Zoekresultaat 201 - 210 van 218 resultaten

  • Woonoverlast

    Heeft u overlast van uw buren, zoals geluidsoverlast of burenruzie, probeer hier dan met uw buren over te praten. Of vraag bemiddeling aan. Is dit niet voldoende, dan kunt u woonoverlast online melden bij de gemeente.

    Wat is woonoverlast

    Woonoverlast kan het woonplezier en gevoel van veiligheid ernstig bedreigen. Overlast kan bestaan uit:

    • burenruzie, asociaal gedrag, agressie
    • geweld, intimidatie, strafbare feiten
    • drugsgebruik en alcoholgebruik
    • geluidsoverlast
    • pesterijen
    • prostitutie
    • stank
    • vervuiling en verwaarlozing
    • problemen rond de woning (kelderbox, portiektrap en galerij)

    Wat kunt u zelf doen om woonoverlast op te lossen?

    In gesprek met uw buren

    Heeft u overlast van de buren, probeer dan met hen hierover te praten. Als uw buren niet weten wat er mis is, kunnen zij het ook niet oplossen. Spreek uw buren op een rustig moment vriendelijk aan op hun gedrag. Vertel dat u overlast van hen ervaart en wat de overlast precies is. Wacht hier niet te lang mee. Probeer ruzie te voorkomen. Dat maakt de situatie alleen maar vervelender en de overlast wordt daarmee niet verholpen.

    Kijk of u meer buren bij het gesprek kunt betrekken. De kans bestaat dat u niet de enige bent die overlast ervaart.

    Bemiddeling via verhuurder of bemiddelingsbureau

    Helpt een gesprek met uw buren niet, of durft u het gesprek niet alleen aan? Onderneem dan de volgende stap:

    Bij een huurwoning

    Maak altijd een melding over woonoverlast bij de verhuurder. De verhuurder is als eigenaar van de woning verantwoordelijk voor de aanpak van de woonoverlast. De verhuurder informeert u over de te nemen stappen. Zoals bemiddeling.

    Bij een koopwoning

    Neem contact op met Beterburen. Beterburen biedt bemiddeling aan buren die overlast van elkaar ervaren en daar zelf niet uitkomen. Bemiddeling door Beterburen is gratis.

  • A9 Veelgestelde vragen

    Op deze pagina vindt u antwoord op uw vragen over de A9.

  • Subsidie Groen op Gebouwen

    Wilt u een groen dak of groene gevel aanleggen, vraag dan de subsidie Groen op Gebouwen aan. Ontdek de voordelen van een groen dak of groene gevel voor uw woning of bedrijfspand. Dankzij de subsidie kunt u een deel van de kosten vergoed krijgen. U vraagt de subsidie aan bij de gemeente.

    Groen dak, groene gevel of verticale tuin

    Met de subsidie Groen op Gebouwen kunt u subsidie aanvragen voor de aanleg van groen op bestaande gebouwen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen deze vormen:

    • Basis groen dak: een dak waarop beplanting wordt aangebracht. Een basis groen dak bestaat voornamelijk uit sedum (vetkruid), heeft een waterberging van minimaal 20 liter en een substraatlaag van ongeveer 5 cm.
    • Groen dak plus: een dak waarop beplanting wordt aangebracht. Bij een groen dak plus is er meer variatie aan vegetatie, de waterberging minimaal 40 liter en de substraatlaag minimaal 5 cm.
    • Groene gevel: bestaat uit planten die omhoog groeien tegen een bouwwerk vanuit de volle grond.
    • Verticale tuin: bestaat uit verticaal geplaatste modules of panelen waarin beplanting wordt aangebracht.

    Hoogte subsidievergoeding

    Dit zijn de mogelijke subsidievergoedingen per subsidiesoort:

    • basis groen dak: € 40,- per vierkante meter
    • groen dak plus: € 50,- per vierkante meter
    • groene gevel: € 30,- per vierkante meter
    • verticale tuin: € 50,- per vierkante meter

    De gemeente vergoedt maximaal 50% van de gemaakte kosten tot een maximum van € 25.000,-.

    Voordelen van groene daken en gevels

    De aanleg van een groen dak of groene gevel kan veel voordelen bieden voor uw woning, gebouw of bedrijfspand. Voordelen van groendaken en groene gevels zijn:

    • langere levensduur van het dak
    • koeling
    • biodiversiteit
    • prettig leefklimaat
    • tegengaan van hittestress
    • hoger rendement zonnepanelen
    • CO2 en fijnstof
    • bufferen van regenwater

  • Subsidievaststelling projectsubsidie

    Een projectsubsidie is een subsidie ten behoeve van incidentele projecten of activiteiten van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd subsidie verstrekt.

    Heeft u een projectsubsidie aangevraagd en een beschikking ontvangen, vraag dan ook om vaststelling van de subsidie. Dat is alleen nodig als het subsidiebedrag € 15.000,- of hoger is. Op deze pagina vindt u informatie over de aanvraag om vaststelling van een projectsubsidie.

    Informatie over projectsubsidies leest u op de pagina Projectsubsidies.

  • Oude Dorp, ontheffing

    Om het Oude dorp verkeersluw te maken zijn verzinkbare paaltjes geplaatst in de Stationsstraat, Dorpsstraat en Zetveld. Deze maatregel is genomen om het gebied verkeersveiliger te maken. De nauwe straten zijn niet geschikt voor doorgaand verkeer. Wilt u als inwoner of ondernemer door de straten kunnen rijden? Vraag dan een ontheffing aan voor uw voertuig.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

  • Klacht over gemeente of zorgaanbieder

    Vindt u dat u niet netjes bent behandeld door de gemeente, een ambtenaar en/of een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft? Dan kunt u online uw klacht indienen.

    U kunt een klacht indienen over de manier waarop de gemeente zich gedraagt. Bijvoorbeeld:

    • hoe u aangesproken bent
    • als u van het kastje naar de muur bent gestuurd
    • als er verkeerde informatie is verstrekt
    • als u onredelijk lang heeft moeten wachten op gevraagde informatie

    De klachtenfunctionarissen van de gemeente behandelen klachten over onbehoorlijk gedrag van de gemeente in de ruimste zin van woord.

    U kunt geen klacht indienen over de inhoud van een beslissing of over een melding (overlast) openbare ruimte. Ook schademeldingen vallen niet onder klachten.

  • Parkeerboete

    Heeft u een parkeerboete ontvangen? Dan ontvangt u de bekeuring per post en betaalt via uw bank.

    Naheffingsaanslag parkeerbelasting

    In bepaalde gebieden moet u betalen om te parkeren. Dit heet parkeerbelasting. U betaalt deze belasting bij parkeerautomaten of via een parkeerapp op uw telefoon.

    Betaalt u niet? Of betaalt u te weinig? Dan kunt u een parkeerboete ontvangen. Dit heet een 'Naheffingsaanslag parkeerbelasting'.

    Aankondiging van beschikking

    U kunt ook een bekeuring ontvangen na een overtreding. Bijvoorbeeld voor fout parkeren, te hard rijden of door rood rijden. U ontvangt dan een 'Aankondiging van beschikking'.

  • Projectsubsidies

    Amstelveen verstrekt jaarlijkse subsidies en projectsubsidies. Op deze pagina leest u meer over het aanvragen van een projectsubsidie en de voorwaarden. Een projectsubsidie is een subsidie voor incidentele projecten of activiteiten van de aanvrager, waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd subsidie verstrekt.

    Informatie over jaarlijkse subsidies leest u op de pagina Jaarlijkse subsidies.

  • Veelgestelde vragen Schiphol Amstelveen

    Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over schiphol.