Zoekresultaat 11 - 20 van 45 resultaten

  • Emigreren

    U meldt uw verhuizing naar het buitenland maximaal 5 dagen van tevoren bij de gemeente. U moet een melding doen als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente. 

  • Klein kansspel organiseren

    Bij een kansspel spelen de deelnemers om geld of andere prijzen te kunnen winnen. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur. Wilt u een klein kansspel organiseren? Dan moet u dit van tevoren melden bij de gemeente.

    Deelnemers van een klein kansspel hebben geen invloed op de uitslag van het spel. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn:

    • bingo
    • kienen
    • vogelpiekspel
    • rad van avontuur

  • Rijbewijs kwijt of gestolen

    Bent u uw rijbewijs kwijt of verloren, of is uw rijbewijs gestolen? Maak bij de RDW een online melding van vermissing of diefstal. Lukt dat niet? Maak dan een afspraak bij de gemeente. U vult dan op het raadhuis een verklaring van vermissing in.

  • Stemmen voor Europees Parlement

    Op donderdag 6 juni 2024 kunt u stemmen voor het Europees Parlement. U mag alleen stemmen met een stempas en een geldig identiteitsbewijs. Uw identiteitsbewijs mag op de dag van de stemming maximaal 5 jaar verlopen zijn.

    U ontvangt de stempas van de gemeente waar u op 23 april 2024 stond ingeschreven. U ontvangt de stempas uiterlijk donderdag 23 mei 2024.

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    Als ouders kiest u welke achternaam uw eerste kind krijgt: die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind een dubbele achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. Een dubbele achternaam is niet verplicht. Als u later meer kinderen krijgt, krijgen die dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn op of na 1 januari 2016. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

    Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

    Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen drie dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is het adres van een bekende of een instelling. U staat dan ingeschreven op dit adres als briefadres en niet als woonadres, omdat u niet op het adres verblijft. Afnemers sturen uw post naar dit adres en de briefadresgever moet ervoor zorgen dat u op de hoogte wordt gehouden als er post voor u binnenkomt. Het blijft uw verantwoordelijkheid om de post op te halen. Het is niet mogelijk om een briefadres en een woonadres bij de gemeente te registreren.

  • Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt, of is uw identiteitsbewijs gestolen? Maak dan zo spoedig mogelijk bij de gemeente een online melding van vermissing of diefstal. Denkt u dat er sprake is van misbruik van (een van) deze reisdocumenten, neem dan direct contact op met de afdeling burgerzaken. 

    U kunt ook een nieuw identiteitsbewijs (reisdocument) aanvragen. Misschien wilt u dit niet, bijvoorbeeld als u een van de documenten nog heeft. U moet dan toch een melding van vermissing of diefstal maken. Zo voorkomt u dat uw identiteitsbewijs gebruikt wordt voor identiteitsfraude.