Zoekresultaten 1 - 50 van 57 resultaten

  • Externe link: Adresonderzoek aanvragen

    Bij de gemeente staat iedereen ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, moet de gemeente een onderzoek starten. Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek.

  • Externe link: Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens bekijken op MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet, of niet meer? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd of heeft u een kind afgestaan ter adoptie? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór de adoptie of geslachtswijziging veranderen of weghalen.

    Na adoptie kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • Als u bent geadopteerd
      • uw naam
      • informatie over 1 of beide ouders
      • de bij adoptie verloren nationaliteit
      • adresgegevens van voor de adoptie
      • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie
    • Als u een kind heeft afgestaan ter adoptie
      • de gegevens van het kind

    Na geslachtswijziging kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner

  • Externe link: Eigen bijdrage rechtsbijstand en griffierechten

    Bij een rechtszaak horen (vaak hoge) kosten. Voor een aantal kosten is het mogelijk om een vergoeding te krijgen via de gemeente of via het Juridisch Loket. Het gaat dan om de kosten voor de eigen bijdrage van rechtsbijstand en het griffierecht.

  • Externe link: Gokautomaat plaatsen

    Wanneer u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.

    De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen.

    • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen twee speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten.
    • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen twee behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

    Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning aanvraagt bij het Externe link: Ministerie van Veiligheid en Justitie.

  • Externe link: Ouderschap ontkennen

    De wet gaat ervan uit dat de echtgenoot van de moeder ook de vader van haar kinderen is. Meestal is dat ook zo maar er zijn gevallen waarin het wettelijke vaderschap niet in overeenstemming is met de werkelijkheid. Het vaderschap ontkennen kan alleen als aangetoond wordt dat de man niet de biologische vader is. De moeder, de vader of het kind kunnen om deze reden het vaderschap ontkennen. Er moet dan wel aan een aantal andere voorwaarden worden voldaan. De ontkenning werkt terug tot aan de geboorte.

  • Externe link: Geboorteaangifte

    U heeft bij aangifte van uw gezamenlijke eerste kind een keuzemogelijkheid van de achternaam (geslachtsnaam) voor uw kind. Gekozen kan worden voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder Worden er meer kinderen geboren dan hebben deze dezelfde geslachtsnaam als de eerstgeborene.

    Van de geboorte van het kind wordt een authentieke akte opgemaakt die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Deze akte geeft de bewijskracht van de geboorte van een persoon. In de geboorteakte wordt ook melding gemaakt van de eventueel gedane naamskeuze. U kunt van de geboorteakte een afschrift ontvangen.

    Gecombineerde geslachtsnaam
    Vanaf 1 januari 2024 is een nieuwe wet ingegaan: Wet Invoering gecombineerde geslachtsnaam. Deze wet houdt in dat u bij uw eerste kind kunt kiezen voor een gecombineerde geslachtsnaam. Uiteraard kunt u ook blijven kiezen voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder. Let op! Dit is alléén mogelijk als 1 van de ouders de Nederlandse nationaliteit heeft.

    De keuze voor een geslachtsnaam wordt vastgelegd in een akte van naamskeuze. Hiervoor moeten beide ouders Externe link: op afspraak naar het gemeentehuis komen.

  • Externe link: Klacht over de gemeente indienen

    Als u vindt dat u niet juist behandeld bent door de gemeente, kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator. Onder gemeente wordt verstaan: een ambtenaar, een wethouder, een raadslid of de burgemeester. Uw gemeente is verplicht om uw klacht behoorlijk te behandelen.

    Zo moet uw gemeente schriftelijk de ontvangst van uw klacht bevestigen en moet de klacht binnen zes weken afgehandeld zijn. De wettelijke afhandeltermijn is 6 weken. De gemeente streeft ernaar om binnen 5 werkdagen de klacht af te handelen of met u afspraken te maken hoe de klacht wordt afgehandeld.

    Hoe werkt de klachtencoördinator?

    De klachtencoördinator is onafhankelijk en begeleidt de klachtenafhandeling. Uw klacht wordt doorgegeven aan de klachtaccount van de betrokken afdeling. Die zal vervolgens met u contact opnemen en u uitnodigen voor een gesprek. Daarna zal hij of zij volgens het principe van hoor en wederhoor op uw klacht reactie vragen aan de betrokken ambtenaar. Uiteindelijk zal de directeur of het College van Burgemeester en wethouders een besluit nemen.

    De meeste klachten kunnen worden opgelost als de betrokken ambtenaar of bestuurder op uw klacht heeft gereageerd. Soms is dat niet het geval. Dan wordt een zwaardere procedure in gang gezet. Deze procedure kent een meer formele afhandeling en staat beschreven in de door de gemeenteraad vastgestelde 'Klachtenverordening Oosterhout 2023'. De tekst daarvan kunt u  opvragen bij de klachtencoördinator. 

    Waarover kunt u een klacht indienen?

    • U bent niet fatsoenlijk te woord gestaan.
    • U wacht al te lang op afhandeling van uw zaak zonder dat u daarvoor een verklaring krijgt.
    • U heeft het gevoel dat er niet wordt geluisterd.
    • U heeft het idee dat u niet de juiste informatie heeft gekregen.
    • U voelt zich onheus bejegend. 

    Een klacht kan niet worden ingediend tegen:

    • een genomen besluit (hiertegen kunt u wel schriftelijk bezwaar maken) 
    • het algemene beleid van de gemeente 
    • politieoptreden
    • zaken die instanties/bedrijven betreffen waar de gemeente mee samenwerkt.

  • Externe link: Kansspel organiseren

    Organiseert u een kansspel zoals een loterij, bingo of rad van fortuin? Voor een loterij met prijzengeld tot € 4.500 vraagt u minimaal 8 weken van tevoren een vergunning aan bij de gemeente. Voor kleine kansspelen zoals een bingo of een rad van fortuin is een melding bij de gemeente voldoende. Doe dit minimaal 14 dagen van tevoren. Is de totale waarde hoger dan € 4.500 dan moet u een vergunning aanvragen bij de kansspelautoriteit.

    Let op: Het is niet toegestaan om in een horecagelegenheid een kansspel te organiseren. Dit is geregeld in artikel 14 van de Alcoholwet.

  • Externe link: Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen voor inwoner

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres.

    Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

    Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. 

    De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde. 

    Er zijn meerdere soorten uittreksels met verschillende gegevens. Het is belangrijk dat u weet welke gegevens u nodig heeft. Dan kan het juiste uittreksel gemaakt worden. 

    Wanneer u digitaal de aanvraag doet ontvangt u het uittreksel binnen 4 werkdagen per post.

  • Externe link: Voorlopige voorziening aanvragen

    Als u iets aanvraagt bij de gemeente, neemt de gemeente hierover een besluit. Bijvoorbeeld als u een aanvraag heeft ingediend voor een vergunning of subsidie. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente? Dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Wijst de gemeente uw bezwaar af? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank.

    Daarnaast kunt u een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening. Dit betekent dat u de rechtbank vraagt om het besluit tijdelijk niet uit te voeren. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen de vergunning die uw buren hebben gekregen voor het bouwen van een grote garage. Met een voorlopig voorziening voorkomt u dat op korte termijn de heiwerkzaamheden beginnen.

    Tegen sommige besluiten kunt u rechtstreeks bij de rechtbank uw beroep indienen. Zonder eerst een bezwaar in te dienen. Ook dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen.

  • Externe link: Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Nadat u getrouwd bent in het buitenland, moet u het huwelijk registreren in Nederland. Dit doet u bij de gemeente waar u bent ingeschreven.

    Voorwaarden:

    • De huwelijksakte is gelegaliseerd of is voorzien van een apostillestempel. 
    • Legalisatie of apostille is niet nodig als het land bevoegd is internationale aktes af te geven.
    • Als er geen internationale aktes afgegeven worden in het land en de huwelijksakte is niet opgemaakt in het Nederlands, Engels, Duits of Frans moet u het document in Nederland laten vertalen door een beëdigd vertaler.
    • Als u of uw partner (of beide) niet de Nederlandse nationaliteit hebben en geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, kan een Externe link: verklaring geen schijnhuwelijk nodig zijn. Deze kunt u vinden onder het kopje formulieren.

  • Externe link: Schadevergoeding vragen aan de gemeente

    Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen (aansprakelijkstelling).

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Levensverzekeraars of pensioenfondsen kunnen u vragen een bewijs van in leven zijn/attestatie de vita af te geven. Dit is een verklaring van de gemeente waaruit blijkt dat u in leven bent. 

    Wanneer heb ik dit nodig?
    Het bewijs van in leven zijn/attestatie de vita kan noodzakelijk zijn voor bijvoorbeeld een uitkering van een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij.

    Wat is het?
    Het is een document waarin staat vermeld dat u in leven bent. Het bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) en is bestemd voor gebruik in Nederland. De attestatie de vita is een internationaal document dat u kunt gebruiken in het buitenland.

    Wat zijn de uitzonderingsregels?
    U kunt het uittreksel alleen verkrijgen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U kunt iemand machtigen om het document voor u af te halen. Wanneer u echter niet in Nederland staat ingeschreven, moet u het document zelf ophalen. De ambtenaar die het bewijs van in leven zijn/attestatie de vita afgeeft, moet in dat geval kunnen constateren dat u nog in leven bent.




     

  • Externe link: Zienswijze indienen

    U kunt alleen een zienswijze indienen op een besluit dat de gemeente nog moet nemen. In de bekendmaking, die u kunt vinden op www.overheid.nl, staat vermeld of het mogelijk is om een zienswijze in te dienen. Bent u het niet eens met een genomen besluit? Dan kunt u een Externe link: bezwaarschrift indienen.

  • Externe link: Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien Externe link: welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Externe link: Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Gebouw of grond met voorkeursrecht verkopen

    Wilt u uw huis of grond verkopen? Soms heeft de gemeente voorkeursrecht op een huis of een stuk grond. Dit betekent dat de gemeente voorrang heeft om dit te kopen. U moet uw huis of grond dan eerst aan de gemeente aanbieden. De gemeente kan voorkeursrecht krijgen op gebouwen en grond waarvoor een nieuwe bestemming is vastgelegd.

    U kunt de gemeente vragen om uw gebouw of grond toch niet te kopen, als u daarvoor een goede reden heeft. De gemeente hoeft niet met uw verzoek akkoord te gaan. Is uw bedrijf of onderneming onderdeel van uw grond of gebouw? Dan mag u eisen dat de gemeente hiermee rekening houdt bij de verkoop. De gemeente moet dan alle onderdelen van het bedrijf kopen. Worden u en de gemeente het niet eens over de verkoop? Dan kunt u de gemeente vragen om een prijsvaststellingsprocedure. Daarbij bepaalt de rechter de prijs.

    Heeft de gemeente het voorkeursrecht? Dan is de gemeente meestal toch niet verplicht om uw grond of gebouw te kopen. Besluit de gemeente niet te kopen? Dan mag u aan iemand anders verkopen.

  • Externe link: Verhuizen binnen Nederland

    Momenteel geen abstract beschikbaar

  • Externe link: Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast.

    Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan zorgt de gemeente dat de overledene begraven wordt.

     

  • Externe link: Melding voorgenomen huwelijk

    Externe link: https://www.oosterhout.nl/trouwen-en-partnerschap/trouwen-of-partnerschap-registreren/zelf-een-trouwlocatie-kiezenWanneer u gaat trouwen, moet u hiervan een melding maken. Het maken van een melding kan op zijn vroegst 1 jaar tot uiterlijk 2 weken voor uw trouwdag. De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen. Krijgt u toestemming, dan kunt u met elkaar trouwen.

    Meer informatie over trouwen in de gemeente Oosterhout kunt u vinden op de pagina Externe link: Trouwen en partnerschap. Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland trouwen? Lees dan de informatie op de pagina Externe link: Huwelijksaangifte (ondertrouw) voor nederlanders in het buitenland.

    Wat als u een niet- Nederlandse nationaliteit heeft, u in het buitenland heeft gewoond of u bent er geboren?
    In dat geval gelden er bijzondere regels. Ook als u in het buitenland heeft gewoond, zelfs voor een korte periode, of als u niet in Nederland bent geboren, dan heeft u vaak andere documenten nodig. Neem voor meer informatie hierover op tijd Externe link: contact met de gemeente op. Dit in verband met de soms lange procedures die in ieder land anders zijn.

    Woont u beiden niet in Oosterhout, maar wilt u wel in Oosterhout trouwen of uw partnerschap laten registreren?
    Dat kan. U maakt een Externe link: melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap in de gemeente waar u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap wilt laten plaatsvinden.

    Bent u beiden vanaf de geboorte woonachtig in Nederland?
    Dan heeft u geen afschrift geboortakte en uittreksel Basisregistratie Personen nodig bij het in ondertrouw gaan. 

    Huwelijkssluiting
    De huwelijkssluiting: dit is het moment van het daadwerkelijk 'trouwen'. U kunt op meerdere Externe link: locaties in de gemeente Oosterhout trouwen. Het is zelfs mogelijk te trouwen in een locatie die uw eigen voorkeur heeft. Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Neem voor meer informatie hierover op tijd Externe link: contact met de gemeente op. U kunt samen met de ambtenaar van de Burgerlijke Stand bespreken hoe de inhoud van de huwelijkssluiting eruit gaat zien.

    Kosten
    Aan de melding zelf zijn geen kosten verbonden. Wel komen de kosten van eventuele uittreksels en afschriften voor rekening van het bruidspaar indien. Informeer bij de gemeente of u deze documenten nodig heeft. Dit is niet altijd het geval. Externe link: Klik hier voor een overzicht van diverse kosten van een huwelijksvoltrekking/ceremonie op diverse locaties.

    Tolk
    Wanneer bruid of bruidegom niet de Nederlandse taal verstaan en/of spreken, wordt altijd gebruik gemaakt van een tolk van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland. De hieruit voortvloeiende kosten worden aan het bruidspaar doorberekend. Het is de bedoeling dat de kosten voor het huwelijk worden betaald ten tijde dat men melding doet.

  • Externe link: Geslacht op geboorteakte wijzigen

    Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. U kunt dit laten wijzigen: van man naar vrouw, of van vrouw naar man. U heeft hiervoor een Externe link: deskundigenverklaring nodig. 

    Voelt u zich geen man of vrouw? En wilt u geen M of V maar een X op uw geboorteakte? Dit is nog niet geregeld in de wet. U moet hiervoor naar de rechter. Op de site van transgenderinfo.nl vindt u meer informatie over Externe link: de procedure.

    Bij het doorgeven van de geslachtswijziging geeft u meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken.

    Na de wijziging van uw geboorteakte:

    • kunt u nieuwe reisdocumenten en een nieuw rijbewijs aanvragen
    • staat de aanpassing in diverse administraties van de overheid
    • krijgt iedereen op uw persoonslijst bericht van de aanpassing. Dit zijn uw ouders, eventuele (ex-)partner en kinderen. U kunt met de gemeente een termijn afspreken voor het versturen van dit bericht.

    Staat u in de geboorteakte van uw kind nog genoemd als ‘moeder uit wie het kind is geboren’? En heeft u uw geslacht in uw eigen geboorteakte laten wijzigen? U kunt dan uw vermelding in de geboorteakte van uw kind laten wijzigen in ‘ouder uit wie het kind is geboren’.

    U kunt uw veranderde geslachtsvermelding ook laten aanpassen in de akte van erkenning van het kind, akte van erkenning van de ongeboren vrucht en akte van ontkenning van het vaderschap of moederschap.

  • Externe link: Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen inwoner

    Elke burger kan bij de gemeente een uittreksel burgerlijke stand aanvragen. De burgerlijke stand is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (zogenaamde rechtsfeiten) in het leven. U kunt daarbij denken aan gebeurtenissen zoals: geboorte, overlijden, huwelijk, echtscheiding en partnerschapsregistratie. Op een uittreksel van burgerlijke stand wordt zo´n rechtsfeit vermeld. Naast een uittreksel kunt u ook een afschrift van de burgerlijke stand krijgen (dit is een gewaarmerkte fotokopie). Een afschrift kunt u krijgen voor bijvoorbeeld stamboomonderzoek.

    Doet u de aanvraag digitaal, dan stuurt de gemeente dit binnen 4 dagen per post naar u toe.

    Voorwaarden

    Een uittreksel burgerlijke stand kunt u aanvragen als u kunt aantonen daarbij ´gerechtvaardigd belang´ te hebben. Heeft het uittreksel betrekking op uzelf, dan is dit belang vaak duidelijk aanwezig. Als u een uittreksel over een andere persoon aanvraagt, heeft u vaak een document nodig waaruit het gerechtvaardigd belang van uw aanvraag blijkt. Personen die een gerechtvaardigd belang kunnen hebben, zijn:

    • Personen op wie de akte betrekking heeft.
    • Een gemachtigde van deze personen.
    • Kinderen of ouders van de persoon waarop de akte betrekking heeft.
    • De erfgenamen.
    • De echtgenoot of echtgenote.
    • De geregistreerde partner.
    • De wettelijk vertegenwoordiger.
    • Degene die het nodig heeft in het kader van een gerechtelijke procedure.
    • Degene die het nodig heeft in verband met een huwelijkssluiting/partnerschapsregistratie

    Voorbeelden van een uittreksel zijn:

    • Een uittreksel uit het geboorteregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is geboren.
    • Een uittreksel uit het huwelijks/echtscheidingsregister (partnerregistratie). Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is getrouwd, gescheiden e.d.
    • Een uittreksel uit het overlijdensregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand overleden is. Als u bijvoorbeeld wilt hertrouwen en uw vorige partner is overleden, dan heeft u een uittreksel van overlijden nodig.

    Basisregistratie personen

    Het uittreksel burgerlijke stand wordt vaak verward met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP), waarin de gemeente verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. U kunt een uittreksel uit de Basisregistratie personen alleen verkrijgen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven.

  • Externe link: Vaststelling van het ouderschap

    Als de moeder van een kind getrouwd is, dan wordt haar echtgenoot de vader van het kind. Dit geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Bij lesbische stellen wordt de partner de duomoeder van het kind. Het kind moet dan verwekt zijn door kunstmatige bevruchting met behulp van een anonieme zaaddonor.

    Is het niet duidelijk wie de biologische ouder van een kind is? Dan kan de rechtbank dit vaststellen.

  • Externe link: Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag
    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Let op: door het kind te erkennen, heeft de vader of duomoeder nog geen ouderlijk gezag. Ouderlijk gezag vraagt u apart aan.

    Voogd
    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

     

     

  • Externe link: Beroepschrift indienen

    U kunt tegen veel besluiten van de gemeente een bezwaarschrift indienen. De gemeente beslist over uw bezwaar. Als u het niet eens bent met die beslissing, kunt u in beroep gaan. In de beslissing die u van de gemeente ontvangt, staat waar u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank.

    Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting. Tijdens de rechtszitting kunt u mondeling toelichten waarom u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar. U mag dit ook door uw advocaat of iemand die u machtigt laten doen.

  • Externe link: Gemeentegrond gebruiken voor agrarische activiteiten

    De gemeente verhuurt, verkoopt en verpacht grond voor agrarisch gebruik. Wilt u grond van de gemeente gebruiken voor uw agrarische bedrijf? Dan heeft u toestemming nodig van de gemeente. Verkoop kan alleen als de gemeente geen belangstelling meer heeft voor de grond. Krijgt u toestemming, dan kan de gemeente extra voorwaarden stellen aan het gebruik van de gepachte, gehuurde of gekochte grond.

  • Externe link: Verklaring aanvragen om te trouwen in het buitenland

    Gaat u trouwen in het buitenland? En vraagt het land waar u wilt trouwen om bewijs dat u daar mag trouwen? Dan kunt u daarvoor een document aanvragen bij de gemeente. U kunt kiezen uit twee soorten documenten: een verklaring van huwelijksbevoegdheid en een verklaring van ongehuwdheid. Een verklaring van ongehuwdheid heet soms ook een verklaring over de burgerlijke staat.

    Welk document u nodig heeft, hangt af van het land waarin u gaat trouwen. Externe link: Kijk op Nederlandwereldwijd.nl welk document u nodig heeft.

    Heeft u het document nodig in een andere taal? Vraag dan ook om een meertalig modelformulier. Een meertalig modelformulier is alleen geldig binnen de EU. Voor gebruik buiten de EU moet u het document laten vertalen.

    Externe link: Soms moet u ook het document laten legaliseren. Daarmee bewijst u dat het document echt is. Externe link: U kunt dat online regelen.

    Let op: een verklaring van huwelijksbevoegdheid of een verklaring van ongehuwdheid staan alleen op naam van de aanvrager. Uw partner moet er dus óók een aanvragen.

    De verklaringen zijn beide 6 maanden geldig.

  • Externe link: Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

    U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

    Indien u gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft moet er door u en door uw partner een handtekening worden gezet op het formulier.

    Maak Externe link: direct een afspraak voor het legaliseren van uw handtekening en kies de optie "uittreksels/afschriften" in de afsprakenkalender.

  • Externe link: Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een scheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel.

  • Externe link: Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). U schrijft zich in bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit noemen we een ‘eerste inschrijving’. Zo krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit BSN heeft u bijvoorbeeld nodig als u in Nederland wilt werken of als u een bankrekening in Nederland wilt openen.

    Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

  • Externe link: Andere achternaam gebruiken

    U kunt een Externe link: Verzoek wijziging naamgebruik indienen, als u wilt worden aangeduid met de achternaam van uw echtgenoot/echtgenote/partner. Het gaat om de naam die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt door overheidsinstanties.

    De eigen geslachtsnaam verandert niet, maar alleen de naam waarmee u voortaan wilt worden aangeschreven. Op officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs, staat altijd uw eigen naam, eventueel aangevuld met de achternaam van echtgenoot/echtgenote/partner.

  • Externe link: Gebruik gemeentegrond/roerende zaken opslaan (container, steiger,hijskraan, bouwkeet enz.)

    Momenteel geen abstract beschikbaar

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    U heeft een briefadres nodig als u:

    • Dakloos bent.
    • Nog niet in uw nieuwe woning kunt.
    • In een zorginstelling woont.
    • In de gevangenis zit.
    • Korter dan 8 maanden naar het buitenland gaat en een adres in Nederland wilt houden.

    U kunt voor een briefadres het adres van familie, vrienden of kennissen gebruiken.

    Wilt u een briefadres aanvragen dat niet in de gemeente Oosterhout is? Vraag het briefadres dan aan bij de gemeente waar het adres onder valt.

    Briefadres bij familie, vriend of kennis

    Zorg dat de hoofdbewoner van het adres u schriftelijk toestemming geeft. Dit vult u in op het aanvraagformulier briefadres. Stuur ook een kopie mee van een identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.

    Een briefadres moet altijd een bestaand adres zijn en kan dus geen postbus zijn. De hoofdbewoner van het betreffende adres moet voor uw inschrijving op zijn adres schriftelijk toestemming te geven. Na het inleveren van de benodigde formulieren wordt er een besluit genomen of u voor een briefadres in aanmerking komt. Daarvan krijgt u schriftelijk bericht.

    LET OP: het kan maximaal 8 weken duren tot u hoort of u een briefadres krijgt. Soms vraagt de gemeente om extra gegevens. U kunt ook worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. 

  • Externe link: Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen ondernemer

    Een ondernemer kan bij de gemeente een uittreksel burgerlijke stand aanvragen. De burgerlijke stand is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (zogenaamde rechtsfeiten) in het leven. U kunt daarbij denken aan gebeurtenissen zoals: geboorte, overlijden, huwelijk, echtscheiding en partnerschapsregistratie. Op een uittreksel van burgerlijke stand wordt zo´n rechtsfeit vermeld. Naast een uittreksel kunt u ook een afschrift van de burgerlijke stand krijgen (dit is een gewaarmerkte fotokopie).

    Voorwaarden

    Een uittreksel burgerlijke stand kunt u aanvragen als u kunt aantonen daarbij ´gerechtvaardigd belang´ te hebben. Als u een uittreksel over een andere persoon aanvraagt, heeft u vaak een document nodig waaruit het gerechtvaardigd belang van uw aanvraag blijkt. Personen die een gerechtvaardigd belang kunnen hebben, zijn:

    • Personen op wie de akte betrekking heeft.
    • Een gemachtigde van deze personen.
    • Kinderen of ouders van de persoon waarop de akte betrekking heeft.
    • De erfgenamen.
    • De echtgenoot of echtgenote.
    • De geregistreerde partner.
    • De wettelijk vertegenwoordiger.
    • Degene die het nodig heeft in het kader van een gerechtelijke procedure.
    • Degene die het nodig heeft in verband met een huwelijkssluiting/partnerschapsregistratie

    Voorbeelden van een uittreksel zijn:

    • Een uittreksel uit het geboorteregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is geboren.
    • Een uittreksel uit het huwelijks/echtscheidingsregister (partnerregistratie). Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is getrouwd, gescheiden e.d.
    • Een uittreksel uit het overlijdensregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand overleden is. Als u bijvoorbeeld wilt hertrouwen en uw vorige partner is overleden, dan heeft u een uittreksel van overlijden nodig.

  • Externe link: Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Gaat u in Nederland werken of studeren? Dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer krijgt u wanneer u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft.

    • Woont u langer dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. U krijgt dan een BSN. Dit is uw persoonlijke nummer dat u gebruikt bij contact met de Nederlandse overheid.
    • Woont u niet of korter dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij Externe link: een aantal gemeenten in Nederland. U krijgt ook dan een BSN.

    Bent u werkgever en komt er een groep werknemers naar Nederland om bij u te werken? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. 19 Nederlandse gemeenten hebben een loket Registratie Niet-ingezetenen (RNI). Neem contact op met Externe link: één van deze gemeenten als u iets wilt regelen in de RNI. 

    Woont u op de Nederlandse Antillen en Externe link: vraagt u studiefinanciering aan bij DUO voor een opleiding in Nederland? Dan krijgt u een BSN wanneer DUO uw aanvraag heeft verwerkt. Zo kunt u al dingen regelen voordat u naar Nederland komt. U moet zich in Nederland nog wel Externe link: inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.

  • Externe link: Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Een dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. Deze boete kan de gemeente krijgen als zij te laat is met het nemen van een beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is.

  • Externe link: Verklaring afleggen over uw persoonsgegevens

    Van een officiële gebeurtenis in het buitenland moet u de officiële documenten aanleveren bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u in het buitenland getrouwd bent of daar een kind heeft gekregen.

    Kunt u deze documenten niet aanleveren? Dan is het soms mogelijk om een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Hierna zal de gemeente de gegevens alsnog opnemen in de Basisregistratie Personen (BRP). Of u kiest voor de eed of de belofte, is afhankelijk van uw levensovertuiging. De gemeente controleert uw verklaring in andere registers als dit mogelijk is.

    Het is strafbaar om onder ede of belofte onjuiste informatie door te geven.

  • Externe link: Verzoek geheimhouding persoonsgegevens

    Basisregistratie Personen (BRP)

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente Oosterhout. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. 

    Welke instanties krijgen mijn gegevens?

    Wilt u weten welke (overheids)instanties uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Externe link: Wiekrijgtmijngegevens.nl.

    Geheimhouding persoonsgegevens

    Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om Externe link: geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen.Bij verhuizing naar een andere gemeente hoeft u deze geheimhouding niet opnieuw aan te vragen.

    Uitzonderingen

    Er zijn een aantal instanties die voor specifieke doeleinden uw gegevens wel mogen opvragen. Geheimhouding van uw gegevens is onder bepaalde omstandigheden dan ook niet mogelijk. Wanneer de gemeente een verzoek tot informatie ontvangt, wordt er eerst zorgvuldig beoordeeld of het doel van de aanvraag rechtmatig is, en of de aanvrager bevoegd is om de gevraagde informatie te ontvangen.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap beëindigen

    Voor het beëindigen van een geregistreerd partnerschap gaat u naar een notaris of advocaat. In sommige gevallen moet u met uw advocaat naar de rechter. Het geregistreerd partnerschap is pas beëindigd nadat het is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

    Een geregistreerd partnerschap eindigt ook als:

    • u het geregistreerd partnerschap laat omzetten in een huwelijk
    • 1 van beiden komt te overlijden of langdurig wordt vermist

  • Externe link: Achternaam voor uw kind kiezen

    U kunt kiezen of uw eerste kind de achternaam van de moeder of de vader krijgt. U kunt uw eerste kind ook twee achternamen geven. Van elke ouder één naam. De volgorde maakt niet uit. Elk volgend kind uit dezelfde relatie krijgt dezelfde achternaam of achternamen als het eerste kind.

    U bent getrouwd of heeft een geregistreerd partnerschap

    Uw kind krijgt automatisch de achternaam van vader. Als u dat wilt, hoeft u niets door te geven. Wilt u uw kind de achternaam van de moeder geven, of een combinatie van de achternamen van de moeder en de vader? Dan moet u dat doorgeven.

    U bent niet getrouwd en heeft geen geregistreerd partnerschap

    Uw kind krijgt automatisch de achternaam van de moeder. Wilt u het kind de naam van de vader geven? Of een combinatie van de achternamen van de moeder en van de vader? Dan moet de vader het kind hebben erkend. Een kind erkennen en een achternaam kiezen kan tegelijkertijd.

    Heeft het kind twee moeders of twee vaders? Of adopteert u een kind? Kijk dan op Externe link: Rijksoverheid.nl voor de regels.

    Naamskeuze voor kinderen door ouders

    Als het om de voornaam gaat, zijn de ouders in principe vrij om te kiezen. De belangrijkste beperking is, dat het geen onbehoorlijke namen mogen zijn. Kiezen de ouders niet, dan geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand het kind een voornaam. Wilt u uw voornaam laten veranderen, dan moet u hiervoor contact op te nemen met een advocaat. De advocaat legt uw verzoek voor aan de rechtbank.

  • Externe link: Voornaam of achternaam wijzigen

    Wilt u uw achternaam veranderen? De aanvraag hiervoor kunt u niet bij de gemeente indienen. U moet een verzoek doen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Hiervoor gebruikt u een speciaal aanvraagformulier. Om in Nederland uw voornaam te wijzigen moet u de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt de wijziging niet zelf aanvragen; u moet een advocaat nemen. Een advocaat dient een verzoek voor u in bij de rechtbank.

  • Externe link: Huisverbod

    De burgemeester mag iemand een tijdelijk huisverbod opleggen. Dit kan als er huiselijk geweld is gepleegd of vermoedelijk gepleegd gaat worden. Of als er een sterk vermoeden is dat er in een gezin kinderen mishandeld worden. De burgemeester overlegt in dat geval met Veilig Thuis.

    Het huisverbod is bedoeld als afkoelingsperiode. Tegelijkertijd komt de hulpverlening op gang. De persoon met het huisverbod en de gezinsleden of huisgenoten krijgen hulp. De burgemeester kan het huisverbod intrekken als de uithuisgeplaatste de hulpverlening accepteert. Het gevaar voor herhaling moet dan wel kleiner zijn.

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Wanneer u solliciteert naar een functie, waarbij wordt gewerkt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen (bijvoorbeeld kinderen), kan uw werkgever vragen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG).
    Voor sommige functies zoals onderwijzer en taxichauffeur is de verklaring zelfs bij wet verplicht gesteld.

    Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) wordt afgegeven als er over de aanvrager in de afgelopen vier jaar geen informatie in de justitiële documentatie terecht is gekomen. Daarop zijn twee uitzonderingen. De aanvrager heeft in die vier jaar enige tijd in de gevangenis doorgebracht of er is in het verleden sprake geweest van een zedendelict. Indien een aanvrager in de vier jaar voor de aanvraag wel in de justitiële documentatie voorkomt, vindt er vervolgonderzoek plaats.

    Een VOG kan worden gevraagd voor werkrelaties of daarmee gelijkstaande contacten. Onder een werkrelatie wordt ook verstaan het verrichten van werkzaamheden voor een Externe link: vereniging of vrijwilligersorganisatie. Dit kan zowel betaald als onbetaald zijn. Bij een zogenoemde VOG-aanvraag wordt onderzoek gedaan naar het strafrechtelijk verleden van een natuurlijk persoon of een rechtspersoon.
    Of er sprake is van relevante antecedenten waardoor een VOG niet kan worden afgegeven, wordt bepaald door de relatie die er is tussen de strafbare feiten en de werkzaamheden of functie die de betrokkene gaat vervullen.

    Waar vraag ik een VOG aan?

    U kunt een VOG op drie manieren Externe link: aanvragen.

    U kunt een afspraak maken om een Verklaring omtrent het Gedrag aan te komen vragen.

    Termijn van beslissing
    Binnen twee tot maximaal vier weken na ontvangst van uw aanvraag wordt een beslissing op uw aanvraag genomen. Met vragen over de voortgang van uw aanvraag kunt u contact opnemen met COVOG.

    COVOG
    Postbus 16115
    2500 BC Den Haag
    Telefoon: (088-9982200)
    E-mail: frontdesk.dbz@minjus.nl
    Internet: Externe link: justitie

  • Externe link: Woonwagen of woonwagenstandplaats

    Wilt u een woonwagenstandplaats of een woonwagen huren? Dan kunt u zich inschrijven bij Externe link: Thuisvester. Heeft u al een woonwagenstandplaats en u wilt gaan bouwen of verbouwen? Dan vraagt u een omgevingsvergunning aan bij het Externe link: Omgevingsloket.

  • Externe link: Opnieuw inschrijven in Nederland

    U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente. Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een ‘Externe link: eerste inschrijving’.

  • Externe link: Een gebouw van de gemeente gebruiken

    De gemeente verhuurt gebouwen aan culturele instellingen en welzijnsinstellingen. U maakt met de gemeente afspraken over het gebruik van het gebouw.

    Het is ook mogelijk om een eenmalige activiteit zoals een evenement of een tentoonstelling te organiseren. U moet soms speciale maatregelen nemen of een vergunning aanvragen.

  • Externe link: Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen ondernemer

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Er kan een kopie van deze gegevens opgevraagd worden. Dit heet een uittreksel. Hierop staat de naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres.

    Er zijn meerdere soorten uittreksels met verschillende gegevens. Het is belangrijk dat u weet welke gegevens u nodig heeft. Dan kan het juiste uittreksel gemaakt worden. 

  • Externe link: Een kind erkennen en achternaam kiezen

    U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.

    U mag maar 1 naam kiezen voor het kind. Heeft uw kind niet de Nederlandse nationaliteit, maar wel 1 of meer buitenlandse nationaliteiten? Dan gelden de Externe link: buitenlandse regels. Dan kan uw kind misschien wel een dubbele achternaam krijgen.

    Als u een kind erkent, betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag krijgt. Zonder ouderlijk gezag mag u niets beslissen voor het kind. Externe link: U vraagt ouderlijk gezag aan via de website Rechtspraak.nl.

    Ouderlijk gezag vanaf 2023

    Als u het kind erkent na 1 januari 2023 heeft u beiden automatisch gezamenlijk het ouderlijk gezag. Ook als u ongehuwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft afgesloten. U hoeft het gezag niet langer samen aan te vragen bij de rechtbank. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer Externe link: informatie over de wijziging vanaf 1 januari 2023

    Is het kind voor 1 januari 2023 erkend dan moet u het gezamenlijk gezag wel regelen. Op de website van de Rechtspraak staat meer Externe link: informatie over het aanvragen van het ouderlijk gezag.

  • Externe link: Huwelijksaangifte (ondertrouw) voor nederlanders in het buitenland.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan.

  • Externe link: Aangifte doen van een doodgeboren kindje en inschrijven in de BRP

    Het verliezen van een kind veroorzaakt een groot verdriet. Aangifte doen bij de gemeente kan misschien helpen bij het verwerken hiervan. En u heeft dan een officieel bewijs dat uw kind heeft bestaan.

    Aangifte doen van een doodgeboren kind is niet verplicht als de zwangerschap minder dan 24 weken heeft geduurd. Duurde de zwangerschap 24 weken of meer? Dan moet uw kindje een begrafenis of crematie krijgen en is aangifte doen wel verplicht.

    U doet aangifte in de gemeente waar uw kindje is geboren.

    Inschrijven in de BRP

    U kunt uw kindje ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP). Dan staan de gegevens van uw kindje bij uw persoonlijke gegevens in de BRP, bijvoorbeeld op MijnOverheid.nl. Het maakt niet uit hoelang de zwangerschap heeft geduurd of hoelang geleden de geboorte was.

    U registreert uw kindje in de gemeente waar u woont. U kunt dit verzoek alleen voor uzelf doen en niet voor de andere ouder.

    Voornaam op bestaande aktes laten zetten

    Is er al een akte van uw kindje, zoals een ‘akte van geboorte (levenloos)’? Maar staat daar nog geen voornaam op? De gemeente kan dan alsnog een voornaam op de akte zetten.