Zoekresultaat 11 - 12 van 12 resultaten

  • Bewijs van in leven zijn

    Het “bewijs van in leven zijn” is een schriftelijke verklaring van de gemeente dat een persoon in leven is. Een andere naam hiervoor is: “Attestatie de vita”. Het “bewijs van in leven zijn” kan nodig zijn voor pensioenfondsen of andere uitkerende instanties. Het “bewijs van in leven zijn” is een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (BRP). U kunt dit uittreksel daarom alleen aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven. Kosten Een “bewijs van in leven zijn” kost € 16,60 (2024). Als u de verklaring nodig heeft voor een Nederlands pensioenfonds, dan krijgt u het bewijs kosteloos mee. U moet dan wel de brief van het pensioenfonds laten zien. Aanvragen Aanvragen via de website kan met DigiD, de behandeling van uw aanvraag duurt 3 werkdagen. Als u langs komt bij het team Dienstverlening kunt u de verklaring direct meenemen. Neem uw legitimatiebewijs mee. Maak via onderstaande link een afspraak om langs te komen. U vraagt eenvoudig online dit uittreksel aan. Online aanvraag Komt u liever bij de balie langs?  Maak een afspraak 

  • Naamswijziging

    Voor het aanvragen van een wijziging van uw achternaam stuurt u een aanvraag naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In de brochure “Naamswijziging” staat beschreven hoe u de aanvraag indient en waar u deze naar toe stuurt. In deze brochure staat ook een voorbeeldbrief van de aanvraag. De brochure vindt u op de website van Dienst Justis en kunt u daar downloaden. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie neemt uiteindelijk een besluit over uw aanvraag in de vorm van een Koninklijk besluit en informeert de gemeente hierover. De gemeente verwerkt vervolgens uw gewijzigde achternaam in de geboorteakte en in de basisregistratie personen (BRP). Meer informatie over naamswijziging vindt u op de website van het Ministerie Veiligheid en Justitie.