Zoekresultaat 1 - 10 van 11 resultaten

  • Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie en tegemoetkoming

    De Kinderopvang SMI is een voorziening van de Jeugdwet. Ouders kunnen, samen met de gemeente Oosterhout, hiermee tot een (tijdelijke) oplossing komen voor problemen want soms is er even 'ruimte' nodig. Het sociale team bestaat uit professionals met ervaring op het gebied van zorg, welzijn en jeugdhulp.

  • Beschermd wonen

    Jezelf kunnen redden en meedoen in de samenleving. Dat is voor iedereen belangrijk. Maar soms lukt dit niet alleen. Bijvoorbeeld omdat u door psychische of psychosociale problemen of een beperking dagelijks ondersteuning nodig heeft. Heeft u 24 uur per dag hulp, advies of ondersteuning nodig, heeft u zorg nodig die moeilijk vooraf te plannen is? En kunt u (tijdelijk) niet zelfstandig wonen? Op deze pagina leest u welke mogelijkheden er zijn.

    Beschermd Wonen vanuit de Wmo

    Beschermd Wonen vanuit de Wmo kan een veilige woonomgeving met begeleiding bieden. Als gemeente onderzoeken wij samen met u de noodzaak van Beschermd wonen. Hierbij kijken we ook naar wat u samen met uw netwerk zelf kunt, welke mogelijkheden er zijn in algemene voorzieningen of dat er iets nodig is vanuit de lokale Wmo.

    Wanneer we denken dat Beschermd Wonen het meest passend is zullen wij het onderzoek (gedeeltelijk) overdragen aan het regionaal team. De Beschermd Wonen specialisten die in dit team werken nemen een besluit en kunnen waar nodig een maatwerkvoorziening voor Beschermd Wonen toekennen.  

    Ons doel

    Ons doel is door middel van 24-uurs toezicht, begeleiding en bescherming inwoners weer voor zichzelf kunnen zorgen. Hierdoor kunnen zij zelfstandiger zijn en deelnemen aan de maatschappij. Hierbij richten we ons op stimuleren, beschermen en het verminderen van achteruitgang.

    Voor wie

    Een maatwerkvoorziening Beschermd wonen is voor inwoners die tijdelijk niet zonder hulp kunnen meedoen in de samenleving. Dit kan komen door: psychische problemen, psychosociale problemen en/of een licht verstandelijke beperking.

     

  • Basisregistratie adressen en gebouwen inzien

    In de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Onder andere van huizen, kantoren en winkels. Zo kunnen bedrijven de BAG bijvoorbeeld gebruiken om adressenbestanden te vergelijken.

    Gegevens die al in de BAG staan, hoeft u niet meer door te geven aan overheidsorganisaties. Een adreswijziging hoeft u bijvoorbeeld maar 1 keer aan de gemeente door te geven. Andere overheden hebben deze informatie dan ook.

  • Parkeerbon

    In sommige gebieden moet u betalen om te parkeren. Dit heet parkeerbelasting. U betaalt deze belasting bijvoorbeeld bij de parkeerautomaten.

    Betaalt u niet? Of betaalt u te weinig? Dan kunt u een parkeerbon krijgen. Dit is een naheffing voor de niet-betaalde parkeerbelasting. Heeft u een parkeerbon gehad? De parkeerbon noemen we ook wel een naheffingsaanslag. U krijgt binnen enkele weken een duplicaat naheffingsaanslag thuisgestuurd met alle relevante informatie over uw betaling. U hoeft hier niet op te wachten. U kunt de naheffingsaanslag ook direct betalen bij de gemeente. Neem dan wel uw parkeerbon mee.

    Er is een verschil tussen een parkeerbon en een boete (bekeuring). Een boete krijgt u voor een overtreding. Bijvoorbeeld voor te hard rijden, door rood rijden of foutparkeren. U betaalt de boete aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

  • Huishoudelijk afval inzamelen

    Alle informatie over de afvalinzameling in de gemeente Oosterhout kunt u vinden op de website bij het onderdeel Afval

    Wanneer welk afval wordt ingezameld , ziet u op de pagina Afvalkalender Oosterhout.

     

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Wanneer u solliciteert naar een functie, waarbij wordt gewerkt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen (bijvoorbeeld kinderen), kan uw werkgever vragen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG).
    Voor sommige functies zoals onderwijzer en taxichauffeur is de verklaring zelfs bij wet verplicht gesteld.

    Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) wordt afgegeven als er over de aanvrager in de afgelopen vier jaar geen informatie in de justitiële documentatie terecht is gekomen. Daarop zijn twee uitzonderingen. De aanvrager heeft in die vier jaar enige tijd in de gevangenis doorgebracht of er is in het verleden sprake geweest van een zedendelict. Indien een aanvrager in de vier jaar voor de aanvraag wel in de justitiële documentatie voorkomt, vindt er vervolgonderzoek plaats.

    Een VOG kan worden gevraagd voor werkrelaties of daarmee gelijkstaande contacten. Onder een werkrelatie wordt ook verstaan het verrichten van werkzaamheden voor een vereniging of vrijwilligersorganisatie. Dit kan zowel betaald als onbetaald zijn. Bij een zogenoemde VOG-aanvraag wordt onderzoek gedaan naar het strafrechtelijk verleden van een natuurlijk persoon of een rechtspersoon.
    Of er sprake is van relevante antecedenten waardoor een VOG niet kan worden afgegeven, wordt bepaald door de relatie die er is tussen de strafbare feiten en de werkzaamheden of functie die de betrokkene gaat vervullen.

    Waar vraag ik een VOG aan?

    U kunt een VOG op drie manieren aanvragen.

    U kunt een afspraak maken om een Verklaring omtrent het Gedrag aan te komen vragen.

    Termijn van beslissing
    Binnen twee tot maximaal vier weken na ontvangst van uw aanvraag wordt een beslissing op uw aanvraag genomen. Met vragen over de voortgang van uw aanvraag kunt u contact opnemen met COVOG.

    COVOG
    Postbus 16115
    2500 BC Den Haag
    Telefoon: (088-9982200)
    E-mail: frontdesk.dbz@minjus.nl
    Internet: justitie

  • Gladheidsbestrijding

    Gladde wegen en fietspaden kunnen gevaarlijke situaties opleveren. De gemeente probeert dit te voorkomen. Bijvoorbeeld door te strooien met zout of sneeuw van de weg te schuiven met sneeuwschuivers.
    De gemeente zorgt voor de gemeentelijke wegen. Dus niet voor bijvoorbeeld rijkswegen of provinciale wegen.

  • Collecteren

    Om te collecteren heb je niet altijd een vergunning nodig. In de volgende gevallen hoef je de collecte alleen bij ons te melden:

    • Als je instelling of niet-commerciële organisatie een CBF-erkenning heeft. Deze collectes kunnen alleen gehouden worden in roostervrije weken (zie het collecterooster van het CBF op CBF.nl).
    • Als je instelling of niet-commerciële organisatie een CBF-erkenning heeft en de collecte houdt volgens het door het CBF vastgestelde collecterooster (zie het collecterooster van het CBF op CBF.nl).

    Houd je een inzameling in besloten kring, dan heb je geen vergunning nodig en hoef je niets te melden.

     

  • Honden uitlaten

    Om overlast te voorkomen, moet uw hond vast aan een hondenriem. Op sommige plekken mag uw hond loslopen.

    U mag ook niet overal uw hond uitlaten. Als u uw hond uitlaat, moet u de hondenpoep zelf opruimen. Er zijn speciale hondenpoepzakjes verkrijgbaar, of u gebruikt een boterhamzakje. Het zakje gooit u in de vuilnisbak of een speciale afvalbak. Zo helpt u de straten en speelpleinen schoon te houden. De gemeente vertelt u waar u hondenpoepzakjes kunt krijgen.

  • Archeologische vondst melden

    Archeologische vondsten moet bij het Rijk u melden. Bijvoorbeeld als u hele oude munten of vazen gevonden heeft in een bouwput. Ook als u oude voorwerpen onder water heeft gevonden, moet u dit melden. Bijvoorbeeld delen van een scheepswrak.