Zoekresultaat 11 - 20 van 58 resultaten

  • Horecabedrijf beginnen of wijzigen

    Als u een horecabedrijf begint of als er wijzigingen zijn in uw horecabedrijf, is er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden.

  • Onroerendezaakbelastingen (OZB)

    Zoals de naam al zegt, worden de onroerendezaakbelastingen (OZB) geheven over binnen de gemeente gelegen onroerende zaken. Het gaat om twee belastingen: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. Eigenarenbelasting De eigenarenbelasting wordt niet altijd aan de eigenaar opgelegd. Ook degene met bijvoorbeeld een recht van erfpacht, opstal, gebruik, gebruik en bewoning, of een ander zakelijk recht op de onroerende zaak kan belastingplichtig zijn. Een eigenaar die tevens gebruiker is van een niet-woning wordt voor beide onroerendezaakbelastingen (eigenarenbelasting en gebruikersbelasting) aangeslagen. OZB gebruik bedrijfswoning Het gebruikersdeel van de OZB geldt alleen voor niet-woningen en wordt dus niet in rekening gebracht voor woningen. Ook wanneer een onroerende zaak deels woning en deels niet-woning is (bijvoorbeeld een bedrijf met een woongedeelte), wordt het gebruikersdeel van de OZB niet voor de woning opgelegd. De waarde van het woongedeelte wordt dan uit de totale WOZ-waarde gehaald. Het gebruikersdeel van de OZB wordt in die gevallen dus op basis van een lagere waarde opgelegd. Een voorbeeld ter verduidelijking: een agrarisch bedrijf heeft, inclusief de woning, een WOZ-waarde van € 300.000. Van deze waarde kan € 100.000 worden toegerekend aan de woning. De aanslag OZB-eigendom zal nu worden opgelegd op basis van de totale waarde van € 300.000 en de aanslag OZB-gebruik op basis van een waarde van € 200.000.

  • Automatische incasso gemeentelijke belastingen

    Als u de gemeente machtigt voor automatische incasso voor de gemeentelijke belastingen, wordt het totaalbedrag van het aanslagbiljet in bijbehorende termijnen afgeschreven van het rekeningnummer dat u heeft opgegeven. De data waarop de bedragen worden afgeschreven, staan op het aanslagbiljet vermeld. Aanvragen, intrekken of wijzigen Met bovenstaand digitaal formulier kunt u de automatische incasso: Aanvragen; Intrekken; Wijzigen: u kunt uw IBAN-rekeningnummer wijzigen. Deelname aan de automatische incassoregeling is niet mogelijk wanneer het totaalbedrag van een aanslagbiljet meer dan € 50.000 bedraagt.

  • Bouwwerkzaamheden melden of afmelden

    U kunt starten met de bouw, verbouwing of het gebruik van een gebouw of terrein zodra u de omgevingsvergunning heeft ontvangen en deze in werking is getreden. Wij adviseren de bezwaartermijn van zes weken af te wachten. Als u gaat starten met de bouw, meldt u dit vooraf aan de gemeente. Onze toezichthouder bouwen controleert de vergunning. Op 1 januari 2024 is de Wet kwaliteitsborging (Wkb) in werking getreden. Het doel van deze wet is de bouwkwaliteit te verhogen. Deze wet geldt niet meteen voor alle bouwwerken. U krijgt van de gemeente te horen of de Wkb van toepassing is op uw (bouw)plan. In dat geval loopt de controle en toezicht namelijk anders. Meer hierover leest u via Wet kwaliteitsborging (Wkb) - Gemeente Westerveld Wat u moet weten U moet minimaal twee werkdagen voor aanvang melding doen van de start van de werkzaamheden; Als de volledige bouw is afgerond moet u dit altijd melden. Benodigdheden We vragen u in de melding naar het zaaknummer. U vindt deze op de beschikking van de verleende omgevingsvergunning.

  • Vooroverleg

    Vooroverleg omgevingsvergunning - Gemeente Westerveld

  • Toeristenbelasting

    De gemeente heft toeristenbelasting, omdat toeristen of andere bezoekers tijdens hun verblijf gebruik maken van onze voorzieningen. U betaalt toeristenbelasting wanneer u personen, die niet als inwoner bij gemeente Westerveld zijn ingeschreven, tegen een vergoeding laat overnachten. U mag de toeristenbelasting in rekening brengen bij degene die bij u overnacht. Er geldt een tarief per persoon per overnachting.

  • Nadeelcompensatie (voorheen planschade)

    Is de waarde van uw pand gedaald door een planologische maatregel zoals een wijziging van het omgevingsplan of een omgevingsvergunning waarbij afgeweken is van het omgevingsplan (een buitenplanse omgevingsplanactiviteit) ? Dan is er mogelijk sprake van schade en heeft u misschien recht op nadeelcompensatie. De regelgeving rond planschade is sinds 1 januari 2024 gewijzigd. Planschade valt sinds de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 onder nadeelcompensatie. U kunt nadeelcompensatie aanvragen voor:  waardedaling onroerend goed (uw woning/bedrijfspand is gedaald door een planologische maatregel). inkomstenderving (verminderde omzet door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden). In de Verordening nadeelcompensatie gemeente Westerveld | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) vindt u meer informatie.  Overgangsperiode van regels De oude regeling voor planschade zoals die gold voor 1 januari 2024 kent een overgangsperiode. Omdat u planschade binnen 5 jaar na het onherroepelijk worden van een bestemmingsplan of een afwijking van dat bestemmingplan kunt aanvragen, kan deze termijn doorlopen tot na 1 januari 2024. Kijk voor meer informatie op de website Informatiepunt leefomgeving of neem contact op met de gemeente. De procedureverordening planschade blijft voorlopig bestaan voor de behandeling van planschadeaanvragen op basis van de regelgeving voor 1 januari 2024.  

  • Collectevergunning

    Als u geld of goederen gaat inzamelen voor een goed doel, dan vraagt u een collectevergunning aan bij de gemeente, tenzij het gaat om een inzameling in besloten kring of als de collecte is opgenomen in het landelijke collecterooster CBF. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) stelt jaarlijks een collecterooster op. Dit collecterooster is op grond van de APV ook vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.  Als uw collecte op dit rooster staat hoeft u geen vergunning aan te vragen. Wel gelden er voorschriften:  Voorschriften de collectant is minstens 16 jaar en draagt een geldig legitimatiebewijs; de verkeersveiligheid wordt niet in gevaar gebracht en er wordt geen overlast veroorzaakt; er wordt niet op zondagen of daarmee gelijkgestelde dagen gecollecteerd en van maandag tot en met zaterdag vóór 8.00 uur of na 21.00 uur; de netto-opbrengst komt geheel ten goede aan de vereniging of stichting; alle aanwijzingen gegeven door politie en/of medewerkers van de gemeente Westerveld, moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd; na de collecteperiode dient u een ingevulde collectestaat in met daarop de opbrengst van de collecte en eventuele kosten die gemaakt zijn; alle collectanten dienen, een afschrift van, of de collectevergunning bij zich te dragen ten tijden van het collecteren. Voor een inzamelingsactie in een dorpskern die niet op het landelijke rooster staat is wel een vergunning nodig. U kunt een aanvraag doen voor een collecte in een zogenoemde ‘vrije periode’. De gemeente gaat na of er op het gewenste moment van collecteren geen andere collecte gepland is. Is dat wel het geval, overlegt de gemeente met u over een ander tijdstip. 

  • Omgevingsvergunning water

    Verricht u activiteiten in oppervlaktewater of met grondwater? Dan moet u dit melden. U kunt via https://omgevingswet.overheid.nl/home kijken of u voor uw activiteiten een melding moet doen bij het waterschap of een omgevingsvergunning moet aanvragen. Daarbij kunt u denken aan de volgende activiteiten:  Aanleggen of wijzigen van een sloot/sloten. Het lozen van afvalwater op oppervlaktewateren. Aanbrengen van duiker(s). Het onttrekken van grondwater. Activiteiten bij bijvoorbeeld een weg, viaduct, tunnel, brug, vaarweg of dijk. De aanleg van een waterberging. Het dempen van water. 

  • Vuur stoken

    Wilt u een paas- of vreugdevuur organiseren of een kampvuur stoken? Voor het stoken van vuur moet u toestemming (oftewel een ontheffing) vragen aan de gemeente. Het is niet toegestaan om tuinafval op uw terrein te verbranden. De gemeente kan de ontheffing weigeren om hinder te voorkomen, in het belang van de openbare orde en veiligheid of ter bescherming van de leefomgeving en het milieu. Als u zich niet in deze beslissing kunt vinden, kunt u tot 6 weken na de beslissing bezwaar maken.