Zoekresultaten 1 - 50 van 61 resultaten

  • Externe link: Naamgebruik wijzigen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht

    Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? U kunt bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV etc. aangeschreven wilt worden. U kunt het wijzigen van uw naamgebruik online regelen. U heeft DigiD nodig.  Let op: het wijzigen van uw naamgebruik is wat anders dan het wijzigen van uw naam. U kunt kiezen voor: Uw eigen achternaam De achternaam van uw partner Uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner De achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Naamgebruik wijzigen Goed om te weten Wij geven de achternaam die u gekozen heeft door aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en de SVB (Sociale Verzekeringsbank). U moet zelf instanties, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, laten weten dat uw achternaam veranderd is. U kunt ook een afspraak maken om uw naamgebruik te wijzigen. Neem geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) mee naar de afspraak. Kosten Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Exploitatievergunning horeca

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-10-17 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Wilt u een horecabedrijf beginnen, zoals een café, hotel, snackbar of sportkantine, dan heeft u exploitatievergunning horeca nodig. Voor het aanvragen van een exploitatievergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Alcoholvergunning Meer informatie over het Bibob-onderzoek

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Geboorte doorgeven

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-06 | Thema: Recht

    Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag   Geboorte doorgeven Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee:  Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 17,10. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken. De gekozen achternaam geldt ook voor alle kinderen die daarna worden geboren. Kind erkennen Zie kind erkennen. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Vrijwilligerswerk

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid

    Zoekt u vrijwilligerswerk, bekijk dan via Versa vrijwilligerscentrale wat het aanbod is. Versa vrijwilligerscentrale bemiddelt tussen vraag en aanbod. Het aanbod is groot en gevarieerd: zoals werken met uw hoofd of handen, binnen of buiten, alleen of samen, voor vast of af en toe. Er zijn meer dan 400 vacatures. Bekijk de vacatures. In Blaricum, Eemnes en Laren zijn veel mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen. Zoals ondersteuning bij een cultureel centrum, kerk, sportclub of bij vrijwillige thuishulpactiviteiten. Voorbeeld van een thuishulpactiviteit is helpen bij de thuisadministratie maar ook gewoon een kopje koffie drinken of een wandeling maken. U bent automatisch verzekerd Omdat de BEL-gemeenten vrijwillige inzet belangrijk vinden en eventuele risico’s willen afdekken, zijn vrijwilligers automatisch verzekerd. Meer informatie over de vrijwilligersverzekering. Als u een werkloosheidsuitkering heeft U moet toestemming aanvragen om met behoud van uw WW-uitkering vrijwilligerswerk te doen. Zie uwv.nl voor het aanvragen van toestemming.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Paspoort aanvragen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-01-03 | Thema: Recht

    Maak een afspraak om een paspoort aan te vragen. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Huwelijk of partnerschap melden

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-07 | Thema: Recht

    Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u:  18 jaar of ouder Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de raadzaal € 502 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie €  620 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal € 325 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal € 694 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal € 694 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 25,20 (kosten alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 84,95 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, reeds benoemd en beedigd door een Nederlandse gemeente en de rechtbank € 220 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, benoeming en beediging moet nog ingediend worden bij de Nederlandse gemeente en rechtbank € 414 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op maandag om 10.00 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. U kunt het huwelijk of partnerschap digitaal doorgeven. Heeft u en of uw partner geen DigiD? Neem dan contact op via telefoonnummer 14 035. Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 10 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen  Trouwambtenaar kiezen 

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema: Recht

    Verhuist u naar of binnen Eemnes, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doorgeven kan vanaf 4 weken voor de dag van verhuizing tot maximaal 5 dagen na de verhuizing. U kunt online uw verhuizing doorgeven. U heeft hier DigiD voor nodig. Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuizing doorgeven U kunt uw verhuizing ook persoonlijk aan de receptie van het BEL- kantoor doorgeven. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wie mag een verhuizing doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar Ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als u op hetzelfde adres woont Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als u op hetzelfde adres woont. Let op: heeft u een samenlevingscontract, dan moet u allebei zelf de verhuizing doorgeven Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben Curatoren voor de persoon die onder curatele is gesteld Verhuizen naar het buitenland (emigratie) U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland gaat wonen. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt aan ons door. Dit kan online via verhuizing buitenland doorgeven. Heeft u nog vragen of opmerkingen na het doorgeven van uw emigratie? De afdeling Burgerzaken is bereikbaar via het contactformulier en helpt u graag verder. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de gezinsleden die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de receptie op het BEL-kantoor. Dit geldt ook voor minderjarigen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ontheffing openingstijden horecabedrijf

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Wilt u voor een keer afwijken van de sluitingstijden die gelden voor horecabedrijven (hieronder vallen ook sportkantines etc.) , vraag dan een ontheffing (toestemming aan). Het formulier vraagt u op via telefoonnummer 14 035. Sluitingstijden voor horeca De meeste horecabedrijven in de gemeente mogen geopend zijn op: Zondag tot en met donderdag tussen 7:00 uur en 01:00 uur Vrijdag en zaterdag tussen 7:00 uur en 02:00 uur Voor sommige locaties kunnen andere reguliere (vroegere) sluitingstijden gelden. Ook voor deze horecabedrijven moet u een ontheffing aanvragen als u een keer van die reguliere tijden wilt afwijken. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ondersteuning om te sporten

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-07-09 | Thema: Cultuur en recreatie

    Gemeente Eemnes vindt het belangrijk dat alle inwoners kunnen sporten en bewegen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te sporten in de gemeente.  Sporten met een handicap Sporten en bewegen met een handicap via unieksporten.nl BEL Sportief en Gezond  Voor aangepast sporten, sportaanbod, senioren, sportevenementen, jeugd en sporten en vakantie-activiteiten zie BEL Sportief en Gezond Financiële bijdrage voor sport Voor inwoners van Eemnes die moeite hebben om sport financieel te bekostigen, bestaan er speciale regelingen. Kinderen tot en met 17 jaar Het Jeugdfonds Sport & Cultuur biedt ondersteuning aan gezinnen met een laag inkomen door een bijdrage voor bijvoorbeeld contributie, sportkleding of een hobby. Meer informatie en het aanvragen van ondersteuning kan via: jeugdfondssportencultuur.nl. Ook via het lokale platform meedoenhbel.nl kunt u een aanvraag doen voor uw kind. Volwassenen vanaf 18 jaar Voor volwassenen is het mogelijk om via het Volwassenenfonds Sport & Cultuur een bijdrage aan te vragen voor deelname aan sport of cultuur, zoals contributie of benodigde kleding. Meer informatie en het aanvraagformulier vindt u op de website van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Sociale huurwoning zoeken

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema: Huisvesting

    Zoekt u een sociale huurwoning in Eemnes, dan heeft u een inschrijving nodig bij Woningnet Eemvallei. Daarna kunt u reageren op beschikbare woningen die worden aangeboden op hun website. In Nederland is er een tekort aan betaalbare huurwoningen. Daardoor wachten inwoners soms jaren op een sociale huurwoning. Het is daarom verstandig om u in te schrijven op Woningnet Eemvallei. Ook als u niet direct op zoek bent naar een woning, is het verstandig om u in te schrijven. Uw situatie kan ineens veranderen. De gemeente Eemnes is onderdeel van de woningnetregio Eemvallei. Met een inschrijving op Woningnet Eemvallei kunt u reageren op woningen in de gemeente: Amersfoort Baarn Bunschoten Eemnes Leusden Nijkerk  Soest Woudenberg Inschrijven bij Woningnet Eemvallei Urgentie aanvragen In noodsituaties kunt u voorrang krijgen op andere mensen die een woning zoeken. Hiervoor moet u eerst urgentie aanvragen. Aan een urgentieaanvraag zijn kosten verbonden die niet worden terugbetaald. Laat u vooraf goed informeren. Zie Urgentieverklaring aanvragen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Groenstrook kopen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema: Recht

    Grenst uw eigen grond aan een stuk openbaar groen of andere grond van de gemeente? Soms kunt u die grond kopen.  Let op: u mag niet zonder toestemming de grond van de gemeente gebruiken om daar bijvoorbeeld op te bouwen. Verzoek indienen Stuur uw verzoek om een groenstrook te kopen naar info@belcombinatie.nl ter attentie van Vastgoed en Grondzaken. Stuur ook een situatieschets mee waarop de grond staat aangegeven en wat uw plannen zijn. Het in behandeling nemen van uw aanvraag duurt 8 weken. Contact Heeft u vragen over de kosten van een stuk openbaar groen of andere grond van de gemeente? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of stuur een e-mail naar info@belcombinatie.nl.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Echtscheiding inschrijven

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht

    Als u wilt scheiden heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u een echtscheidingsverzoek in bij de rechtbank. Als de procedure is afgerond stuurt uw advocaat de documenten naar de gemeente om de echtscheiding in te laten schrijven. Beëindiging geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kan zonder een rechter ontbonden worden. Dit kan alleen als u het allebei eens bent. De beëindiging van een geregistreerd partnerschap gebeurt dan door een overeenkomst bij een notaris of advocaat. Heeft u kinderen dan vindt beëindiging via de rechter plaats. Kosten Een echtscheiding inschrijven is gratis. Voor een echtscheidingsakte betaalt u € 17,10. U vraagt dit aan met een Afschrift burgerlijke stand.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht

    Bent u uw identiteitskaart kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind).  Is uw ID-kaart gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing ID-kaart doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw identiteitskaart kwijt bent, vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Urgentieverklaring voor woning

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema: Huisvesting

    Wachttijden voor een sociale huurwoning zijn lang. In bijzondere situaties kan het nodig zijn dat u voorrang krijgt bij het vinden van een sociale huurwoning. U moet daarvoor een urgentieverklaring aanvragen. Let op: u krijgt niet zomaar een urgentieverklaring. U moet strikte voorwaarden voldoen. Een urgentie aanvragen kost eenmalig € 60 ook als u uiteindelijk géén urgentie krijgt. Hoe werkt het Stap 1: bekijk goed of u aan de voorwaarden voldoet. Belangrijkste voorwaarden en regels zijn: U bent 18 jaar of ouder, woont legaal in Nederland U bent ingezetene van de gemeente Eemnes U zit in een noodsituatie die snel moet worden opgelost U heeft alles geprobeerd om zelf een oplossing te vinden maar dat lukt niet U bent niet verantwoordelijk voor het ontstaan van het woonprobleem Het jaarlijkse inkomen van uw huishouden is minder dan € 44.035 is (1 persoonshuishouden) of minder dan € 48.625 is (2 of meerpersoonshuishouden) U staat ingeschreven bij WoningNet Eemvallei en reageert actief op het woningaanbod in de hele regio Eemvallei U voldoet aan minimaal 1 van de urgentiecriteria Stap 2: u neemt contact op met de urgentiefunctionaris: Heeft u de voorwaarden en regels goed doorgelezen en denkt u dat in aanmerking komt voor een urgentie? Neem dan contact op met de urgentiefunctionaris. De urgentiefunctionaris helpt bij het verzamelen van de documenten en adviseert u over uw kans op urgentie. U maakt na gesprek met de urgentiefunctionaris de keuze om echt een urgentieaanvraag in te dienen. Vul het formulier in voor contact met de urgentiefunctionaris. Stap 3: de urgentiecommissie besluit of u urgentie krijgt: U heeft een advies gekregen van de urgentiefunctionaris en u kiest ervoor om een urgentie aan te vragen U heeft de bijdrage van € 60 betaalt  De urgentiefunctionaris maakt uw urgentiedossier: bestaande uit de door u aangeleverde documenten en een verslag van de urgentiefunctionaris U krijgt de mogelijkheid om schriftelijk te reageren op het verslag, mochten er fouten in staan of informatie ontbreekt De urgentiefunctionaris stuurt uw dossier naar de urgentiecommissie U ontvangt binnen 6 weken een besluit van de urgentiecommissie waarin staat of u urgentie krijgt of niet Goed om te weten U krijgt alleen urgentie als er een noodsituatie is, of deze dreigt binnenkort te ontstaan U kunt het woonprobleem niet zelf oplossen U bent niet verantwoordelijk voor het ontstaan van het woonprobleem Het jaarlijkse inkomen van uw huishouden is minder dan € 44.035 is (uw huishouden bestaat uit 1 persoon) of is minder dan € 48.625 is (uw huishouden bestaat uit meer dan 1 persoon) U staat ingeschreven bij WoningNet Eemvallei en reageert actief op het woningaanbod in Eemnes en de rest van de regio Eemvallei U kunt urgentie krijgen, als er sprake is van een: Medische indicatie: Een snelle oplossing van uw woonprobleem is om medische redenen noodzakelijk. Uw medische situatie kan daarvoor worden onderzocht of U heeft een Wmo indicatie om te verhuizen en een verhuizing is de snelste en goedkoopste manier om uw woonprobleem op te lossen Sociale indicatie: Relatiebreuk met 1 of meer inwonende, minderjarige kinderen of Ernstige financiële problemen buiten uw schuld om waardoor u de woonlasten niet meer kunt opbrengen en u zorg draagt voor minimaal één minderjarig kind. Uw financiële zorgen zijn niet ontstaan door relatiebeëindiging of Onaanvaardbare situaties waarbij het gaat om dreigende dakloosheid door plotselinge overmacht buiten eigen schuld zoals calamiteiten waardoor uw woning onbewoonbaar is geraakt Plaatselijke brandweerlieden: U bent minimaal 2 jaar actief bij de brandweerpost Eemnes en beschikt over een afgeronde opleiding manschap. Bij uw aanvraag moet een motivatie van de commandant aangeleverd worden waaruit blijkt dat uw urgentie noodzakelijk is voor de bezetting van de brandweerpost

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Rijbewijs aanvragen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-02-18 | Thema: Verkeer

    Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen  Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen binnen onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden.  Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 51,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Hulp bij het huishouden

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid

    Heeft u vanwege uw leeftijd, ziekte of een handicap moeite met het doen van uw huishouden? Mogelijk komt u in aanmerking voor huishoudelijke hulp. Kijk voor meer informatie en aanvraag op maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bezwaar maken

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-08-19 | Thema: Recht

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt.  U moet in bezwaarschrift vermelden: Uw naam, adres en telefoonnummer  Datum waarop u het bezwaar schrijft  Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer Waarom u het niet eens bent met het besluit  Uw handtekening  Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen Stuur uw bezwaarschrift naar:  BEL Combinatie T.a.v. Commissie bezwaarschriften Postbus 71 3755 ZH Eemnes Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Goed om te weten Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen  Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen Verzoek om een voorlopige voorziening Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Rijbewijs verlengen of uitbreiden

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-02-18 | Thema: Verkeer

    U kunt uw rijbewijs online verlengen of uitbreiden met een categorie via de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Als u online verlengt, hoeft u maar 1 keer in plaats van 2 keer naar het gemeentehuis te komen. U kunt uw rijbewijs na 2 werkdagen bij ons afhalen. U krijgt een e-mail van de RDW als uw rijbewijs klaar is. U hoeft geen afspraak te maken voor het afhalen van uw rijbewijs. Rijbewijs verlengen Lukt het u niet om uw rijbewijs online via het RDW te verlengen of heeft u geen DigiD? Maak dan een afspraak om uw rijbewijs bij de balie van de gemeente te verlengen of uit te breiden. Meenemen U moet uw oude rijbewijs meenemen als u uw nieuwe rijbewijs komt ophalen. Kosten Verlengen rijbewijs € 51,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Hoe lang geldig Rijbewijs tot 65 jaar: 10 jaar geldig Rijbewijs vanaf 70 jaar en ouder: 5 jaar geldig Rijbewijs C, D: 5 jaar geldig Rijbewijs tussen 65 en 70 jaar: tot uw 75ste verjaardag geldig Rijbewijs met beperkende maatregelen: maximaal 10 jaar geldig Zie ook Rijbewijs kwijt of gestolen Eerste keer rijbewijs aanvragen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Vacatures

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Bestuur

    Wil je werken bij de gemeente Eemnes? Voor de meeste functies kom je dan in dienst van de BEL Combinatie. Bij de BEL Combinatie werk je voor 3 gemeenten tegelijk: Blaricum, Eemnes en Laren. De BEL Combinatie verzorgt de dienstverlening en het beleid voor de 3 gemeenten. Bij de BEL Combinatie wordt met veel energie en plezier gewerkt voor de 3 mooie dorpen. Bij de BEL vind je de juiste combinatie van talent en professionaliteit. Bekijk de vacatures en maak eventueel een koffieafspraak om de BEL Combinatie beter te leren kennen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Reclameborden of spandoeken plaatsen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema:

    Vraag een vergunning aan als u spandoeken in de gemeente wilt plaatsen. U kunt voor maximaal 2 spandoeken een vergunning aanvragen voor een periode van maximaal 2 weken.  Voor het aanvragen heeft u DigiD of eHerkenning nodig. Beschikt u hier niet over? Neem dan contact met ons op.  Vergunning aanvragen Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen. Goed om te weten Spandoeken: Voor spandoeken in de gemeente zijn vaste locaties aangewezen:  •    Vlakbij de Werf  •    Wakkerendijk Een medewerker van de gemeente hangt de spandoeken op. De spandoeken moeten van luchtdoorlatend materiaal zijn. Het maximumformaat van een spandoek is 4 bij 1 meter. U mag geen spandoeken plaatsen die reclame voor uw (commerciële) bedrijf maken. Kosten Het tarief voor het in behandeling nemen van uw aanvraag € 117,90. Reclameborden ESH Media biedt ruimte voor reclameborden langs de openbare weg in Eemnes. Voor meer informatie kunt u eshmedia.nl bezoeken. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Alcoholvergunning

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-10-17 | Thema: Zorg en gezondheid

    U heeft een alcoholvergunning nodig om alcoholische dranken te mogen schenken. De vergunning is verplicht voor: Horeca  Vereniging en stichting U heeft naast de alcoholvergunning, ook een exploitatievergunning nodig.  Aanvragen Voor het aanvragen van een alcoholvergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Voor het verkopen van (sterke) alcoholische drank, zoals in een slijterij, heeft u ook een alcoholvergunning nodig. U hoeft geen exploitatievergunning aan te vragen.  Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Exploitatievergunning horeca  Meer informatie over de Wet Bibob via justis.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Asbest verwijderen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-08-16 | Thema: Huisvesting

    Als particulier mag u maximaal 35 vierkante meter (m2) hecht gebonden (geen losse vezels) asbest verwijderen. U moet hier voor een sloopmelding indienen. U regelt dit online via het Omgevingsloket. U heeft DigiD nodig. Sloopmelding indienen Gebruik beschermingsmaterialen Voor het verwijderen van asbesthoudend materiaal heeft u minimaal nodig: Mondkapje type FFP3 of P3 Overschoentjes Veiligheidsbril Wegwerpoverall (ook wel Tyvek genoemd) Werkhandschoenen Beschermingsmaterialen zijn te koop bij bouwmarkten. Hoe werkt het Bij de gemeentewerf (Zuidersingel 2 in Eemnes) zijn een instemmingsformulier (dat wordt voorzien van een nummer en handtekening) en speciale asbest plastic zakken verkrijgbaar Het asbest moet u vervolgens dubbel inpakken Het ondertekende instemmingsformulier en de verwijderde asbest levert u in bij het recyclingstation in Baarn. Het ingepakte asbest moet u zelf in de daarvoor bestemde container leggen. Medewerkers van het recyclingstation mogen u daar niet bij helpen. Zie adres en openingstijden Meer informatie Overzicht van bedrijven die asbest mogen verwijderen via ascert.nl Meer informatie over asbest via Informatiepunt Leefomgeving Asbest in en om het huis via Mileucentraal.nl Op Asbestdakenopnul.nl vindt u meer informatie over de verwijdering van asbestdaken 

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bladafval

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-11-05 | Thema: Natuur en milieu

    Wanneer het herfst is verwijdert de gemeente, waar het echt nodig is, gevallen blad van de openbare gazons en de straten. Waar het kan, laten we het blad liggen. Bijvoorbeeld in perken. Gevallen blad is goed voor de biodiversiteit. Biodiversiteit is alles wat leeft: dieren, planten, bacteriën en schimmels. Let op: u moet het blad zelf uit eigen tuin opruimen en wegbrengen. Leg het niet op gemeentegrond. Wat kunt u zelf doen Maak van gevallen bladeren bladcompost. Voeg de compost toe aan uw tuingrond en verbeter de structuur en stimuleer het bodemleven Doe de bladeren in de Gft-container Breng grote hoeveelheden bladafval naar het recyclingstation in Baarn. Zie adres en openingstijden Tips Wist u dat bladeren uw (vaste) planten kunnen beschermen tegen de winterse kou?  Gevallen blad biedt een goede schuilplaats voor dieren in uw tuin Bladafval kan het gras van uw gazon verstikken. Houd daarom wel het gazon vrij van blad om uw gras te beschermen We adviseren om gevallen blad van de hulstboom op te ruimen. Hulst kan last hebben van een schadelijke schimmel. Afvoerput op straat verstopt Ondanks de inzet van onze medewerkers kunnen afvoerputten op straat verstopt raken met bladafval. U kunt een handje helpen door het bladafval weg te halen. Ziet u een onveilige situatie? Doe dan een melding bij ons.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-07 | Thema: Recht

    Een uittreksel persoonsgegevens is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente. Op het uittreksel staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres en een aantal aanvullende gegevens. U vraagt het uittreksel online aan met DigiD. Binnen enkele dagen ontvangt u het uittreksel per post. Voor wie een Uittreksel BRP aanvragen Voor uzelf Voor uw inwonende kind tot 18 jaar Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan met een ondertekende brief waarin u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden  Uittreksel BRP aanvragen Heeft u geen DigiD, vraag het uittreksel dan aan bij de balie van de gemeente. Maak een afspraak en neem een geldig legitimatiebewijs mee.   Iemand machtigen Kunt u niet persoonlijk langskomen, dan kunt u iemand anders (een meerderjarige) machtigen met een schriftelijke machtiging. De persoon die u machtigt moet een geldig legitimatiebewijs van zichzelf en (een kopie van) uw legitimatiebewijs meenemen. In de schriftelijke machtiging staat uw toestemming tot machtiging, de reden van uw aanvraag, uw handtekening en die van de gemachtigde. U bent advocaat of notaris Vraag het uittreksel online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren Kosten € 16,60

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Strooien bij gladheid

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-01-28 | Thema: Verkeer

    Vanaf eind oktober tot april strooit de gemeente, wanneer het glad is, zout over de wegen in Eemnes. Er wordt gestrooid bij sneeuw, ijzel of wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt. Dit doen we zowel overdag als in de nacht. Waar wordt gestrooid? Wanneer het glad is of dreigt te worden, strooit de gemeente strooizout op vaste routes. De gemeente strooit eerst op de belangrijkste wegen. Dit zijn: Hoofdwegen Toegangswegen tot wijken en buurten Busroutes Fietspaden Als de gladheid aanhoudt, wordt ook gestrooid op: Bushaltes Scholen Zorg- en bejaardenhuizen Winkelcentra Het is helaas niet mogelijk om elke straat in de gemeente te strooien of sneeuwvrij te maken. Daarom ligt de nadruk op gebieden waar het meeste verkeer komt. Let op: ook als er gestrooid is, kan het nog glad zijn. Blijf alert en pas uw snelheid aan op de weersomstandigheden. Wat kunt u zelf doen? Maak de stoep of het voetpad voor uw woning of bedrijf zo snel mogelijk sneeuwvrij. Dit zorgt voor veiligheid voor voetgangers en voorkomt gevaarlijke situaties. Bij bouwmarkten en tuincentra kunt u strooizout kopen. De gemeente verkoopt geen strooizout. Bekijk de strooiroutes Een algemeen beeld van de strooiroutes vindt u in onderstaande afbeelding. Heeft u aan de hand van deze kaart nog aanvullende vragen? Of kunt u de kaart niet zien? Stuur dan een e-mail naar info@eemnes.nl.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Producten op straat verkopen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-04-29 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    U heeft geen vergunning nodig als u: Producten op straat of aan huis wilt verkopen zonder dat u daarbij gebruikt maakt van een kraam of verkoopwagen Donateurs wilt werven  Uw diensten wilt aanbieden op straat of aan huis U moet u zich wel aan regels houden. Zie hiervoor artikelen 5.13, 5.14 en 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. 

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Mantelzorg

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-07-22 | Thema: Zorg en gezondheid

    U bent mantelzorger als u vrijwillig voor lange tijd zorgt voor een familielid, vriend(in) of kennis die ziek is of een beperking heeft. Mantelzorgers zijn belangrijk voor onze samenleving. Mensen die zorg nodig hebben, kunnen zo langer thuis blijven wonen. Hulp bij mantelzorg Als u voor iemand zorgt en u heeft daarbij hulp nodig als het te zwaar wordt, bespreek dit dan met de huisarts, wijkverpleging of thuiszorg. U kunt ook contact opnemen met Versa Welzijn via 035 623 11 00 of zie hulp bij mantelzorg op versawelzijn.nl. Mantelzorgcompliment Ontvangt u mantelzorg, dan kunt u iets terug doen voor uw mantelzorger(s) met het mantelzorgcompliment. Het compliment is een geldbedrag. Hiermee bedankt u degene die voor u zorgt nog eens extra. Zie maatschappelijkezaken.nl voor het aanvragen van een mantelzorgcompliment. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen. Mantelzorgwoning Een mantelzorgwoning is een zelfstandige woning op het terrein van uw eigen huis. De mantelzorgwoning is bedoeld voor degene die u verzorgt. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van een mantelzorgwoning: Een mantelzorgwoning als tijdelijke unit in de tuin plaatsen Een bestaande garage of schuur verbouwen tot mantelzorgwoning Een permanent gebouw neerzetten dat eerst als mantelzorgwoning en daarna als schuur of garage te gebruiken is Meer informatie over de mantelzorgwoning zie: Maatschappelijkezaken.nl voor mantelzorg en wonen Mantelzorg.nl voor de verschillende mogelijkheden en de belangrijkste regels  Rijksoverheid.nl voor de regels voor het bouwen van een mantelzorgwoning Neem contact op met het Leefstijlpunt als u vragen heeft over mantelzorg of de mantelzorgwoning.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bewijs van in leven zijn

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland, vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld. Bewijs van in leven zijn aanvragen Kosten € 16,60 Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor een pensioenfonds dan is het gratis.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Attestatie de vita

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht

    Heeft u voor een buitenlandse organisatie (zoals levensverzekeraar of pensioenfonds) een bewijs nodig dat u in leven bent, vraag dan een attestatie de vita aan. Voor het aanvragen van een attestatie de vita moet u persoonlijk langskomen. Maak hier voor een afspraak. Meenemen Geldig legitimatiebewijs  Brief van pensioenfonds als deze om de attestatie de vita vraagt  Afspraak maken Kosten Een attestatie de vita is gratis als u een brief van uw pensioenfonds aan ons laat zien. In alle andere gevallen betaalt u € 17,10.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bijdrage voor sport of hobby

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-07-07 | Thema: Cultuur en recreatie

    Heeft u weinig of een laag inkomen en niet genoeg geld voor uw sport of hobby, vraag dan een extra bijdrage aan. U kunt ook een extra bijdrage aanvragen voor de sportclub of hobby van uw kind.  Bijdrage voor kinderen tot en met 17 jaar Er zijn 2 fondsen waar u extra geld kunt aanvragen voor uw kind: Het Jeugdfonds Sport en Cultuur is er voor kinderen die een financiële bijdrage kunnen krijgen voor bijvoorbeeld contributie, lesgeld of sportkleding Via meedoenhbel.nl kunt u ook een bijdrage aanvragen voor de sport of hobby van uw kind. Meedoen HBEL is onderdeel van Maatschappelijke Zaken. Maatschappelijk Zaken is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren Bijdrage voor volwassenen vanaf 18 jaar Via het Volwassenenfonds kunt u een bijdrage aanvragen voor deelname aan een sportclub, muziekles, dansles of een andere culturele activiteit. Het Volwassenenfonds betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de aanbieder. Ook vergoedt het fonds materialen of kleding als u die nodig heeft. De bijdrage is maximaal € 325 per jaar per volwassene. Meer informatie en aanvragen via belsportiefengezond.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Rioolheffing

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-31 | Thema: Financiën

    Gebruikers van een woning of bedrijfspand betalen rioolheffing. Dat kan zijn over (een deel) van de woning of bedrijfspand. De opbrengst van rioolheffing gebruiken we voor de kosten van opvang en afvoer van afvalwater, regenwater en grondwater. Zoals de riolering en het onderhoud daarvan. Tarieven In de verordening van de gemeente staan de tarieven Rioolheffing (artikel 6). Voor 2025 zijn de tarieven: Eenpersoonshuishouden: € 119,62 Meerpersoonshuishouden: € 245,81 Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: WOZ-waarde en taxatieverslag

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-09-09 | Thema: Financiën

    De WOZ-waarde van uw koopwoning of bedrijfspand bepaalt hoeveel Onroerendzaakbelasting (OZB) u betaalt. De gemeente bepaalt elk jaar de WOZ-waarde. Taxatieverslag bekijken In het taxatieverslag staat hoe de WOZ-waarde tot stand gekomen is. Bij de waardering van uw woning vergelijkt de gemeente uw woning met 3 vergelijkbare woningen die in de buurt zijn verkocht of met andere vergelijkbare woningen. Ook staan in het taxatieverslag de objectkenmerken vermeld. Via baarn.nl kunt u het taxatieverslag opvragen. Bezwaar maken Via baarn.nl vindt u meer uitleg over de WOZ-waarde en hoe u bezwaar kunt maken. Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Identiteitskaart aanvragen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-01-23 | Thema: Recht

    Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak.  Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart  U kunt uw ID-kaart na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden.  Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed.  Kosten   ID-kaart 18 jaar en ouder: € 78,50 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 42,35 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 59,10

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Afschrift burgerlijke stand

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht

    Een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand geeft informatie over iemands geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden U kunt een afschrift burgerlijke stand alleen aanvragen als de gebeurtenis (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding etc.) plaats vond in de gemeente Eemnes. Voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand heeft u DigiD nodig. Afschrift burgerlijke stand aanvragen Heeft u geen DigiD maak dan een afspraak om het afschrift burgerlijke stand bij de balie van het gemeentehuis aan te vragen. Iemand machtigen  U kunt iemand machtigen voor het opvragen van een afschrift burgerlijke stand. U moet een verklaring schrijven en daarin vermelden:   Uw persoonsgegevens  De reden waarvoor u het afschrift nodig heeft  Persoonsgegevens van degene die voor u het uittreksel komt halen  Uw handtekening  Datum van ondertekening  Naast de machtiging moet de gemachtigde een kopie van uw legitimatiebewijs en een eigen legitimatiebewijs kunnen tonen.    Kosten € 17,10 Wat is het verschil met Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) Een Uittreksel (afschrift) burgerlijke stand wordt vaak verward met een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). In een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) verklaart de gemeente dat u in die gemeente staat ingeschreven. U kunt een Uittreksel BRP alleen aanvragen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U bent advocaat of notaris Vraag het afschrift (uittreksel) online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Subsidie aanvragen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-09-23 | Thema: Bestuur

    U kunt subsidie aanvragen voor het organiseren van activiteiten op het gebied van: Sport Welzijn en maatschappelijke dienstverlening Kunst & cultuur Het is belangrijk dat uw activiteit gericht is op de gemeente Eemnes en haar inwoners. Voorwaarden Voor alle subsidieaanvragen gelden de voorwaarden die staan opgenomen in de Algemene Subsidieverordening. Bekijk de Algemene subsidieverordening. Aanvragen U kunt een: Eenmalige subsidie (pdf, 707 KB) aanvragen – voor een incidentele/eenmalige activiteit Meerjarige subsidie (pdf, 696 KB) aanvragen – voor (een) jaarlijks terugkerende structurele activiteit(en) Subsidie aanvragen voor een goed idee voor uw wijk of buurt (Subsidieregeling inwonersinitiatieven). Stuur uw volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier naar info@eemnes.nl. U kunt het aanvraagformulier ook per post opsturen naar Gemeente Eemnes, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Goed om te weten Niet iedere aanvraag komt in aanmerking voor subsidie. Bekijk daarom voordat u een aanvraag indient, eerst de voorwaarden in de Algemene Subsidieverordening en de subsidieregeling, om teleurstelling te voorkomen. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Bijvoorbeeld over het indienen van uw idee of als u twijfelt of u idee in aanmerking komt voor subsidie. Neem dan contact op met het Subsidiebureau via subsidies@belcombinatie.nl of telefoonnummer 14 035.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Garantstelling of logiesvertrekking

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Migratie en integratie

    Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft uw bezoeker een garantstelling of logiesverstrekking van u nodig met daarop uw gelegaliseerde handtekening. Logiesverstrekking Kies voor logiesverstrekking als de persoon uit het buitenland zelf geld heeft om in het eigen onderhoud te kunnen voorzien. Garantstelling Kies voor garantstelling als iemand niet in het eigen onderhoud kan voorzien. U staat dan financieel garant voor eventuele kosten en schulden die uw bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt. Een garantstelling of logiesverstrekking is maximaal 3 maanden geldig. Wat moet u doen Volg deze stappen: Vul het IND-formulier garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in, maar onderteken het nog niet. Dit doet u tijdens de afspraak in het gemeentehuis Maak een afspraak met de gemeente  Nadat u bij de gemeente bent geweest stuurt u het ondertekende formulier naar uw bezoeker. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen Wat moet u weten Voor elk persoon die bij u verblijft, vult u een apart IND-formulier in Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft, dan moeten beide partners voor een garantstelling een handtekening komen zetten. Voor een logiesverstrekking is 1 gelegaliseerde handtekening nodig Kosten € 16,60  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Overlijden doorgeven

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht

    Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen.  Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aangifte van overlijden doen aan de balie van het BEL-kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) Geldig identiteitsbewijs  Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte De kosten zijn € 17,10. Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Paspoort kwijt of gestolen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-07-30 | Thema: Recht

    Bent u uw paspoort kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen paspoort online doorgeven (dus niet die van uw kind).  Is uw paspoort gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing paspoort doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw paspoort kwijt bent, vraagt u een nieuw paspoort aan.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ramp of crisis

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-04 | Thema:

    Bij een ramp of crisis krijgt u informatie via regionale omroep RTV Utrecht, sociale media, NL-Alert en crisis.nl. De politie, brandweer en andere hulpdiensten vertellen ook wat u moet doen. Het kan ook zijn dat de sirenes afgaan. Sirene Elke 1e maandag van de maand test de gemeente precies om 12.00 uur of de sirene voor rampen nog werkt. De sirene klinkt dan achter elkaar 1 minuut en 26 seconden.  Gaat de sirene vaker achter elkaar, dan is er groot alarm. Het kan ook zijn dat geluidswagens van de politie of de brandweer door de straten rijden. Luister goed naar wat zij zeggen en doe wat zij u vragen te doen.  Ga direct naar binnen Sluit deuren en ramen om eventuele schadelijke gassen buiten te houden. Schakel ook eventuele ventilatiesystemen uit Zet de radio of tv aan op omroep RTV Utrecht, bezoek rtvutrecht.nl of kijk op de websites van crisis.nl of Veiligheidsregio Utrecht. Zo hoort u wat er aan de hand is en wat u moet doen Volg de instructies altijd goed op NL-Alert NL-Alert is een alarmmiddel van de overheid voor de mobiele telefoon bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties. Zoals een grote brand, terroristische aanslag of onverwacht noodweer U krijgt van de overheid een tekstbericht op uw telefoon. In dit bericht staat wat er aan de hand is en wat u moet doen U hoeft zich niet aan te melden. Mobiele telefoons in Nederland ontvangen automatisch een NL-Alert Per jaar wordt 2 keer een testbericht verstuurd. Als u deze niet krijgt, maak daar dan melding van bij de leverancier van uw mobiele telefoon Hoe kunt u zich voorbereiden op een ramp?  Maak een noodpakket. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis. Denk bijvoorbeeld aan flessen water, lang houdbaar eten, dekens om warm te blijven en een zaklamp. In dit overzicht van de organisatie DenkVooruit staan tips voor het compleet maken van uw noodpakket. U kunt van alle spullen samen eenvoudig een pakket maken. Bewaar dit pakket op een handige en goed bereikbare plek in huis. Gebruik hiervoor een waterdichte verpakking zoals een rugzak of tas. Deze kunt u makkelijk meenemen als u plotseling uw huis moet verlaten. Controleer elk half jaar of de producten uit uw pakket nog houdbaar zijn Denk vooral vooruit. Op de website www.denkvooruit.nl staat nog meer informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op noodsituaties Kijk ook naar uw persoonlijke situatie, denk bijvoorbeeld ook aan babyvoeding, medicijnen en eten en drinken voor uw (huis)dieren. Meer informatie over uw huisdieren vindt u op de website www.diereninrampen.nl/red-je-dier-bij-een-ramp Op riscokaart.nl kunt u de risico’s in uw omgeving bekijken Meer informatie Wat te doen bij: Natuurbranden Overstromingen Uitval van gas en/of watervoorziening Uitval van elektriciteitsvoorziening

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    U kunt de gemeente vragen uw gegevens niet door te geven aan andere personen of organisaties. Overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en het UWV gebruiken uw persoonsgegevens. De gemeente moet gegevens aan deze organisaties aanleveren. U heeft DigiD nodig om het verzoek online in te dienen. Verzoek geheimhouding persoonsgegevens Goed om te weten U kunt geheimhouding aanvragen of opheffen voor uzelf en uw kinderen tot 18 jaar Wij verwerken de geheimhouding binnen 4 weken Heeft u geen DigiD, maak dan een afspraak om langs te komen Wie krijgen uw gegevens niet Wij geven nooit persoonsgegevens aan bedrijven, organisaties of personen Als u geheimhouding vraagt, krijgen de volgende organisaties uw persoonsgegevens niet: Advocaten, behalve als zij de gegevens nodig hebben voor een procedure bij de rechtbank. Dit gaat altijd in overleg met u Niet-commerciële bedrijven of instellingen en verenigingen zoals sport- en muziekverenigingen Kosten Geen. Meer informatie Wie krijgen mijn gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) via rijksoverheid.nl De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) beschermt uw privacy. Bekijk wat er allemaal wel en niet mag met uw persoonsgegevens via autoriteitpersoonsgegevens.nl

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Discriminatie melden

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-08-26 | Thema: Recht

    Discriminatie betekent dat iemand op basis van huidskleur, geslacht of godsdienst anders wordt behandeld, terwijl daar geen reden voor is. In Nederland is discriminatie verboden. Dat staat in artikel 1 van onze grondwet. Melden van discriminatie Als u te maken heeft met discriminatie, racisme of ongelijke behandeling dan kunt u dit melden bij Meldpunt Discriminatie. Dit kan ook als u ziet dat iemand anders daar mee te maken heeft.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Omwisseling buitenlands rijbewijs

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-02-19 | Thema: Verkeer

    Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u staat ingeschreven in de Basisregister Personen (BRP) en u aan de voorwaarden voor omwisselen voldoet. Alle informatie hierover staat op de website van de RDW. Meenemen Een geldig Nederlands identiteitsbewijs of verblijfsvergunning Uw buitenlandse rijbewijs (deze moet u bij uw aanvraag inleveren) 1 kleurenpasfoto die voldoet aan alle eisen. Uw pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden Afhankelijk van uw situatie: gezondheidsverklaring, verklaring van de Belastingdienst. Zie hiervoor ook op de website va de RDW. Afspraak maken Kosten Omwisseling buitenlands rijbewijs: € 51,10 Gezondheidsverklaring: € 44,50 Zie ook Gezondheidsverklaring

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Bewijs van Nederlanderschap

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht

    Als u moet aantonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, vraagt u een Bewijs van Nederlanderschap aan. Zoals bij een verhuizing naar het buitenland, voor een huwelijk of voor bepaalde beroepen. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit. U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Aanvragen kan online. U heeft DigiD nodig.  Bewijs van Nederlanderschap aanvragen Maak een afspraak als u geen DigiD heeft. Neem uw legitimatiebewijs mee. Na betaling krijgt u het bewijs mee.  Kosten € 16,60

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-08-05 | Thema: Migratie en integratie

    U kunt de Nederlandse nationaliteit op 2 manieren aanvragen. Via de: Naturalisatieprocedure  Optieprocedure  U maakt eerst een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035. Krijgt u de Nederlandse nationaliteit, dan doet u in de meeste gevallen afstand van uw huidige nationaliteit.  Naturalisatie Bij naturalisatie moet u inburgeren, behalve als u ontheffing of vrijstelling heeft. De IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) behandelt uw aanvraag. De koning neemt de beslissing op de aanvraag. Uw aanvraag wordt binnen 12 maanden behandeld.  Hoe werkt naturalisatie U maakt een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035 Voldoet u aan alle voorwaarden voor naturalisatie, dan maken we een afspraak met u voor het indienen van een naturalisatieverzoek  De gemeente adviseert de IND  en stuurt uw aanvraag op naar de IND De koning beslist over uw aanvraag. De IND stuurt u hierover een brief Krijgt u de Nederlandse nationaliteit, dan wordt u uitgenodigd voor de naturalisatieceremonie waarbij u de verklaring van verbondenheid aflegt en uw Koninklijk besluit krijgt dat u Nederlander bent geworden 5 dagen na de naturalisatieceremonie kunt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen Meenemen bij naturalisatie Geldige verblijfsvergunning Geldig paspoort Geboorteakte (als deze nog niet ingeleverd is) Inburgeringsdiploma op A2- taalniveau of een Nederlands diploma van de middelbare school U betaalt gelijk bij aanvraag. Optie Bij optie is inburgering niet verplicht. De gemeente behandelt de aanvraag. De burgemeester neemt de beslissing op uw aanvraag. Uw aanvraag wordt binnen 13 weken behandeld.  Hoe werkt optie U maakt een afspraak voor een informatiegesprek via telefoonnummer 14 035 Voldoet u aan alle voorwaarden voor optie, dan maken we een afspraak met u voor het indienen van een optieverzoek  De burgemeester beoordeeld en beslist over uw aanvraag Krijgt u de Nederlandse nationaliteit? Dan wordt u uitgenodigd voor de naturalisatieceremonie waarbij u de verklaring van verbondenheid aflegt en uw optiebevestiging krijgt 5 dagen na de naturalisatieceremonie kunt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen. U moet dan uw verblijfsvergunning inleveren Meenemen bij optie Geldig paspoort waarop uw nationaliteit staat Geldige verblijfsvergunning Geboorteakte (als deze nog niet ingeleverd is) U betaalt gelijk bij aanvraag. Kosten Op ind.nl vindt u de kosten voor naturalisatie.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Klein chemisch afval (Kca)

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-05 | Thema: Natuur en milieu

    Klein chemisch afval (kca) is huishoudelijk afval waar chemische stoffen in zitten die schadelijk zijn voor gezondheid en milieu. Kca bevat bijvoorbeeld lood, kwik, cadmium, chroom of organische oplosmiddelen. U herkent klein chemisch afval aan het symbool: een afvalcontainer met een kruis erdoorheen.  Inleveren Klein chemisch afval levert u in bij het recyclingstation in Baarn.  Wat is klein chemisch afval Accu's Batterijen of (kapotte) oplaadbare batterijen Benzine, motorolie, afgewerkte olie, remolie Bestrijdingsmiddelen/insecticiden Bij het verven gebruikte producten zoals ammoniak, terpentine, thinner, verfafbijtmiddel, verfverdunner, kwastreiniger, kwastontharder en wasbenzine Chloor, spiritus, petroleum Etsvloeistoffen zoals salpeterzuur of zwavelzuur Fotofixeer / foto-ontwikkelaar Injectienaalden (in speciale box, verkrijgbaar bij de apotheek) Koelvloeistof Kwikschakelaars (zoals niet-digitale verwarmingsthermostaten) Kwikthermometers Lampenolie Lijmen, kitten, vulmiddelen, kneedbaar hout Medicijnen Meubelwas Nagellak, aceton, cosmetica Oliefilters Petroleum Schoensmeer Spaarlampen/energiezuinige lampen Spuitbussen TL-buizen Verf, lak, beits en houtverduurzamingsmiddelen Vloeibare gootsteenontstopper Vlooienband Zoutzuur Wel of geen klein chemisch afval Check de Afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Grof tuinafval

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-10-07 | Thema:

    Grof tuinafval kunt u zelf wegbrengen of op laten halen. Zelf wegbrengen U kunt grof tuinafval zelf wegbrengen naar RMN (Reinigingsbedrijf Midden-Nederland) recyclingstation in Baarn. Zie adres en openingstijden. Laten ophalen Grof tuinafval kunt u op afspraak laten ophalen door PreZero. Maak online een afspraak of bel 0800 405 05 00

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Kind erkennen

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-13 | Thema: Recht

    Als u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn, dan moet u het kind erkennen. Een kind erkennen kan: Tijdens de zwangerschap Bij de geboorteaangifte Na de geboorteaangifte Het erkennen van uw kind doet u aan de balie. Maak eerst een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: Geldig paspoort of identiteitskaart van beide ouders Bij erkenning van een kind dat 12 jaar of ouder is: uw kind geldig paspoort of identiteitskaart van uw kind Afspraak maken Erkenning van uw 1e kind: Bij de erkenning van uw 1e kind moet u ook de achternaam van uw kind kiezen. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder, of een combineerde geslachtsnaam van beide ouders.  Erkenning van uw volgend kind Bij het erkennen van een volgend kind mag de moeder schriftelijk toestemming geven. Om als moeder toestemming te geven, stuurt u onderstaand formulier in. Print daarna het ingevulde formulier uit, plaats uw handtekening en neem het mee naar de balie. Vul het formulier in  Ouderlijk gezag Vanaf 1 januari 2023 krijgen ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. U hoeft het gezag dan niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie over het regelen van het ouderlijk gezag. Meer informatie Erkenning en naamkeuze Gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Handtekening legaliseren

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2024-12-24 | Thema: Recht

    Moet u aantonen dat uw handtekening van u is? U kunt uw handtekening laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. Maak een afspraak voor het legaliseren van uw handtekening. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Het document waar de legalisatie op moet komen te staan Een pinpas. De kosten betaalt u bij de aanvraag Afspraak maken Goed om te weten Legaliseren van een handtekening kan nodig zijn als: Een organisatie of bedrijf hier om vraagt (bijvoorbeeld overheid of ambassade) U een document moet opsturen waarvan u het origineel niet uit handen wilt geven U iemand uit het buitenland op bezoek krijgt en deze persoon heeft voor de visumaanvraag een garantstelling of logiesverstrekking nodig. Let op: de verklaring legaliseert alleen de handtekening. Niet de inhoud van het document dat u tekent. Kosten € 16,60

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Omgevingsvergunning

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-06-17 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer, Huisvesting, Recht

    Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning.  Wilt u één boom kappen of meerdere bomen kappen? Raadpleeg dan eerst de lijst Waardevolle bomen. Deze lijst bepaalt mede of u wel of geen vergunning nodig heeft. Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket.nl op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan  die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen  Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn? Vraag dan een vooroverleg aan. Dit wordt ook wel een conceptverzoek genoemd en kan worden ingediend via het Omgevingsloket. Bij het indienen van een conceptverzoek krijgt u inzicht in de haalbaarheid van uw plannen. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn. De tarieven vindt u in de legesverordening. Meer informatie over de procedure en voorwaarden vindt u op de website van het Omgevingsloket. Wilt u meer weten over wat een conceptverzoek inhoudt? Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) geeft hier meer uitleg over. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Vragen Heeft u vragen over de vergunningscheck of over de regels die gelden, dan kunt u terecht bij het helpcentrum van het omgevingsloket.nl. U kunt ook terecht bij de gemeente via telefoonnummer 14 035.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Afvalscheidingsstation

    Bron: Eemnes (gemeente) | Datum: 2025-03-06 | Thema: Natuur en milieu

    Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar het recyclingstation in Baarn. Adres: Oude Amsterdamsestraatweg 4. U moet een legitimatiebewijs meenemen.  Openingstijden Zie Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) voor de openingstijden en meer informatie. 

    Externe link: Ga naar website