Filters
Zoekresultaten 1 - 20 van 61 resultaten
Externe link: Melding openbare ruimte
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Bestuur
Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Ziet u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan: Afval of vuilnis op straat Dode dieren in de openbare ruimte Graffiti Kapot speeltoestel Kapotte straatverlichting Losse stoeptegel of gat in de weg Onveilige situaties Overhangend groen Overlast Vernieling Volle afvalbakken Geef duidelijk aan waar het is en voeg eventueel foto’s van de situatie en omgeving toe. Heb je vragen en wil je een reactie? Vul dan je gegevens in en kies niet voor een anonieme melding. Melding doen
Ga naar websiteExterne link: Betalen gemeentelijke belastingen
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Financiën
U heeft een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. U vindt de datum op uw aanslag. U kunt de gemeentelijke belastingaanslag ook in 9 termijnen betalen. Via belastingenbhl.nl vraagt u een automatische incasso aan. U kunt de automatische incasso ook wijzigen of stopzetten. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.
Ga naar websiteExterne link: Kind erkennen
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
Als u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn, dan moet u het kind erkennen. Een kind erkennen kan: Tijdens de zwangerschap Bij de geboorteaangifte Na de geboorteaangifte Het erkennen van uw kind doet u aan de balie. Maak eerst een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: Geldig paspoort of identiteitskaart van beide ouders Bij erkenning van een kind dat 12 jaar of ouder is: uw kind geldig paspoort of identiteitskaart van uw kind Afspraak maken Erkenning van uw 1e kind: Bij de erkenning van uw 1e kind moet u ook de achternaam van uw kind kiezen. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder, of een combineerde geslachtsnaam van beide ouders. Erkenning van uw volgend kind Bij het erkennen van een volgend kind mag de moeder schriftelijk toestemming geven. Om als moeder toestemming te geven, stuurt u onderstaand formulier in. Print daarna het ingevulde formulier uit, plaats uw handtekening en neem het mee naar de balie. Vul het formulier in Ouderlijk gezag Vanaf 1 januari 2023 krijgen ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. U hoeft het gezag dan niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie over het regelen van het ouderlijk gezag. Meer informatie Erkenning en naamkeuze Gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023
Ga naar websiteExterne link: Afvalscheidingsstation
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Natuur en milieu
Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar 1 van de afvalscheidingsstations. De afvalscheidingsstations vindt u in: Bussum Hilversum Huizen Als inwoner van Blaricum kunt uw (grof) afval naar één van deze afvalscheidingsstations brengen. U moet een legitimatiebewijs meenemen. Op gad.nl vindt u het adres en de openingstijden.
Ga naar websiteExterne link: Correctieverzoek Basisregistratie Personen (BRP)
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
U staat ingeschreven in de gemeente maar uw gegevens zijn niet volledig of niet juist. U kunt een correctieverzoek indienen om uw gegevens te wijzigen of aan te vullen. Voor het indienen van een correctieverzoek maakt u een afspraak. Meenemen Geldig legitimatiebewijs Originele documenten van de wijziging Afspraak maken Goed om te weten Als uw documenten uit het buitenland komen, moeten deze origineel zijn. U mag dus geen kopie inleveren. Ook moeten de documenten kortgeleden afgegeven zijn. Voor sommige documenten zijn speciale stempels nodig (legalisatie of apostille). Een apostillestempel is een stempel of sticker waarmee landen een document kunnen legaliseren. Het document mag in het Engels, Duits of Frans zijn. Documenten in een andere taal moet u laten vertalen door een tolk/vertaler. De tolk/vertaler moet beëdigd en erkend zijn. Als het document buiten Nederland vertaald is, dan moet de vertaling ook apart gelegaliseerd worden. Na het inleveren van uw document(en) krijgt u een ontvangstbewijs mee. Nadat uw documenten beoordeeld zijn, kunt u ze weer ophalen. Kosten Geen. Meer informatie Via nederlandwereldwijd.nl vindt u meer informatie over het legaliseren van buitenlandse documenten.
Ga naar websiteExterne link: Rijbewijs aanvragen
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Verkeer
Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen tijdens onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Heeft u uw rijbewijs in het gemeentehuis van Blaricum aangevraagd, dan kunt u deze ook ophalen in het gemeentehuis van Blaricum. Dat kan op dinsdag tussen 9.30-12.30 uur. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden. Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 51,10 Extra kosten spoedaanvraag rijbewijs: € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring
Ga naar websiteExterne link: Identiteitskaart aanvragen
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak. Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart U kunt uw ID-kaart na 5 dagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes als u daar ook uw aanvraag heeft gedaan. Als u uw aanvraag bij het gemeentehuis in Blaricum heeft gedaan, dan kunt u uw ID-kaart ophalen op dinsdagochtend van 09.30 tot 12.30 uur in het gemeentehuis van Blaricum. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden. Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed. Kosten ID-kaart 18 jaar en ouder: € 78,50 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 42,35 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 59,10
Ga naar websiteExterne link: Producten op straat verkopen
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Openbare orde en veiligheid
U heeft geen vergunning nodig als u: Producten op straat of aan huis wilt verkopen zonder dat u daarbij gebruikt maakt van een kraam of verkoopwagen Donateurs wilt werven Uw diensten wilt aanbieden op straat U moet u zich wel aan regels houden. Zie hiervoor artikelen 5.13, 5.14 en 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.
Ga naar websiteExterne link: Sociale huurwoning zoeken
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-06-16 | Thema: Huisvesting
Zoekt u een sociale huurwoning in Blaricum, schrijft u zich dan in bij Woningnet Gooi en Vechtstreek. Na uw inschrijving kunt u reageren op woningen die worden aangeboden op hun website. Urgentie aanvragen In noodsituaties kunt u voorrang krijgen op andere woningzoekenden. U moet daarvoor een urgentie aanvragen. Aan een urgentieaanvraag zijn kosten verbonden die niet worden terugbetaald. Check de Urgentiewijzer Vul voordat u een urgentie aanvraagt de Urgentiewijzer in om te kijken of u aan alle voorwaarden voldoet. Aan het einde van de Urgentiewijzer kunt u beslissen of u wilt doorgaan naar de urgentieaanvraag. U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw urgentieaanvraag.
Ga naar websiteExterne link: Afschrift burgerlijke stand
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
Een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand geeft informatie over iemands geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden U kunt een afschrift burgerlijke stand alleen aanvragen als de gebeurtenis (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding etc.) plaats vond in de gemeente Blaricum. Voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand heeft u DigiD nodig. Afschrift burgerlijke stand aanvragen Heeft u geen DigiD maak dan een afspraak om het afschrift burgerlijke stand bij de balie van het gemeentehuis aan te vragen. Iemand machtigen U kunt iemand machtigen voor het opvragen van een afschrift burgerlijke stand. U moet een verklaring schrijven en daarin vermelden: Uw persoonsgegevens De reden waarvoor u het afschrift nodig heeft Persoonsgegevens van degene die voor u het uittreksel komt halen Uw handtekening Datum van ondertekening Naast de machtiging moet de gemachtigde een kopie van uw legitimatiebewijs en een eigen legitimatiebewijs kunnen tonen. Kosten € 17,10 Wat is het verschil met Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) Een Uittreksel (afschrift) burgerlijke stand wordt vaak verward met een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). In een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) verklaart de gemeente dat u in die gemeente staat ingeschreven. U kunt een Uittreksel BRP alleen aanvragen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U bent advocaat of notaris Vraag het afschrift (uittreksel) online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren
Ga naar websiteExterne link: Geboorte doorgeven
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Geboorte doorgeven Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee: Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 17,10. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken. De gekozen achternaam geldt ook voor alle kinderen die daarna worden geboren. Kind erkennen Zie kind erkennen. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.
Ga naar websiteExterne link: Tweede paspoort
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
U kunt een 2e paspoort nodig hebben in de volgende situaties: U bezoekt in een reis verschillende landen die met elkaar in conflict zijn. Toegang tot het ene land kan dan problemen geven, als van het andere land een stempel in hetzelfde paspoort staat. Als uw paspoort voor visumaanvraag bij een ambassade ligt. U moet hier voor bewijsstukken aanleveren. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort U kunt uw tweede paspoort na 5 dagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes als u daar ook uw aanvraag heeft gedaan. Als u uw aanvraag bij het gemeentehuis in Blaricum heeft gedaan, dan kunt u uw tweede paspoort ophalen op dinsdagochtend van 09.30 tot 12.30 uur in het gemeentehuis van Blaricum. Kosten € 86,85 Extra kosten bij spoedaanvraag € 59,10
Ga naar websiteExterne link: Omgevingsvergunning
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-05-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer, Huisvesting, Recht
Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning. Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn? Vraag dan een vooroverleg aan. Dit wordt ook wel een conceptverzoek genoemd en kan worden ingediend via het Omgevingsloket. Bij het indienen van een conceptverzoek krijgt u inzicht in de haalbaarheid van uw plannen. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn. De tarieven vindt u in de legesverordening. Meer informatie over de procedure en voorwaarden vindt u op de website van het Omgevingsloket. Wilt u meer weten over wat een conceptverzoek inhoudt? Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) geeft hier meer uitleg over. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Vragen Heeft u vragen over de vergunningscheck of over de regels die gelden, dan kunt u terecht bij het helpcentrum van het omgevingsloket.nl. U kunt ook terecht bij de gemeente via telefoonnummer 14 035.
Ga naar websiteExterne link: Paspoort kwijt of gestolen
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht
Bent u uw paspoort kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is uw paspoort gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing paspoort doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw paspoort kwijt bent, vraagt u een nieuw paspoort aan.
Ga naar websiteExterne link: Verhuizing doorgeven
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema: Recht
Verhuist u naar of binnen Blaricum, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doorgeven kan vanaf 4 weken voor de dag van verhuizing tot maximaal 5 dagen na de verhuizing. U kunt online uw verhuizing doorgeven. U heeft hier DigiD voor nodig. Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuizing doorgeven U kunt uw verhuizing ook persoonlijk aan de receptie van het BEL-kantoor doorgeven. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wie mag een verhuizing doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar Ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als u op hetzelfde adres woont Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als u op hetzelfde adres woont. Let op: heeft u een samenlevingscontract, dan moet u allebei zelf de verhuizing doorgeven Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben Curatoren voor de persoon die onder curatele is gesteld Verhuizen naar het buitenland (emigratie) U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland gaat wonen. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt aan ons door. Dit kan online via verhuizing buitenland doorgeven. Heeft u nog vragen of opmerkingen na het doorgeven van uw emigratie? De afdeling Burgerzaken is bereikbaar via het contactformulier en helpt u graag verder. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de gezinsleden die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de receptie op het BEL-kantoor. Dit geldt ook voor minderjarigen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.
Ga naar websiteExterne link: Overlijden doorgeven
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen. Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aangifte van overlijden doen aan de balie van het BEL- kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) U Geldig identiteitsbewijs Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte Een overlijdensakte kost € 17,10 Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.
Ga naar websiteExterne link: Woo-verzoek
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Bestuur
De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet. Het is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het uitgangspunt van de Woo is openbaarheid van informatie. Bepaalde informatie is openbaar beschikbaar, zoals verslagen van de gemeenteraadsvergaderingen en besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders. Sommige informatie moet (tijdelijk) geheim blijven. Zoals vertrouwelijke gegevens over bedrijven of grondverkopen. U kunt een Woo-verzoek indienen als de informatie te maken heeft met een publieke taak. Woo-verzoek per e-mail Stuur uw Woo-verzoek bij voorkeur via e-mail naar info@blaricum.nl. Woo-verzoek via brief Lukt het niet om uw Woo-verzoek via e-mail te sturen, dan kunt u deze per post indienen. Stuur uw brief naar Gemeente Blaricum, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Geef in uw verzoek aan over welk onderwerp het gaat en welke documenten u wilt ontvangen. Vermeld ook uw naam en adres. Geef ook uw telefoonnummer door. Zo kunnen wij bij vragen over uw verzoek contact met u opnemen. Besluit gemeente Volgens de wet heeft de gemeente 4 weken de tijd om uw verzoek te behandelen. Als wij u Woo-verzoek hebben ontvangen, ontvangt u een bevestiging. Als er nog vragen zijn, neemt de behandelaar binnen 2 weken contact op. Soms zijn 2 weken niet genoeg om de gewenste informatie bij elkaar te zoeken. Wij kunnen dan afspraken met u maken over welke informatie u als eerste wilt ontvangen. Kosten Let op: voor het maken van kopieën van documenten kunnen we kosten in rekening brengen. Contactpersoon In de Woo is ook vastgelegd dat gemeenten een contactpersoon moeten hebben. De contactpersoon is er om al uw vragen te beantwoorden over de Woo. Heeft u vragen, bel telefoonnummer 14 035. Woo-index Op de landelijke Woo-index zijn de documenten te vinden die overheden moeten publiceren volgens de Wel open overheid. Voor de gemeente Blaricum zijn deze documenten te vinden via deze link: https://organisaties.overheid.nl/woo/31318/Gemeente_Blaricum.
Ga naar websiteExterne link: Alcoholvergunning
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-10-17 | Thema: Zorg en gezondheid
U heeft een alcoholvergunning nodig om alcoholische dranken te mogen schenken. De vergunning is verplicht voor: Horeca Vereniging en stichting U heeft naast de alcoholvergunning, ook een exploitatievergunning nodig. Aanvragen Voor het aanvragen van een alcoholvergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Voor het verkopen van (sterke) alcoholische drank, zoals in een slijterij, heeft u ook een alcoholvergunning nodig. U hoeft geen exploitatievergunning aan te vragen. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Exploitatievergunning horeca Meer informatie over de Wet Bibob via justis.nl
Ga naar websiteExterne link: Geheimhouding persoonsgegevens
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht
U kunt de gemeente vragen uw gegevens niet door te geven aan andere personen of organisaties. Overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en het UWV gebruiken uw persoonsgegevens. De gemeente moet gegevens aan deze organisaties aanleveren. U heeft DigiD nodig om het verzoek online in te dienen. Verzoek geheimhouding persoonsgegevens Goed om te weten U kunt geheimhouding aanvragen of opheffen voor uzelf en uw kinderen tot 18 jaar Wij verwerken de geheimhouding binnen 4 weken Heeft u geen DigiD, maak dan een afspraak om langs te komen Wie krijgen uw gegevens niet Wij geven nooit persoonsgegevens aan bedrijven, organisaties of personen Als u geheimhouding vraagt, krijgen de volgende organisaties uw persoonsgegevens niet: Advocaten, behalve als zij de gegevens nodig hebben voor een procedure bij de rechtbank. Dit gaat altijd in overleg met u Niet-commerciële bedrijven of instellingen en verenigingen zoals sport- en muziekverenigingen Kosten Geen. Meer informatie Wie krijgen mijn gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) via rijksoverheid.nl De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) beschermt uw privacy. Bekijk wat er allemaal wel en niet mag met uw persoonsgegevens via autoriteitpersoonsgegevens.nl
Ga naar websiteExterne link: Ramp of crisis
Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-03-04 | Thema:
Bij een ramp of crisis krijgt u informatie via regionale omroep NH, sociale media, NL-Alert en Crisis.nl. De politie, brandweer en andere hulpdiensten vertellen ook wat u moet doen. Het kan ook zijn dat de sirenes afgaan. Sirene Elke 1e maandag van de maand test de gemeente precies om 12.00 uur of de sirene voor rampen nog werkt. De sirene klinkt dan achter elkaar 1 minuut en 26 seconden. Gaat de sirene vaker achter elkaar, dan is er groot alarm. Het kan ook zijn dat geluidswagens van de politie of de brandweer door de straten rijden. Luister goed naar wat zij zeggen en doe wat zij u vragen te doen. Ga direct naar binnen Sluit deuren en ramen om eventuele schadelijke gassen buiten te houden. Schakel ook eventuele ventilatiesystemen uit Zet de radio of de tv aan op omroep NH, bezoek de website van NH of kijk op de websites van crisis.nl of Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Zo hoort u wat er aan de hand is en wat u moet doen Volg de instructies altijd goed op NL-Alert NL-Alert is een alarmmiddel van de overheid voor de mobiele telefoon bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties. Zoals een grote brand, terroristische aanslag of onverwacht noodweer U krijgt van de overheid een tekstbericht op uw telefoon. In dit bericht staat wat er aan de hand is en wat u moet doen U hoeft zich niet aan te melden. Mobiele telefoons in Nederland ontvangen automatisch een NL-Alert Per jaar wordt 2 keer een testbericht verstuurd. Als u deze niet krijgt, maak daar dan melding van bij de leverancier van uw mobiele telefoon Hoe kunt u zich voorbereiden op een ramp? Maak een noodpakket. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis. Denk bijvoorbeeld aan flessen water, lang houdbaar eten, dekens om warm te blijven en een zaklamp. In dit overzicht van de organisatie DenkVooruit staan tips voor het compleet maken van uw noodpakket. U kunt van alle spullen samen eenvoudig een pakket maken. Bewaar dit pakket op een handige en goed bereikbare plek in huis. Gebruik hiervoor een waterdichte verpakking zoals een rugzak of tas. Deze kunt u makkelijk meenemen als u plotseling uw huis moet verlaten. Controleer elk half jaar of de producten uit uw pakket nog houdbaar zijn Denk vooral vooruit. Op de website www.denkvooruit.nl staat nog meer informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op noodsituaties Kijk ook naar uw persoonlijke situatie, denk bijvoorbeeld ook aan babyvoeding, medicijnen en eten en drinken voor uw (huis)dieren. Meer informatie over uw huisdieren vindt u op de website www.diereninrampen.nl/red-je-dier-bij-een-ramp Op riscokaart.nl kunt u de risico’s in uw omgeving bekijken Meer informatie Wat te doen bij: Natuurbranden Overstromingen Uitval van gas en/of watervoorziening Uitval van elektriciteitsvoorziening
Ga naar website