Zoekresultaten 1 - 50 van 54 resultaten
Externe link: Huwelijk of partnerschap melden
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-03-18 | Thema: Recht
Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u: 18 jaar of ouder Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 502 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 620 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal van Eemnes € 325 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 694 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 694 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 25,20 (alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 84,95 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, reeds benoemd en beedigd door een Nederlandse gemeente en de rechtbank € 220 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, benoeming en beediging moet nog ingediend worden bij de Nederlandse gemeente en rechtbank € 414 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op maandag om 09:00 uur en 09:15 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. U kunt het huwelijk of partnerschap digitaal doorgeven. Heeft u en of uw partner geen DigiD? Neem dan contact op via telefoonnummer 14 035. Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 6 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen Trouwambtenaar kiezen
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Evenement organiseren
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-07-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer
Wilt u een evenement in de gemeente organiseren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor het organiseren van een klein evenement is een melding bij de gemeente voldoende. Klein evenement organiseren U heeft geen evenementenvergunning nodig als: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement Het evenement tussen 08.00 en 01.00 uur is Muziek mag alleen tussen 8.00 en 23.00 uur en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten Er geen geluidsoverlast is voor buren en buurtbewoners Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes en er is op elk moment een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten Er is een organisator. Dat wil zeggen: iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement Het evenement vindt niet plaats op een locatie waar al een evenementenvergunning voor is verleend Wilt u hekken en/of borden plaatsen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 035. U moet dit zelf regelen. Geeft u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek door, dan kan het zijn dat wij de hekken en borden niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de afmetingen die daar bij horen. Kosten Geen. Aanmelden Een klein evenement aanmelden is gratis. U heeft DigiD nodig voor het doen van een melding en eHerkenning als u namens een bedrijf de melding doet. U krijgt binnen 5 werkdagen bericht. Klein evenement melden Groot evenement organiseren Organiseert u een evenement dat niet aan alle eisen voor een klein evenement voldoet, dan moet u een vergunning aanvragen. Het formulier Evenementenvergunning vraagt u aan via telefoonnummer 14 035. U vult dit formulier in en stuurt het tenminste 12 weken voor het evenement plaats vindt aan ons door. Alcohol verkopen Wilt u tijdens het evenement dat u organiseert (klein of groot) alcohol verkopen zoals bier en wijn (zwak-alcoholisch), dan moet u ook een Ontheffing voor alcohol verkopen aanvragen. Verkeersregelaar Bij evenementen zorgen verkeersregelaars ervoor dat het verkeer goed kan doorrijden. Een verkeersregelaar mag niet zomaar aan de slag maar moet aangesteld zijn door de gemeente. Voor het benoemen van een verkeersregelaar moet u een aanvraag indienen. Contact Vragen of meer informatie over uw melding neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. U kunt ook bellen als u wilt overleggen voordat u uw evenement meldt.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Attestatie de vita
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland, vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld. Bewijs van in leven zijn aanvragen Kosten € 17,70 Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor een pensioenfonds dan is het gratis.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Aanmelden als verkeersbrigadier
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-10-28 | Thema: Verkeer
Verkeersbrigadiers helpen schoolkinderen om zo veilig mogelijk over te steken. Een verkeersbrigadier krijgt van de wet een bevoegdheid. Dat betekent dat bestuurders aanwijzingen van de verkeersbrigadier moeten opvolgen. De politie leidt verkeersbrigadiers op. Deze opleiding bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. De minimumleeftijd voor een verkeersbrigadier is 10 jaar. Bent u geslaagd voor deze opleiding? Maak dit kenbaar bij de gemeente Laren. U wordt dan door de gemeente benoemd. Aanmelden Vraag uw opleiding tot verkeersbrigadier aan. U logt in met DigiD. Nu aanmelden Heeft u vragen over de status van uw aanvraag? Of wilt u overleggen voordat u de aanmelding start? Neem dan contact op met de gemeente.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Hulp bij het huishouden
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid
Heeft u vanwege uw leeftijd, ziekte of een handicap moeite met het doen van uw huishouden? Mogelijk komt u in aanmerking voor huishoudelijke hulp. Kijk voor meer informatie en aanvraag op maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: WOZ-waarde en taxatieverslag
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-04-14 | Thema: Financiën
De WOZ-waarde van uw koopwoning of bedrijfspand bepaalt hoeveel Onroerendzaakbelasting (OZB) u betaalt. De gemeente bepaalt elk jaar de WOZ-waarde. Taxatieverslag bekijken In het taxatieverslag staat hoe de WOZ-waarde tot stand gekomen is. Bij de waardering van uw woning vergelijkt de gemeente uw woning met 3 vergelijkbare woningen die in de buurt zijn verkocht of met andere vergelijkbare woningen. Ook staan in het taxatieverslag de objectkenmerken vermeld. Via belastingenbhl.nl kunt u uw taxatieverslag bekijken. Bezwaar maken Via belastingenbhl.nl vindt u meer uitleg over de WOZ-waarde, bezwaar maken en bezwaar laten maken door een commercieel WOZ-bureau. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Laren.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Overlijden doorgeven
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen. Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aangifte van overlijden doen aan de balie van het BEL-kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) Geldig identiteitsbewijs Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte De kosten zijn € 17,10. Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Ontheffing openingstijden horecabedrijf
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Wilt u voor een keer afwijken van de sluitingstijden die gelden voor horecabedrijven (hieronder vallen ook sportkantines etc.) , vraag dan een ontheffing (toestemming aan). Het formulier vraagt u op via telefoonnummer 14 035. Sluitingstijden voor horeca De meeste horecabedrijven in de gemeente mogen geopend zijn op: Zondag tot en met donderdag tussen 7:00 uur en 00:00 uur Vrijdag en zaterdag tussen 7:00 uur en 01:00 uur Voor sommige locaties kunnen andere reguliere (vroegere) sluitingstijden gelden. Ook voor deze horecabedrijven moet u een ontheffing aanvragen als u een keer van die reguliere tijden wilt afwijken. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Rioolverstopping
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-08-26 | Thema: Natuur en milieu
Het riool is te onderscheiden in een particulier deel en een openbaar deel. Het particuliere deel loopt vanaf de woning tot aan de erfgrens. Vanaf deze grens is de riolering van de gemeente. Een verstopping in het particuliere deel moet opgelost worden door de eigenaar/verhuurder van de woning. De kosten daarvan komen voor zijn of haar rekening. Verstoppingen in het gemeentelijk riool is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Wat moet u doen Als u last heeft van een verstopping in het riool is het (vóór u kosten maakt) belangrijk dat u controleert waar de verstopping zit: In het openbaar gebied of Op uw eigen terrein Ontstoppingsstuk Om de oorzaak te vinden, moet u het ontstoppingsstuk (laten) opgraven. Dit zit meestal nabij de erfgrens van uw tuin en het trottoir. Dus net op uw grond of grond van de gemeente. Bel voor het opgraven een loodgietersbedrijf. De loodgieter kan vaststellen of de verstopping op uw eigen terrein of op gemeentelijk terrein ligt. U betaalt zelf de kosten. Tenzij als later blijkt dat de verstopping in het gemeentelijk deel zit. U huurt een woning Neem contact op met de verhuurder. Tip Wacht niet tot de rioolafvoer niet meer werkt! Tref op tijd maatregelen. Een verstopping kondigt zich al dagen van tevoren aan. Het water loopt slecht door of begint te borrelen. Voor advies kunt u altijd terecht bij de gemeente. Let op: wij willen u waarschuwen voor malafide (onbetrouwbare) loodgieters.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Garantstelling of logiesvertrekking
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Migratie en integratie
Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft uw bezoeker een garantstelling of logiesverstrekking van u nodig met daarop uw gelegaliseerde handtekening. Logiesverstrekking Kies voor logiesverstrekking als de persoon uit het buitenland zelf geld heeft om in het eigen onderhoud te kunnen voorzien. Garantstelling Kies voor garantstelling als iemand niet in het eigen onderhoud kan voorzien. U staat dan financieel garant voor eventuele kosten en schulden die uw bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt. Een garantstelling of logiesverstrekking is maximaal 3 maanden geldig. Wat moet u doen Volg deze stappen: Vul het IND-formulier garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in, maar onderteken het nog niet. Dit doet u tijdens de afspraak in het gemeentehuis Maak een afspraak met de gemeente Nadat u bij de gemeente bent geweest stuurt u het ondertekende formulier naar uw bezoeker. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen Wat moet u weten Voor elk persoon die bij u verblijft, vult u een apart IND-formulier in Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft, dan moeten beide partners voor een garantstelling een handtekening komen zetten. Voor logiesverstrekking is 1 gelegaliseerde handtekening nodig Kosten € 16,60
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Subsidie aanvragen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-09-23 | Thema: Bestuur
U kunt subsidie aanvragen voor het organiseren van activiteiten op het gebied van: Sport Welzijn en maatschappelijke dienstverlening Kunst & cultuur Het is belangrijk dat uw activiteit gericht is op de gemeente Laren en haar inwoners. Voorwaarden Voor alle subsidieaanvragen gelden de voorwaarden die staan opgenomen in de Algemene Subsidieverordening. Bekijk de Algemene subsidieverordening. Aanvragen U kunt een: Eenmalige subsidie (pdf, 703 KB) aanvragen – voor een incidentele/eenmalige activiteit Meerjarige subsidie (pdf, 691 KB) aanvragen – voor (een) jaarlijks terugkerende structurele activiteit(en) Subsidie aanvragen voor een goed idee voor uw wijk of buurt (Subsidieregeling inwonersinitiatieven). Stuur uw volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier naar info@laren.nl. U kunt het aanvraagformulier ook per post opsturen naar Gemeente Laren, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Goed om te weten Niet iedere aanvraag komt in aanmerking voor subsidie. Bekijk daarom voordat u een aanvraag indient, eerst de voorwaarden in de Algemene Subsidieverordening en de subsidieregeling, om teleurstelling te voorkomen. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Bijvoorbeeld over het indienen van uw idee of als u twijfelt of u idee in aanmerking komt voor subsidie. Neem dan contact op met het Subsidiebureau via subsidies@belcombinatie.nl of telefoonnummer 14 035.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Paspoort kwijt of gestolen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht
Bent u uw paspoort kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is uw paspoort gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing paspoort doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw paspoort kwijt bent, vraagt u een nieuw paspoort aan.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Omgevingsvergunning
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer, Huisvesting, Recht
Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning. Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn? Vraag dan een vooroverleg aan. Dit wordt ook wel een conceptverzoek genoemd en kan worden ingediend via het Omgevingsloket. Bij het indienen van een conceptverzoek krijgt u inzicht in de haalbaarheid van uw plannen. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn. De tarieven vindt u in de legesverordening. Meer informatie over de procedure en voorwaarden vindt u op de website van het Omgevingsloket. Wilt u meer weten over wat een conceptverzoek inhoudt? Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) geeft hier meer uitleg over. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Vragen Heeft u vragen over de vergunningscheck of over de regels die gelden, dan kunt u terecht bij het helpcentrum van het omgevingsloket.nl. U kunt ook terecht bij de gemeente via telefoonnummer 14 035.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Identiteitskaart aanvragen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-27 | Thema: Recht
Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak. Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart U kunt uw ID-kaart na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden. Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed. Kosten ID-kaart 18 jaar en ouder: € 78,50 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 42,35 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 59,10
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Klein chemisch afval (Kca)
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Natuur en milieu
Klein chemisch afval (kca) is huishoudelijk afval waar chemische stoffen in zitten die schadelijk zijn voor gezondheid en milieu. Kca bevat bijvoorbeeld lood, kwik, cadmium, chroom of organische oplosmiddelen. U herkent klein chemisch afval aan het symbool: een afvalcontainer met een kruis erdoorheen. Zelf wegbrengen U kunt KCA zelf wegbrengen naar 1 van de afvalscheidingsstations van de GAD. Zie contact en openingstijden op gad.nl Wat is klein chemisch afval Accu's Batterijen of (kapotte) oplaadbare batterijen Benzine, motorolie, afgewerkte olie, remolie Bestrijdingsmiddelen/insecticiden Bij het verven gebruikte producten zoals ammoniak, terpentine, thinner, verfafbijtmiddel, verfverdunner, kwastreiniger, kwastontharder en wasbenzine Chloor, spiritus, petroleum Etsvloeistoffen zoals salpeterzuur of zwavelzuur Fotofixeer / foto-ontwikkelaar Injectienaalden (in speciale box, verkrijgbaar bij de apotheek) Koelvloeistof Kwikschakelaars (zoals niet-digitale verwarmingsthermostaten) Kwikthermometers Lampenolie Lijmen, kitten, vulmiddelen, kneedbaar hout Medicijnen Meubelwas Nagellak, aceton, cosmetica Oliefilters Petroleum Schoensmeer Spaarlampen/energiezuinige lampen Spuitbussen TL-buizen Werf, lak, beits en houtverduurzamingsmiddelen Vloeibare gootsteenontstopper Vlooienband Zoutzuur Wel of geen klein chemisch afval Check de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Klacht over medewerker of bestuurder
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-06-12 | Thema: Recht
Als u vindt dat (een medewerker van) de gemeente of de BEL Combinatie, u niet netjes heeft behandeld, dien dan een klacht in. Een klacht kan gaan over het gedrag van een medewerker of bestuurder. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan of als u geen reactie van heeft gekregen. Ben u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Indienen U kunt uw klacht indienen via: E-mail: stuur een e-mail naar info@laren.nl Telefonisch bij de klachtencoördinator via telefoonnummer 14 035 Aan de balie van het gemeentehuis of het kantoor van de BEL Combinatie Brief: stuur uw brief naar de Gemeente Laren, T.a.v. Klachtencoördinator, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes Welke informatie hebben wij nodig Om uw klacht goed en snel te behandelen hebben wij de volgende informatie van u nodig: Uw naam en contactgegevens (adres, telefoonnummer en e-mailadres) De datum waarop u de klacht indient Een omschrijving van de klacht (wat is er gebeurd, over wie of welk organisatieonderdeel klaagt u, op welke datum vond het voorval plaats) Afwijkende klachtenprocedures Voor klachten over deze onderwerpen zijn er aparte procedures: Klacht over (medewerker van) Maatschappelijke Zaken HBEL Klacht over aanbieder van zorg of hulp Klacht ingediend en nu? Na ontvangst van uw klacht, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. U krijgt dan uitleg over wat wij met uw klacht gaan doen. Antwoord binnen 6 weken Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Tenzij dit anders met u is afgesproken. Als wij meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij deze periode met 4 weken verlengen. Nationale ombudsman Vindt u dat uw klacht niet goed is afgehandeld, dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Jaaroverzicht Wilt u het jaaroverzicht van de Nationale ombudsman bekijken, stuur dan een e-mail naar onze klachtencoördinator via info@laren.nl. Wij sturen u dan het jaaroverzicht toe. Jaarverslag van de klachtencoördinator In het jaarverslag van de klachtencoördinator staat welke klachten er bij de BEL Combinatie en bij de BEL-gemeenten zijn binnen gekomen. Bekijk het jaarverslag van 2024.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Verhuizing doorgeven
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema: Recht
Verhuist u naar of binnen Laren, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doorgeven kan vanaf 4 weken voor de dag van verhuizing tot maximaal 5 dagen na de verhuizing. U kunt online uw verhuizing doorgeven. U heeft hier DigiD voor nodig. Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuizing doorgeven U kunt uw verhuizing ook persoonlijk aan de receptie van het BEL-kantoor doorgeven. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wie mag een verhuizing doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar Ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als u op hetzelfde adres woont Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als u op hetzelfde adres woont. Let op: heeft u een samenlevingscontract, dan moet u allebei zelf de verhuizing doorgeven Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben Curatoren voor de persoon die onder curatele is gesteld Verhuizen naar het buitenland (emigratie) U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland gaat wonen. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt aan ons door. Dit kan online via verhuizing buitenland doorgeven. Heeft u nog vragen of opmerkingen na het doorgeven van uw emigratie? De afdeling Burgerzaken is bereikbaar via het contactformulier en helpt u graag verder. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de gezinsleden die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de receptie op het BEL-kantoor. Dit geldt ook voor minderjarigen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bezwaar maken
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-08-19 | Thema: Recht
Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt. U moet in bezwaarschrift vermelden: Uw naam, adres en telefoonnummer Datum waarop u het bezwaar schrijft Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer Waarom u het niet eens bent met het besluit Uw handtekening Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen Stuur uw bezwaarschrift naar: BEL Combinatie T.a.v. Commissie bezwaarschriften Postbus 71 3755 ZH Eemnes Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Goed om te weten Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen Verzoek om voorlopige voorziening Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Producten op straat verkopen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-04-29 | Thema: Openbare orde en veiligheid
U heeft geen vergunning nodig als u: Producten op straat of aan huis wilt verkopen zonder dat u daarbij gebruikt maakt van een kraam of verkoopwagen Donateurs wilt werven Uw diensten wilt aanbieden op straat of aan huis U moet u zich wel aan regels houden. Zie hiervoor artikelen 5.13, 5.14 en 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Afvalscheidingsstation
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Natuur en milieu
Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar 1 van de afvalscheidingsstations. De afvalscheidingsstations vindt u in: Bussum Hilversum Huizen Als inwoner van Laren kunt uw (grof) afval naar één van deze afvalscheidingsstations brengen. U moet een legitimatiebewijs meenemen. Op gad.nl vindt u het adres en de openingstijden.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Geboorte doorgeven
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-03-06 | Thema: Recht
Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Geboorte doorgeven Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee: Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 17,10. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken. De gekozen achternaam geldt ook voor alle kinderen die daarna worden geboren. Kind erkennen Zie kind erkennen. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bladafval
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-11-05 | Thema: Natuur en milieu
Wanneer het herfst is verwijdert de gemeente, waar het echt nodig is, gevallen blad van de openbare gazons en de straten. Waar het kan, laten we het blad liggen. Bijvoorbeeld in perken. Gevallen blad is goed voor de biodiversiteit. Biodiversiteit is alles wat leeft: dieren, planten, bacteriën en schimmels. Let op: u moet het blad zelf uit eigen tuin opruimen en wegbrengen. Leg het niet op gemeentegrond. Wat kunt u zelf doen Maak van gevallen bladeren bladcompost. Voeg de compost toe aan uw tuingrond en verbeter de structuur en stimuleer het bodemleven Doe de bladeren in de Gft-container Breng grote hoeveelheden bladafval naar het afvalscheidingsstation GAD. Zie adres en openingstijden. Tips Wist u dat bladeren uw (vaste) planten kunnen beschermen tegen de winterse kou? Gevallen blad biedt een goede schuilplaats voor dieren in uw tuin Bladafval kan het gras van uw gazon verstikken. Houd daarom wel het gazon vrij van blad om uw gras te beschermen We adviseren om gevallen blad van de hulstboom op te ruimen. Hulst kan last hebben van een schadelijke schimmel. Afvoerput op straat verstopt Ondanks de inzet van onze medewerkers kunnen afvoerputten op straat verstopt raken met bladafval. U kunt een handje helpen door het bladafval weg te halen. Ziet u een onveilige situatie? Doe dan een melding bij ons.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Nederlandse nationaliteit aanvragen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-08-05 | Thema: Migratie en integratie
U kunt de Nederlandse nationaliteit op 2 manieren aanvragen. Via de: Naturalisatieprocedure Optieprocedure U maakt eerst een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035. Krijgt u de Nederlandse nationaliteit, dan doet u in de meeste gevallen afstand van uw huidige nationaliteit. Naturalisatie Bij naturalisatie moet u inburgeren, behalve als u ontheffing of vrijstelling heeft. De IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) behandelt uw aanvraag. De koning neemt de beslissing op de aanvraag. Uw aanvraag wordt binnen 12 maanden behandeld. Hoe werkt naturalisatie U maakt een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035 Voldoet u aan alle voorwaarden voor naturalisatie, dan maken we een afspraak met u voor het indienen van een naturalisatieverzoek De gemeente adviseert de IND en stuurt uw aanvraag op naar de IND De koning beslist over uw aanvraag. De IND stuurt u hierover een brief Krijgt u de Nederlandse nationaliteit, dan wordt u uitgenodigd voor de naturalisatieceremonie waarbij u de verklaring van verbondenheid aflegt en uw Koninklijk besluit krijgt dat u Nederlander bent geworden 5 dagen na de naturalisatieceremonie kunt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen Meenemen bij naturalisatie Geldige verblijfsvergunning Geldig paspoort Geboorteakte (als deze nog niet ingeleverd is) Inburgeringsdiploma op A2- taalniveau of een Nederlands diploma van de middelbare school U betaalt gelijk bij aanvraag. Optie Bij optie is inburgering niet verplicht. De gemeente behandelt de aanvraag. De burgemeester neemt de beslissing op uw aanvraag. Uw aanvraag wordt binnen 13 weken behandeld. Hoe werkt optie U maakt een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035 Voldoet u aan alle voorwaarden voor optie, dan maken we een afspraak met u voor het indienen van een optieverzoek De burgemeester beoordeeld en beslist over uw aanvraag Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan wordt u uitgenodigd voor de naturalisatieceremonie waarbij u de verklaring van verbondenheid aflegt en uw optiebevestiging krijgt 5 dagen na de naturalisatieceremonie kunt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen. U moet dan uw verblijfsvergunning inleveren Meenemen bij optie Geldig paspoort waarop uw nationaliteit staat Geldige verblijfsvergunning Geboorteakte (als deze nog niet ingeleverd is) U betaalt gelijk bij aanvraag. Kosten Op ind.nl vindt u de kosten voor naturalisatie.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Paspoort aanvragen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-03 | Thema: Recht
Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Vraagt u een paspoort voor uw kind aan, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. Bij het aanvragen van een paspoort wordt bij iedereen die ouder is dan 12 jaar 2 vingerafdrukken afgenomen. Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort U kunt uw paspoort na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Kosten Tot en met 17 jaar € 65,70 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 86,85 (10 jaar geldig) Extra kosten bij spoedaanvraag € 59,10 Paspoort verlengen U kunt een paspoort of ID-kaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw reisdocument aanvragen. Hierboven is beschreven hoe u een nieuw document kunt aanvragen. Met spoed een paspoort nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een paspoort nodig heeft. U kunt het paspoort de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een paspoort met spoed. Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Zie marechaussee.nl voor meer informatie over het reizen met een minderjarig kind. Tweede paspoort Een tweede paspoort vraagt u aan als u veel reist of als u landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Zie tweede paspoort aanvragen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Strooien bij gladheid
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-28 | Thema: Verkeer
Vanaf eind oktober tot april strooit de gemeente, wanneer het glad is, zout over de wegen in Laren. Er wordt gestrooid bij sneeuw, ijzel of wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt. Dit doen we zowel overdag als in de nacht. Waar wordt gestrooid? Wanneer het glad is of dreigt te worden, strooit de gemeente strooizout op vaste routes. De gemeente strooit eerst op de belangrijkste wegen. Dit zijn: Hoofdwegen Toegangswegen tot wijken en buurten Busroutes Fietspaden Als de gladheid aanhoudt, wordt ook gestrooid op: Bushaltes Scholen Zorg- en bejaardenhuizen Winkelcentra Het is helaas niet mogelijk om elke straat in de gemeente te strooien of sneeuwvrij te maken. Daarom ligt de nadruk op gebieden waar het meeste verkeer komt. Let op: ook als er gestrooid is, kan het nog glad zijn. Blijf alert en pas uw snelheid aan op de weersomstandigheden. Wat kunt u zelf doen? Maak de stoep of het voetpad voor uw woning of bedrijf zo snel mogelijk sneeuwvrij. Dit zorgt voor veiligheid voor voetgangers en voorkomt gevaarlijke situaties. Bij bouwmarkten en tuincentra kunt u strooizout kopen. De gemeente verkoopt geen strooizout. Bekijk de strooiroutes Een algemeen beeld van de strooiroutes vindt u in onderstaande afbeelding. Heeft u aan de hand van deze kaart nog aanvullende vragen? Of kunt u de kaart niet zien? Stuur dan een e-mail naar info@laren.nl.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Exploitatievergunning horeca
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-10-17 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Wilt u een horecabedrijf beginnen, zoals een café, hotel, snackbar of sportkantine, dan heeft u exploitatievergunning horeca nodig. Voor het aanvragen van een exploitatievergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Alcoholvergunning Meer informatie over het Bibo-onderzoek
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Tweede paspoort
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-02 | Thema: Recht
U kunt een 2e paspoort nodig hebben in de volgende situaties: U bezoekt in een reis verschillende landen die met elkaar in conflict zijn. Toegang tot het ene land kan dan problemen geven, als van het andere land een stempel in hetzelfde paspoort staat. Als uw paspoort voor visumaanvraag bij een ambassade ligt. U moet hier voor bewijsstukken aanleveren. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort U kunt uw paspoort na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Kosten € 86,85 Extra kosten bij spoedaanvraag € 59,10
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Alcoholvergunning
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-10-17 | Thema: Zorg en gezondheid
U heeft een alcoholvergunning nodig om alcoholische dranken te mogen schenken. De vergunning is verplicht voor: Horeca Vereniging en stichting U heeft naast de alcoholvergunning, ook een exploitatievergunning nodig. Aanvragen Voor het aanvragen van een alcoholvergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Voor het verkopen van (sterke) alcoholische drank, zoals in een slijterij, heeft u ook een alcoholvergunning nodig. U hoeft geen exploitatievergunning aan te vragen. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Exploitatievergunning horeca Meer informatie over de Wet Bibob via justis.nl
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bijdrage voor sport of hobby
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-07 | Thema: Cultuur en recreatie
Heeft u weinig of een laag inkomen en niet genoeg geld voor uw sport of hobby, vraag dan een extra bijdrage aan. U kunt ook een extra bijdrage aanvragen voor de sportclub of hobby van uw kind. Bijdrage voor kinderen tot en met 17 jaar Er zijn 2 fondsen waar u extra geld kunt aanvragen voor uw kind: Het Jeugdfonds Sport en Cultuur is er voor kinderen die een financiële bijdrage kunnen krijgen voor bijvoorbeeld contributie, lesgeld of sportkleding Via meedoenhbel.nl kunt u ook een bijdrage aanvragen voor de sport of hobby van uw kind. Meedoen HBEL is onderdeel van Maatschappelijke Zaken. Maatschappelijk Zaken is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren. Bijdrage voor volwassenen vanaf 18 jaar Via het Volwassenenfonds kunt u een bijdrage aanvragen voor deelname aan een sportclub, muziekles, dansles of een andere culturele activiteit. Het Volwassenenfonds betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de aanbieder. Ook vergoedt het fonds materialen of kleding als u die nodig heeft. De bijdrage is maximaal € 325 per jaar per volwassene. Meer informatie en aanvragen via belsportiefengezond.nl
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Kind erkennen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-03-13 | Thema: Recht
Als u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn, dan moet u het kind erkennen. Een kind erkennen kan: Tijdens de zwangerschap Bij de geboorteaangifte Na de geboorteaangifte Het erkennen van uw kind doet u aan de balie. Maak eerst een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: Geldig paspoort of identiteitskaart van beide ouders Bij erkenning van een kind dat 12 jaar of ouder is: uw kind geldig paspoort of identiteitskaart van uw kind Afspraak maken Erkenning van uw 1e kind Bij de erkenning van uw 1e kind moet u ook de achternaam van uw kind kiezen. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder, of een combineerde geslachtsnaam van beide ouders. Erkenning van uw volgend kind Bij het erkennen van een volgend kind mag de moeder schriftelijk toestemming geven. Om als moeder toestemming te geven, stuurt u onderstaand formulier in. Print daarna het ingevulde formulier uit, plaats uw handtekening en neem het mee naar de balie. Vul het formulier in Ouderlijk gezag Vanaf 1 januari 2023 krijgen ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. U hoeft het gezag dan niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie over het regelen van het ouderlijk gezag. Meer informatie Erkenning en naamkeuze Gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-03-07 | Thema: Recht
Een uittreksel persoonsgegevens is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente. Op het uittreksel staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres en een aantal aanvullende gegevens. U vraagt het uittreksel online aan met DigiD. Binnen enkele dagen ontvangt u het uittreksel per post. Voor wie een Uittreksel BRP aanvragen Voor uzelf Voor uw inwonende kind tot 18 jaar Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan met een ondertekende brief waarin u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden Uittreksel BRP aanvragen Heeft u geen DigiD, vraag het uittreksel dan aan bij de balie van de gemeente. Maak een afspraak en neem een geldig legitimatiebewijs mee. Iemand machtigen Kunt u niet persoonlijk langskomen, dan kunt u iemand anders (een meerderjarige) machtigen met een schriftelijke machtiging. De persoon die u machtigt moet een geldig legitimatiebewijs van zichzelf en (een kopie van) uw legitimatiebewijs meenemen. In de schriftelijke machtiging staat uw toestemming tot machtiging, de reden van uw aanvraag, uw handtekening en die van de gemachtigde. U bent advocaat of notaris Vraag het uittreksel online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren Kosten € 16,60
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Handtekening legaliseren
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Moet u aantonen dat uw handtekening van u is? U kunt uw handtekening laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. Maak een afspraak voor het legaliseren van uw handtekening. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Het document waar de legalisatie op moet komen te staan Een pinpas. De kosten betaalt u bij de aanvraag Afspraak maken Goed om te weten Legaliseren van een handtekening kan nodig zijn als: Een organisatie of bedrijf hierom vraagt (bijvoorbeeld overheid of ambassade) U een document moet opsturen waarvan u het origineel niet uit handen wilt geven U iemand uit het buitenland op bezoek krijgt en deze persoon heeft voor de visumaanvraag een garantstelling of logiesverstrekking nodig Let op: de verklaring legaliseert alleen de handtekening. Niet de inhoud van het document dat u tekent. Kosten € 16,60
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Rijbewijs aanvragen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-18 | Thema: Verkeer
Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen binnen onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden. Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 51,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Reclameborden of spandoeken plaatsen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema:
Vraag een vergunning aan als u reclameborden (driehoeksborden aan lantaarnpalen) en/of spandoeken wilt plaatsen. Voor het aanvragen heeft u DigiD of eHerkenning nodig. Beschikt u hier niet over? Neem dan contact met ons op. Vergunning aanvragen Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen. Goed om te weten Het is verboden om reclameborden te bevestigen aan: Verkeersborden Verkeerslichten Verkeerspalen Openbaar groen Andere verkeersinstallaties U mag reclameborden niet plaatsen binnen 20 meter van een verkeerskruising Het minimumformaat van een bord is A3-formaat (29,70 bij 42 cm). Het maximumformaat van een bord is 120 x 85 cm Er zijn vaste locaties om de borden te plaatsen, deze staan omschreven in de brief die u ontvangt. Kosten U betaalt € 117,90 voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Afschrift burgerlijke stand
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand geeft informatie over iemands geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden U kunt een afschrift burgerlijke stand alleen aanvragen als de gebeurtenis (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding etc.) plaats vond in de gemeente Laren. Voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand heeft u DigiD nodig. Afschrift burgerlijke stand aanvragen Heeft u geen DigiD maak dan een afspraak om het afschrift burgerlijke stand bij de balie van het gemeentehuis aan te vragen. Iemand machtigen U kunt iemand machtigen voor het opvragen van een afschrift burgerlijke stand. U moet een verklaring schrijven en daarin vermelden: Uw persoonsgegevens De reden waarvoor u het afschrift nodig heeft Persoonsgegevens van degene die voor u het uittreksel komt halen Uw handtekening Datum van ondertekening Naast de machtiging moet de gemachtigde een kopie van uw legitimatiebewijs en een eigen legitimatiebewijs kunnen tonen. Kosten € 17,10 Wat is het verschil met Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) Een Uittreksel (afschrift) burgerlijke stand wordt vaak verward met een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). In een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) verklaart de gemeente dat u in die gemeente staat ingeschreven. U kunt een Uittreksel BRP alleen aanvragen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U bent advocaat of notaris Vraag het afschrift (uittreksel) online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Ramp of crisis
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-03-04 | Thema:
Bij een ramp of crisis krijgt u informatie via regionale omroep NH, sociale media, NL-Alert en crisis.nl. De politie, brandweer en andere hulpdiensten vertellen ook wat u moet doen. Het kan ook zijn dat de sirenes afgaan. Sirene Elke 1e maandag van de maand test de gemeente precies om 12.00 uur of de sirene voor rampen nog werkt. De sirene klinkt dan achter elkaar 1 minuut en 26 seconden. Gaat de sirene vaker achter elkaar, dan is er groot alarm. Het kan ook zijn dat geluidswagens van de politie of de brandweer door de straten rijden. Luister goed naar wat zij zeggen en doe wat zij u vragen te doen. Ga direct naar binnen Sluit deuren en ramen om eventuele schadelijke gassen buiten te houden. Schakel ook eventuele ventilatiesystemen uit Zet de radio of de tv aan op omroep NH, bezoek de website van NH of kijk op de websites van crisis.nl of Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Zo hoort u wat er aan de hand is en wat u moet doen Volg de instructies altijd goed op NL-Alert NL-Alert is een alarmmiddel van de overheid voor de mobiele telefoon bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties. Zoals een grote brand, terroristische aanslag of onverwacht noodweer U krijgt van de overheid een tekstbericht op uw telefoon. In dit bericht staat wat er aan de hand is en wat u moet doen U hoeft zich niet aan te melden. Mobiele telefoons in Nederland ontvangen automatisch een NL-Alert Per jaar wordt 2 keer een testbericht verstuurd. Als u deze niet krijgt, maak daar dan melding van bij de leverancier van uw mobiele telefoon Hoe kunt u zich voorbereiden op een ramp? Maak een noodpakket. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis. Denk bijvoorbeeld aan flessen water, lang houdbaar eten, dekens om warm te blijven en een zaklamp. In dit overzicht van de organisatie DenkVooruit staan tips voor het compleet maken van uw noodpakket. U kunt van alle spullen samen eenvoudig een pakket maken. Bewaar dit pakket op een handige en goed bereikbare plek in huis. Gebruik hiervoor een waterdichte verpakking zoals een rugzak of tas. Deze kunt u makkelijk meenemen als u plotseling uw huis moet verlaten. Controleer elk half jaar of de producten uit uw pakket nog houdbaar zijn Denk vooral vooruit. Op de website www.denkvooruit.nl staat nog meer informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op noodsituaties Kijk ook naar uw persoonlijke situatie, denk bijvoorbeeld ook aan babyvoeding, medicijnen en eten en drinken voor uw (huis)dieren. Meer informatie over uw huisdieren vindt u op de website www.diereninrampen.nl/red-je-dier-bij-een-ramp Op riscokaart.nl kunt u de risico’s in uw omgeving bekijken Meer informatie Wat te doen bij: Natuurbranden Overstromingen Uitval van gas en/of watervoorziening Uitval van elektriciteitsvoorziening
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Grof tuinafval
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-09-02 | Thema:
U kunt grof tuinafval zelf wegbrengen naar de GAD of door hun laten ophalen. Zelf wegbrengen Bekijk adres en openingstijden van de GAD. Laten ophalen Maak een afspraak met het GAD om grof tuinafval bij u op te halen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Omwisseling buitenlands rijbewijs
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-19 | Thema: Verkeer
Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u staat ingeschreven in de Basisregister Personen (BRP) en u aan de voorwaarden voor omwisselen voldoet. Alle informatie hierover staat op de website van de RDW. Meenemen Een geldig Nederlands identiteitsbewijs of verblijfsvergunning Uw buitenlandse rijbewijs (deze moet u bij uw aanvraag inleveren) 1 kleurenpasfoto die voldoet aan alle eisen. Uw pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden Afhankelijk van uw situatie: gezondheidsverklaring, verklaring van de Belastingdienst. Zie hiervoor ook op de website va de RDW. Afspraak maken Kosten Omwisseling buitenlands rijbewijs: € 51,10 Gezondheidsverklaring: € 44,50 Zie ook Gezondheidsverklaring
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bewijs van Nederlanderschap
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Als u moet aantonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, vraagt u een Bewijs van Nederlanderschap aan. Zoals bij een verhuizing naar het buitenland, voor een huwelijk of voor bepaalde beroepen. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit. U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Aanvragen kan online. U heeft DigiD nodig. Bewijs van Nederlanderschap aanvragen Maak een afspraak als u geen DigiD heeft. Neem uw legitimatiebewijs mee. Na betaling krijgt u het bewijs mee. Kosten € 16,60
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Naamgebruik wijzigen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht
Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? U kunt bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV etc. aangeschreven wilt worden. U kunt het wijzigen van uw naamgebruik online regelen. U heeft DigiD nodig. Let op: het wijzigen van uw naamgebruik is wat anders dan het wijzigen van uw naam. U kunt kiezen voor: Uw eigen achternaam De achternaam van uw partner Uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner De achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Naamgebruik wijzigen Goed om te weten Wij geven de achternaam die u gekozen heeft door aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en de SVB (Sociale Verzekeringsbank). U moet zelf instanties, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, laten weten dat uw achternaam veranderd is. U kunt ook een afspraak maken om uw naamgebruik te wijzigen. Neem geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) mee naar de afspraak. Kosten Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Rijbewijs kwijt of gestolen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-18 | Thema: Verkeer
Als uw rijbewijs kwijt of gestolen is, dan kunt u dit online melden bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Na uw melding wordt het rijbewijs direct geblokkeerd. Uw rijbewijs is dan ongeldig en ook niet meer te gebruiken als u deze terugvindt. Na registratie kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Vermissing rijbewijs melden Heeft u geen DigiD, geef de vermissing dan persoonlijk door bij de gemeente. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 035. Kosten Geen kosten. U betaalt wel kosten voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs. Rijbewijs in buitenland kwijt of gestolen Bent u uw rijbewijs in het buitenland kwijtgeraakt meld dit dan ook bij de RDW. Voor uw reisverzekering doet u ook aangifte bij de politie in het buitenland.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Monument verbouwen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-07 | Thema: Huisvesting
Een monument is een beschermd gebouw. U mag een monument niet zomaar verbouwen, restaureren of slopen. Rijksmonument verbouwen U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een rijksmonument te veranderen, te herstellen of te slopen. Ook voor het gebruik van een monument gelden regels. Functies waarbij er schade ontstaat aan het monument zijn niet toegestaan. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Gemeentelijk monument verbouwen Een gemeentelijk monument is een onroerend goed (inclusief de grond) dat van: Algemeen (lokaal) belang door schoonheid Betekenis voor de wetenschap heeft Cultuurhistorische waarde heeft U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een gemeentelijke monument te veranderen, te herstellen of te slopen. Maar ook het gebruiken of laten gebruiken waardoor het ontsiert of in gevaar gebracht wordt, mag niet zonder vergunning. In al deze gevallen heeft u een omgevingsvergunning nodig. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Onderhoud gemeentelijke monument Voor standaard onderhoud aan uw monument heeft u niet altijd een omgevingsvergunning nodig. Denk aan schilderwerk. U moet u in sommige gevallen wel rekening houden met de originele kleuren. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De tarieven vindt u in de legesverordening. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Meer informatie Of uw gebouw of object een monumentenstatus heeft, controleert u in het Rijksmonumentenregister Subsidie voor rijksmonumenten (geen woonhuis) Lening voor onderhoud rijksmonument (Restauratiefonds-hypotheek)
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Echtscheiding inschrijven
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Als u wilt scheiden heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u een echtscheidingsverzoek in bij de rechtbank. Als de procedure is afgerond stuurt uw advocaat de documenten naar de gemeente om de echtscheiding in te laten schrijven. Beëindiging geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kan zonder een rechter ontbonden worden. Dit kan alleen als u het allebei eens bent. De beëindiging van een geregistreerd partnerschap gebeurt dan door een overeenkomst bij een notaris of advocaat. Heeft u kinderen dan vindt beëindiging via de rechter plaats. Kosten Een echtscheiding inschrijven is gratis. Voor een echtscheidingsakte betaalt u € 17,10. U vraagt dit aan met een Afschrift burgerlijke stand.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Steiger, container of bouwkraan plaatsen
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema:
Als u tijdelijk iets op gemeentegrond wilt plaatsen dan moet u dit melden bij de gemeente. Zoals het plaatsen van containers, steigers of een bouwkraan. Aanvragen doet u uiterlijk 10 werkdagen voor u de objecten gaat plaatsen op gemeentegrond. Als de verkeersveiligheid of openbare orde in gevaar komt, kunnen we u vragen om de aanvraag te wijzigen. Meesturen Tekening van de locatie of luchtfoto met daarop de objecten ingetekend Verkeersplan als er wegen worden afgezet Aanmelden U heeft DigiD of eHerkenning nodig voor het aanmelden van objecten op gemeentegrond. U betaalt direct bij aanvraag en ontvangt binnen 5 werkdagen bericht. Melden van objecten op gemeentegrond Kosten U betaalt precariobelasting voor het gebruik van gemeentegrond voor bouwmaterialen, werken of inrichtingen. Per week of een gedeelte daarvan € 2,76 per m2 (vierkante meter) Per maand € 9,36 per m2 Per jaar € 93,94 per m2 U betaalt precariobelasting voor het plaatsen van een afzetbak (container), zeecontainer/ bouwkeet, per m2 (vierkante meter). Per dag € 1,35 Per week € 2,60 Per maand € 8,74 Per jaar € 76,83 Heeft u een ontheffing voor de blauwe zone nodig? Deze kunt u aanvragen bij de gemeente.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gehandicaptenparkeerkaart
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-21 | Thema: Verkeer
Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op speciale plekken. Bijvoorbeeld dichtbij winkels, de apotheek, theater en bibliotheek. Er zijn 2 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: Bestuurderskaart (B): als u zelf in de auto rijdt Passagierskaart (P): als u passagier bent in de auto Voorwaarden Bestuurderskaart (B): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet Passagierskaart (P): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet U heeft de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur te reizen. Aanvragen Voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart neemt u contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Zie contact en openingstijden. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren. Goed om te weten Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De kaart die u ontvangt is een Europese gehandicaptenparkeerkaart en is geldig in alle landen van de Europese Unie. Kosten € 67,85 voor de 1e keer aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart € 31,00 voor het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Rijbewijs verlengen of uitbreiden
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-18 | Thema: Verkeer
U kunt uw rijbewijs online verlengen of uitbreiden met een categorie via de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Als u online verlengt, hoeft u maar 1 keer in plaats van 2 keer naar het gemeentehuis te komen. U kunt uw rijbewijs na 2 werkdagen bij ons afhalen. U krijgt een e-mail van de RDW als uw rijbewijs klaar is. U hoeft geen afspraak te maken voor het afhalen van uw rijbewijs. Rijbewijs verlengen Lukt het u niet om uw rijbewijs online via het RDW te verlengen of heeft u geen DigiD? Maak dan een afspraak om uw rijbewijs bij de balie van de gemeente te verlengen of uit te breiden. Meenemen U moet uw oude rijbewijs meenemen als u uw nieuwe rijbewijs komt ophalen. Kosten Verlengen rijbewijs: € 51,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed: € 39,65 Omwisseling buitenlands rijbewijs: € 51,10 Hoe lang geldig Rijbewijs tot 65 jaar: 10 jaar geldig Rijbewijs vanaf 70 jaar en ouder: 5 jaar geldig Rijbewijs C, D: 5 jaar geldig Rijbewijs tussen 65 en 70 jaar: tot uw 75ste verjaardag geldig Rijbewijs met beperkende maatregelen: maximaal 10 jaar geldig Zie ook Rijbewijs kwijt of gestolen Eerste keer rijbewijs aanvragen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Standplaats weekmarkt
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Economie
Iedere vrijdag is er markt in Laren van 10.00 tot 17.00 uur op Plein 1945. Wilt u in aanmerking komen voor een vaste standplaats op de weekmarkt, schrijf u dan in voor de wachtlijst. Neem hiervoor contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Wachtlijst Als er een plek beschikbaar komt, wordt deze plek op volgorde van inschrijving op de wachtlijst toegewezen. Daarbij houden we wel rekening met de branche-indeling. Bij toewijzing nemen we contact met u op voor de vergunning die u nodig heeft. Als vergunninghouder moet u de standplaats persoonlijk innemen. U kunt zich ook aanmelden voor een incidentele vrije plek. Daarvoor kunt u zich bij de marktmeester aanmelden. Kosten € 39,10 voor inschrijving op de wachtlijst.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Vrijwilligerswerk
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid
Zoekt u vrijwilligerswerk, bekijk dan via Versa vrijwilligerscentrale wat het aanbod is. Versa vrijwilligerscentrale bemiddelt tussen vraag en aanbod. Het aanbod is groot en gevarieerd: zoals werken met uw hoofd of handen, binnen of buiten, alleen of samen, voor vast of af en toe. Er zijn meer dan 400 vacatures. Bekijk de vacatures. In Blaricum, Eemnes en Laren zijn veel mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen. Zoals ondersteuning bij een cultureel centrum, kerk, sportclub of bij vrijwillige thuishulpactiviteiten. Voorbeeld van een thuishulpactiviteit is helpen bij de thuisadministratie maar ook gewoon een kopje koffie drinken of een wandeling maken. U bent automatisch verzekerd Omdat de BEL-gemeenten vrijwillige inzet belangrijk vinden en eventuele risico’s willen afdekken, zijn vrijwilligers automatisch verzekerd. Meer informatie over de vrijwilligersverzekering. Als u een werkloosheidsuitkering heeft U moet toestemming aanvragen om met behoud van uw WW-uitkering vrijwilligerswerk te doen. Zie uwv.nl voor het aanvragen van toestemming.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bewijs van in leven zijn
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht
Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland, vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld. Bewijs van in leven zijn aanvragen Kosten € 16,60 Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor een pensioenfonds dan is het gratis.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Mantelzorg
Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-07-22 | Thema: Zorg en gezondheid
U bent mantelzorger als u vrijwillig voor lange tijd zorgt voor een familielid, vriend(in) of kennis die ziek is of een beperking heeft. Mantelzorgers zijn belangrijk voor onze samenleving. Mensen die zorg nodig hebben, kunnen zo langer thuis blijven wonen. Hulp bij mantelzorg Als u voor iemand zorgt en u heeft daarbij hulp nodig als het te zwaar wordt, bespreek dit dan met de huisarts, wijkverpleging of thuiszorg. U kunt ook contact opnemen met Versa Welzijn via 035 623 11 00 of zie hulp bij mantelzorg op versawelzijn.nl. Mantelzorgcompliment Ontvangt u mantelzorg, dan kunt u iets terug doen voor uw mantelzorger(s) met het mantelzorgcompliment. Het compliment is een geldbedrag. Hiermee bedankt u degene die voor u zorgt nog eens extra. Zie maatschappelijkezaken.nl voor het aanvragen van een mantelzorgcompliment. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen. Mantelzorgwoning Een mantelzorgwoning is een zelfstandige woning op het terrein van uw eigen huis. De mantelzorgwoning is bedoeld voor degene die u verzorgt. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van een mantelzorgwoning: Een mantelzorgwoning als tijdelijke unit in de tuin plaatsen Een bestaande garage of schuur verbouwen tot mantelzorgwoning Een permanent gebouw neerzetten dat eerst als mantelzorgwoning en daarna als schuur of garage te gebruiken is Meer informatie over de mantelzorgwoning zie: Maatschappelijkezaken.nl voor mantelzorg en wonen Mantelzorg.nl voor de verschillende mogelijkheden en de belangrijkste regels Rijksoverheid.nl voor de regels voor het bouwen van een mantelzorgwoning Neem contact op met het Leefstijlpunt als u vragen heeft over mantelzorg of de mantelzorgwoning.
Externe link: Ga naar website