Zoekresultaat 21 - 30 van 69 resultaten

  • Geldzorgen: wees er op tijd bij

    Energieleveranciers, drinkwaterbedrijven, verhuurders en zorgverzekeraars zijn sinds 2021 verplicht om beginnende betalingsachterstanden bij de gemeente te melden. Dit staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De gemeente kan u hierdoor sneller helpen bij geldzorgen.  U krijgt een brief van ons In deze brief staan de mogelijkheden voor hulp bij en ondersteuning van vragen over geld. Deze hulp is gratis. De hulp wordt gegeven door Team Vroegsignalering. In sommige situaties neemt dit team direct contact met u op. Team Vroegsignalering Team Vroegsignalering helpt u om te voorkomen dat u verder in financiële problemen komt. Heeft u vragen over de brief of over een achterstand in betalingen? Dan kunt u met een van de medewerkers contact opnemen. De contactgegevens staan hieronder: Janneke Haagsma: 0512 581 234 Gerrit Jongetjes:06 311 026 09 (werkdagen: maandag t/m donderdag) Wilt u niet dat de gemeente informatie over uw betalingsachterstanden ontvangt? Laat dit dan aan uw energieleverancier, drinkwaterbedrijf, verhuurder en/of zorgverzekeraar weten. De gemeente gebruikt de informatie over een betalingsachterstand alleen om u te helpen. U bepaalt zelf of u gebruik wil maken van onze hulp. Geen brief, wel geldzorgen? Heeft u geen brief van ons ontvangen, maar heeft u wel geldzorgen? Neem dan contact op met Carins. Carins helpt en ondersteunt bij geldproblemen of geldzorgen. Carins is bereikbaar via: Telefoonnummer: 088 506 5400 (op werkdagen tussen 08:30 uur en 17:00 uur) Bezoekadres: Moleneind NZ 56 in Drachten Website: Schuld & financiën - Carins 

  • Parkeerkaart voor gehandicapten

    Kunt u door lichamelijke beperkingen niet verder dan honderd meter zelfstandig lopen met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij de gemeente.  Maak een afspraak voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart. Tijdens de afspraak legt de medewerker de voorwaarden uit. Afspraak maken Meenemen naar de afspraak Identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) 1 pasfoto Voor een bestuurderskaart: rijbewijs Soorten gehandicaptenparkeerkaarten Er zijn 4 soorten gehandicaptenparkeerkaarten. Geef bij uw aanvraag door welke u wilt aanvragen.  Bestuurderskaart Voorwaarden: u kunt ten minste een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig lopen met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken. De kaart is persoongebonden en er hoeft geen voertuig op uw naam te staan. U heeft voor de aanvraag wel een rijbewijs nodig. Passagierskaart Voorwaarden: u kunt niet zelfstandig rijden en heeft altijd hulp nodig van een bestuurder bij vervoer van deur tot deur. U kunt ten minste een half jaar niet zelfstandig wachten en ook niet 100 meter zelfstandig lopen zonder een rollator, stok of krukken. Met de passagierskaart kunt u met iemand meerijden en deze persoon mag op uw kaart op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. Deze kaart is persoonsgebonden. Combinatiekaart Voorwaarden: u gebruikt blijvend een rolstoel en/of heeft een andere ernstige lichamelijke beperking, waardoor lopen moeilijk is. De combinatiekaart wordt in uitzonderingsgevallen afgegeven.  Instellingsparkeerkaart Voorwaarden: ook als u in een instelling woont, kunt u in aanmerking komen voor een parkeerkaart. Uw instelling moet de kaart aanvragen.  Medische keuring Voor een gehandicaptenparkeerkaart moet u medisch worden gekeurd. Tijdens een medisch onderzoek bepaalt een keuringsarts of u aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart voldoet. De medische keuring vragen wij voor u aan als u de gehandicaptenparkeerkaart bij ons aanvraagt. De keuring betaalt u altijd, ook als wij uw aanvraag na de keuring afwijzen. Kosten   Soort kaart Kosten kaart Gehandicaptenparkeerkaart bestuurder, passagier, combi en instelling € 43,60 Medische keuring  € 58,- Gehandicaptenparkeerkaart met geldigheid van 5 jaar verloren of gestolen - vervangen € 43,60 Hoe werkt het Als u een gehandicaptenparkeerkaart heeft en het centrum bezoekt, kunt u maximaal 3 uur gratis parkeren. Leg dan uw gehandicaptenparkeerkaart en een blauwe parkeerschijf zichtbaar achter uw voorruit. De gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Gehandicaptenparkeerkaart kwijt Gehandicaptenparkeerkaart met geldigheid van 5 jaar verloren of gestolen? Maak een afspraak om een nieuwe aan te vragen. U hoeft niet opnieuw gekeurd te worden. Neem bij uw afspraak een recente pasfoto mee. Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart met een geldigheid van minder dan 5 jaar kwijt? Bel ons dan op 0512-581234 om te bespreken wat u het beste kunt doen.

  • Wetten en lokale regels

    De verordeningen en beleidsregels van de gemeente Smallingerland bevatten regelgeving over gemeentelijke aangelegenheden. Lokale wet- en regelgeving (Overheid.nl) Dit moet u weten Een verordening zoals de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) of de Subsidieverordening is een regel die geldt voor iedereen binnen de gemeente. De gemeenteraad stelt deze verordeningen vast. In een beleidsregel staat hoe het college van burgemeester en wethouders zijn bevoegdheden uitvoert. Een beleidsregel is geen wettelijk voorschrift, maar een richtlijn waaraan het college zich moet houden.

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Nadat u een nieuw paspoort heeft aangevraagd, kunt u een nieuwe afspraak maken om het paspoort op te halen. Zorg ervoor dat er minstens zeven dagen tussen deze twee afspraken zit, omdat het paspoort niet eerder klaar zal zijn. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Paspoort aanvragen na verlies Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Trouwambtenaren

    Een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) of trouwambtenaar voltrekt namens de gemeente het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Gemeente Smallingerland heeft 9 ervaren trouwambtenaren in dienst. Zij stellen zichzelf hieronder graag aan u voor. U kunt uw voorkeur van trouwambtenaar aan ons doorgeven.  Onze trouwambtenaren Henry Frieswijk  Marja Severs Klaas Renkema Dineke Wagenaar Wim Wierda Kyra van Wirdum Neline van Erkel Marjon van der Werf Nathalie Simmers Trouwen met een eigen trouwambtenaar voor een dag Naast onze eigen trouwambtenaren kunt u ook kiezen voor een eigen trouwambtenaar (BABS). Dit kan een vriend of familielid zijn, of een beëdigd trouwambtenaar uit een andere gemeente.  Maak een afspraak bij ons voor een melding voorgenomen huwelijk. Dit kan tot 3 maanden voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Tijdens dit gesprek maken we een verzoek voor het voltooien van het huwelijk door een eigen trouwambtenaar. Neem hiervoor het telefoonnummer en contactgegevens van de eenmalige BABS mee. Let op: u betaalt extra voor een trouwambtenaar voor 1 dag. Voorwaarden niet-beëdigde trouwambtenaar Melding voorgenomen huwelijk op het gemeentehuis Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG); formulier volgt na de melding Uittreksel BRP Kopie legitimatie Beëdiging bij de rechtbank (dit wordt aangevraagd door de gemeente)  De trouwambtenaar voor 1 dag volgt een training om het huwelijk te voltrekken  Voorwaarden beëdigde trouwambtenaar Melding voorgenomen huwelijk op het gemeentehuis Bewijs van beëdiging rechtbank Benoemingsbesluit Kopie legitimatie Wanneer u kiest voor een trouwambtenaar uit een andere gemeente, dan zal deze voor één dag worden benoemd in gemeente Smallingerland. De trouwambtenaar ontvangt hiervoor geen vergoeding. De benoeming is onbezoldigd.

  • Verhuizen

    Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Dat kan vanaf 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen erna. Geeft u uw verhuizing later door, dan is de datum van doorgeven ook uw officiële verhuisdatum. Verhuizen binnen of naar Smallingerland Verhuist u binnen of naar gemeente Smallingerland, geef dit aan ons door. Wij geven uw nieuwe adres automatisch door aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en pensioenfondsen. Verhuizing online doorgeven Wie kan een verhuizing doorgeven? Iedereen van 16 jaar of ouder Verhuizing voor iemand anders doorgeven. Dat kan voor: uw minderjarige kind, als u de ouder, voogd of verzorger bent. uw echtgenoot of geregistreerd partner. Dit kan alleen als u samen naar een nieuw adres verhuist, of als uw partner bij u in komt wonen. Gaat u samenwonen zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan moet uw vriend of vriendin zelf de verhuizing doorgeven. uw meerderjarige kind, als hij of zij meeverhuist. uw ouder, als hij of zij meeverhuist. iemand die onder curatele staat, als u curator bent. een pleegkind, als u een zorgcontract heeft. iedere meerderjarige die u daarvoor schriftelijk heeft gemachtigd. Verhuizen naar adres waar al iemand woont Als u bij iemand gaat inwonen, zorg dan dat degene bij wie u gaat inwonen toestemming geeft bij de aanvraag.  Verhuizen van Smallingerland naar andere gemeente Wanneer u vanuit Smallingerland naar een andere gemeente verhuist, dan hoeft u dit niet aan ons door te geven. Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u naartoe verhuist.  Verhuizing doorgeven op het gemeentehuis U kunt uw verhuizing ook op het gemeentehuis doorgeven. Maak hiervoor een afspraak. Als u verhuist naar een huis waar al iemand woont, zorg dat de hoofdbewoner mee naar het gemeentehuis komt voor de aanvraag. Kosten Een verhuizing doorgeven kost niets Emigreren Kijk op de pagina emigratie doorgeven als u emigreert. Verhuizen vanuit het buitenland Kijk op de pagina verhuizen vanuit het buitenland als u vanuit het buitenland in gemeente Smallingerland komt wonen.

  • Onze arbeidsvoorwaarden

    Bij een baan waarin jij dagelijks zinvol werk doet voor de maatschappij horen goede arbeidsvoorwaarden en een passend salaris. Je vindt onze arbeidsvoorwaarden in de CAO Gemeenten. Salaris Alle functies in onze organisatie is een salarisschaal gekoppeld. Iedere schaal kent 11 periodieken en bij goed functioneren kun je ieder jaar een periodiek klimmen.  IKB Bovenop je salaris krijg je een Individueel Keuzebudget (IKB). Het IKB bedraagt 17,85 % van je salaris en is opgebouwd uit vakantiegeld, eindejaarsuitkering, levensloopbijdrage en bovenwettelijk verlof. Je hebt de vrijheid om je IKB (maandelijks) te laten uitbetalen voor meer salaris, of te besteden aan een aantal fiscaal vriendelijke arbeidsvoorwaarden zoals fiets, studiekosten of extra verlof. Pensioen Als je werkt bij de overheid ben je verzekerd van een goed pensioen. Je bouwt dit op bij het Algemeen Burgerlijke Pensioenfonds (ABP). Werktijden en hybride werken Bij de gemeente bestaat een fulltime werkweek uit 36 uur en wij werken voor zoveel mogelijk met flexibele uren. Het gemeentehuis is open van 7 tot 7 en je bent hierbinnen vrij om jouw uren in te delen. Ook een fulltime week verdelen in bijvoorbeeld 4 keer 9 of 5 keer 8 is bespreekbaar.  Wij faciliteren hybride werken. In principe is het uitgangspunt dat je minimaal 50% van jouw contracturen op kantoor bent. Werk je thuis, dan ontvang je per dag een thuiswerkvergoeding. Daarbij is er de mogelijkheid om budget te krijgen om je thuiswerkplek goed in te richten. Uiteraard in goed overleg en voor sommige functies is deze flexibiliteit beperkt. Laptop en telefoon In de meeste functies krijg je van ons een laptop en telefoon. Dit helpt jou ook om goed (hybride) te kunnen werken.  Reiskosten en leasefiets Smallingerland stimuleert duurzaamheid, ook zeker voor wat betreft werk gerelateerd reizen. Mede hierom vergoeden wij reizen met het OV volledig en bieden we een leasefietsregeling aan (waarbij we een deel voor jou meebetalen).   Kom je niet met het OV of de leasefiets, dan vergoeden wij € 0,21 per kilometer, ook als je op eigen fiets komt of lopend. Voor dienstreizen hebben we een ov kaart, elektrische leenfietsen en een aantal auto's beschikbaar. Moet je toch met eigen vervoer, dan ontvang je € 0,31 per kilometer.  Vakantiedagen en verlof Ben je fulltime in dienst, dan krijg je in de basis 144 wettelijke vakantie-uren en vanuit de cao krijgt je hierbij nog 50,4 bovenwettelijke vakantie-uren. Met jouw IKB kun je nog extra verlof kopen.  Lees meer over vakantiedagen én alles over verlofregelingen. Collectiviteitskorting ziektekostenverzekering Alle gemeenten hebben een collectieve ziektekostenvoorziening bij IZA, CZ en Menzis, waarmee je 15% korting kunt krijgen op aanvullende pakketten.  Regelruimte en vertrouwen Bij Smallingerland krijg je het vertrouwen en de regelruimte om naar eigen inzicht het verschil te maken in jouw functie.  Hier geven we medewerkers vertrouwen en ruimte om te innoveren, te experimenteren, te leren en bij te sturen in de praktijk. De belangrijkste kernwoorden die bij deze kracht horen zijn Persoonlijk, Samen en Doen.  Doorgroeien en opleidingen Bij de gemeente komt het regelmatig voor dat iemand intern van functie verandert of doorgroeit naar een andere functie, dit is het voordeel van werken voor een organisatie waar veel gebeurt.  Smallingerland investeert in jouw ontwikkeling en denkt mee over opleidingskansen. We hebben o.a. een Smallingerland Academie waarin we verschillende trainingen en cursussen aanbieden. En je komt meer te weten over jezelf middels Insights en een persoonlijk talentgesprek. Ook kun je een gesprek aanvragen met een loopbaancoach of meelopen met een ander team. 

  • Gebiedsprogramma Centrum Drachten

    In 2022 is de Centrumvisie opgesteld. Hierin staat in grote lijnen omschreven wat de ambities zijn voor het centrum van Drachten. Deze ambities zijn nu vertaald naar een Gebiedsprogramma.  In het Gebiedsprogramma deel 1 (pdf 42MB) en het Gebiedsprogramma deel 2 (pdf 76MB). staat wat we willen bereiken in de verschillende delen van het centrum en wat daarvoor nodig is. Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor op verschillende plekken in het centrum van Drachten concrete maatregelen te nemen om het levendiger en aantrekkelijker te maken.  Hieronder lichten we de actuele voorstellen van het college van B&W toe. De gemeenteraad van Smallingerland moet hier nog mee instemmen en behandelt de voorstellen in september 2024. Het aanpakken van het centrum is een kwestie van lange adem. Er moet een hoop gebeuren en dat kan de gemeente niet alleen. Veel ondernemers en vastgoedeigenaren werken al actief mee. Welke delen van het centrum willen we eerst gaan aanpakken? Vergroenen van vijf straten/pleinen Parkeerterrein Vogelzang  Raadhuisplein Vergroenen op vijf plekken Op vijf plekken in het centrum zien we mogelijkheden snel verbeteringen door te voeren door onder andere meer groen toe te voegen. Het gaat om: De zuidzijde van het Moleneind langs de vaart De entree van parkeerterrein de Marke vanaf de Drift De achterzijde van het Knobelsdorffplein tussen de Zuiderbuurt en de entrees van de parkeergarages Het pleintje aan de Westerstraat De Kerkstraat tussen de Kaden en het Raadhuisplein De verbetering is vooral gericht op het toevoegen van groen en het zorgen voor meer levendigheid (verblijfskwaliteit). De gemeenteraad wordt gevraagd hiervoor €400.000 beschikbaar te stellen. Het verbeteren van deze plekken doen we samen met pandeigenaren en ondernemers. Met hen gaan we bespreken welke kansen en mogelijkheden er zijn om de gebouwen ook te verbeteren en aantrekkelijker te maken. Naar verwachting zijn de straten en pleinen klaar in 2025/2026. Lees ook het raadsvoorstel Gebiedsprogramma centrum en quick wins (pdf 343kB) en de kaart met quick wins (pdf 3,6MB).    Afbeelding: verschillende gebieden voor snelle verbetering. Zie hier een foto van de huidige Kerkstraat en een inspiratiebeeld.  Parkeerterrein Vogelzang  Het Vogelzangterrein kan wel een opknapbeurt gebruiken. We willen hier de aantrekkelijkheid van de panden verbeteren en zorgen voor meer levendigheid door onder andere meer woningen toe te voegen. Het projectgebied omvat de straten Noorderbuurt, Vogelzang, Houtlaan en de Oosterstraat. Het doel voor hier is om een aantrekkelijke entree van het centrum te maken met een mix van verblijven, wonen, werken en recreëren. Dat kan door ruimte te bieden aan onder andere horeca, woningen, kantoren, maatschappelijke voorzieningen en een bioscoop. Net zoals bij het Raadhuisplein willen we van deze omgeving een fijne groene plek maken. Daarom hebben we ook hier de wens een ondergrondse parkeergarage te bouwen.  Om dit alles mogelijk te maken heeft de gemeente Smallingerland een subsidieaanvraag van 5 miljoen euro gedaan bij de rijkssubsidieregeling Impulsaanpak Winkelgebieden. Deze subsidie kan aangevraagd worden voor het verbeteren van winkelgebieden. Daarnaast werken we aan een intentieovereenkomst met verschillende pandeigenaren en ondernemers.  Raadhuisplein Veel inwoners, ondernemers en andere betrokkenen hebben meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein. Op basis daarvan hebben we de volgende ambitie opgesteld: Het Raadhuisplein wordt de huiskamer van Drachten. Het wordt een plek die verrast, waar je altijd graag komt, overdag en ’s avonds. Een plek waar iets te beleven valt, wanneer er evenementen en activiteiten plaatsvinden, maar ook op rustige momenten en buiten openingstijden van de winkels. Een plek die optimaal is verbonden met de rest van het centrum.  In mei onderging het Raadhuisplein al een tijdelijke metamorfose. Met onder andere meer groen, zitplaatsen en speelplekken. We zien dat hier al veel gebruik van wordt gemaakt. We sluiten nu de ‘inspiratiefase’ af en weten wat de wensen en eisen zijn voor de definitieve nieuwe inrichting van het Raadhuisplein. De volgende fase staat in het teken van het ontwerp. Waar moet het ontwerp voor het nieuwe Raadhuisplein allemaal aan voldoen? Dat staat in het Programma van Eisen (PvE). In het PvE staan voorwaarden, wensen en eisen waar ontwerpbureaus rekening mee moeten houden voor het definitieve ontwerp. We verwachten dat het kiezen van een ontwerpbureau en het maken van de ontwerpen voor het nieuwe Raadhuisplein duurt tot de herfst van 2025. Als deze ontwerpen klaar zijn, organiseren we een verkiezing, zodat het publiek een ontwerp kan kiezen. Het winnende ontwerp wordt verder uitgewerkt en uitgevoerd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een voorbereidingskrediet van €550.000 beschikbaar te stellen voor de ontwerpfase. Lees ook het raadsvoorstel Herinrichting en krediet Raadhuisplein (pdf 469kB). Lees het Programma van Eisen (pdf 34MB) of de publiekssamenvatting van het Programma van Eisen.  Meer hierover weten? Kom naar de inloopbijeenkomsten. Wilt u meer informatie over de ontwikkelingen in het centrum? Of heeft u een vraag of een idee? Kom dan langs op een van de inloopbijeenkomsten. Wanneer: donderdag 18 juli tussen 18.30 - 20.30 uur woensdag 11 september tussen 18.30 - 20.30 uur Waar: het Kr88lab, Raadhuisplein 1 U kunt op elk gewenst moment binnenlopen.   

  • Leerlingenvervoer aanvragen

    Als uw kind naar speciaal onderwijs gaat of de school niet vlakbij huis ligt, kunt u leerlingenvervoer aanvragen. Vul het aanvraagformulier in door in te loggen met DigiD. Leerlingenvervoer aanvragen Mocht het aanvragen van leerlingenvervoer niet lukken met uw eigen DigiD, dan kunt u een mail sturen naar: gemeente@smallingerland.nl. Vervolgens sturen wij u het aanvraagformulier per post toe. Voorwaarden U komt in aanmerking voor de vergoeding van reiskosten als de afstand naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school meer is dan 6 kilometer voor basisonderwijs (PO) 3 kilometer voor speciaal basisonderwijs (SBO) 2 kilometer voor speciaal onderwijs (SO) Kosten Het kind gaat naar het (voorgezet) speciaal onderwijs: geen eigen bijdrage. Het kind gaat naar het basisonderwijs of naar het speciaal basisonderwijs en het gecorrigeerde verzamelinkomen van beide ouders ligt onder de norm: geen eigen bijdrage. Anders betaalt u een eigen bijdrage voor maximaal 2 kinderen per gezin. Is het kind jonger dan 9 jaar? Het kind mag altijd gebruik maken van taxivervoer. Brengt en haalt u het kind zelf? U krijgt een kilometervergoeding. Is het kind 9 jaar of ouder? Het kind kan alleen op advies van school gebruik maken van taxivervoer. Brengt en haalt u het kind zelf? U krijgt een vergoeding op basis van een jaarkaart van het openbaar vervoer. Heeft u meer kinderen die recht hebben op leerlingenvervoer? U krijgt een kilometervergoeding. Gaat het kind op de fiets of de bromfiets? U krijgt een fiets- of bromfietsvergoeding. Dit moet u weten Leerlingvervoer vraagt u aan bij de gemeente waar het kind langdurig verblijft. Dat kan een andere gemeente zijn dan waar het kind staat ingeschreven. Er wordt geen vergoeding met terugwerkende kracht betaald. Begeleiding is primair een taak van de ouders. Zij moeten dit zelf regelen. Leerlingenvervoer is alleen vervoer van woning naar school en terug. Bij co-ouderschap dienen beide ouders een aanvraag in voor leerlingenvervoer bij de gemeente waar zij staan ingeschreven. Bepaal de kortste route in de ANWB routeplanner. Een leerling in het (voortgezet) speciaal onderwijs die in een internaat of pleeggezin verblijft, kan in aanmerking komen voor weekeinde- en vakantievervoer. Een leerling die langdurig elders verblijft vanwege medische redenen en daar ook naar school gaat, komt niet in aanmerking voor weekeinde- en/of vakantievervoer. Wetten en regels Lees de samenvatting van de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Smallingerland. De volledige verordening staat op Overheid.nl.

  • Oudega aan het water

    Oudega aan het water Het project Oudega aan het water is onderdeel van de gebiedsaanpak Oostelijke Poort Friese Meren (OPFM). Doel is om Drachten aan te sluiten op de Friese Meren en Drachten te ontwikkelen als poort naar de Friese Meren. Hierin werkt de gemeente Smallingerland samen met de Provincie Fryslân en het Wetterskip Fryslân. Door de ontwikkelingen rondom het havengebied en het meer in Oudega wordt de recreatieve- en economische meerwaarde van het dorp versterkt. Het project Oudega is verdeeld in drie deelprojecten: Zuivelfabriekterrein  Waterfront Het Meer bij Oudega Zuivelfabriekterrein In het hart van het dorp stond tot 2020 de voormalige zuivelfabriek De Hoop. De fabriek is in 2020 gesloopt. Dit was een langgekoesterde wens van het dorp. De fabriek heeft plaatsgemaakt voor een nieuw gebouw met 10 woonappartementen en een bedrijfsruimte. In het najaar van 2023 kunnen de nieuwe bewoners in de appartementen. Het plein voor het appartementengebouw richten we zo in dat het aansluit op de nieuwe haven. We verwachten dat dit medio 2024 afgerond is. Documenten Zuivelfabriekterrein Masterplan Concept ontwerp dorpsplein en beplantingsplan 30 november 2022 Definitief ontwerp dorpsplein Overzicht opmerkingen tijdens inloop over dorpsplein Waterfront Voor het havengebied van Oudega is samen met de inwoners en verenigingen in het dorp een masterplan gemaakt. Hierin zijn alle wensen en ideeën vertaald tot een plan hoe het havengebied uitgebreid en verbeterd kan worden. Zoals meer ruimte voor water, een opgeknapte haven en meer ruimte voor passanten en toevoeging van recreatie en wonen. De werkzaamheden zijn bijna afgerond. Zo is er 4,5 hectare water gerealiseerd, de haven opnieuw ingericht, is er ruimte gemaakt voor 5 nieuwe woonarken, 2 recreatiearken, een eiland met zwemstrand, een camperterrein en ruimte voor een horecagelegenheid en 6 huisjes voor verhuur.  Camperplaats De camperplaats in Oudega is in juni afgemaakt. Het adres is: Gealânswei, 9216 XX Oudega, gemeente Smallingerland Er zijn 10 ruime camperplekken langs het water met zicht op de haven. De camperplaats ligt in het historische Oudega, op steenworp afstand van het Nationaal Park De Alde Feanen.  In Oudega is een supermarkt, een bakker en (beperkt) horeca aanwezig.  Voorzieningen •    Drinkwatertapautomaat •    Vuilwaterstation •    Sanitaire voorziening beschikbaar in haven Kosten •    13 euro voor één overnachting •    Stroom en water afrekenen naar gebruik •    Toeristenbelasting 1,5 euro p.p.p. nacht  Betaling gaat via www.stroomkast.nl  Hoe kan ik reserveren? De beheerder is Geert Karsten. Hij is bereikbaar op: 06-53703508 of mail naar: j.veenstra875@upcmail.nl. Documenten Waterfront Oudega Masterplan Bestemmingsplan toelichting Bestemmingsplan verbeelding Bestemmingsplan regels Bestemmingsplan bijlagen toelichting en regels Beeldkwaliteitsplan Verslag inloopbijeenkomst 20 maart 2024 Oudega aan het Water Het Meer bij Oudega Aan de zuidkant van Oudega komt een nieuw meer van zo’n 45 hectare. Dit nieuwe meer maakt de verbinding met het dorp en biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om zeilwedstrijden te organiseren binnen de gemeente Smallingerland. Voor het nieuwe meer is een ontwerp gemaakt met in en om het meer eilanden, aanlegplekken, een fiets-wandelroute, een hondenstrand, een trailerhelling en een uitkijkpunt. In november 2023 besprak de gemeenteraad van Smallingerland het nieuwe bestemmingsplan en de Milieueffectrapportage voor het Meer bij Oudega. In 2024 wordt begonnen met de aanleg van het meer. Dit zal naar verwachting 3 jaar duren. Start werkzaamheden aan het meer Aan de zuidkant van Oudega komt een nieuw meer van zo’n 45 hectare. Dit nieuwe meer maakt de verbinding met het dorp en biedt mogelijkheden voor recreatie en natuur. Provincie Fryslân en gemeente Smallingerland hebben De Waard Grondverzet uit Zeewolde opdracht gegeven om het meer bij Oudega te maken. De werkzaamheden worden uitgewerkt in een bouwteam-overleg met bovenstaande partijen Het streven is om nog dit jaar de eerste schep in de grond te zetten. De werkzaamheden duren ongeveer drie jaar. Bennie van den Berg, directeur De Waard Grondverzet: "Wij zijn er heel trots op dat we als enige geselecteerde Friese aannemer deze bouwteam overeenkomst hebben kunnen winnen en dat we het gehele werk in eigen beheer en met eigen machines en materieel gaan uitvoeren." Allereerst gaat De Waard een overslaglocatie maken bij het water waarlangs grond kan worden afgevoerd per schip. Ook plaatsen zij (in juli) een keet voor alle medewerkers en leggen zij een tijdelijke weg aan voor het bouwverkeer. Het startmoment willen we graag vieren. We houden u op de hoogte wanneer dit is. Klankbordgroep Op maandag 17 juni is er een klankbordgroep gestart. Zij komen af en toe bij elkaar tijdens de uitvoering van de werkzaamheden om de stand van zaken te bespreken en informatie uit te wisselen. In deze klankbordgroep zitten omwonenden, mensen van dorpsbelang en vogelwacht en medewerkers van gemeente en provincie Fryslân. Bouwkeet Vanaf begin juli staat er een bouwkeet op locatie. Zodra het werk echt start (na de zomer) is Jan Postma (directievoerder) in de keet aanwezig en beschikbaar voor vragen. Als er vragen zijn over de realisatie van het meer kunnen mensen hem bellen via 06-51440347.   Het ontwerp voor het Meer en klaar en momenteel wordt gewerkt aan het doorlopen van de diverse benodigde procedures. Documenten Het Meer bij Oudega Ontwerpboekje Meer (pdf 1,6MB) Notitie reikwijdte en detailniveau (NRD) (pdf 1MB) Verbeelding Nije Aldegeaster Sânning (org 431kB) Toelichting Nije Aldegeaster Sânning (org 30MB) Bijlagen bij de toelichting Nije Aldegeaster Sânning (pdf 98MB) Plan- en projectMER (pdf 6MB) Bijlageboek bij Plan- en projectMER (pdf 25MB) Regels Nije Aldegeaster Sânning (org 2,5MB) Bijlagen bij de regels Nije Aldegeaster Sânning (org 3,5MB) Technische tekening Ontwerp (pdf 3MB) Monitoringsplan meer bij Oudega (pdf 413kB) Samenwerking dorp en overheden Kenmerkend voor dit project is de samenwerking tussen het dorp en de verschillende overheden. Vanuit de wensen en ambities van het dorp Oudega is vanuit de overheden gekeken naar een vertaling passend binnen de mogelijkheden en het beschikbare budget. Het project wordt gefinancierd door de gemeente Smallingerland en de provincie Fryslân (vanuit de Investeringsagenda Drachten Heerenveen) en Wetterskip Fryslân. Nieuws De voortgang van het project Oudega aan het water kunt u teruglezen in onze nieuwsbrieven. Wilt u de nieuwsbrief voortaan ook ontvangeng? Meld u dan aan! Nieuwsbrief juli 2024 Nieuwsbrief maart 2024 Nieuwsbrief september 2023 Nieuwsbrief mei 2023 Nieuwsbrief april 2023 Nieuwsbrief november 2022 Nieuwsbrief juli 2022 Nieuwsbrief maart 2022 Nieuwsbrief december 2021 Nieuwsbrief oktober 2021 Nieuwsbrief juli 2021 Nieuwsbrief februari 2021 Nieuwsbrief november 2020 Nieuwsbrief februari 2020 Nieuwsbrief november 2019 Nieuwsbrief juli 2019 Nieuwsbrief april 2019 Nieuwsbrief december 2018 Contactpersoon Voor meer informatie of vragen over het Project Oudega aan het water kunt u contact opnemen met Jacqueline de Booij 06-51234774.