Zoekresultaat 11 - 20 van 22 resultaten

  • Bezwaar en beroep

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Heeft u dat gedaan en bent u het niet eens met de beslissing over uw bezwaar? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank.

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u aan bij de gemeente waar u woont. Bent u 18 jaar of ouder? Het nieuwe document is 5 werkdagen na uw afspraak klaar en kunt u ophalen in het Servicecentrum Leidschendam. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een paspoort 5 jaar geldig. Bij spoed belt u 14 070.

  • Achternaam kiezen voor uw kind

    Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw 1e kind krijgt: die van u, van uw partner of beide namen. Dit wordt vastgelegd in een akte. Regel dit alvast voor de geboorte. Hiervoor moet u langskomen in het Servicecentrum.

  • Gemeentelijk groen adopteren

    U kunt gemeentelijk groen adopteren en zelf onderhouden. De grond en de beplanting blijven toegankelijk en eigendom van de gemeente. U sluit daarvoor met de gemeente een overeenkomst voor zelfbeheer. Om groen te kunnen adopteren moet uw aanvraag aan een aantal voorwaarden voldoen.

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    De gemeente is in het bezit van uw persoonlijke gegevens. Het gaat om uw naam, adres, geboortedatum en geboorteplaats. U kunt zelf regelen deze gegevens geheim te houden of de geheimhouding te stoppen. Dit is gratis.

  • Paspoort voor vreemdeling

    Woont u in Nederland, heeft u niet de Nederlandse nationaliteit of een vluchtelingenstatus en kunt u geen paspoort krijgen uit uw eigen land? Dan heeft u een vreemdelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt. Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort kunt u een afspraak maken.

  • Aangifte overlijden

    Een begrafenisondernemer kan digitaal aangifte van overlijden doen met eHerkenning 3. En een afschrift van de overlijdensakte aanvragen. Maar als nabestaande kunt u ook zelf aangifte van overlijden doen. Hiervoor maakt u een afspraak.

  • Klacht over behandeling gemeente

    Bent u niet tevreden over hoe u bent behandeld door de gemeente? Bijvoorbeeld omdat u geen of verkeerd antwoord heeft gekregen op een brief of e-mail? Of omdat een medewerker of bestuurder onbeleefd is geweest? Dan kunt u een klacht indienen. Wilt u liever eerst persoonlijk contact met de klachtbehandelaar, neem dan contact op via telefoonnummer 14 070 en vraag naar de gemeentelijke klachtbehandelaar.

  • Reisdocument kwijt of gestolen

    Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? U kunt de vermissing digitaal melden met DigiD. Daarna maakt u een afspraak voor het aanvragen van een nieuw document. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en ander misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

  • Erkennen kind

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn, dan moet u het kind erkennen. Dat kan voor of na de geboorte. U kunt het kind ook erkennen als u niet de biologische ouder bent. Erkennen is gratis. Per 1 januari 2023 hoeft het gezag bij erkenning niet meer afzonderlijk aangevraagd te worden.