Zoekresultaat 1 - 10 van 35 resultaten

  • Hulp bij een gesprek

    Heeft u een gesprek met een medewerker van het Serviceplein dan mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Maar u kunt ook om een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen. Een cliëntondersteuner is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, financiën of wonen met zorg. Cliëntondersteuning is gratis. Wat doet een cliëntondersteuner voor u? De cliëntondersteuner kan u helpen met het: voorbereiden van het gesprek voeren van het gesprek. De cliëntondersteuner gaat met u mee naar het gesprek napraten over het gesprek na afloop Naar welke gesprekken kunt u een clientondersteuner meenemen? U kunt ook een cliëntondersteuner meenemen naar een gesprek bij: Participe Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) GO! voor jeugd Tom in de Buurt Kwadraad UWV woningcorporatie indicatiegesprek voor langdurige zorg (Wlz) bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). U kunt geen cliëntondersteuning krijgen voor gesprekken met andere organisaties (bijvoorbeeld de huisarts). Bent u mantelzorger of heeft u een persoonsgebonden budget (PGB), dan kunt u ook gebruik maken van een cliëntondersteuner. Meer informatie Meer informatie over cliëntondersteuning leest u op de website van MEE Servicepunt of u belt met 088 - 775 2000. Bekijk ook het filmpje met uitleg over cliëntondersteuning (YouTube, duurt 1 minuut 34):

  • Subsidie Erfgoedfonds verantwoorden

    U heeft bericht ontvangen over de definitieve toekenning van de subsidie Erfgoedfonds. Hiervoor moet u het verleende bedrag verantwoorden en de vaststelling van de definitieve subsidie aanvragen. Wanneer de werkelijk kosten lager zijn uitgevallen, dan kan het zijn dat u een deel van de subsidie moet terugbetalen.

  • Subsidie Erfgoedfonds

    Inwoners, bedrijven en organisaties kunnen subsidie aanvragen voor de beleving van Alphens cultureel erfgoed. Het gaat om projecten die bijdragen aan de ervaring van cultureel erfgoed door inwoners van de gemeente Alphen aan den Rijn. Het geld is bedoeld voor de beleving van zowel materieel als immaterieel erfgoed. U kunt de subsidie bijvoorbeeld aanvragen voor: het organiseren van een activiteit of evenement om erfgoed zichtbaar te maken een informatiebord  het ontwikkelen van educatief materiaal  In 2024 is er in totaal € 65.000 beschikbaar. U kunt maximaal € 5.000 per project aanvragen. En u mag maximaal 2 aanvragen doen zolang de subsidie loopt. U kunt de subsidie niet meer aanvragen wanneer het geld op is. Wilt u hulp bij de aanvraag? Dan kunnen wij de aanvraag samen met u doornemen voordat u hem indient.

  • Maatschappelijke subsidie van 25.000 tot 100.000 euro

    U kunt deze subsidie op dit moment niet aanvragen. Organisaties die activiteiten met een maatschappelijk effect in de gemeente organiseren, kunnen een subsidie aanvragen tussen € 25.000 en € 100.000. De subsidie is aanvullend op uw eigen budget. Voorbeelden van maatschappelijke effecten zijn: talentontwikkeling gezonde leefstijl ontwikkelen van vaardigheden en competenties het bevorderen van meedoen in de samenleving. Let op: voor deze subsidie is een subsidieplafond ingesteld. Zodra dit bereikt is, verlenen we geen subsidie meer. 

  • Exploitatievergunning huisvesting arbeidsmigranten

    Als u buitenlandse werknemers (arbeidsmigranten) tijdelijk wilt huisvesten dan heeft u hiervoor een exploitatievergunning nodig. Omdat uw aanvraag wordt getoetst aan de Wet Bibob moet u ook een Bibob-vragenformulier inleveren. Hiermee checkt de gemeente de integriteit van uw onderneming en de personen die daarbij betrokken zijn. Ook kan het zijn dat u nog andere vergunningen nodig heeft, bijvoorbeeld een melding of vergunning voor brandveilig gebruik. Hiervoor doet u een melding brandveilig gebruik via het omgevingsloket. Om veilige, kwalitatief goede huisvesting van arbeidsmigranten te stimuleren en overlast te voorkomen, zijn binnen de gemeente regels opgesteld. Hierin staat hoe de gemeente omgaat met de huisvesting van arbeidsmigranten en wat de structurele en tijdelijke mogelijkheden voor huisvesting zijn. Beleidskader tijdelijk wonen in Alphen aan den Rijn Nadere regels tijdelijk wonen Alphen aan den Rijn

  • Waar kunt u stemmen

    De stembureaus zijn op donderdag 6 juni van 07:30 tot 21:00 uur geopend. U kunt stemmen in één van de stembureaus in de gemeente Alphen aan den Rijn. Op uw stempas staat een stembureau bij u in de buurt. U bent niet verplicht om daar te stemmen.  Bekijk stemlocaties op de kaart »  De meeste stembureaus in onze gemeente zijn toegankelijk voor mindervaliden. Er zijn een paar uitzonderingen. Deze locaties zijn aangegeven met het teken .  Heeft u een visuele beperking, vraag dan op het stembureau om een speciale loep met verlichting. Op het stembureau in gemeentehuis en het stembureau buurthuis De Plataan in Boskoop is ook een speciale mal met audio-ondersteuning. Aarlanderveen   Dorpshuis Aarlanderveen Dorpsstraat 53 Alphen aan den Rijn   Gemeentehuis (2 stembureaus) 1 stembureau toegankelijk voor mindervaliden en met stemmal 1 stembureau niet toegankelijk voor mindervaliden  Stadhuisplein 1 Basisschool Het Baken (2 stembureaus) Klepperman 1-3 Gymzaal Mandenvlechter |  Mandenvlechter 12 Wooncentrum Poortwachter Poortwachter 55 (61 tot en met  111) Oudshoornsekerk Oudhoornseweg 90 Noorderbrink Klompenmaker 156 Driehoorne Uranusstraat 34 Gymzaal Marsdiep Marsdiep 5 Haci Bayram Camii Moskee Sterrenlaan 41 Gemiva locatie Castorstraat Castorstraat 1 Zalencentrum De Bron (2 stembureaus) Troubadourweg 2 Vrije School Ridderspoor Essenburg 24 Basisschool De Mare Schelfhorst 2-4 Gymzaal Havixhorst |  Havixhorst 258 Sionskerk Meteoorlaan 2 Gymzaal Honingzwam |  Honingzwam 4 Bezoekerscentrum De Veenweide Burgemeester Bruins Slotsingel 15 Gymzaal Batenstein |  Batenstein 20 Zwembad Aquarijn Cantharel 10 Buurthuis Mozaïek Parelstraat 2 Basisschool Samen Op Weg J.P. Coenlaan 1B Opstandingskerk Prinses Marijkestraat 69 Wijkcentrum Kaju Putih Dennenlaan 3 Rijnzate Magnoliastraat 16 Volle Evangelie Gemeente De Ark Prins Hendriklaan 54 Brandweerkazerne Havenstraat Havenstraat 5 MBO Rijnland Ambonstraat 1 Speeltuinvereniging Kindervreugd Hugo de Grootstraat 100 Clubgebouw Vreugdeoord Vorselenburgstraat 25E Wijkcentrum Swaenswijk Jongkindt Coninckstraat 2B Basisschool De Rank Lauraplein 1 Bibliotheek Alphen aan den Rijn Aarkade 10 Parkvilla Cornelis Geellaan 2 BapNoord - Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat 14 - 16 Woonboulevard Da Vinci Euromarkt 2 Wijkcentrum Kerk en Zanen (2 stembureaus)  1 toegankelijk voor mindervaliden  Oude Wereld 57 Sportzaal De Oude Wereld Oude Wereld 57 Sportzaal De Vroonhoevelaan 2 stembureaus) |    Vroonhoevelaan 2 De Lichtkring (2 stembureaus) Amerikalaan 91 Avanti Wielervereniging Amerikalaan 163 Wolters Kluwer |   Zuidpoolsingel 2 Benthuizen   School met de Bijbel |  Graaf van Bloisstraat 25 Buurthuis De Tas De Dam 3 Boskoop   H. Joannes de Doperkerk A.P. van Neslaan 50 Basisschool De Hortus Populierenhof 2 Het raadHuis Boskoop Raadhuisplein 1 Brandweerkazerne Boskoop Torenpad 29 Ontmoetingscentrum De Brug Kerkplein 3 Bethelkerk Boomgaard 21 De Stek Puttelaan 148 Buurthuis De Plataan Snijdelwijklaan 2 Tennisvereniging Boskoop Mendelweg 14A Floravita Boezemlaan 4 Midgetgolfvereniging De Trekvogels |  Azalealaan 166 Hazerswoude-Dorp   Hervormd Centrum De Regenboog Raadhuisplein 7 Driehof WijdeZorg Dorpsstraat 27 Gebouw Protestantse Gemeente De Korenaar Dorpsstraat 183C Dorpshuis De Juffrouw Dorpsstraat 250 Hazerswoude-Rijndijk   Scheepjeskerk Rijndijk 106 Sportzaal De Cirkel Sweelincklaan 30 Buurthuis De Som Joseph Haydnlaan 5 Basisschool De Tweeklank Da Costasingel 42 Koudekerk aan den Rijn   Rhijndael Koudekerk Europasingel 2 Onder Dak Kerkelijk zalencentrum Dorpsstraat 55 Vrijetijdscentrum De Ridderhof Sweelincklaan 30 Zwammerdam   De Ontmoeting Kerkplein 5 Gymzaal Buitendorpstraat |  Buitendorpstraat 3

  • Buitenlandse akte inschrijven

    U kunt een buitenlandse geboorte-, huwelijks-, partnerschaps- of overlijdensakte inschrijven in de registers van de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen digitaal. Dit is 1 van de landelijke taken die de gemeente Den Haag uitvoert voor de rijksoverheid.  Op www.denhaag.nl leest u meer informatie.

  • Gebruik van persoonsgegevens door de gemeente

    Wij gaan zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens. Ook stellen wij hoge eisen aan de beveiliging van deze gegevens. Dit betekent ook dat wij u informeren over wat wij met uw gegevens doen en waarom. Wij gebruiken alleen uw persoonsgegevens als dit nodig is voor de uitvoering van gemeentelijke taken of omdat de wet dit voorschrijft. Het college van burgemeester en wethouders is (eind)verantwoordelijk voor het gebruik van persoonsgegevens. Waar hebben wij persoonsgegevens voor nodig Binnen de gemeente worden veel verschillende processen uitgevoerd. Voor bijna al die processen zijn persoonsgegevens nodig. Het gaat om de volgende processen: burgerzaken (basisregistratie personen, uitgifte rijbewijs, paspoort en id-bewijs) juridische zaken (afhandeling bezwaar en beroep) financiële processen (gemeentelijke belastingen) onderwijs (leerplicht) openbare orde en veiligheid (vergunningen, handhaving van overlast) privacyverklaring gebruik persoonsgegevens door boa's personeel en organisatie (personeelsadministratie, werving en selectie) ruimtelijke ordening en volkshuisvestiging (omgevingsvergunningen, aankoop en verkoop van gronden) sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening (bijvoorbeeld wmo-aanvragen, jeugdhulpmeldingen) privacyverklaring schuldhulpverlening en budgetbeheer volksgezondheid en milieu (milieutoezicht, huishoudelijke afvalinzameling) privacyverklaring toegang Ecopark en gebruik minicontainers die gechipt zijn Hoe komen wij aan uw gegevens De persoonsgegevens die de gemeente nodig heeft, worden gehaald uit basisregistraties zoals de Basisregistratie Personen (BRP) of Kadaster. Register van verwerkingen De gemeente heeft een register van verwerkingen. In dit register staat:  voor welke processen persoonsgegevens worden gebruikt om welke persoonsgegevens het gaat met welke doel de gegevens zijn verwerkt hoe lang gegevens worden bewaard of derden de persoonsgegevens ook ontvangen Delen wij uw gegevens met anderen partijen? Wij delen uw gegevens ook met andere partijen. Omdat de wet ons hiertoe kan verplichten, zoals het delen van gegevens met de Belastingdienst of politie. Maar ook als hierdoor onze dienstverlening verbeterd kan worden. Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van uw privacy. Daarom vragen wij hierover altijd advies aan de Functionaris voor gegevensbescherming. Wij verstrekken uw gegevens niet aan partijen buiten de Europese Unie. Behalve als dit noodzakelijk is om onze taken uit te voeren. Wij vragen hiervoor advies aan de Functionaris voor gegevensbescherming. Meer informatie Heeft u een vraag over het gebruik van uw persoonsgegevens? Stuur een e-mail naar privacy@alphenaandenrijn.nl. U kunt ook uw eigen persoonsgegevens inzien of  U kunt uw persoonsgegevens laten wijzigen of verwijderen

  • Mantelzorgwoning

    Wilt u als mantelzorger dichter bij degene wonen die u verzorgt, dan kunt u ervoor kiezen om een mantelzorgwoning bij of aan uw eigen huis te laten bouwen. Dit is een zelfstandige woning op uw eigen terrein en is bedoeld voor degene die u verzorgt. U kunt ook zelf in een mantelzorgwoning wonen. Degene die u verzorgt woont dan in het bijbehorende huis.

  • Subsidie Impuls Jongerencultuur 2023-2024

    Deze subsidie kan niet meer worden aangevraagd. Vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties die zich bezig houden met kunst en cultuur en cultureel erfgoed, konden tot juli 2023 de subsidie ‘Impuls Jongerencultuur’ aanvragen. Deze subsidie was bedoeld voor activiteiten om jongeren uit onze gemeente enthousiast te maken voor cultuur. De verantwoording vindt achteraf plaats met een inhoudelijke rapportage en financieel inzicht. Dat is bij de 2-jarige subsidie in het eerste kwartaal van 2025.