Zoekresultaten 1 - 20 van 39 resultaten

  • Externe link: Melding openbare ruimte

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Bestuur

    Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Ziet u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan:  Afval of vuilnis op straat Dode dieren in de openbare ruimte Graffiti Kapot speeltoestel Kapotte straatverlichting Losse stoeptegel of gat in de weg Onveilige situaties Overhangend groen Overlast Vernieling Volle afvalbakken Geef duidelijk aan waar het is en voeg eventueel foto’s van de situatie en omgeving toe.  Melding doen

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Correctieverzoek Basisregistratie Personen (BRP)

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-12 | Thema: Recht

    U staat ingeschreven in de gemeente maar uw gegevens zijn niet volledig of niet juist. U kunt een correctieverzoek indienen om uw gegevens te wijzigen of aan te vullen. Voor het indienen van een correctieverzoek maakt u een afspraak. Meenemen Geldig legitimatiebewijs Originele documenten van de wijziging Afspraak maken Goed om te weten Als uw documenten uit het buitenland komen, moeten deze origineel zijn. U mag dus geen kopie inleveren. Ook moeten de documenten kortgeleden afgegeven zijn. Voor sommige documenten zijn speciale stempels nodig (legalisatie of apostille). Een apostillestempel is een stempel of sticker waarmee landen een document kunnen legaliseren. Het document mag in het Engels, Duits of Frans zijn. Documenten in een andere taal moet u laten vertalen door een tolk/vertaler. De tolk/vertaler moet beëdigd en erkend zijn. Als het document buiten Nederland vertaald is, dan moet de vertaling ook apart gelegaliseerd worden. Na het inleveren van uw document(en) krijgt u een ontvangstbewijs mee.  Nadat uw documenten beoordeeld zijn, kunt u ze weer ophalen. Kosten Geen. Meer informatie Via nederlandwereldwijd.nl vindt u meer informatie over het legaliseren van buitenlandse documenten. 

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Collectevergunning

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-21 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Als u geld wilt inzamelen voor een goed doel heeft u een vergunning nodig.  Aanvragen U vraagt de collectevergunning minimaal 4 weken voor dat u gaat collecteren aan  Uw organisatie staat niet ingeschreven in het CBF en uw collecte staat niet in het collecterooster U moet kunnen aantonen dat u geld gaat inzamelen voor een goed doel Voor het aanvragen heeft u DigiD of eHerkenning nodig Collectevergunning aanvragen Goed om te weten U moet aantonen dat het geld dat inzamelt ook aan het genoemde doel wordt besteed. Bij het beoordelen van uw aanvraag kijken we of de periode waarin u wilt collecteren, past in het collecteplan. Let op: staat uw organisatie ingeschreven bij het CBF (Centraal Bureau voor Fondsenwerving) en staat uw collecte in het collecterooster, dan heeft u geen vergunning nodig. Kosten Geen. Handige links Centraal Bureau voor Fondsenwerving (CBF)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bezwaar maken gemeentelijke belastingen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Financiën

    Bent u het niet eens met de aanslag gemeentelijke belastingen of WOZ-beschikking, maak dan bezwaar via belastingenhbl.nl. Bezwaar maken doet u binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Zie bezwaar maken gemeentelijke belastingen. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Inkopen en aanbesteden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-24 | Thema: Recht

    Meer informatie over het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente via BELcombinatie.nl.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Leerplicht

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Onderwijs en wetenschap

    In de Leerplichtwet staat dat kinderen naar school moeten. De meeste kinderen gaan naar school als ze 4 jaar zijn. De leerplicht gaat in op de 1e schooldag van de maand nadat een kind 5 jaar is geworden. Kwalificatieplicht De leerplicht stopt aan het einde van het schooljaar waarin een jongere 16 jaar is geworden. Daarna zijn jongeren tot 18 jaar kwalificatieplichtig. Dit betekent dat ze onderwijs blijven volgen totdat ze een diploma hebben op minimaal mbo niveau 2, havo of vwo. Dit diploma is een startkwalificatie.  Vragen Heeft u vragen over leerplicht en kwalificatieplicht, neem dan contact op met het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). Meer informatie Leerplicht en kwalificatieplicht via rijksoverheid.nl Leerplicht via rblgv.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Verkeer

    U bent gehandicapt en bestuurt een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig. U heeft al een gehandicaptenparkeerkaart. U kunt een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen als u niet op eigen terrein kunt parkeren. De parkeerplaats is op kenteken en in de buurt van uw woning. Alleen u mag uw auto op deze gehandicaptenparkeerplaats neerzetten.  Voorwaarden U bent in het bezit van een geldige gehandicaptenparkeerkaart U bent de bestuurder van een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig U kunt niet parkeren op eigen terrein U woont in de gemeente Blaricum U heeft DigiD nodig voor het online aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats. Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen Kosten Geen.  Wijziging doorgeven Wijzigt uw kenteken of moet uw gehandicaptenparkeerplaats veranderd worden, geef dit dan aan ons door. Stuur een e-mail naar info@blaricum.nl. 

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bijstandsuitkering

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Sociale zekerheid

    Als u geen werk heeft of te weinig verdient om rond te komen, dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Dit doet u bij Maatschappelijke Zaken HBEL. De bijstandsuitkering is een tijdelijk inkomen terwijl u actief naar werk zoekt. Meer informatie en aanvragen van een bijstandsuitkering via maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: WOO-verzoek

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-24 | Thema: Bestuur

    De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet. Het is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het uitgangspunt van de Woo is openbaarheid van informatie. Bepaalde informatie is openbaar beschikbaar, zoals verslagen van de gemeenteraadsvergaderingen en besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders. Sommige informatie moet (tijdelijk) geheim blijven. Zoals vertrouwelijke gegevens over bedrijven of grondverkopen. U kunt een Woo-verzoek indienen als de informatie te maken heeft met een publieke taak.  Woo-verzoek per e-mail Stuur uw Woo-verzoek bij voorkeur via e-mail naar info@blaricum.nl. Woo-verzoek via brief Lukt het niet om uw Woo-verzoek via e-mail te sturen, dan kunt u deze per post indienen. Stuur uw brief naar Gemeente Blaricum, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Geef in uw verzoek aan over welk onderwerp het gaat en welke documenten u wilt ontvangen. Vermeld ook uw naam en adres. Geef ook uw telefoonnummer door. Zo kunnen wij bij vragen over uw verzoek contact met u opnemen.  Besluit gemeente Volgens de wet heeft de gemeente 4 weken de tijd om uw verzoek te behandelen. Als wij u Woo-verzoek hebben ontvangen, ontvangt u een bevestiging. Als er nog vragen zijn, neemt de behandelaar binnen 2 weken contact op. Soms zijn 2 weken niet genoeg om de gewenste informatie bij elkaar te zoeken. Wij kunnen dan afspraken met u maken over welke informatie u als eerste wilt ontvangen. Kosten Let op: voor het maken van kopieën van documenten kunnen we kosten in rekening brengen. Contactpersoon In de Woo is ook vastgelegd dat gemeenten een contactpersoon moeten hebben. De contactpersoon is er om al uw vragen te beantwoorden over de Woo. Heeft u vragen, bel telefoonnummer 14 035.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Geluidskaart

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Natuur en milieu

    Op een geluidskaart kunt u zien hoeveel lawaai wegen, vliegvelden, spoorlijnen en industrie veroorzaken in uw omgeving. U kunt de kaart bekijken via Geluidsregister en per locatie inzoomen. De gemeente moet om de 5 jaar een geluidskaart maken. Op basis van de geluidskaart moet de gemeente een actieplan opstellen om geluidsproblemen aan te pakken.  Geluidskaart bekijken

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Kinderopvang starten

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Sociale zekerheid

    U mag alleen een kinderopvang of gastouderbureau leiden als u bent opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voordat u start met het opvangen van kinderen, voert de inspectie Kinderopvang een onderzoek uit. Daarna ontvangt u bericht of u mag starten met de kinderopvang.  Als u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang wilt beginnen zijn er een aantal verplichtingen. Zoals: Verklaring omtrent Gedrag (VOG) aanvragen Aanmelden bij Geschillencommissie Kinderopvang Kinderopvang inschrijven bij gemeente Zie Rijksoverheid.nl voor meer informatie en hoe u de verplichtingen regelt. Gastouder worden Als u gastouder wilt worden moet u zich inschrijven bij een gastouderbureau. Een medewerker van het gastouderbureau meldt u dan aan bij de gemeente. Zie ook meer informatie over gastouder worden via Rijksoverheid.nl. Kosten € 642,50 voor het starten als gastouder € 2542,50 voor het starten van een kinderopvang Meer informatie Neem contact op met de gemeente als u vragen heeft of meer informatie wilt. Bel telefoonnummer 14 035. 

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Discriminatie melden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-06 | Thema: Recht

    Discriminatie betekent dat iemand op basis van huidskleur, geslacht of godsdienst anders wordt behandeld, terwijl daar geen reden voor is. In Nederland is discriminatie verboden. Dat staat in artikel 1 van onze grondwet. Melding doen Als u te maken heeft met discriminatie, racisme of ongelijke behandeling dan kunt u dit melden bij Meldpunt Discriminatie Gooi en Vechtstreek. Dit kan ook als u ziet dat iemand anders daar mee te maken heeft.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Groenstrook kopen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Recht

    Grenst uw eigen grond aan een stuk openbaar groen of andere grond van de gemeente? Soms kunt u die grond kopen.  Let op: u mag niet zonder toestemming de grond van de gemeente gebruiken om daar bijvoorbeeld op te bouwen. Verzoek indienen Stuur uw verzoek om een groenstrook te kopen naar info@blaricum.nl ter attentie van Vastgoed en Grondzaken. Stuur ook een situatieschets mee waarop de grond staat aangegeven en wat uw plannen zijn. Het in behandeling nemen van uw aanvraag duurt 8 weken. Contact Heeft u vragen over de kosten van een stuk openbaar groen of andere grond van de gemeente? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of stuur een e-mail naar info@blaricum.nl.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ongedierte melden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Huisvesting

    Overlast van ratten in de openbare ruimte (gemeentegrond) kunt u bij ons melden. We onderzoeken eerst de situatie. Als het nodig is nemen we maatregelen. Dat doen we samen met bewoners en bijvoorbeeld de woningcorporatie. Ongedierte op eigen terrein U moet ongedierte op eigen terrein zelf bestrijden. Kijk voor tips op: Milieucentraal.nl of Kad.nl (Kennis- en Adviescentrum Dierplagen) U kunt ook een bestrijdingsbedrijf inschakelen.  Wespen in de openbare ruimte (op gemeentegrond) bestrijden we als deze een gevaar vormen voor de omgeving.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bijzondere bijstand

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-18 | Thema:

    Soms moet u onverwacht hoge kosten maken die u niet kunt betalen. Zoals zorgkosten of woonkosten. Heeft u een laag inkomen dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Vraag bijzondere bijstand aan voordat u de kosten maakt en moet betalen. Vraagt u bijzondere bijstand aan, nadat u de kosten gemaakt heeft, dan krijgt u geen bijzondere bijstand. Voor wie Iedereen met een laag inkomen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het is niet alleen bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering. U kunt het ook aanvragen als u werkt of een andere uitkering krijgt. Bij uw aanvraag kijken we of: De onverwacht hoge kosten echt nodig zijn U genoeg (spaar)geld of inkomen heeft om de kosten zelf te kunnen betalen Aanvragen Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 035 528 12 47 voor het aanvragen van bijzondere bijstand. Voorwaarden U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u: In Blaricum woont Nederlander bent of een geldige verblijfsvergunning heeft 18 jaar of ouder bent Niet genoeg inkomen of eigen vermogen heeft om de kosten te kunnen betalen Kunt bewijzen dat de kosten noodzakelijk en onverwacht zijn De kosten nog niet gemaakt heeft voordat u bijzondere bijstand aanvraagt De kosten moet maken door bijzondere of dringende omstandigheden De kosten niet kunt uitstellen De kosten niet op een andere manier vergoed krijgt, bijvoorbeeld via uw zorgverzekering of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Standplaatsvergunning

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-13 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    U heeft een standplaatsvergunning nodig als u in de gemeente iets wilt verkopen vanuit een kraam of wagen. Zoals een viskraam of bloemenstal. In Blaricum zijn er 2 standplaatslocaties: aan de Dorpstraat bij ‘de muziektent’ en op een locatie bij winkelcentrum Bijvanck. Voor meer informatie of aanvragen van een standplaatsvergunning, neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Goed om te weten De gemeente heeft regels opgesteld voor het verlenen van een standplaatsvergunning. U kunt het beleid en onze regels bekijken via overheid.nl. Weekmarkt In de gemeente Blaricum is geen weekmarkt. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag en het innemen van de standplaats.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Koninklijke onderscheiding

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-18 | Thema: Bestuur

    Kent u iemand uit de gemeente Blaricum die een Koninklijke onderscheiding (lintje) verdient? U kunt hem of haar voordragen via de gemeente waar de kandidaat woont. Wij raden u aan eerst contact op te nemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of stuur een e-mail naar info@blaricum.nl.  Wanneer aanvragen Een aanvraag voor een onderscheiding voor Lintjesregen 2025, moet uiterlijk op 15 mei 2024 ingediend zijn.  Uitreiking Een Koninklijke onderscheiding kan op 2 momenten worden uitgereikt: Tijdens de Algemene Gelegenheid. Dat noemen we ook wel Lintjesregen en is de dag voor Koningsdag. Uw voorstel moet u uiterlijk 15 mei van het vóórgaande jaar indienen  Op een door u gewenste datum. Uw voorstel moet 6 maanden voor de gewenste uitreikingsdatum zijn ingediend Aanvragen gaat als volgt Stap 1: Verzamel alle informatie die nodig is. Kijk daarvoor op Lintjes.nl. U leest daar ook meer over het toekennen van een lintje  Stap 2: Vul het voorstelformulier in  Stap 3: Dien het verzoek in bij de gemeente  Wat gebeurt er met uw aanvraag  De burgemeester brengt advies uit op uw aanvraag en stuurt deze naar de Commissaris van de Koning  De Commissaris van de Koning brengt advies uit en stuurt deze door naar Kapittel voor de Civiele Orden  Kapittel voor de Civiele Orden brengt advies uit  Voordracht en ontwerp-Koninklijk besluit door de minister die daar over gaat Ondertekening Koninklijk besluit door Zijne Majesteit de Koning  Uitreiking

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Hulp bij schulden en geldzorgen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Sociale zekerheid, Recht

    Heeft u schulden of geldzorgen, neem dan contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Hulp bij schulden is gratis. U moet ouder dan 18 jaar zijn en een vaste verblijfplaats hebben. Maatschappelijke Zaken HBEL kan: Advies en informatie geven Bemiddelen bij schulden Betalingsregelingen regelen U begeleiden bij het beheren van uw budget Zie maatschappelijkezaken.nl voor meer informatie en contact. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Rijbewijs kwijt of gestolen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-27 | Thema: Verkeer

    Als uw rijbewijs kwijt of gestolen is, dan kunt u dit online melden bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Na uw melding wordt het rijbewijs direct geblokkeerd. Uw rijbewijs is dan ongeldig en ook niet meer te gebruiken als u deze terugvindt. Na registratie kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Vermissing rijbewijs melden Heeft u geen DigiD, geef de vermissing dan persoonlijk door bij de gemeente. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 035. Kosten Geen kosten. U betaalt wel kosten voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs. Rijbewijs in buitenland kwijt of gestolen Bent u uw rijbewijs in het buitenland kwijtgeraakt meld dit dan ook bij de RDW. Voor uw reisverzekering doet u ook aangifte bij de politie in het buitenland.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bestemmingsplannen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-07 | Thema: Ruimte en infrastructuur

    In een bestemmingsplan staan regels over het gebruik van grond en gebouwen. Er staat ook in waar en hoeveel er gebouwd mag worden. Een bestemmingsplan geeft onder meer aan waar winkels, horeca, woningen en bedrijven mogen komen. Of waar ergens een sportcomplex, camping of manege is toegestaan.   Omgevingsplannen per 1 januari 2024 Bestemmingsplannen zijn per 1 januari 2024 opgenomen in een omgevingsplan. In het omgevingsplan staat wat er op welke plek mag. Er staan ook andere regels in. Bijvoorbeeld voor geluid, bodem of duurzaamheid. Ook een aantal landelijk geldende regels zijn onderdeel van het omgevingsplan. Het omgevingsplan geldt voor iedereen: bewoners, bedrijven, maar ook voor de gemeente zelf. Via Regels op de kaart kunt u het omgevingsplan van de gemeente bekijken of via bekendmakingen.

    Externe link: Ga naar website