Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

    Laat het de gemeente meteen weten als uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) kwijt of gestolen is. Wij maken uw paspoort of ID-kaart dan ongeldig om misbruik te voorkomen. U kunt dit makkelijk en snel doen met uw DigiD. Vermissing paspoort of ID-kaart melden Afspraak maken U kunt ook een afspraak maken om de vermissing door te geven. U kunt dan als u wilt gelijk een nieuw paspoort of nieuwe ID-kaart aanvragen. Afspraak maken vermissing en aanvraag paspoort Afspraak maken vermissing en aanvraag identiteitskaart Afspraak maken vermissing zonder aanvraag Wat moet u weten Uw paspoort of ID-kaart is na uw melding meteen ongeldig. Dit blijft zo, ook als u uw paspoort of ID-kaart toch terugvindt. Uw paspoort of ID-kaart kunt u dan niet meer gebruiken. Lever uw paspoort of ID-kaart dan in bij de gemeente. Bent u in het buitenland, dan moet u daar aangifte doen bij plaatselijke politie. Die aangifte neemt u mee bij uw aanvraag voor een nieuw paspoort of nieuwe ID-kaart. Het kan zijn dat u een noodpaspoort nodig heeft voor uw terugreis naar Nederland. Neem dan contact op met de Nederlandse ambassade in het land waar u bent. Als uw paspoort of ID-kaart vaker kwijt of gestolen zijn, starten we een onderzoek.

  • Paspoort

    Een paspoort aanvragen kan alleen op afspraak. U kunt een afspraak maken in ’t Lossers Hoes of in het Stadskantoor (Hengelosestraat 51, Enschede). U betaalt tijdens de afspraak. Ook hebben wij tijdens de afspraak uw vingerafdruk en handtekening nodig. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Sinds 2014 is een paspoort 10 jaar geldig voor personen vanaf 18 jaar. Daarom verwachten wij in 2024 veel aanvragen. Het kan dus druk zijn. Houd hier rekening mee bij het plannen van een afspraak. Afspraak maken Door een technische storing kan online aanvragen momenteel niet. U maakt een afspraak en betaalt de kosten aan de balie. Tijdens de afspraak behandelen wij uw aanvraag. Afspraak maken in ’t Lossers Hoes Afspraak maken in het Stadskantoor (Enschede) Bel 053 - 537 74 44 Meenemen Uw huidige paspoort. Als u een paspoort én een identiteitskaart heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn. Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen aan de pasfoto voor paspoort of identiteitskaart. Uw pinpas, u betaalt de kosten aan de balie. Jonger dan 18 jaar Kinderen jonger dan 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt digitaal toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u digitaal toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om digitaal toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als 1 van de ouders of verantwoordelijken niet kan meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee Paspoort met spoed aanvragen Heeft u snel een paspoort nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Komt u voor 14.00 uur, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Als u uw oude paspoort kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren.Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken. 2e paspoort Soms is het nodig om een 2e paspoort aan te vragen. Bijvoorbeeld als u moet reizen terwijl uw paspoort vanwege de aanvraag van een visum bij een buitenlandse vertegenwoordiging is. Of omdat u tijdens een reis landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn. Het 2e paspoort is 2 jaar geldig. Het 1e paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Bel met 053 - 537 74 44 om een 2e paspoort aan te vragen. Zakenpaspoort Als u vaak naar het buitenland reist, kunt u een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden en dus meer ruimte voor visa en reisstempels. Bel met 053 - 537 74 44 om een 2e paspoort aan te vragen. Kosten Paspoort, 2e paspoort of zakenpaspoort 18 jaar en ouder: € 83,85 (10 jaar geldig) Paspoort, 2e paspoort of zakenpaspoort onder 18 jaar: € 63,40 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedprocedure: € 57,05

  • Verhuizing doorgeven

    Verhuist u binnen de gemeente Losser of vanuit een andere gemeente naar de gemeente Losser, geef dan online uw verhuizing door. Verhuizing online doorgeven Wat moet u weten Geef de verhuizing door binnen 5 dagen nadat u verhuisd bent. Doorgeven kan al vanaf 4 weken voor uw verhuizing. Als u uw nieuwe adres later dan 5 dagen na uw verhuizing doorgeeft, dan telt de dag van doorgeven. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw toeslagen, studiefinanciering of uitkering. Een verhuizing doorgeven mag door: Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden en verzorgers voor inwonende minderjarigen van 16 jaar of ouder Curatoren voor personen die onder curatele staan Echtgenoten of geregistreerde partners als ze op hetzelfde adres wonen Een gemachtigde meerderjarige In ’t Lossers Hoes doorgeven U kunt ook een afspraak maken om uw verhuizing door te geven. Dan komt u langs in ’t Lossers Hoes. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken.  Meenemen Geldig identiteitsbewijs. Kopie huur- of koopcontract. Als u bij iemand in gaat wonen heeft u schriftelijke toestemming nodig van de hoofdbewoner. Gebruik hiervoor het toestemmingsformulier inwonen. Deze toestemming is ook nodig als u bij uw ouders gaat wonen of gaat samenwonen. Kosten Het doorgeven van een verhuizing is gratis. Let op: u kunt een boete krijgen als u uw verhuizing niet doorgeeft. Verhuizen naar een andere gemeente Als u naar een andere gemeente verhuist, geef uw verhuizing dan bij die gemeente door. Uw nieuwe woongemeente schrijft u automatisch uit in Losser. Briefadres Als u geen vast woonadres in Nederland heeft, dan kunt u zich soms tijdelijk inschrijven op een adres van iemand die u kent. Bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Dit heet een briefadres.  Verhuizen naar of vanuit het buitenland Verhuizen naar het buitenland Verhuizen naar Nederland Wie krijgt bericht van uw verhuizing We geven uw verhuizing door aan belangrijke instanties, zoals de Belastingdienst, uw zorgverzekeraar en DUO. Dan lopen zaken als uw uitkering, toeslagen of vergunningen gewoon door. Het is daarom belangrijk dat u uw nieuwe adres binnen 5 dagen doorgeeft.

  • Rijbewijs

    U verlengt uw rijbewijs online via de RDW. U betaalt online meteen de kosten. Na 2 werkdagen kunt u uw nieuwe rijbewijs ophalen. Een afspraak maken is niet nodig. Op RDW.nl leest u wat u moet meenemen en wat de voorwaarden zijn. Rijbewijs verlengen via de RDW Eerste rijbewijs Uw eerste rijbewijs vraagt u aan via de gemeente. Door een technische storing kan online aanvragen momenteel niet. Plan een afspraak in om langs te komen in 't Lossers Hoes of het Stadskantoor (Hengelosestraat 51, Enschede): Afspraak maken in ’t Lossers Hoes Afspraak maken in het Stadskantoor (Enschede) Bel 053 - 537 74 44 Meenemen Geldig identiteitsbewijs 1 kleurenpasfoto die voldoet aan de officiële eisen Uw pinpas, u betaalt de kosten van uw rijbewijs tijdens de afspraak Uw oude rijbewijs, bij verlengen of uitbreiden 5 werkdagen na uw afspraak kunt u uw rijbewijs ophalen. Hiervoor hoeft u niet opnieuw een afspraak te maken. Uitbreiden rijbewijs U heeft een rijbewijs nodig voor allerlei soorten voertuigen: van bromfiets tot bus. Misschien heeft u al een rijbewijs en mag u nu in nog een voertuig rijden. Bijvoorbeeld: u had al een brommerrijbewijs en heeft nu ook het examen voor een personenauto gehaald. Dan moet u het bestaande rijbewijs laten uitbreiden. Ook dit doet u online via de RDW. Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring is soms verplicht bij het halen of verlengen van uw rijbewijs. Dit is zo als 1 van de volgende situaties van toepassing is: U bent 75 jaar of ouder U heeft gezondheidsklachten die van invloed kunnen zijn op uw rijgedrag U heeft een rijbewijs met categorieën C, CE, D of DE U kunt een gezondheidsverklaring online aanvragen bij het CBR. U kunt een gezondheidsverklaring ook afhalen en betalen in 't Lossers Hoes. Maak online een afspraak. Spoedaanvraag Als u snel een rijbewijs nodig heeft, kunt u een spoedaanvraag doen. U moet dan online een rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Doe dit voor 14.00 uur. Afhalen kan dan meestal de volgende werkdag na 10.00 uur. Rijbewijs kwijt of gestolen U kunt online aan de RDW doorgeven dat uw rijbewijs kwijt of gestolen is. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Uw rijbewijs wordt meteen ongeldig. U kunt ook aan de gemeente doorgeven dat uw rijbewijs kwijt of gestolen is. Maak een afspraak en vraag meteen een nieuw rijbewijs aan. De gemeente maakt een verklaring van vermissing. Als u dit meldt, is het rijbewijs direct ongeldig. Dit blijft zo, ook als u uw rijbewijs toch terugvindt. Begeleiderspas Wie jonger is dan 18 jaar, heeft een rijbewijs en een begeleiderspas nodig om auto te rijden. Een begeleiderspas aanvragen kan online bij de RDW. Kosten Rijbewijs € 51,10 Extra kosten spoedprocedure € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Meer informatie Buitenlands rijbewijs omwisselen

  • Handtekening legaliseren

    Moet u bewijzen dat uw handtekening van u is, dan kunt u uw handtekening laten legaliseren. U zet dan uw handtekening op een document bij de gemeente. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. Maak een afspraak voor het legaliseren van uw handtekening. Afspraak maken legalisatie handtekening Wat moet u weten Legaliseren van een handtekening kan nodig zijn als: Een organisatie of bedrijf hierom vraagt. Bijvoorbeeld de overheid of een ambassade. U een document moet opsturen waarvan u het origineel niet uit handen wilt geven. U iemand uit het buitenland op bezoek krijgt. En die persoon een garantstelling of logiesverstrekking nodig heeft voor een visumaanvraag. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap, dan geeft ook uw partner toestemming. U komt dan samen naar de afspraak en zet allebei een handtekening. Let op: de verklaring legaliseert alleen de handtekening. Niet de inhoud van het document dat u tekent. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Document waar de legalisatie op moet komen te staan Pinpas, de kosten betaalt u bij de aanvraag Kosten Per document: € 19

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen kan alleen op afspraak. U kunt een afspraak maken in ’t Lossers Hoes of in het Stadskantoor (Hengelosestraat 51, Enschede). U betaalt tijdens de afspraak. Ook hebben wij tijdens de afspraak uw vingerafdruk en handtekening nodig. Na 5 werkdagen kunt u uw ID-kaart ophalen. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken. Sinds 2014 is een paspoort 10 jaar geldig voor personen vanaf 18 jaar. Daarom verwachten wij in 2024 veel aanvragen. Het kan dus druk zijn. Houd hier rekening mee bij het plannen van een afspraak. Afspraak maken Door een technische storing kan online aanvragen momenteel niet. U maakt een afspraak en betaalt de kosten aan de balie. Tijdens de afspraak behandelen wij uw aanvraag. Afspraak maken in ’t Lossers Hoes Afspraak maken in het Stadskantoor (Enschede) Bel 053 - 537 74 44 Meenemen Uw huidige paspoort of ID-kaart. Als u een paspoort én een ID-kaart heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn. Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen aan de pasfoto voor paspoort of ID-kaart. Uw pinpas, u betaalt de kosten aan de balie. Jonger dan 12 jaar Kinderen jonger dan 12 jaar die een ID-kaart willen aanvragen, hebben toestemming nodig. Toestemming is nodig van beide ouders of van de persoon of personen die verantwoordelijk is of zijn voor het kind. U kunt online toestemming geven met uw eigen DigiD. Als u online toestemming heeft gegeven, is het niet nodig om bij de afspraak aanwezig te zijn of uw identiteitsbewijs te tonen. Uw kind moet zelf wel naar de afspraak komen. Als het u niet lukt om online toestemming te geven, houd dan rekening met deze voorwaarden: Alle ouders of verantwoordelijken komen mee naar de afspraak Als 1 van de ouders of verantwoordelijken niet kan meekomen, vul dan het toestemmingsformulier in en neem dit mee naar de afspraak Neem (een kopie van) paspoort, ID-kaart of rijbewijs van alle ouders of verantwoordelijken mee ID-kaart met spoed aanvragen Heeft u snel een ID-kaart nodig, geef dit dan tijdens uw bezoek aan. Komt u voor 14.00 uur, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Als u uw oude ID-kaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren. Bel 053 - 537 74 44 om een afspraak te maken. Kosten ID-kaart 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig) ID-kaart onder 18 jaar: € 40,90 (5 jaar geldig) Extra kosten spoedprocedure: € 57,05

  • Overlijden doorgeven

    De uitvaartondernemer geeft online het overlijden door. Overlijden online doorgeven Wat moet u weten De uitvaartondernemer heeft nodig: Verklaring van overlijden B-envelop Medical Statement bij een uitvaart in het buitenland Verklaring van geen bezwaar. Als begraven/cremeren later dan de 6e werkdag is, of als het gaat om een niet-natuurlijke doodsoorzaak Aangifte door familielid of vriend van de overledene Geef binnen 6 werkdagen het overlijden door als de persoon in Losser is overleden. Meestal doet de uitvaartondernemer dit voor u, maar u kunt dit ook als familielid of vriend doen. Afspraak maken overlijden met uitvaart in Nederland Afspraak maken overlijden met uitvaart in buitenland U neemt mee naar de afspraak: Geldig identiteitsbewijs  Verklaring van overlijden (afgegeven door arts of gemeentelijk lijkschouwer) B-envelop (afgegeven door arts of gemeentelijk lijkschouwer) Medical Statement bij een uitvaart in het buitenland Verklaring van geen bezwaar, als begraven/cremeren later dan de 6e werkdag is (afgegeven door arts of gemeentelijk lijkschouwer) Verklaring van geen bezwaar, bij niet-natuurlijke doodsoorzaak (afgegeven door officier van justitie) Trouwboekje van de overledene, als u het overlijden erin wilt zetten Kosten Doorgeven overlijden is gratis.  Als u een overlijdensakte wilt: € 15,70 Wat u moet regelen als nabestaande Op Rijksoverheid.nl vindt u een overzicht van wat u als nabestaande moet weten en regelen. Bekijk Overlijden: wat moet ik regelen?

  • Registratie levenloos geboren kind

    U kunt uw levenloos geboren kind laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kind geboren is. En ook niet hoe lang geleden dat was. Afspraak maken Afspraak maken voor registratie levenloos geboren kind dat pas geboren is Afspraak maken voor registratie levenloos geboren kind dat langer geleden geboren is De afspraak vindt plaats in een spreekkamer, zodat u privacy heeft. Wat moet u weten Om de situatie te beoordelen, beantwoordt u 4 vragen op Rijksoverheid.nl. Registratie van een levenloos geboren kind in de BRP is niet verplicht. U kiest zelf of u dit wilt of niet. Deze keuze is persoonlijk. U doet voor uzelf een verzoek om het kind toe te voegen aan uw persoonsgegevens. Wil de andere ouder dit ook, dan moet die zelf ook een verzoek doen. Na de registratie ziet u de gegevens van uw kind op het overzicht met uw persoonsgegevens. Dit overzicht krijgt u na de registratie mee. Ook ziet u deze gegevens als u inlogt in MijnOverheid. De registratie geven we niet door aan andere organisaties die de BRP gebruiken. Uw zorgverzekering, de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank krijgen dus geen bericht. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Eventueel uw trouwboekje, als u uw kind daarin wilt bijschrijven Eventueel verklaring van arts, ziekenhuis of verloskundige Eventueel overlijdensadvertentie of informatie over begrafenis of crematie Eventueel akte van levenloos geboren kind, als het kind in een andere gemeente geboren is Schriftelijk aanvragen Mogelijk is eerder een akte van een levenloos geboren kind opgemaakt. Door een ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland. U kunt dan de registratie in de BRP regelen. Dit doet u via het aanvraagformulier registratie BRP levenloos geboren kind. Stuur het aanvraagvraagformulier met bijlagen naar Gemeente Losser t.a.v. Publieksdienstverlening/Registratie BRP, Postbus 90, 7580 AB Losser. Kosten Het registreren van uw kind in de BRP is gratis. U kunt na het registreren gratis een uittreksel BRP aanvragen. Doet u dit later, dan kost dit €19. Een kopie van de akte kost € 19.

  • Trouwen of partnerschap registreren

    In de gemeente Losser kunt u elke dag van de week trouwen of uw partnerschap laten registreren. U kunt dit doen op elke plek die u wilt. Trouwen of partnerschap regelen Wat moet u weten Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dat online aan de gemeente. U hoeft niet meer in ondertrouw. U heeft nodig: een kopie of scan van de identiteitsbewijzen van u, uw partner en de getuigen. Wij controleren of de aanvraag klopt. Ook kijken we of de datum, het tijdstip, de locatie en de ambtenaar beschikbaar zijn. U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie. Als de aanvraag in orde is, kunt u na 14 dagen trouwen of het partnerschap sluiten. U kunt niet eerder dan 1 jaar voor de trouw- of partnerschapsdatum de melding doen. Wilt u liever langskomen om uw huwelijk of partnerschap te regelen, dan kunt u een afspraak maken. Of bel 053 - 537 74 44. Gaat u in een andere gemeente trouwen, neem dan contact op met die gemeente. Trouwdag U kunt op elke dag van de week trouwen of uw partnerschap laten registreren. De ceremonie duurt een half uur. Bij het trouwen of de partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 en mogen maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. U geeft ze door bij de online melding. Waar kunt u trouwen U kunt trouwen of u partnerschap laten registreren in ’t Lossers Hoes. Op de eerste verdieping is een ruimte die is ingericht als trouwlocatie. U mag ook een andere plek in de gemeente kiezen. In een park, hotel of bij u thuis. Waar u maar wilt. Als uw trouwlocatie maar veilig is voor u en uw gasten. Wilt u op een andere plek dan ’t Lossers Hoes trouwen, vul dan het meldingsformulier buitenlocatie in. Eerst doet u online melding. Daarna stuurt u het formulier naar huwelijken@losser.nl. Trouwambtenaar kiezen U kunt zelf uw trouwambtenaar kiezen. Op het tabblad ambtenaren stellen zij zich voor. U kunt ook een eigen trouwambtenaar kiezen. Eigen trouwambtenaar kiezen U kunt een beëdigde trouwambtenaar kiezen die: Een eed heeft afgelegd bij de rechtbank Al trouwambtenaar is in een andere gemeente Geef dit tenminste 2 maanden voor de geplande datum door. U mag ook een vriend of familielid vragen trouwambtenaar te zijn. Deze persoon moet: Eed afleggen bij de rechtbank Verklaring omtrent het gedrag (VOG) aanvragen Uittreksel uit basisregistratie personen aanvragen Geef dit tenminste 4 maanden voor de geplande datum door. Bij de ceremonie is ook een trouwambtenaar van de gemeente aanwezig. Na uw online melding sturen wij u een formulier voor de aanvraag van een eigen trouwambtenaar. Kosten Alle kosten van het huwelijk of geregistreerd partnerschap betaalt u bij de aanvraag. Kosten voor het gebruik van een andere locatie dan ’t Lossers Hoes betaalt u zelf bij de locatie. Ceremonie huwelijk of geregistreerd partnerschap Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur in ’t Lossers Hoes: € 494 Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op locatie: € 663 Maandag tot en met vrijdag van 17.00 tot 0.00 uur op locatie: € 1058 Zaterdag van 9.00 tot 13.30 uur in ’t Lossers Hoes: € 859 Zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur op locatie: € 1029 Zaterdag van 18.00 tot 0.00 uur op locatie: € 1058 Zondag van 10.00 tot 14.00 uur op locatie: € 1058 Overige kosten Trouwboekje of partnerschapsboekje: € 35 Kosten beëdigde eigen trouwambtenaar (heeft eed afgelegd bij de rechtbank): € 101 Kosten niet-beëdigde eigen trouwambtenaar (heeft geen eed afgelegd bij de rechtbank): € 202 Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk, aan de balie: € 59 Annuleren of verplaatsen Tot 4 weken voor uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt u gratis annuleren of verplaatsen. U annuleert of verplaatst via e-mail: huwelijken@losser.nl. Als u annuleert vanaf 4 weken voor de geplande datum, betaalt u een deel van de kosten. Kosten annuleren of verplaatsen Annuleren huwelijk of partnerschap: Vanaf 4 weken tot 2 weken voor geplande datum: 50 % van de kosten Vanaf 2 weken voor geplande datum: 75 % van de kosten Verplaatsen huwelijk of geregistreerd partnerschap vanaf 2 weken voor geplande datum: € 100. Annuleren gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap vanaf 4 weken voor geplande datum: € 100. Andere nationaliteit Als u of uw partner in het buitenland geboren is of in het buitenland heeft gewoond, dan hebben wij mogelijk extra documenten nodig. De aanvraag duurt hierdoor langer. Na de aanvraag hoort u van ons of u extra documenten moet aanleveren. Gratis trouwen of geregistreerd partnerschap Gratis trouwen kan op maandag om 15.45 en 16.00 uur in een spreekkamer in ’t Lossers Hoes. De ceremonie duurt 15 minuten. Er mogen 6 personen aanwezig zijn. Het bruidspaar en de getuigen tellen mee. De gemeente kiest uw trouwambtenaar. Huwelijk of geregistreerd partnerschap zonder ceremonie Alleen het ja-woord en het ondertekenen van de akte. Dit kan op donderdagmiddag om 16.00 uur in ’t Lossers Hoes. De gebeurtenis duurt een kwartier. Er mogen 6 personen (inclusief bruidspaar en getuigen) aanwezig zijn. U kunt zelf geen trouwambtenaar uitkiezen. Kosten: € 255 Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk Voor het regelen van de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk moet u altijd een afspraak maken. Dat kan niet online. Het omzetten is geldig als u uw handtekening zet. Een ja-woord of getuigen zijn daarom niet nodig. Maar als u dit wilt zijn een ja-woord of getuigen wel mogelijk tijdens de ceremonie. Geef het aan bij de trouwambtenaar als u dit wilt. Meer informatie Trouwen: wat moet ik regelen (Rijksoverheid.nl) Wat is het verschil tussen een huwelijk, geregistreerd partnerschap en samenlevingscontract (Rijksoverheid.nl) Gebruik achternaam veranderen Verklaring van huwelijksbevoegdheid Achternaam kind wijzigen (Juridischloket.nl)