Zoekresultaat 21 - 30 van 31 resultaten

  • Bibob-onderzoek

    Als u een vergunning of subsidie aanvraagt of meedoet aan een aanbesteding, kan de gemeente een Bibob onderzoek doen. Met dit onderzoek controleert de gemeente de integriteit van uw onderneming en van de personen die bij uw onderneming betrokken zijn. Zo onderzoekt de gemeente of de kans groot is dat de vergunning, subsidie of aanbesteding wordt misbruikt voor bijvoorbeeld het witwassen van geld. De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft of de aanbesteding al gewonnen heeft, kan de gemeente uw onderneming nog onderzoeken. Als de gemeente na het eigen onderzoek nog twijfels heeft, kan zij het Landelijk Bureau Bibob vragen een onderzoek te doen. Blijkt uit het onderzoek dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw onderneming omgaat? Dan kan de gemeente de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.

  • Klacht over discriminatie melden

    Discriminatie is het maken van onderscheid op basis van bijvoorbeeld godsdienst, geslacht of ras. Dit is niet toegestaan. De gemeente moet ervoor zorgen dat u klachten over discriminatie kunt melden. De gemeente heeft dit geregeld via Discriminatie.nl. De klachtbehandelaar registreert uw melding en adviseert en ondersteunt u bij eventuele vervolgstappen.  Informatie over LHBTIQA+ Op de volgende websites kunnen LHBTIQA+’ers hulp en informatie vinden bij deze organisaties: Discriminatie.nl COC Midden Nederland Meld hier uw klacht over discriminatie

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan zorgt de gemeente dat de overledene begraven wordt. Sinds kort is het voor nabestaanden ook mogelijk de Belastingtelefoon voor nabestaanden te bellen als zij hulp nodig hebben. Dat kan gratis via (0800) 235 8354.Bent u uitvaartondernemer? Doe dan met uw eHerkenning online aangifte van overlijden  Bent u inwoner? Maak een afspraak bij de gemeente

  • Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Als de gemeente te laat een beslissing neemt op uw aanvraag of bezwaarschrift voor een vergunning of ontheffing, kunt u recht hebben op een dwangsom. Deze dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Tot maximaal 42 dagen. De hoogte van de boete is voor de eerste 14 dagen €23,00 per dag. De 14 dagen daarna €35,00 per dag en de overige dagen €45,00 per dag. De totale dwangsom bedraagt maximaal €1.442,00. U stelt de gemeente schriftelijk op de hoogte van het niet op tijd nemen van de beslissing. De gemeente heeft daarna 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Neemt de gemeente in die 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Ook kunt u dan een beslissing afdwingen via de rechter door direct beroep in te stellen. Is er meer dan 1 aanvrager? De verschuldigde boete wordt dan gelijk verdeeld over de aanvragers. Onder het kopje ''voorwaarden'' vindt u meer informatie over ingebrekestellingen met betrekking tot het WMO.U kunt een dwangsom ingebrekestellingen aanvragen via DigiD (particulieren) of via eHerkenning (bedrijven). Nu een dwangsom ingebrekestellingen aanvragen Nu een dwangsom ingebrekestellingen aanvragen 

  • Bouwgrond aanvragen

    Wanneer u bouwgrond van de gemeente wilt kopen, kunt u bij de gemeente informeren naar de verkoopprocedure. Soms regelt de gemeente de verkoop zelf en soms wordt een verkoopmakelaar ingeschakeld door de gemeente. Op een bouwkavel kunt u bijvoorbeeld een huis of een bedrijf bouwen. De gemeente regelt de uitgifte van haar eigen bouwgrond. Wanneer u een bouwkavel wilt kopen van een particulier, kunt u het beste eerst het bestemmingsplan raadplegen waarin de kavel is gelegen. Daarin kunt u terugvinden welke bouwmogelijkheden de kavel biedt en welke voorwaarden van toepassing zijn.

  • Loterij organiseren

    Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt. Voor het organiseren van een loterij heeft u een loterijvergunning nodig. Nu een loterijvergunning aanvragen via DigiD  Nu een loterijvergunning aanvragen via eHerkenning  Bingo en rad van fortuin Voor het organiseren van een bingo en / of rad van fortuin hoeft u geen vergunning aan te vragen. U moet dit wel melden bij de gemeente door een e-mail te sturen naar gemeente@derondevenen.nl.

  • Tweede Nederlands paspoort of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels. Een tweede Nederlands paspoort kan nodig zijn als: u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken Nu een afspraak maken bij de gemeente

  • Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart verloren of is deze gestolen? U kunt dan een verklaring van verlies of diefstal tekenen bij de gemeente. Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Vermissing reisdocument online melden met DigiD

  • Aangifte adoptie

    Wanneer u van plan bent een kind te adopteren dan zijn er 2 mogelijkheden: U wilt een buitenlands kind adopteren.Neem dan contact op met de afdeling Adoptievoorzieningen van stichting Fiom. U wilt een Nederlands kind adopteren, bijvoorbeeld het kind van uw huidige partner.Neem dan contact op met een advocaat. Nadat de rechtbank de adoptie heeft uitgesproken krijgt de gemeente automatisch bericht van de rechtbank. Heeft u een kind geadopteerd uit het buitenland? Dan moet u uw adoptiekind binnen 5 dagen na aankomst in laten schrijven bij de gemeente. Heeft u een Nederlands kind geadopteerd en staat uw kind nog niet ingeschreven op uw adres? Dan moet u uw kind inschrijven bij de gemeente. In Nederland kunt u alleen kinderen onder de 18 jaar adopteren. Alleen in heel speciale gevallen kunnen volwassenen geadopteerd worden.

  • Hulp bij schulden

    Heeft u schulden en heeft u problemen met afbetalen? Zorg ervoor dat het niet erger wordt. Zoek samen met de gemeente naar een oplossing. Dit kan zijn een adviestraject of een minnelijke schuldregeling. Lukt dat niet meer of willen uw schuldeisers niet meewerken? Dan is wellicht wettelijke schuldhulp een mogelijkheid. Zo zoekt u samen naar een duurzame oplossing voor uw schulden. Houd er wel rekening mee dat u langere tijd van weinig geld moet rondkomen.