Zoekresultaat 1 - 10 van 12 resultaten

  • Medische keuring en gezondheidsverklaring rijbewijs

    Wanneer u een rijbewijs heeft in de categorie C, D, CE en DE (groot rijbewijs) moet u zich laten keuren. Ook wanneer u een aandoening heeft die de rijgeschiktheid kan beïnvloeden of wanneer u 75 jaar of ouder bent, moet u zich periodiek laten keuren om uw rijbewijs te houden. Hiervoor heeft u een gezondheidsverklaring nodig. Gezondheidsverklaring De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE) en als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag moet u deze verklaring invullen. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond genoeg bent om te rijden. Zie ook: www.cbr.nl/gezondheidsverklaring Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR (www.cbr.nl) voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle en betalen gaat via iDeal. De CBR webshop (cbr.nl/webshop) voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betalen gaat via iDeal. Een papieren gezondheidsverklaring 75+ is ook via de gemeente te koop. Maak hiervoor een afspraak online (keuze gezondheidsverklaring) of bel met 14 0522. Na het insturen van de Gezondheidsverklaring aan het CBR (digitaal of per post) ontvangt u van het CBR het keursverslag. Voor ouderen en beroepschauffeurs moet dit altijd door een arts worden ingevuld. Vervolgens maakt u een afspraak voor een keuring. Let op: Er zijn misleidende websites waarbij de indruk gewekt wordt dat mensen bij de betreffende websites een ‘pre-check’ kopen die genoeg zou zijn voor een Gezondheidsverklaring. Dat is niet zo. In werkelijkheid moet u daarna alsnog naar de website van het CBR voor de echte gezondheidsverklaring. Hierdoor verdubbelt het bedrag. Regel de Gezondheidsverklaring altijd via de website van het CBR! Kosten De kosten van een gezondheidsverklaring zijn € 44,50. De kosten voor keuringen variëren afhankelijk van het type keuring tussen € 35,00 ent € 85,00 uitgezonderd toeslagen voor extra onderzoek. Tips Digitaal indienen van een gezondheidsverklaring versnelt het proces. Let op: u moet eerst een Gezondheidsverklaring opsturen naar het CBR, daarna afspraak maken met arts Start op tijd. De hele procedure kan soms enkele maanden in beslag nemen. Keuringen U kunt voor de verschillende keuringen een afspraak maken via: www.regelzorg.nl telefoonnummer is: 088 - 23 23 300 www.rijbewijskeuringsarts.nl telefoonnummer is: 036-7200911 Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 140522

  • Starterslening

    07-05-24 Op dit moment is er geen budget beschikbaar. Door maandelijkse rente en aflossing van eerder afgesloten startersleningen wordt het budget aangevuld. Wanneer het budget de grens van 30.000 euro passeert wordt de regeling opengesteld. Houd daarvoor deze webpagina in de gaten. De gemeente Meppel vindt het belangrijk dat starters een kans hebben op de koopwoningmarkt. Een huis kopen dat onbetaalbaar lijkt zou mogelijk kunnen worden dankzij de Starterslening. De naam zegt het al: de Starterslening is bedoeld voor een eerste koophuis. Met deze lening kan het verschil tussen de prijs van het huis dat men wil kopen (inclusief bijkomende kosten) en het bedrag dat maximaal geleend worden overbrugd. De Starterslening is altijd een aanvulling op een normale hypotheek. Voorwaarden U bewoont op het moment van de aanvraag zelfstandig een huurwoning of wooneenheid, dan wel bent inwonend. U koopt een bestaande koopwoning in de gemeente Meppel Dit kan niet een huurwoning (corporatiewoning) zijn die nu te koop wordt aangeboden De kosten van het verkrijgen in eigendom van de bestaande koopwoning zijn niet hoger dan €350.000,-. U gaat de woning zelf bewonen. De hoogte van de Starterslening bedraagt maximaal 20 % van de verwervingskosten, maximaal van € 30.000,-. Het budget van de gemeente is toereikend om de aanvraag te honoreren. Aanvraag Als u voldoet aan de voorwaarden en gebruik wilt maken van de regeling vraagt u de toewijzigingsbrief aan met het online startformulier (alleen actief bij budget; niet actief dan geen budget) op deze website. U ontvangt van ons de toewijzingsbrief per post als u aan de voorwaarden voldoet.  Deze heeft u nodig voor het aanvragen van de lening De lening vraagt u digitaal aan via www.svn.nl. Als dit niet lukt kunt u contact opnemen met SVn via 088 - 2539400. Daarna verzorgt SVn de verdere aanvraagprocedure, de financiële toets en het verstrekken van de lening Meer informatie Informatie over de lening, actuele rentepercentage en een rekenhulp vindt u op de website van SVn www.svn.nl Mail naar postbus@meppel.nl of neem contact op met het Klantcontactcentrum via 14 0522 De verordening vindt u terug op www.overheid.nl, onderwerp Volkshuisvesting en woningbouw

  • Rijbewijs, aanvragen

    Vraagt u voor het eerst een rijbewijs aan dan moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een rijbewijs kost € 51,10 en de levertijd is 5 werkdagen. Een rijbewijs is 10 jaar geldig. Wanneer u bij aanvraag van het rijbewijs  65 jaar of ouder bent, geldt een kortere geldigheidsduur. Wilt u uw rijbewijs verlengen of uitbreiden met een categorie dan kan dit ook digitaal via de website van de RDW. Lees meer>>

  • Glas

    Glazen potten en flessen (‘verpakkingsglas’) gooi je in de glasbak. Andere glassoorten, zoals drinkglazen, schalen en hittebestendig glas, horen bij het restafval. Spiegels en vensterglas kun je inleveren bij de milieustraat. Glasbakken Bijna al het (verpakkings-)glas waar geen statiegeld op zit, hoort in de glasbak. Ook kleine potjes, bijvoorbeeld voor kruiden, kunnen in de glasbak. In de glasbak hoort alleen glas thuis: ander afval kan het hergebruikproces verstoren. De glasbakken staan op verschillende plekken in de gemeente Meppel. Wel in de glasbak: Potten en flessen, parfumflesjes en medicijnpotjes, glazen deo-rollers, glazen kruidenpotjes. Niet in de glasbak: Gebroken vensterruiten, kristalglas, keramisch glas (zoals ovenschalen, theeglazen etc.), spaar- en LED-lampen, TL-buizen, gloeilampen, (porselein) serviesgoed, spiegel en wit opaalglas. Dit levert u in bij het Afvalbrengstation. Wat gebeurt ermee? Het gescheiden glas wordt in de glasfabriek gescheiden van etiketten en doppen. Daarna wordt het gesmolten en worden er bijvoorbeeld weer nieuwe flessen van gemaakt. Glas kan eindeloos worden hergebruikt zonder verlies van kwaliteit. Op kleur gescheiden glas levert de meeste milieuwinst op. Geef het door! Afval is een grondstof. Het wordt gebruikt voor het maken van nieuwe materialen. Door goed te scheiden zorgen we samen dat grondstoffen niet verloren gaan. Geef het ook door! Kijk op www.geefhetdoor.nl wat jij kan doen.  

  • Vergoeding Leerlingenvervoer

    Voor wie is vergoeding leerlingenvervoer? De gemeente Meppel gebruikt stroomschema’s om te bepalen of u in aanmerking komt voor een vergoeding voor leerlingenvervoer. Deze schema’s kunt u vinden onderaan de beleidsregels.(PDF) Soorten leerlingenvervoer Er zijn verschillende soorten leerlingenvervoer. We bieden altijd de meest zelfstandige soort die voor uw kind mogelijk is. We kijken in deze volgorde wat voor uw kind mogelijk is: Fietsen: U ontvangt een vergoeding van € 0,11 per kilometer. Hiermee kunt u eventueel een (elektrische) fiets aanschaffen. Openbaar vervoer: We vergoeden de abonnementskosten. Eigen vervoer (auto): U ontvangt een vergoeding van € 0,23 per kilometer. Groepsvervoer: Een taxi brengt en haalt uw kind. Eigen bijdrage U betaalt een eigen bijdrage van € 500,- per jaar  als: •    Uw kind naar het (speciaal) basisonderwijs gaat. •    Uw kind met Groepsvervoer naar school gaat of als u een vergoeding ontvangt voor de kosten van openbaar vervoer of eigen vervoer. U betaalt geen eigen bijdrage als: Uw kind door een structurele handicap niet zelfstandig naar school kan reizen. Uw verzamelinkomen van 2022 lager is dan € 29.700. Als de afstand naar school meer dan 20 kilometer is, dan betaalt u ook een draagkrachtafhankelijke bijdrage. Dit betekent dat deze bijdrage afhangt van de hoogte van uw inkomen. Aanvragen U regelt uw aanvraag leerlingenvervoer snel en veilig digitaal met DigiD via  ons e-loket . U krijgt binnen 8 weken een brief met de beslissing. Ieder jaar opnieuw kunt u tussen 1 mei en 30 juni het leerlingenvervoer aanvragen voor het volgende schooljaar. Vraagt u na 30 juni 2024 het leerlingenvervoer aan? Dan kan het zijn dat u de eerste periode zelf vervoerr moet regelen. Heeft u nog geen DigiD? Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl U heeft de inloggegevens binnen enkele dagen in huis.  Declareren kosten Heeft u een beschikking voor eigen en/of openbaar vervoer? Dan kunt u de gemaakte kosten achteraf digitaal declareren. De gemeente Meppel streeft er naar om binnen vier weken uw declaratie te verwerken. Meer informatie Alle regels rond leerlingenvervoer staan in de Verordening Sociaal Domein van de gemeente Meppel. Lees de verordening op overheid.nl. De gemeente heeft daarnaast beleidsregels (PDF) die over de praktische uitvoering gaan.

  • Omgevingsvergunning

    Wanneer u iets in uw woonomgeving wilt veranderen door te gaan bouwen, verbouwen, slopen, etc. heeft u mogelijk een omgevingsvergunning nodig. Sommige activiteiten kunt u zonder vergunning uitvoeren. Aanvragen voor 1 januari 2024 Heeft u uw aanvraag of melding vóór 1 januari 2024 gedaan? Gaat u dan naar omgevingsloket.nl (OLO, het loket tot 2024) voor de actuele stand van zaken in uw aanvraag of melding. Uw aanvraag of melding handelen we nog af onder het oude recht (Wabo, Wro). Aanvragen na 1 januari 2024 Voor nieuwe aanvragen en nieuwe meldingen vanaf 1 januari 2024 gaat u naar omgevingswet.overheid.nl Voorwaarden U heeft mogelijk een omgevingsvergunning nodig bij de volgende activiteiten: Bouwen, verbouwen of slopen van een bouwwerk Slopen van een bouwwerk in beschermd stads- of dorpsgezicht Veranderen, verbouwen of slopen van een monument Aanleggen van een weg Aanleggen van een uitrit die aansluit op de openbare weg Aanbrengen van reclame Kappen van een boom Met de vergunningcheck op omgevingswet.overheid.nl kunt u nagaan of u: een omgevingsvergunning nodig heeft kunt volstaan met een melding zonder vergunning of melding aan de slag kunt Op omgevingswet.overheid.nl kunt u de aanvraag voor de omgevingsvergunning of een melding digitaal doen. U heeft daarbij uw DigiD inloggegevens nodig. Het systeem vertelt u welke gegevens en documenten nodig zijn U kunt de omgevingsvergunning ook op papier aanvragen. Stelt u dan een papieren formulier samen en maak online een afspraak U ontvangt een ontvangstbevestiging van de gemeente Wanneer dat nodig is, vraagt de gemeente u om aanvullende informatie of documenten Binnen 8 weken beslist de gemeente of u de omgevingsvergunning krijgt. De tijd die u nodig heeft om de aanvraag compleet te maken wordt bij de beslistermijn opgeteld. Als het om een ingewikkeld project gaat, kan de gemeente de beslistermijn met 6 weken verlengen Nadat de gemeente de beslissing op uw aanvraag heeft genomen, hebben belanghebbenden 6 weken de tijd om bezwaar tegen de vergunning in te dienen. Daarna is de vergunning definitief. Nieuw: kwaliteitsborging Wilt u een nieuwe (grondgebonden) woning bouwen of een nieuw bedrijfspand van maximaal 2 bouwlagen, dan krijgt u met ingang van 2024 ook te maken met een nieuw wettelijk systeem van kwaliteitsborging. Met een aanvraag omgevingsvergunning vraagt u toestemming om uw bouwplan op de door u gewenste locatie te mogen bouwen. En voor de toets op de naleving van alle technische voorschriften dient u een bouwmelding in en schakelt u een Kwaliteitsborger in. Zie ook omgevingswet.overheid.nl Over bouwen of verbouwen onder de Wkb is ook een animatie beschikbaar. De animatie, en getekend filmpje,  maakt duidelijk welke afspraken opdrachtgevers moeten maken met hun aannemer, architect en adviseurs. Nieuw onder de Wkb is dat tijdens het hele bouwproces een onafhankelijke kwaliteitsborger meekijkt. De stappen die een opdrachtgever met de kwaliteitsborger moet zetten, worden uitgelegd in het filmpje. Bekijk de animatie Informatie over lokale bijzonder omstandigheiden beleid uitvoering Wet Kwaliteitsboging (PDF) Kosten De tarieven van de legesverordening vindt u terug  op overheid.nl Meenemen Het systeem op omgevingswet.overheid.nl vertelt u welke gegevens en documenten nodig zijn Tip De omgevingswet maakt het mogelijk een conceptaanvraag te doen. Deze conceptaanvraag heeft geen formele status. Met name bij de meer complexe projecten kan het voor zowel gemeente als aanvrager wel lonend zijn. Meer informatie Meer informatie over de Welstandsnota van de gemeente Meppel Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522 Moet u verbouwen in verband met een woningaanpassing lees dan ook de informatie op de pagina Maatwerk in de woning

  • Wijzigen aanschrijfnaam (naamgebruik)

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Het is mogelijk te kiezen uit vier verschillende namen waarmee u wordt aangeschreven: eigen naam naam partner eigen naam gevolgd door naam partner  naam partner gevold door eigen naam  

  • Verzilverlening

    7 mei 2024 Op dit moment is er geen budget beschikbaar. Er zijn tegenwoordig volop mogelijkheden om woningen levensloopbestendig te maken, om klaar te zijn voor de toekomst. Zo kunt u ook op hogere leeftijd zelfstandig blijven wonen. Om u te helpen dit te bekostigen kunt u gebruik maken van de gemeentelijke verzilverlening. Hiermee leent u op basis van de overwaarde van uw woning een bedrag waarover u alleen rente betaald. U lost de lening af bij verkoop van de woning of ingeval van overlijden. Voorwaarden Eigenaar-bewoners die het vermogen dat vast zit in de woning willen verzilveren t.b.v. de door gemeente vastgestelde maatregelen. Tot de maatregelen worden gerekend: bouwkundige en domotica aanpassingen zoals opgesomd en omschreven op de lijst van maatregelen (PDF) De minimale leeftijd is 10 jaar voor de wettelijke AOW-leeftijd en kent geen maximum leeftijd. Indien er 2 aanvragers zijn geldt dit voor beiden. Eigenaar-bewoners van een bestaande woning van minimaal 1 jaar oud in de gemeente Meppel. De aanvrager moet de woning waarvoor een Verzilverlening wordt verstrekt, zelf bewonen of gaan bewonen. De Verzilverlening kan nooit meer bedragen dan de werkelijke kosten: De Verzilverlening bedraagt minimaal € 2.500,- en kan nooit meer bedragen dan € 30.000,-. De Verzilverlening bedraagt (samen met de hypotheek) niet meer dan 80 % van de WOZ-waarde van de woning. Het budget van de gemeente is toereikend om de aanvraag te honoreren. Kenmerken lening De Verzilverlening heeft geen invloed op uw besteedbare inkomen, u betaalt geen maandelijkse rente en aflossing. De rente wordt jaarlijks opgeteld bij de schuldrest. De rente staat 40 jaar vast en wordt door SVn bepaald. De rente wordt jaarlijks bij de schuldrest opgeteld en wordt afgelost bij de verkoop van de woning, het overlijden van de (langstlevende) schuldenaar of aan het einde van de looptijd. De afsluitkosten, notariskosten, eventuele taxatiekosten en kosten voor het financieel advies kunnen worden meegefinancierd. Vervroegde aflossing kan te allen tijde boetevrij met een minimum van € 250,-. Aanvraag Als u voldoet aan de voorwaarden en gebruik wilt maken van de regeling vraagt u de toewijzigingsbrief aan met het online startformulier (alleen actief bij budget; niet actief dan is budget op) op deze website. U ontvangt van ons de toewijzingsbrief per mail als u aan de voorwaarden voldoet.  Deze heeft u nodig voor het aanvragen van de lening De lening vraagt u digitaal aan via www.svn.nl. Als dit niet lukt kunt u contact opnemen met SVn via 088 - 2539400. Daarna verzorgt SVn de verdere aanvraagprocedure, de financiële toets en het verstrekken van de lening Meer informatie Informatie over de lening, actuele rentepercentage en een rekenhulp vindt u op de website van SVn www.svn.nl Mail naar postbus@meppel.nl of neem contact op met het Klantcontactcentrum via 14 0522 De verordening vindt u terug op www.overheid.nl, onderwerp Volkshuisvesting en woningbouw

  • Afschrift of uittreksel Burgerlijke stand

    Soms hebt u een afschrift uit de burgerlijke stand nodig. Dit is een schriftelijk bewijs van een levensgebeurtenis. U kunt bij de gemeente een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen. U kunt kiezen voor een afschrift of uittreksel uit Het geboorteregister: bewijs dat iemand is geboren Het huwelijks-/partnerregistratie-/echtscheidingsregister: bewijs dat iemand is getrouwd, gescheiden, etc. Het overlijdensregister: bewijs dat iemand is overleden Een afschrift is een volledig weergave van de gegevens uit de burgerlijke stand. Een uittreksel is een verkorte versie van het afschrift.

  • Klacht indienen

    Wanneer u niet tevreden bent over onze dienstverlening of over het gedrag van een bestuurder of een medewerker, kunt u een klacht bij de gemeente indienen. Voorwaarden Probeert u eerst uw probleem uit te praten met de ambtenaar die volgens u verantwoordelijk is. Wanneer dit niet lukt, dient u een klacht in. U kunt ook eerst contact opnemen met de klachten coördinator om uw probleem voor te leggen. Dit kan telefonisch 140522, per mail postbus@meppel.nl  of een brief naar postbus 501, 7940 AM Meppel. Uw klacht gaat over de werkwijze van een organisatieonderdeel, medewerker of bestuurder van de gemeente Meppel U geeft in uw klacht aan: Over wie u klaagt Over welk handelen of nalaten u ontevreden bent U dient de klacht in: Telefonisch via Klantcontacten, telefoonnummer 140522 Per mail postbus@meppel.nl  t.av. klachtencoördinator vermeld wel uw naam en adres Per brief (ondertekend, voorzien van datum, naam en adres) gericht aan: College van B&W gemeente Meppel , t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 501, 7940 AM Meppel U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw klacht en/of u wordt telefonisch benaderd over uw klacht door de klachtencoördinator. U bespreekt met de klachtencoördinator of u uw klacht informeel of formeel wilt laten behandelen. Bij informele klachtbehandeling gaat de klachtencoördinator samen met u na wie of wat ervoor nodig is om uw klacht weg te nemen. Wanneer u tevreden bent met de uitkomst, eindigt daarmee de klachtprocedure.  Wanneer u niet tevreden bent, kunt u uw klacht in een gesprek nader toelichten. Wanneer u klaagt over de werkwijze van een medewerker, hoort de gemeente die medewerker ook. Daarna ontvangt u een brief met daarin een conclusie van het college van B&W over uw klacht. Dit is een formele klachtbehandeling. Als u dit wenst kan dit ook meteen vanaf het begin worden ingezet. De gemeente handelt uw klacht binnen 6 weken af. Deze termijn kan eenmaal verlengd worden met 4 weken. Kosten Geen Externe klachtprocedure Als u niet tevreden bent over de uitkomst of wijze van klachtbehandeling door de gemeente Meppel, dan kunt u de Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U moet wel altijd eerst een klachtprocedure bij de gemeente hebben doorlopen, voordat de Ombudsman uw klacht in behandeling neemt. Nationale Ombudsman Postbus 93122 2509 AC Den Haag Telefoon: 0800 - 33 55 555. Website: www.nationaleombudsman.nl Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel de klachtencoördinator afdeling Advies, telefoonnummer 140522