Zoekresultaat 91 - 100 van 100 resultaten

  • Inschrijven vanuit het buitenland

    Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Nederland, of bent u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? En komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich persoonlijk opnieuw inschrijven bij de gemeente Kaag en Braassem. Dit is wettelijk verplicht. Voorwaarden en aanvragen U moet zich inschrijven bij de gemeente als u opnieuw in Nederland komt wonen. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland woonde en op of ná 1 oktober 1994 vertrok uit Nederland. Als u vóór 1 oktober 1994 bent vertrokken uit Nederland of voor het eerst in Nederland komt wonen, gelden andere regels. In dat geval moet u zich melden bij de gemeente voor een Eerste inschrijving in Nederland. U moet meenemen: een geldige identiteitsbewijs (reisdocument) documenten van levensgebeurtenissen uit uw tijd in het buitenland, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte, echtscheidingsakte een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner, wanneer u bij iemand gaat inwonen of samenwonen een koop- of huurcontract, of akte van levering bij een koopwoning. Aanvragen Maak een afspraak met de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen. Extra documenten Soms hebt u extra documenten nodig: als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, hebt u een bewijs van uitschrijving nodig.    

  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Een gehandicaptenparkeerplaats is een parkeerplaats voor mensen met een lichamelijke beperking. U kunt een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen als u een gehandicaptenparkeerkaart hebt. Hebt u die niet? Dan moet een medische instantie eerst uw beperking onderzoeken. Als u een gehandicaptenparkeerplaats krijgt toegewezen, dan krijgt u een gereserveerde plaats bij uw woning of werkplek. Bij uw parkeerplaats komt een speciaal verkeersbord en een bord met uw kenteken erop. Andere bestuurders mogen hun auto hier niet parkeren. Voorwaarden U kunt in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerplaats als: u een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders heeft de beschikbare parkeerplaatsen bij uw woning dusdanig vaak bezet zijn, dat u niet kunt parkeren in uw directe omgeving de verkeerssituatie blijft veilig als u de gehandicaptenplaats krijgt de weg kan nog steeds goed gebruikt worden als u de gehandicaptenplaats krijgt. Aanvraag U logt in met DigiD. Stuur deze bijlage(n) mee: kopie van uw gehandicaptenparkeerkaart (voor- en achterkant) kopie van uw kentekenbewijs (voorkant) of kopie tenaamstellingsverslag indien het voertuig niet op uw naam staan, de betreffende persoonsgegevens kopie van uw geldig rijbewijs (zijde met geldigheidsdatum) Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerplaats.  Kosten Een aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats kost € 94,30. Tips Heeft u een andere auto? Geef dan uw nieuwe kenteken door. Wordt de gehandicaptenparkeerplaats niet meer gebruikt? Dan zegt u de parkeerplaats op. Meer informatie Twijfelt u of u wel in aanmerking komt of heeft u nog andere vragen, neem dan contact op met het Kernteam Kaag en Braassem via e-mail info@kernteamkb.nl of bel met 088 900 45 67.

  • Contact gemeentelijke belastingen

    Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen kunt u: een e-mail sturen naar belastingen@kaagenbraassem.nl op werkdagen bellen via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Heeft u specifiek een vraag over de WOZ-waarde, dan kunt u een formulier invullen via wozloketalphenaandenrijn.nl. Voor informatie kunt u ook terecht in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn, Stadhuisplein 1, 2405 SH  Alphen aan den Rijn. De openingstijden voor de balie: maandag 13.00 – 16.30 uur alleen op afspraak dinsdag t/m vrijdag 9.00 – 16.30 uur alleen op afspraak.

  • Opvang dak- en thuislozen

    Bent u (bijna) dakloos? Kunt zelf geen huis vinden? Dan kunt u mogelijk terecht bij de maatschappelijke opvang. Daar kunt u een tijdelijke plek krijgen om te verblijven. Dit is bedoeld voor mensen met problemen die:  geen huis hebben  binnenkort hun huis kwijtraken  het moeilijk vinden om zelf onderdak te regelen bankhopper zijn (thuisloos).  De redenen hiervoor kunnen verschillen, maar het gaat hierbij vaak om problemen zoals:  huiselijk geweld schulden  verslaving werkloosheid De opvang is tijdelijk. Samen met de medewerkers van Stichting de Binnenvest maakt u een plan om weer in een eigen woning te kunnen gaan wonen.  Tom in de buurt regelt de aanvraag voor maatschappelijke opvang. U kunt ze ook eerst alleen vragen om meer informatie. Aanvraag Meer informatie vindt u op de website Tom in de buurt. U kunt tijdens werkdagen tussen 11.00 en 17.00 uur online chatten. U kunt ook bellen via telefoonnummer 088 - 900 45 67. Als u contact heeft opgenomen met Tom in de buurt, krijgt u eerst een intakegesprek. Tom in de buurt beoordeelt of u recht heeft op opvang. Daarna brengen zij u in contact met Stichting De Binnenvest voor de opvang. 

  • Wmo voorzieningen

    De gemeente voert de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) uit. Deze wet gaat over zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en mee kunnen doen in de samenleving, al dan niet geholpen door vrienden, familie of bekenden en professionals. Melden Bespreek uw probleem en wensen met het Kernteam Kaag en Braassem als u hulp nodig hebt, bijvoorbeeld een rolstoel, vervoer op maat, hulp bij het huishouden of een woningaanpassing. Het Kernteam kijkt namens de gemeente met u hoezeer u een beperking heeft, wat u zelf kunt doen en of anderen u kunnen helpen. Blijkt in dit gesprek dat er geen andere mogelijkheden zijn dan het aanvragen van een voorziening, dan kunt u een melding doen: via het meldingsformulier voorzieningen Wmo via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD online een afspraak maken per e-mail naar info@kernteamkb.nl of bel met 088 900 45 67. Clientondersteuner U mag uw partner, een kind of een vriend laten aanschuiven. Deze persoon heeft dan de rol van cliëntondersteuner. U voert zelf zoveel mogelijk het gesprek, met hulp van de cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met u mee, maar mag het gesprek niet voor u voeren. Weet u niemand die u kunt vragen? Dan kunt u ook vragen om een onafhankelijke cliëntondersteuner. Thuiszorg, persoonlijke verzorging en verpleging Heeft u verpleging of verzorging thuis nodig, zoals een verpleegkundige die u helpt bij uw persoonlijke verzorging of uw wond verzorgt? Dan moet u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij zorgen er vervolgens voor dat alles geregeld en vergoed wordt. U kunt hiervoor zelf contact opnemen met een thuiszorgaanbieder zoals Activite, Buurtzorg of WIJdezorg. Meer informatie Kijk op rijksoverheid.nl -wmo voor veelgestelde vragen en antwoorden over de wmo.  Verordening Sociaal domein Kaag en Braassem 2019 op overheid.nl (voorheen Verordening maatschappelijke ondersteuning) Nadere regels sociaal domein gemeente Kaag en Braassem op overheid.nl

  • Mantelzorger, ondersteuning

    Mantelzorg kan soms een best zware taak zijn. Soms is het moeilijk om grenzen aan te geven of is de balans zoek tussen uw eigen leven en het zorg geven. De Driemaster is er dan voor u. Mantelzorg is onbetaalde zorg voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mantelzorg is vaak langdurig en intensief. Meestal gaat het om verzorging en ondersteuning van meer dan 8 uur per week, of duurt het langer dan 3 maanden achtereen. Mantelzorgers zijn geen professionele hulpverleners, maar hebben een persoonlijke band met degene voor wie ze zorgen. Het bieden van mantelzorg kan soms best zwaar zijn. Het kost tijd en energie om zorg af te stemmen en praktische zaken te regelen. Soms is het moeilijk om grenzen aan te geven en balans te vinden tussen uw eigen leven en het zorg geven. Dan heeft u misschien een luisterend oor nodig of ondersteuning zodat u even op adem kunt komen. De Driemaster heeft een matelzorgconsulent die u hierbij kan helpen.  Aanvraag Heeft u een luisterend oor nodig of ondersteuning? Tom in de buurt en De Driemaster zijn er dan voor u. Kijk voor meer informatie op de website van Tom in de buurt of de website van de Driemaster.

  • Contact en openingstijden

    Contact Wilt u een vraag stellen aan de gemeente of heeft u een op- of aanmerking? U kunt uw vraag stellen via ons contactformulier.  Telefonisch contact U kunt tijdens kantoortijden telefonisch contact met ons opnemen via het algemene telefoonnummer 071 332 72 72. De medewerkers van de gemeente Kaag en Braassem zijn van maandag tot en met donderdag telefonisch bereikbaar van 08:30 tot 17:00 uur en vrijdag van 8:30 uur tot 12:30 uur. Voor ernstige storingen en calamiteiten in de openbare ruimte die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, kunt u buiten kantoortijden bellen met het storingsnummer 06 51 50 85 63. Openingstijden gemeentehuis Let op! De openingstijden van het gemeentehuis zijn anders dan die van de publieksbalies van Burgerzaken en de gemeentewerf. Maandag tot en met donderdag van 08:30 tot 17:00 uur. Vrijdag van 08:30 uur tot 12:30 uur. Op feestdagen is het gemeentehuis gesloten. Openingstijden publieksbalies De publieksbalies aan het Westeinde 1 in Roelofarendsveen werken alleen op afspraak, Van maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8:30 tot 12:30 uur. Op woensdag zijn de balies geopend van 15:30 tot 17:30 uur en van 18:30 tot 20:30 uur. U kunt online een afspraak maken of telefonisch via 071 332 72 72. Gemeentewerf afvalbrengstation Voor het brengen van grof vuil en grof snoeiafval kunt u terecht op het afvalbrengstation aan het Veenderveld 53 in Roelofarendsveen. De openingstijden, zijn als volgt: Maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 12:00 uur en van 13:00 tot 15:30 uur. Van 1 april tot 1 oktober ook op woensdagavond van 18:30 – 20:30 uur. Op zaterdag van 8:00 tot 12:30 uur.  

  • Melding wijzigen leidinggevende

    U heeft een alcoholvergunning (voorheen drank- en horecavergunning) en wilt een leidinggevende op uw vergunning laten bijschrijven of afmelden. U dient dan een melding wijziging leidinggevende in. Nieuwe leidinggevenden worden -na toetsing door de gemeente en als er geen weigeringsgrond is- bijgeschreven. U ontvangt dan een gewijzigd aanhangsel wat u kunt toevoegen aan uw bestaande vergunning. Voorwaarden De leidinggevende is minimaal 21 jaar, van onbesproken gedrag, staat niet onder curatele en staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. Kosten De kosten zijn € 36,90 voor het in behandeling nemen; u kunt meerdere wijzigingen in een melding doorgeven. U betaalt met iDeal. Bijzonderheden De nieuwe leidinggevende mag onder de vergunning werken zodra u een bevestiging op naam van de persoon heeft ontvangen. De definitieve bijschrijving volgt na toetsing De burgemeester kan de alcoholvergunning intrekken als er 3 keer een weigering van een bijschrijving leidinggevende is geweest in een periode van 2 jaar. Vragen over melden van een nieuwe leidinggevende kunt u stellen bij Loket dienstverlening via het contactformulier. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken. Melden wijzigen leidinggevende  U geeft de melding wijzigen leidinggevende door met het digitale formulier:  Melding wijziging leidinggevende via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via e-Herkenning. Wij vragen hierbij om de volgende gegevens:  organisatie- en contactgegevens nummer alcoholvergunning  type bedrijf reden van de wijziging gegevens leidinggevende, dienstvorm en aantal werkuren is de aspirant-leidinggevende in het bezit van een verklaring sociale hygiëne. en de volgende bijlage(n): ondertekende verklaring voor akkoord van leidinggevende  kopie geldig paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs) kopie arbeidsovereenkomst (indien van toepassing).

  • Geboorte aangeven

    Na de geboorte van uw kind doet u aangifte bij de gemeente waar uw kind is geboren. Het kind moet binnen 3 dagen na de geboorte bij de gemeente zijn aangegeven. Niet iedereen mag de aangifte doen. Voorwaarden Binnen 3 dagen na geboorte van uw kind, doet u aangifte bij de gemeente. In deze periode zijn tenminste 2 werkdagen opgenomen en de termijn eindigt altijd op een werkdag. Op zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag kunt u geen aangifte doen. Daarom mag u soms ook iets later aangifte doen. Hieronder ziet u wat de laatste dag is waarop u aangifte kunt doen: kind maandag geboren: laatste aangiftedag donderdag kind dinsdag geboren: laatste aangiftedag vrijdag kind woensdag geboren: laatste aangiftedag maandag kind donderdag geboren: laatste aangiftedag maandag kind vrijdag geboren: laatste aangiftedag dinsdag kind zaterdag geboren: laatste aangiftedag dinsdag kind zondag geboren: laatste aangiftedag woensdag. Doet u later aangifte? Dan meldt de ambtenaar van de burgerlijke stand dit aan het Openbaar Ministerie (OM). U kunt dan een boete krijgen. Aangifte doen De volgende personen kunnen de geboorte van een kind aangeven: De (juridische) vader of (juridische) moeder Kunnen zij niet? Dan moet iemand het doen die bij de geboorte was. Dit kan een familielid zijn, de verloskundige, arts of kraamverzorgende Kan de moeder niet en was er verder niemand bij de geboorte? Dan moet een medebewoner van de woning waar het kind is geboren aangifte doen. Of het hoofd van het ziekenhuis of de kliniek waar het kind is geboren Is er niemand die de aangifte mag doen? Dan doet de burgemeester of een door hem aangewezen ambtenaar aangifte. Wilt u de geboorte van uw kind doorgeven? Maak telefonisch een afspraak via 071 332 72 72, of maak online een afspraak. Vanwege drukte met afspraken, is het raadzaam om telefonisch een afspraak te maken.  De gemeente maakt een geboorteakte op van elke geboorte die aangegeven wordt. In de geboorteakte staan de voornaam of voornamen en de achternaam van het kind. Ook de namen van de ouders, de geboortedatum, -tijd en -plaats staan erin. U kunt een afschrift of uittreksel van de geboorteakte krijgen. Meenemen het geldige legitimatiebewijs van uzelf en van de moeder is het kind voor de geboorte al erkend? Neem dan ook de afschrift van de erkenningsakte mee heeft u een trouwboekje of partnerschapsboekje? Neem het dan ook mee als u uw kind daarin wilt laten vermelden bent u duo-moeders? Neem dan ook de donorverklaring mee.

  • BIZ-bijdrage

    Een BIZ-bijdrage betaalt u wanneer u een bedrijfspand/niet-woning heeft/gebruikt in een Bedrijven Investeringen Zone (BIZ). Dit is een afgebakend gebied, bijvoorbeeld een winkelgebied.  Bijzonderheden Eigenaren van bedrijfspanden/niet-woningen investeren samen in de kwaliteit en aantrekkelijkheid van hun bedrijfsomgeving. Dank hierbij aan cameratoezicht en beveiliging. In de periode 2024-2028 wordt door het parkmanagement ook meer aandacht geschonken aan groenonderhoud en duurzaamheid. Het gaat hierbij om diensten en activiteiten bóvenop het bestaande dienstleningsniveau van de gemeente. Voor het instellen van de BIZ was een formele draagvlakmeting nodig. In december 2023 is deze draagvlakmeting uitgevoerd en deze voldeed aan de wettelijke eisen. Daarom is er óók de komende vijf jaar weer een BIZ op Bedrijvenpark Veenderveld.   De gemeente zorgt voor de inning van de BIZ-bijdrage (via de gemeentelijke belastingaanslag). De uitvoering van de activiteiten is de verantwoordelijkheid van het BIZ-bestuur. Met de besturen zijn afspraken gemaakt over de besteding van het geld. Dit is per Bedrijven Investerings Zone vastgelegd in een eigen uitvoeringsovereenkomst. Kosten De kosten kunt u vinden in het overzicht van de geldende belastingtarieven. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in). Stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl.