Zoekresultaat 21 - 29 van 29 resultaten

  • Geboorteaangifte doen

    Als uw kind in het Wilhelmina Ziekenhuis is geboren kunt u online geboorteaangifte doen. Is uw kind thuis geboren en is uw verloskundigenpraktijk bij de gemeente Assen aangemeld voor online geboorteaangifte dan kunt u ook online geboorteaangifte doen. Wanneer één of beide ouders niet de Nederlandse nationaliteit bezitten kan er geen digitale aangifte van geboorte worden gedaan. In dit geval moet u een afspraak maken bij de Burgerlijke Stand voor het aangeven van uw kind. Wilt of kunt u online geen geboorteaangifte doen? U kunt dan op afspraak geboorteaangifte doen aan de balie van het gemeentehuis.

  • Gemeentelijke sportaccommodaties

    Assen beschikt over een aantal binnen- en buitensportaccommodaties, zoals sporthallen, gymzalen en sportvelden. U kunt de accommodatie incidenteel (bijv. per uur) of voor een langere periode (bijv. een sportseizoen) huren. Via onderstaand aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor het gebruik van een binnensportaccommodatie. Voor een buitensportaccommodatie kunt u het contactformulier invullen.

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Gaat u trouwen of wilt u een geregistreerd partnerschap aangaan? Van harte gefeliciteerd! U moet dit wel bij ons melden. Samen maken we afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Zoals over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit ziet. Voor deze melding moet u beide inloggen met uw DigiD.

  • Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl. Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen. U kunt een beperkingen verstrekking persoonsgegevens direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs, mensen in de kinderopvang of wanneer u een visum nodig heeft. Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. Informeer bij uw organisatie of dit het geval is.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal) is mogelijk. Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Levenloos geboren kind registreren

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u wel aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen, maar hoeft het niet. Aangifte doet u bij de gemeente waar uw kind geboren is. De gemeente maakt een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister. Is uw kind kort na de geboorte overleden? Dan doet u de geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt van de gemeente een geboorteakte. Als uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden, doet u daar ook aangifte van overlijden. Is hij of zij in een andere gemeente overleden? Dan doet u in die gemeente aangifte van overlijden. Is het al langer geleden dat uw kind levenloos is geboren of kort geleefd heeft? U kunt dan alsnog aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. Het maakt daarbij niet uit hoe lang geleden dat was. Is er wel al een akte van uw kind, maar staat daar geen voornaam in? De gemeente kan een naam op de akte vermelden. U kunt uw kind ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP), dat doet u in de gemeente waar u woont. Hij of zij wordt dan bij uw naam in de BRP gezet. Beide ouders kunnen dit doen. De registratie gebeurt niet automatisch als u aangifte doet.

  • Erkenning, moederschap (door een vrouw)

    Bent u zwanger en bent u getrouwd met uw vrouwelijke partner of u heeft samen een geregistreerd partnerschap? Als de zaaddonor onbekend is, is uw vrouwelijke partner/echtgenote wettelijk ook moeder van het kind. Neem bij de geboorteaangifte wel een verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee. Is er géén verklaring aanwezig van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting, dan kan uw partner het kind erkennen. Bent u zwanger en bent u niet getrouwd met uw vrouwelijke partner of u heeft geen geregistreerd partnerschap? Dan kan uw vrouwelijke partner het kind erkennen. Erkenning betekent niet dat de erkenner automatisch het ouderlijk gezag krijgt. Bent u wel getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap met uw vrouwelijke partner? Dan heeft u beiden volgens de wet samen het ouderlijk gezag.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Uw aanvraag start u aan het loket in het stadhuis. Vraagt u een paspoort of ID-kaart aan voor uw kinderen? Dan moeten ze mee bij het aanvragen. Na uw bezoek kunt u na maximaal 5 werkdagen uw nieuwe paspoort of ID-kaart afhalen. Zodra uw paspoort of ID-kaart klaarligt, sturen wij een e-mail. U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen (thuis of op een ander adres) of bij ons ophalen. Kinderen moeten ook zelf hun paspoort of ID-kaart ophalen. Voor het ophalen van uw paspoort of ID-kaart hoeft u géén afspraak te maken. Vergeet niet om uw oude (in te leveren) document(en) mee te nemen.