Zoekresultaat 11 - 18 van 18 resultaten

  • Uittreksel basisregistratie personen

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een schriftelijk bewijs waarin staat dat u in deze gemeente staat ingeschreven.  Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met daarop bijvoorbeeld: uw nationaliteit  sinds wanneer u op uw adres woont burgerlijke staat gezinssamenstelling Wat erop staat, hangt af van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Zorg daarom dat u van tevoren goed weet wat erop moet komen te staan.  Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en)  uw geboortedatum en -plaats  uw huidige adres  de datum van afgifte  Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte staan. Bijvoorbeeld de geboorteakte. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld. Dit doen we als u het nodig heeft voor internationaal gebruik. Vroeger heette de BRP gemeentelijke basisadministratie (GBA). Een uittreksel GBA is dus hetzelfde als een uittreksel BRP. 

  • Geboorteaangifte

    U heeft een kindje gekregen, gefeliciteerd. Het is belangrijk dat u binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doet. We nemen het kindje op in de BRP. Dan krijgt uw kind meteen een BSN. Ook maken we een geboorteakte. Hierin staan: voornaam en achternaam van uw kind de namen van de ouders de geboortedatum en tijd de geboorteplaats. De vader of moeder doet aangifte van de geboorte. Is dit niet mogelijk? Dan mag ook iemand anders de aangifte doen: iemand die bij de geboorte aanwezig was, zoals een familielid, arts, verloskundige of kraamhulp. de bewoner van het huis waar het kindje geboren is. het hoofd van het ziekenhuis, de inrichting of de gevangenis waar het kindje geboren is. de burgemeester van de plaats waar het kindje geboren is. Woont u niet in de gemeente waar het kindje geboren is? Dan geeft de gemeente de geboorte door aan de gemeente waar u woont. Daar wordt het kindje opgenomen in de basisregistratie personen en krijgt het een BSN.

  • Overlijdensaangifte

    Meestal regelt de begrafenisondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Doe de aangifte binnen 5 dagen na het overlijden bij de gemeente waar de persoon overleden is. Wij maken dan een overlijdensakte op. Deze akte kunt u nodig hebben om het overlijden door te geven aan een bedrijf of organisatie. Geef ons de volgende informatie over de overledene door: namen en geslacht plaats en dag waarop hij of zij geboren is plaats, dag en als dat bekend is tijdstip van overlijden burgerlijke staat adres en woonplaats De begrafenis of crematie mag niet eerder plaatsvinden dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden. Wilt u de overledene eerder begraven? Vraag dan om toestemming van de officier van justitie en toestemming van ons. Wilt u de begrafenis of crematie later laten plaatsvinden? Vraag dan om onze toestemming. Woont de overledene niet in de gemeente waar hij of zij gestorven is? Dan geeft die gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene woonde. De gemeente waar hij of zij woonde, past de basisregistratie personen aan. Heeft de overledene zijn of haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld? Vraag ons dan om “verlof tot ontleding”.

  • Erkenning van een kind

    U krijgt samen een kind? Gefeliciteerd! Als jullie niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap met elkaar hebben, kan de vader of duomoeder zijn of haar kind erkennen. De duomoeder is de moeder waar het kind niet uit is geboren. Erkenning kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of daarna. Als u het kind erkent, kunt u ook aangeven dat het uw achternaam krijgt. De moeder moet het daarmee eens zijn. Zij komt samen met u langs voor de erkenning. U kiest de achternaam bij het eerste kind. Elk volgende kind krijgt dezelfde achternaam. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan mag het kind zelf kiezen welke achternaam het krijgt. Let op! Door erkenning krijgt u niet vanzelf het ouderlijk gezag. Dit regelt u bij de rechtbank. Pas dan mag u ook beslissingen nemen over het kind.  Erkenning voor de geboorte heet “erkenning van de ongeboren vrucht”. Het voordeel is dat het kind meteen bij de geboorte een wettelijke vader of duomoeder heeft.

  • Achternaam veranderen

    Wilt u uw achternaam veranderen? Hier zijn regels voor. Meestal gaat het om hoe u de achternaam gebruikt. Omdat u gaat trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaat of omdat u gaat scheiden. U houdt altijd uw achternaam die u bij uw geboorte heeft gekregen. Bij trouwen en een geregistreerd partnerschap kunt u kiezen voor: alleen uw eigen achternaam uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner alleen de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Heeft u een kind? Dan kunt u bij uw huwelijk of partnerschap eenmalig de achternaam van uw kind veranderen. Neem hiervoor van te voren contact op met de gemeente. In sommige situaties kunt u uw achternaam wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u een gekke naam heeft. Of omdat u de achternaam van de andere ouder wilt. Dit regelt u via Dienst Justis. Daar vind u ook de voorwaarden en regels voor een naamswijziging.

  • Levenloos geboren kind aangeven

    Is uw kindje levenloos geboren? Dan doet u aangifte daarvan bij de gemeente. We nemen het kindje op in het overlijdensregister. De gemeente maakt dan een akte van geboorte (levenloos) op. Als het kindje kort geleefd heeft, maken we eerst een geboorteakte op. Daarna de overlijdensakte. De vader of moeder mag de aangifte doen. Maar ook iemand die bij de bevalling is geweest, een medewerker van het ziekenhuis of iemand van de uitvaartonderneming. Is het uw eerste kindje? U mag een achternaam kiezen. Bij een volgende zwangerschap mag u opnieuw de achternaam kiezen. Wilt u uw kindje ook laten inschrijven in de BRP? Dit kan. Zorg dat u de akte bij u heeft waarin staat dat uw kindje levenloos geboren is. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid. Op de gemeentelijke begraafsplaats Buitenwoelhof in Veendam bestaat de mogelijkheid uw levenloos geboren kindje te begraven. Hiervoor kunt u contact opnemen met begraafplaatsbeheer Veendam. Geen akte aanwezig? Als uw kindje is geboren in de eerste 24 weken van de zwangerschap, dan kan het zijn dat er geen aangifte is gedaan en dat er dus geen akte is opgemaakt. Omdat er een akte nodig is voor de registratie van uw kindje in de BRP, moet u eerst een verzoek indienen bij de geboortegemeente om alsnog een akte op te laten maken. U moet ook een bewijsstuk meenemen, bijvoorbeeld een verklaring van de (huis)arts, verloskundige of het ziekenhuis. Was u tijdens de geboorte van uw kindje getrouwd of was uw kindje al erkend tijdens de zwangerschap? Dan dient u een gezamenlijk schriftelijk verzoek in. Dit geldt ook als u inmiddels gescheiden bent. Was u tijdens de geboorte van uw kindje niet getrouwd en was uw kindje niet erkend? Dan kan de moeder alleen een schriftelijk verzoek indienen.

  • Trouwen in het buitenland

    Plannen om in het buitenland te gaan trouwen? Of een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Daarvoor zullen jullie een aantal zaken van te voren moeten uitzoeken. Bijvoorbeeld: Mogen jullie wel trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het land waar jullie dat willen? Welke documenten hebben jullie daarvoor nodig? Moeten jullie documenten legaliseren, voordat jullie weer naar huis gaan? En denk ook aan het registreren van jullie huwelijk in Nederland. Sommige landen zullen dan om toestemming van uw gemeente vragen. Dit is een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een ongehuwdverklaring. Kijk voor meer informatie bij het product Verklaring trouwen in het buitenland.

  • Paspoort en identiteitskaart

    Binnen Nederland gebruikt u een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u een rekening wilt openen bij een bank. Of bij de verkiezingen. Een identiteitsbewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Hierover kunt u ook meer lezen op rijksoverheid.nl/identificatieplicht. U heeft een paspoort of identiteitskaart ook nodig als u naar het buitenland gaat. Met een identiteitskaart kunt u naar verschillende landen in Europa reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen gaan. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op rijksoverheid.nl/paspoort-en-identiteitskaart. Reist u alleen met kinderen? En heeft u een andere achternaam? Soms geeft dat problemen bij de paspoortcontrole. Zorg dat u een toestemmingsformulier bij u heeft.