Zoekresultaat 1 - 10 van 13 resultaten

  • Het Sociaal team

    Het Sociaal team helpt wanneer er op verschillende gebieden problemen spelen die lastig op te lossen zijn. Vaak zijn er meerdere mensen of organisaties nodig om uw situatie beter te maken. Het Sociaal team zorgt er dan voor dat iedereen samenwerkt. Wij kijken niet alleen naar problemen, maar ook naar wat er allemaal goed gaat.  

    Heeft u problemen waar u niet meer uitkomt, dan kan uw huisarts, school of een andere deskundige u melden bij het Sociaal team. Onze medewerkers bekijken op basis van deze melding of ondersteuning van het Sociaal team passend is. 

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw gegevens, net als die van alle andere inwoners van Nederland. Onder meer uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit zijn in de BRP opgenomen.  

    Gegevens in de BRP

    U kunt uw eigen gegevens in de BRP inzien op de website MijnOverheid.nl. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de gemeente via het contactformulier.

    Verschillende organisaties gebruiken uw gegevens uit de BRP, zoals de Belastingdienst, zorgverzekeraar en pensioenfondsen. Een overzicht van de organisaties en de reden waarvoor zij uw gegevens gebruiken, vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u precies weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? U kunt een overzicht hiervan opvragen bij de gemeente. Stuur hiervoor een e-mail naar: adviseurbz@amstelveen.nl.   

    Geheimhouding persoonsgegevens in de BRP

    Wilt u niet dat anderen uw gegevens kunnen inzien? U kunt geheimhouding van uw gegevens aanvragen. Uw gegevens worden dan niet doorgegeven aan bepaalde organisaties. Start uw aanvraag onder de kop ‘aanvragen’. 

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Als u gehandicapt bent en zelf auto rijdt of afhankelijk bent van vervoer door anderen, kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Met deze kaart mag u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen. Een gehandicaptenparkeerkaart is persoonsgebonden; alleen u kunt er gebruik van maken.

    Er zijn twee soorten gehandicaptenparkeerkaarten: een bestuurderskaart en een passagierskaart. Voor beide gelden andere voorwaarden.

    Wilt u weten waar u kunt parkeren met de Europese Gehandicaptenparkeerkaart (GPK), kijk dan op de kaart Parkeren Amstelveen. De openbare gehandicaptenparkeerplaatsen staan met een groene kleur aangegeven.

    Geldigheid

    Een gehandicaptenparkeerkaart wordt voor maximaal vijf jaar afgegeven. Afhankelijk van uw situatie kan dit ook korter zijn dan vijf jaar. Als uw gehandicaptenparkeerkaart is verlopen, kunt u een nieuwe kaart aanvragen.

    De gehandicaptenparkeerkaart is ook geldig in andere gemeenten en de meeste Europese landen. U moet zich wel aan de parkeerregels houden die daar gelden.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is een adres waar u uw officiële post ontvangt, maar niet woont. Dit kan het adres van een vriend, kennis of familielid zijn. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres heeft.

    Of u een woonadres heeft wordt door de wet Basisregistratie Personen (BRP) bepaald. U moet zich inschrijven op het adres waar u verwacht de meeste tijd te verblijven. Dit hoeft dus niet uw eigen (huur)huis te zijn. Verblijft u tijdelijk bij een vriend of familielid? Dan is dit uw woonadres en moet u zich op dat adres inschrijven. Heeft u volgens de wet BRP geen woonadres, dan kunt u een briefadres aanvragen. 

  • Bewonersvergunning

    Een bewonersvergunning is een digitale parkeervergunning. U kunt deze aanvragen als u in de gemeente Amstelveen woont in een gebied waar betaald parkeren geldt. Per adres kunt u twee bewonersvergunningen aanvragen. U koppelt de vergunning aan één kenteken. Heeft u (tijdelijk) een ander voertuig, dan kunt u het kenteken wijzigen.

  • Inburgeren

    Tijdens het inburgeren leert u Nederlands. En u leert meer over het leven in Nederland.

    Als u verplicht moet inburgeren, krijgt u een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). U krijgt ook een uitnodiging van de gemeente voor een afspraak, een brede intake. Tijdens die afspraak onderzoekt de gemeente samen met u uw situatie en uw mogelijkheden. De gemeente maakt vervolgens een plan hoe u moet inburgeren. Dit heet het Plan inburgering en participatie (PIP). Hierin staat onder andere:

    • welke lessen u gaat volgen
    • welke hulp u kunt krijgen
    • hoe u de inburgering afsluit: met een examen of een afsluitend gesprek

    U moet binnen 3 jaar inburgeren. Deze termijn gaat in op het moment dat u bericht krijgt dat u moet inburgeren.

    Verder moet u ook de participatieverklaring ondertekenen. Dit is een onderdeel van het inburgeren. U krijgt hierover bericht van de gemeente.

    U kunt ook vrijwillig inburgeren. Bijvoorbeeld voor naturalisatie of voor een sterkere verblijfsvergunning. Lees meer over vrijwillig inburgeren op IND.nl.

  • Woonvormen voor ouderen

    Ervaart u problemen met het functioneren in uw woning door toegenomen beperkingen? Mist u sociale contacten in uw omgeving en wilt u graag in een omgeving wonen waar u mensen kan ontmoeten? Hier vindt u informatie over woonvormen voor ouderen in Amstelveen, de voorwaarden om voor een woning met dienstverlening of aanleunwoning in aanmerking te komen en het aanvragen van een indicatie hiervoor.

    Als u door toegenomen beperkingen of een gemis aan sociale contacten in uw woonomgeving problemen ervaart bij het wonen dan kan u hier melding van maken bij uw gemeente.

    Uw melding doet u bij het team Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Een indicatieadviseur zal naar aanleiding van uw melding contact met u opnemen en een huisbezoek met u plannen. Tijdens het huisbezoek gaat de indicatieadviseur met u in gesprek over de problemen die u op woongebied ervaart. Samen kunt u bespreken welke mogelijkheden er zijn om uw woonprobleem op te lossen. Dit kan een indicatie voor een woning met dienstverlening/aanleunwoning zijn maar ook een woningaanpassing kan wellicht een oplossing zijn voor uw probleem. Tijdens het gesprek kan u ook andere problemen aankaarten zoals bijvoorbeeld op het gebied van verplaatsen, vervoer of dagbesteding. Als u in aanmerking komt voor een woning met dienstverlening of een aanleunwoning dan wordt u op een wachtlijst geplaatst in afwachting van bemiddeling. Meer informatie hierover ontvangt u tijdens een huisbezoek.

    In Amstelveen zijn er verschillende woonvormen voor ouderen:

    • Seniorenwoningen
    • Woningen met dienstverlening (woningen in een ouderencomplex)
    • Aanleunwoningen

    Seniorenwoningen (sociale huur)

    Woningcorporaties bieden sociale huurwoningen in Amstelveen en omgeving aan via Woningnet. U kunt hiervoor de website van Woningnet raadplegen.

    Een deel van het woningaanbod is bedoeld voor mensen van 55 jaar en ouder, de zogeheten seniorenwoningen. Na inschrijving bij Woningnet kunt u op deze woningen reageren mits uw leeftijd en uw inkomen passend zijn. Algemene informatie over seniorenwoningen kunt u vinden via:

    Woningen met dienstverlening/woningen in een ouderencomplex (sociale huur)

    Als blijkt dat u het thuis niet meer redt door bijvoorbeeld toegenomen beperkingen of een gemis aan sociale contacten in uw omgeving, kunt u via een indicatie van de gemeente in aanmerking komen voor een (“zorg-“) woning in een ouderencomplex. Ouderencomplexen bevinden zich in zogeheten Woonservicezones. Een woonservicezone is een deel van een wijk waarin één of meerdere ouderencomplexen staan waar zorg en ondersteuning plus allerlei voorzieningen (winkels, huisarts, dagstructurering, zorgpost) binnen handbereik zijn. Woningen met dienstverlening in Amstelveen:

    • Dignahof
    • Middenhof
    • Goederede
    • Seineflat
    • Kastanjeflat (Kastanjelaan)
    • Smeenklaan
    • Kringloop

    Aanleunwoningen (sociale huur)

    Een aanleunwoning is een woning die nabij of tegen een verpleeghuis/woonzorgcentrum is aangebouwd. U woont zelfstandig in een aanleunwoning, maar u kunt gebruik maken van gemeenschappelijke voorzieningen van het verpleeghuis zoals maaltijden of activiteiten. Aanleunwoningen in Amstelveen:

    • Belmonte, gebouw Belvedère, Laan van de Helende Meesters 474-568
    • 't Huis aan de Poel, Keizer Karelweg 2a tot en met 18e
    • Nieuw Vredeveld, Rembrandtweg 396 tot en met 426, Zonnestein 14 tot en met 62
    • De Luwte, Wimbledonpark 363-471

    Meer informatie over woonvormen voor ouderen kunt u ook vinden in het informatieblad Woonvormen voor ouderen.

  • Leegstand melden

    Meld leegstand als uw woning langer dan 6 maanden leegstaat. Als eigenaar van uw woning bent u verplicht om dit te melden. U kunt een boete krijgen als u leegstand niet meldt.

    Gebruikt u uw woning niet als hoofdwoning, maar voor een ander doel? Dan gaat het niet altijd om leegstand. Staat niemand ingeschreven op het adres, maak dan ook een melding.

  • Subsidie Energiebesparing

    Wilt u energiebesparende maatregelen nemen en zo uw woning duurzamer maken? Bijvoorbeeld met betere isolatie, ventilatie, duurzame verwarming of koeling? Vraag subsidie aan voor deze voorzieningen. 

    De subsidie Energiebesparing is voor woningeigenaren, (ver)huurders
    en VvE’s. U vraagt de subsidie aan binnen 13 weken na uitvoering van de maatregelen.

    Wanneer het subsidieplafond van € 590.000,- is bereikt, is het niet meer mogelijk om de subsidie aan te vragen.

    U kunt deze subsidie combineren met de ISDE (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) en/of de SVvE (Subsidie verduurzaming voor VvE’s) van het Rijk.

    Voor wie is de subsidie?

    De subsidie is beschikbaar voor woningeigenaren, huurders, kleine particuliere verhuurders en Verenigingen van Eigenaren (VvE’s). Nieuwbouw is uitgesloten van de regeling.

    Waarvoor is de subsidie?

    U kunt subsidie aanvragen voor de volgende maatregelen:

    • (zelfstandig) isoleren van de woning
    • ventileren van de woning
    • duurzaam verwarmen en koelen
    • overige maatregelen, zoals een inductiekookplaat

    Bekijk een volledig overzicht en een toelichting van de maatregelen.

    U krijgt geen subsidie voor bijvoorbeeld:

    • De kosten voor reguliere zonnepanelen (PV-panelen). U krijgt alleen subsidie voor fotovoltaïsche plus thermische zonnepanelen (PVT-panelen), die naast elektriciteit ook warmte opwekken.
    • De kosten voor spouwmuurisolatie.

    Hoogte van de subsidie

    Bekijk de hoogte van de subsidie per maatregel onder ‘Gerelateerde vragen’.

    Hoger subsidiebedrag

    • Eigenaren van een monumentale woning of een beschermd stads- of dorpsgezicht komen in aanmerking voor € 1.000,- extra subsidie;
    • Vraagt u subsidie voor dakisolatie tegelijkertijd aan met buren, dan kan het subsidiebedrag worden verhoogd met 5%;
    • Vraagt u subsidie aan voor isolatiemaatregelen en wordt er een natuurlijk isolatiemateriaal gebruikt, dan kan het subsidiebedrag worden verhoogd met 10%;
    • Vraagt u subsidie aan voor een warmtepomp en wordt er een natuurlijk koudemiddel gebruikt, dan kan het subsidiebedrag worden verhoogd met 10%.

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt dit online melden wanneer de datum van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bekend is. U maakt hierbij een keuze tussen verschillende ceremonies.

    Overeenkomsten en verschillen

    Tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap zitten een aantal overeenkomsten en verschillen.

    Overeenkomsten

    • Binnen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap gelden in Nederland dezelfde rechten en plichten.
    • Op de dag van de ceremonie is de gang van zaken hetzelfde.
    • De kosten zijn hetzelfde.

    Verschillen

    • Bij de huwelijksceremonie moet u het ja-woord aan elkaar geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
    • Het huwelijk wordt wereldwijd erkend. Een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen geaccepteerd.

    Verschillende ceremonies

    Hieronder vindt u de verschillende mogelijkheden voor een ceremonie.

    Kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners dient in de gemeente Amstelveen te wonen.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de trouwzaal.
    • De ceremonie is op maandag of woensdag om 09.00 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 08.50 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal tien minuten.
    • Er is geen toespraak van de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS).
    • U zorgt voor twee getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Er zijn naast het bruidspaar, de twee getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand geen andere aanwezigen bij de ceremonie.
    • Er mogen bij de ceremonie geen filmopnames worden gemaakt.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • De ceremonie is kosteloos.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een kosteloze voltrekking in Amstelveen. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Budget huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Minstens één van de partners dient in de gemeente Amstelveen te wonen.
    • De huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap vindt plaats in de trouwzaal.
    • De ceremonie is om 09.15 uur. U dient tien minuten vooraf aanwezig zijn, om 09.05 uur.
    • De duur van de ceremonie is maximaal vijftien minuten.
    • Er is geen toespraak van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • Naast het bruidspaar en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mogen maximaal tien andere gasten bij de ceremonie aanwezig zijn.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • Bij niet tijdig verschijnen van de partijen of bij annuleren, kunt u geen nieuwe afspraak maken voor een budget voltrekking. Ook kunt u de datum niet verzetten.
    • De partners en de getuigen dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.

    Regulier huwelijk/geregistreerd partnerschap

    • Deze ceremonie is mogelijk van maandag tot en met vrijdag in de trouwzaal van het raadhuis.
    • U kunt ook een zelfgekozen locatie eenmalig als huwelijkslocatie laten aanwijzen.
    • U zorgt voor minstens twee en maximaal vier getuigen. De namen en kopieën van identiteitsbewijzen van de getuigen levert u uiterlijk twee weken voor de voltrekking in bij de burgerlijke stand.
    • De duur van de ceremonie is maximaal 45 minuten.
    • U kunt een trouwboekje of partnerschapsboekje aanschaffen als u dat wilt. Kijk voor meer informatie onder ‘Kosten’.
    • U kunt een voorkeur opgeven voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS/trouwambtenaar).
    • De trouwambtenaar houdt een persoonlijke toespraak als u dat wilt. In dat geval heeft u van tevoren contact met de trouwambtenaar.

    Beperkte gemeenschap van goederen

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie over gemeenschap van goederen op Rijksoverheid.nl.

    Wilt u andere huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden? Dan moet u dat regelen via een notaris.