Zoekresultaat 211 - 220 van 226 resultaten

  • WOZ-waarde en taxatieverslag

    Iedereen die op 1 januari eigenaar of gebruiker is van een woning, een pand of stuk grond krijgt een aanslag Onroerendezaakbelasting (OZB). De hoogte van de aanslag is afhankelijk van de WOZ-waarde. De gemeente bepaalt de WOZ-waarde van alle onroerende zaken in de gemeente ieder jaar opnieuw door middel van een taxatie. U kunt uw taxatieverslag inzien in de digitale belastingbalie.  Digitale belastingbalie Bij het bepalen van de WOZ-waarde kijkt de taxateur naar een aantal punten. Verkoopprijzen vergelijkbare woningen De taxateur gaat uit van het bedrag dat een woning, pand of een stuk grond oplevert bij verkoop. De taxateur bekijkt de verkoopprijzen van vergelijkbare panden en woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. Voor het belastingjaar 2024 was de waardepeildatum 1 januari 2023. Er wordt dan ook gekeken naar vergelijkbare panden, woningen die zijn verkocht in 2022 en in 2023.  Kadaster, foto's en bouwtekeningen Taxateurs gebruiken bij de waardebepaling ook verkoopprijzen uit het Kadaster, luchtfoto’s, panoramafoto’s, bouwtekeningen en andere bekende gegevens. Deze informatie staat in het taxatieverslag. Berekening met oppervlakte Voor het berekenen van de WOZ-waarde over 2024 (met de waardepeildatum 1 januari 2023) gebruikt de taxateur de gebruiksoppervlakte (m²) van een woning. Dat is een eis vanuit de Waarderingskamer. De gegevens zijn daardoor beter te vergelijken met bijvoorbeeld bouwtekeningen, verkoopinformatie van de makelaar en dan met name de informatie over het woonoppervlak en overige inpandige ruimte. Waarde bij aan-, ver- of nieuwbouw Wordt uw pand verbouwd of krijgt uw pand een aanbouw? Dan bepaald de taxateur de waarde door naar de grondwaarde en de bouwkosten te kijken. Wat stond er op 1 januari 2024 op de plek van de bouw? Daar kijken we naar. Bij een nieuwbouwwoning of verbouwde woning die in 2023 klaar was, bepalen we de waarde door te kijken naar de situatie van de woning op 1 januari 2024. Waarderingskamer De WOZ-taxateurs van de gemeente Smallingerland voldoen aan de eisen die Waarderingskamer stelt. Meer weten over de WOZ-waarde? Bekijk het filmpje.

  • Bezoekersvergunning

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt of in een vergunningszone ? En ontvangt u regelmatig bezoek met eigen vervoer? Vraag dan een bezoekersvergunning aan. Met de bezoekersvergunning mag uw bezoek per keer maximaal 3 uur gratis parkeren van maandag t/m zaterdag tussen 09.00 - 21.00 uur. Per adres kunt u één bezoekersvergunning aanvragen. Kosten De bezoekersvergunning kost € 43,80 per kalenderjaar. Bezoekersvergunning aanvragen Aan- en afmelden parkeren bezoekers U kunt uw bezoek aanmelden via de website of via webapp (BezoekersApp). Daarvoor heeft u uw meldnummer en pincode nodig. Die staan in een brief of e-mail die u heeft gekregen. Heeft u deze gegevens niet meer bij de hand? Dan kunt u deze opzoeken in het Digitaal Parkeerloket. U logt daarvoor in met DigiD. Uw bezoek wordt automatisch na 3 uur afgemeld. Wilt u in die tijd een ander kenteken aanmelden, dan meldt u het eerste kenteken eerst af. Bezoek aan-/afmelden Handleidingen Zoekt u uw meldnummer en pincode voor het eerst op in het Digitaal Parkeerloket, bekijk de handleiding Inloggegevens opzoeken  Met de handleiding snelkoppeling bezoek aanmelden kunt u de website om bezoek aan- en af te melden als snelkoppeling op uw mobiel of laptop zetten. Zo heeft u de link naar de website snel bij de hand. Bel naar 0512 581 585 als u problemen heeft met het aan- of afmelden van uw bezoek via de website of app. Houd uw meldnummer bij de hand. Hulp bij aanvragen Heeft u hulp nodig bij het (online) aanvragen van uw bezoekerspas? Bel ons op telefoonnummer 0512 581 234. Wij helpen u graag verder.

  • Funderingsschade melden

    Woont u in het Friese veenweidegebied? En heeft u het vermoeden dat u funderingsschade heeft? Maak dan een melding bij het Funderingsloket Fryslân.  Funderingsloket Bij het funderingsloket kunt u terecht: als u vermoedt dat uw woning funderingsschade heeft; met vragen over onderzoek of aanpak van funderingsschade. Bij het Funderingsloket Fryslân kunt u een melding maken van mogelijke funderingsschade aan panden in het Friese veenweidegebied. Een funderingsdeskundige van het Kennis Centrum Aanpak Funderingsproblematiek (KCAF) bekijkt uw melding op afstand en voorziet u vervolgens van een reactie.  Subsidieregeling funderingsonderzoek Vanaf dinsdag 9 januari 2024 wordt de subsidieregeling funderingsonderzoek opengesteld. Deze subsidie is beschikbaar voor inwoners in het Veenweidegebied.  Voor wie? De regeling is beschikbaar voor eigenaar-bewoners van woningen en VvE's met woningen gebouwd voor 1970 in het Veenweidegebied. Weet u niet zeker of uw huis in het veeweidegebied staat? Maak dan gebruik van de postcodechecker. Op de website van het Kadaster kunt u bekijken of uw woning voor 1970 gebouwd is.  Hoeveel subsidie kunt u krijgen? De subsidie vergoedt 80% van de gemaakte onderzoekskosten, tot een maximum van € 4.000 per woning. Maakt u ook gebruik van een kwijtscheldingsregeling van gemeente of waterschap? Dan kunt u 100% van de funderingsonderzoekskosten vergoed krijgen tot een maximum van € 7.500.  Subsidie aanvragen  Om de subsidie aan te kunnen vragen, heeft u een ondertekende offerte nodig van een erkend onderzoeksbureau. Op de website van het KCAF is de lijst van erkende bedrijven te vinden. In de subsidieregeling zelf staat welke documenten nog meer aangeleverd moeten worden.  Aanvragen kan vanaf dinsdag 9 januari 2024 via veenweidefriesland.frl Achtergrondinformatie In het veenweidegebied zijn er woningen die met (beginnende) funderingsproblemen kampen. Door bodemdaling en lage grondwaterstanden kunnen funderingspalen deels niet meer onder water staan. Tot 1970 werden woningen vooral op houten palen gebouwd. Als deze niet meer onder water staan, kan er paalrot ontstaan. Hierdoor kan de fundering verzakken. Vaak is dit te merken aan bijvoorbeeld scheuren in muren, verzakte buitenmuren of ramen en deuren die lastig sluiten. Om funderingsproblemen vast te stellen is het raadzaam om funderingsonderzoek uit te laten voeren. Vragen? Voor vragen over de subsidieregeling kunt u contact opnemen met het Klantencontactcentrum van provinsje Fryslân: 058 292 59 25 of provincie@fryslan.frl  Voor vragen over funderingsonderzoek kunt u terecht bij het funderingsloket van het KCAF: 085 30 36 286 of veenweidefryslan@kcaf.nl   

  • Uitslagen eerdere verkiezingen

    Uitslagen van diverse verkiezingen kunt u via onderstaande links bekijken. Vorige verkiezingen Tweede Kamer 2023 Provinciale Staten van Friesland en voor Wetterskip Fryslân 2023 Gemeenteraad 2022 Tweede Kamer 2021 Provinciale Staten 2019 Wetterskip Fryslân 2019

  • De Drift Noord

    Hier vindt u informatie over de inloopavond voor De Drift Noord.

  • Bekendmakingen

    Bekendmakingen zijn openbare publicaties over besluiten en regels die voor u van belang kunnen zijn. Bijvoorbeeld omgevingsvergunningen, verkeersbesluiten, verordeningen en beleidsregels. Deze plaatsen we op Overheid.nl. U ziet de bekendmakingen ook elke week op ons publicatiebord, aan de gevel van het gemeentehuis. Bekendmakingen in Actief  De bekendmakingen staan ook iedere woensdag ter informatie in Actief. Dit weekblad is gratis en wordt in onze gemeente huis-aan-huis bezorgd. Lees hier de Actief Editie Zuid online. Heeft u geen krant ontvangen? Geef dat dan door aan Actief via bezorging@actiefmedia.nl of telefoonnummer 0511-461294. Op onderstaande locaties kunt u een gratis krant halen:   Naam locatie: Adres: Vishandel J. Stevens Handwerkerszijde 114, Drachten Trend Keukens Stationsweg 99, Drachten  Jumbo Stationsweg 164, Drachten Beleefbibliotheek Smalingerland Museumplein 1, Drachten Cigo De Marke 37, Drachten Albert Heijn Drachten Kiryat Onoplein 87, Drachten Gemeentehuis  Gauke Boelenstraat 2, Drachten Fotoshop Actief Moleneind NZ 8, Drachten Jumbo de Drait Eems 30, Drachten Spar Adema  Buorren 13, Oudega Bakkerij Bôle ensa Muldersplein 8, Rottevalle Spar Tsjerkebuorren 5, Drachtstercompagnie

  • Carins voor zorg, jeugd en werk

    Carins helpt u op weg als het u zelf even niet lukt Carins is er voor alle inwoners van Smallingerland. Wij voeren voor de gemeente Smallingerland de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet en de schuldhulpverlening uit. Carins helpt en ondersteunt inwoners van Smallingerland zo zelfstandig mogelijk, op eigen kracht, hun leven in te richten. Wij bieden informatie, hulp en ondersteuning bij vragen over: wonen, welzijn & meedoen (Wmo) opvoeden & opgroeien schuld & financiën (Ping-loket) Contact Wij zijn open van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur. Bel 088 – 50 65 400 of stuur een e-mail naar contact@carins.nl. Het Ping-loket is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. U kunt uiteraard ook langskomen op ons nieuwe adres: Moleneind NZ 56 9203 ZR in Drachten. Wilt u meer weten over Carins? Ga dan naar onze website: www.carins.nl. Veranderingen Wmo-vervoer vanaf 1 januari 2020 De financiële tegemoetkoming die u krijgt als u met een taxi of eigen auto reist, verandert. Vanaf 1 januari krijgt u een vervoerspas van de gemeente waarmee u voordelig kunt reizen. Lees de meest gestelde vragen.  

  • Eenmalig festiviteit melden

    Heeft u een bedrijf dat onder de Wet milieubeheer valt, zoals horeca, sportkantine of bedrijfspand? En wilt u een feest of activiteit organiseren waarbij meer geluid wordt gemaakt dan is toegestaan op grond van het Activiteitenbesluit? Heeft u een sportactiviteit waarbij u de verlichting langer aan wil houden? Dan moet u dit melden bij de gemeente.  Officieel heet dit een 'incidentele festiviteit' melden. Incidentele festiviteit melden Handig om te weten U kunt voor maximaal 12 dagen per jaar een evenement melden waarbij u meer geluid kunt maken dan normaal en/of de verlichting langer kunt aanhouden. Bij evenementen mag u meer geluid maken dan normaal. In de APV (artikel 4:3) staat hoeveel geluid u maximaal mag maken. Op vrijdagavond of zaterdagavond mag u bijvoorbeeld langer meer geluid maken dan op andere avonden. De ene muzieksoort is luider dan de andere. Ook is de ene muzieksoort op grotere afstand te horen dan een andere muzieksoort. We willen weten wat voor soort muziek er is bij uw evenement. Bijvoorbeeld house, jazz, pop, beat of nederpop. Om overlast te beperken moet u het geluid dat buiten hoorbaar is zoveel mogelijk beperken. Maatregelen daarvoor zijn bijvoorbeeld deuren gesloten houden, het houden van toezicht en een ingeregelde installatie. Voor bepaalde evenementen heeft u ook een vergunning nodig op grond van de APV. Voor meer informatie hierover kunt u bellen met de gemeente op telefoonnr. 0512 58 12 34

  • Subsidie groene daken

    De gemeente geeft bewoners, organisaties en bedrijven subsidie op de aanleg van groene daken. Groene daken kunnen wateroverlast beperken. Door klimaatveranderingen krijgen we namelijk steeds vaker te maken met extreme regenval. Hierdoor kan het riool, en uiteindelijk de waterberging (vijver of sloot), overbelast raken. De gemeente en het waterschap wil het regenwater langer vasthouden op de plek waar het valt. Een groen dak kan daar bij helpen.. Twee soorten groene daken Er zijn twee types groene daken: intensieve en extensieve groene daken. Extensieve daken zijn daken die niet kunnen worden betreden. Als beplanting wordt vaak sedum, gras en/of een kruidenmengsel gebruikt. Intensieve daken hebben vaak een functie als daktuin en kunnen worden betreden. Op deze daken kunnen allerhande planten worden gebruikt. Extensieve groene daken zijn goedkoper in aanleg en onderhoud dan intensieve groene daken. De voordelen van groene daken Het vertragen van de regenafvoer en daardoor het beperken van wateroverlast; Isolatie van warmte en geluid; Goede beheersing van het klimaat in de zomer en winter; Een dakconstructie die langer meegaat; Een groenere leefomgeving voor planten en dieren (vooral voor bijen, vlinders en vogels) en daardoor een hogere biodiversiteit; Minder opwarming van de omgeving en zodoende een gezonder leefklimaat. De gemeente heeft in de afgelopen tijd bij een aantal gebouwen groene daken aangelegd. Dit is bijvoorbeeld op het gemeentehuis en MFC Rottevalle. Daarnaast heeft de gemeente een groot aantal initiatieven gestimuleerd door middel van deze subsidieregeling. Gezien het succes wil de gemeente graag bewoners, bedrijven en organisaties de kans blijven geven om tegen gereduceerde kosten zelf een groen dak (zowel intensief als extensief) aan te leggen. Aanvraag subsidie U vult het online formulier in met de volgende documenten als bijlagen:  Offerte voor de levering en/of de aanleg van het groene dak Plattegrond van uw perceel met daarop duidelijk aangegeven welk dak of deel van het dak het betreft Foto van de bovenkant van uw dak Beschrijving met dikte van de substraatlaag en type drainageplaat Schets van de opbouw van het groene dak. Als u huurder bent: schriftelijke toestemming van de eigenaar van het pand. Subsidie groene daken aanvragen Na de aanvraag U ontvangt binnen 4 weken reactie van de gemeente; Na goedkeuring van de gemeente kunt het werk laten uitvoeren en de rekening betalen. Hiervoor geldt een termijn van 4 maanden na de goedkeuring. Na afronding van het werkt dient u de rekening in U ontvangt de subsidie binnen 3 weken na het indienen en goedkeuring van de rekening. Voorwaarden U bent eigenaar van het pand of hebt als huurder toestemming van de eigenaar. Uw aanvraag gaat over maximaal één perceel en over maximaal één categorie (bewoners of organisaties/bedrijven) in de gemeente Smallingerland. De helling van het dak is niet meer dan 65° De substraatlaag is minimaal 5 cm dik U past een waterbufferende drainageplaat toe; U brengt een wortelwerende laag aan om zo lekkages te voorkomen. De toegekende subsidie mag alleen worden gebruikt als tegemoetkoming in de kosten die samenhangen met de aanschaf en/of aanleg van het groen dak. Aanleg van het groen dak en betaling van de rekening moet plaatsvinden binnen 4 maanden na goedkeuring van de gemeente. Subsidieplafond De gemeente heeft voor de subsidie voor de aanleg van groene daken een subsidieplafond van €20.000,- per jaar. We behandelen de subsidieaanvragen op volgorde van binnenkomst. De subsidieregeling wordt opgeschort als het subsidieplafond is bereikt. Dit wordt tijdig op de gecommuniceerd via de website de gemeente. Als het subsidieplafond niet is bereikt, eindigt de regeling op 31 december 2024.  Hoogte subsidie €30,- euro per m2 voor oppervlakten tot 75 m2 €20,- euro per m2 voor oppervlakten van 75 tot 200 m2 €10,- euro per m2 voor oppervlakten van 200 tot 1.000 m2 Het maximumbedrag voor bewoners per aanvraag is €3.000,- Het maximumbedrag voor bedrijven/organisaties per aanvraag is €12.000,- Aandachtspunten Het aanleggen van het groene dak mag u ook zelf doen. Laat de sterkte van de dakconstructie checken door een bouwkundige, zodat u zeker weet dat het dak sterk genoeg is voor de aanleg van een groen dak. Er vindt steekproefsgewijs controle plaats.

  • Textiel inleveren

    Kast opgeruimd? Lever uw textiel in! Heeft u kleding, schoenen, lakens, knuffels of gordijnen die u niet meer gebruikt? Lever het in bij een textielcontainer. Het kan namelijk goed hergebruikt worden. Het textiel moet wel schoon en droog zijn. Verzamelen textiel Stop het textiel dat u kwijt wilt in een gesloten plastic zak. Let op: gebruik hiervoor geen PMD-zak. Die zijn te dun waardoor de zak kan scheuren en het textiel weer vies wordt en dus onbruikbaar. We kunnen dit textiel dan niet meer hergebruiken.  Dit mag in de textielcontainer Kleding Schoenen, laarzen, gympen en sandalen (per paar aan elkaar gebonden)  Gordijnen en vitrage Dekbedhoezen, lakens, dekbedden en dekens Handdoeken, washandjes en theedoeken Dassen, riemen, hoeden en petten Kapot, maar schoon textiel Dit hoort niet in de textielcontainer Vloerbedekking en tapijt Matrassen en kussens Vervuild textiel Natte kleding of natte schoenen Automatten Andere materialen dan textiel, zoals papier, rest- of tuinafval Locatie inleveren textiel Een textielcontainer vind je bij de ecoparkjes. Kijk op MijnAfvalwijzer App of www.mijnafvalwijzer.nl voor het dichtstbijzijnde ecoparkje.