Zoekresultaat 31 - 40 van 41 resultaten

  • Uittreksel uit basisregistratie personen (BRP) opvragen

    Met een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) laat u zien dat u staat ingeschreven bij de gemeente. Op dit uittreksel van het bevolkingsregister staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Instanties kunnen om een uittreksel BRP vragen. U vraagt dit document aan bij de gemeente.

    Instanties als een woningstichting kunnen vragen om een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie Personen, BRP). Geef bij uw aanvraag duidelijk aan waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Er bestaan namelijk ook uittreksels met meer gegevens. Voorbeelden van andere uittreksels zijn een Bewijs van Nederlanderschap en een Bewijs van in leven zijn.

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u in leven bent. Een bewijs van in leven zijn gebruikt u voor Nederlandse instanties. Een attestatie de vita gebruikt u voor buitenlandse instanties. U kunt deze documenten aanvragen bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

    Pensioenfondsen en andere instanties vragen soms om een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita. Met dit bewijs toont u aan dat u in leven bent op het moment dat het bewijs wordt afgegeven.

    Bewijs van in leven zijn (Nederlandstalig)

    Een bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Een bewijs van in leven zijn is een Nederlandstalige attestatie de vita. U gebruikt een bewijs van in leven zijn voor Nederlandse instanties.

    Attestatie de vita (internationaal)

    Een attestatie de vita is een internationaal bewijs waaruit blijkt dat u in leven bent. Dit internationaal bewijs van in leven zijn is opgesteld in meerdere talen. Voor buitenlandse instanties heeft u een attestatie de vita nodig.

  • Bibob-onderzoek

    Als u een vergunning of subsidie aanvraagt of meedoet aan een aanbesteding, kan de gemeente een onderzoek doen. Bij aanvragen voor een horeca-, exploitatievergunning of seksbedrijf vindt altijd een Bibob onderzoek plaats. Met dit onderzoek controleert de gemeente de integriteit van uw onderneming en van de personen die bij uw onderneming betrokken zijn. Zo onderzoekt de gemeente of de kans groot is dat de vergunning, subsidie of aanbesteding wordt misbruikt voor bijvoorbeeld het witwassen van geld.

    De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft of de aanbesteding al aan u is toegekend, kan de gemeente uw onderneming nog onderzoeken.

    Als de gemeente na het eigen onderzoek nog twijfels heeft, kan zij het Landelijk Bureau Bibob vragen om een advies.

    Blijkt uit het onderzoek dat er een gevaar is dat zwart geld of crimineel verdiend geld in uw onderneming omgaat of gebruikt kan worden voor witwassen? Dan kan de gemeente de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.

  • Zienswijze indienen

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt zij een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wilt kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een nieuw bestemmingsplan van de gemeente.

    U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. De gemeente laat via de website en huis-aan-huisbladen weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. De gemeente kan het besluit dan nog aanpassen. De gemeente kan uw mening dus overnemen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. De gemeente kijkt naar hun belangen en neemt dan een beslissing.

  • Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag of voogdij hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over een kind. Gezamenlijk ouderlijk gezag vraagt u online aan bij de rechtbank. Ook het aanwijzen van een voogd kan online bij de rechtbank of via uw testament. Als u na 1 januari 2023 een kind erkent, heeft u automatisch het ouderlijk gezag.

    Ouderlijk gezag

    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Let op: Als u na 1 januari 2023 een kind erkent, heeft u automatisch het ouderlijk gezag.  Heeft u uw kind erkend voor 1 januari 2023? Dan betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag heeft: u kan dan het gezag aanvragen.

    De moeder en de erkenner kunnen bij de erkenning aangeven dat alleen de moeder het gezag behoudt.  

    Voogd

    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken.

    U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht.

    Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een tweede paspoort nodig hebben. Dit kan nodig zijn in de volgende situaties:

    • U bezoekt vaak landen die een conflict met elkaar hebben. Het kan dan gebeuren dat u problemen krijgt met de stempels in uw paspoort.
    • U reist vaak naar landen waar u een visum voor nodig heeft. Het kan dan voorkomen dat u door de visumaanvraag niet op tijd uw paspoort terug heeft, omdat het paspoort nog bij de ambassade ligt.

    Een tweede paspoort is twee jaar geldig. U kunt geen derde paspoort aanvragen. Een tweede Nederlandse identiteitskaart is ook niet mogelijk.

  • Omgevingsoverleg

    Bij bouw- of verbouwplannen heeft u vaak voor een of meerdere onderdelen een omgevingsvergunning nodig. Ontdekken welke regels gelden voor uw plan en waar u een vergunning voor nodig heeft kan moeilijk zijn. Een omgevingsoverleg helpt hierbij. U vraagt een omgevingsoverleg online aan.

    Wat is een omgevingsoverleg?

    Het omgevingsoverleg is een procedure voor het stapsgewijs beoordelen van een plan dat afwijkt van bestaande regelgeving. Er wordt beoordeeld of het plan voldoet aan de belangrijkste regels. 
     
    Met een omgevingsoverleg komt u te weten:
    • met welke voorwaarden en regels u rekening moet houden
    • of uw plan kans maakt op toestemming om het plan uit te voeren
    • of u een vergunning moet aanvragen voor uw plan
    Soms is het nodig uw plan nog aan te passen voor u een vergunning kunt aanvragen en/of het plan kunt uitvoeren. Het omgevingsoverleg helpt hierbij.

  • Klacht over gemeente of zorgaanbieder

    Vindt u dat u niet netjes bent behandeld door de gemeente, een ambtenaar en/of een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft? Dan kunt u online uw klacht indienen.

    U kunt een klacht indienen over de manier waarop de gemeente zich gedraagt. Bijvoorbeeld:

    • hoe u aangesproken bent
    • als u van het kastje naar de muur bent gestuurd
    • als er verkeerde informatie is verstrekt
    • als u onredelijk lang heeft moeten wachten op gevraagde informatie

    De klachtenfunctionarissen van de gemeente behandelen klachten over onbehoorlijk gedrag van de gemeente in de ruimste zin van woord.

    U kunt geen klacht indienen over de inhoud van een beslissing of over een melding (overlast) openbare ruimte. Ook schademeldingen vallen niet onder klachten.

  • Levenloos geboren kindje registreren in de BRP

    U kunt uw levenloos geboren kindje laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is, en ook niet hoe lang het geleden was.

    Om uw kindje te kunnen registeren in de Basisregistratie Personen, is een akte nodig. Als uw kindje levenloos ter wereld is gekomen, is dat een 'akte van geboorte (levenloos)'. Hebt u deze akte of weet u dat deze akte is opgemaakt? Dan kunt u verder lezen bij Aanpak.

    Als er geen akte is of als u dat niet zeker weet

    Als er nog geen akte is, dan moet die worden gemaakt. Als u niet weet of er een akte is, dan moet dat voor u worden uitgezocht. Alleen de gemeente waar uw kindje ter wereld is gekomen, kan dat doen.

    • Is uw kindje in Amstelveen geboren, kom dan naar het gemeentehuis tijdens de openingstijden van de Balie Burgerlijke Stand. 
    • Woont u in Amstelveen, maar is uw kindje in een andere gemeente in Nederland geboren? Neem dan contact op met die andere gemeente. Zodra u de akte hebt, kunt u naar het gemeentehuis komen om uw kindje te laten registreren in de BRP.
    • Woont u in Amstelveen, maar is uw kindje in het buitenland geboren? Bel dan de gemeente Amstelveen (020) 540 49 11 om te horen wat u het beste kunt doen.

    Over de akte

    Als uw kindje levenloos ter wereld komt, maakt de burgerlijke stand een 'akte van geboorte (levenloos)' op. Het maakt geen verschil of uw kind na een zwangerschap van meer of minder dan 24 weken levenloos werd geboren. U kunt de voor- en achternamen van uw kindje in de akte laten opnemen. In de akte staan verder de namen van u en uw partner. U kunt uw kindje ook laten bijschrijven in uw trouwboekje.

    Dit moet u meenemen voor het opmaken van de akte

    Documenten waaruit blijkt dat uw kind levenloos ter wereld is gekomen, zoals:

    • een verklaring van een arts, ziekenhuis of verloskundige
    • een overlijdensadvertentie of informatie over de begrafenis of crematie

    Hebt u deze informatie niet? Dat geeft niet. Waarschijnlijk kan de gemeente u toch helpen. U krijgt dat te horen als u langskomt. U kunt ook eerst bellen met de gemeente (020) 540 49 11. Verder moet u meenemen:

    • een geldig identiteitsbewijs van uzelf
    • eventueel uw trouwboekje zodat uw kindje daarin kan worden bijgeschreven