Zoekresultaten 1 - 40 van 40 resultaten

  • Externe link: Bedrijfsafval

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-15 | Thema: Natuur en milieu

    Ondernemers moeten zelf zorgen voor het afvoeren van bedrijfsafval. De opslag en afvoer van bedrijfsafval moet voldoen aan milieueisen. Deze eisen zijn afhankelijk van de aard en hoeveelheid afval dat moet worden verwerkt. Ondernemers kunnen hiervoor aparte contracten afsluiten bij inzamelbedrijven in de regio of particuliere afvalinzamelaars.

    Ga naar website
  • Externe link: Collectevergunning

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-21 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Als u geld wilt inzamelen voor een goed doel heeft u een vergunning nodig.  Aanvragen U vraagt de collectevergunning minimaal 4 weken voor dat u gaat collecteren aan  Uw organisatie staat niet ingeschreven in het CBF en uw collecte staat niet in het collecterooster U moet kunnen aantonen dat u geld gaat inzamelen voor een goed doel Voor het aanvragen heeft u DigiD of eHerkenning nodig Collectevergunning aanvragen Goed om te weten U moet aantonen dat het geld dat inzamelt ook aan het genoemde doel wordt besteed. Bij het beoordelen van uw aanvraag kijken we of de periode waarin u wilt collecteren, past in het collecteplan. Let op: staat uw organisatie ingeschreven bij het CBF (Centraal Bureau voor Fondsenwerving) en staat uw collecte in het collecterooster, dan heeft u geen vergunning nodig. Kosten Geen. Handige links Centraal Bureau voor Fondsenwerving (CBF)

    Ga naar website
  • Externe link: Bezwaar maken gemeentelijke belastingen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Financiën

    Bent u het niet eens met de aanslag gemeentelijke belastingen of WOZ-beschikking, maak dan bezwaar via belastingenhbl.nl. Bezwaar maken doet u binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Zie bezwaar maken gemeentelijke belastingen. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

    Ga naar website
  • Externe link: Inkopen en aanbesteden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-24 | Thema: Recht

    Meer informatie over het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente via BELcombinatie.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Leerplicht

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Onderwijs en wetenschap

    In de Leerplichtwet staat dat kinderen naar school moeten. De meeste kinderen gaan naar school als ze 4 jaar zijn. De leerplicht gaat in op de 1e schooldag van de maand nadat een kind 5 jaar is geworden. Kwalificatieplicht De leerplicht stopt aan het einde van het schooljaar waarin een jongere 16 jaar is geworden. Daarna zijn jongeren tot 18 jaar kwalificatieplichtig. Dit betekent dat ze onderwijs blijven volgen totdat ze een diploma hebben op minimaal mbo niveau 2, havo of vwo. Dit diploma is een startkwalificatie.  Vragen Heeft u vragen over leerplicht en kwalificatieplicht, neem dan contact op met het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). Meer informatie Leerplicht en kwalificatieplicht via rijksoverheid.nl Leerplicht via rblgv.nl

    Ga naar website
  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Verkeer

    U bent gehandicapt en bestuurt een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig. U heeft al een gehandicaptenparkeerkaart. U kunt een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen als u niet op eigen terrein kunt parkeren. De parkeerplaats is op kenteken en in de buurt van uw woning. Alleen u mag uw auto op deze gehandicaptenparkeerplaats neerzetten.  Voorwaarden U bent in het bezit van een geldige gehandicaptenparkeerkaart U bent de bestuurder van een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig U kunt niet parkeren op eigen terrein U woont in de gemeente Blaricum U heeft DigiD nodig voor het online aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats. Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen Kosten Geen.  Wijziging doorgeven Wijzigt uw kenteken of moet uw gehandicaptenparkeerplaats veranderd worden, geef dit dan aan ons door. Stuur een e-mail naar info@blaricum.nl. 

    Ga naar website
  • Externe link: Paspoort kwijt of gestolen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht

    Bent u uw paspoort kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort online doorgeven (dus niet die van uw kind).  Is uw paspoort gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing paspoort doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw paspoort kwijt bent, vraagt u een nieuw paspoort aan.

    Ga naar website
  • Externe link: Bijstandsuitkering

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Sociale zekerheid

    Als u geen werk heeft of te weinig verdient om rond te komen, dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Dit doet u bij Maatschappelijke Zaken HBEL. De bijstandsuitkering is een tijdelijk inkomen terwijl u actief naar werk zoekt. Meer informatie en aanvragen van een bijstandsuitkering via maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Ga naar website
  • Externe link: Geluidskaart

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Natuur en milieu

    Op een geluidskaart kunt u zien hoeveel lawaai wegen, vliegvelden, spoorlijnen en industrie veroorzaken in uw omgeving. U kunt de kaart bekijken via Geluidsregister en per locatie inzoomen. De gemeente moet om de 5 jaar een geluidskaart maken. Op basis van de geluidskaart moet de gemeente een actieplan opstellen om geluidsproblemen aan te pakken.  Geluidskaart bekijken

    Ga naar website
  • Externe link: Identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht

    Bent u uw identiteitskaart kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind).  Is uw ID-kaart gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing ID-kaart doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw identiteitskaart kwijt bent, vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan.

    Ga naar website
  • Externe link: Kinderopvang starten

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Sociale zekerheid

    U mag alleen een kinderopvang of gastouderbureau leiden als u bent opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voordat u start met het opvangen van kinderen, voert de inspectie Kinderopvang een onderzoek uit. Daarna ontvangt u bericht of u mag starten met de kinderopvang.  Als u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang wilt beginnen zijn er een aantal verplichtingen. Zoals: Verklaring omtrent Gedrag (VOG) aanvragen Aanmelden bij Geschillencommissie Kinderopvang Kinderopvang inschrijven bij gemeente Zie Rijksoverheid.nl voor meer informatie en hoe u de verplichtingen regelt. Gastouder worden Als u gastouder wilt worden moet u zich inschrijven bij een gastouderbureau. Een medewerker van het gastouderbureau meldt u dan aan bij de gemeente. Zie ook meer informatie over gastouder worden via Rijksoverheid.nl. Kosten € 642,50 voor het starten als gastouder € 2542,50 voor het starten van een kinderopvang Meer informatie Neem contact op met de gemeente als u vragen heeft of meer informatie wilt. Bel telefoonnummer 14 035. 

    Ga naar website
  • Externe link: Discriminatie melden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-06 | Thema: Recht

    Discriminatie betekent dat iemand op basis van huidskleur, geslacht of godsdienst anders wordt behandeld, terwijl daar geen reden voor is. In Nederland is discriminatie verboden. Dat staat in artikel 1 van onze grondwet. Melding doen Als u te maken heeft met discriminatie, racisme of ongelijke behandeling dan kunt u dit melden bij Meldpunt Discriminatie Gooi en Vechtstreek. Dit kan ook als u ziet dat iemand anders daar mee te maken heeft.

    Ga naar website
  • Externe link: Groenstrook kopen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Recht

    Grenst uw eigen grond aan een stuk openbaar groen of andere grond van de gemeente? Soms kunt u die grond kopen.  Let op: u mag niet zonder toestemming de grond van de gemeente gebruiken om daar bijvoorbeeld op te bouwen. Verzoek indienen Stuur uw verzoek om een groenstrook te kopen naar info@blaricum.nl ter attentie van Vastgoed en Grondzaken. Stuur ook een situatieschets mee waarop de grond staat aangegeven en wat uw plannen zijn. Het in behandeling nemen van uw aanvraag duurt 8 weken. Contact Heeft u vragen over de kosten van een stuk openbaar groen of andere grond van de gemeente? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of stuur een e-mail naar info@blaricum.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Ongedierte melden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Huisvesting

    Overlast van ratten in de openbare ruimte (gemeentegrond) kunt u bij ons melden. We onderzoeken eerst de situatie. Als het nodig is nemen we maatregelen. Dat doen we samen met bewoners en bijvoorbeeld de woningcorporatie. Ongedierte op eigen terrein U moet ongedierte op eigen terrein zelf bestrijden. Kijk voor tips op: Milieucentraal.nl of Kad.nl (Kennis- en Adviescentrum Dierplagen) U kunt ook een bestrijdingsbedrijf inschakelen.  Wespen in de openbare ruimte (op gemeentegrond) bestrijden we als deze een gevaar vormen voor de omgeving.

    Ga naar website
  • Externe link: Bijzondere bijstand

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-18 | Thema:

    Soms moet u onverwacht hoge kosten maken die u niet kunt betalen. Zoals zorgkosten of woonkosten. Heeft u een laag inkomen dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Vraag bijzondere bijstand aan voordat u de kosten maakt en moet betalen. Vraagt u bijzondere bijstand aan, nadat u de kosten gemaakt heeft, dan krijgt u geen bijzondere bijstand. Voor wie Iedereen met een laag inkomen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het is niet alleen bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering. U kunt het ook aanvragen als u werkt of een andere uitkering krijgt. Bij uw aanvraag kijken we of: De onverwacht hoge kosten echt nodig zijn U genoeg (spaar)geld of inkomen heeft om de kosten zelf te kunnen betalen Aanvragen Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 035 528 12 47 voor het aanvragen van bijzondere bijstand. Voorwaarden U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u: In Blaricum woont Nederlander bent of een geldige verblijfsvergunning heeft 18 jaar of ouder bent Niet genoeg inkomen of eigen vermogen heeft om de kosten te kunnen betalen Kunt bewijzen dat de kosten noodzakelijk en onverwacht zijn De kosten nog niet gemaakt heeft voordat u bijzondere bijstand aanvraagt De kosten moet maken door bijzondere of dringende omstandigheden De kosten niet kunt uitstellen De kosten niet op een andere manier vergoed krijgt, bijvoorbeeld via uw zorgverzekering of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    Ga naar website
  • Externe link: Standplaatsvergunning

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-13 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    U heeft een standplaatsvergunning nodig als u in de gemeente iets wilt verkopen vanuit een kraam of wagen. Zoals een viskraam of bloemenstal. In Blaricum zijn er 2 standplaatslocaties: aan de Dorpstraat bij ‘de muziektent’ en op een locatie bij winkelcentrum Bijvanck. Voor meer informatie of aanvragen van een standplaatsvergunning, neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Goed om te weten De gemeente heeft regels opgesteld voor het verlenen van een standplaatsvergunning. U kunt het beleid en onze regels bekijken via overheid.nl. Weekmarkt In de gemeente Blaricum is geen weekmarkt. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag en het innemen van de standplaats.

    Ga naar website
  • Externe link: Mantelzorg

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-22 | Thema: Zorg en gezondheid

    U bent mantelzorger als u vrijwillig voor lange tijd zorgt voor een familielid, vriend(in) of kennis die ziek is of een beperking heeft. Mantelzorgers zijn belangrijk voor onze samenleving. Mensen die zorg nodig hebben, kunnen zo langer thuis blijven wonen. Hulp bij mantelzorg Als u voor iemand zorgt en u heeft daarbij hulp nodig als het te zwaar wordt, bespreek dit dan met de huisarts, wijkverpleging of thuiszorg. U kunt ook contact opnemen met Versa Welzijn via 035 623 11 00 of zie hulp bij mantelzorg op versawelzijn.nl. Mantelzorgcompliment Ontvangt u mantelzorg, dan kunt u iets terug doen voor uw mantelzorger(s) met het mantelzorgcompliment. Het compliment is een geldbedrag. Hiermee bedankt u degene die voor u zorgt nog eens extra. Zie maatschappelijkezaken.nl voor het aanvragen van een mantelzorgcompliment. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen. Mantelzorgwoning Een mantelzorgwoning is een zelfstandige woning op het terrein van uw eigen huis. De mantelzorgwoning is bedoeld voor degene die u verzorgt. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van een mantelzorgwoning: Een mantelzorgwoning als tijdelijke unit in de tuin plaatsen Een bestaande garage of schuur verbouwen tot mantelzorgwoning Een permanent gebouw neerzetten dat eerst als mantelzorgwoning en daarna als schuur of garage te gebruiken is Meer informatie over de mantelzorgwoning zie: Maatschappelijkezaken.nl voor mantelzorg en wonen Mantelzorg.nl voor de verschillende mogelijkheden en de belangrijkste regels  Rijksoverheid.nl voor de regels voor het bouwen van een mantelzorgwoning Neem contact op met het Leefstijlpunt als u vragen heeft over mantelzorg of de mantelzorgwoning.

    Ga naar website
  • Externe link: Koninklijke onderscheiding

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-18 | Thema: Bestuur

    Kent u iemand uit de gemeente Blaricum die een Koninklijke onderscheiding (lintje) verdient? U kunt hem of haar voordragen via de gemeente waar de kandidaat woont. Wij raden u aan eerst contact op te nemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of stuur een e-mail naar info@blaricum.nl.  Wanneer aanvragen Een aanvraag voor een onderscheiding voor Lintjesregen 2025, moet uiterlijk op 15 mei 2024 ingediend zijn.  Uitreiking Een Koninklijke onderscheiding kan op 2 momenten worden uitgereikt: Tijdens de Algemene Gelegenheid. Dat noemen we ook wel Lintjesregen en is de dag voor Koningsdag. Uw voorstel moet u uiterlijk 15 mei van het vóórgaande jaar indienen  Op een door u gewenste datum. Uw voorstel moet 6 maanden voor de gewenste uitreikingsdatum zijn ingediend Aanvragen gaat als volgt Stap 1: Verzamel alle informatie die nodig is. Kijk daarvoor op Lintjes.nl. U leest daar ook meer over het toekennen van een lintje  Stap 2: Vul het voorstelformulier in  Stap 3: Dien het verzoek in bij de gemeente  Wat gebeurt er met uw aanvraag  De burgemeester brengt advies uit op uw aanvraag en stuurt deze naar de Commissaris van de Koning  De Commissaris van de Koning brengt advies uit en stuurt deze door naar Kapittel voor de Civiele Orden  Kapittel voor de Civiele Orden brengt advies uit  Voordracht en ontwerp-Koninklijk besluit door de minister die daar over gaat Ondertekening Koninklijk besluit door Zijne Majesteit de Koning  Uitreiking

    Ga naar website
  • Externe link: Hulp bij schulden en geldzorgen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Sociale zekerheid, Recht

    Heeft u schulden of geldzorgen, neem dan contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Hulp bij schulden is gratis. U moet ouder dan 18 jaar zijn en een vaste verblijfplaats hebben. Maatschappelijke Zaken HBEL kan: Advies en informatie geven Bemiddelen bij schulden Betalingsregelingen regelen U begeleiden bij het beheren van uw budget Zie maatschappelijkezaken.nl voor meer informatie en contact. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Ga naar website
  • Externe link: Rijbewijs kwijt of gestolen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-27 | Thema: Verkeer

    Als uw rijbewijs kwijt of gestolen is, dan kunt u dit online melden bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Na uw melding wordt het rijbewijs direct geblokkeerd. Uw rijbewijs is dan ongeldig en ook niet meer te gebruiken als u deze terugvindt. Na registratie kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Vermissing rijbewijs melden Heeft u geen DigiD, geef de vermissing dan persoonlijk door bij de gemeente. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 035. Kosten Geen kosten. U betaalt wel kosten voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs. Rijbewijs in buitenland kwijt of gestolen Bent u uw rijbewijs in het buitenland kwijtgeraakt meld dit dan ook bij de RDW. Voor uw reisverzekering doet u ook aangifte bij de politie in het buitenland.

    Ga naar website
  • Externe link: Rioolheffing

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Financiën

    Gebruikers van een woning of bedrijfspand betalen rioolheffing. Dat kan zijn over (een deel) van de woning of bedrijfspand. De opbrengst van rioolheffing gebruiken we voor de kosten van opvang en afvoer van afvalwater, regenwater en grondwater. Zoals de riolering en het onderhoud daarvan. Zie belastingenhbl.nl voor meer informatie. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

    Ga naar website
  • Externe link: Jeugdhulp

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Zorg en gezondheid

    Jeugdhulp is hulp bij opvoeden en opgroeien. Maar ook jeugdbescherming, jeugdreclassering, aanpak van kindermishandeling, geestelijke gezondheidszorg en zorg voor kinderen met een lichte verstandelijke beperking.  Voor vragen en meer informatie over jeugdhulp kunt u terecht bij Maatschappelijke Zaken. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Ga naar website
  • Externe link: Afvalstoffenheffing

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Natuur en milieu

    U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen, afvoeren en verwerken van huishoudelijk afval. Elk jaar ontvangt u in februari de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen. Daar staan onder andere de kosten voor de afvalstoffenheffing op. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum. Zie belastingenhbl.nl voor de tarieven en meer informatie over afvalstoffenheffing.

    Ga naar website
  • Externe link: Ja-Nee en Nee-Nee sticker

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-20 | Thema: Natuur en milieu

    Wilt u geen of geen ongeadresseerde reclame en huis-aan-huisbladen ontvangen, haal dan een gratis Ja-Nee of Nee-Nee-sticker op bij het gemeentehuis. U plakt de sticker op uw brievenbus. Zie contact en openingstijden. Er zijn 2 soorten stickers: Ja-Nee sticker: u krijgt geen reclame zonder adres in uw brievenbus, maar wel de huis-aan-huisbladen Nee-Nee sticker: u krijgt geen reclamefolders zonder adres en geen huis-aan-huisbladen in uw brievenbus

    Ga naar website
  • Externe link: Iets verloren of gevonden

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Recht

    Iets gevonden of verloren? Kijk dan op de landelijke website verlorenofgevonden.nl Afgeven bij de gemeente U kunt een gevonden voorwerp ook afgegeven bij de gemeente. Wij bewaren en registreren het op verlorenofgevonden.nl.  Goed om te weten Hoelang iets wordt bewaard is afhankelijk van de waarde van het voorwerp. Het voorwerp bewaren we minimaal 3 maanden. Daarna wordt het van de website afgehaald. Kleine verloren voorwerpen worden niet altijd geregistreerd. Zoals sleutels, kinderspullen etc. We bewaren het voorwerp 3 maanden en daarna wordt het vernietigd. Voorwerpen die door de vinder op verlorenofgevonden.nl zijn geregistreerd en thuis worden bewaard, hebben een langere bewaartermijn. Is deze bewaartermijn voorbij dan brengen we de vinder op de hoogte dat het voorwerp van de website wordt verwijderd. Rijbewijs, paspoort en bankpas Rijbewijzen, bankpassen, ID- kaarten en paspoorten die niet binnen 24 uur worden opgehaald, worden vernietigd of sturen we terug naar de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer).

    Ga naar website
  • Externe link: Klacht over zorgmedewerker of zorgaanbieder

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Recht

    Bent u niet tevreden over de manier waarop u behandeld bent door een zorgmedewerker van Maatschappelijke Zaken HBEL? Of door een zorgaanbieder, dien dan een klacht in.  Klacht over zorgmedewerker Via maatschappelijkezaken.nl kunt u uw klacht over een zorgmedewerker indienen. Dat kan op verschillende manieren.  Klacht over een aanbieder van zorg  Heeft u een klacht over een aanbieder van zorg of hulp? Dien de klacht dan in via maatschappelijkezaken.nl. U vindt daar ook informatie hoe u de klacht kunt indienen.  Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Ga naar website
  • Externe link: Incidentele festiviteit organiseren

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-13 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Als bedrijf, school of vereniging moet u zich houden aan de geluidsnormen die gelden. Per jaar mag u hier 7 keer van afwijken. Bijvoorbeeld als u een feest organiseert met versterkte muziek waarbij u de geluidsnormen overschrijdt. U hoeft geen vergunning aan te vragen, maar moet dit feest (incidentele festiviteit) wel melden. U heeft DigiD of eHerkenning nodig om uw feest te melden.  Voorwaarden Tijdens het feest moeten ramen en deuren gesloten zijn U moet het feest minimaal 2 weken van te voren bij de gemeente melden Festiviteit melden Goed om te weten Organiseert u het feest buiten dan gelden er andere geluidsnormen en kan het zijn dat u een vergunning moet aanvragen.  Kosten Geen. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie neem dan contact op via telefoonnummer 14 035.

    Ga naar website
  • Externe link: Leerlingenvervoer

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-11 | Thema: Onderwijs en wetenschap

    Uw kind kan door ziekte of handicap niet zelfstandig naar school reizen. Of uw kind gaat vanwege het geloof naar een school die verder weg ligt. U kunt een vergoeding voor leerlingenvervoer aanvragen. Er zijn vergoedingen voor: Reizen met het openbaar vervoer Reizen met fiets of brommer  Zelf brengen en halen van uw kind met eigen vervoer Begeleiding van uw kind naar school Hoe werkt het U neemt contact met Maatschappelijke Zaken HBEL via 035 - 528 12 47 of stuur een e-mail naar leerlingenvervoer@huizen.nl We gaan eerst met u in gesprek We bespreken wat de situatie en behoefte is en wat het beste bij uw kind past Vraagt u leerlingenvervoer aan, dan ontvangt u een formulier. U stuurt dit ingevuld op en u ontvangt binnen 8 weken een besluit Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Ga naar website
  • Externe link: Grof tuinafval

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-21 | Thema:

    U kunt grof tuinafval zelf wegbrengen naar de GAD of door hun laten ophalen.  Zelf wegbrengen Bekijk adres en openingstijden van de GAD. Laten ophalen Maak een afspraak met het GAD om grof tuinafval bij u op te halen.

    Ga naar website
  • Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Financiën

    U betaalt onroerendezaakbelasting (OZB) als u eigenaar van een woning of (bedrijfs)pand bent. Als u een bedrijfspand gebruikt betaalt u ook onroerendezaakbelasting.   Elk jaar wordt uw woning of (bedrijfs)pand getaxeerd. Hoe hoog de OZB is hangt af van de WOZ-waarde van uw woning of (bedrijfs)pand. Tarieven De OZB kent 3 tarieven: Eigenaar woning  Eigenaar niet-woning  Gebruiker niet-woning  Op belastingenhbl.nl vindt u meer informatie over de OZB en de tarieven. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

    Ga naar website
  • Externe link: Container

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-15 | Thema: Natuur en milieu

    Als inwoner heeft u verschillende afvalcontainers. Zoals een afvalcontainer met: Groen deksel: bestemd voor etensresten en groente-, fruit- en tuinafval Blauw deksel: bestemd voor papier en karton Oranje deksel: bestemd voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken Grijs deksel: bestemd voor afval dat u nog over houdt (restafval) Afvalcontainer kwijt Is uw afvalcontainer (kliko of minicontainer) verdwenen meld dit dan bij de GAD. De GAD neemt binnen 2 werkdagen contact met u op en laat u weten wanneer ze de nieuwe container bij u bezorgen. Op gad.nl vult u het formulier container kwijt in. Nieuwe producten van afval Van een groot deel van uw afval maakt de CAD producten die hergebruikt kunnen worden gemaakt. Daarom zamelt de GAD uw afval zoveel mogelijk apart in.

    Ga naar website
  • Externe link: Kwijtschelding gemeentelijke belastingen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Financiën

    Als u een laag inkomen heeft en geen eigen vermogen kunt u kwijtschelding aanvragen. U kunt kwijtschelding aanvragen voor: Afvalstoffenheffing Onroerendezaakbelasting  Rioolheffing  Aanvragen Via belastingenhbl.nl vraagt u kwijtschelding aan.  De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

    Ga naar website
  • Externe link: Rioolaansluiting aanvragen

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-07 | Thema: Natuur en milieu

    Als gemeente zorgen we voor het hoofdriool. We gaan over de aanleg, het onderhoud en de vervanging ervan. We zorgen ervoor dat uw woning, bedrijf of gebouw is aangesloten.  Aanvragen  Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 als u een rioolaansluiting wilt aanvragen. Ook als u uw bestaande rioolaansluiting wilt wijzigen of opheffen. Goed om te weten Voor het aanvragen van een rioolaansluiting heeft u een situatieschets nodig van het perceel waar u de aansluiting voor aanvraagt. Daarop moet staan waar u het nieuwe lozingspunt wilt hebben De gemeente legt een riool tot de grens van uw terrein. Wij doen dit in overleg U kunt de rioolaansluiting op uw eigen terrein het beste (laten) aanleggen als de gemeente klaar is met de werkzaamheden. Dan weet u dat de aansluiting klopt Kosten U betaalt € 1050 voor een 1e aansluiting. Voor een eventuele 2e aansluiting betaalt u de werkelijke kosten. De kosten moet u vooraf betalen. Daarna beginnen we met de werkzaamheden die we in overleg met u uitvoeren.

    Ga naar website
  • Externe link: Buitenlandse akte inschrijven

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-12 | Thema: Recht

    U kunt een buitenlandse Burgerlijke stand-akte zoals een geboorteakte, huwelijksakte, partnerschapsakte of overlijdensakte, inschrijven in de registers van de burgerlijke stand. Inschrijven van een buitenlandse akte doet u bij de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen online. Zie denhaag.nl voor het inschrijven van een buitenlandse akte. Als u ingezetene bent in Nederland, dan moet deze akte verwerkt worden in de Basis Registratiepersonen (BRP). Dit moet in de gemeente worden gedaan waar u woont. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 035.

    Ga naar website
  • Externe link: Gezondheidsverklaring

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-12 | Thema: Verkeer

    Een gezondheidsverklaring is een verklaring over uw gezondheid voor uw rijbewijs. U heeft een gezondheidsverklaring nodig als: U 75 jaar of ouder bent en uw rijbewijs wilt aanvragen of verlengen Uw groot rijbewijs wilt verlengen(categorie C, D of E) Uw buitenlands rijbewijs van buiten de Europese Unie wilt omwisselen Een rijbewijs heeft die om medische redenen korter geldig is dan normaal U vraagt de gezondheidsverklaring aan via het CBR. U logt in met DigiD. Gezondheidsverklaring aanvragen

    Ga naar website
  • Externe link: Evenement organiseren

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-07-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer

    Wilt u een evenement in de gemeente organiseren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor het organiseren van een klein evenement is een melding bij de gemeente voldoende. Klein evenement organiseren U heeft geen evenementenvergunning nodig als: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement Het evenement tussen 08.00 en 01.00 uur is Muziek mag alleen tussen 8.00 en 23.00 uur en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten Er geen geluidsoverlast is voor buren en buurtbewoners Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes en er is op elk moment een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten Er is een organisator. Dat wil zeggen: iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement Het evenement vindt niet plaats op een locatie waar al een evenementenvergunning voor is verleend Wilt u hekken en/of borden plaatsen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 035. U moet dit zelf regelen. Geeft u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek door, dan kan het zijn dat wij de hekken en borden niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de afmetingen die daar bij horen. Kosten Geen.  Aanmelden Een klein evenement aanmelden is gratis. U heeft DigiD nodig voor het doen van een melding en eHerkenning als u namens een bedrijf de melding doet. U krijgt binnen 5 werkdagen bericht. Klein evenement melden Groot evenement organiseren Organiseert u een evenement dat niet aan alle eisen voor een klein evenement voldoet, dan moet u een vergunning aanvragen. Het formulier Evenementenvergunning vraagt u aan via telefoonnummer 14 035. U vult dit formulier in en stuurt het tenminste 12 weken voor het evenement plaats vindt aan ons door. Alcohol verkopen Wilt u tijdens het evenement dat u organiseert (klein of groot) alcohol verkopen zoals bier en wijn (zwak-alcoholisch), dan moet u ook een Ontheffing voor alcohol  verkopen aanvragen. Verkeersregelaar Bij evenementen zorgen verkeersregelaars ervoor dat het verkeer goed kan doorrijden. Een verkeersregelaar mag niet zomaar aan de slag maar moet aangesteld zijn door de gemeente. Voor het benoemen van een verkeersregelaar moet u een aanvraag indienen. Contact Vragen of meer informatie over uw melding neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. U kunt ook bellen als u wilt overleggen voordat u uw evenement meldt.

    Ga naar website
  • Externe link: Toeristenbelasting

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Financiën

    Bent u eigenaar van een hotel, pension of camping in Blaricum? Toeristen die uit een andere gemeente komen en bij u overnachten, betalen toeristenbelasting. U betaalt de toeristenbelasting vervolgens aan de gemeente. Via belastingenbhl.nl vindt u meer informatie over het tarief en hoe u de toeristenbelasting afdraagt.  De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

    Ga naar website
  • Externe link: Individuele inkomenstoeslag

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-05 | Thema: Sociale zekerheid

    Als u langer dan 3 jaar geen of weinig inkomen heeft, dan kunt u een individuele inkomenstoeslag aanvragen. De toeslag vraagt u aan via Maatschappelijke Zaken.  Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Ga naar website
  • Externe link: Trouwlocaties

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Recht

    U kunt trouwen of uw partnerschap laten registeren van maandag tot en met zaterdag van 9:00 tot 20.00 uur. Dat kan in:  Het gemeentehuis van Blaricum De trouwzaal van het BEL-kantoor Een zelfgekozen locatie Bijzondere trouwlocatie Dorpskerk Blaricum Ceremonie in gemeentehuis of trouwzaal BEL- kantoor De ceremonie duurt maximaal 45 minuten. Een trouwambtenaar voltrekt het huwelijk.  Ceremonie op zelfgekozen locatie Als u op een zelfgekozen locatie wilt trouwen moet u zelf toestemming regelen met de eigenaar van de locatie en dit aan de gemeente doorgeven. De locatie moet toegankelijk zijn en u staat garant voor de veiligheid van de trouwambtenaar. Let op: gaat u trouwen of een geregistreerd partnerschap aan op een bijzondere locatie, neem dan zelf contact op met deze locatie voor de beschikbaarheid. Bijzondere locaties brengen ook een bedrag in rekening naast de gemeentelijke kosten (leges) die u moet betalen. Zie ook Huwelijk of partnerschap melden Trouwambtenaar kiezen

    Ga naar website
  • Externe link: Aangifte levenloos geboren kind

    Bron: Blaricum (gemeente) | Datum: 2024-06-12 | Thema: Recht

    s uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet hiervan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar dit mag wel. Maak voordat u langskomt eerst telefonisch een afspraak via telefoonnummer 14 035. U neemt mee naar de afspraak Geldig legitimatiebewijs Verklaring van arts of verloskundige van het overlijden van uw kind Doktersverklaring of verklaring van bevalling bij een zwangerschap korter dan 24 weken Trouwboekje of partnerschapsboekje als u de geboorte of het overlijden hierin wilt laten bijschrijven Eventueel een akte van erkenning als u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft Wie mag aangifte doen Vader of moeder Iemand anders die bij de bevalling aanwezig was Medewerker van het ziekenhuis of uitvaartverzorger Als uw kind kort heeft geleefd Als uw kind binnen 3 dagen na de geboorte is overleden, doet u: Geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren Overlijdensaangifte in de gemeente waar uw kind is overleden

    Ga naar website