Zoekresultaat 31 - 40 van 42 resultaten

  • Bijstand voor zelfstandigen

    De Bbz is bedoeld voor mensen met een eigen bedrijf die niet voldoende inkomen hebben. U vraagt de Bbz aan bij de gemeente. De Bbz kan een krediet of een aanvulling op uw inkomen zijn. Wij beslissen wat voor soort Bbz u krijgt.

  • Onroerendezaakbelasting

    Onroerendezaakbelasting (ozb) is een gemeentelijke belasting. De eigenaar van een huis, een stuk grond, een garagebox of een bedrijfspand moet deze belasting betalen. Ook de huurder van een bedrijfspand of de gebruiker van de grond betaalt ozb. Het bedrag hangt af van de WOZ-waarde van uw pand op 1 januari. Wij bepalen met de WOZ-waarde hoeveel uw huis of pand waard is. Daarna berekenen we de ozb over dat bedrag. U krijgt dan van ons een brief, een belastingaanslag. Hierop staat hoeveel u moet betalen. Verhuist u of verkoopt u uw pand of grond? U betaalt de ozb voor het hele jaar. Wij kijken dan naar wie eigenaar of huurder is op 1 januari. U betaalt dus ook pas vanaf 1 januari ozb voor uw nieuwe pand. Vaak wordt de ozb verrekend met de nieuwe eigenaar bij de notaris.

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Een organisatie kan u om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Bijvoorbeeld een werkgever, omdat u in de kinderopvang, in het onderwijs of als taxichauffeur gaat werken. Of omdat u een visum nodig heeft. In deze verklaring staat dat u niets strafbaars heeft gedaan dat te maken heeft met de reden waarvoor u de VOG nodig heeft. Ook organisaties kunnen een VOG aanvragen. Bijvoorbeeld om een contract af te sluiten.

  • Evenementenverkeersregelaar aanstellen

    Om verkeersregelaars aan het werk te zetten, heeft u toestemming nodig. De gemeente waar het evenement plaats vindt, stelt een verkeersregelaar aan. Dit gaat via de organisatie van het evenement. De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Daar kunnen ze ook de instructie volgen. Ze krijgen  een aanstelling voor 12 maanden. Dit kan dus voor meer dan 1 evenement zijn. Is een evenementenverkeersregelaar jonger dan 18 jaar? Dan mag hij of zij alleen werken op wegen waar niet harder dan 50 km per uur wordt gereden. En alleen als er bij duisternis of slecht zicht voldoende openbare straatverlichting is.

  • Horecabedrijf beginnen of overnemen

    Begint u een horecabedrijf? Vraag dan een exploitatievergunning aan. Alleen de eigenaar kan dit doen. Wilt u een horecabedrijf van iemand overnemen? Dan moet u de vergunning ook aanvragen. U kunt de vergunning niet overnemen van de vorige eigenaar. Heeft u al een vergunning maar begint u een nieuw horecabedrijf? Vraag ook dan een nieuwe vergunning aan. Een horecabedrijf is bijvoorbeeld een restaurant, café, hotel, sportkantine of snackbar. U verkoopt er eten en drinken, tabak of slaapplaatsen per nacht. Uw bezoekers eten en drinken bij u in het bedrijf. Let op, u heeft misschien nog andere vergunningen nodig. Bijvoorbeeld: Wilt u ook alcohol verkopen? Dan heeft u ook een alcoholvergunning nodig. Voor een terras en een gokautomaat heeft u ook een aparte vergunning nodig. Wilt u meer dan 50 mensen tegelijk in uw bedrijf binnenlaten? Doe dan een melding over de brandveiligheid. De gemeente kan ook een Bibob-onderzoek doen. U krijgt daar bericht van. Inrichtingseisen horecabedrijf Minimale vloeroppervlakte van een horecalokaliteit is 35 m2; Hoogte-eis voor nieuwbouw is 2,60 meter van de vloer gemeten en voor bestaande bouw 2.10 meter; Nieuwe horecagebouwen hebben 1 toilet nodig als er 15 personen gebruik van maken. Anders zijn er twee toiletten vereist. Voor bestaande horecagebouwen geldt 1 toilet als er 25 personen gebruik van maken; Luchtverversingscapaciteit is 4dm3/s per persoon bij nieuwbouw. Bij bestaande bouw geldt 2,12 dm3/s luchtververversing per persoon Een inrichting waarin het slijtersbedrijf wordt uitgeoefend heeft ten minste één slijtlokaliteit met een vloeroppervlakte van ten minste 15 m2. Heeft u vragen aan ons? U kunt ook van te voren contact opnemen met de gemeente.

  • Woo-verzoek doen

    Wij werken zo transparant mogelijk en vinden het belangrijk om publieke informatie openbaar te maken. Er wordt daarom veel informatie openbaar gemaakt. Het kan zo zijn dat u deze informatie niet goed kunt vinden of dat er informatie is die (nog) niet openbaar is gemaakt.

  • Taxatieverslag WOZ

    U betaalt aan de gemeente onroerendezaakbelasting (ozb). De WOZ-waarde bepaalt de hoogte van deze belasting. De gemeente stelt deze WOZ-waarde vast. Hiervoor gebruiken we de waarde van uw pand op 1 januari van het jaar ervoor. Dus voor 2023 gebruiken we de waarde van het pand op 1 januari 2022. Wilt u weten hoe de gemeente dit bedrag heeft berekend? Dan kunt u het Taxatieverslag WOZ aanvragen. Hierin staat bijvoorbeeld: het pand waar het om gaat verkoopcijfers van panden die op uw pand lijken de WOZ-waarde van uw pand gegevens uit het kadaster Bent u huurder? Ook huurders kunnen het taxatieverslag bekijken. De belastingaanslag waar de WOZ-waarde op staat, moet dan wel op uw naam staan.

  • Tapontheffing

    Wilt u drank zoals bier en wijn verkopen tijdens een evenement of feest? Bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Dan heeft u een ontheffing nodig. De ontheffing geldt voor drank met minder dan 15% alcohol (zwak-alcoholische drank). U kunt de ontheffing voor een speciaal evenement aanvragen. Het evenement duurt niet langer dan 12 dagen achter elkaar. Iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning genoemd.

  • Splitsingsvergunning woonruimte

    Wilt u in uw pand losse appartementen verhuren? Dan heeft u een omgevingsvergunning nodig van de gemeente waar het pand staat. Omgevingsvergunning aanvragen

  • Kwijtschelding gemeentebelastingen

    Heeft u een aanslag (brief) gekregen over de gemeentelijke belastingen? Onder bepaalde voorwaarden kunt u in aanmerking komen voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Dit hangt af van uw persoonlijke financiële omstandigheden. U kunt geen kwijtschelding krijgen van de OZB-eigenaar, rioolheffing-eigenaar, extra containers-heffing. Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag kwijtschelding? Maak een afspraak met de Badde via telefoonnummer 0597 645000. Hulp bij uw aanvraag kwijtschelding kan onder andere tijdens het Kwijtscheldingen Spreekuur.