Zoekresultaat 1 - 10 van 64 resultaten

  • Monument, vergunning

    Heeft u een beschermd monument of wilt u een beschermd monument kopen? Dan wilt u dat misschien verbouwen, herstellen of aanpassen. U heeft daar misschien een vergunning voor nodig. Dit is een omgevingsvergunning voor een monument.  Voor gewoon onderhoud hoeft u geen vergunning aan te vragen. Dat is alles waarbij het uiterlijk van het interieur of van de buitenkant van het gebouw niet verandert. Voorbeelden zijn: Bijhouden van het schilderwerk in dezelfde kleur. Kleine reparaties met de originele materialen. Ook als u in het monument aanpassingen doet, kan dit vaak zonder vergunning. Denk aan het verwijderen van een niet-historische keuken of plafond. Heeft uw monument onderdelen die geen monumentale waarde hebben? Bijvoorbeeld een nieuwe schuur? Dan zijn de bouwactiviteiten aan deze onderdelen ook vaak vergunningvrij.

  • Standplaatsvergunning

    Wilt u goederen verkopen of diensten aanbieden vanaf een vaste plek op een openbare plaats? Of op een openbaar toegankelijk particulier terrein? Dan heeft u een standplaatsvergunning nodig. Standplaatsvergunning online aanvragen Aanvraagformulier standplaatsvergunning downloaden (PDF)

  • Ontheffing snoeihout verbranden

    U mag geen afvalstoffen verbranden in de buitenlucht. U mag hiervoor een ontheffing aanvragen. Denk bij de aanvraag aan: De openbare orde en veiligheid. De gezondheid. De bescherming van de flora en de fauna. Deze mogen niet in gevaar komen. Het verbod geldt niet voor verlichting door kaarsen, fakkels of sfeervuren. Als u maar geen afvalstoffen verbrandt. Het verbod geldt ook niet voor vuur om te koken, bakken of braden. Dit mag niet gevaarlijk zijn voor de omgeving en geen hinder of overlast bezorgen. Let op in bossen en natuurgebieden. Hier kan een rookverbod gelden. Ontheffing snoeihout verbranden online aanvragen via DigiD Vanuit duurzaamheidsoogpunt is afvoeren van snoeihout slimmer en beter voor het milieu dan verbranding van het snoeihout. Zo mag u het snoeiafval tegen een poorttarief naar de gemeentewerf brengen. Zo wordt het snoeihout voor verschillende doelen opnieuw gebruikt.

  • Afval ophalen

    Naast het aanbieden van afval bij het afvalbrengstation, kunt u er ook voor kiezen om uw grof afval of tuinafval op te laten halen. Dit is wel tegen een hoger tarief. Als het afval bij u is opgehaald, wordt het afval gewogen en ontvangt u een factuur. Let op: matrassen worden niet meer gewogen, maar per stuk berekend. Uw afval ophalen online aanvragen via DigiD Ophaaldagen Grof afval wordt op dinsdag opgehaald. Heeft u het formulier voor maandag 12.30 uur ingevuld? Dan kunt u het afval de eerstvolgende dinsdag laten ophalen. Tuinafval wordt op vrijdag opgehaald. Heeft u het formulier voor donderdag 12.30 uur ingevuld? Dan kunt u het afval de eerstvolgende vrijdag laten ophalen. Meer informatie www.mijnafvalwijzer.nl

  • Afvalinzameling

    In de digitale afvalwijzer staat wanneer uw afval wordt opgehaald of hoe u afval aanbiedt. Ook afval dat schadelijk is voor het milieu, zoals klein chemisch afval zamelen wij apart in. U meldt u aan voor de Afvalapp ‘Afvalwijzer’ van AddComm of via de website www.mijnafvalwijzer.nl. U ontvangt dan een bericht wanneer u uw afval aan de weg moet zetten. Bijvoorbeeld op uw mobiele telefoon, tablet of via e-mail. Daarnaast is ook de jaarkalender van de afvalwijzer als PDF te downloaden.  Direct naar Mijn Afvalwijzer Is uw afval niet opgehaald? U maakt een melding bij het Meldpunt openbare ruimte als uw afval niet is opgehaald. Wij zorgen ervoor dat het afval zo snel mogelijk bij u wordt opgehaald.  Afvalzakken De gemeente heeft gekozen voor het inzamelsysteem met gemeentelijke afvalzakken om u te stimuleren tot afvalscheiding. Afvalscheiding is beter voor het milieu, omdat daardoor minder afval verbrand hoeft te worden. Ook bespaart u direct geld met afvalscheiding, omdat u minder afvalzakken hoeft te kopen. De gemeentelijke afvalzakken zijn duurder dan gewone afvalzakken. De verwerkingskosten van het afval zitten in de prijs van de afvalzakken. Daarnaast ontvangt ieder huishouden in Putten een aanslag afvalstoffenheffing. Deze heffing is voor iedereen gelijk. De inwoners betalen de afvalstoffenheffing. Dit om de kosten van materieel, personeel en algemene kosten voor de afvalinzameling te betalen. Openingstijden Ontvangstbalie gemeentehuis en Afvalbrengstation Verkoopadressen gemeentelijke afvalzakken Albert Heijn, Voorthuizerstraat 2 Boni, Dorpsstraat 85 Dekamarkt, Achterstraat 31 Hema, Verlengde Dorpsstraat 8-12 Jumbo, Postweg 4 Kieft Warenhuis, Voorthuizerstraat 135 Plus Wilmink Putten, Gervenhof 4 Welkoop, Hoge Eng-Oost 18 Klachten over gemeentelijke afvalzakken De kwaliteit van de gemeentelijke afvalzakken is in het algemeen goed, maar het productieproces verloopt niet altijd vlekkeloos. Het kan gebeuren dat een aantal zakken iets te smal is of geen bodem heeft. Ook missen de strips om de afvalzak mee te sluiten wel eens. Hebt u klachten over een rol afvalzakken? Gaat u dan niet terug naar de winkelier. Maar lever deze rol in bij de Servicebalie in het gemeentehuis. U ontvangt dan een nieuwe rol. Meer informatie Voor meer informatie over gescheiden afval inzamelen en recycling kunt u ook kijken op de website van Milieu Centraal. Voor meer informatie over plastic inzamelen en educatie kunt u kijken op de website van Recycle Valley. Filmpje over afvalscheiding in de gemeente Putten.

  • Toeristenbelasting

    De gemeente Putten legt belasting op aan mensen die in Putten als toerist overnachten. Zij staan niet met hun naam- adres- en woonplaatsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie van Putten geregistreerd. Toeristen dragen daardoor bij aan toeristische voorzieningen in de gemeente zoals: Fiets- en wandelpaden Picknickplekken Toeristische informatie (de VVV, digitale kalender, toeristische wegwijzers) Zwembad Recreatiegebieden als de Krachtighuizerheide. U betaalt Forensenbelasting als u voldoet aan elke van deze kenmerken: U heeft een gemeubileerde recreatiewoning of stacaravan in de gemeente Putten in gebruik. U staat niet in de gemeente Putten ingeschreven. U heeft per jaar 90 dagen of meer de beschikking over deze recreatiewoning of stacaravan. Wanneer betaalt u toeristenbelasting? Verblijft u als gast in een recreatiewoning, stacaravan of gastenkamer in een Bed & Breakfast of hotel? Dan betaalt u toeristenbelasting bij:  Een kort verblijf in de gemeente Putten (minder dan 90 dagen). Een verblijf voor langere tijd in een kampeermiddel, zoals een tent of toercaravan. De toeristenbelasting betaalt u aan de verhuurder, die deze belasting vervolgens afdraagt aan de gemeente. Het tarief geldt per persoon per overnachting, ook voor kinderen. Voor kampeermiddelen op een seizoenplaats geldt een vast bedrag voor ieder onderkomen per seizoen. Tarieven toeristenbelasting 2024 Toeristenbelasting per persoon per overnachting Onderkomens Tarief Mobiele kampeeronderkomens en groepsaccommodaties Tenten, vouwwagen, campers, toercaravans en groepsaccommodaties. €1,39 Hotel Hotel €1,95 Overig Alle onderkomens die niet onder bovengenoemde categorieën vallen zoals: chalets, stacaravans, bungalows, zomerhuisjes en gedeelten van woningen. €1,65   Biedt u een overnachtingsgelegenheid aan of gaat u dit doen? Verhuurt u kamers, een vakantiewoning of kampeerruimte aan toeristen? Dat moet u dit aan de gemeente melden. Dit kan via telefoonnummer (0341) 359 602 of stuur een e-mail naar belastingen@putten.nl. De gemeente zet uw contactgegevens in een registratiesysteem: het Nachtregister. Vervolgens krijgt u aan het einde van het jaar een brief. In deze brief wordt u gevraagd om over het betreffende jaar de door uw gasten betaalde toeristenbelasting aan de gemeente over te maken. Nachtregister Met ingang van 2024 maakt de gemeente het gemakkelijk. U hoeft niet meer allerlei losse registraties bij te houden, zoals registratieboekjes, digitale of schriftelijke overzichten. U kunt 1 van de 2 bestanden op de pagina nachtregister downloaden. En vervolgens op uw computer opslaan. Zo kunt u digitaal of schriftelijk, op een moment dat u tijd heeft, voor het hele jaar uw gasten registreren. In het formulier zijn al invulvelden voor u aangemaakt, waarin u de gegevens invult. Door de uniformering van de gegevens is de check door de gemeente ook eenvoudiger. Waardoor de verwerking sneller kan plaatsvinden. Formulieren nachtregister downloaden Bent u inwoner van Putten? U betaalt als inwoner van de gemeente Putten gemeentelijke belastingen. U betaalt dan voor uzelf geen forensenbelasting en toeristenbelasting. Uiteraard betalen uw gasten in de recreatiewoning of stacaravan wél toeristenbelasting. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

  • Subsidie bloemrijke en voedselrijke akkerranden

    De gemeente Putten vindt biodiversiteit belangrijk en stelt hiervoor een subsidie beschikbaar. De subsidie is bedoeld om op akkerland bloemrijke- en voedselrijke akkerranden te realiseren. Deze akkerranden zijn goed voor de insecten en vogels. En biedt bescherming aan weidevogels. Ook in de winter is voedsel beschikbaar omdat de akkerranden niet worden gemaaid. Met deze subsidie stimuleert de gemeente Putten een mooie, groene en gezonde leefomgeving. De subsidie is een vergoeding voor de aanleg van de akkerranden. En een compensatie voor de gederfde inkomsten. De subsidie voor 2024 is gesloten. Er kunnen geen aanvragen meer worden ingediend. Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Een kaartje met de locatie en de oppervlakte van de aan te leggen akkerrand. Een uitleg over de samenstelling van het zaad die aan voorwaarden voldoet. Een projectplan.

  • Straatverlichting

    U kunt klachten en meldingen over kapotte straatverlichting doorgeven aan de gemeente. Bijvoorbeeld over beschadigde lantaarnpalen en de tijden dat de verlichting aan of uit is. Het onderhoud gebeurt volgens een afgesproken planning. Daarom pakken wij alleen storingen die de (verkeers-)veiligheid en openbare orde in gevaar brengen direct aan. Ziet u dat de openbare verlichting het niet meer doet? Geef dit dan aan ons door via www.putten.nl/melding. U kunt tijdens kantooruren ook bellen met de Servicebalie via telefoonnummer (0341) 359 611. De storing meldt u door de straatnaam en het nummer van de lichtmast door te geven. Dit nummer staat op ongeveer 2 meter hoogte op te mast. U herkent het nummer aan de zwarte cijfers op een gele achtergrond. Hierdoor is de precieze plaats van de lichtmast bekend. Wij kunnen dan gericht opdracht geven de kapotte verlichting te repareren. Het is onmogelijk om alle storingen afzonderlijk op te lossen. Wij bundelen daarom de binnengekomen meldingen. Eens per twee weken worden de reparaties uitgevoerd. 's Avonds of in het weekend een storing? In geval van een noodsituatie kunt u buiten kantoortijden bellen naar het storingsnummer 088 396 6477. Dit nummer is niet bedoeld voor het melden van één kapotte lantaarnpaal. Bij één van de volgende situaties kunt u het storingsnummer bellen: Bij één of meerdere hele straten of een hele woonwijk brandt de openbare verlichting niet. Er is een lichtmast aangereden en deze staat of ligt gevaarlijk op de grond. Er hangt een armatuur los bij een lichtmast. Bij vandalisme waarbij een gevaarlijke situatie ontstaat voor verkeer of omgeving. Als een deurtje van een lichtmast eruit is en de bedrading zichtbaar is. Bij een melding graag het lichtmastnummer doorgeven. En bij een grotere storing graag meerdere lichtmastnummers aangeven. Dit is van belang voor de storingsmonteur om de juiste gegevens te hebben. Anonieme meldingen worden telefonisch niet aangenomen.

  • Bezwaarschrift indienen

    Soms neemt de gemeente een beslissing waar u het niet mee eens bent. U mag dan bezwaar maken. Bijvoorbeeld omdat de gemeente uw aanvraag voor een vergunning niet goed keurt. Of omdat u het niet eens bent met de vergunning die uw buurman heeft gekregen. Na bekendmaking van het besluit heeft u 6 weken om uw bezwaar in te dienen. Dit doet u bij de persoon die het besluit heeft genomen. U krijgt een schriftelijke bevestiging. Online bezwaarschrift indienen Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk ongeldig is? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in. Dit doet u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Kent de rechter uw verzoek toe? Dan is de beslissing tijdelijk ongeldig. Wij noemen dit opschorten. Zijn er andere belanghebbenden? Dan sturen wij het bezwaar naar hen toe. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een vergunning heeft gekregen waar u bezwaar tegen maakt.

  • Ontheffing verspreiden reclamemateriaal

    U mag gedrukte en/of geschreven stukken of afbeeldingen niet: Onder publiek verspreiden of openlijk aanbieden. Aanbevelen of bekend maken op of aan door college aangewezen wegen of gedeelten daarvan. Het verbod geldt niet voor: Huis-aan-huis verspreiden. Of aan huis bezorgen van gedrukte en/of geschreven stukken of afbeeldingen. Het college mag een ontheffing geven van het genoemde verbod. Aanvraagformulier ontheffing verspreiden gedrukte stukken downloaden (PDF)