Zoekresultaten 1 - 50 van 61 resultaten

  • Externe link: Melding openbare ruimte

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Bestuur

    Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Ziet u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan:  Afval of vuilnis op straat Dode dieren in de openbare ruimte Graffiti Kapot speeltoestel Kapotte straatverlichting Losse stoeptegel of gat in de weg Onveilige situaties Overhangend groen Overlast Vernieling Volle afvalbakken Geef duidelijk aan waar het is en voeg eventueel foto’s van de situatie en omgeving toe. Heb je vragen en wil je een reactie? Vul dan je gegevens in en kies niet voor een anonieme melding. Melding doen

    Ga naar website
  • Externe link: Betalen gemeentelijke belastingen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Financiën

    U heeft een aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. U vindt de datum op uw aanslag. U kunt de gemeentelijke belastingaanslag ook in 9 termijnen betalen. Via belastingenbhl.nl vraagt u een automatische incasso aan. U kunt de automatische incasso ook wijzigen of stopzetten. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

    Ga naar website
  • Externe link: Kind erkennen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Als u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn, dan moet u het kind erkennen. Een kind erkennen kan: Tijdens de zwangerschap Bij de geboorteaangifte Na de geboorteaangifte Het erkennen van uw kind doet u aan de balie. Maak eerst een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: Geldig paspoort of identiteitskaart van beide ouders Bij erkenning van een kind dat 12 jaar of ouder is: uw kind geldig paspoort of identiteitskaart van uw kind Afspraak maken  Erkenning van uw 1e kind: Bij de erkenning van uw 1e kind moet u ook de achternaam van uw kind kiezen. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder, of een combineerde geslachtsnaam van beide ouders.  Erkenning van uw volgend kind Bij het erkennen van een volgend kind mag de moeder schriftelijk toestemming geven. Om als moeder toestemming te geven, stuurt u onderstaand formulier in. Print daarna het ingevulde formulier uit, plaats uw handtekening en neem het mee naar de balie. Vul het formulier in  Ouderlijk gezag Vanaf 1 januari 2023 krijgen ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. U hoeft het gezag dan niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie over het regelen van het ouderlijk gezag. Meer informatie Erkenning en naamkeuze Gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023

    Ga naar website
  • Externe link: Afvalscheidingsstation

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Natuur en milieu

    Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar 1 van de afvalscheidingsstations. De afvalscheidingsstations vindt u in: Bussum Hilversum Huizen Als inwoner van Blaricum kunt uw (grof) afval naar één van deze afvalscheidingsstations brengen. U moet een legitimatiebewijs meenemen. Op gad.nl vindt u het adres en de openingstijden. 

    Ga naar website
  • Externe link: Correctieverzoek Basisregistratie Personen (BRP)

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    U staat ingeschreven in de gemeente maar uw gegevens zijn niet volledig of niet juist. U kunt een correctieverzoek indienen om uw gegevens te wijzigen of aan te vullen. Voor het indienen van een correctieverzoek maakt u een afspraak. Meenemen Geldig legitimatiebewijs Originele documenten van de wijziging Afspraak maken Goed om te weten Als uw documenten uit het buitenland komen, moeten deze origineel zijn. U mag dus geen kopie inleveren. Ook moeten de documenten kortgeleden afgegeven zijn. Voor sommige documenten zijn speciale stempels nodig (legalisatie of apostille). Een apostillestempel is een stempel of sticker waarmee landen een document kunnen legaliseren. Het document mag in het Engels, Duits of Frans zijn. Documenten in een andere taal moet u laten vertalen door een tolk/vertaler. De tolk/vertaler moet beëdigd en erkend zijn. Als het document buiten Nederland vertaald is, dan moet de vertaling ook apart gelegaliseerd worden. Na het inleveren van uw document(en) krijgt u een ontvangstbewijs mee.  Nadat uw documenten beoordeeld zijn, kunt u ze weer ophalen. Kosten Geen. Meer informatie Via nederlandwereldwijd.nl vindt u meer informatie over het legaliseren van buitenlandse documenten. 

    Ga naar website
  • Externe link: Rijbewijs aanvragen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Verkeer

    Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen  Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen tijdens onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Heeft u uw rijbewijs in het gemeentehuis van Blaricum aangevraagd, dan kunt u deze ook ophalen in het gemeentehuis van Blaricum. Dat kan op dinsdag tussen 9.30-12.30 uur. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden.  Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 51,10 Extra kosten spoedaanvraag rijbewijs: € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring

    Ga naar website
  • Externe link: Identiteitskaart aanvragen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak.  Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart  U kunt uw ID-kaart na 5 dagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes als u daar ook uw aanvraag heeft gedaan. Als u uw aanvraag bij het gemeentehuis in Blaricum heeft gedaan, dan kunt u uw ID-kaart ophalen op dinsdagochtend van 09.30 tot 12.30 uur in het gemeentehuis van Blaricum. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden.  Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed.  Kosten   ID-kaart 18 jaar en ouder: € 78,50 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 42,35 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 59,10

    Ga naar website
  • Externe link: Producten op straat verkopen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    U heeft geen vergunning nodig als u: Producten op straat of aan huis wilt verkopen zonder dat u daarbij gebruikt maakt van een kraam of verkoopwagen Donateurs wilt werven  Uw diensten wilt aanbieden op straat U moet u zich wel aan regels houden. Zie hiervoor artikelen 5.13, 5.14 en 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. 

    Ga naar website
  • Externe link: Sociale huurwoning zoeken

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-06-16 | Thema: Huisvesting

    Zoekt u een sociale huurwoning in Blaricum, schrijft u zich dan in bij Woningnet Gooi en Vechtstreek. Na uw inschrijving kunt u reageren op woningen die worden aangeboden op hun website. Urgentie aanvragen In noodsituaties kunt u voorrang krijgen op andere woningzoekenden. U moet daarvoor een urgentie aanvragen. Aan een urgentieaanvraag zijn kosten verbonden die niet worden terugbetaald.  Check de Urgentiewijzer Vul voordat u een urgentie aanvraagt de Urgentiewijzer in om te kijken of u aan alle voorwaarden voldoet. Aan het einde van de Urgentiewijzer kunt u beslissen of u wilt doorgaan naar de urgentieaanvraag. U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw urgentieaanvraag.

    Ga naar website
  • Externe link: Afschrift burgerlijke stand

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand geeft informatie over iemands geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden U kunt een afschrift burgerlijke stand alleen aanvragen als de gebeurtenis (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding etc.) plaats vond in de gemeente Blaricum. Voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand heeft u DigiD nodig. Afschrift burgerlijke stand aanvragen Heeft u geen DigiD maak dan een afspraak om het afschrift burgerlijke stand bij de balie van het gemeentehuis aan te vragen. Iemand machtigen  U kunt iemand machtigen voor het opvragen van een afschrift burgerlijke stand. U moet een verklaring schrijven en daarin vermelden:   Uw persoonsgegevens  De reden waarvoor u het afschrift nodig heeft  Persoonsgegevens van degene die voor u het uittreksel komt halen  Uw handtekening  Datum van ondertekening  Naast de machtiging moet de gemachtigde een kopie van uw legitimatiebewijs en een eigen legitimatiebewijs kunnen tonen.    Kosten € 17,10 Wat is het verschil met Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) Een Uittreksel (afschrift) burgerlijke stand wordt vaak verward met een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). In een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) verklaart de gemeente dat u in die gemeente staat ingeschreven. U kunt een Uittreksel BRP alleen aanvragen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U bent advocaat of notaris Vraag het afschrift (uittreksel) online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren

    Ga naar website
  • Externe link: Geboorte doorgeven

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag   Geboorte doorgeven Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee:  Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 17,10. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken. De gekozen achternaam geldt ook voor alle kinderen die daarna worden geboren. Kind erkennen Zie kind erkennen. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.

    Ga naar website
  • Externe link: Tweede paspoort

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    U kunt een 2e paspoort nodig hebben in de volgende situaties: U bezoekt in een reis verschillende landen die met elkaar in conflict zijn. Toegang tot het ene land kan dan problemen geven, als van het andere land een stempel in hetzelfde paspoort staat. Als uw paspoort voor visumaanvraag bij een ambassade ligt. U moet hier voor bewijsstukken aanleveren. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort  U kunt uw tweede paspoort na 5 dagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes als u daar ook uw aanvraag heeft gedaan. Als u uw aanvraag bij het gemeentehuis in Blaricum heeft gedaan, dan kunt u uw tweede paspoort ophalen op dinsdagochtend van 09.30 tot 12.30 uur in het gemeentehuis van Blaricum. Kosten € 86,85 Extra kosten bij spoedaanvraag € 59,10

    Ga naar website
  • Externe link: Omgevingsvergunning

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-05-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer, Huisvesting, Recht

    Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning.  Omgevingsloket  Hoe werkt het In het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen  Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn? Vraag dan een vooroverleg aan. Dit wordt ook wel een conceptverzoek genoemd en kan worden ingediend via het Omgevingsloket. Bij het indienen van een conceptverzoek krijgt u inzicht in de haalbaarheid van uw plannen. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn. De tarieven vindt u in de legesverordening. Meer informatie over de procedure en voorwaarden vindt u op de website van het Omgevingsloket. Wilt u meer weten over wat een conceptverzoek inhoudt? Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) geeft hier meer uitleg over. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Vragen Heeft u vragen over de vergunningscheck of over de regels die gelden, dan kunt u terecht bij het helpcentrum van het omgevingsloket.nl. U kunt ook terecht bij de gemeente via telefoonnummer 14 035.

    Ga naar website
  • Externe link: Paspoort kwijt of gestolen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht

    Bent u uw paspoort kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort online doorgeven (dus niet die van uw kind).  Is uw paspoort gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing paspoort doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw paspoort kwijt bent, vraagt u een nieuw paspoort aan.

    Ga naar website
  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema: Recht

    Verhuist u naar of binnen Blaricum, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doorgeven kan vanaf 4 weken voor de dag van verhuizing tot maximaal 5 dagen na de verhuizing. U kunt online uw verhuizing doorgeven. U heeft hier DigiD voor nodig. Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuizing doorgeven U kunt uw verhuizing ook persoonlijk aan de receptie van het BEL-kantoor doorgeven. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wie mag een verhuizing doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar Ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als u op hetzelfde adres woont Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als u op hetzelfde adres woont. Let op: heeft u een samenlevingscontract, dan moet u allebei zelf de verhuizing doorgeven Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben Curatoren voor de persoon die onder curatele is gesteld Verhuizen naar het buitenland (emigratie) U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland gaat wonen. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt aan ons door. Dit kan online via verhuizing buitenland doorgeven. Heeft u nog vragen of opmerkingen na het doorgeven van uw emigratie? De afdeling Burgerzaken is bereikbaar via het contactformulier en helpt u graag verder. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de gezinsleden die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de receptie op het BEL-kantoor. Dit geldt ook voor minderjarigen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.

    Ga naar website
  • Externe link: Overlijden doorgeven

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen. Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aangifte van overlijden doen aan de balie van het BEL- kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) U  Geldig identiteitsbewijs  Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte Een overlijdensakte kost € 17,10 Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Woo-verzoek

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Bestuur

    De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet. Het is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het uitgangspunt van de Woo is openbaarheid van informatie. Bepaalde informatie is openbaar beschikbaar, zoals verslagen van de gemeenteraadsvergaderingen en besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders. Sommige informatie moet (tijdelijk) geheim blijven. Zoals vertrouwelijke gegevens over bedrijven of grondverkopen. U kunt een Woo-verzoek indienen als de informatie te maken heeft met een publieke taak.  Woo-verzoek per e-mail Stuur uw Woo-verzoek bij voorkeur via e-mail naar info@blaricum.nl. Woo-verzoek via brief Lukt het niet om uw Woo-verzoek via e-mail te sturen, dan kunt u deze per post indienen. Stuur uw brief naar Gemeente Blaricum, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Geef in uw verzoek aan over welk onderwerp het gaat en welke documenten u wilt ontvangen. Vermeld ook uw naam en adres. Geef ook uw telefoonnummer door. Zo kunnen wij bij vragen over uw verzoek contact met u opnemen.  Besluit gemeente Volgens de wet heeft de gemeente 4 weken de tijd om uw verzoek te behandelen. Als wij u Woo-verzoek hebben ontvangen, ontvangt u een bevestiging. Als er nog vragen zijn, neemt de behandelaar binnen 2 weken contact op. Soms zijn 2 weken niet genoeg om de gewenste informatie bij elkaar te zoeken. Wij kunnen dan afspraken met u maken over welke informatie u als eerste wilt ontvangen. Kosten Let op: voor het maken van kopieën van documenten kunnen we kosten in rekening brengen. Contactpersoon In de Woo is ook vastgelegd dat gemeenten een contactpersoon moeten hebben. De contactpersoon is er om al uw vragen te beantwoorden over de Woo. Heeft u vragen, bel telefoonnummer 14 035. Woo-index Op de landelijke Woo-index zijn de documenten te vinden die overheden moeten publiceren volgens de Wel open overheid. Voor de gemeente Blaricum zijn deze documenten te vinden via deze link: https://organisaties.overheid.nl/woo/31318/Gemeente_Blaricum.

    Ga naar website
  • Externe link: Alcoholvergunning

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-10-17 | Thema: Zorg en gezondheid

    U heeft een alcoholvergunning nodig om alcoholische dranken te mogen schenken. De vergunning is verplicht voor: Horeca  Vereniging en stichting U heeft naast de alcoholvergunning, ook een exploitatievergunning nodig.  Aanvragen Voor het aanvragen van een alcoholvergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Voor het verkopen van (sterke) alcoholische drank, zoals in een slijterij, heeft u ook een alcoholvergunning nodig. U hoeft geen exploitatievergunning aan te vragen.  Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Exploitatievergunning horeca  Meer informatie over de Wet Bibob via justis.nl

    Ga naar website
  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    U kunt de gemeente vragen uw gegevens niet door te geven aan andere personen of organisaties. Overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en het UWV gebruiken uw persoonsgegevens. De gemeente moet gegevens aan deze organisaties aanleveren. U heeft DigiD nodig om het verzoek online in te dienen. Verzoek geheimhouding persoonsgegevens  Goed om te weten U kunt geheimhouding aanvragen of opheffen voor uzelf en uw kinderen tot 18 jaar Wij verwerken de geheimhouding binnen 4 weken Heeft u geen DigiD, maak dan een afspraak om langs te komen Wie krijgen uw gegevens niet Wij geven nooit persoonsgegevens aan bedrijven, organisaties of personen Als u geheimhouding vraagt, krijgen de volgende organisaties uw persoonsgegevens niet: Advocaten, behalve als zij de gegevens nodig hebben voor een procedure bij de rechtbank. Dit gaat altijd in overleg met u Niet-commerciële bedrijven of instellingen en verenigingen zoals sport- en muziekverenigingen Kosten Geen. Meer informatie Wie krijgen mijn gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) via rijksoverheid.nl De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) beschermt uw privacy. Bekijk wat er allemaal wel en niet mag met uw persoonsgegevens via autoriteitpersoonsgegevens.nl

    Ga naar website
  • Externe link: Ramp of crisis

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-03-04 | Thema:

    Bij een ramp of crisis krijgt u informatie via regionale omroep NH, sociale media, NL-Alert en Crisis.nl. De politie, brandweer en andere hulpdiensten vertellen ook wat u moet doen. Het kan ook zijn dat de sirenes afgaan. Sirene Elke 1e maandag van de maand test de gemeente precies om 12.00 uur of de sirene voor rampen nog werkt. De sirene klinkt dan achter elkaar 1 minuut en 26 seconden.  Gaat de sirene vaker achter elkaar, dan is er groot alarm. Het kan ook zijn dat geluidswagens van de politie of de brandweer door de straten rijden. Luister goed naar wat zij zeggen en doe wat zij u vragen te doen.  Ga direct naar binnen Sluit deuren en ramen om eventuele schadelijke gassen buiten te houden. Schakel ook eventuele ventilatiesystemen uit Zet de radio of de tv aan op omroep NH, bezoek de website van NH of kijk op de websites van crisis.nl of Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Zo hoort u wat er aan de hand is en wat u moet doen Volg de instructies altijd goed op NL-Alert NL-Alert is een alarmmiddel van de overheid voor de mobiele telefoon bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties. Zoals een grote brand, terroristische aanslag of onverwacht noodweer U krijgt van de overheid een tekstbericht op uw telefoon. In dit bericht staat wat er aan de hand is en wat u moet doen U hoeft zich niet aan te melden. Mobiele telefoons in Nederland ontvangen automatisch een NL-Alert Per jaar wordt 2 keer een testbericht verstuurd. Als u deze niet krijgt, maak daar dan melding van bij de leverancier van uw mobiele telefoon Hoe kunt u zich voorbereiden op een ramp?  Maak een noodpakket. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis. Denk bijvoorbeeld aan flessen water, lang houdbaar eten, dekens om warm te blijven en een zaklamp. In dit overzicht van de organisatie DenkVooruit staan tips voor het compleet maken van uw noodpakket. U kunt van alle spullen samen eenvoudig een pakket maken. Bewaar dit pakket op een handige en goed bereikbare plek in huis. Gebruik hiervoor een waterdichte verpakking zoals een rugzak of tas. Deze kunt u makkelijk meenemen als u plotseling uw huis moet verlaten. Controleer elk half jaar of de producten uit uw pakket nog houdbaar zijn Denk vooral vooruit. Op de website www.denkvooruit.nl staat nog meer informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op noodsituaties Kijk ook naar uw persoonlijke situatie, denk bijvoorbeeld ook aan babyvoeding, medicijnen en eten en drinken voor uw (huis)dieren. Meer informatie over uw huisdieren vindt u op de website www.diereninrampen.nl/red-je-dier-bij-een-ramp Op riscokaart.nl kunt u de risico’s in uw omgeving bekijken Meer informatie Wat te doen bij: Natuurbranden Overstromingen Uitval van gas en/of watervoorziening Uitval van elektriciteitsvoorziening

    Ga naar website
  • Externe link: Identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht

    Bent u uw identiteitskaart kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind).  Is uw ID-kaart gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing ID-kaart doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw identiteitskaart kwijt bent, vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan.

    Ga naar website
  • Externe link: Bewijs van Nederlanderschap

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Als u moet aantonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, vraagt u een Bewijs van Nederlanderschap aan. Zoals bij een verhuizing naar het buitenland, voor een huwelijk of voor bepaalde beroepen. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit. U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Aanvragen kan online. U heeft DigiD nodig.  Bewijs van Nederlanderschap aanvragen Maak een afspraak als u geen DigiD heeft. Neem uw legitimatiebewijs mee. Na betaling krijgt u het bewijs mee.  Kosten € 16,60

    Ga naar website
  • Externe link: Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een uittreksel persoonsgegevens is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente. Op het uittreksel staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres en een aantal aanvullende gegevens. U vraagt het uittreksel online aan met DigiD. Binnen enkele dagen ontvangt u het uittreksel per post. Voor wie een Uittreksel BRP aanvragen Voor uzelf  Voor uw inwonende kind tot 18 jaar Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan met een ondertekende brief waarin u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden  Uittreksel BRP aanvragen Heeft u geen DigiD, vraag het uittreksel dan aan bij de balie van de gemeente. Maak een afspraak en neem een geldig legitimatiebewijs mee.   Iemand machtigen Kunt u niet persoonlijk langskomen, dan kunt u iemand anders (een meerderjarige) machtigen met een schriftelijke machtiging. De persoon die u machtigt moet een geldig legitimatiebewijs van zichzelf en (een kopie van) uw legitimatiebewijs meenemen. In de schriftelijke machtiging staat uw toestemming tot machtiging, de reden van uw aanvraag, uw handtekening en die van de gemachtigde. U bent advocaat of notaris Vraag het uittreksel online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren Kosten € 16,60

    Ga naar website
  • Externe link: WOZ-waarde en taxatieverslag

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-04-14 | Thema: Financiën

    De WOZ-waarde van uw koopwoning of bedrijfspand bepaalt hoeveel Onroerendzaakbelasting (OZB) u betaalt. De gemeente bepaalt elk jaar de WOZ-waarde. Taxatieverslag bekijken In het taxatieverslag staat hoe de WOZ-waarde tot stand gekomen is. Bij de waardering van uw woning vergelijkt de gemeente uw woning met 3 vergelijkbare woningen die in de buurt zijn verkocht of met andere vergelijkbare woningen. Ook staan in het taxatieverslag de objectkenmerken vermeld. Via belastingenbhl.nl kunt u uw taxatieverslag bekijken.  Bezwaar maken Via belastingenbhl.nl vindt u meer uitleg over de WOZ-waarde, bezwaar maken en bezwaar laten maken door een commercieel WOZ-bureau.  De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

    Ga naar website
  • Externe link: Garantstelling of logiesvertrekking

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Migratie en integratie

    Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft uw bezoeker een garantstelling of logiesverstrekking van u nodig met daarop uw gelegaliseerde handtekening. Logiesverstrekking Kies voor logiesverstrekking als de persoon uit het buitenland zelf geld heeft om in het eigen onderhoud te kunnen voorzien. Garantstelling Kies voor garantstelling als iemand niet in het eigen onderhoud kan voorzien. U staat dan financieel garant voor eventuele kosten en schulden die uw bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt. Een garantstelling of logiesverstrekking is maximaal 3 maanden geldig. Wat moet u doen Volg deze stappen: Vul het IND-formulier garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in, maar onderteken het nog niet. Dit doet u tijdens de afspraak in het gemeentehuis Maak een afspraak met de gemeente  Nadat u bij de gemeente bent geweest stuurt u het ondertekende formulier naar uw bezoeker. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen Wat moet u weten Voor elk persoon die bij u verblijft, vult u een apart IND-formulier in Als u getrouwd  bent of een geregistreerd partnerschap heeft, dan moeten beide partners voor een garantstelling een handtekening komen zetten. Voor logiesverstrekking is 1 gelegaliseerde handtekening nodig Kosten € 16,60  

    Ga naar website
  • Externe link: Precariobelasting

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-01-13 | Thema: Financiën

    U betaalt precariobelasting als u voorwerpen plaatst in, op of boven gemeentegrond. Zoals kabels en leidingen, terrassen van horecaondernemingen, bouwmaterialen, zonneschermen, luifels, lichtreclames, vlaggen, steigers en bouwcontainers. Gemeente Blaricum verzorgt zelf de afhandeling van de precariobelasting voor het plaatsen van objecten op gemeentegrond. Op overheid.nl vindt u de actuele tarieven precariobelasting.

    Ga naar website
  • Externe link: Paspoort aanvragen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Vraagt u een paspoort voor uw kind aan, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. Bij het aanvragen van een paspoort wordt bij iedereen die ouder is dan 12 jaar 2 vingerafdrukken afgenomen.  Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort  U kunt uw paspoort na 5 dagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes als u daar ook uw aanvraag heeft gedaan. Als u uw aanvraag bij het gemeentehuis in Blaricum heeft gedaan, dan kunt u uw paspoort ophalen op dinsdagochtend van 09.30 tot 12.30 uur in het gemeentehuis van Blaricum. Kosten Tot en met 17 jaar € 65,70 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 86,85 (10 jaar geldig) Extra kosten bij spoedaanvraag € 59,10 Paspoort verlengen U kunt een paspoort of ID-kaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw reisdocument aanvragen. Hierboven is beschreven hoe u een nieuw document kunt aanvragen.  Met spoed een paspoort nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een paspoort nodig heeft. U kunt het paspoort de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een paspoort met spoed.  Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Zie marechaussee.nl voor meer informatie over het reizen met een minderjarig kind. Tweede paspoort Een tweede paspoort vraagt u aan als u veel reist of als u landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Zie tweede paspoort aanvragen.

    Ga naar website
  • Externe link: Echtscheiding inschrijven

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht

    Als u wilt scheiden heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u een echtscheidingsverzoek in bij de rechtbank. Als de procedure is afgerond stuurt uw advocaat de documenten naar de gemeente om de echtscheiding in te laten schrijven. Beëindiging geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kan zonder een rechter ontbonden worden. Dit kan alleen als u het allebei eens bent. De beëindiging van een geregistreerd partnerschap gebeurt dan door een overeenkomst bij een notaris of advocaat. Heeft u kinderen dan vindt beëindiging via de rechter plaats. Kosten Een echtscheiding inschrijven is gratis. Voor een echtscheidingsakte betaalt u € 17,10. U vraagt dit aan met een Afschrift burgerlijke stand.

    Ga naar website
  • Externe link: Klacht over medewerker of bestuurder

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-06-12 | Thema: Recht

    Als u vindt dat (een medewerker van) de gemeente of de BEL Combinatie u niet netjes heeft behandeld, dien dan een klacht in. Een klacht kan gaan over het gedrag van een medewerker of bestuurder. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan of als u geen reactie van hen heeft gekregen. Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken.  Indienen U kunt uw klacht indienen via: E-mail: stuur een e-mail naar info@blaricum.nl  Telefonisch bij de klachtencoördinator via telefoonnummer 14 035 Aan de balie van het gemeentehuis of het kantoor van de BEL Combinatie Brief: stuur uw brief naar de Gemeente Blaricum, T.a.v. Klachtencoördinator, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes Welke informatie hebben wij nodig Om uw klacht goed en snel te behandelen hebben wij de volgende informatie van u nodig: Uw naam en contactgegevens (adres, telefoonnummer en e-mailadres) De datum waarop u de klacht indient Een omschrijving van de klacht (wat is er gebeurd, over wie of welk organisatieonderdeel klaagt u, op welke datum vond het voorval plaats) Afwijkende klachtenprocedures Voor klachten over deze onderwerpen zijn er aparte procedures: Klacht over (medewerker van) Maatschappelijke Zaken HBEL Klacht over aanbieder van zorg of hulp Klacht ingediend en nu? Na ontvangst van uw klacht, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. U krijgt dan uitleg over wat wij met uw klacht gaan doen. Antwoord binnen 6 weken Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Tenzij dit anders met u is afgesproken. Als wij meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij deze periode met 4 weken verlengen. Nationale ombudsman Vindt u dat uw klacht niet goed is afgehandeld, dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Jaaroverzicht Wilt u het jaaroverzicht van de Nationale ombudsman bekijken, stuur dan een e-mail naar onze klachtencoördinator via info@blaricum.nl. Wij sturen u dan het jaaroverzicht toe.  Jaarverslag van de klachtencoördinator In het jaarverslag van de klachtencoördinator staat welke klachten er bij de BEL Combinatie en bij de BEL-gemeenten zijn binnen gekomen. Bekijk het jaarverslag van 2024.

    Ga naar website
  • Externe link: Bijdrage voor sport of hobby

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-07 | Thema: Cultuur en recreatie

    Heeft u weinig of een laag inkomen en niet genoeg geld voor uw sport of hobby, vraag dan een extra bijdrage aan. U kunt ook een extra bijdrage aanvragen voor de sportclub of hobby van uw kind.  Bijdrage voor kinderen tot en met 17 jaar Er zijn 2 fondsen waar u extra geld kunt aanvragen voor uw kind: Het Jeugdfonds Sport en Cultuur is er voor kinderen die een financiële bijdrage kunnen krijgen voor bijvoorbeeld contributie, lesgeld of sportkleding Via meedoenhbel.nl kunt u ook een bijdrage aanvragen voor de sport of hobby van uw kind. Meedoen HBEL is onderdeel van Maatschappelijke Zaken. Maatschappelijk Zaken is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren Bijdrage voor volwassenen vanaf 18 jaar Via het Volwassenenfonds kunt u een bijdrage aanvragen voor deelname aan een sportclub, muziekles, dansles of een andere culturele activiteit. Het Volwassenenfonds betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de aanbieder. Ook vergoedt het fonds materialen of kleding als u die nodig heeft. De bijdrage is maximaal € 325 per jaar per volwassene. Meer informatie en aanvragen via belsportiefengezond.nl

    Ga naar website
  • Externe link: Huwelijk of partnerschap melden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-03-18 | Thema: Recht

    Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u:  •    18 jaar of ouder •    Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in het gemeentehuis € 502 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 620 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal van Eemnes € 325 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in het gemeentehuis € 694 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in het gemeentehuis € 694 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 25,20 (alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 84,95 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor 1 dag € 220 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag benoeming en beediging moet nog ingediend worden bij de Nederlandse gemeente en rechtbank € 414 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op dinsdag om 09:45 uur en 10:00 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. U kunt het huwelijk of partnerschap digitaal doorgeven. Heeft u en of uw partner geen DigiD? Neem dan contact op via telefoonnummer 14 035. Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 6 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen Trouwambtenaar kiezen

    Ga naar website
  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-01-21 | Thema: Verkeer

    Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op speciale plekken. Bijvoorbeeld dichtbij winkels, de apotheek, theater en bibliotheek.  Er zijn 2 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: Bestuurderskaart (B): als u zelf in de auto rijdt Passagierskaart (P): als u passagier bent in de auto Voorwaarden Bestuurderskaart (B): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet Passagierskaart (P): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet U heeft de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur te reizen. Aanvragen Voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart neemt u contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Zie contact en openingstijden. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren. Goed om te weten Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De kaart die u ontvangt is een Europese gehandicaptenparkeerkaart en is geldig in alle landen van de Europese Unie. Kosten € 67,85 voor de 1e keer aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart € 31,00 voor het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart

    Ga naar website
  • Externe link: Bestemmingsplannen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema: Ruimte en infrastructuur

    In een bestemmingsplan staan regels over het gebruik van grond en gebouwen. Er staat ook in waar en hoeveel er gebouwd mag worden. Een bestemmingsplan geeft onder meer aan waar winkels, horeca, woningen en bedrijven mogen komen. Of waar ergens een sportcomplex, camping of manege is toegestaan.   Omgevingsplannen per 1 januari 2024 Bestemmingsplannen zijn per 1 januari 2024 opgenomen in een omgevingsplan. In het omgevingsplan staat wat er op welke plek mag. Er staan ook andere regels in. Bijvoorbeeld voor geluid, bodem of duurzaamheid. Ook een aantal landelijk geldende regels zijn onderdeel van het omgevingsplan. Het omgevingsplan geldt voor iedereen: bewoners, bedrijven, maar ook voor de gemeente zelf. Via Regels op de kaart kunt u het omgevingsplan van de gemeente bekijken of via Bekendmakingen. Meer informatie over de Omgevingswet vindt u hier.

    Ga naar website
  • Externe link: Rioolverstopping

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-08-26 | Thema: Natuur en milieu

    Het riool is te onderscheiden in een particulier deel en een openbaar deel. Het particuliere deel loopt vanaf de woning tot aan de erfgrens. Vanaf deze grens is de riolering van de gemeente. Een verstopping in het particuliere deel moet opgelost worden door de eigenaar/verhuurder van de woning. De kosten daarvan komen voor zijn of haar rekening. Verstoppingen in het gemeentelijk riool is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Wat moet u doen Als u last heeft van een verstopping in het riool is het (vóór u kosten maakt) belangrijk dat u controleert waar de verstopping zit: In het openbaar gebied of Op uw eigen terrein Ontstoppingsstuk Om de oorzaak te vinden, moet u het ontstoppingsstuk (laten) opgraven. Dit zit meestal nabij de erfgrens van uw tuin en het trottoir. Dus net op uw grond of grond van de gemeente. Bel voor het opgraven een loodgietersbedrijf. De loodgieter kan vaststellen of de verstopping op uw eigen terrein of op gemeentelijk terrein ligt. U betaalt zelf de kosten. Tenzij als later blijkt dat de verstopping in het gemeentelijk deel zit. U huurt een woning Neem contact op met de verhuurder.  Tip Wacht niet tot de rioolafvoer niet meer werkt! Tref op tijd maatregelen. Een verstopping kondigt zich al dagen van tevoren aan. Het water loopt slecht door of begint te borrelen. Voor advies kunt u altijd terecht bij de gemeente.  Let op: wij willen u waarschuwen voor malafide (onbetrouwbare) loodgieters

    Ga naar website
  • Externe link: Vacatures

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Bestuur

    Wil je werken bij de gemeente Blaricum? Voor de meeste functies kom je dan in dienst van de BEL Combinatie. Bij de BEL Combinatie werk je voor 3 gemeenten tegelijk: Blaricum, Eemnes en Laren. De BEL Combinatie verzorgt de dienstverlening en het beleid voor de 3 gemeenten. Bij de BEL Combinatie wordt met veel energie en plezier gewerkt voor de 3 mooie dorpen. Bij de BEL vind je de juiste combinatie van talent en professionaliteit. Bekijk de vacatures en maak eventueel een koffieafspraak om de BEL Combinatie beter te leren kennen.

    Ga naar website
  • Externe link: Steiger, container of bouwkraan plaatsen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema:

    Als u tijdelijk iets op gemeentegrond wilt plaatsen dan moet u dit melden bij de gemeente. Zoals het plaatsen van containers, steigers of een bouwkraan. Aanvragen doet u uiterlijk 10 dagen voor u de objecten gaat plaatsen op gemeentegrond. Als de verkeersveiligheid of openbare orde in gevaar komt, kunnen we u vragen om de aanvraag te wijzigen. Meesturen Tekening van de locatie of luchtfoto met daarop de objecten ingetekend Verkeersplan als er wegen worden afgezet Aanmelden U heeft DigiD of eHerkenning nodig voor het aanmelden van objecten op gemeentegrond. U betaalt direct bij aanvraag en ontvangt binnen 5 werkdagen bericht.  Melden van objecten op gemeentegrond  Tarieven U betaalt precariobelasting voor het plaatsen van objecten op gemeentegrond. Het bedrag hangt af van hoe lang u de gemeentegrond wilt gebruiken en in combinatie met het aantal: Vierkante meters dat u nodig heeft Voorwerpen die u wilt plaatsen Tarief tijdelijke (tent)overkappingen per vierkante meter (m²) plaatsen: Per dag € 2,75 Tarief container, bouwkeet of afzetbak plaatsen per dag: Dag 1 en 2 € 0 Dag 3 € 6,15 Dag 4 € 12,29 Dag 5 € 18,44 Dag 6 € 24,60 Dag 7 en verder € 30,74 met een maximum van € 1000 per 2 maanden Tarief bouwmaterialen en materieel per vierkante meter (m²) plaatsen Per dag € 6,48 met een maximum van € 1000

    Ga naar website
  • Externe link: Sportaccommodaties

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-07 | Thema: Recht

    Blaricum heeft 1 sportpark en 2 gymnastiekzalen: Sportpark Oostermeent Gymnastieklokaal Bijvanck Gymnastieklokaal Blaricum Dorp Heeft u een vraag of wilt u meer informatie over de sportaccommodaties stuur dan een e-mail maar info@blaricum.nl. De gymnastiekzalen zijn niet af en toe te huur.  BEL zwembad De Biezem Zwembad De Biezem in Laren beschikt over een binnenzwembad en een Spray Park, een 120 vierkante meter groot openlucht waterfestijn voor kinderen van 2 tot 12 jaar oud. Meer informatie vindt u via debiezem.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Afvalkalender

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-09-09 | Thema: Natuur en milieu

    Op de afvalkalender van de GAD ziet u wanneer uw huishoudelijk afval wordt opgehaald. Vul uw postcode en huisnummer in. U ziet dan wanneer welk afval wordt opgehaald. Ophaaldagen afval bekijken AfvalWijzer app  De afvalkalender van de GAD is ook te downloaden via een app:  Voor iOS (Apple iPhone en iPad) via de App Store  Voor Android via de Google Play Store

    Ga naar website
  • Externe link: Naamgebruik wijzigen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? U kunt bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV etc. aangeschreven wilt worden. U kunt het wijzigen van uw naamgebruik online regelen. U heeft DigiD nodig.  Let op: het wijzigen van uw naamgebruik is wat anders dan het wijzigen van uw naam. U kunt kiezen voor: Uw eigen achternaam De achternaam van uw partner Uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner De achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Naamgebruik wijzigen Goed om te weten Wij geven de achternaam die u gekozen heeft door aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en de SVB (Sociale Verzekeringsbank). U moet zelf instanties, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, laten weten dat uw achternaam veranderd is. U kunt ook een afspraak maken om uw naamgebruik te wijzigen. Neem geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) mee naar de afspraak. Kosten Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis.

    Ga naar website
  • Externe link: Ontheffing openingstijden horecabedrijf

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Wilt u eenmalig afwijken van de sluitingstijden die gelden voor horecabedrijven, waaronder ook sportkantines? Vraag dan een ontheffing aan. U kunt het formulier opvragen via 14 035. Sluitingstijden voor horeca De meeste horecabedrijven in de gemeente mogen geopend zijn op: Zondag tot en met donderdag tussen 7.00 uur en 00.00 uur Vrijdag en zaterdag tussen 7.00 uur en 01.00 uur Voor sommige locaties kunnen andere reguliere (vroegere) sluitingstijden gelden. Ook voor deze horecabedrijven moet u een ontheffing aanvragen als u een keer van die reguliere tijden wilt afwijken.  Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag.

    Ga naar website
  • Externe link: Bladafval

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-11-05 | Thema: Natuur en milieu

    Wanneer het herfst is verwijdert de gemeente, waar het echt nodig is, gevallen blad van de openbare gazons en de straten. Waar het kan, laten we het blad liggen. Bijvoorbeeld in perken. Gevallen blad is goed voor de biodiversiteit. Biodiversiteit is alles wat leeft: dieren, planten, bacteriën en schimmels. Let op: u moet het blad zelf uit eigen tuin opruimen en wegbrengen. Leg het niet op gemeentegrond Wat kunt u zelf doen Maak van gevallen bladeren bladcompost. Voeg de compost toe aan uw tuingrond en verbeter de structuur en stimuleer het bodemleven Doe de bladeren in de Gft-container Breng grote hoeveelheden bladafval naar het afvalscheidingsstation GAD. Zie adres en openingstijden. Tips Wist u dat bladeren uw (vaste) planten kunnen beschermen tegen de winterse kou?  Gevallen blad biedt een goede schuilplaats voor dieren in uw tuin Bladafval kan het gras van uw gazon verstikken. Houd daarom wel het gazon vrij van blad om uw gras te beschermen We adviseren om gevallen blad van de hulstboom op te ruimen. Hulst kan last hebben van een schadelijke schimmel. Afvoerput op straat verstopt Ondanks de inzet van onze medewerkers kunnen afvoerputten op straat verstopt raken met bladafval. U kunt een handje helpen door het bladafval weg te halen. Ziet u een onveilige situatie? Doe dan een melding bij ons.

    Ga naar website
  • Externe link: Monument verbouwen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-05-07 | Thema: Huisvesting

    Een monument is een beschermd gebouw. U mag een monument niet zomaar verbouwen, restaureren of slopen.  Rijksmonument verbouwen U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een rijksmonument te veranderen, te herstellen of te slopen. Ook voor het gebruik van een monument gelden regels. Functies waarbij er schade ontstaat aan het monument zijn niet toegestaan. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Gemeentelijk monument verbouwen Een gemeentelijk monument is een onroerend goed (inclusief de grond) dat van: Algemeen (lokaal) belang door schoonheid   Betekenis voor de wetenschap heeft Cultuurhistorische waarde heeft U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een gemeentelijke monument te veranderen, te herstellen of te slopen. Maar ook het gebruiken of laten gebruiken waardoor het ontsiert of in gevaar gebracht wordt, mag niet zonder vergunning. In al deze gevallen heeft u een omgevingsvergunning nodig. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Onderhoud gemeentelijke monument Voor standaard onderhoud aan uw monument heeft u niet altijd een omgevingsvergunning nodig. Denk aan schilderwerk. U moet u in sommige gevallen wel rekening houden met de originele kleuren. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Meer informatie Of uw gebouw of object een monumentenstatus heeft, controleert u in het Rijksmonumentenregister Subsidie voor rijksmonumenten (geen woonhuis)  Lening voor onderhoud rijksmonument (Restauratiefonds-hypotheek)

    Ga naar website
  • Externe link: Omwisseling buitenlands rijbewijs

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Verkeer

    Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u staat ingeschreven in de Basisregister Personen (BRP) en u aan de voorwaarden voor omwisselen voldoet. Alle informatie hierover staat op de website van de RDW. Meenemen Een geldig Nederlands identiteitsbewijs of verblijfsvergunning Uw buitenlandse rijbewijs (deze moet u bij uw aanvraag inleveren) 1 kleurenpasfoto die voldoet aan alle eisen. Uw pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden Afhankelijk van uw situatie: gezondheidsverklaring, verklaring van de Belastingdienst. Zie hiervoor ook op de website va de RDW. Afspraak maken Kosten Omwisseling buitenlands rijbewijs: € 51,10 Gezondheidsverklaring: € 44,50 Zie ook Gezondheidsverklaring

    Ga naar website
  • Externe link: Ondersteuning om te sporten

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-09 | Thema: Cultuur en recreatie

    Gemeente Blaricum vindt het belangrijk dat alle inwoners kunnen sporten en bewegen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te sporten in de gemeenten.  Sporten met een handicap Sporten en bewegen met een handicap via unieksporten.nl BEL Sportief en Gezond  Voor aangepast sporten, sportaanbod, senioren, sportevenementen, jeugd en sporten en vakantie-activiteiten zie BEL Sportief en Gezond Financiële bijdrage voor sport Voor inwoners van Blaricum die moeite hebben om sport financieel te bekostigen, bestaan er speciale regelingen. Kinderen tot en met 17 jaar Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt ondersteuning aan gezinnen met een laag inkomen door een bijdrage voor bijvoorbeeld contributie, sportkleding of een hobby. Meer informatie en het aanvragen van ondersteuning kan via: jeugdfondssportencultuur.nl. Ook via het lokale platform meedoenhbel.nl kunt u een aanvraag doen voor uw kind. Volwassenen vanaf 18 jaar Voor volwassenen is het mogelijk om via het Volwassenenfonds Sport & Cultuur een bijdrage aan te vragen voor deelname aan sport of cultuur, zoals contributie of benodigde kleding. Meer informatie en het aanvraagformulier vindt u op de website van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur.  

    Ga naar website
  • Externe link: Strooien bij gladheid

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-01-28 | Thema: Verkeer

    Vanaf eind oktober tot april strooit de gemeente, wanneer het glad is, zout over de wegen in Blaricum. Er wordt gestrooid bij sneeuw, ijzel of wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt. Dit doen we zowel overdag als in de nacht. Waar wordt gestrooid? Wanneer het glad is of dreigt te worden, strooit de gemeente strooizout op vaste routes. De gemeente strooit eerst op de belangrijkste wegen. Dit zijn: Hoofdwegen Toegangswegen tot wijken en buurten Busroutes Fietspaden Als de gladheid aanhoudt, wordt ook gestrooid op: Bushaltes Scholen Zorg- en bejaardenhuizen Winkelcentra Het is helaas niet mogelijk om elke straat in de gemeente te strooien of sneeuwvrij te maken. Daarom ligt de nadruk op gebieden waar het meeste verkeer komt. Let op: ook als er gestrooid is, kan het nog glad zijn. Blijf alert en pas uw snelheid aan op de weersomstandigheden. Wat kunt u zelf doen? Maak de stoep of het voetpad voor uw woning of bedrijf zo snel mogelijk sneeuwvrij. Dit zorgt voor veiligheid voor voetgangers en voorkomt gevaarlijke situaties. Bij bouwmarkten en tuincentra kunt u strooizout kopen. De gemeente verkoopt geen strooizout. Bekijk de strooiroutes Een algemeen beeld van de strooiroutes vindt u in onderstaande afbeelding. Heeft u aan de hand van deze kaart nog aanvullende vragen? Of kunt u de kaart niet zien? Stuur dan een e-mail naar info@blaricum.nl.  

    Ga naar website
  • Externe link: Subsidie aanvragen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-09-23 | Thema: Bestuur

    U kunt subsidie aanvragen voor het organiseren van activiteiten op het gebied van: Sport Welzijn en maatschappelijke dienstverlening Kunst & cultuur Het is belangrijk dat uw activiteit gericht is op de gemeente Blaricum en haar inwoners. Voorwaarden Voor alle subsidieaanvragen gelden de voorwaarden die staan opgenomen in de Algemene Subsidieverordening. Bekijk de Algemene subsidieverordening. Aanvragen U kunt een: Eenmalige subsidie (pdf, 689 KB) aanvragen – voor een incidentele/eenmalige activiteit Meerjarige subsidie (pdf, 678 KB) aanvragen – voor (een) jaarlijks terugkerende structurele activiteit(en) Subsidie aanvragen voor een goed idee voor uw wijk of buurt (Subsidieregeling inwonersinitiatieven). Stuur uw volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier naar info@blaricum.nl. U kunt het aanvraagformulier ook per post opsturen naar Gemeente Blaricum, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Goed om te weten Niet iedere aanvraag komt in aanmerking voor subsidie. Bekijk daarom voordat u een aanvraag indient, eerst de voorwaarden in de Algemene Subsidieverordening en de subsidieregeling, om teleurstelling te voorkomen. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Bijvoorbeeld over het indienen van uw idee of als u twijfelt of u idee in aanmerking komt voor subsidie. Neem dan contact op met het Subsidiebureau via subsidies@belcombinatie.nl of telefoonnummer 14 035.

    Ga naar website
  • Externe link: Reclameborden of spandoeken plaatsen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema:

    Vraag een vergunning aan als u reclameborden (driehoeksborden aan lantaarnpalen) of spandoeken wilt plaatsen. U kunt voor maximaal 10 reclameborden een vergunning aanvragen voor een periode van maximaal 2 weken. Wilt u spandoeken plaatsen dan kunt u voor maximaal 4 spandoeken een vergunning aanvragen. Voor het aanvragen heeft u DigiD of eHerkenning nodig. Beschikt u hier niet over? Neem dan contact met ons op. Vergunning aanvragen Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen. Goed om te weten Reclameborden: Het is verboden om reclameborden te bevestigen aan:  Verkeersborden Verkeerslichten Verkeerspalen Openbaar groen Andere verkeersinstallaties U mag reclameborden niet plaatsen binnen 20 meter van een verkeerskruising Het minimumformaat van een bord is A3-formaat (29,70 bij 42 cm). Het maximumformaat van een bord is 120 x 85 cm Spandoeken: U moet zelf zorgen voor het ophangen van de spandoeken Moeten ijzeren ogen hebben en van luchtdoorlatend materiaal zijn Mogen niet groter zijn dan 4 bij 1 meter Voor het ophangen van de spandoeken zijn vaste locaties aangewezen: Huizerweg Naarderweg Randweg Torenlaan Kosten Het tarief voor het in behandeling nemen van uw aanvraag € 79,30. Uw reclameborden of spandoeken mogen dan 1 week blijven hangen. Voor elke extra week betaalt u € 79,30. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

    Ga naar website
  • Externe link: Rijbewijs verlengen of uitbreiden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Verkeer

    U kunt uw rijbewijs online verlengen of uitbreiden met een categorie via de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Als u online verlengt, hoeft u maar 1 keer in plaats van 2 keer naar het gemeentehuis te komen. U kunt uw rijbewijs na 2 werkdagen afhalen op het BEL-kantoor Zuidersingel 5 in Eemnes. U krijgt een e-mail van de RDW als uw rijbewijs klaar is. U hoeft geen afspraak te maken voor het afhalen van uw rijbewijs. Rijbewijs verlengen Lukt het u niet om uw rijbewijs online via het RDW te verlengen of heeft u geen DigiD? Maak dan een afspraak om uw rijbewijs bij de balie van de gemeente te verlengen of uit te breiden. Maakt u een afspraak om uw rijbewijs te verlengen in het gemeentehuis van Blaricum, dan kunt u uw nieuwe rijbewijs ook afhalen in Blaricum.  Meenemen U moet uw oude rijbewijs meenemen als u uw nieuwe rijbewijs komt ophalen. Kosten Verlengen rijbewijs: € 51,10 Extra kosten spoedaanvraag verlengen rijbewijs: € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Hoe lang geldig Rijbewijs tot 65 jaar: 10 jaar geldig Rijbewijs vanaf 70 jaar en ouder: 5 jaar geldig Rijbewijs C, D: 5 jaar geldig Rijbewijs tussen 65 en 70 jaar: tot uw 75ste verjaardag geldig Rijbewijs met beperkende maatregelen: maximaal 10 jaar geldig Zie ook Rijbewijs kwijt of gestolen Eerste keer rijbewijs aanvragen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring

    Ga naar website
  • Externe link: Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-08-05 | Thema: Migratie en integratie

    U kunt de Nederlandse nationaliteit op 2 manieren aanvragen. Via de: Naturalisatieprocedure  Optieprocedure  U maakt eerst een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035. Krijgt u de Nederlandse nationaliteit, dan doet u in de meeste gevallen afstand van uw huidige nationaliteit.  Naturalisatie Bij naturalisatie moet u inburgeren, behalve als u ontheffing of vrijstelling heeft. De IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) behandelt uw aanvraag. De koning neemt de beslissing op de aanvraag. Uw aanvraag wordt binnen 12 maanden behandeld.  Hoe werkt naturalisatie U maakt een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035 Voldoet u aan alle voorwaarden voor naturalisatie, dan maken we een afspraak met u voor het indienen van een naturalisatieverzoek  De gemeente adviseert de IND en stuurt uw aanvraag op naar de IND De koning beslist over uw aanvraag. De IND stuurt u hierover een brief Krijgt u de Nederlandse nationaliteit, dan wordt u uitgenodigd voor de naturalisatieceremonie waarbij u de verklaring van verbondenheid aflegt en uw Koninklijk besluit krijgt dat u Nederlander bent geworden 5 dagen na de naturalisatieceremonie kunt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen Meenemen bij naturalisatie Geldige verblijfsvergunning Geldig paspoort Geboorteakte (als deze nog niet ingeleverd is) Inburgeringsdiploma op A2- taalniveau of een Nederlands diploma van de middelbare school U betaalt gelijk bij aanvraag. Optie Bij optie is inburgering niet verplicht. De gemeente behandelt de aanvraag. De burgemeester neemt de beslissing op uw aanvraag. Uw aanvraag wordt binnen 13 weken behandeld.  Hoe werkt optie U maakt een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035 Voldoet u aan alle voorwaarden voor optie, dan maken we een afspraak met u voor het indienen van een optieverzoek  De burgemeester beoordeeld en beslist over uw aanvraag Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan wordt u uitgenodigd voor de naturalisatieceremonie waarbij u de verklaring van verbondenheid aflegt en uw optiebevestiging krijgt 5 dagen na de naturalisatieceremonie kunt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen. U moet dan uw verblijfsvergunning inleveren Meenemen bij optie Geldig paspoort waarop uw nationaliteit staat Geldige verblijfsvergunning Geboorteakte (als deze nog niet ingeleverd is) U betaalt gelijk bij aanvraag. Kosten Op ind.nl vindt u de kosten voor naturalisatie.

    Ga naar website
  • Externe link: Vrijwilligerswerk

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid

    Zoekt u vrijwilligerswerk, bekijk dan via Versa vrijwilligerscentrale wat het aanbod is. Versa vrijwilligerscentrale bemiddelt tussen vraag en aanbod. Het aanbod is groot en gevarieerd: zoals werken met uw hoofd of handen, binnen of buiten, alleen of samen, voor vast of af en toe. Er zijn meer dan 400 vacatures. Bekijk de vacatures. In Blaricum, Eemnes en Laren zijn veel mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen. Zoals ondersteuning bij een cultureel centrum, kerk, sportclub of aan vrijwillige thuishulpactiviteiten. Voorbeeld van een thuishulpactiviteit is helpen bij de thuisadministratie maar ook gewoon een kopje koffie drinken of een wandeling maken. U bent automatisch verzekerd Omdat de BEL-gemeenten vrijwilligerswerk belangrijk vinden en eventuele risico’s willen afdekken, zijn vrijwilligers automatisch verzekerd. Meer informatie over de vrijwilligersverzekering. Als u een werkloosheidsuitkering heeft U moet toestemming aanvragen om met behoud van uw WW-uitkering vrijwilligerswerk te doen. Zie uwv.nl voor het aanvragen van toestemming.

    Ga naar website