Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (1)
Zoekresultaten 1 - 20 van 119 resultaten
- Externe link: Rioolinformatie
Is het riool bij u verstopt? De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van het riool tot aan de grens van uw perceel. Voor de riolering (“huisaansluiting”) op uw eigen grond bent u zelf verantwoordelijk. Als de verstopping binnen de perceelgrens ligt is de eigenaar (of verhuurder) van een woning en/of pand daarom verantwoordelijk voor de werkzaamheden en de kosten. De gemeente is verantwoordelijk in die gevallen, waarbij een probleem bestaat met het hoofdriool of met de huisaansluiting in de grond van de gemeente (tenzij de oorzaak van deze verstopping schuilt in een onjuist gebruik van het riool). Als u last heeft van een rioolverstopping kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum (KCC) telefoon 14 0184, of buiten kantooruren met de Storingsdienst telefoon (0184) 670267. De medewerkers van de gemeente beoordelen de aard van de melding, en komen indien nodig langs. U dient daarvoor zelf van tevoren het zogenaamde “ontstoppingsstuk” op te graven, dat aanwezig moet zijn op de perceelgrens. Door bijtijds de gemeente te benaderen voorkomt u het nodeloos maken van kosten; door de gemeente worden nooit kosten vergoed voor werkzaamheden waarvoor uzelf de opdracht heeft gegeven! Als de (oorzaak van de) verstopping in het gedeelte van het riool zit, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, zijn aan de ontstopping voor u geen kosten verbonden. Ligt (de oorzaak van) de verstopping bij u, of in het gedeelte van het riool waarvan u de eigenaar bent, dan worden de met het ontstoppen werkelijk gemaakte kosten bij u in rekening gebracht. Wanneer op voorhand duidelijk is, dat het probleem in het leidinggedeelte waarvoor u verantwoordelijk bent schuilt, dan heeft de gemeente geen taak. U moet zich dan rechtstreeks wenden tot een deskundige (loodgieter, installatiebedrijf of aannemer). Omdat een verstopping van het riool vaak blijkt samen te hangen met onjuist gebruik, vraagt de gemeente u rekening te houden met het volgende. Gebruik het riool alleen waarvoor het is bedoeld. Heel simpel: wat uit het menselijk lichaam komt, droog toiletpapier en wat door de zeefje in de spoelbak kan, mag in het riool. Maar gebruik het riool nooit voor het weggooien van (frituur)olie of vet, verfresten, chemicaliën, schoonmaakdoekjes, kattenbakkorrels enz. In de gemeentegids kunt u lezen, hoe u het hier genoemde afval kunt aanbieden. Op de website www.riool.info kunt u nadere informatie vinden over de werking van het riool, en de oorzaak en oplossing van mogelijke problemen.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-07-25
- Externe link: Huisnummer aanvragen
De gemeente heeft de wettelijke plicht om te voorzien in een goede adressering van woningen, panden en andere objecten. Wanneer er bijvoorbeeld door herinrichting of uitbreiding van de gemeente nieuwe straten worden aangelegd, worden daarvoor straatnamen vastgesteld. Huisnummers In bepaalde situaties kan het voorkomen dat u voor uw woning, pand of ander object één of meer huisnummers nodig heeft. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen een omgevingsvergunning nodig, dan kent de gemeente automatisch de nieuwe huisnummers toe. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen geen omgevingsvergunning nodig? Dan vraagt u het huisnummer direct aan via de gemeente.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2025-02-28
- Externe link: Buitenlandse (bron)documenten
De gemeente werkt uw gegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP) als u een akte of een document heeft uit het buitenland. Voorbeelden van akten zijn: geboorteakte huwelijksakte echtscheidingsakte overlijdensakte adoptie-akte akte van naamswijziging erkenningsakte Voorbeelden van documenten zijn: verklaring van burgerlijke staat of een verklaring van nationaliteit. Deze akten en documenten noemen wij 'brondocumenten'. Zij zijn namelijk de bron voor registraties (zoals de Basisregistratie Personen) en andere documenten (zoals paspoorten, rijbewijzen, e.d.).
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-07-23
- Externe link: Carbidschieten
Onder carbidschieten wordt verstaan het op explosieve wijze laten verbranden van ethyn, ofwel acetyleengas, wat is ontstaan uit een reactie tussen carbid en de toevoeging van water. Het carbidschieten is niet geheel ongevaarlijk voor de ontsteker en de omgeving. Het kan voorkomen dat het ethyn vroegtijdig ontstoken wordt met alle gevolgen van dien. Daarnaast kan de deksel blijven vastzitten, waardoor de bus uit elkaar kan knallen. Naast de voornoemde gevaren brengt het carbidschieten ook overlast voor de omgeving met zich mee. Carbidschieten jaarswisseling In de gemeente Hardinxveld is carbidschieten daarom alleen toegestaan indien carbidschieten plaatsvindt op 31 december tussen 10.00 en 24.00 uur en op 1 januari tussen 00.00 en 02.00 uur buiten de bebouwde kom, onder bepaalde voorwaarden. Ontheffing carbidschieten ander periode Aan de hand van de vergunningchecker gaat u na of u een ontheffing moet aanvragen. U treft het aanvraagformulier aan, nadat u de check hebt gedaan. Let op dat u minimaal 8 weken voorafgaand een ontheffing hebt aangevraagd. Kosten en behandeltijd Behandeltijd ontheffing: 8 weken Kosten vergunning: leges volgens de legesverordening Meer informatie Neem bij vragen contact op met Team veiligheid. t. 14 0184 e. teamveiligheid@hardinxveld-giessendam.nl
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-08-23
- Externe link: Afschrift/uittreksel geboorteakte
Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte nodig (uit het geboorteregister van de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, of bij een verzoek om naamswijziging. Alleen voor geboorte in Hardinxveld-Giessendam De geboorte moet plaats hebben gevonden in: de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957), de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957) Als de geboorte in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de geboorteakte aanvragen bij die andere gemeente! Van wie kunt u een afschrift aanvragen? U kunt alleen een afschrift aanvragen van: de geboorteakte van uzelf, of van de geboorteakte van uw partner, of van de geboorteakte van een inwonend kind, of van de geboorteakte van uw inwonende vader of moeder. Taalkeuze U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen. Aanvragen U vraagt een uittreksel geboorteakte online aan of persoonlijk (na afspraak) bij de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Voorbereiding Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: zekerheid dat de geboorte plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, de gemeente Giessendam of de gemeente Hardinxveld (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid datum en plaats van de geboorte duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig: uw DigiD-inloggegevens (alleen online) de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA). Kosten Prijs: € 17,00 Online aanvragen U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl. Online afschrift geboorteakte aanvragen
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Legalisatie handtekening (uitnodiging, garantverklaring)
Bij de gemeente kunt u uw handtekening onder een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. Legaliseren van een handtekening is vaak nodig op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd. Ook als u ergens uw toestemming voor geeft, is legalisatie soms nodig. Aanvragen Maak een afspraak. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Kosten Product kosten Legaliseren handtekening € 12,35 Waarmerken kopie of afschrift € 11,50
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-12-17
- Externe link: Aanwijzen van monument
Soms kan een woning of bouwwerk een monument worden. U kunt de gemeente vragen uw pand als gemeentelijk monument aan te wijzen. U kunt als eigenaar niet aanvragen uw pand als rijksmonument aan te wijzen.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2022-01-21
- Externe link: Briefadres aanvragen
Een briefadres is een huisadres waar u uw post laat bezorgen. De hoofdbewoner van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven. Dit kan nodig zijn als u geen (vast) woonadres hebt. U kunt dan vaak geen post ontvangen. In dat geval kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente. De gemeente beoordeelt of dit briefadres verstrekt wordt. Andere situaties waarin u een briefadres kunt aanvragen: Als u bijvoorbeeld schipper of kermisexploitant bent. Als u in een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of strafinrichting zit. Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie. De burgemeester beoordeelt of dit op u van toepassing is. Afspraak maken Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente of mailt u naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Ons telefoonnummer is 14 0184.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-07-23
- Recht
- Externe link: Accountmanager bedrijven
Hallo (nieuwe) ondernemers van de gemeente Hardinxveld-Giessendam! Mijn naam is Xanthine Jut. Bij mij kunt u terecht met vragen en ideeën. Ik hoor graag waar u mee bezig bent en hoe ik u kan helpen! Ik ben sinds februari 2015 in dienst als accountmanager bedrijven van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Wat houdt deze functie in? Ik vervul een brugfunctie tussen de gemeente en de ondernemers. Mijn taak is ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn of (nog beter:) blijven. Ik probeer (startende) ondernemers goed van dienst te zijn. Tegelijk moet ik hem of haar ook duidelijk maken dat niet alles 'gisteren' geregeld kan zijn. Een gemeente moet zich aan de regels houden en iedereen gelijk behandelen. Wederzijds begrip opent vele deuren! Mijn voornaamste doel is bereikbaar te zijn voor u als ondernemer; u kunt bij mij terecht met al uw vragen. Ik zorg ervoor dat uw vraag bij de juiste medewerker in het gemeentehuis terecht komt. Dat scheelt u een hoop uitzoekwerk en daarmee kostbare tijd. Daarnaast kunt u mij ook om advies vragen. Ik denk graag mee en zal er alles aan doen om te komen tot een goede oplossing. Ik maak me graag sterk voor u als ondernemer en probeer niet in problemen te denken, maar in oplossingen. Misschien treffen we elkaar binnenkort tijdens een van de vele ondernemersbijeenkomsten in dit dorp, zoals die van de Ondernemersvereniging Hardinxveld-Giessendam, de Bedrijfskern, de Stichting Beveiliging Bedrijven Hardinxveld-Giessendam (SBBHG) of het Centrummanagement. Stelt u prijs op een bezoekje of een gesprek? Heeft u informatie nodig over vergunningen, vestigingen, uitbreidingen of andere zaken? Neem dan contact met mij op! Ik kom graag langs om me door u te laten informeren en/of rondleiden en neem uw vragen vervolgens mee terug om er antwoorden op te vinden. Graag tot ziens! Contactgegevens accountmanager bedrijven Mevrouw X.O. (Xanthine) Jut Telefoon 14 0184 (donderdag en vrijdag) Mail mij voor een afspraak
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2019-07-31
- Externe link: Veerdienst Riveer
Vanuit Hardinxveld-Giessendam varen voet- en fietsveren van Riveer naar Gorinchem, Sleeuwijk, Woudrichem, en Werkendam. In de zomerperiode kunt u met de veerdienst ook de bezienswaardigheden binnen de historische Vestingdriehoek bezoeken. Zo doet de veerdienst onder andere Slot Loevestein en het negentiende-eeuwse Fort Vuren aan. Naar de website van Riveer
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-07-22
- Externe link: Ongediertebestrijding
Zit er ongedierte, zoals ratten, op openbaar terrein? Dan zorgt de gemeente voor de bestrijding. Op het bestrijden van ongedierte op uw eigen terrein moet u zelf zorgen. De gemeente stelt wel in overleg kosteloos advies en klemmen beschikbaar waarmee u zelf de bestrijding van ratten kunt uitvoeren (bedrijven en bedrijfsterreinen vallen hier niet onder). Wilt u weten op welke manier u overig ongedierte kunt bestrijden of bij wie u terecht kunt om het te laten bestrijden, verwijzen wij u naar www.meldpuntongedierte.nl. Meldingen over ratten kunt u doen via Fixi, per email info@hardinxveld-giessendam.nl, of telefonisch (14) 0184.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-07-26
- Huisvesting
- Externe link: Melding (milieubeheer)
In het Omgevingsloket online en Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) ziet u of u een vergunning nodig heeft, melding doet of geen melding hoeft te doen. Als u weet dat uw bedrijf onder het Activiteitenbesluit valt, kunt u direct via AIM een melding doen. Kosten Het doen van de melding is gratis Afhandeling U krijgt binnen 4 weken antwoord van ons. Online regelen Omgevingsloket online Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) Meldingsplicht U doet een melding als u onder het Activiteitenbesluit valt en: meldingsplichtig bent een bedrijf wilt oprichten een bedrijf wilt uitbreiden een bedrijf wilt wijzigen U hoeft geen omgevingsvergunning voor de activiteit milieu aan te vragen. Bedrijven die onder het Activiteitenbesluit vallen zijn onder andere: detailhandelsbedrijven herstelinrichtingen voor motorvoertuigen houtbewerkende bedrijven en horecabedrijven Meer informatie leest u op de website Ondernemersplein, melding milieubeheer. Meesturen Bij uw melding stuurt u een schaaltekening met een situatieschetsschaal 1:10.000 en een aangegeven noordpijl mee. Heeft u vragen? Voor meer informatie kijkt u op de website van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-08-02
- Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Bij een nieuwe baan kan de werkgever een verklaring omtrent het gedrag (VOG) vragen. Deze verklaring noemen we ook wel 'Bewijs van goed gedrag'. Dit bewijs toont aan dat uw gedrag geen bezwaar oplevert voor die nieuwe baan of functie. Uw werkgever kan de aanvraag van de verklaring zelf online starten. Of u vraagt de VOG persoonlijk aan bij de gemeente Voor een aanvraag heeft u de volgende bijlage(n) nodig: Het ingevulde en ondertekende VOG aanvraagformulier van Justis dat u van de werkgever heeft gekregen. Eventueel alle gevraagde en ingescande bijlagen Let op: zorg ervoor dat de ingescande documenten duidelijk leesbaar zijn. Online regelen Aanvragen VOG door werkgever Aanvragen VOG persoonlijk bij gemeente U logt in met DigiD Lukt het online aanvragen via de gemeente niet, maak dan een afspraak Kosten De kosten bedragen € 41,35. Afhandeling Binnen 4 weken krijgt u de verklaring thuisgestuurd.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-07-23
- Recht
- Externe link: Aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten
Voor het exploiteren van kansspelautomaten of behendigheidsautomaten heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-11-19
- Externe link: Precariobelasting
Precariobelasting betreft een bijzondere vorm van belasting. Precariobelasting betaalt u als u voorwerpen plaatst in, op of boven gemeentegrond die bestemd is voor de openbare dienst. Voorbeelden hiervan zijn: terrasjes van horecaondernemingen, steigers, reclameborden en containers (voor de opvang van bouwpuin).
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-02-13
- Financiën
- Externe link: Geboorteaangifte
U kunt de geboorte van uw kind digitaal aan ons doorgeven als: uw kind in Hardinxveld-Giessendam is geboren tenminste 1 van beide ouders de Nederlandse nationaliteit heeft u DigiD hebt (van beide ouders als zij niet getrouwd zijn en geen registratie partnerschap hebben) u een ondertekende geboorteverklaring van verloskundige of arts hebt u vóór de geboorte een akte van erkenning hebt laten opmaken, wanneer de ouders niet getrouwd zijn en geen registratie partnerschap hebben beide ouders in dezelfde gemeente wonen Online geboorteaangifte doen Wilt u toch langskomen om de geboorte van uw kind aan te geven? Maak dan een afspraak via 14 0184. U moet immers binnen 3 werkdagen na de geboorte de aangifte gedaan hebben. Afspraak maken Voor aangifte gaat u naar de gemeente waarin uw kind geboren is. Neem van beide ouders een geldig identiteitsbewijs mee. Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via 14 0184.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2025-02-07
- Recht
- Externe link: Melding voorgenomen huwelijk (in ondertrouw gaan)
Het huwelijk is één van de mogelijkheden om de relatie met uw partner officieel vast te leggen. Gaat u trouwen? U kunt persoonlijk langsgaan bij de gemeente waar u gaat trouwen en een melding van uw voorgenomen huwelijk doen. Deze melding maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via 14 0184, of mailt u naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Burgerlijk huwelijk Trouwen voor de gemeente wordt het burgerlijk huwelijk genoemd. Wilt u ook voor de kerk trouwen? Dan mag dit pas nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten. Kosten De melding voorgenomen huwelijk is gratis. Wel betaalt u de kosten voor het trouwen of registratie partnerschap en eventueel het (trouw)boekje.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-07-23
- Externe link: Wijktafels
De Wijktafel is een platform voor bewoners van Hardinxveld-Giessendam en organisaties. Soms zichtbaar in de wijk met een tent en vaak actief op de achtergrond. Doelstelling De doelstelling is de gemeente mooier, gezelliger en veiliger te maken en naar elkaar om te zien. Een initiatief voor, door en van bewoners. Ambassadeurs Per buurt zijn actieve bewoners het gezicht van de Wijktafels. De ambassadeurs zoeken contact, signaleren, vinden, verbinden en motiveren in de wijk. Ambassadeurs zijn geen hulpverleners maar brengen mensen bij elkaar om elkaar in de buurt te helpen. Waar nodig is, wijzen ze de weg naar professionele hulp en/ of openbare instanties. Ook ondersteunen ze initiatieven of activiteiten voor de buurt. Samenwerking Aan de wijktafels hebben de volgende partijen zich verbonden: Wijkbeheer van woningstichting Omnivera, de politie, Wijkbeheer van de gemeente Hardinxveld-Hardinxveld, zorgcentrum De Lange Wei, zorgstichting Waardeburgh en Stichting Welzijn Servanda. Zij pakken de signalen op en lossen knelpunten zo snel mogelijk op. Contact Om de ‘wijktafels’ van de buurtbewoners te laten zijn, zijn wij altijd opzoek naar mensen die zich in willen zetten voor hun wijk. Dit kan als ambassadeur maar ook als betrokken buurtbewoner. Wilt u meer informatie, heeft u ideeën voor uw wijk of wilt u zich aanmelden als ambassadeur? Neem dan contact op met de begeleider van de Wijktafel, Ellen Vissers. Dit kan via telefoon 0184 - 61 27 71 of via het e-mailadres e.vissers@servanda.nl.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2019-07-02
- Externe link: Rioolaansluiting aanvragen
Moet uw (nieuwe) woning worden aangesloten op de riolering? De gemeente verzorgt de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw vanaf uw perceelgrens op het openbare rioolstelsel. Vraag online uw rioolaansluiting aan, of print en stuur of breng het ingevulde en ondertekende formulier naar de gemeente. Online rioolaansluiting aanvragen
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-07-24
- Natuur en milieu
- Externe link: Vooroverleg voor bouwplan of bedrijfsplan
Als u de haalbaarheid wilt onderzoeken van bouw- of bedrijfsplannen, dan kunt u een vooroverleg aanvragen bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u plannen heeft voor een bouwwerk of met een stuk grond. Vooroverleg is haalbaarheidsonderzoek Een vooroverleg is een haalbaarheidsonderzoek. Uw plan toetsen we aan wet- en regelgeving. Hieruit volgt een positief of negatief advies. Let op dat dit slechts een advies betreft en nog geen officiële toestemming. Beoordelen wij uw plan positief? Dan kunt een omgevingsvergunning aanvragen of verzoek tot wijziging bestemmingsplan. Als het plan niet past in het omgevingsplan wordt uw plan besproken aan de 'intaketafel' en/of 'omgevingstafel'. Op de intaketafel kijkt de gemeente of het plan binnen de regels past. Als het plan binnen de regels past, volgt de omgevingstafel. Daar kijken we samen met u verder hoe we het plan mogelijk kunnen maken. Het advies blijft een jaar geldig. Dit wil zeggen dat als u een omgevingsvergunning aanvraagt of bestemmingsplanprocedure start wij dit advies overnemen. Als u dit later doet, zal er opnieuw naar het plan worden gekeken. Er wordt dan een nieuw advies opgesteld dat misschien anders uit kan vallen. Kosten Aan een vooroverleg zijn kosten verbonden. Intaketafel € 285 Omgevingstafel € 1028 Bij bouwkosten tot € 50.000 krijgt u een korting van 58%. Indienen verzoek/vooroverleg Conceptverzoeken/vooroverleggen kunt u alleen indienen via het Omgevingsloket. Meer informatie over het indieningsproces leest u op op het Informatiepunt leefomgeving. Meer informatie Neem dan contact op met het Klant Contact Centrum van de gemeente, t. 14 0184.
- Bron: Hardinxveld-Giessendam (Gemeente)
- 2024-12-17