Zoekresultaat 11 - 20 van 45 resultaten

  • Brandweer en brandveiligheid

    De brandweer kan u advies geven over de brandveiligheid van uw woning of (bedrijfs)pand. Advies bij omgevingsvergunning of op verzoek Als u een omgevingsvergunning aanvraagt, krijgt u automatisch advies over de brandveiligheid in uw pand of woning. De gemeente en de brandweer bekijken na uw aanvraag of bij de plannen voldoende aandacht is besteed aan brandveiligheidsaspecten. Zo is het vanaf 1 juli 2022 verplicht om in iedere woning in Nederland rookmelders op te hangen. Alle bouwlagen van een woning dienen te zijn voorzien van een rookmelder. Kijk voor meer informatie op www.rookmelders.nl. In andere gevallen kunt u zelf advies aanvragen bij de brandweer. Het advies kan u veel gedoe besparen als uw verzekeringsmaatschappij een schadeclaim behandelt. De verzekeraar let namelijk op de voorzorgsmaatregelen die u heeft genomen om de schade zo veel mogelijk te voorkomen of te beperken. De brandweer adviseert ook bedrijven en organisaties en denkt mee over oplossingen om risico’s te voorkomen.

  • Adresonderzoek

    Heeft u het vermoeden dat een persoon nog op uw adres ingeschreven staat, terwijl hij of zij daar niet meer woont? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. Ook als u werkt bij een instantie die gebruikmaakt van adresgegevens uit de basisregistratie personen en u twijfelt over de juistheid van deze gegevens, kunt u een adresonderzoek aanvragen. Na afloop van het onderzoek kan de gemeente twee dingen doen, namelijk de persoon of personen in kwestie: inschrijven op een nieuw adres; uitschrijven uit de basisregistratie personen. Dit kan gevolgen hebben voor het recht op voorzieningen van de overheid.

  • Geluidswagen gebruiken

    Wilt u een geluidswagen gebruiken om (reclame)boodschappen of muziek te verspreiden? Dit mag onder de volgende voorwaarden.

  • Achternaam wijzigen

    Wilt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen? Of wilt u een naam toevoegen aan uw eigen achternaam? Dan moet u daarvoor toestemming vragen aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Redenen om uw achternaam te wijzigen, kunnen zijn: de naam is, eventueel in combinatie met het beroep, maatschappelijke positie of de persoonlijke situatie, ongepast of bespottelijk; de naam komt zo vaak voor dat zij onvoldoende onderscheid biedt; de naam is in het Nederlands moeilijk uitspreekbaar; de naam is onjuist gespeld in de akten van de burgerlijke stand; de ouders zijn uit elkaar; de achternaam van het kind is anders dan die van de andere kinderen in het gezin.

  • Overnachten in een camper

    In Westerveld kunt u op verschillende zogeheten camperplaatsen op campings verblijven. Op die plaatsen is speciaal rekening gehouden met de wensen van camperaars, zoals een verharde plaats en makkelijke in- en uitrijmogelijkheden. Meestal wordt ook een speciaal ‘doortrek’-tarief geboden.

  • Voornaam wijzigen

    Wilt u uw voornaam veranderen? Dan moet een advocaat uw gemotiveerde verzoek tot voornaamswijziging bij de rechtbank indienen. Redenen om uw voornaam te wijzigen, kunnen zijn: Bij uw geboorteaangifte is een onjuiste naam opgegeven; Uw voornaam is niet meer passend omdat u een geslachtsverandering heeft ondergaan; U vindt uw naam lelijk.

  • Begrafenis of crematie

    Is uw naaste overleden en wilt u de begrafenis of crematie regelen? Veel nabestaanden laten zich hierin bijstaan door een uitvaartondernemer. Deze kan voor u aangifte doen van overlijden bij de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

    Wilt u uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? Dat kan; de ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een nieuwe akte. Hierdoor eindigt uw geregistreerd partnerschap en begint uw huwelijk. Andersom is niet mogelijk. U bent na de omzetting officieel getrouwd. De omzetting heeft geen gevolgen voor de kinderen die voor de omzetting zijn geboren.

  • Aangifte doen van overlijden

    Is een naaste van u overleden? Meestal doet de begrafenisondernemer dan aangifte van overlijden, maar u mag als naaste ook zelf aangifte doen. Dit doet u bij de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente maakt dan een overlijdensakte op.

  • Verlies of diefstal reisdocument

    Bent u uw paspoort verloren? Of is uw identiteitskaart gestolen? Dan is het belangrijk dat u zo snel mogelijk een melding doet. Dat kan online of aan de balie van het gemeentehuis. Maak voor het melden aan de balie eerst een afspraak. Bel hiervoor naar 14 0521. Bekijk ook de openingstijden.