Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten

  • Contact en openingstijden

    Wilt u contact met de gemeente? Bekijk op deze pagina de contactmogelijkheden. Adressen Gemeentehuis Van Heemstraweg 46 6641 AE Beuningen Gemeentehuis op Google Maps Gemeentewerf Van Heemstraweg 95 6641 AC Beuningen Gemeentewerf op Google Maps Postadres Gemeente Beuningen Postbus 14 6640 AA Beuningen Betalingen IBAN: NL55BNGH0285001078 BIC-code: BNGHNL2G Digitale facturen stuurt u naar: factuur@beuningen.nl. Betalen aan de balie We vragen u te betalen met uw pinpas. Facturen betalen aan balie niet mogelijk Het is niet mogelijk om een factuur die u van de gemeente of Munitax ontving bij de balie te betalen. Contactformulier Heeft u een vraag of opmerking? Gebruik het contactformulier. Contactformulier Melding omgeving doorgeven De medewerkers van de gemeente doen hun best om uw omgeving schoon en mooi te houden. Uw hulp kunnen we daarbij goed gebruiken. Ligt er een stoeptegel los? Is het riool verstopt? Of is er een lantaarnpaal stuk? Geef uw meldingen in de openbare ruimte aan ons door. Meld digitaal Mijn Beuningen Via uw persoonlijke pagina Mijn Beuningen ziet u welke aanvragen of meldingen u als inwoner bij de gemeente deed. We noemen dat uw zaken. Via deze pagina blijft u op de hoogte van de voortgang van uw zaak en kunt u ook eerdere zaken bekijken.  Welke aanvragen en meldingen volgt u in Mijn Beuningen? U kunt (nog) niet alle aanvragen en meldingen volgen via Mijn Beuningen. Wij werken er aan om in de toekomst alle aanvragen en meldingen die u bij ons doet aan te bieden op uw pagina, ook voor ondernemers. Op onze website ziet u bij een nieuwe melding of aanvraag of deze al te volgen is via Mijn Beuningen. Openingstijden Gemeentehuis Maandag: 8.30 – 19.00 uur Dinsdag: 8.30 – 17.00 uur Woensdag: 8.30 – 17.00 uur Donderdag: 8.30 – 17.00 uur Vrijdag: 8.30 – 12.30 uur Gemeentewerf Maandag tot en met vrijdag: 8.00 – 12.00 uur en 13.00 – 16.00 uur Sluitingsdagen Het gemeentehuis en de gemeentewerf zijn op bepaalde dagen gesloten. Social media Volg de gemeente Beuningen ook op social media: Facebook: gem.Beuningen  LinkedIn: gemeente-beuningen Instagram: gemeentebeuningen X: @gem_Beuningen YouTube: gemeente Beuningen Telefoonnummer Telefoonnummer: 14 024 (let op, dit is een verkort nummer). Bereikbaarheid gemeentehuis Maandag tot en met donderdag: 8.30 – 17.00 uur Vrijdag: 8.30 – 12.30 uur Bereikbaarheid Publiekszaken, Balie Zorg en Inkomen en Munitax Maandag tot en met vrijdag: 8.30 – 12.30 uur Bellen vanuit het buitenland Belt u vanuit het buitenland? Dan bereikt u de gemeente via telefoonnummer 0031 24 67 80 800.

  • Starterslening

    Een starterslening is een extra hypotheek van de gemeente (naast een andere hypotheek). De starterslening is bestemd voor de aankoop van een eerste koopwoning. Via de rode knop hieronder vraagt u de starterslening aan. Starterslening aanvragen Voorwaarden U was niet eerder (mede)eigenaar van een woning. U koopt dus voor het eerst een huis. Dit geldt ook voor een eventuele mede-eigenaar. De koopprijs/aanneemsom mag dus niet hoger zijn dan € 355.000,-. U koopt een huis in de gemeente Beuningen. U gaat zelf full time in het huis wonen. Voor aflossing gelden de volgende regels: U leent het geld voor maximaal 30 jaar. De rente wordt bij de start van de lening bepaald en is ongeveer gelijk aan de rente bij banken. De eerste 3 jaar hoeft u niet af te lossen. Is na 3 jaar uw inkomen te laag om af te lossen, dan hoeft u nog iet af te lossen, of maar een deel. Na 3, 6, 10 en 15 jaar is er een hertoets. U kunt de starterslening altijd zonder boete aflossen. Bij verkoop van de woning moet u de starterslening in zijn geheel aflossen. De starterslening wordt altijd aangeboden met Nationale Hypotheek garantie (NHG). Voor de aanvraag heeft u een getekend voorlopig koopcontract nodig. Bijzonderheden De hoogte van de starterslening is ten hoogste 20% van de koopprijs/aanneemsom en maximaal €  30.000,-  Meerwerk of verbeterkosten mag u mee financieren. Zo kunt u de woning bijvoorbeeld verduurzamen.  Heeft u nog aanvullend vragen over de starterslening? Neem dan contact op met de gemeente via 14 024. Meer informatie Lees meer over de starterslening.

  • Koninklijke- en gemeentelijke onderscheidingen

    Een Koninklijke onderscheiding, ook wel lintje genoemd, en een gemeentelijke onderscheiding zijn erkenningen voor persoonlijk bijzonder werk voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn. Maar ook een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport.  Wilt u iemand voordragen voor een Koninklijke onderscheiding? Klik op de button 'Koninklijke onderscheiding aanvragen': Koninklijke onderscheiding aanvragen  Wilt u iemand voordragen voor een gemeentelijke onderscheiding? Klik op de button 'Gemeentelijke onderscheiding aanvragen'. Gemeentelijke onderscheiding aanvragen Voorwaarden Mensen kunnen op verschillende momenten een Koninklijke- of gemeentelijke onderscheiding krijgen: bij de jaarlijkse lintjesregen,  bij een bijzondere gelegenheid zoals een jubileum of afscheid.   Voor de lintjesregen van 2025 moet de aanvraag vóór 15 juni 2024 bij de gemeente zijn. Voor een andere gelegenheid dient u de aanvraag uiterlijk een half jaar van tevoren in. Een gemeentelijke onderscheiding kunt u het hele jaar door aanvragen. U doet dit minimaal 4 maanden voor de gewenste datum van uitreiking.  Meer informatie Lees meer over gemeentelijke onderscheidingen.

  • Bezwaar en beroep

    Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente? Neem dan eerst contact met ons op. Bijzonderheden Bezwaar Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Als u bezwaar maakt, wordt de beslissing van de gemeente niet uitgesteld. Wilt u dat het besluit niet meteen ingaat? Vraag dan een voorlopige voorziening aan bij de rechtbank. In uw bezwaarschrift zet u:   uw naam, adres, datum en handtekening het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt ook een kopie toevoegen) waarom u het niet eens bent met het besluit wat de beslissing volgens u moet zijn Een bezwaar kunt u direct online indienen. Hiervoor heeft wel u een DigiD nodig. U kunt uw bezwaarschrift per post of direct online indienen. In de ‘Verordening openstellen elektronische weg bezwaarschriften Beuningen’ vindt u de geldende regels rondom het online bezwaar maken. Bezwaar maken  Bezwaar maken  Bezwaarschrift leges Bezwaarschrift leges indienen  Bezwaarschrift leges indienen  Bijzonderheden Beroep Bent u het niet eens  met de uitspraak op uw bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan bij de rechtbank. Voor een beroepschrift raden wij u aan advies te vragen aan een advocaat of in een rechtswinkel. Aan uw beroepschrift worden dezelfde eisen gesteld als aan uw bezwaarschrift. Vermeld hierin: uw naam, adres, datum en handtekening het besluit waartegen u in beroep gaat (u kunt ook een kopie toevoegen) waarom u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar wat de beslissing volgens u moet zijn Voor het behandelen van beroep brengt de rechtbank kosten in rekening (griffierecht). Informatie over in beroep gaan en griffierechten kunt u vinden op www.rechtspraak.nl.

  • Afspraak maken

    Maak uw afspraak online. U ziet dan meteen welke tijdstippen beschikbaar zijn. Maak een afspraak Let op: Vanwege de drukte kan het langer duren voordat u terecht kunt voor een afspraak. Houd hiermee rekening als u een afspraak maakt. Heeft u een afspraak gemaakt, maar wilt u hiervan geen gebruik meer maken? Zeg deze dan af, zodat uw plek vrijkomt voor iemand anders. Afspraken verzetten of afzeggen Wilt u een afspraak afzeggen of verzetten? Dit kan via de link in de e-mail die u ontvangt bij het maken van een afspraak. Bellen U kunt ook bellen om een afspraak te maken Telefoon: 14 024 (let op, dit is een verkort nummer) Maandag t/m donderdag: 8.30 – 17.00 uur Vrijdag: 8.30 – 12.30 uur Omgevingsdienst Regio Nijmegen Heeft u vragen over bouwregels, het aanvragen van een omgevingsvergunning of bestaande bestemmingsplannen? Neem dan contact op met de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Vragen over de procedure van nieuwe bestemmingsplannen en bestemmingsplanwijzigingen stelt u aan de gemeente. Contactgegevens ODRN Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier Veel vragen kan de ODRN direct per telefoon of e-mail beantwoorden. Wilt u uw vraag met een medewerker van de ODRN bespreken bij de bouwbalie? Maak dan een afspraak voor een intake bij de bouwbalie.

  • Stemmen vanuit het buitenland

    Bent u tijdens de Europees Parlementsverkiezing op donderdag 6 juni in het buitenland? Bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? En staat u nog wel ingeschreven in een Nederlandse gemeente? Stem dan via een volmacht of per brief. Iemand anders voor u laten stemmen (volmacht) Bij het stemmen via een volmacht laat u iemand anders in een Nederlandse gemeente voor u stemmen. Dat heet machtigen. Die persoon in Nederland moet zelf ook gaan stemmen. Binnenkort kunt u een schriftelijke volmacht aanvragen via deze website. Stemmen per brief U kunt ook per brief stemmen vanuit uw tijdelijke buitenlandse adres met een briefstembewijs. Hiervoor kunt u een aanvraag doen bij de gemeente Den Haag. U moet wel een buitenlands postadres hebben waar uw briefstembewijs naartoe gestuurd kan worden. Uw volledige aanvraag moet uiterlijk vrijdag 10 mei 2024 (23.59 uur Nederlandse tijd) ontvangen zijn door de gemeente Den Haag. Bijzonderheden De papieren die u nodig heeft voor het stemmen per brief worden altijd per post naar een buitenlands adres gestuurd. Kiest u ervoor per brief te stemmen? Houd er dan rekening mee dat het tijd kost om iets per post te versturen. Bent u in een land waar de postbezorging traag of minder betrouwbaar is? Dan is het verstandig iemand voor u te laten stemmen. Dit kan met een schriftelijke volmacht die u binnenkort aanvraagt via deze website. Een kopie van uw Nederlandse rijbewijs is één van de identiteitsdocumenten waarmee u de aanvraag kunt doen. Bij het stemmen per brief is dit níet een geldig identiteitsdocument. Meer informatie Heeft u nog vragen? De gemeente Den Haag organiseert de verkiezingen voor kiezers buiten Nederland. De unit Verkiezingen is bereikbaar via telefoonnummer +31 70 353 44 00. Of stuur een e-mail naar kbn.verkiezingen@denhaag.nl.   

  • Leerlingenvervoer 2024-2025

    Als ouder of verzorger moet u er voor zorgen dat uw kind elke dag op school komt. Uw kind gaat zelf naar school of u brengt uw kind. Soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld als de meest geschikte school voor uw kind te ver weg is of als uw kind een blijvende handicap heeft. Of als de basisschool van de door u gewenste geloofs- of levensovertuiging verder dan 6 kilometer van uw huis is. Misschien kunnen wij uw kind en u dan helpen met een vorm van leerlingenvervoer. Om er achter te komen wat het beste bij uw kind en uw situatie past, bekijkt één van onze medewerkers het aanvraagformulier. Deze medewerker onderzoekt bijvoorbeeld of uw kind kan leren om zelf met de fiets of openbaar vervoer naar school te reizen. Als dat zo is, dan komt u misschien in aanmerking voor een onkostenvergoeding. Een andere mogelijkheid is dat wij u misschien een deel van de kosten van eigen vervoer betalen. Als uw kind een blijvende handicap heeft en daarom niet zelfstandig of onder begeleiding kan reizen, dan kan hij of zij misschien wel gebruik maken van aangepast taxivervoer van AVAN. Eigen kracht en samenredzaamheid Het is niet vanzelfsprekend dat uw kind gebruik kan maken van leerlingenvervoer. Daarom verwachten wij dat u ook goed kijkt naar uw eigen mogelijkheden. Kan uw kind bijvoorbeeld met begeleiding zelfstandig reizen met het openbaar vervoer? Of kunt u bijvoorbeeld uw kind wel naar school brengen maar niet halen of andersom? Kan uw kind meerijden met een klasgenoot of kunt u klasgenoten meenemen? Voordat u het aanvraagformulier indient, is het goed om hierover na te denken.  Maakt uw kind al gebruik leerlingenvervoer, dan is het ook goed om na te denken over de mogelijkheid om uw kind zelf te leren reizen met de fiets, bus of trein. Weet u of uw kind nog niet goed hoe dat werkt? En vindt u of uw kind het spannend om dit te leren? Dan is het project MEE Reizen wellicht iets voor uw kind. Kijk hiervoor op de website van MEE Gelderse Poort. De consulent leerlingenvervoer van de gemeente kan met u meedenken over de mogelijkheden. U kunt contact opnemen via: leerlingenvervoer@beuningen.nl Wanneer komt een kind in aanmerking voor leerlingenvervoer? U kunt leerlingenvervoer voor uw kind aanvragen als de afstand vanaf uw huis groter is dan 6 kilometer naar: Een basisschool (BO) of een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) Een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs (SO) en (VSO) Wij vergoeden leerlingenvervoer naar regulier voortgezet onderwijs alleen als uw kind een verstandelijke, zintuiglijke of lichamelijke beperking heeft waardoor uw kind niet zelfstandig naar school kan gaan. Hoe vraagt u leerlingenvervoer aan? Vraag of de school van uw kind een schoolverklaring (pdf, 350 kb); invult. Deze ingevulde verklaring moet u als bijlage toevoegen bij uw aanvraagformulier. Dit doet u door de verklaring te scannen of er een foto van te maken en deze dan digitaal mee te sturen. Als u op de knop hieronder drukt, vindt u het aanvraagformulier leerlingenvervoer. Vul deze voor 12 juni 2024 helemaal in. Vergeet daarbij niet de ingevulde schoolverklaring toe te voegen! Leerlingenvervoer aanvragen Hoe behandelen wij uw aanvraag? Wij kijken eerst of het voor uw kind mogelijk is om zelf met de fiets of met het openbaar vervoer naar school te gaan. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden van u als ouder of verzorger om uw kind te begeleiden of zelf naar school te brengen. Kan uw kind niet zelfstandig of onder begeleiding naar school? Bijvoorbeeld omdat uw kind een blijvende lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap heeft? Dan komt uw kind misschien wel in aanmerking voor aangepast groepsvervoer. Leerlingenvervoer is alleen voor vervoer van- en naar school. Het aangepast groepsvervoer vervoert kinderen alleen tijdens de schooltijden die vermeld zijn in de schoolgids. Eigen bijdrage Voor leerlingenvervoer kan een drempelbedrag (eigen bijdrage) gelden. Het drempelbedrag geldt als uw kind naar een volgende soort school gaat: Een reguliere basisschool Een bijzondere basisschool Een speciale school voor basisonderwijs (SBO) U hoeft geen eigen bijdrage te betalen als: •    Er sprake is van een verstandelijke, lichamelijk en/of zintuigelijke handicap •    Uw kind gebruik maakt van een fietsvergoeding •    U pleegouder bent •    Uw verzamelinkomen lager is dan € 29.700,-  De eigen bijdrage voor schooljaar 2024/2025 is vastgesteld op € 439,- . Deze eigen bedrage is eenmalig.  Ook wordt aan u als ouders of verzorgers een bijdrage gevraagd als de afstand tussen huis en de school 20 kilometer of meer is. Deze bijdrage hangt af van uw verzamelinkomen. De bijdrage komt boven op het drempelbedrag. De bedragen voor de van de financiële draagkracht afhankelijke bijdrage zijn voor het schooljaar 2024/2025 vastgesteld op: Inkomen vanaf             Tot                   Eigen bijdrage 0                                   € 39.500         nihil € 39.500                      € 46.500          € 185 € 46.500                      € 54.000         € 815 € 54.000                      € 60.500         € 1.510 € 60.500                      € 69.500         € 2.215 € 69.500                     € 76.000          € 2.970 € 76.000  Voor elke € 5.000,- erbij      € 710 erbij Beoordeling van uw aanvraag Binnen 8 weken na uw aanvraag krijgt u bericht van ons. Als wij uw aanvraag goedkeuren, dan krijgt u hierover een brief. Als wij uw aanvraag niet goedkeuren, dan bellen wij u om uit te leggen waarom dit zo is.

  • Ambtenaren en bestuurders

    De medewerkers en bestuurders van de gemeente hebben dagelijks veel contact met inwoners, bedrijven en instellingen. Bij zoveel contacten kan er soms iets mis gaan. Voor die gevallen heeft de gemeente Beuningen een klachtenregeling om u te helpen. Klacht indienen  Voorwaarden Een klacht gaat altijd over gedrag. U vindt dat u slecht bent behandeld bijvoorbeeld doordat iemand u nors te woord heeft gestaan of verkeerde informatie heeft gegeven. Dat kan voorkomen bij een ambtenaar, wethouder, raadslid of de burgemeester. U kunt uw klacht op verschillende manieren doorgeven: U kunt uw klacht bespreken met de betrokken afdeling en de klachtencoördinator. U kunt online met DigiD een klacht indienen. U kunt een klachtenformulier (pdf, 47 kB) invullen. U kunt een brief sturen aan het college van burgemeester en wethouders. Bijzonderheden De klachtencoördinator, mevrouw Coster, coördineert de behandeling van uw klacht. Zij zorgt ervoor dat u tijdig een reactie ontvangt en dat de gemeente uw klacht zorgvuldig en binnen een redelijke termijn afhandelt. Uw klacht wordt altijd vertrouwelijk behandeld. Vindt u dat de gemeente niet goed met uw klacht omgaat?  Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeentelijke ombudsman. Meer informatie Lees meer over de klachtenregeling van de gemeente Beuningen. Op de website Last van de overheid kunt u doorgeven waar u als burger last van heeft bij de overheid. Bijvoorbeeld als het gaat om regels, moeilijke formulieren of veel vergunningen. Ze kan dan op zoek naar oplossingen en zo zorgen voor minder administratief gedoe en een betere dienstverlening. Jaarverslag interne klachtenbehandeling 2021 (pdf, 598 kB) Overzicht klachten 2021 (pdf, 161 kB) Jaarverslag interne klachtenbehandeling 2022 (pdf, 12,32 mB) Overzicht klachten 2022 (pdf, 12,62 mB)

  • Gehandicaptenparkeerplaats

    Heeft u een fysieke beperking? Dan kunt u met uw gehandicaptenparkeerkaart een op uw kenteken gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats aanvragen vlakbij uw huis. Het maakt niet uit of deze plek binnen of buiten de parkeerschrijfzone ligt. Koopt u een andere auto en heeft u al een gereserveerde parkeerplaats? Geef dan op tijd uw nieuwe kenteken door. U vraagt de gehandicaptenparkeerplaats aan bij de gemeente. Hier geeft u ook uw nieuwe kenteken door als u een andere auto gekocht heeft. Een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen  Kosten Voor de aanleg van een nieuwe gehandicaptenparkeerplaats inclusief kentekenbord: € 358,50. Voor het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats binnen gemeente vanwege bijvoorbeeld verhuizing: € 178,20. Voor het vervangen van een kentekenbord brengen wij geen kosten in rekening. U betaalt de legeskosten vóór de realisatie van de gehandicaptenparkeerplaats. De kosten zijn eenmalig per handeling en komen niet jaarlijks terug. Voorwaarden U komt in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerplaats als: U een geldige gehandicaptenparkeerkaart type B of B/P heeft. Het voertuigkenteken is verbonden aan uw woonadres U op uw woonadres geen eigen parkeerplek, zoals een oprit, carport of garage heeft. Bijzonderheden De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst op uw aanvraag. Deze termijn mogen we eenmaal verlengen. U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank. De gemeente wijst de locatie aan van de gehandicaptenparkeerplaats. Verhuist u of voldoet u niet (meer) aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerplaats? Dan verwijderen we de gehandicaptenparkeerplaats. Is er een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in uw buurt, maar denkt u dat deze niet meer gebruikt wordt? Laat het ons dan weten. Dan kijken we of deze nog in gebruik is.

  • Jeugdlintje

    Kent u een jongere in de gemeente Beuningen (tussen de 6 en 18 jaar) die een belangrijke bijdrage levert aan onze samenleving? Misschien komt hij of zij dan wel in aanmerking voor het jeugdlintje. U doet de aanvraag bij de gemeente. Jeugdlintje aanvragen Voorwaarden Kinderen/jongeren (van 6 tot en met 18 jaar) kunnen een jeugdlintje krijgen als ze wonen in de gemeente Beuningen en/of iets bijzonders voor de gemeente hebben gedaan. Zij moeten voldoen aan een van de volgende voorwaarden: Het gaat om uitzonderlijke inzet voor anderen of voor de Beuningse samenleving. Denk aan inzet voor andere mensen, natuur of cultuur. Zoals de hond uitlaten voor een oude buurvrouw/man, een gehandicapt broertje/zusje regelmatig naar de sportclub brengen of afval opruimen. Dat doet hij/zij langere tijd (meer dan een jaar) zonder er iets voor terug te krijgen. Het starten van een actie voor een goed doel. Het organiseren van activiteiten in een buurt of wijk. Vrijwilligerswerk doen bij bijvoorbeeld een culturele vereniging of sportvereniging. Het actief bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen, zoals zinloos geweld of pesten. Bijvoorbeeld het starten van een actie. Jongeren die een bijzondere prestatie hebben geleverd of gemeente Beuningen positief op de kaart hebben gezet. Hierbij kunt u denken aan reddingsacties of bijvoorbeeld een landelijke prijs winnen voor een werkstuk. Bijzonderheden Alle inwoners van de gemeente Beuningen van 18 jaar of ouder kunnen een jongere voordragen voor een Jeugdlintje. Nog geen 18 jaar? Vraag je ouders/verzorgers om toestemming. Vertel het kind niet dat hij of zij genomineerd is. De uitreiking is op of rond de Internationale Dag van de Rechten van het Kind of tijdens een bijzondere gelegenheid (jubileum of feest). Aanmelden kan het hele jaar door. Meer informatie Heeft u vragen over het Jeugdlintje? Neem dan contact op met de gemeente via gemeente@beuningen.nl of via telefoonnummer 14 024.