Zoekresultaat 1 - 8 van 8 resultaten

  • Gebruik achternaam veranderen

    Uw achternaam verandert nooit bij trouwen of scheiden. U kunt wel veranderen met welke achternaam of achternamen u aangesproken wilt worden. Dit noemen we naamgebruik. De gemeente geeft uw keuze van naamgebruik door aan organisaties zoals de RDW. U kunt dit online regelen met uw DigiD. Gebruik achternaam veranderen Wat moet u weten Als u het gebruik van uw achternaam wilt veranderen, kunt u kiezen uit: Eigen achternaam Achternaam van uw partner Eigen achternaam gevolgd door de achternaam van uw partner Achternaam van uw partner gevolgd door uw eigen achternaam De achternaam die u heeft, blijft altijd op uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staan. Ook als uw trouwt of gaat scheiden. U kunt wel de achternaam van uw partner op deze documenten laten vermelden. In het gemeentehuis doorgeven Om uw naamgebruik te veranderen, kunt u ook een afspraak maken. Of bel met 053 - 537 74 44. Neem uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart mee naar de afspraak. Achternaam veranderen Misschien wilt u uw achternaam helemaal veranderen, dus niet alleen het naamgebruik. Dit doet u via Naamswijziging.

  • Paspoort

    Een paspoort aanvragen kan alleen op afspraak. U kunt een afspraak maken in ’t Lossers Hoes of in het Stadskantoor (Hengelosestraat 51, Enschede). Na 6 werkdagen haalt u uw paspoort op. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Aanvragen Sinds 2014 is een paspoort 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Daarom verwachten wij in 2024 veel aanvragen. Het kan dus druk zijn. Houd hier rekening mee bij het plannen van een afspraak. U maakt een afspraak en betaalt de kosten aan de balie. Tijdens de afspraak behandelen wij uw aanvraag. Afspraak maken in ’t Lossers Hoes Afspraak maken in het Stadskantoor (Enschede) Bel 053 - 537 74 44 Meenemen Neem bij uw afspraak mee: Uw huidige paspoort of ID-kaart. Als u een paspoort én een ID-kaart heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn. Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen voor paspoort of identiteitskaart. Eventueel een pinpas. U betaalt aan de balie als u niet heeft betaald via iDeal. Neem bij het ophalen mee: Uw huidige paspoort en/of ID-kaart Vergeet uw paspoort niet op te halen Haal binnen 3 maanden uw paspoort op. Daarna kunt u het paspoort niet meer ophalen. U moet dan een nieuwe aanvraag doen. Jonger dan 18 jaar Kinderen jonger dan 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt digitaal toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u digitaal toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om digitaal toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als 1 van de ouders of verantwoordelijken niet kan meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee 2e paspoort Soms is het nodig om een 2e paspoort aan te vragen. Bijvoorbeeld als u moet reizen terwijl uw paspoort vanwege de aanvraag van een visum bij een buitenlandse vertegenwoordiging is. Of omdat u tijdens een reis landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn. Het 2e paspoort is 2 jaar geldig. Het 1e paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Zakenpaspoort Als u vaak naar het buitenland reist, kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden en dus meer ruimte voor visa en reisstempels. Paspoort met spoed aanvragen Heeft u snel een paspoort nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Komt u voor 14.00 uur, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Als u uw oude paspoort kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken. Kosten Paspoort, 2e paspoort of zakenpaspoort 18 jaar en ouder: € 83,85 (10 jaar geldig) Paspoort, 2e paspoort of zakenpaspoort onder 18 jaar: € 63,40 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedprocedure: € 57,05

  • Verklaring van huwelijksbevoegdheid

    Als u in het buitenland wilt trouwen, heeft u soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Daarin staat dat u niet getrouwd ben. En dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. U kunt de verklaring alleen in Losser aanvragen als u in Losser woont. Of als Losser uw laatste woonplaats in Nederland was. Maak een afspraak als u een verklaring van huwelijksbevoegdheid wilt aanvragen. Afspraak maken verklaring van huwelijksbevoegdheid Wat moet u weten Twijfelt u over documenten die nodig zijn voor de aanvraag, bel dan 053 - 537 74 44. Vanuit het buitenland belt u +31 53 537 74 44. Soms zijn de documenten niet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Die laat u dan eerst in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. Soms gelden er legalisatievoorschriften voor documenten. Dit is per land anders. Op www.nederlandwereldwijd.nl ziet u per land welke voorschriften dat zijn. Meenemen U moet van beide partners meenemen: Geldig paspoort of geldige identiteitskaart (een kopie mag ook) Pas afgegeven geboorteakten als u niet in Nederland bent geboren Bij een eerder huwelijk of partnerschapsregistratie: pas afgegeven echtscheidings- of overlijdensakte Als u niet in Nederland woont: pas afgegeven verklaring van inschrijving van uw woongemeente, met daarop genoemd uw nationaliteit en burgerlijke staat U krijgt de verklaring gelijk mee bij de afspraak in ’t Lossers Hoes. Per post aanvragen Kunt u niet langskomen, vul dan het aanvraagformulier verklaring huwelijksbevoegdheid in. Stuur dit naar Gemeente Losser, Dienstverlening, Postbus 20, 7500 AA Enschede. Kosten € 29

  • Vluchtelingenpaspoort

    U woont in Nederland en heeft een vluchtelingenstatus. U heeft een vluchtelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt. Voor het aanvragen van een vluchtelingenpaspoort maakt u een afspraak. Dit kan in Losser of in Enschede. Na 6 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Afspraak maken vluchtelingenpaspoort in Losser Afspraak maken vluchtelingenpaspoort in Enschede Wat moet u weten Het vluchtelingenpaspoort: Is maximaal 5 jaar geldig Kunt u gebruiken zolang uw verblijfsvergunning geldig is Mag u niet gebruiken in het land waaruit u gevlucht bent Voorwaarden U kunt een vluchtelingenpaspoort aanvragen als u: In Losser woont Geen Nederlander bent Een status als vluchteling heeft met een verblijfsdocument Asiel bepaalde of onbepaalde tijd Meenemen Als u een afspraak heeft gemaakt, neemt u mee: Uw verblijfsvergunning 1 officiële pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden, let op de pasfoto-eisen Jonger dan 18 Kinderen jonger dan 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt digitaal toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u digitaal toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om digitaal toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als 1 van de ouders of verantwoordelijken niet kan meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee Alleenstaande minderjarige asielzoekers hebben schriftelijk toestemming nodig van Nidos, de organisatie die de voogdij regelt namens de overheid Kosten Vluchtelingenpaspoort: € 63,40 Extra kosten spoedprocedure: € 57,05 Paspoort met spoed aanvragen Heeft u snel een paspoort nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Afhalen kan meestal 2 werkdagen na uw bezoek. Meer informatie Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen kan alleen op afspraak in ’t Lossers Hoes of in het Stadskantoor (Hengelosestraat 51, Enschede). Na 6 werkdagen haalt u uw ID-kaart op. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Aanvragen Sinds 2014 is een ID-kaart 10 jaar geldig in plaats van 5 jaar. Daarom verwachten wij in 2024 veel aanvragen. Het kan dus druk zijn. Houd hier rekening mee bij het plannen van een afspraak. U maakt een afspraak en betaalt de kosten aan de balie. Tijdens de afspraak behandelen wij uw aanvraag. Afspraak maken in ’t Lossers Hoes Afspraak maken in het Stadskantoor (Enschede) Bel 053 - 537 74 44 Meenemen Neem bij uw afspraak mee: Uw huidige paspoort of ID-kaart. Als u een paspoort én een ID-kaart heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn. Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen voor paspoort of identiteitskaart. Eventueel een pinpas. U betaalt aan de balie als u niet heeft betaald via iDeal. Neem bij het ophalen mee: Uw huidige paspoort en/of ID-kaart Vergeet uw ID-kaart niet op te halen Haal binnen 3 maanden uw ID-kaart op. Daarna kunt u de ID-kaart niet meer ophalen. U moet dan een nieuwe aanvraag doen. Jonger dan 12 jaar Kinderen jonger dan 12 jaar die een ID-kaart willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt online toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u online toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om online toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als 1 van de ouders of verantwoordelijken niet kan meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, ID-kaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee ID-kaart met spoed aanvragen Heeft u snel een ID-kaart nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Komt u voor 14.00 uur, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Als u uw oude ID-kaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken. Kosten ID-kaart 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig) ID-kaart onder 18 jaar: € 40,90 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedprocedure: € 57,05

  • Vreemdelingenpaspoort

    U woont in Nederland en u heeft niet de Nederlandse nationaliteit. U heeft wel een Nederlandse verblijfsvergunning type I of II. U kunt dan een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is een reisdocument dat u kunt gebruiken als identiteitsbewijs. Afspraak maken Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort maakt u een afspraak. Afspraken worden alleen ingepland op woensdagochtend in het Stadskantoor in Enschede (Hengelosestraat 51): Plan zelf een afspraak in Bel 053 - 537 74 44 (+31 53 537 74 44 vanuit het buitenland) om een afspraak te maken U krijgt binnen 2 maanden een brief dat u het vreemdelingenpaspoort kunt ophalen in Enschede. Voor het afhalen van uw paspoort hoeft u geen afspraak te maken. Een spoedaanvraag is niet mogelijk. Wat moet u weten Het vreemdelingenpaspoort: Is maximaal 5 jaar geldig Kunt u gebruiken zolang uw verblijfsvergunning geldig is Mag u niet gebruiken in het land waar u vandaan komt Voorwaarden U kunt een vreemdelingenpaspoort aanvragen als u: In Losser woont Geen Nederlander bent Geen paspoort krijgt van uw eigen ambassade Geen vluchtelingenstatus heeft Meenemen Als u een afspraak heeft gemaakt neemt u mee: Uw verblijfsvergunning Uw vreemdelingenpaspoort of een ander reisdocument als u dit heeft Een brief waarin staat dat uw eigen land u geen paspoort kan of wil geven (weigeringsbrief) 1 officiële pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden, let op de pasfoto-eisen Jonger dan 18 Kinderen jonger dan 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt digitaal toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u digitaal toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om digitaal toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als 1 van de ouders of verantwoordelijken niet kan meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee Alleenstaande minderjarige asielzoekers hebben schriftelijk toestemming nodig van Nidos, de organisatie die de voogdij regelt namens de overheid Kosten € 63,40 Meer informatie Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Registratie levenloos geboren kind

    U kunt uw levenloos geboren kind laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kind geboren is. En ook niet hoe lang geleden dat was. Afspraak maken Afspraak maken voor registratie levenloos geboren kind dat pas geboren is Afspraak maken voor registratie levenloos geboren kind dat langer geleden geboren is De afspraak vindt plaats in een spreekkamer, zodat u privacy heeft. Wat moet u weten Om de situatie te beoordelen, beantwoordt u 4 vragen op Rijksoverheid.nl. Registratie van een levenloos geboren kind in de BRP is niet verplicht. U kiest zelf of u dit wilt of niet. Deze keuze is persoonlijk. U doet voor uzelf een verzoek om het kind toe te voegen aan uw persoonsgegevens. Wil de andere ouder dit ook, dan moet die zelf ook een verzoek doen. Na de registratie ziet u de gegevens van uw kind op het overzicht met uw persoonsgegevens. Dit overzicht krijgt u na de registratie mee. Ook ziet u deze gegevens als u inlogt in MijnOverheid. De registratie geven we niet door aan andere organisaties die de BRP gebruiken. Uw zorgverzekering, de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank krijgen dus geen bericht. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Eventueel uw trouwboekje, als u uw kind daarin wilt bijschrijven Eventueel verklaring van arts, ziekenhuis of verloskundige Eventueel overlijdensadvertentie of informatie over begrafenis of crematie Eventueel akte van levenloos geboren kind, als het kind in een andere gemeente geboren is Schriftelijk aanvragen Mogelijk is eerder een akte van een levenloos geboren kind opgemaakt. Door een ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland. U kunt dan de registratie in de BRP regelen. Dit doet u met een verzoek tot opnemen kind op persoonslijst Losser. Download het formulier, vul het in, print het uit en onderteken het Stuur het verzoek samen met een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs naar: Gemeente Losser t.a.v. Publieksdienstverlening/Registratie BRP, Postbus 90, 7580 AB Losser Kosten Het registreren van uw kind in de BRP is gratis. U kunt na het registreren gratis een uittreksel BRP aanvragen. Doet u dit later, dan kost dit €19. Een kopie van de akte kost € 19.

  • Trouwen of partnerschap registreren

    In de gemeente Losser kunt u elke dag van de week trouwen of uw partnerschap laten registreren. U kunt dit doen op elke plek die u wilt. Trouwen of partnerschap regelen Wat moet u weten Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dat online aan de gemeente. U hoeft niet meer in ondertrouw. U heeft nodig: een kopie of scan van de identiteitsbewijzen van u, uw partner en de getuigen. Wij controleren of de aanvraag klopt. Ook kijken we of de datum, het tijdstip, de locatie en de ambtenaar beschikbaar zijn. U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie. Als de aanvraag in orde is, kunt u na 14 dagen trouwen of het partnerschap sluiten. U kunt niet eerder dan 1 jaar voor de trouw- of partnerschapsdatum de melding doen. Wilt u liever langskomen om uw huwelijk of partnerschap te regelen, dan kunt u een afspraak maken. Of bel 053 - 537 74 44. Gaat u in een andere gemeente trouwen, neem dan contact op met die gemeente. Trouwdag U kunt op elke dag van de week trouwen of uw partnerschap laten registreren. De ceremonie duurt een half uur. Bij het trouwen of de partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 en mogen maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. U geeft ze door bij de online melding. Waar kunt u trouwen U kunt trouwen of u partnerschap laten registreren in ’t Lossers Hoes. Op de eerste verdieping is een ruimte die is ingericht als trouwlocatie. U mag ook een andere plek in de gemeente kiezen. In een park, hotel of bij u thuis. Waar u maar wilt. Als uw trouwlocatie maar veilig is voor u en uw gasten. Wilt u op een andere plek dan ’t Lossers Hoes trouwen, vul dan het meldingsformulier buitenlocatie in. Eerst doet u online melding. Daarna stuurt u het formulier naar huwelijken@losser.nl. Trouwambtenaar kiezen U kunt zelf uw trouwambtenaar kiezen. Op het tabblad ambtenaren stellen zij zich voor. U kunt ook een eigen trouwambtenaar kiezen. Eigen trouwambtenaar kiezen U kunt een beëdigde trouwambtenaar kiezen die: Een eed heeft afgelegd bij de rechtbank Al trouwambtenaar is in een andere gemeente Geef dit tenminste 2 maanden voor de geplande datum door. U mag ook een vriend of familielid vragen trouwambtenaar te zijn. Deze persoon moet: Eed afleggen bij de rechtbank Verklaring omtrent het gedrag (VOG) aanvragen Uittreksel uit basisregistratie personen aanvragen Geef dit tenminste 4 maanden voor de geplande datum door. Bij de ceremonie is ook een trouwambtenaar van de gemeente aanwezig. Na uw online melding sturen wij u een formulier voor de aanvraag van een eigen trouwambtenaar. Kosten Alle kosten van het huwelijk of geregistreerd partnerschap betaalt u bij de aanvraag. Kosten voor het gebruik van een andere locatie dan ’t Lossers Hoes betaalt u zelf bij de locatie. Ceremonie huwelijk of geregistreerd partnerschap Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur in ’t Lossers Hoes: € 494 Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op locatie: € 663 Maandag tot en met vrijdag van 17.00 tot 0.00 uur op locatie: € 1058 Zaterdag van 9.00 tot 13.30 uur in ’t Lossers Hoes: € 859 Zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur op locatie: € 1029 Zaterdag van 18.00 tot 0.00 uur op locatie: € 1058 Zondag van 10.00 tot 14.00 uur op locatie: € 1058 Overige kosten Trouwboekje of partnerschapsboekje: € 35 Kosten beëdigde eigen trouwambtenaar (heeft eed afgelegd bij de rechtbank): € 101 Kosten niet-beëdigde eigen trouwambtenaar (heeft geen eed afgelegd bij de rechtbank): € 202 Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk, aan de balie: € 59 Annuleren of verplaatsen Tot 4 weken voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt u gratis annuleren of verplaatsen. U annuleert of verplaatst via e-mail: huwelijken@losser.nl. Als u annuleert vanaf 4 weken voor de geplande datum, betaalt u een deel van de kosten. Kosten annuleren of verplaatsen Annuleren huwelijk of partnerschap: Vanaf 4 weken tot 2 weken voor geplande datum: 50 % van de kosten Vanaf 2 weken voor geplande datum: 75 % van de kosten Verplaatsen huwelijk of geregistreerd partnerschap vanaf 2 weken voor geplande datum: € 100. Annuleren gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap vanaf 4 weken voor geplande datum: € 100. Gebruik achternaam kiezen Uw achternaam verandert nooit als u trouwt of een partnerschap registreert. U kunt wel kiezen met welke achternaam u aangesproken wilt worden. U geeft dit door tijdens uw aanvraag. U kunt kiezen uit: Eigen achternaam Achternaam van uw partner Eigen achternaam gevolgd door de achternaam van uw partner Achternaam van uw partner gevolgd door uw eigen achternaam Andere nationaliteit Als u of uw partner in het buitenland geboren is of in het buitenland heeft gewoond, dan hebben wij mogelijk extra documenten nodig. De aanvraag duurt hierdoor langer. Na de aanvraag hoort u van ons of u extra documenten moet aanleveren. Gratis trouwen of geregistreerd partnerschap Gratis trouwen kan op maandag om 15.45 en 16.00 uur in een spreekkamer in ’t Lossers Hoes. De ceremonie duurt 15 minuten. Er mogen 6 personen aanwezig zijn. Het bruidspaar en de getuigen tellen mee. De gemeente kiest uw trouwambtenaar. Huwelijk of geregistreerd partnerschap zonder ceremonie Alleen het ja-woord en het ondertekenen van de akte. Dit kan op donderdagmiddag om 16.00 uur in ’t Lossers Hoes. De gebeurtenis duurt een kwartier. Er mogen 6 personen (inclusief bruidspaar en getuigen) aanwezig zijn. U kunt zelf geen trouwambtenaar uitkiezen. Kosten: € 255 Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk Voor het regelen van de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk moet u altijd een afspraak maken. Dat kan niet online. Het omzetten is geldig als u uw handtekening zet. Een ja-woord of getuigen zijn daarom niet nodig. Maar als u dit wilt zijn een ja-woord of getuigen wel mogelijk tijdens de ceremonie. Geef het aan bij de trouwambtenaar als u dit wilt. Meer informatie Trouwen: wat moet ik regelen (Rijksoverheid.nl) Wat is het verschil tussen een huwelijk, geregistreerd partnerschap en samenlevingscontract (Rijksoverheid.nl) Gebruik achternaam veranderen Verklaring van huwelijksbevoegdheid Achternaam kind wijzigen (Juridischloket.nl)