Resultaten 21 - 30 van 57 resultaten

  • Legalisatie handtekening

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat de handtekening op een document echt van u is. U kunt uw handtekening bij de gemeente laten legaliseren. Dit gebeurt op afspraak.   Afspraak maken U kunt uw afspraak digitaalmaken of telefonisch via 14 035.   Meenemen Uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) Het document waar uw handtekening op moet komen Uw pinpas of contant geld   Hoe het werkt Tijdens de afspraak zet u in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening op het document waarop de gelegaliseerde handtekening moet komen. De ambtenaar zet vervolgens een stempel op het document. Daarmee wordt verklaard dat de handtekening echt is. U kunt uw handtekening in elke gemeente laten legaliseren. Dit hoeft dus niet per se in uw eigen gemeente plaats te vinden.   Kosten Legalisatie handtekening: € 12,50

  • Naamgebruik

    Bent u getrouwd, gescheiden of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan kunt u ervoor kiezen een andere naam te gebruiken. Wanneer u post van ons krijgt, dan gebruiken wij (en andere overheidsinstanties) deze nieuwe naam.   Let op! Hiermee wijzigt u alleen de wijze waarop u wordt aangeschreven. Dit is niet hetzelfde als het officieel wijzigen van uw achternaam U kunt kiezen voor De naam van uw partner gevolgd door uw eigen naam Uw eigen naam gevolgd door de naam van uw partner Alleen de naam van uw partner Alleen uw eigen naam Wijzigen Direct via het digitaal loket Schriftelijk met het formulier wijzigen naamgebruik (pdf, 13kb) Dit formulier stuurt u samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart). Persoonlijk aan de balie, na het maken van een afspraak (digitaal of telefonisch via 14 035). U moet een geldig legitimatiebewijs meenemen. U kunt ter plekke aan de balie uw verzoek invullen. De gemeente controleert of u het recht heeft de andere naam te gebruiken. Als u de naam mag gebruiken, dan wordt deze verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP) en ontvangt u een schriftelijke bevestiging.  

  • Ontheffing blauwe zone aanvragen

    In het centrum (de blauwe zone) mag u maximaal 2 uur parkeren. Woont u in het centrum? Heeft u een motorvoertuig op uw naam? Heeft u geen mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren? U kunt dan een ontheffing aanvragen. Voor wie Bewoners in de blauwe zone die  houder of eigenaar zijn van een motorvoertuig met meer dan 2 wielen; geen eigen oprit hebben; nog geen ontheffing op dit adres hebben. Meer info U kunt maar 1 ontheffing aanvragen. Nadat uw verzoek is gecontroleerd, ontvangt u de ontheffing. Deze is een jaar geldig. Aanvraag nieuwe ontheffing of verlenging Via onderstaande knop regelt u de ontheffing. U logt in met uw DigiD.  Ontheffing blauwe zone aanvragen In het aanvraagformulier kunt u aangeven of: u een nieuwe ontheffing aanvraagt; dat het een verlenging van uw ontheffing is. Meesturen Stuur de volgende zaken mee met uw aanvraag: een kopie van uw kentekenbewijs eventueel een huur- of leaseovereenkomst  Kosten met een geldigheidsduur van 1 jaar: € 65,00 met een geldigheidsduur van ten hoogste 4 aaneengesloten weken: € 39,50 tot het wijzigen van een verleende ontheffing: € 39,50 Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Vragen?  Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u een aanvraag indient? Bel het algemene informatienummer 14 035.

  • Aanvragen benoeming verkeersbrigadier

    Informatie aanvraag Verkeersbrigadiers zijn mensen die bij scholen in de buurt kinderen helpen met veilig oversteken. De politie leidt verkeersbrigadiers op. Deze opleiding bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. De minimumleeftijd voor een verkeersbrigadier is 10 jaar. Wanneer u via de politie met goed resultaat een examen hebt afgelegd, kunt u dit bij de gemeente kenbaar maken. U wordt door de burgemeester van de gemeente waar u uw taak zult uitoefenen benoemd. Meesturen U hoeft niets mee te sturen. Wij ontvangen van de politie alle examenuitslagen. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan de benoeming tot verkeersbrigadier. Hoe aanvragen Via onderstaande knop vraagt u een ontheffing aan. U logt in met DigiD. Aanvragen benoeming verkeersbrigadier  Hoe lang duurt het? Binnen 5 werkdagen ontvangt u uw aanstelling. Contactinformatie Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u de verkeersontheffing aanvraagt? Bel 14 035.

  • Onroerende zaakbelasting

    Als ondernemer bent u verplicht belasting te betalen. U betaalt als eigenaar en gebruiker van een bedrijfspand OZB. Elk jaar worden de tarieven opnieuw vastgesteld door de gemeenteraad. De tarieven en wijze van aanslagoplegging liggen vast in de gemeentelijke belastingverordening.  Wie betaalt Eigenaar: Iedereen die eigenaar is van een woning, winkel, garage of een andere onroerende zaak krijgt een aanslag OZB eigendom. Verkoop, verbouw of afbraak die in de loop van het jaar plaatsvindt heeft geen invloed op de hoogte van de aanslag. De notaris verrekent in het algemeen, bij de verkoop van de onroerende zaak, een gedeelte van de OZB eigendom met de nieuwe eigenaar. De gemeente staat hier buiten. Gebruiker: Iedereen die een winkel of een andere onroerende zaak zijnde een niet-woning gebruikt of huurt, krijgt een aanslag OZB gebruik. Beëindiging van het gebruik in de loop van het jaar verandert niets aan de hoogte van de aanslag. Bij het in gebruik nemen van een ander pand na 1 januari ontvangt u over dat jaar geen gebruikersaanslag OZB voor deze onroerende zaak. De hoogte van de aanslag OZB wordt berekend door de WOZ-waarde te vermenigvuldigen met een vast percentage. OZB 2022 Woningen 0,095449% Gebruikersbelasting niet-woning 0,148228% Eigenarenbelasting niet-woning 0,216647% Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2022 (pdf, 47,8KB)

  • Ventvergunning

    Wilt u uw producten op straat aanbieden of donateurs werven, zonder standplaats? U heeft dan géén vergunning nodig. Maar u moet zich wel aan bepaalde regels houden. Wat is venten? Er is sprake van venten als u verkoopt op een andere locatie dan op een vaste standplaats of marktplaats. Een venter biedt zijn waren voortdurend aan vanaf een andere plaats. U mag maximaal 10 minuten op 1 locatie blijven staan. U mag niet overal venten. Als u wilt venten, moet u zich houden aan bepaalde regels. Regels Het is verboden om op zondagen te venten. En het is verboden om op maandag t/m zaterdag tussen 20.00 en 09.00 uur te venten. Meer informatie Neem voor meer informatie contact op met Vergunningen van de BEL Combinatie. Dit kan via telefoonnummer 14 035. Lees ook Standplaatsvergunning Standplaats weekmarkt Laren Collectevergunning

  • Standplaats weekmarkt Laren

    Wilt u in aanmerking komen voor een vaste standplaats op de weekmarkt van Laren, dan kunt u zich inschrijven op de wachtlijst. Hiervoor wordt gevraagd om een kopie van uw legitimatiebewijs en een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel.  Toewijzing standplaats Als er een plek beschikbaar komt, wordt deze plek op volgorde van inschrijving op de wachtlijst  toegewezen. Daarbij wordt wel rekening gehouden met de branche-indeling. Bij toewijzing neemt de gemeente contact met u op over de benodigde vergunning. De vergunninghouder moet de standplaats persoonlijk innemen. Het is ook mogelijk om u aan te melden voor een incidentele vrije plek. Daarvoor kunt u zich bij de marktmeester aanmelden als meeloper. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag bent u leges verschuldigd. Ook zijn er jaarlijks kosten verbonden aan inschrijving op de wachtlijst. In de verordening Marktgelden vindt u de kosten voor het innemen van de marktstandplaats. Aanvragen Neem contact op met Vergunningen van de gemeente voor inschrijving op de wachtlijst.

  • Verstrekkingsbeperking (geheimhouding) persoonsgegevens

    U kunt bij de gemeente vragen om verstrekkingsbeperking (geheimhouding) van uw persoonsgegevens. Hiermee zorgt u dat bijvoorbeeld stichtingen of niet-commerciële instellingen, uw persoonsgegevens niet krijgen. De gemeente geeft uw persoonsgegevens nooit aan particulieren en of commerciële instellingen. Geheimhouding Uw persoonsgegevens worden bij geheimhouding nooit automatisch doorgegeven aan: niet-commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen stichtingen met een maatschappelijke functie de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), die de ledenadministratie bijhoudt voor kerkgenootschappen Uw gegevens kunnen nog wel voorkomen in de administratie van de SILA. Als u wilt dat deze gegevens worden verwijderd, neem dan zelf contact op met de SILA of het kerkgenootschap waartoe u behoort of heeft behoord. Verzoek indienen Direct via het digitaal loket Schriftelijk met het formulier Verzoek tot verstrekkingsbeperking (pdf 180 KB) Dit formulier stuurt u samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) naar de gemeente waar u staat ingeschreven. Persoonlijk aan de balie, na het maken van een afspraak (digitaal of telefonisch via 14 035). Neem bij uw afspraak een geldige legitimatiebewijs mee en het (ingevulde) formulier Verzoek tot verstrekkingsbeperking. Wij verwerken uw aanvraag binnen 4 weken. Ik ben verhuisd Wij raden u aan om ook bij uw laatste woongemeente geheimhouding van de verwijsgegevens aan te vragen. Kosten Geen, omdat u recht heeft op geheimhouding van uw persoonsgegevens. Handige link Wiekrijgtmijngegevens.nl

  • Collectevergunning aanvragen

    Wilt u geld of goederen inzamelen voor een goed doel? Het kan zijn dat u hiervoor bij de gemeente een vergunning moet aanvragen. Doe dit minstens 4 weken voordat u wilt collecteren. Bij de gemeente kunt u collectebussen lenen. Collecterooster Om te voorkomen dat iedereen tegelijkertijd collecteert, heeft de gemeente een collecterooster. Soms is collecteren in bepaalde maanden niet mogelijk. Bekijk voordat u gaat collecteren het collecterooster. Bepaal daarna de datum voor het collecteren of inzamelen.  Moet ik een vergunning aanvragen? Als de organisatie waarvoor u collecteert is opgenomen in het collecterooster van het CFB: U mag collecteren in de toegewezen week. U hoeft geen vergunning aan te vragen. U hoeft geen melding te doen bij de gemeente. Als u collecteert voor een organisatie met ANBI-status, maar zonder CBF-keurmerk bij de Belastingdienst: Vraag een vergunning aan bij de gemeente. Als u collecteert zonder CBF-keurmerk of ANBI-status: Vraag een vergunning aan bij de gemeente.  Beoordeling aanvraag U moet aantonen dat het ingezamelde geld aan het genoemde doel wordt besteed. Bij het beoordelen van uw aanvraag bekijkt de gemeente of de gevraagde collecteperiode past in het collecteplan. Kosten Geen.  Meesturen of meenemen Uitreksel Kamer van Koophandel en documenten van uw organisatie waaruit blijkt dat het ondersteunen van goede doelen één van de activiteiten is. Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Hoe vraag ik de vergunning aan? Via onderstaande knop vraagt u de vergunning aan. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf of stichting een vergunning aanvraagt, logt u in met e-Herkenning. Collectevergunning aanvragen Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u een aanvraag indient? Bel het algemene informatienummer 14 035.

  • Melding ingebruikname gemeentegrond aanvragen

    Wilt u tijdelijk iets neerzetten op gemeentegrond, zoals een container of steiger? Of een hekwerk, bouwkraan en of (bouw)materialen? Dan moet u dit in de meeste gevallen vooraf melden bij de gemeente.  Informatie aanvraag Wanneer u gemeentegrond wilt gebruiken, meldt u dit 10 werkdagen voordat u iets wilt neerzetten bij de gemeente. Straten, stoepen en alle andere openbare terreinen moeten namelijk goed toegankelijk blijven. De gemeente kan ervoor kiezen om het plaatsen van voorwerpen te verbieden als u hiermee de verkeersveiligheid of de openbare veiligheid in gevaar brengt. Meesturen een tekening van de locatie of een luchtfoto met daarop de objecten ingetekend;  een verkeersplan als er wegen worden afgezet. Kosten U betaalt precariobelasting voor het gebruik van gemeentegrond. Precario per m² per week of een gedeelte daarvan € 2,53 per maand € 8,58 per jaar € 86,04 U betaalt direct bij de aanvraag.  Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het gebruiken van gemeentegrond. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Aanmelden gebruik gemeentegrond Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Contactinformatie Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u de verkeersontheffing aanvraagt? Bel 14 035.