Zoekresultaat 31 - 39 van 39 resultaten

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

  • Onderhoudsplan Vereniging van Eigenaren opstellen

    Als u een woning in een flatgebouw koopt, bent u eigenaar van uw eigen woning. Samen met alle andere woningeigenaren bent u eigenaar van het hele gebouw. U wordt dan automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Deze vereniging zorgt ervoor dat het gebouw goed wordt onderhouden. Bijvoorbeeld door het bijhouden van het schilderwerk, onderhoud van de lift of de gezamenlijke tuin. Deze afspraken staan in het onderhoudsplan.

    Heeft een VvE geen onderhoudsplan en wordt het gebouw niet goed onderhouden? Dan mag de gemeente ingrijpen. De gemeente kan dan bijvoorbeeld een onderhoudsplan laten opstellen door een deskundige.

  • Plannen voor geregistreerd partnerschap, melding

    Als u een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, mag u zelf de locatie kiezen. Meld uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden.

     

    Doe de melding op z'n vroegst 1 jaar voor uw partnerschapsregistratie. U heeft er de tijd voor tot uiterlijk 2 weken van tevoren. De gemeente controleert of u een geregistreerd partnerschap mag aangaan.

     

    Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland een geregistreerd partnerschap aangaan? Lees dan ook de volgende informatie op de website van de gemeente Den Haag.

  • Geboorteaangifte doen

    Elk kind dat in Nederland wordt geboren dient binnen drie dagen te worden aangegeven bij de gemeente waar het is geboren.

    Geboorteakte

    Van de geboorte van het kind wordt een authentieke akte opgemaakt die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Deze akte geeft de bewijskracht van de geboorte van een persoon. In de geboorteakte wordt ook melding gemaakt van de eventueel gedane naamskeuze. De ouders kunnen van de geboorteakte een afschrift ontvangen.

    Naamskeuze

    Ouders hebben bij aangifte van hun gezamenlijke eerste kind een keuzemogelijkheid van de achternaam (geslachtsnaam) voor hun kind. Gekozen kan worden voor de geslachtsnaam van de vader of de moeder. Worden er meer kinderen geboren dan hebben deze dezelfde geslachtsnaam als de eerstgeborene.
    Indien de moeder niet gehuwd is en/of een geregistreerd partnerschap leest u meer hierover onder het kopje "Wetgeving" onderaan deze pagina.

    Per 1 januari 2024 kunt u kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Voor meer info klik hier

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Wanneer u solliciteert naar een functie, waarbij wordt gewerkt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen (bijvoorbeeld kinderen), kan uw werkgever vragen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG).
    Voor sommige functies zoals onderwijzer en taxichauffeur is de verklaring zelfs bij wet verplicht gesteld.

    Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) wordt afgegeven als er over de aanvrager in de afgelopen vier jaar geen informatie in de justitiële documentatie terecht is gekomen. Daarop zijn twee uitzonderingen. De aanvrager heeft in die vier jaar enige tijd in de gevangenis doorgebracht of er is in het verleden sprake geweest van een zedendelict. Indien een aanvrager in de vier jaar voor de aanvraag wel in de justitiële documentatie voorkomt, vindt er vervolgonderzoek plaats.

    Een VOG kan worden gevraagd voor werkrelaties of daarmee gelijkstaande contacten. Onder een werkrelatie wordt ook verstaan het verrichten van werkzaamheden voor een vereniging of vrijwilligersorganisatie. Dit kan zowel betaald als onbetaald zijn. Bij een zogenoemde VOG-aanvraag wordt onderzoek gedaan naar het strafrechtelijk verleden van een natuurlijk persoon of een rechtspersoon.
    Of er sprake is van relevante antecedenten waardoor een VOG niet kan worden afgegeven, wordt bepaald door de relatie die er is tussen de strafbare feiten en de werkzaamheden of functie die de betrokkene gaat vervullen.

    Waar vraag ik een VOG aan?

    U kunt een VOG op drie manieren aanvragen.

    U kunt een afspraak maken om een Verklaring omtrent het Gedrag aan te komen vragen.

    Termijn van beslissing
    Binnen twee tot maximaal vier weken na ontvangst van uw aanvraag wordt een beslissing op uw aanvraag genomen. Met vragen over de voortgang van uw aanvraag kunt u contact opnemen met COVOG.

    COVOG
    Postbus 16115
    2500 BC Den Haag
    Telefoon: (088-9982200)
    E-mail: frontdesk.dbz@minjus.nl
    Internet: justitie

  • Klacht over de gemeente indienen

    Als u vindt dat u niet juist behandeld bent door de gemeente, kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator. Onder gemeente wordt verstaan: een ambtenaar, een wethouder, een raadslid of de burgemeester. Uw gemeente is verplicht om uw klacht behoorlijk te behandelen.

    Zo moet uw gemeente schriftelijk de ontvangst van uw klacht bevestigen en moet de klacht binnen zes weken afgehandeld zijn. De wettelijke afhandeltermijn is 6 weken. De gemeente streeft ernaar om binnen 5 werkdagen de klacht af te handelen of met u afspraken te maken hoe de klacht wordt afgehandeld.

    Hoe werkt de klachtencoördinator?

    De klachtencoördinator is onafhankelijk en begeleidt de klachtenafhandeling. Uw klacht wordt doorgegeven aan de klachtaccount van de betrokken afdeling. Die zal vervolgens met u contact opnemen en u uitnodigen voor een gesprek. Daarna zal hij of zij volgens het principe van hoor en wederhoor op uw klacht reactie vragen aan de betrokken ambtenaar. Uiteindelijk zal de directeur of het College van Burgemeester en wethouders een besluit nemen.

    De meeste klachten kunnen worden opgelost als de betrokken ambtenaar of bestuurder op uw klacht heeft gereageerd. Soms is dat niet het geval. Dan wordt een zwaardere procedure in gang gezet. Deze procedure kent een meer formele afhandeling en staat beschreven in de door de gemeenteraad vastgestelde 'Klachtenverordening Oosterhout 2023'. De tekst daarvan kunt u  opvragen bij de klachtencoördinator. 

    Waarover kunt u een klacht indienen?

    • U bent niet fatsoenlijk te woord gestaan
    • U wacht al te lang op afhandeling van uw zaak zonder dat u daarvoor een verklaring krijgt
    • U heeft het gevoel dat er niet wordt geluisterd
    • U heeft het idee dat u niet de juiste informatie heeft gekregen
    • U voelt zich onheus bejegend. 

    Een klacht kan niet worden ingediend tegen:

    • een genomen besluit (hiertegen kunt u wel schriftelijk bezwaar maken) 
    • het algemene beleid van de gemeente 
    • politieoptreden
    • zaken die instanties/bedrijven betreffen waar de gemeente mee samenwerkt.

    Hoe dient u een klacht in?

    Er zijn vier manieren om uw klacht in te dienen bij de gemeente:

    1. digitaal: verderop in de tekst (onder formulieren) staat een link om naar het digitale formulier te gaan. U heeft een DigiD nodig om het formulier in te kunnen vullen. Heeft u nog geen DigiD? Vraag DigiD aan.
    2. schriftelijk: vindt u dit moeilijk? De medewerkers van Surplus Welzijn Oosterhout, helpen u graag.  Als kenmerk van de brief vermeldt u ‘klacht’. Het is handig fotokopieën mee te sturen van stukken die uw zaak ondersteunen. Uiteraard wordt zeer zorgvuldig omgegaan met de door u verstrekte informatie. U kunt de brief sturen naar: het college van Burgemeester en wethouders, t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 10150, 4900 GB OOSTERHOUT.
    3. persoonlijk: in de publiekshal van het gemeentehuis, kunt u een fysiek klachtenformulier ophalen. U kunt dit formulier handmatig invullen en afgeven bij de receptionisten.
    4. downloaden: wilt u niet persoonlijk naar het gemeentehuis, maar het formulier wel handmatig invullen? Download dan het formulier (145,65 kB, 2 A4), print het uit, vul het in en stuur het op naar het adres wat bij punt 2 vernoemd staat. Het formulier vindt u onder 'formulieren'. 

    Klachtencommissie

    Als uw klacht gegrond is, dan zal de gemeente passende maatregelen nemen. Uw klacht kan ook ongegrond worden verklaard. Bent u het daarmee niet eens, dan kunt u zich wenden tot de onafhankelijke Commissie Ombudsman

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.

    U mag maar 1 naam kiezen voor het kind. Heeft uw kind niet de Nederlandse nationaliteit, maar wel 1 of meer buitenlandse nationaliteiten? Dan gelden de buitenlandse regels. Dan kan uw kind misschien wel een dubbele achternaam krijgen.

    Als u een kind erkent, betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag krijgt. Zonder ouderlijk gezag mag u niets beslissen voor het kind. U vraagt ouderlijk gezag aan via de website Rechtspraak.nl.

    Ouderlijk gezag vanaf 2023

    Als u het kind erkent na 1 januari 2023 heeft u beiden automatisch gezamenlijk het ouderlijk gezag. Ook als u ongehuwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft afgesloten. U hoeft het gezag niet langer samen aan te vragen bij de rechtbank. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer informatie over de wijziging vanaf 1 januari 2023

     

    Is het kind voor 1 januari 2023 erkend dan moet u het gezamenlijk gezag wel regelen. Op de website van de Rechtspraak staat meer informatie over het aanvragen van het ouderlijk gezag

    .

  • Trouwplannen, melding

    Als u met elkaar wilt trouwen, mag u zelf de trouwlocatie kiezen. Meld uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden.

    Doe de melding op z'n vroegst 1 jaar voor uw trouwdag. U heeft er de tijd voor tot uiterlijk 2 weken van tevoren. De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen.

    Krijgt u toestemming, dan kunt u met elkaar trouwen. Lees meer informatie op de pagina 'Trouwen'.

    Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland trouwen? Lees dan de informatie op de pagina 'Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont'.

    Wat als u een niet- Nederlandse nationaliteit heeft, u in het buitenland heeft gewoond of u bent er geboren?
    In dat geval gelden er bijzondere regels. Ook als u in het buitenland hebt gewoond, zelfs voor een korte periode, of als u niet in Nederland bent geboren, dan heeft u vaak andere documenten nodig. Neem voor informatie op tijd contact op met de afdeling burgerzaken.
    Dit in verband met de soms lange procedures die in ieder land anders zijn.

    Woont u beiden niet in Oosterhout, maar wilt u wel in Oosterhout trouwen of uw partnerschap laten registreren?
    Dat kan. U doet melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap in de gemeente waar u dit wil laten plaatsvinden.

    Beiden vanaf de geboorte woonachtig in Nederland?
    Dan heeft u geen afschrift geboortakte en uittreksel Basisregistratie Personen nodig bij het in ondertrouw gaan.Neem voor nadere informatie daarover contact op met tel. nr. 140162 

    Huwelijkssluiting
    De huwelijkssluiting: dit is het moment van het daadwerkelijk 'trouwen'. U kunt op meerdere locaties in de gemeente Oosterhout trouwen. Het is zelfs mogelijk te trouwen in een locatie die uw eigen voorkeur heeft. Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Neem voor nadere informatie daarover contact op met tel. nr. 140162. U kunt samen met de ambtenaar van de Burgerlijke Stand bespreken hoe de inhoud van de huwelijkssluiting eruit gaat zien.

    Kosten
    Aan de melding zelf zijn geen kosten verbonden. Wel komen de kosten van eventuele uittreksels en afschriften voor rekening van het bruidspaar indien deze nodig zouden zijn. Informeer bij de afdeling burgerzaken of u deze documenten nodig heeft, dit is nl. niet altijd het geval.
    Wanneer bruid of bruidegom niet de Nederlandse taal verstaan en/of spreken, zal altijd gebruik gemaakt worden van een tolk van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland. De hieruit voortvloeiende kosten zullen aan het bruidspaar worden doorberekend.
    Het is de bedoeling dat de kosten voor het huwelijk worden betaald ten tijde dat men melding doet.


     

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen inwoner

    Elke burger kan bij de gemeente een uittreksel burgerlijke stand aanvragen. De burgerlijke stand is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (zogenaamde rechtsfeiten) in het leven. U kunt daarbij denken aan gebeurtenissen zoals: geboorte, overlijden, huwelijk, echtscheiding en partnerschapsregistratie. Op een uittreksel van burgerlijke stand wordt zo´n rechtsfeit vermeld. Naast een uittreksel kunt u ook een afschrift van de burgerlijke stand krijgen (dit is een gewaarmerkte fotokopie). Een afschrift kunt u krijgen voor bijvoorbeeld stamboomonderzoek.

    Doet u de aanvraag digitaal, dan stuurt de gemeente dit binnen 4 dagen per post naar u toe.

    Voorwaarden

    Een uittreksel burgerlijke stand kunt u aanvragen als u kunt aantonen daarbij ´gerechtvaardigd belang´ te hebben. Heeft het uittreksel betrekking op uzelf, dan is dit belang vaak duidelijk aanwezig. Als u een uittreksel over een andere persoon aanvraagt, heeft u vaak een document nodig waaruit het gerechtvaardigd belang van uw aanvraag blijkt. Personen die een gerechtvaardigd belang kunnen hebben, zijn:

    • Personen op wie de akte betrekking heeft.
    • Een gemachtigde van deze personen.
    • Kinderen of ouders van de persoon waarop de akte betrekking heeft.
    • De erfgenamen.
    • De echtgenoot of echtgenote.
    • De geregistreerde partner.
    • De wettelijk vertegenwoordiger.
    • Degene die het nodig heeft in het kader van een gerechtelijke procedure.
    • Degene die het nodig heeft in verband met een huwelijkssluiting/partnerschapsregistratie

    Voorbeelden van een uittreksel zijn:

    • Een uittreksel uit het geboorteregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is geboren.
    • Een uittreksel uit het huwelijks/echtscheidingsregister (partnerregistratie). Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is getrouwd, gescheiden e.d.
    • Een uittreksel uit het overlijdensregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand overleden is. Als u bijvoorbeeld wilt hertrouwen en uw vorige partner is overleden, dan heeft u een uittreksel van overlijden nodig.

    Basisregistratie personen

    Het uittreksel burgerlijke stand wordt vaak verward met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP), waarin de gemeente verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. U kunt een uittreksel uit de Basisregistratie personen alleen verkrijgen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven.