Zoekresultaat 11 - 20 van 24 resultaten

  • Briefadres

    Als u geen woonadres heeft kunt u bij ons een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling. Met een briefadres bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid.  Wat zijn de voorwaarden? De belangrijkste voorwaarden voor een briefadres zijn: U heeft een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u: (tijdelijk) geen woning heeft; schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk; in een gevangenis of psychiatrische inrichting verblijft; bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is. Het briefadres is in Nederland. Het briefadres is geen postbus. U heeft toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar. Wat zijn de kosten? Een briefadres aanvragen is gratis. Wilt u een briefadres aanvragen? Maak dan online een afspraak.  Afspraak maken Wat moet u meenemen bij uw aanvraag? Een schriftelijke uitleg, waarin u vertelt waarom u een briefadres nodig heeft. Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres. Een kopie van het geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner/eigenaar. Een geldig identiteitsbewijs van uzelf.

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar Heerde? Of verhuist u binnen Heerde naar een ander adres? Geef uw nieuwe adres binnen 5 dagen na de verhuisdatum door of maximaal 4 weken ervoor. Wij schrijven u in op het nieuwe adres en zorgen voor uitschrijving op uw oude adres. Een verhuizing doorgeven is gratis. Verhuizing doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wie kan een verhuizing doorgeven? Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent. Ouder, voogd of verzorger voor inwonende kinderen. Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als zij verhuizen naar hetzelfde adres. Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar als zij verhuizen naar hetzelfde adres. De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld. Een meerderjarige die daarvoor schriftelijk is gemachtigd. Wilt u de verhuizing op het gemeentekantoor doorgeven? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken Heeft u een afspraak gemaakt om de verhuizing aan de balie van het gemeentekantoor door te geven? Neem dan de volgende documenten mee: Een geldig identiteitsbewijs. Als u bij iemand gaat inwonen: schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met een verzoek aanduiding naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit

  • Identiteitskaart

    U vraagt een identiteitskaart aan in het gemeentekantoor. U moet hiervoor een afspraak maken. De nieuwe identiteitskaart kunt u na 5 werkdagen ophalen. U hoeft voor het ophalen geen afspraak te maken. Afspraak maken aanvragen identiteitskaart In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten. Wij verwachten daarom dat er in 2024 veel aanvragen voor een nieuwe identiteitskaart worden gedaan. Maak daarom op tijd een afspraak. Meer informatie. Is uw identiteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Lees dan op de pagina Vermissing of beschadiging van een reisdocument hoe u dit kunt melden. Of maak direct online een afspraak om de vermissing door te geven. Afspraak maken vermissing identiteitskaart Wat moet u meenemen? Alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft, ook als ze verlopen zijn. Dit geldt ook voor buitenlandse paspoorten en identiteitskaarten. Kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnen. Voldoende geld. U moet uw identiteitskaart betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen. Voor de aanvraag van een identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar is toestemming nodig van de gezaghouder(s). U kunt dit op 2 manieren regelen: online toestemming geven. Log in met DigiD. Vul dit formulier in en verstuur het voordat u naar uw afspraak in het gemeentekantoor komt. het ingevulde formulier Verklaring van toestemming eigen reisdocument minderjarige (pdf, 141Kb) meenemen naar uw afspraak. Een kind moet zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en ophalen van een identiteitskaart. Wat kost een identiteitskaart? Identiteitskaart voor persoon van 18 jaar en ouder: € 75,80 Identiteitskaart voor persoon jonger dan 18 jaar: € 40,90 Extra kosten bij een spoedaanvraag: € 57,05 Hoelang is een identiteitskaart geldig? 10 jaar voor personen van 18 jaar en ouder. 5 jaar voor personen jonger dan 18 jaar. Heeft u de identiteitskaart sneller nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak en geef daarbij aan dat het om een spoedaanvraag gaat.  Afspraak maken aanvragen identiteitskaart Als u de identiteitskaart vóór 15.30 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten bij een spoedaanvraag. Reizen met een minderjarig kind Reist u met een minderjarig kind naar het buitenland waarover u gezamenlijk het gezag heeft of waarover u geen gezag heeft? Op de website van de rijksoverheid staat een formulier waarmee u kunt aantonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te reizen. Identiteitskaart gevonden door iemand anders Heeft iemand uw identiteitskaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan zijn wij wettelijk verplicht de identiteitskaart te vernietigen. U krijgt de identiteitskaart dus niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeente of na de bezorging, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op de website van DigiD. Overige informatie Naar welke landen kan ik reizen met de Nederlandse identiteitskaart? Identiteitsfraude

  • Automatische incasso

    Met een automatische incasso geeft u ons toestemming om het totaalbedrag van uw belastingaanslag van uw rekening af te schrijven. Dit doen wij in maandelijkse termijnen. Op welke manier leest u hieronder. Een bedrag tot en met € 50,00 schrijven wij in 2 termijnen van uw rekening af. Een bedrag van € 50,01 tot en met € 100,00 schrijven wij in 4 termijnen van uw rekening af. Een bedrag vanaf € 100,01 schrijven wij in 10 termijnen van uw rekening af. Als u heeft gekozen voor betaling via automatische incasso dan staat dit op het aanslagbiljet vermeld.  Heeft u ons een machtiging tot automatische incasso gegeven tijdens het lopende jaar en is het totale bedrag hoger dan € 100,00? Dan is het aantal termijnen afhankelijk van het aantal maanden waarin dat jaar nog een bedrag van uw rekening kan worden afgeschreven. Als u geen gebruik maakt van de automatische incasso moet u het totaalbedrag binnen 2 maanden na dagtekening van het aanslagbiljet in één keer betalen. Machtigen Wilt u de gemeentelijke belastingen met een automatische incasso betalen? U kunt ons machtigen met het online formulier dat hieronder staat. Automatische incasso aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u de aanvraag niet online doen? Download dan de machtigingskaart (pdf, 28,6Kb) en stuur deze naar de gemeente. U kunt ook een machtigingskaart ophalen tijdens de openingstijden van het gemeentekantoor. Wijzigen rekeningnummer U kunt de wijziging van het rekeningnummer (IBAN) van uw automatische incasso online doorgeven. Rekeningnummer automatische incasso wijzigen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u de wijziging niet online doorgeven? U kunt de wijziging ook schriftelijk of per e-mail aan ons doorgeven. Bekijk onze contactgegevens. Stopzetten U kunt het stopzetten van uw automatische incasso online doorgeven. Stopzetten automatische incasso Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u het stopzetten niet online doorgeven? Download dan de rode kaart (pdf, 28,6Kb) en stuur deze ingevuld naar ons. Het is ook mogelijk om de kaart af te halen tijdens de openingstijden van het gemeentekantoor. Terugstorten U kunt een specifieke overboeking laten terugstorten op uw rekening. U hoeft hierbij geen reden op te geven. U moet hiervoor contact opnemen met uw bank.

  • Nadeelcompensatie

    Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Als u van mening bent planschade te hebben en de oorzaak van de schade ligt voor deze datum, dan geldt de oude procedure voor planschade. Is de schade veroorzaakt na 1 januari 2024, dan geldt de onderstaande procedure voor nadeelcompensatie. Nadeelcompensatie De gemeente kan een omgevingsplan wijzigen of een omgevingsvergunning afgeven. Bijvoorbeeld als er een nieuwe woonwijk komt of als een nieuwe weg wordt aangelegd. U kunt daarvan nadeel ondervinden. Dit nadeel kan bijvoorbeeld bestaan uit waardevermindering van uw woning of verlies van inkomsten.  Ook kan het voorkomen dat werkzaamheden die de gemeente uitvoert nadelig voor u uitpakken. Bijvoorbeeld: uw bedrijf was een aantal maanden moeilijk bereikbaar vanwege uitgelopen rioleringswerkzaamheden. U kunt daarvoor nadeelcompensatie aanvragen. U krijgt mogelijk een deel van de door u geleden financiële schade vergoed. Bekijk voordat u de aanvraag doet of u voldoet aan de voorwaarden.  De gemeente heeft hiervoor de Verordening nadeelcompensatie gemeente Heerde vastgesteld. In deze verordening staat beschreven hoe de procedure eruit ziet als u een aanvraag om compensatie van nadeel wilt doen.  Wat zijn de voorwaarden? U komt in aanmerking voor compensatie van nadeel onder de volgende voorwaarden: U heeft schade (u bent eigenaar, huurder, pachter of anders) of verlies van inkomsten;  Er is een rechtstreeks verband tussen het handelen van de gemeente en uw schade; De schade moet niet behoren tot het normale maatschappellijke risico of het normale ondernemersrisico. U moet onevenredige schade hebben door een rechtmatig genomen besluit of handeling van de gemeente; De schade moet niet voorzienbaar zijn. Voorbeeld van wel voorzienbaar is: een ondernemer vestigt zich in een gebied waar werkzaamheden plaatsvinden en hij wist of kon weten dat dit zou gaan gebeuren; U vraagt de vergoeding aan binnen 5 jaar nadat u met de schade bekend bent geworden of binnen 5 jaar nadat een besluit onherroepelijk is geworden; U moet al het mogelijke hebben gedaan om het nadeel te voorkomen of te beperken; Er is geen andere regeling op grond waarvan u compensatie kunt krijgen. Kosten U betaalt voor de behandeling van de aanvraag € 500,-. Bij een positief besluit krijgt u dit bedrag terug, bij een negatief besluit niet. Nadeelcompensatie aanvragen Dit kan met het volgende formulier: Nadeelcompensatie aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt ook schriftelijk nadeelcompensatie aanvragen (pdf, 208Kb). Vul het formulier volledig in, voeg alle gevraagde documenten toe en stuur het naar ons op. Dat kan op de volgende manieren: Per post naar Postbus 175, 8180 AD Heerde. Per beveiligde e-mail via Zivver. Dit is een programma om e-mails met vertrouwelijke gegevens met versleuteling te versturen. Welke gegevens moet u aanleveren? Kopie eigendomsbewijs van onroerende zaak, huurovereenkomst of pachtovereenkomst; Eventuele relevante schriftelijke bewijzen die uw aanvragen ondersteunen; Bij een gemachtigde: schriftelijke machtiging waaruit blijkt dat de gemachtigde bevoegd is om namens u op te treden. De gemeente heeft 6 maanden de tijd om uw aanvraag te behandelen. De termijn kan verlengd worden tot 1 jaar.  Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Bekijk dan de volgende informatie: Afdeling 15.1 Omgevingswet Titel 4.5 Algemene wet bestuursrecht Verordening nadeelcompensatie gemeente Heerde U kunt ook contact met ons opnemen. Dit kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 94 Stuur een e-mail naar gemeente@heerde.nl.

  • Bezwaarschrift indienen

    Bent u het niet eens met een besluit van ons? Dan kunt u bezwaar maken. We noemen dat een bezwaarschrift indienen.  Het kan gaan om een besluit dat u heeft ontvangen, maar ook om een besluit dat bijvoorbeeld uw buurman heeft ontvangen, maar dat voor u rechtstreeks nadelige gevolgen heeft. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of bezwaar kan worden gemaakt en bij wie. Wij maken het besluit bekend in een brief aan betrokkene(n), en/of door een publicatie op www.officielebekendmakingen.nl en in huis-aan-huiskrant De Schaapskooi.  Wat zijn de voorwaarden? Een bezwaarschrift moet aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na de datum van de bekendmaking van het besluit. Uw bezwaarschrift bevat uw naam, adres en handtekening (wanneer u online een bezwaar indient is dit uw DigiD). In uw bezwaarschrift staat met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Als uw bezwaarschrift niet voldoet aan één van de voorwaarden, dan kunnen wij uw bezwaarschrift als niet-ontvankelijk verklaren. Dat betekent dat uw bezwaarschrift inhoudelijk niet wordt behandeld. Wat zijn de kosten? Het indienen van een bezwaarschrift is gratis. Hoe kunt u een bezwaarschrift indienen? U kunt een bezwaarschrift online en schriftelijk indienen.  Bezwaarschrift online indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Maakt u liever schriftelijk bezwaar? Schrijf dan een brief aan de gemeente Heerde, Postbus 175, 8180 AD Heerde. Let er wel op dat uw bezwaarschrift aan de voorwaarden voldoet. Bezwaarschriften, nadere motivering of andere stukken kunt u niet per e-mail indienen. Beslissing op uw bezwaar Na de bezwaartermijn van zes weken hebben wij twaalf weken de tijd om een beslissing te nemen op uw bezwaar. Deze termijn kan eventueel verlengd worden met zes weken. Als dit het geval is, dan stellen wij u daarvan schriftelijk op de hoogte. Wat is de procedure? De commissie voor de bezwaarschriften brengt advies uit over een ingediend bezwaarschrift. De commissie adviseert niet over bezwaarschriften op grond van belastingen of de Wet waardering onroerende zaken (WOZ), functiewaardering voor het ambtelijk personeel en (her)plaatsing in het kader van een reorganisatie. De commissie vergadert in principe elke drie weken in een openbare zitting. Als u bezwaar heeft gemaakt, krijgt u meestal een uitnodiging om uw bezwaarschrift mondeling toe te lichten. U mag dat zelf doen of u laten vertegenwoordigen door iemand anders. Dit hoeft geen advocaat te zijn. Na de hoorzitting brengt de commissie voor de bezwaarschriften een schriftelijk advies over uw bezwaarschrift uit aan het bestuursorgaan (burgemeester, college of gemeenteraad) dat het besluit heeft genomen. Dat bestuursorgaan neemt een beslissing op uw bezwaarschrift. Van het advies van de commissie mag het bestuursorgaan slechts gemotiveerd afwijken. Voorlopige voorziening Als u bezwaar maakt tegen een besluit, betekent dit niet dat de werking van het besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Het besluit blijft van kracht totdat er een beslissing op uw bezwaar is genomen. Het kan zijn dat uw belangen hierdoor worden geschaad. Is dit het geval dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Als u zo'n verzoek indient, moet u tegelijkertijd het bezwaarschrift indienen bij de gemeente. Beroep instellen Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u binnen zes weken beroep instellen bij de rechtbank. Op de pagina Beroepschrift indienen staat hoe dat werkt.

  • Loterij organiseren

    Bij een loterij worden loten verkocht en maken de deelnemers kans op prijzen. Wilt u een loterij organiseren? Dan moet u een vergunning aanvragen. U moet de vergunning minimaal 4 weken voor het begin van de loterij aanvragen. Wat zijn de voorwaarden? Het doel van de loterij is van algemeen nut.  Minimaal de helft van de opbrengst wordt aan het doel besteed. De prijzen of premies zijn niet hoger dan € 4.500. Anders moet u een vergunning aanvragen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. U kunt een loterijvergunning aanvragen namens een vereniging, stichting of instelling. Wat zijn de kosten? Een loterijvergunning kost € 28,85. De kosten worden in rekening gebracht als de vergunning wordt verleend. Een vergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Vergunning aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw vergunning liever schriftelijk aanvragen? Download dan het formulier Loterijvergunning aanvragen (pdf, 101Kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Wat u doet met de opbrengst. Het aantal loten en de prijs per lot. De totale waarde van de prijzen. De datum van de uitgifte van de loten. De datum van de prijsbepaling. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Wilt u meer informatie hierover? Ga dan naar www.heerde.nl/bezwaar.

  • Geboorteaangifte

    Aangifte van de geboorte van een kind doet u in de gemeente waar uw kind geboren is. Bij ons kan dit alleen op afspraak. U kunt uw afspraak online maken. Afspraak maken Doe de aangifte binnen 3 dagen na de geboorte van uw kind De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt dan een geboorteakte op. Eindigt de termijn van 3 dagen op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, dan wordt de termijn verlengd tot en met de eerstvolgende werkdag. Bovendien moeten er altijd minimaal 2 werkdagen in deze termijn zitten. Enkele voorbeelden: Uw kind wordt op een woensdag geboren. De termijn van 3 dagen eindigt op zaterdag en wordt daarom verlengd tot en met maandag (de eerstvolgende werkdag). Uw kind wordt op een donderdag geboren. De termijn van 3 dagen eindigt op zondag en wordt ook in dit geval verlengd tot en met maandag (de eerstvolgende werkdag). Uw kind wordt op een vrijdag geboren. De termijn van 3 dagen eindigt op maandag. Omdat er maar 1 werkdag (maandag) in deze termijn zit, wordt de termijn verlengd tot en met dinsdag. De vader of meemoeder moet aangifte doen Kan de vader of meemoeder niet? Dan moet de aangifte gedaan worden door: De moeder uit wie het kind is geboren. Iemand die bij de geboorte aanwezig was. Een bewoner van het huis waar het kind is geboren. Het hoofd van de instelling (bijvoorbeeld ziekenhuis) waar het kind is geboren. Achternaam voor uw kind kiezen Bij uw eerste kind (met de Nederlandse nationaliteit) kunt u kiezen of het de achternaam van de (duo)moeder of die van de vader krijgt. Ook kunt u voor een combinatie van de achternamen van de ouders: een dubbele achternaam. Wilt u meer weten? Lees dan de informatie op de pagina Achternaam voor uw kind kiezen. Wat zijn de kosten? De aangifte van een geboorte kost niets.  Een uittreksel uit de burgerlijke stand kost € 16,60. Wat moet u meenemen? Geldig identiteitsbewijs. Bewijs van de dokter of verloskundige. Een kopie van de akte van erkenning ongeboren kind (indien van toepassing). Overige informatie Op www.rijksoverheid.nl kunt u bekijken welke organisaties gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) mogen ontvangen. Deze organisaties worden geïnformeerd over de geboorte van uw kind.

  • Beroepschrift indienen

    Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep tegen deze beslissing. We noemen dat een beroepschrift indienen. In onze brief met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. U mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. Wat zijn de voorwaarden? U dient het beroepschrift binnen zes weken in. Deze zes weken gaan in vanaf de verzenddatum op onze beslissing. In uw beroepschrift moet staan: uw naam en adres; de datum waarop het beroepschrift is geschreven; een omschrijving en datum van het besluit waar u het niet mee eens bent (of een kopie ervan); de reden waarom u in beroep gaat; uw handtekening; indien van toepassing: de machtiging van de vertegenwoordiger die geen advocaat is.  Stuur ook, als dat kan, een kopie mee van het besluit waar u het niet mee eens bent. Wat zijn de kosten? Kijk voor actuele tarieven op www.rechtspraak.nl. Hoe kunt u een beroepschrift indienen? U moet het beroepschrift sturen naar Rechtbank Gelderland in Arnhem. Dit moet binnen zes weken na de verzenddatum van de brief waarin het besluit staat. Voorlopige voorziening Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Hoger beroep Als u het niet eens bent met de beslissing van de rechter, kunt u binnen zes weken hoger beroep instellen. U leest bij de het vonnis van de rechtbank waar u in hoger beroep kunt gaan. Wilt u meer weten? Op www.rechtspraak.nl of www.raadvanstate.nl vindt u meer informatie over de procedures.