Zoekresultaat 11 - 20 van 29 resultaten

  • Briefadres aanvragen

    Als u geen woonadres in Nederland heeft, kunt u zich inschrijven met een briefadres op het adres van iemand die u kent. Zo kunt u belangrijke post zoals brieven, belastingformulier of een stempas toch ontvangen. U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waar de persoon woont en ingeschreven staat van wie u het adres mag gebruiken. Een briefadres is een administratief adres. U woont er niet echt, maar u kunt wel post ontvangen. Het briefadres is een tijdelijke oplossing.

  • Uittreksel basisregistratie personen voor notarissen en advocaten

    Heeft u als advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder inlichtingen uit de Basisregistratie Personen (BRP) nodig? Bijvoorbeeld voor een gerechtelijke procedure? Dan kunt u een uittreksel uit de Basisregistratie Personen aanvragen als u hiervoor bevoegd bent en de gegevens nodig hebt voor een algemeen verbindend voorschrift, bijvoorbeeld een gerechtelijke procedure.

  • Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. U kunt een uittreksel uit de basisregistratie personen online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. U betaalt met IDEAL of creditcard. U krijgt het uittreksel dan meestal binnen vijf werkdagen thuisgestuurd.

  • Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels. Een tweede paspoort kan nodig zijn als u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben of uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken. U vraagt het document persoonlijk aan en haalt ook persoonlijk bij ons op.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. Bijvoorbeeld bij een klachtencoördinator. Heeft u een klacht over de gemeente, deze kunt u direct online indienen. De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u het oordeel.

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, geeft u dat door aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Het is belangrijk dat u dit doet voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan treedt de gemeente op als opdrachtgever van de uitvaart.

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar of binnen de gemeente Assen? Geef dit dan uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing aan ons door. Wanneer u zich bij de gemeente Assen inschrijft vanuit een andere gemeente, wordt u automatisch uitgeschreven bij uw oude gemeente. U kunt uw verhuizing direct online doorgeven. U heeft daarbij wel uw DigiD nodig.

  • Verkennen initiatief

    Komt u er niet helemaal uit? Weet u niet zeker of uw plan past in het omgevingsplan of voldoet aan redelijke eisen van welstand? Of weet u niet zeker of u een omgevingsvergunning nodig heeft? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag. We leggen uit hoe u kunt controleren of u een vergunning nodig heeft. U kunt ook een aanvraag doen om uw plan te verkennen met ons. Dit kost wel geld.

  • Andere achternaam gebruiken (naamgebruik)

    Uw achternaam staat bij ons in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP). Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Wilt u dat wij en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Dan kunt u dit aangeven bij ons met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. Wij en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld bij het sturen van post.