Zoekresultaten 1 - 50 van 119 resultaten

  • Externe link: Rioolinformatie

    Is het riool bij u verstopt? De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van het riool tot aan de grens van uw perceel. Voor de riolering (“huisaansluiting”) op uw eigen grond bent u zelf verantwoordelijk. Als de verstopping binnen de perceelgrens ligt is de eigenaar (of verhuurder) van een woning en/of pand daarom verantwoordelijk voor de werkzaamheden en de kosten. De gemeente is verantwoordelijk in die gevallen, waarbij een probleem bestaat met het hoofdriool of met de huisaansluiting in de grond van de gemeente (tenzij de oorzaak van deze verstopping schuilt in een onjuist gebruik van het riool). Als u last heeft van een rioolverstopping kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum (KCC) telefoon 14 0184, of buiten kantooruren met de Storingsdienst telefoon (0184) 670267. De medewerkers van de gemeente beoordelen de aard van de melding, en komen indien nodig langs. U dient daarvoor zelf van tevoren het zogenaamde “ontstoppingsstuk” op te graven, dat aanwezig moet zijn op de perceelgrens. Door bijtijds de gemeente te benaderen voorkomt u het nodeloos maken van kosten; door de gemeente worden nooit kosten vergoed voor werkzaamheden waarvoor uzelf de opdracht heeft gegeven! Als de (oorzaak van de) verstopping in het gedeelte van het riool zit, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is, zijn aan de ontstopping voor u geen kosten verbonden. Ligt (de oorzaak van) de verstopping bij u, of in het gedeelte van het riool waarvan u de eigenaar bent, dan worden de met het ontstoppen werkelijk gemaakte kosten bij u in rekening gebracht. Wanneer op voorhand duidelijk is, dat het probleem in het leidinggedeelte waarvoor u verantwoordelijk bent schuilt, dan heeft de gemeente geen taak. U moet zich dan rechtstreeks wenden tot een deskundige (loodgieter, installatiebedrijf of aannemer). Omdat een verstopping van het riool vaak blijkt samen te hangen met onjuist gebruik, vraagt de gemeente u rekening te houden met het volgende. Gebruik het riool alleen waarvoor het is bedoeld. Heel simpel: wat uit het menselijk lichaam komt, droog toiletpapier en wat door de zeefje in de spoelbak kan, mag in het riool. Maar gebruik het riool nooit voor het weggooien van (frituur)olie of vet, verfresten, chemicaliën, schoonmaakdoekjes, kattenbakkorrels enz. In de gemeentegids kunt u lezen, hoe u het hier genoemde afval kunt aanbieden. Op de website www.riool.info kunt u nadere informatie vinden over de werking van het riool, en de oorzaak en oplossing van mogelijke problemen.

  • Externe link: Huisnummer aanvragen

    De gemeente heeft de wettelijke plicht om te voorzien in een goede adressering van woningen, panden en andere objecten. Wanneer er bijvoorbeeld door herinrichting of uitbreiding van de gemeente nieuwe straten worden aangelegd, worden daarvoor straatnamen vastgesteld. Huisnummers In bepaalde situaties kan het voorkomen dat u voor uw woning, pand of ander object één of meer huisnummers nodig heeft. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen een omgevingsvergunning nodig, dan kent de gemeente automatisch de nieuwe huisnummers toe. Heeft u voor uw (ver)bouwplannen geen omgevingsvergunning nodig? Dan vraagt u het huisnummer direct aan via de gemeente.

  • Externe link: Buitenlandse (bron)documenten

    De gemeente werkt uw gegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP) als u een akte of een document heeft uit het buitenland. Voorbeelden van akten zijn: geboorteakte huwelijksakte echtscheidingsakte overlijdensakte adoptie-akte akte van naamswijziging erkenningsakte Voorbeelden van documenten zijn: verklaring van burgerlijke staat of een verklaring van nationaliteit. Deze akten en documenten noemen wij 'brondocumenten'. Zij zijn namelijk de bron voor registraties (zoals de Basisregistratie Personen) en andere documenten (zoals paspoorten, rijbewijzen, e.d.).

  • Externe link: Carbidschieten

    Onder carbidschieten wordt verstaan het op explosieve wijze laten verbranden van ethyn, ofwel acetyleengas, wat is ontstaan uit een reactie tussen carbid en de toevoeging van water. Het carbidschieten is niet geheel ongevaarlijk voor de ontsteker en de omgeving. Het kan voorkomen dat het ethyn vroegtijdig ontstoken wordt met alle gevolgen van dien. Daarnaast kan de deksel blijven vastzitten, waardoor de bus uit elkaar kan knallen. Naast de voornoemde gevaren brengt het carbidschieten ook overlast voor de omgeving met zich mee. Carbidschieten jaarswisseling In de gemeente Hardinxveld is carbidschieten daarom alleen toegestaan  indien carbidschieten plaatsvindt op 31 december tussen 10.00 en 24.00 uur en op 1 januari tussen 00.00 en 02.00 uur buiten de bebouwde kom, onder bepaalde voorwaarden. Ontheffing carbidschieten ander periode Aan de hand van de vergunningchecker gaat u na of u een ontheffing moet aanvragen. U treft het aanvraagformulier aan, nadat u de check hebt gedaan. Let op dat u minimaal 8 weken voorafgaand een ontheffing hebt aangevraagd. Kosten en behandeltijd Behandeltijd ontheffing: 8 weken Kosten vergunning: leges volgens de legesverordening Meer informatie Neem bij vragen contact op met Team veiligheid. t. 14 0184 e. teamveiligheid@hardinxveld-giessendam.nl  

  • Externe link: Afschrift/uittreksel geboorteakte

    Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte nodig (uit het geboorteregister van de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, of bij een verzoek om naamswijziging. Alleen voor geboorte in Hardinxveld-Giessendam De geboorte moet plaats hebben gevonden in: de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957), de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957) Als de geboorte in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de geboorteakte aanvragen bij die andere gemeente! Van wie kunt u een afschrift aanvragen? U kunt alleen een afschrift aanvragen van: de geboorteakte van uzelf, of van de geboorteakte van uw partner, of van de geboorteakte van een inwonend kind, of van de geboorteakte van uw inwonende vader of moeder. Taalkeuze U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen. Aanvragen U vraagt een uittreksel geboorteakte online aan of persoonlijk (na afspraak) bij de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Voorbereiding Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: zekerheid dat de geboorte plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, de gemeente Giessendam of de gemeente Hardinxveld (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid datum en plaats van de geboorte duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig: uw DigiD-inloggegevens (alleen online) de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA). Kosten Prijs:  € 17,00 Online aanvragen U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl. Online afschrift geboorteakte aanvragen

  • Externe link: Legalisatie handtekening (uitnodiging, garantverklaring)

    Bij de gemeente kunt u uw handtekening onder een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. Legaliseren van een handtekening is vaak nodig op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd. Ook als u ergens uw toestemming voor geeft, is legalisatie soms nodig. Aanvragen Maak een afspraak. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Kosten   Product kosten Legaliseren handtekening € 12,35 Waarmerken kopie of afschrift € 11,50

  • Externe link: Aanwijzen van monument

    Soms kan een woning of bouwwerk een monument worden. U kunt de gemeente vragen uw pand als gemeentelijk monument aan te wijzen. U kunt als eigenaar niet aanvragen uw pand als rijksmonument aan te wijzen.

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Een briefadres is een huisadres waar u uw post laat bezorgen. De hoofdbewoner van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven. Dit kan nodig zijn als u geen (vast) woonadres hebt. U kunt dan vaak geen post ontvangen. In dat geval kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente. De gemeente beoordeelt of dit briefadres verstrekt wordt. Andere situaties waarin u een briefadres kunt aanvragen: Als u bijvoorbeeld schipper of kermisexploitant bent. Als u in een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of strafinrichting zit. Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie. De burgemeester beoordeelt of dit op u van toepassing is. Afspraak maken Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente of mailt u naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Ons telefoonnummer is 14 0184.  

  • Externe link: Accountmanager bedrijven

    Hallo (nieuwe) ondernemers van de gemeente Hardinxveld-Giessendam! Mijn naam is Xanthine Jut. Bij mij kunt u terecht met vragen en ideeën. Ik hoor graag waar u mee bezig bent en hoe ik u kan helpen! Ik ben sinds februari 2015 in dienst als accountmanager bedrijven van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Wat houdt deze functie in? Ik vervul een brugfunctie tussen de gemeente en de ondernemers. Mijn taak is ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn of (nog beter:) blijven. Ik probeer (startende) ondernemers goed van dienst te zijn. Tegelijk moet ik hem of haar ook duidelijk maken dat niet alles 'gisteren' geregeld kan zijn. Een gemeente moet zich aan de regels houden en iedereen gelijk behandelen. Wederzijds begrip opent vele deuren! Mijn voornaamste doel is bereikbaar te zijn voor u als ondernemer; u kunt bij mij terecht met al uw vragen. Ik zorg ervoor dat uw vraag bij de juiste medewerker in het gemeentehuis terecht komt. Dat scheelt u een hoop uitzoekwerk en daarmee kostbare tijd. Daarnaast kunt u mij ook om advies vragen. Ik denk graag mee en zal er alles aan doen om te komen tot een goede oplossing. Ik maak me graag sterk voor u als ondernemer en probeer niet in problemen te denken, maar in oplossingen. Misschien treffen we elkaar binnenkort tijdens een van de vele ondernemersbijeenkomsten in dit dorp, zoals die van de Ondernemersvereniging Hardinxveld-Giessendam, de Bedrijfskern, de Stichting Beveiliging Bedrijven Hardinxveld-Giessendam (SBBHG) of het Centrummanagement. Stelt u prijs op een bezoekje of een gesprek? Heeft u informatie nodig over vergunningen, vestigingen, uitbreidingen of andere zaken? Neem dan contact met mij op! Ik kom graag langs om me door u te laten informeren en/of rondleiden en neem uw vragen vervolgens mee terug om er antwoorden op te vinden. Graag tot ziens! Contactgegevens accountmanager bedrijven Mevrouw X.O. (Xanthine) Jut Telefoon 14 0184 (donderdag en vrijdag) Mail mij voor een afspraak

  • Externe link: Veerdienst Riveer

    Vanuit Hardinxveld-Giessendam varen voet- en fietsveren van Riveer naar Gorinchem, Sleeuwijk, Woudrichem, en Werkendam. In de zomerperiode kunt u met de veerdienst ook de bezienswaardigheden binnen de historische Vestingdriehoek bezoeken. Zo doet de veerdienst onder andere Slot Loevestein en het negentiende-eeuwse Fort Vuren aan. Naar de website van Riveer  

  • Externe link: Ongediertebestrijding

    Zit er ongedierte, zoals ratten, op openbaar terrein? Dan zorgt de gemeente voor de bestrijding. Op het bestrijden van ongedierte op uw eigen terrein moet u zelf zorgen. De gemeente stelt wel in overleg kosteloos advies en klemmen beschikbaar waarmee u zelf de bestrijding van ratten kunt uitvoeren (bedrijven en bedrijfsterreinen vallen hier niet onder).  Wilt u weten op welke manier u overig ongedierte kunt bestrijden of bij wie u terecht kunt om het te laten bestrijden, verwijzen wij u naar www.meldpuntongedierte.nl. Meldingen over ratten kunt u doen via Fixi, per email info@hardinxveld-giessendam.nl, of telefonisch (14) 0184.

  • Externe link: Melding (milieubeheer)

    In het Omgevingsloket online en Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) ziet u of u een vergunning nodig heeft, melding doet of geen melding hoeft te doen. Als u weet dat uw bedrijf onder het Activiteitenbesluit valt, kunt u direct via AIM een melding doen. Kosten Het doen van de melding is gratis Afhandeling U krijgt binnen 4 weken antwoord van ons. Online regelen Omgevingsloket online Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) Meldingsplicht U doet een melding als u onder het Activiteitenbesluit valt en: meldingsplichtig bent een bedrijf wilt oprichten een bedrijf wilt uitbreiden een bedrijf wilt wijzigen U hoeft geen omgevingsvergunning voor de activiteit milieu aan te vragen. Bedrijven die onder het Activiteitenbesluit vallen zijn onder andere: detailhandelsbedrijven herstelinrichtingen voor motorvoertuigen houtbewerkende bedrijven en horecabedrijven Meer informatie leest u op de website Ondernemersplein, melding milieubeheer. Meesturen Bij uw melding stuurt u een schaaltekening met een situatieschetsschaal 1:10.000 en een aangegeven noordpijl mee. Heeft u vragen? Voor meer informatie kijkt u op de website van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.  

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Bij een nieuwe baan kan de werkgever een verklaring omtrent het gedrag (VOG) vragen. Deze verklaring noemen we ook wel 'Bewijs van goed gedrag'. Dit bewijs toont aan dat uw gedrag geen bezwaar oplevert voor die nieuwe baan of functie. Uw werkgever kan de aanvraag van de verklaring zelf online starten. Of u vraagt de VOG persoonlijk aan bij de gemeente Voor een aanvraag heeft u de volgende bijlage(n) nodig: Het ingevulde en ondertekende VOG aanvraagformulier van Justis dat u van de werkgever heeft gekregen. Eventueel alle gevraagde en ingescande bijlagen Let op: zorg ervoor dat de ingescande documenten duidelijk leesbaar zijn. Online regelen Aanvragen VOG door werkgever Aanvragen VOG persoonlijk bij gemeente U logt in met DigiD Lukt het online aanvragen via de gemeente niet, maak dan een afspraak Kosten De kosten bedragen € 41,35. Afhandeling Binnen 4 weken krijgt u de verklaring thuisgestuurd.  

  • Externe link: Aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten

    Voor het exploiteren van kansspelautomaten of behendigheidsautomaten heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig.

  • Externe link: Precariobelasting

    Precariobelasting betreft een bijzondere vorm van belasting. Precariobelasting betaalt u als u voorwerpen plaatst in, op of boven gemeentegrond die bestemd is voor de openbare dienst. Voorbeelden hiervan zijn: terrasjes van horecaondernemingen, steigers, reclameborden en containers (voor de opvang van bouwpuin).

  • Externe link: Geboorteaangifte

    U kunt de geboorte van uw kind digitaal aan ons doorgeven als: uw kind in Hardinxveld-Giessendam is geboren tenminste 1 van beide ouders de Nederlandse nationaliteit heeft u DigiD hebt (van beide ouders als zij niet getrouwd zijn en geen registratie partnerschap hebben) u een ondertekende geboorteverklaring van verloskundige of arts hebt u vóór de geboorte een akte van erkenning hebt laten opmaken, wanneer de ouders niet getrouwd zijn en geen registratie partnerschap hebben beide ouders in dezelfde gemeente wonen Online geboorteaangifte doen Wilt u toch langskomen om de geboorte van uw kind aan te geven? Maak dan een afspraak via 14 0184. U moet immers binnen 3 werkdagen na de geboorte de aangifte gedaan hebben. Afspraak maken Voor aangifte gaat u naar de gemeente waarin uw kind geboren is. Neem van beide ouders een geldig identiteitsbewijs mee. Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via 14 0184.  

  • Externe link: Melding voorgenomen huwelijk (in ondertrouw gaan)

    Het huwelijk is één van de mogelijkheden om de relatie met uw partner officieel vast te leggen. Gaat u trouwen? U kunt persoonlijk langsgaan bij de gemeente waar u gaat trouwen en een melding van uw voorgenomen huwelijk doen. Deze melding maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via t. 14 0184. Burgerlijk huwelijk Trouwen voor de gemeente wordt het burgerlijk huwelijk genoemd. Wilt u ook voor de kerk trouwen? Dan mag dit pas nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten. Kosten De melding voorgenomen huwelijk is gratis. Wel betaalt u de kosten voor het trouwen of registratie partnerschap en eventueel het (trouw)boekje.

  • Externe link: Wijktafels

    De Wijktafel is een platform voor bewoners van Hardinxveld-Giessendam en organisaties. Soms zichtbaar in de wijk met een tent en vaak actief op de achtergrond. Doelstelling De doelstelling is de gemeente mooier, gezelliger en veiliger te maken en naar elkaar om te zien. Een initiatief voor, door en van bewoners. Ambassadeurs Per buurt zijn actieve bewoners  het gezicht van de Wijktafels. De ambassadeurs zoeken contact, signaleren, vinden, verbinden en motiveren in de wijk. Ambassadeurs zijn geen hulpverleners maar brengen mensen bij elkaar om elkaar in de buurt te helpen. Waar nodig is, wijzen ze de weg naar professionele hulp en/ of openbare instanties. Ook ondersteunen ze initiatieven of activiteiten voor de buurt. Samenwerking Aan de wijktafels hebben de volgende partijen zich verbonden: Wijkbeheer van woningstichting Omnivera, de politie, Wijkbeheer van de gemeente Hardinxveld-Hardinxveld, zorgcentrum De Lange Wei, zorgstichting Waardeburgh en Stichting Welzijn Servanda. Zij pakken de signalen op en lossen knelpunten zo snel mogelijk op. Contact Om de ‘wijktafels’ van de buurtbewoners te laten zijn, zijn wij altijd opzoek naar mensen die zich in willen zetten voor hun wijk. Dit kan als ambassadeur maar ook als betrokken buurtbewoner. Wilt u meer informatie, heeft u ideeën voor uw wijk of wilt u zich aanmelden als ambassadeur? Neem dan contact op met de begeleider van de Wijktafel, Ellen Vissers. Dit kan via telefoon 0184 - 61 27 71 of via het e-mailadres e.vissers@servanda.nl.

  • Externe link: Rioolaansluiting aanvragen

    Moet uw (nieuwe) woning worden aangesloten op de riolering? De gemeente verzorgt de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw vanaf uw perceelgrens op het openbare rioolstelsel. Vraag online uw rioolaansluiting aan, of print en stuur of breng het ingevulde en ondertekende formulier naar de gemeente. Online rioolaansluiting aanvragen

  • Externe link: Vooroverleg voor bouwplan of bedrijfsplan

    Als u de haalbaarheid wilt onderzoeken van bouw- of bedrijfsplannen, dan kunt u een vooroverleg aanvragen bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u plannen heeft voor een bouwwerk of met een stuk grond. Vooroverleg is haalbaarheidsonderzoek Een vooroverleg is een haalbaarheidsonderzoek. Uw plan toetsen we aan wet- en regelgeving. Hieruit volgt een positief of negatief advies. Let op dat dit slechts een advies betreft en nog geen officiële toestemming.   Beoordelen wij uw plan positief? Dan kunt een omgevingsvergunning aanvragen of verzoek tot wijziging bestemmingsplan.  Als het plan niet past in het omgevingsplan wordt uw plan besproken aan de 'intaketafel' en/of 'omgevingstafel'. Op de intaketafel kijkt de gemeente of het plan binnen de regels past. Als het plan binnen de regels past, volgt de omgevingstafel. Daar kijken we samen met u verder hoe we het plan mogelijk kunnen maken. Het advies blijft een jaar geldig. Dit wil zeggen dat als u een omgevingsvergunning aanvraagt of bestemmingsplanprocedure start wij dit advies overnemen. Als u dit later doet, zal er opnieuw naar het plan worden gekeken. Er wordt dan een nieuw advies opgesteld dat misschien anders uit kan vallen.  Kosten Aan een vooroverleg zijn kosten verbonden. Intaketafel € 285 Omgevingstafel € 1028 Bij bouwkosten tot € 50.000 krijgt u een korting van 58%. Indienen verzoek/vooroverleg Conceptverzoeken/vooroverleggen kunt u alleen indienen via het Omgevingsloket. Meer informatie over het indieningsproces leest u op op het Informatiepunt leefomgeving. Meer informatie Neem dan contact op met het Klant Contact Centrum van de gemeente, t. 14 0184.  

  • Externe link: Toezicht en handhaving openbare ruimte

    Veiligheid en leefbaarheid in de openbare ruimte is voor de gemeente van groot belang. De handhavers van de gemeente leveren een belangrijke bijdrage aan het realiseren hiervan. Handhavers zijn buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) en worden ingezet bij de handhaving van o.a. de Wegenverkeerswet, Openbare Orde en Veiligheid, Wet Milieubeheer, Drank- en Horecawet, de Visserijwet, Precario en de Algemene Plaatselijke Verordening. Ze houden bijvoorbeeld controles op het foutief parkeren, loslopende en poepende honden, wijkveiligheid, verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval, reclame en uitstallingen. Bij overtredingen zijn zij bevoegd een boete op te leggen. De boa’s treden niet alleen handhavend op. Op straat zijn ze de oren en ogen van de politie en stellen zich dienstverlenend op en vormen een direct aanspreekpunt voor burgers, winkeliers en horeca-exploitanten. Hierdoor kunnen zij klachten, indien mogelijk, direct verhelpen of doorzetten naar de juiste instantie.

  • Externe link: Commissie voor de bezwaarschriften

    De commissie bezwaarschriften adviseert het college van burgemeester en wethouders. Vergaderingen zijn openbaar, belangstellenden kunnen geen spreekrecht aanvragen. Bent u het niet eens met een besluit van het college van burgemeester en wethouders? Dan kunt u bezwaar maken. De commissie voor de bezwaarschriften behandelt alle bezwaarschriften die burgers en bedrijven bij de gemeente indienen. De commissie werkt onafhankelijk van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De commissie adviseert het college van burgemeester en wethouders over de afhandeling van het bezwaar. Er is een informatiepagina over de bezwaarschriftprocedure beschikbaar. De commissie voor de bezwaarschriften bestaat uit: De Heer N. (Nico) van Eck (voorzitter) De heer mr. R.T.J. (Remco) van Halen (lid + plv voorzitter) De heer mr. J. (Jörgen) Geelhoed (lid) De heer mr. G. (Gerard) Zwerus (lid)  

  • Externe link: Reclamemateriaal verspreiden

    Zonder toestemming van de gemeente mag u geen reclamemateriaal verspreiden, zoals flyers en folders. Het verbod geldt niet voor huis-aan-huis of het aan huis bezorgen van drukwerk. Ontheffing Het college kan ontheffing verlenen van het genoemde verbod Kosten Voor het in behandeling nemen van de ontheffing worden legeskosten in rekening gebracht. Aanvraag U vraagt de vergunning aan bij de gemeente.  

  • Externe link: Stookontheffing

    Wilt u vuur stoken, zoals een kampvuur? Vraag dan een ontheffing aan.

  • Externe link: Trouwen en registratie partnerschap

    Wilt u trouwen in de gemeente Hardinxveld-Giessendam? Dan vragen we u om een afspraak te maken bij de gemeente via t. 14 0184. Dan kunt u onder andere een datum voor uw voorgenomen huwelijk vastleggen. Trouwen voor de gemeente wordt het burgerlijk huwelijk genoemd. Wilt u ook voor de kerk trouwen? Dan mag dit pas nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten. Afspraak De aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via  t. 14 0184.

  • Externe link: Verhuizen in of naar Hardinxveld-Giessendam

    Verhuist u naar of binnen deze gemeente? Dan moet u dat ook doorgeven aan deze gemeente. Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent. Dit kan door het verhuisformulier in te vullen met uw  DigiD. Bent u te laat met het doorgeven? Dan kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering, uw parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of uitkering. Verhuizing naar het buitenland Verhuist u vanuit de gemeente naar het buitenland? Dan moet u dit uiterlijk 5 dagen vóór uw vertrek doorgeven aan de gemeente. U doet dan aangifte van emigratie. Voor emigratie gelden andere regels. Op de website van de gemeente staat bij Verhuizen naar het buitenland vermeld wat u moet doen voor het doorgeven van emigratie aan de gemeente.

  • Externe link: Ondernemersplein en meldpunt overbodige regelgeving

    Alle informatie van de overheid voor ondernemers. Er is een pagina voor ondernemers in Hardinxveld-Giessendam en een meldpunt regelgeving. Ga naar het ondernemersplein

  • Externe link: Echtscheiding of einde geregistreerd partnerschap

    Uw echtscheiding of de beëindiging van uw geregistreerd partnerschap moet ingeschreven zijn bij de gemeente. U of uw advocaat moet de inschrijving regelen. Gaat het om echtscheiding? Dan regelt u dit bij de gemeente waar u getrouwd bent. Gaat het om de beëindiging van een geregistreerd partnerschap? Dan regelt u dit bij de gemeente waar uw geregistreerd partnerschap ingeschreven is. U hebt een uitspraak van de rechter nodig of een verklaring van uzelf en uw partner waarin staat dat u het geregistreerd partnerschap wilt beëindigen. De scheiding is pas definitief als deze stukken zijn ingeschreven bij de gemeente in de registers van de burgerlijke stand. Een huwelijk eindigt officieel als de rechter de echtscheiding uitspreekt. Uw advocaat kan hiervoor een verzoek indienen bij de rechter. Vragen u en uw partner samen de scheiding aan? Dan kunt u dezelfde advocaat kiezen. Bent u het niet met elkaar eens? Dan moet u ieder een eigen advocaat kiezen. Een geregistreerd partnerschap eindigt officieel door een uitspraak van de rechter of een verklaring van u en uw partner. Dit laatste kan alleen als u en uw partner het eens zijn. Een advocaat of notaris moet de verklaring ook ondertekenen. Hebt u samen gezag over minderjarige kinderen? Dan moet u het geregistreerd partnerschap ontbinden via de rechter. Afspraak maken Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente of mailt u naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Ons telefoonnummer is 14 0184.

  • Externe link: Bedrijfsactiviteiten wijzigen

    Geef het altijd aan de gemeente door als uw bedrijf de (werking van de) inrichting verandert. Bijvoorbeeld omdat u processen of activiteiten aanpast of uitbreidt. U moet dit vooraf melden bij de gemeente. Soms moet u zelfs een omgevingsvergunning hiervoor aanvragen. Gang van zaken Via Omgevingsloket online kunt u nagaan of u een omgevingsvergunning moet aanvragen of een melding moet doen. Dit hangt af van de soort verandering en hoeveel u verandert. U kunt de aanvraag of melding meteen online doen. Gebruik hiervoor eHerkenning. Geef bij uw aanvraag of melding het volgende aan: of u eerder een omgevingsvergunning hebt gekregen wat u wilt veranderen in uw bedrijf

  • Externe link: Aanvraag omgevingsvergunning

    Wanneer u werkzaamheden in, op of rondom uw woning of voor uw bedrijf wilt verrichten, dan heeft u mogelijk een omgevingsvergunning nodig of moet u een melding doen. Daarvoor gaat u naar het Omgevingsloket.  Op die website kunt u: Checken of u een vergunning- en meldingplicht heeft Alles in één keer online regelen De status van aanvragen volgen

  • Externe link: Erkenning kind

    Met de erkenning neemt u wettelijk het ouderschap op u. Daarvoor hoeft u niet per se de biologische ouder te zijn. Door erkenning: kan het kind uw achternaam krijgen ontstaat er een onderhoudsplicht tussen u en het kind kan het kind van u erven en andersom. De erkenning regelt u vóór of ná de geboorte. Afspraak De erkenning maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente. Ons telefoonnummer is 14 0184. Een e-mail sturen kan ook naar info@hardinxveld-giessendam.nl. Kosten De erkenning is gratis. Afhandeling Wij maken direct de erkenningsakte op.  

  • Externe link: Ondernemen aan huis

    Bent u een ondernemer die vanuit huis werkt of bent u van plan om een onderneming vanuit huis te starten? Wist u dat hier enkele voorwaarden voor zijn? Soms heeft u een vergunning nodig voor een onderneming aan huis. Op deze pagina kunt u zien wanneer dit het geval is.

  • Externe link: Stuurgroep Economische Visie

    Deze groep Stuurgroep Economische Visie is samengesteld nadat er groot aantal ondernemers en vertegenwoordigers van ondernemersorganisaties van gedachten wisselden over de toekomstvisie op de economie in Hardinxveld-Giessendam. Deze aanpak heeft geresulteerd in een Economische Visie. De samenwerking met ondernemers en andere gemeenten in de regio is een belangrijke voorwaarde voor de succesvolle implementatie van deze visie. Vandaar dat samen met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven de ambities uit de economische visie vertaald zijn in een concreet uitvoeringsprogramma. Hierin staat niet alleen wat ondernemers van de gemeente mogen verwachten, maar ook welke bijdrage het bedrijfsleven voor zichzelf ziet. Op die manier werken we samen aan het creëren van een duurzaam en concurrerend vestigingsklimaat in de gemeente én de regio. Door middel van deze commissie kan het bedrijfsleven haar stem laten horen en een constructieve bijdrage leveren aan het economische beleid van de gemeente. Omgekeerd kunnen vraagstukken die op de gemeente afkomen en het bedrijfsleven raken, via een vast platform op de agenda worden gezet. Daarnaast is er een economische visie opgesteld welke als doel heeft Samenwerking met ondernemers is een randvoorwaarde voor een succesvolle uitvoering van de economische visie. De stuurgroep komt in ieder geval 4 keer per jaar bij elkaar. Vanuit een georganiseerd netwerk kan dan tevens inhoud worden gegeven aan de profilering van het bedrijfsleven door middel van vaste communicatiemomenten. Hierbij kan worden gedacht aan de economische nieuwsbrief. De Stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers vanuit Ondernemend Hardinxveld, de Bedrijfskern, de Stichting Bedrijfsbeveiliging Hardinxveld-Giessendam, de Rabobank en het gemeentehuis. Leden stuurgroep Wethouder Jan Nederveen Roelf Polman (Rabobank) Peter Huizer (Bedrijfskern/ Bouw) Jan van Hunnik (ondernemend HG/ architect ) Teus Boerman (SBBHG/ logistiek) Jeroen van Woerkum ( Damen Shipyards / Maritiem) Gerard de Jong (gemeente Hardinxveld-Giessendam) Xanthine Jut (gemeente Hardinxveld- Giessendam) De Economische visie van de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

  • Externe link: Melding exploitatie bedrijf (milieumelding)

    Een bedrijf valt onder de Wet milieubeheer als het een inrichting is en als de activiteit is opgenomen in het inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer. Voor grote groepen bedrijven, die qua bedrijfsuitvoering en milieubelasting gelijksoortig zijn, heeft de rijksoverheid algemeen geldende voorschriften opgesteld. Een dergelijk voorschrift wordt ook wel Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) genoemd. Bedrijven die onder de algemeen geldende voorschriften vallen zijn onder meer detailhandelbedrijven, herstelinrichtingen voor motorvoertuigen, houtbewerkende bedrijven, horecabedrijven etc. U kunt volstaan met een melding, wanneer uw bedrijf onder een activiteiten besluit valt. U hoeft dan geen milieuvergunning aan te vragen. Waar kan ik checken of een melding nodig is? Doormiddel van het beantwoorden van de vragen in de Activiteitenbesluit Internet Module kunt u: checken of een vergunning of melding nodig is, inzicht krijgen in milieuregels en maatregelen, en online een melding Activiteitenbesluit indienen. Hoe dien ik een melding in? Een melding Voor het doen van een melding milieubeheer in door het formulier Meldingen Activiteitenbesluit in te vullen. Of u stuurt uw schriftelijke melding op aan: Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Postbus 550 3300 AN Dordrecht Telefoon 078 770 85 85 Fax  078 770 85 84 Website www.ozhz.nl Wanneer heb ik een meldingsplicht milieubeheer? U dient een melding in als u: een bedrijf wilt oprichten dat onder de werking van de Algemene Maatregel van Bestuur valt (AMvB) een bedrijf wilt veranderen dat onder de werking van de AMvB valt werkzaamheden, die onder een AMvB vallen, wilt wijzigen Voor bedrijfsmatige activiteiten is soms een milieuvergunning nodig. Valt u niet onder een AMvB, dan heeft u een vergunningsplicht. Hoe lang duurt het voor mijn melding is verwerkt? De doorlooptijd van een melding is 6 weken. Wat kost het indienen van een melding milieubeheer? Het indienen van een melding is gratis. Welke wetgeving is van toepassing? De volgende wetgeving is van toepassing: Wet Milieubeheer Activiteitenbesluit milieubeheer Waar kan ik meer informatie krijgen? Meer informatie vindt u op de website van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid.

  • Externe link: Reclame plaatsen

    Voor het plaatsen van bedrijfsreclame in de vorm van gevelborden die groter zijn dan 0,5 vierkante meter, gevelbakken, neonreclames, vlaggen, en zuilen e.d. heeft u van de gemeente een vergunning nodig. Voorwaarden U heeft een omgevingsvergunning nodig voor reclame-uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg en die u plaatst langs de openbare weg of in de open lucht . In sommige gevallen heeft u ook een omgevingsvergunning nodig om te bouwen. Dit is als de reclame-uiting bestaat uit een constructie van enige omvang (bijvoorbeeld een frame). De gemeente zal de aanvraag toetsen aan de zogenaamde redelijke eisen van welstand zoals aangegeven in de gemeentelijke welstandsnota. Dit betekent dat de reclame-uiting esthetisch moet passen in de omgeving en bij het gebouw waar het geplaatst is. Ook mag reclame geen hinderlijke vormen aannemen Gang van zaken U dient de aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van reclame tenminste acht weken voorafgaand aan het moment van plaatsing aan te vragen. Via Omgevingsloket kunt u online digitaal een omgevingsvergunning aanvragen. Gebruik hiervoor uw DigiD inlogcode.

  • Externe link: Omgevingsplan

    Hier vindt u informatie over het omgevingsplan in de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

  • Externe link: Ligplaatsvergunning aanvragen

    U mag niet zomaar met uw woonboot een ligplaats innemen. De gemeente bepaalt de plekken in het openbare water waar dit mag. Wilt u met een woonboot of ander vaartuig een ligplaats innemen? Dan vraagt u aan de gemeente of u een ligplaats mag gebruiken. Het kan zijn dat u hiervoor een vergunning moet aanvragen. Onze gemeente beschikt over 29 kleine ligplaatsen nabij de Peulensluis. Deze plaatsen zijn momenteel allemaal bezet. U kunt zich op de wachtlijst laten inschrijven indien u inwoner bent van onze gemeente.

  • Externe link: Sportaccommodaties

    Sportaccommodaties De Appelgaard en De Wielewaal De Appelgaard Bellefleur 1 3371 NA Hardinxveld-Giessendam De Wielewaal Cornelisweer 2 3371 PH Hardinxveld-Giessendam Contactpersoon voor de sportaccomodaties: De sporthalbeheerders. Telefoon: 0184-616320 E-mail: sporthal@hardinxveld-giessendam.nl Sportzaal reserveren Via het reserveringssysteem kunt u online een sportzaal huren.

  • Externe link: Grafsteen of gedenkteken plaatsen

    U mag bij een graf een aandenken plaatsen. Bijvoorbeeld een gedenkteken of een gedenkplaat. U hebt dan een vergunning nodig van de gemeente. Meestal vraagt de steenhouwer de vergunning voor u aan. U mag de vergunning ook zelf aanvragen. Geef bij de aanvraag de volgende informatie: de maten het soort materiaal de tekst bij welk graf u de steen of plaat wilt plaatsen uw gegevens (o.a. naam, adres, woonplaats) Wilt u een gedenkteken op een openbare plek plaatsen? Bijvoorbeeld voor een verkeersslachtoffer of slachtoffer van zinloos geweld? Dan hebt u toestemming nodig van de wegbeheerder. Vaak is dit de gemeente, maar dit kan ook Rijkswaterstaat, de provincie of het waterschap zijn. Direct regelen Voor het plaatsen van gedenkteken vult u onderstaand formulier in en stuurt u dit op naar het gemeentehuis. Aanvraag vergunning gedenkteken (pdf, 29 kB)

  • Externe link: Duurzaam bouwen

    Bij het bouwen van een woning kunt u te maken krijgen met duurzaam bouwen. Dit houdt in dat u bouwt op een milieuvriendelijke manier. Bijvoorbeeld door zuinig gebruik van energie, grondstoffen en ruimte en door beperking van afval. De gemeente wil graag dat er duurzaam wordt gebouwd, maar stelt het niet verplicht. Ze sluit hiervoor contracten af met de ontwikkelaars van nieuwe plannen. Gaat u zelf bouwen? Dan kan de gemeente eisen voor duurzaam bouwen in het koopcontract zetten.

  • Externe link: Afschrift/uittreksel akte van geregistreerd partnerschap aanvragen

    Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw akte van geregistreerd partnerschap nodig (uit de Burgerlijke Stand).  Bijvoorbeeld voor notariële zaken, voor het aanvragen van ontbinding van het geregistreerd partnerschap, of voor het omzetten van uw geregistreerd partnerschap in een huwelijk. U kunt alleen een afschrift aanvragen van: de akte van geregistreerd partnerschap van uzelf, of van de akte van geregistreerd partnerschap van uw partner, of van de akte van geregistreerd partnerschap van een inwonend kind, of van de akte van geregistreerd partnerschap van uw inwonende vader of moeder. De registratie van het partnerschap moet plaats hebben gevonden in: de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Als de partnerschapsregistratie in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de akte van geregistreerd partnerschap aanvragen bij die andere gemeente! Taalkeuze U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen. Aanvragen U vraagt een uittreksel geregistreerd partnerschap online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Wat heeft u nodig? Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: zekerheid dat de registratie van het partnerschap plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid datum en plaats van registratie partnerschap duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig: uw DigiD-inloggegevens de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA). Kosten Prijs: € 17,00 Online aanvragen U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl. Online afschrift akte geregistreerd partnerschap aanvragen

  • Externe link: Voor- of achternaam wijzigen

    U kunt uw voor- of achternaam wijzigen. Achternaam wijzigen Als u uw achternaam wilt veranderen, stuurt u hiervoor een verzoek naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Voornaam wijzigen Als u uw voornaam wilt wijzigen dan vraagt u dit, via een advocaat, aan bij de rechtbank. Na de beslissing op uw verzoek om (voor)naamswijziging, wijzigt de gemeente uw (voor)naam in de basisregistratie personen (BRP). Wij geven dit daarna door aan andere instanties. Aanpassen van documenten Is uw achter- of voornaam officieel gewijzigd? Dan moet uw gewijzigde naam op uw identiteitsbewijs staan. Vraag daarom een nieuw paspoort, Nederlandse identiteitskaart en/of rijbewijs aan. Lees hiervoor de informatie op de pagina Paspoort aanvragen. Meenemen Uw geldige identiteitsbewijs.

  • Externe link: Ontheffing Winkeltijdenwet

    In de Winkeltijdenwet zijn regels vastgesteld op welke tijden winkels open mogen zijn. Als u buiten de normale openingstijden open wilt zijn, dan kunt u, als winkelier of organisator van bijvoorbeeld beurzen of bijzondere verkopingen, ontheffing aanvragen.

  • Externe link: Leegstandsvergunning of tijdelijk verhuur woonruimte

    Voor het tijdelijk verhuren van een woning heeft u een vergunning nodig. U kunt deze vergunning aanvragen voor woningen die op de nominatie staan om gesloopt of gerenoveerd te worden. Ook woningen die bestemd zijn om verkocht te worden en die in afwachting daarvan leeg staan kunnen in aanmerking komen voor tijdelijke verhuur. Een leegstandsvergunning is een gemeentelijke toestemming om woonruimte tijdelijk te verhuren op grond van de Leegstandswet. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden voor het verkrijgen van een leegstandsvergunning. In Hardinxveld-Giessendam wordt een leegstandsvergunning verleend voor verhuur aan gezinnen met of zonder kinderen. Voor kamerverhuur wordt geen vergunning verleend. Let op: ook uw hypotheekverstrekker moet toestemming geven.

  • Externe link: Gladheidbestrijding

    Gedurende het winterseizoen strooit de gemeente op een aantal wegen binnen de gemeentegrens zout tegen gladheid. Het winterseizoen loopt van november tot en met maart. Het doel is onveilige verkeerssituaties die bij gladheid op kunnen treden zoveel mogelijk te voorkomen. Strooiroutes In het Gladheidsbestrijdingsplan ligt de prioriteit vast die de gemeente tijdens het strooien hanteert. Deze prioriteit is als volgt: doorgaande verbindings- en busroutes; wijkontsluitingswegen; doorgaande fietsroutes. De officiële strooiroutes voor de 3 strooivoertuigen van de gemeente. Evenals in voorgaande jaren kan bij lang aanhoudende gladheid worden besloten om ook buiten de strooiroutes de gladheid te bestrijden. Verantwoordelijkheden Uit het voorgaande is duidelijk dat niet overal gladheidbestrijding door de gemeente plaatsvindt. Woonstraten en voetpaden bijvoorbeeld zijn geen onderdeel van de centrale strooiroutes. Van weggebruikers wordt vanzelfsprekend verwacht, dat zij hun weggedrag aanpassen aan de omstandigheden. Dit houdt in dat weggebruikers onder winterse omstandigheden goed opletten en met voorzichtigheid aan het verkeer deelnemen. Daarnaast doet de gemeente graag een beroep op haar burgers om zelf 'het eigen stukje' van het voetpad voor de woning bij gladheid schoon te houden. Hierbij kunt u standaard keukenzout gebruiken, zoals u dat in de winkel aanschaft. Manier van gladheidbestrijding De gemeente strooit indien mogelijk 'preventief' ('nat'). Het voordeel van “preventief” strooien is, dat bij gladheid eerder kan worden uitgerukt. Hierdoor ligt het zout op de weg, voordat het glad wordt. Als de omstandigheden daarom vragen kan ervoor worden gekozen om 'curatief' ('droog') te strooien. Gladheidbestrijdingsplan 2024 (pdf, 602 kB)

  • Externe link: Afval aanbieden

    Bedrijven uit Hardinxveld-Giessendam kunnen voor het aanbieden van hun afval een overeenkomst sluiten met Reinigingsdienst Waardlanden. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Waardlanden via telelefoon 0183 ‑ 68 11 11 of e-mail info@waardlanden.nl. Naar de website van Waardlanden.

  • Externe link: Ventvergunning

    Verkoopt u producten of diensten op straat of aan de deur, zonder gebruik te maken van een vaste standplaats? Vraag dan een vergunning aan. Gaat het om gedrukte of geschreven stukken waarin gedachten of gevoelens staan? Dat is zonder vergunning toegestaan. Ventvergunning aanvragen Via de vergunningchecker gaat u na of u een vergunning moet aanvragen. U treft het aanvraagformulier aan, nadat u de check hebt gedaan. Let op dat u minimaal 8 weken voorafgaand een aanvraag hebt gedaan. Kosten en behandeltijd Behandeltijd vergunning: 8 weken Kosten vergunning: leges volgens de legesverordening Meer informatie Neem bij vragen contact op met Team veiligheid. t. 14 0184 e. teamveiligheid@hardinxveld-giessendam.nl  

  • Externe link: Bedrijfspanden/bedrijfskavels, huren of kopen

    De gemeente is eigenaar van bedrijfsterreinen in de gemeente. Soms kunt u een bedrijfsterrein of industrieterrein kopen van de gemeente. De gemeente kan hierbij wel eisen dat u zich aan bepaalde voorwaarden moet houden. Dit hangt af van het bestemmingsplan. Door het tekenen van een koopovereenkomst, wordt u eigenaar van het terrein. Gang van zaken Neem contact op met de gemeente. Geef aan wat u van plan bent met het terrein. Soms wil de gemeente een bedrijfsplan van u hebben.

  • Externe link: Ondernemersklankbord

    Als ondernemer heeft u vast wel eens behoefte aan een onpartijdig geluid. Ondernemersklankbord biedt ondernemers een klankbord en geeft onafhankelijk advies. Of het nu gaat om starten of verkopen, groeien of consolideren, reorganiseren of innoveren. Ondernemersklankbord

  • Externe link: Asbest verwijderen

    Asbest werd vroeger veel gebruikt als bouwmateriaal. Sinds 1994 is het verboden asbest te gebruiken. Als asbest breekt, verbrandt of afbrokkelt, komen kankerverwekkende stoffen vrij. Daarom moet u zich houden aan strenge regels als u asbest wilt verwijderen. Wilt u asbest verwijderen in of bij uw woning? Dan moet u dit altijd melden bij de gemeente. Ook als u bijvoorbeeld vergunningvrij mag (ver)bouwen, moet u het melden als hierbij asbest vrijkomt. Bent u niet de eigenaar van de woning, maar huurder? Neem dan eerst contact op met de verhuurder. Meer informatie Voor meer vragen en antwoorden kunt u terecht bij het Asbestverwijdering - Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).