Zoekresultaat 11 - 20 van 32 resultaten

  • Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

    Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

    Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen drie dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt, of is uw identiteitsbewijs gestolen? Maak dan zo spoedig mogelijk bij de gemeente een online melding van vermissing of diefstal. Denkt u dat er sprake is van misbruik van (een van) deze reisdocumenten, neem dan direct contact op met de afdeling burgerzaken. 

    U kunt ook een nieuw identiteitsbewijs (reisdocument) aanvragen. Misschien wilt u dit niet, bijvoorbeeld als u een van de documenten nog heeft. U moet dan toch een melding van vermissing of diefstal maken. Zo voorkomt u dat uw identiteitsbewijs gebruikt wordt voor identiteitsfraude.

  • Nadeelcompensatie

    Loopt u of uw bedrijf schade op door een besluit of handeling van de gemeente, dan kunt u soms nadeelcompensatie krijgen. Dat is een vergoeding van schade die is veroorzaakt door rechtmatig handelen van de overheid. 

    U kunt nadeelcompensatie online aanvragen voor alle mogelijke schade die hoort bij een besluit van de overheid.  

    Voorbeelden van schade zijn: 

    • verlies van winst of (huur)inkomsten 
    • vermindering van de waarde van een bedrijf of een woning 
    • extra kosten door het moeten omrijden bij een wegafsluiting 
    • uitvoeringsschade of tijdelijke overlast bij bouwwerkzaamheden 

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Staat u ingeschreven bij de gemeente, dan kunt u hier een paspoort of identiteitskaart voor volwassenen aanvragen. U komt naar het raadhuis voor het aanvragen en ophalen van het document. 

    Wilt u een paspoort of identiteitskaart voor een kind aanvragen? Bekijk dan de pagina Paspoort of identiteitskaart voor kinderen.

  • Aangifte doen van overlijden

    Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar iemand overleden is. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Een bedrijf of organisatie kan hierom vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

    U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

  • Vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aanvragen

    Vluchtelingen die in Nederland wonen en verblijven, kunnen een vluchtelingenpaspoort aanvragen. Hiermee kunt u naar het buitenland reizen. Het paspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Vaak heeft u ook een visum nodig.

    U heeft een vluchtelingenstatus als u een verblijfsvergunning asiel heeft voor bepaalde of onbepaalde tijd. Dit is document type III of IV. U krijgt de vluchtelingenstatus wanneer de Verenigde Naties u als vluchteling erkennen.

    De geldigheid van het paspoort hangt af van het soort paspoort dat u krijgt. De maximale geldigheid is vijf jaar. In het paspoort worden uw vingerafdrukken opgenomen. Dit geldt niet voor kinderen onder de 12 jaar.

    Heeft u niet de vluchtelingenstatus? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Deze aanvraag duurt twee tot vier maanden en kan worden afgewezen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Een spoedprocedure is niet mogelijk voor een vreemdelingenpaspoort.

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw gegevens, net als die van alle andere inwoners van Nederland. Onder meer uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit zijn in de BRP opgenomen.  

    Gegevens in de BRP

    U kunt uw eigen gegevens in de BRP inzien op de website MijnOverheid.nl. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de gemeente via het contactformulier.

    Verschillende organisaties gebruiken uw gegevens uit de BRP, zoals de Belastingdienst, zorgverzekeraar en pensioenfondsen. Een overzicht van de organisaties en de reden waarvoor zij uw gegevens gebruiken, vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u precies weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? U kunt een overzicht hiervan opvragen bij de gemeente. Stuur hiervoor een e-mail naar: adviseurbz@amstelveen.nl.   

    Geheimhouding persoonsgegevens in de BRP

    Wilt u niet dat anderen uw gegevens kunnen inzien? U kunt geheimhouding van uw gegevens aanvragen. Uw gegevens worden dan niet doorgegeven aan bepaalde organisaties. Start uw aanvraag onder de kop ‘aanvragen’.