Zoekresultaten 1 - 20 van 54 resultaten
Externe link: Huwelijk of partnerschap melden
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-03-18 | Thema: Recht
Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u: 18 jaar of ouder Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 502 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 620 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal van Eemnes € 325 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 694 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 694 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 25,20 (alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 84,95 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, reeds benoemd en beedigd door een Nederlandse gemeente en de rechtbank € 220 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, benoeming en beediging moet nog ingediend worden bij de Nederlandse gemeente en rechtbank € 414 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op maandag om 09:00 uur en 09:15 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. U kunt het huwelijk of partnerschap digitaal doorgeven. Heeft u en of uw partner geen DigiD? Neem dan contact op via telefoonnummer 14 035. Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 6 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen Trouwambtenaar kiezen
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Evenement organiseren
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-07-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer
Wilt u een evenement in de gemeente organiseren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor het organiseren van een klein evenement is een melding bij de gemeente voldoende. Klein evenement organiseren U heeft geen evenementenvergunning nodig als: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement Het evenement tussen 08.00 en 01.00 uur is Muziek mag alleen tussen 8.00 en 23.00 uur en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten Er geen geluidsoverlast is voor buren en buurtbewoners Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes en er is op elk moment een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten Er is een organisator. Dat wil zeggen: iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement Het evenement vindt niet plaats op een locatie waar al een evenementenvergunning voor is verleend Wilt u hekken en/of borden plaatsen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 035. U moet dit zelf regelen. Geeft u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek door, dan kan het zijn dat wij de hekken en borden niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de afmetingen die daar bij horen. Kosten Geen. Aanmelden Een klein evenement aanmelden is gratis. U heeft DigiD nodig voor het doen van een melding en eHerkenning als u namens een bedrijf de melding doet. U krijgt binnen 5 werkdagen bericht. Klein evenement melden Groot evenement organiseren Organiseert u een evenement dat niet aan alle eisen voor een klein evenement voldoet, dan moet u een vergunning aanvragen. Het formulier Evenementenvergunning vraagt u aan via telefoonnummer 14 035. U vult dit formulier in en stuurt het tenminste 12 weken voor het evenement plaats vindt aan ons door. Alcohol verkopen Wilt u tijdens het evenement dat u organiseert (klein of groot) alcohol verkopen zoals bier en wijn (zwak-alcoholisch), dan moet u ook een Ontheffing voor alcohol verkopen aanvragen. Verkeersregelaar Bij evenementen zorgen verkeersregelaars ervoor dat het verkeer goed kan doorrijden. Een verkeersregelaar mag niet zomaar aan de slag maar moet aangesteld zijn door de gemeente. Voor het benoemen van een verkeersregelaar moet u een aanvraag indienen. Contact Vragen of meer informatie over uw melding neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. U kunt ook bellen als u wilt overleggen voordat u uw evenement meldt.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Attestatie de vita
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland, vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld. Bewijs van in leven zijn aanvragen Kosten € 17,70 Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor een pensioenfonds dan is het gratis.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Aanmelden als verkeersbrigadier
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-10-28 | Thema: Verkeer
Verkeersbrigadiers helpen schoolkinderen om zo veilig mogelijk over te steken. Een verkeersbrigadier krijgt van de wet een bevoegdheid. Dat betekent dat bestuurders aanwijzingen van de verkeersbrigadier moeten opvolgen. De politie leidt verkeersbrigadiers op. Deze opleiding bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. De minimumleeftijd voor een verkeersbrigadier is 10 jaar. Bent u geslaagd voor deze opleiding? Maak dit kenbaar bij de gemeente Laren. U wordt dan door de gemeente benoemd. Aanmelden Vraag uw opleiding tot verkeersbrigadier aan. U logt in met DigiD. Nu aanmelden Heeft u vragen over de status van uw aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u de aanmelding start? Neem dan contact op met de gemeente.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Hulp bij het huishouden
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid
Heeft u vanwege uw leeftijd, ziekte of een handicap moeite met het doen van uw huishouden? Mogelijk komt u in aanmerking voor huishoudelijke hulp. Kijk voor meer informatie en aanvraag op maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: WOZ-waarde en taxatieverslag
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-04-14 | Thema: Financiën
De WOZ-waarde van uw koopwoning of bedrijfspand bepaalt hoeveel Onroerendzaakbelasting (OZB) u betaalt. De gemeente bepaalt elk jaar de WOZ-waarde. Taxatieverslag bekijken In het taxatieverslag staat hoe de WOZ-waarde tot stand gekomen is. Bij de waardering van uw woning vergelijkt de gemeente uw woning met 3 vergelijkbare woningen die in de buurt zijn verkocht of met andere vergelijkbare woningen. Ook staan in het taxatieverslag de objectkenmerken vermeld. Via belastingenbhl.nl kunt u uw taxatieverslag bekijken. Bezwaar maken Via belastingenbhl.nl vindt u meer uitleg over de WOZ-waarde, bezwaar maken en bezwaar laten maken door een commercieel WOZ-bureau. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Laren.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Overlijden doorgeven
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen. Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aangifte van overlijden doen aan de balie van het BEL-kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) Geldig identiteitsbewijs Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte De kosten zijn € 17,10. Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Ontheffing openingstijden horecabedrijf
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Wilt u voor een keer afwijken van de sluitingstijden die gelden voor horecabedrijven (hieronder vallen ook sportkantines etc.) , vraag dan een ontheffing (toestemming aan). Het formulier vraagt u op via telefoonnummer 14 035. Sluitingstijden voor horeca De meeste horecabedrijven in de gemeente mogen geopend zijn op: Zondag tot en met donderdag tussen 7:00 uur en 00:00 uur Vrijdag en zaterdag tussen 7:00 uur en 01:00 uur Voor sommige locaties kunnen andere reguliere (vroegere) sluitingstijden gelden. Ook voor deze horecabedrijven moet u een ontheffing aanvragen als u een keer van die reguliere tijden wilt afwijken. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Rioolverstopping
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-08-26 | Thema: Natuur en milieu
Het riool is te onderscheiden in een particulier deel en een openbaar deel. Het particuliere deel loopt vanaf de woning tot aan de erfgrens. Vanaf deze grens is de riolering van de gemeente. Een verstopping in het particuliere deel moet opgelost worden door de eigenaar/verhuurder van de woning. De kosten daarvan komen voor zijn of haar rekening. Verstoppingen in het gemeentelijk riool is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Wat moet u doen Als u last heeft van een verstopping in het riool is het (vóór u kosten maakt) belangrijk dat u controleert waar de verstopping zit: In het openbaar gebied of Op uw eigen terrein Ontstoppingsstuk Om de oorzaak te vinden, moet u het ontstoppingsstuk (laten) opgraven. Dit zit meestal nabij de erfgrens van uw tuin en het trottoir. Dus net op uw grond of grond van de gemeente. Bel voor het opgraven een loodgietersbedrijf. De loodgieter kan vaststellen of de verstopping op uw eigen terrein of op gemeentelijk terrein ligt. U betaalt zelf de kosten. Tenzij als later blijkt dat de verstopping in het gemeentelijk deel zit. U huurt een woning Neem contact op met de verhuurder. Tip Wacht niet tot de rioolafvoer niet meer werkt! Tref op tijd maatregelen. Een verstopping kondigt zich al dagen van tevoren aan. Het water loopt slecht door of begint te borrelen. Voor advies kunt u altijd terecht bij de gemeente. Let op: wij willen u waarschuwen voor malafide (onbetrouwbare) loodgieters.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Garantstelling of logiesvertrekking
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Migratie en integratie
Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft uw bezoeker een garantstelling of logiesverstrekking van u nodig met daarop uw gelegaliseerde handtekening. Logiesverstrekking Kies voor logiesverstrekking als de persoon uit het buitenland zelf geld heeft om in het eigen onderhoud te kunnen voorzien. Garantstelling Kies voor garantstelling als iemand niet in het eigen onderhoud kan voorzien. U staat dan financieel garant voor eventuele kosten en schulden die uw bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt. Een garantstelling of logiesverstrekking is maximaal 3 maanden geldig. Wat moet u doen Volg deze stappen: Vul het IND-formulier garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in, maar onderteken het nog niet. Dit doet u tijdens de afspraak in het gemeentehuis Maak een afspraak met de gemeente Nadat u bij de gemeente bent geweest stuurt u het ondertekende formulier naar uw bezoeker. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen Wat moet u weten Voor elk persoon die bij u verblijft, vult u een apart IND-formulier in Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft, dan moeten beide partners voor een garantstelling een handtekening komen zetten. Voor logiesverstrekking is 1 gelegaliseerde handtekening nodig Kosten € 16,60
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Subsidie aanvragen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-09-23 | Thema: Bestuur
U kunt subsidie aanvragen voor het organiseren van activiteiten op het gebied van: Sport Welzijn en maatschappelijke dienstverlening Kunst & cultuur Het is belangrijk dat uw activiteit gericht is op de gemeente Laren en haar inwoners. Voorwaarden Voor alle subsidieaanvragen gelden de voorwaarden die staan opgenomen in de Algemene Subsidieverordening. Bekijk de Algemene subsidieverordening. Aanvragen U kunt een: Eenmalige subsidie (pdf, 703 KB) aanvragen – voor een incidentele/eenmalige activiteit Meerjarige subsidie (pdf, 691 KB) aanvragen – voor (een) jaarlijks terugkerende structurele activiteit(en) Subsidie aanvragen voor een goed idee voor uw wijk of buurt (Subsidieregeling inwonersinitiatieven). Stuur uw volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier naar info@laren.nl. U kunt het aanvraagformulier ook per post opsturen naar Gemeente Laren, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Goed om te weten Niet iedere aanvraag komt in aanmerking voor subsidie. Bekijk daarom voordat u een aanvraag indient, eerst de voorwaarden in de Algemene Subsidieverordening en de subsidieregeling, om teleurstelling te voorkomen. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Bijvoorbeeld over het indienen van uw idee of als u twijfelt of u idee in aanmerking komt voor subsidie. Neem dan contact op met het Subsidiebureau via subsidies@belcombinatie.nl of telefoonnummer 14 035.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Paspoort kwijt of gestolen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht
Bent u uw paspoort kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is uw paspoort gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing paspoort doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw paspoort kwijt bent, vraagt u een nieuw paspoort aan.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Omgevingsvergunning
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer, Huisvesting, Recht
Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning. Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn? Vraag dan een vooroverleg aan. Dit wordt ook wel een conceptverzoek genoemd en kan worden ingediend via het Omgevingsloket. Bij het indienen van een conceptverzoek krijgt u inzicht in de haalbaarheid van uw plannen. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn. De tarieven vindt u in de legesverordening. Meer informatie over de procedure en voorwaarden vindt u op de website van het Omgevingsloket. Wilt u meer weten over wat een conceptverzoek inhoudt? Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) geeft hier meer uitleg over. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Vragen Heeft u vragen over de vergunningscheck of over de regels die gelden, dan kunt u terecht bij het helpcentrum van het omgevingsloket.nl. U kunt ook terecht bij de gemeente via telefoonnummer 14 035.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Identiteitskaart aanvragen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-27 | Thema: Recht
Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak. Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart U kunt uw ID-kaart na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden. Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed. Kosten ID-kaart 18 jaar en ouder: € 78,50 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 42,35 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 59,10
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Klein chemisch afval (Kca)
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Natuur en milieu
Klein chemisch afval (kca) is huishoudelijk afval waar chemische stoffen in zitten die schadelijk zijn voor gezondheid en milieu. Kca bevat bijvoorbeeld lood, kwik, cadmium, chroom of organische oplosmiddelen. U herkent klein chemisch afval aan het symbool: een afvalcontainer met een kruis erdoorheen. Zelf wegbrengen U kunt KCA zelf wegbrengen naar 1 van de afvalscheidingsstations van de GAD. Zie contact en openingstijden op gad.nl Wat is klein chemisch afval Accu's Batterijen of (kapotte) oplaadbare batterijen Benzine, motorolie, afgewerkte olie, remolie Bestrijdingsmiddelen/insecticiden Bij het verven gebruikte producten zoals ammoniak, terpentine, thinner, verfafbijtmiddel, verfverdunner, kwastreiniger, kwastontharder en wasbenzine Chloor, spiritus, petroleum Etsvloeistoffen zoals salpeterzuur of zwavelzuur Fotofixeer / foto-ontwikkelaar Injectienaalden (in speciale box, verkrijgbaar bij de apotheek) Koelvloeistof Kwikschakelaars (zoals niet-digitale verwarmingsthermostaten) Kwikthermometers Lampenolie Lijmen, kitten, vulmiddelen, kneedbaar hout Medicijnen Meubelwas Nagellak, aceton, cosmetica Oliefilters Petroleum Schoensmeer Spaarlampen/energiezuinige lampen Spuitbussen TL-buizen Werf, lak, beits en houtverduurzamingsmiddelen Vloeibare gootsteenontstopper Vlooienband Zoutzuur Wel of geen klein chemisch afval Check de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Klacht over medewerker of bestuurder
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-06-12 | Thema: Recht
Als u vindt dat (een medewerker van) de gemeente of de BEL Combinatie, u niet netjes heeft behandeld, dien dan een klacht in. Een klacht kan gaan over het gedrag van een medewerker of bestuurder. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan of als u geen reactie van heeft gekregen. Ben u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Indienen U kunt uw klacht indienen via: E-mail: stuur een e-mail naar info@laren.nl Telefonisch bij de klachtencoördinator via telefoonnummer 14 035 Aan de balie van het gemeentehuis of het kantoor van de BEL Combinatie Brief: stuur uw brief naar de Gemeente Laren, T.a.v. Klachtencoördinator, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes Welke informatie hebben wij nodig Om uw klacht goed en snel te behandelen hebben wij de volgende informatie van u nodig: Uw naam en contactgegevens (adres, telefoonnummer en e-mailadres) De datum waarop u de klacht indient Een omschrijving van de klacht (wat is er gebeurd, over wie of welk organisatieonderdeel klaagt u, op welke datum vond het voorval plaats) Afwijkende klachtenprocedures Voor klachten over deze onderwerpen zijn er aparte procedures: Klacht over (medewerker van) Maatschappelijke Zaken HBEL Klacht over aanbieder van zorg of hulp Klacht ingediend en nu? Na ontvangst van uw klacht, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. U krijgt dan uitleg over wat wij met uw klacht gaan doen. Antwoord binnen 6 weken Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Tenzij dit anders met u is afgesproken. Als wij meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij deze periode met 4 weken verlengen. Nationale ombudsman Vindt u dat uw klacht niet goed is afgehandeld, dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Jaaroverzicht Wilt u het jaaroverzicht van de Nationale ombudsman bekijken, stuur dan een e-mail naar onze klachtencoördinator via info@laren.nl. Wij sturen u dan het jaaroverzicht toe. Jaarverslag van de klachtencoördinator In het jaarverslag van de klachtencoördinator staat welke klachten er bij de BEL Combinatie en bij de BEL-gemeenten zijn binnen gekomen. Bekijk het jaarverslag van 2024.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Verhuizing doorgeven
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema: Recht
Verhuist u naar of binnen Laren, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doorgeven kan vanaf 4 weken voor de dag van verhuizing tot maximaal 5 dagen na de verhuizing. U kunt online uw verhuizing doorgeven. U heeft hier DigiD voor nodig. Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuizing doorgeven U kunt uw verhuizing ook persoonlijk aan de receptie van het BEL-kantoor doorgeven. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wie mag een verhuizing doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar Ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als u op hetzelfde adres woont Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als u op hetzelfde adres woont. Let op: heeft u een samenlevingscontract, dan moet u allebei zelf de verhuizing doorgeven Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben Curatoren voor de persoon die onder curatele is gesteld Verhuizen naar het buitenland (emigratie) U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland gaat wonen. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt aan ons door. Dit kan online via verhuizing buitenland doorgeven. Heeft u nog vragen of opmerkingen na het doorgeven van uw emigratie? De afdeling Burgerzaken is bereikbaar via het contactformulier en helpt u graag verder. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de gezinsleden die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de receptie op het BEL-kantoor. Dit geldt ook voor minderjarigen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bezwaar maken
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-08-19 | Thema: Recht
Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt. U moet in bezwaarschrift vermelden: Uw naam, adres en telefoonnummer Datum waarop u het bezwaar schrijft Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer Waarom u het niet eens bent met het besluit Uw handtekening Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen Stuur uw bezwaarschrift naar: BEL Combinatie T.a.v. Commissie bezwaarschriften Postbus 71 3755 ZH Eemnes Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Goed om te weten Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen Verzoek om voorlopige voorziening Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Producten op straat verkopen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-04-29 | Thema: Openbare orde en veiligheid
U heeft geen vergunning nodig als u: Producten op straat of aan huis wilt verkopen zonder dat u daarbij gebruikt maakt van een kraam of verkoopwagen Donateurs wilt werven Uw diensten wilt aanbieden op straat of aan huis U moet u zich wel aan regels houden. Zie hiervoor artikelen 5.13, 5.14 en 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Afvalscheidingsstation
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Natuur en milieu
Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar 1 van de afvalscheidingsstations. De afvalscheidingsstations vindt u in: Bussum Hilversum Huizen Als inwoner van Laren kunt uw (grof) afval naar één van deze afvalscheidingsstations brengen. U moet een legitimatiebewijs meenemen. Op gad.nl vindt u het adres en de openingstijden.
Externe link: Ga naar website