatie in de brief. Zoals uw adres of BSN-nummer. Streep deze informatie goed door. Laat u uw naam en contactgegevens achter? We gebruiken deze gegevens alleen om u een reactie te sturen. Waarom is begrijpelijke taal belangrijk? Alles wat we doen is voor onze inwoners. Daarom is het belangrijk dat u begrijpt wat wij schrijven. Zonder dat u daarvoor hulp van anderen moet vragen. Zo weet u waarom u een brief van ons krijgt, wat er van u verwacht wordt en wat uw rechten en plichten zijn. Ook als u moeite heeft met lezen en schrijven moet u ons kunnen begrijpen.

  • Plangebied Eikekwartier

    Het plangebied ‘Eikekwartier’ omvat het voormalig Marathonhotel, het Ichteshûs en het voormalig Gomaruscollege. Deze staan aan de Eikesingel, nabij de rotonde Eikesingel / Zuiderhogeweg. Hierdoor ligt het Eikekwartier aan een belangrijke entreeweg van Drachten.  BIRE Development B.V. ontwikkelt, gezamenlijk met de gemeente Smallingerland en haar partners het plangebied, met als doel het realiseren van nieuwbouw (zorg)woningen en appartementen. De beoogde doelgroepen zijn: zorgbehoevenden, 55-plussers en starters.  Bestemmingsplan vastgesteld De gemeenteraad van Smallingerland heeft op 17 september 2024 het besluit genomen om - na een zorgvuldig doorlopen participatietraject - het bestemmingsplan Eikekwartier vast te stellen. Het bestemmingsplan maakt de realisatie van 113-122 woningen voor verschillende doelgroepen mogelijk. Het project gaat de volgende fase in, waarbij de gebouwen en woningen nader worden uitgewerkt. Dit wordt in een later stadium gepresenteerd. Het programma zal bestaan uit zorgappartementen, ouderenappartementen, studio’s of beneden-bovenwoningen en startersappartementen  Meer informatie Op de projectwebsite www.eikekwartier.nl vindt u meer informatie over het project. Wilt u op de hoogte gehouden worden van het project? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief. 

  • Welstand

    Als u een omgevingsvergunning heeft aangevraagd of een verzoek verkennen initiatief heeft ingediend, dan vragen we de welstandscommissie om advies. De welstand- en reclamenota kunt u bekijken in de Planviewer. Agenda welstandsvergadering Op maandag 9 september wordt in het gemeentehuis een openbare vergadering van de welstandscommissie gehouden. De vergadering begint om 09:30 u. Tijdens deze vergadering worden de volgende bouwplannen behandeld: Welstand- en reclamenota •    Ureterpvallaat 1 Drachten, vervangen dakbedekking                 •    Master de Jongwei naast 9, De Tike                     •    Moleneind NZ (A5787)    Drachten                     •    naast Florijn 7    Drachten, de bouw van een opslaghal, plaatsen handelsreclame en aanleggen uitrit •    Schwartzenberghlaan 25 Drachten, het splitsen van een winkelpand voor het realiseren van 2 woningen •    De Frisia 22 Drachten, het realiseren van een uitbouw                 •    Het realiseren van een appartementengebouw                 •    De Frisia 24-148 Drachten, Isoleren van daken                 •    Leppa 99 Drachten, legaliseren bijgebouw                 •    Jouke Jochemswei 21 Boornbergum                     •    De Friso 6 Drachten, Plaatsen Erfscheiding                 •    Master de Jongwei 17 De Tike, Vergroten Dorpshuis                 •    Boterbloem (14) Drachten                     •    Fabriciuslaan 1-47 Drachten, het plaatsen van balkonbeglazing             •    Finnen 13 Nijega, verlengen stal en bouwen sleufsilo's                 •    Boterbloem, kavel 8 Drachten, bouwen van een woning    

  • Waterfront Drachten

    Het project Waterfront Drachten is onderdeel van de gebiedsaanpak Oostelijke Poort Friese Meren (OPFM). Het doel is om Drachten aan te sluiten op de Friese meren en Drachten te ontwikkelen als poort naar de Friese Meren. Door de ontwikkeling van het Waterfront Drachten wordt het water in en rondom Drachten meer toegankelijk, vindbaar en beleefbaar.  Onderdelen Waterfront Het Waterfront Drachten bestaat uit de volgende onderdelen:  Fiets-veerverbinding Drachten-west Meer vaarwater en zichtlijn op het Buitenstvallaat Recreatieve voorzieningen  Ontwikkelen van Skûtsjecentrum  Passantenhaven Parkhaven   Fiets-veerpontverbinding Drachten-west  De fiets-veerpontverbinding aan de westzijde van Drachten vormt samen met een aantal beleefplekken de ruggengraat van het Waterfront Drachten. Op het Gaastereiland komt een veerpont op zonne-energie met een schipper voor de oversteek over het Gaasterdiep. Op het noordelijke deel tussen De Hoarnen en de Kletten wordt de oversteek over het Opeinder Kanaal gemaakt met een elektrische kabelpont. De fietsroutes aan de westzijde van Drachten worden opgenomen in het routenetwerk van zuidoost Fryslân. Animatievideo fiets-veerpontverbinding   Bekijk de luchtfoto's met de verschillende trace's Bekijk de overzichtskaarten Meer vaarwater en zichtlijn op het Buitenstvallaat De gemeente wil graag een doorsteek direct ten zuiden van de kop van het Gaastereiland maken, die een zichtlijn biedt op de historische scheepswerf op het Buitenstvallaat aan de entree van de Drachtstervaart.  Recreatieve voorzieningen Langs de fiets-veerroute worden recreatieve beleefpunten ingericht. Bijvoorbeeld een uitkijkpunt, een klein strandje, waterspeelplaats, eenvoudige horeca, of een plaats voor dagrecreatie.  Skûtsjecentrum Een belangrijke doelstelling van Waterfront Drachten is om het waardevolle erfgoed van het Buitenstvallaat en de daar aanwezige 300 jaar oude Skûtsjewerf, waar ruim 10 generaties  skûtsjes worden gebouwd,  te beschermen. De stichting Skûtsjecentrum Drachten wil in samenwerking met de gemeente, het ambacht op de werf voor de toekomst behouden en voor het publiek beleefbaar maken. Onder de titel Skûtsjested Drachten hebben de verschillende eigenaren van Drachtster Skûtsjes de krachten gebundeld om de rijke historie van Drachten als bakermat van de skûtsjes meer op de kaart te zetten.  Berichten in de media  Artikel Leeuwarder Courant: "Wordt Drachten de 'skûtsjehoofdplaats' van Friesland?" Video 'Holland Vaart in het Andere Friesland...Zuidoost-Friesland' van Watersport TV Nieuws  Inloopbijeenkomst 14 maart 2024  Documenten Visie Waterfront Drachten (pdf 10,5MB) Presentaties inloopbijeenkomst Waterfront Beleid (pdf 2MB) Waterfront uitwerking hoofdlijnen (pdf 5MB) Kaart planvoorbereiding Planning  De voorbereidingen worden in 2024 afgerond. Voor de onderdelen die concreet zijn en waarvoor vergunning kan worden verleend, gaat de aanleg begin 2025 van start. De gemeente wil de plannen eind 2025 grotendeels afronden.   Meer informatie  Voor meer informatie of vragen over het Waterfront Drachten kunt u via e-mail contact opnemen met Henk Doeven of via ons algemene telefoonnummer 0512 581 234

  • Vacatures

    Wist je dat Drachten qua omvang de tweede plaats is van Friesland?  In de gemeente Smallingerland vind je een bijzondere mix van stedelijk gebied, landelijk gebied en water. Met zo'n 600 medewerkers zetten wij ons in om goede voorzieningen en een duurzaam en veilig woon- en werkklimaat te realiseren met oog voor cultuur en een innoverend bedrijfsleven. Drachten groeide vanaf de jaren 50, mede door de komst van Philips, in een snel tempo uit tot de plaats die het nu is. Nu doen zo'n 200.000 mensen uit de regio hier wekelijks boodschappen, volgen een opleiding of maken op een andere manier gebruik van voorzieningen, zoals schouwburg de Lawei, recreatiegebied De Naturij, zwembad De Welle of de grootste jachthaven van Friesland. Onze organisatie Eén van de voordelen van werken bij Smallingerland is onze omvang, waarin we laagdrempelig samenwerken en je gemakkelijk een band opbouwt met collega's van uitvoering tot directie. Samenwerken, persoonlijke betrokkenheid en 'gewoon' doen zijn onderdeel van onze cultuur. Je krijgt bij ons snel ruimte en vertrouwen om een bijdrage te leveren aan grote en kleinere uitdagingen. Daarbij hebben we geluk met de omgeving waarin wij mogen werken, de topografische ligging én de diversiteit die dit biedt aan bijvoorbeeld maatschappelijke opgaven en ruimtelijke projecten. We hebben te maken met stedelijk gebied, authentieke dorpen, platteland en waterrijke gebieden. In combinatie met onze ambitieuze doelen en verbetermogelijkheden levert dit een interessante werkomgeving op, zowel in het sociaal domein, het ruimtelijk domein en in onze keten bedrijfsvoering. Vacatures Hieronder vind je een overzicht van onze vacatures. Klik op de link, lees meer en solliciteer via Werken in Friesland: Senior Beleidsadviseur Sport(accommodaties) en Subsidies 24 tot 28 uur per week Reageren kan tot 22 september 2024 Teammanager Programma's en Projecten 36 uur per week Reageren kan tot 6 oktober 2024 Teammanager Naar Inkomen 36 uur per week Reageren kan tot 6 oktober 2024 Stagiaire team communicatie 32 tot 36 uur per week Voor een langere periode (5 maanden)