Zoekresultaat 291 - 300 van 301 resultaten

  • Regio Deal Bodemdaling Groene Hart

    Het Groene Hart heeft een veenbodem en kampt daardoor met een zakkende bodem. Dit komt door zetting en inklinking van veengrond door ontwatering en droogte. De bodemdaling heeft grote impact vanwege de CO2-uitstoot vanuit het landelijk gebied, het inklinken van agrarische gronden, en de kosten die in het stedelijk gebied miljarden euro's kosten. Daarom zijn er nieuwe invalshoeken nodig voor onder andere het onderhoud van wegen, de agrarische sector en de funderingen van woningen.  Sinds 2019 is de Regio Deal bodemdaling Groene Hart van start gegaan. Er wordt samen gekeken hoe we kunnen omgaan met bodemdaling. Dit gebeurt door 23 innovatieve experimenten uit te voeren. De partijen investeren gezamenlijk 20 miljoen euro in de Regio Deal bodemdaling. Wie werken er samen binnen de Regio Deal Bodemdaling: 8 regionale overheden Rijksoverheid Kennisinstellingen Agrarische sector Bewoners en bedrijfsleven De kennis en oplossingen die in de regio worden verzameld, kunnen ook op andere plaatsen in Nederland en mogelijk internationaal worden toegepast Meer informatie leest u op www.bodemdalingdebaas.nl. Problemen aan de fundering van uw huis? Heeft u door bodemdaling problemen aan de fundering van uw huis? U kunt hiervoor terecht bij het Funderingsloket.

  • Uittreksel persoonsgegevens (BRP)

    Een uittreksel persoonsgegevens is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente. Op het uittreksel staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres en een aantal aanvullende gegevens.

  • Toeristenbelasting

    Verhuurt u woningen of kamers aan toeristen of zakenmensen? Dan moet u toeristenbelasting betalen. U rekent dit bedrag door aan uw gasten. Daarna draagt u de belasting af aan de gemeente.  U ontvangt van de gemeente het verzoek om aangifte te doen voor de toeristenbelasting. U kunt de gegevens digitaal aanleveren.

  • Zorgfraude melden

    Veel inwoners krijgen zorg of hulp van de gemeente. Soms komt het geld voor deze hulp niet op de juiste plek terecht. U krijgt bijvoorbeeld een rekening voor zorg die niet is geleverd. Of de kwaliteit van de hulp is onvoldoende. Bijvoorbeeld omdat uw zorgverlener minder vaak komt dan is afgesproken. Klopt er iets niet of denkt u dat er iets niet klopt? Bij uzelf of bij iemand in uw omgeving? Laat het ons dan weten. Iedereen mag een melding doen.  Voorbeelden van wat mis kan gaan U betaalt voor zorg, maar krijgt deze zorg niet.  U krijgt zorg door personeel dat het werk niet goed doet.  U krijgt andere zorg dan waarvoor u betaalt.  Uw zorgaanbieder vraagt meer zorg aan voor u dan u nodig heeft.  Er zou een hulp in de huishouding komen, maar die ziet u nooit.  U krijgt nog zorg, maar u heeft het niet nodig.  Melding doen van zorgfraude Stuur uw melding per e-mail naar wmo-toezicht@alphenaandenrijn.nl.  Wat gebeurt er na uw melding De gemeente onderzoekt uw melding. Een onderzoek kan bijvoorbeeld bestaan uit: gegevens bekijken onderzoek op locatie  gesprekken voeren met mensen die ermee te maken hebben   Als we genoeg bewijs hebben gevonden, nemen we maatregelen. Bijvoorbeeld: de zorg wijzigen of stoppen  de samenwerking met een zorgaanbieder stoppen  geld terugvragen  aangifte doen  Wij gaan vertrouwelijk om met de informatie die u aan ons geeft. U krijgt daarom ook geen informatie over het onderzoek. Ook niet over het resultaat. Dit komt omdat de gegevens van de mensen die betrokken zijn bij het onderzoek, beschermd zijn. 

  • Woonkostentoeslag

    Is uw inkomen plotseling gedaald en kunt u hierdoor uw huur of hypotheek niet meer betalen? Dan kunt u misschien woonkostentoeslag krijgen. Dit is een tijdelijke bijdrage in de woonkosten.   De hoogte van de toeslag hangt af van hoe hoog uw huur of hypotheekrente is. Ook houden wij rekening met de hoogte van uw inkomen en vermogen. U kunt maximaal 12 maanden woonkostentoeslag krijgen.  Huurtoeslag of woonkostentoeslag Is uw huur te hoog geworden? Kijk dan of u huurtoeslag bij de Belastingdienst kunt aanvragen. Krijgt u geen (volledige) huurtoeslag omdat uw huur te hoog is of omdat uw inkomen eerder hoger was? Dan kunt u misschien wel woonkostentoeslag via de gemeente krijgen. Woonkostentoeslag is een soort Bijzondere bijstand.

  • Kinderopvang starten

    Wilt u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang beginnen in de gemeente Alphen aan den Rijn? Bij de gemeente regelt u de volgende zaken: U checkt of uw activiteit in het bestemmingsplan past. Niet elke locatie is geschikt voor het opvangen van kinderen U vraagt een vergunning voor brandveilig gebruik aan. Gaat u aan het pand verbouwen, dan heeft u mogelijk een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig.  Wat u verder moet doen, leest u in het stappenplan kinderopvang starten of het stappenplan gastouderbureau starten (ondernemersplein.nl).

  • Kenteken gehandicaptenparkeerplaats wijzigen

    Heeft u een ander vervoermiddel geef dan uw nieuwe kenteken door. U kunt dan op uw huidige gehandicaptenparkeerplaats blijven parkeren. De gemeente wijzigt het bord met kenteken bij uw gehandicaptenparkeerplaats.

  • Loterijvergunning

    Als u een loterij wilt organiseren moet u een vergunning aanvragen. Het prijzengeld mag niet hoger zijn dan € 4500. Is het prijzengeld meer dan € 4500  dan moet u bij het ministerie van Veiligheid en Justitie een aanvraag indienen.

  • Gedenkplaatje

    Het is mogelijk een gedenkplaatje te laten aanbrengen op een gedenkzuil. Op dit plaatje kan bijvoorbeeld de naam van de overledene, geboortedatum en overlijdensdatum vermeld worden. Dit kan op alle begraafplaatsen behalve begraafplaats Reijerskoop.

  • Alcoholvergunning

    U heeft een alcoholvergunning nodig om alcoholische dranken te mogen verkopen. De vergunning is verplicht voor: horeca en slijterij vereniging en stichting wijziging van ondernemersvorm Heeft u een horecagelegenheid, dan heeft u naast de alcoholvergunning ook een exploitatievergunning nodig. Uw aanvraag wordt getoetst aan de Wet Bibob.