Zoekresultaat 11 - 20 van 91 resultaten

  • Stremmingen voor het scheepvaartverkeer

    Gaat u varen? Dan is het handig om te weten wanneer de bruggen open en dicht gaan. Alle informatie over vaarwegen vindt u op de website van de Rijksoverheid. Op de website vaarweginformatie.nl staan de scheepvaartberichten van alle vaarwegen, bruggen en sluizen in heel Nederland. Hier staan korte en lange stremmingen, gehele of gedeeltelijke stremmingen en bijzonderheden zoals evenementen waardoor enige hinder voor het scheepvaartverkeer kan ontstaan.

  • Constructieve gegevens, omgevingsvergunning

    Volgens de Regeling omgevingsrecht moeten constructieve gegevens (tekeningen en berekeningen) uiterlijk drie weken voor de aanvang van de bouwwerkzaamheden worden ingediend bij de gemeente. De aanvrager van een omgevingsvergunning moet hiervoor goedgekeurde constructieve gegevens aan de gemeente overleggen. Er kan pas met de bouw gestart worden zodra het goedgekeurde exemplaar en het meldingsformulier ‘start bouw’ bij de gemeente Kaag en Braassem aanwezig zijn. De gemeente heeft de uitvoering van de goedkeuring van de constructieve gegevens belegd bij deskundige constructiebureaus. Deze bureaus staan op een door de gemeente opgestelde lijst. De lijst staat op deze website, wordt vermeld in de brief 'bericht van behandeling' en ook in de omgevingsvergunning van de gemeente. Mogelijk moet u vanaf 1 januari 2024 zelf een kwaliteitsborger inschakelen De vergunningcheck in het Omgevingsloket vertelt u of u een kwaliteitsborger moet inschakelen. Dit betekent dat u als initiatiefnemer na moet gaan onder welke gevolgsklasse uw bouwwerk valt, vóórdat u gaat (ver)bouwen. Dat kan in het Omgevingsloket. Vanaf 1 januari geldt namelijk de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Een deel van het bouwtoezicht gaat daardoor van de gemeente naar de markt. De kwaliteitsborger controleert de technische eisen die gelden voor uw project. Deze verplichting geldt wanneer het bouwwerk onder de zogenoemde ‘gevolgsklasse 1’ valt. U kunt op deze pagina op onze website meer over de Wkb lezen. Eigen initiatief aanvrager De aanvrager moet zelf zorgdragen voor de goedkeuring van de constructieve gegevens. De aanvrager moet zelf een prijs afspreken voor de werkzaamheden met het controlerende constructiebureau, die de factuur voor zijn werkzaamheden rechtstreeks naar de aanvrager doorzendt. De aanvrager is er voor verantwoordelijk dat de constructieve gegevens overeenstemmen met de bij de omgevingsvergunning behorende gewaarmerkte bestektekening(en). De informatie over de voortgang van de controle kan de aanvrager rechtstreeks bij het constructiebureau opvragen. Zodra de werkzaamheden van het deskundig constructiebureau zijn afgerond, dient een goedgekeurd exemplaar van de constructieve gegevens door de aanvrager te worden verstrekt aan de gemeente. U kunt de goedgekeurde stukken digitaal bij ons indienen via Omgevingsloket Online. Indien het om schriftelijke goedgekeurde stukken gaat ontvangen wij dat gaarne per post. Wij wijzen u er op dat de gemachtigde, aannemer of een bureau die de berekeningen in opdracht van u verzorgt, door u op de hoogte moet worden gesteld van onze werkwijze. U kunt hen bij het geven van de opdracht verwijzen naar onze website voor deze informatie. Dit om ervoor te zorgen dat alles zo efficiënt mogelijk zal worden behandeld en er dus op tijd gestart kan worden met de bouw. Eisen aan constructiebureau Het constructiebureau moet voldoen aan de Kwaliteitscriteria 2.1 zoals die in de aanloop naar de Omgevingswet zijn geformuleerd. Verder moet het bureau voldoen aan diverse vormvereisten wat betreft transparantie en werkwijze. Constructiebureaus die hieraan voldoen en hierover afspraken met de gemeente hebben gemaakt, worden in dit verband als deskundig bureau gezien. De gemeente accepteert alleen goedgekeurde constructieve gegevens van een dergelijk deskundig constructiebureau. Een lijst van deze deskundige constructiebureaus is hieronder opgenomen. Indien u de constructieve gegevens laat opstellen door een constructiebureau dat niet door de gemeente als deskundig constructiebureau is aangewezen is het noodzakelijk om deze alsnog door een dergelijk bureau te laten controleren en goedkeuren. De kosten hiervoor zijn voor uw rekening. Lijst van deskundige constructiebureaus De onderstaande bureaus worden door de gemeente als deskundig constructiebureau aangemerkt met bijbehorende telefoonnummer en emailadres: Adviesbureau De Lange, 033-2450320 of delange@aadl.nl Adviesbureau ir. J.G. Hageman B.V., 070 399 0303 of mail@adviesbureau-hageman.nl Adviesbureau voor draagconstructies A. Harder B.V., 0226 314 929 of info@harderadvies.nl Advies- en constructiebureau Van der Werf-Partners, 0172 43 32 56 of info@werfpartners.nl Base Consultancy, 070 303 04 54 of info@base-consultancy.nl Bouwadvies WFO B.V., 0228 58 35 76 of info@bouwadvieswfo.nl Bouwhuis Bouwtechniek BV, 0548 544 464 of info@bouwhuis-bt.nl Brak & Eijlers adviseurs voor bouwconstructies B.V., 0182 513 192 of info@brakeijlers.nl Bureau Beemsterboer, 0228 753 752 of info@bureaubeemsterboer.nl BV Bouwadviesbureau Strackee, 020 623 31 57 of info@strackee.nl B&Z Bouwtechniek B.V. Ingenieurs en adviseurs, 0546 566 701 of info@bz-bouwtechniek.nl Constructiebureau Bogaards, 071 403 23 23 of info@bogaards.nl Constructie Adviesbureau Gardien & Vrolijk BV, 0174-357990, info@adviesGV.nl Constructiebureau Tentij BV, 0251 658 150 of bureau@tentijbv.nl Contek Serooskerke, 0118-594195, info@contek-serooskerke.nl De Ingenieursgroep BV, 020 688 09 64, lex@deingenieursgroep.nl  dioCON ingenieurs BV 072 502 40 55 of info@diocon.nl DLV Bouw, Milieu en Techniek B.V. (Zuid), 0413 33 68 00 of j.vandenbrink@dlv.nl IBT Veenendaal BV, 0318 52 87 06 of info@bouwtechniek.nl   IBT Papendrecht BV, 078 641 23 00 of info@bouwtechniek.nl IBZ Albergen Bouwtechnisch Adviesbureau, 0546 545 050 of info@ibz-albergen.nl Ingenieursbureau Faas & van Iterson, 0252 234 950 of info@faasenvaniterson.nl Ingenieursbureau voor bouwtechniek Goudstikker - de Vries, 073 627 82 00 denbosch@goudstikker.nl Lamers en Visser bouwmanagement & bouwtechniek 0485-321144, info@lamersenvisser.nl Lievense Bouw BV, 088-9102000 of info@lievense.com H.J. Timmerman MD Bouwconstructie, 0345 682146, info@md-bouwconstructie.nl Nebest B.V., 0184 601 766 of mail@nebest.nl Pieters Bouwtechniek Haarlem, 023 543 19 99 of pbt.haarlem@pieters.net Raadgevend Ingenieursbureau Van Dijke, 0172 495 200 of info@vandijkebv.nl Samen Advies & Engineering, 06 51 48 34 26 of harold@samen-advies.nl Soon Engineering, 06-14447721 of info@soon-engineering.com Van Roekel & Van Roekel, 0317 61 72 44 of info@roekel.nl Van der Vorm Engineering, 015 361 73 53 of rdegroen@vandervorm.nl 4Construct B.V., 071 589 64 97 of buro@4construct.nl. Wilt u uw bureau ook op de lijst opgenomen zien? In dat geval moet uw bureau aan de voornoemde criteria voldoen en bereid zijn hierover afspraken te maken met de gemeente. Voor meer informatie belt u met 071 332 72 72. Een afspraak maken Een omgevingsvergunning moet u aanvragen via het Omgevingsloket. Wilt u meer informatie over het aanvragen van een omgevingsvergunning dan kunt u contact opnemen via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken. Wilt u weten of uw plan haalbaar is? Dan adviseren wij u om een vooroverleg (principeverzoek) in te dienen, vóórdat u de officiële aanvraag doet. Wij kunnen dan beoordelen of uw plan haalbaar is, welke procedure u verder moet doorlopen en welke documenten u dan moet aanleveren. U komt er dan achter of het nut heeft om een omgevingsvergunning aan te vragen. Zo voorkomt u dat u onnodige kosten moet maken bij een officiële aanvraag. U kunt via deze webpagina op onze website een vooroverleg aanvragen.

  • Hulp bij schulden

    Bent u in de schulden geraakt en kunt u er zelf niet meer uitkomen? Dan kunt u gebruik maken van schuldhulpverlening.Als u schulden of betalingsachterstanden heeft en u kunt er zelf niet meer uitkomen dan kunt u de gemeente om hulp vragen. Een schuldhulpverlener kijkt met u naar mogelijke oplossingen en bepaalt samen met u welke hulp het beste voor u is. Voorwaarden U woont in de gemeente Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn of Nieuwkoop U bent 18 jaar of ouder U kunt en wilt de afspraken nakomen om uw schulden af te lossen U bent gemotiveerd om zelf uw situatie aan te pakken U geeft de gemeente alle overzichten en gegevens die nodig zijn om u te kunnen helpen. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden uitgevoerd door gemeente Alphen aan den Rijn. Telefonisch is het gemeente Alphen aan den Rijn bereikbaar via 14 0172. Tips Stichting Sociaal Noodfonds Kaag en Braassem biedt financiële hulp bij acute financiële problemen. Kijk voor meer informatie op www.noodfondskb.nl Heeft u problemen met uw administratie? Dan kunt u terecht bij de Papierwinkel (website Driemaster.nu). Vrijwilligers van de papierwinkel helpen u dan om uw administratie op orde te krijgen en inzicht te krijgen in de financiën, zodat u daarna zelf in staat bent om het bij te houden. www.Nibud.nl www.zelfjeschuldenregelen.nl (website Nibud en NVVK).

  • Ontheffing parkeren Lucas van Leydenlaan

    Als u uw voertuig wilt parkeren in de buurt waar u woont, hebt u in een aantal gevallen een parkeervergunning nodig. In de gemeente Kaag en Braassem geldt dit voor de omgeving van de Lucas van Leydenlaan in Roelofarendsveen. Voorwaarden U komt in aanmerking voor een parkeervergunning, als: u staat ingeschreven op 1 van de volgende adressen: Breitnerlaan 2 tot en met 52 (even) Lucas van Leydenlaan 10 tot en met 16 (even) Pieter Brueghellaan 1, 3 en 5 Jacob Marislaan 1, 2 en 3 Vincent van Goghlaan 1 u heeft geen eigen parkeergelegenheid u vraagt de vergunning aan voor uw eigen voertuig (kenteken staat op uw naam) er niet al 2 vergunningen op uw huisadres zijn afgegeven nog niet alle 47 beschikbare parkeervergunningen voor de Lucas van Leydenlaan zijn vergeven u gebruikt 1 van de parkeervakken aan de Lucas van Leydenlaan (plattegrond). Kosten Het in behandeling laten nemen van een aanvraag voor een parkeervergunning kost € 29,65.  Bijlagen Als u een parkeervergunning aanvraagt, heeft u nodig: Een kopie van het kentekenbewijs deel 2 of 1B van het betreffende voertuig. Heeft u een buitenlands kentekenbewijs? Een kopie van het kentekenbewijs deel 2 of 1B van het betreffende voertuig Een kopie van uw legitimatiebewijs. Gebruikt u een leasevoertuig of voertuigen van uw werkgever? Een kopie van het kentekenbewijs deel 2 of 1B van het betreffende voertuig Een contract of verklaring waaruit blijkt dat u de enige bestuurder van het voertuig bent. Aanvraag Parkeervergunning Lucas van Leydenlaan aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD.

  • Riool- en waterzorgheffing

    Sinds dit kalenderjaar is de verordening rioolheffing aangepast naar riool- en waterzorgheffing. Deze naamswijziging is toegepast, omdat naast de afvoer van water, er ook zorg voor beheer van het grondwaterpeil en voorkoming van droogte is. Gebruikers van een woning of bedrijf betalen riool- en waterzorgheffing. Dat kan zijn over (een deel van) een woning, gebouw of stuk land. Wanneer u een watermeter heeft, betaalt u op basis van het type watermeter. De opbrengst van de riool- en waterzorgheffing wordt gebruikt om de kosten te dekken die gemaakt worden voor de opvang en afvoer van afvalwater, hemelwater (regen) en grondwater. Zoals de aanleg van drainage en riolering en het onderhoud daarvan. Als u gaat verhuizen Als u verhuist naar een woning binnen de gemeente dan verandert uw huidige aanslag riool- en waterzorgheffing niet. U neemt deze mee naar uw nieuwe woning. Als u verhuist naar een woning binnen de gemeente waar u gaat samenwonen met iemand die al op dat adres woont en die zelf ook een aanslag riool- en waterzorgheffing heeft ontvangen, dan wordt uw aanslag riool- en waterzorgheffing verminderd. Als u verhuist naar een woning buiten de gemeente wordt automatisch ontheffing verleend. Eventueel teveel betaalde belasting wordt aan u terugbetaald. Bedrijven die verhuizen naar een pand buiten de gemeente, kunnen in aanmerking komen voor ontheffing. Geef de gewijzigde gegevens door via e-mail  belastingen@kaagenbraassem.nl. Kosten De tarieven vindt u bij het overzicht van de geldende belastingtarieven. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag? Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in). Stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl.

  • Vaarvergunningen

    Als u wilt varen in het gebied van het Hoogheemraadschap van Rijnland, dan heeft u soms een vaarvergunning nodig. Kijk voor het overzicht en het aanvragen van een vaarvergunning op de website van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Snelvaarverbod Braassemermeer Op het Braassemermeer geldt een snelvaarverbod. Er mag niet sneller worden gevaren dan 12 km per uur. Als u op het Braassemermeer sneller wilt varen dan 12 km per uur, dan heeft u een ontheffing nodig.  U kunt de volgende ontheffingen aanvragen: Jaarontheffing (vaste of bedrijfsontheffing) Een jaarontheffing is geldig voor een periode van een jaar. Het seizoen loopt van 1 april en met 31 maart. Het aanvragen van een snelvaarontheffing voor het nieuwe seizoen per 1 april 2024 mogelijk via onderstaande button. Jaarontheffing snelvaarvergunning via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of eHerkenning. Dagontheffing Een dagontheffing is geldig voor een dag. Een dagontheffing kost € 48,95. Dagontheffingen worden afgegeven met een maximum van vier per dag, en zijn verkrijgbaar bij het veerpont Paddegat in Woubrugge. Telefoonnummer 0172 519329. Kijk voor meer informatie op www.vanleersum.com. Kosten Het tarief voor de jaarontheffing seizoen 1 april 2024 tot en met 31 maart 2025 bedraagt € 322,65 Voor het doorgeven van een wijziging (nieuw registratiekenteken) betaalt u van 1 april 2024 tot en met 31 maart 2025 € 28,35. Voorwaarden U heeft een vaarbewijs. De ontheffing geldt uitsluitend voor het gebied van het Braassemermeer, met uitzondering van de met boeien gemarkeerde vaargeul en met uitzondering van het stiltegebied Braassemermeer. Zie ook de Voorschriften snelvaren Braassemermeer hieronder. Voorschriften snelvaren Braassemermeer Wie mogen de ontheffing gebruiken 1. ontheffingen zijn persoonsgebonden. Dit houdt in dat de ontheffinghouder altijd zelf in (als bestuurder of passagier) of aan de boot (als waterskiër) aanwezig moet zijn. Enige uitzondering hierop zijn de partner en de bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad van de ontheffinghouder, mits deze als bestuurder/schipper in het bezit is van een wettelijk voorgeschreven geldig vaarbewijs; 2. als de ontheffing geldt voor een bedrijf mag het vaartuig uitsluitend worden bestuurd door personeelsleden van het bedrijf voor zover deze in het bezit zijn van een wettelijk voorgeschreven geldig vaarbewijs en deze ontheffing voor de bedrijfsuitoefening wordt gebruikt; Uitzonderingen a. als de bedrijfsbeoefening een proefvaart behelst, is het toegestaan om de boot door een derde te laten besturen onder voorwaarde dat deze in het bezit is van een wettelijk voorschreven geldig vaarbewijs. Het personeelslid, die in het bezit is van een wettelijk voorgeschreven geldig vaarbewijs, dient te allen tijde in de boot aanwezig te zijn; b. tijdens trainingen om de waterskivaardigheden van de instructeur op peil te houden, is het toegestaan om de boot door een derde, in het bezit van een wettelijk voorgeschreven geldig vaarbewijs, te laten besturen; Wanneer niet 3. van de ontheffing mag geen gebruik worden gemaakt: tussen zonsondergang en zonsopgang en niet later dan 22.00 uur en niet vroeger dan 08.00 uur; als het zicht minder bedraagt dan 500 meter; Waar niet 4. binnen een afstand van 150 meter van een oever; 5. binnen een afstand van 150 meter van een aanleggelegenheid of zweminrichting; 6. het in voorschrift 4 en 5 genoemde verbod geldt niet voor het afvaren en aanleggen ten behoeve van het trekken van beoefenaars van waterskiën, planking en dergelijke van en naar een startplaats, mits daarbij de kortst mogelijke weg wordt gevolgd en geen hinder of gevaar wordt veroorzaakt; 7. binnen een afstand van 75 meter langs geankerde schepen en visbootjes; 8. binnen een afstand van 75 meter langs zwemmers, watersporters en deelnemers aan zeilwedstrijden of andere sportevenementen; 9. binnen een afstand van 75 meter van start, finish, wedstrijdbanen of van de aan het evenement deelnemende vaartuigen of personen; Wat mag niet 10. harder varen dan 12 km/h op de overige delen van de plassen en vaarwegen naar de plassen; 11. varen met een grotere snelheid dan 70 km/h; 12. varen met een zgn. jet-ski of waterscooter; 13. varen zonder gesloten uitlaat; 14. waterskiën/planking te beoefenen met behulp van een zgn. skifree; 15. het onder invloed van alcoholhoudende drank of andere middelen besturen van een snelle motorboot. Hiermee wordt bedoeld: elke stof waarvan de bestuurder/schipper weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik de stuurvaardigheid kan verminderen. Dit verbod geldt eveneens voor de in voorschrift 17 bedoelde watersportbeoefenaars en de daar vermelde tweede persoon; 16. achter de motorboot parachuteskiën met gebruikmaking van een parasail of deltawing, vliegeren, slepen of voorttrekken uitgezonderd de beoefenaars van het waterskiën en planking; Veiligheid 17. bij het trekken van waterskiërs, plankeurs en dergelijke moet naast degene, die de boot in feite bestuurt, nog een tweede persoon als uitkijk aan boord zijn, Deze persoon, die de leeftijd van ten minste 15 jaar heeft bereikt, moet letten op de getrokken persoon of personen; 18. alle opvarenden moeten tijdens het varen gebruik maken van de daarvoor bestemde vaste zitplaatsen, terwijl niet meer opvarenden aan boord mogen zijn dan het aantal zitplaatsen; Algemeen 19. de ontheffing, het registratiebewijs van de snelle motorboot, het verzekeringsbewijs en het vaarbewijs van de bestuurder/schipper moeten in de boot aanwezig zijn en moet op eerste vordering van de politie en/of toezichthoudende ambtenaren getoond worden; 20. de bestuurder/schipper van de snelle motorboot is verplicht de van toepassing zijnde voorschriften gesteld in het “Binnenvaartpolitiereglement”, de "Scheepvaartverkeerswet” en de aan deze ontheffing verbonden voorschriften strikt na te leven; 21. bevelen en aanwijzingen gegeven door politie en/of toezichthoudende ambtenaren moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd; 22. bij niet of niet behoorlijke naleving van een of meer van de voorschriften kan de ontheffing worden ingetrokken. Bezwaarclausule Begunstigde beschikking Wij wijzen u erop dat op grond van de Algemene wet bestuursrecht belanghebbenden gedurende 6 weken vanaf de dag volgende op de datum van bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift kunnen indienen bij ons college. Een bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op. De wet voorziet wel in de mogelijkheid van schorsing of een andere voorziening ter zake: hangende de beslissing op het bezwaarschrift kunnen belanghebbenden een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Een afschrift van het bij ons college ingediende bezwaarschrift dient meegezonden te worden. Leges Met betrekking tot het legesbedrag kunt u op grond van de Algemene wet inzake de rijksbelastingen gedurende zes weken vanaf de dag volgende op de datum van verzending van dit besluit bij de heffingsambtenaar een gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift schort de verplichting tot betaling niet op. Indien u in uw bezwaarschrift de wens daartoe te kennen geeft, zult u worden gehoord.  

  • Kabel- en Leidingvergunningen / instemmingsbesluit

    Alleen Nuts-, Telecombedrijven en hun gemachtigde aannemers mogen een kabel- en leidingvergunningen / instemmingsbesluit aanvragen. Dit gaat via de AVOI-manager, een online platform. AVOI is de afkorting van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur gemeente Kaag en Braassem 2016 (overheid.nl). De AVOI-manager is de online omgeving waar u uw aanvragen beheert. In het Handboek kabels en leidingen bij de AVOI 2016 (overheid.nl) staat een toelichting op de regels. De tarieven staan in de Legesverordening op overheid.nl. Aanvraag Om gebruik te kunnen maken van de AVOI-manager heeft u persoonlijke inloggegevens nodig. Heeft u nog geen inloggegevens? Maak dan eerst online een account bij de AVOI-manager van Kaag en Braassem. Heeft u inloggegevens? Beheer dan online uw anvraag voor een kabel- en leidingvergunning / instemmingsbesluit. In de AVOI-manager meldt u ook graafwerkzaamheden aan en af (inclusief het invullen van een straatwerkbon).

  • Afvalstoffenheffing

    Alle huishoudens betalen afvalstoffenheffing. U betaalt deze belasting voor het ophalen en het verwerken van uw huisvuil. Gemeente Kaag en Braassem kent een basis en een variabel tarief. U ontvangt geen voorlopige aanslag voor het variabele deel van de afvalstoffenheffing. U krijgt alleen een definitieve aanslag, in het jaar erna. U ontvangt dus elk jaar één aanslag met het vaste deel voor dat jaar en één aanslag met het variabele deel van het jaar daarvoor. Tarieven afvalstoffenheffing  Vast tarief een- en meerpersoonshuishouden € 304,60 Per vuilniszak restafval (maximaal 60 liter) in verzamelcontainer  € 1,70 Tarief per aanbieding minicontainer restafval 140 liter € 5,20 Tarief per aanbieding minicontainer restafval 240 liter € 9,20 Bijzonderheden Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u bezwaar maken. Voor het vaste tarief van afvalstoffenheffing kunt u kwijtschelding aan vragen. Meer informatie hierover leest u op de pagina kwijtschelding. Heeft u meer restafval door een chronische ziekte of beperking? Dan kunt u een tegemoetkoming medische afval aanvragen. Als u verhuist naar een andere woning binnen de gemeente dan verandert uw huidige aanslag niet. Als u verhuist naar een andere gemeente, dan wordt automatisch ontheffing verleend en wordt eventueel teveel betaalde belasting aan u terugbetaald. Bedrijven betalen geen afvalstoffenheffing. Zij moeten zelf zorgdragen voor de afvoer van hun afval. Meest gestelde vragen Heeft u een vraag over de afvalstoffenheffing? Kijk dan of uw vraag staat bij de Veel gestelde vragen Afvalstoffenheffing. Als uw vraag hier niet bij  staat, kunt u contact opnemen met gemeente Alphen aan den Rijn. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen kunt een e-mail sturen naar belastingen@kaagenbraassem.nl of op werkdagen bellen via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). 

  • Alcoholontheffing

    U wilt zwak-alcoholhoudende drank verstrekken tijdens een bijzondere gelegenheid, bijvoorbeeld een evenement. En u heeft geen bestaande horecagelegenheid, dan kunt u een tijdelijke alcoholontheffing aanvragen. U kunt voor maximaal 12 aaneengesloten dagen een ontheffing krijgen. U hoeft geen ontheffing aan te vragen als: u een alcoholvergunning heeft (alleen als het om lokaliteiten en terrassen gaat die op uw vergunning vermeld staan)  de tap geplaatst wordt op het terras u een festiviteit of activiteit in eigen horecagelegenheid organiseert u een partijencateraar bent op een besloten feest van een particulier.   Voorwaarden er is sprake van een tijdelijke en bijzondere gelegenheid er mogen alleen zwak-alcoholhoudende dranken worden verstrekt, zoals bier en wijn de leidinggevende is minimaal 21 jaar, van onbesproken gedrag en staat ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne zie ook de Drank- en horecaverordening op overheid.nl. Kosten De kosten zijn € 40,00 voor in het behandeling nemen van de aanvraag. U betaalt met iDeal. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: omschrijving gelegenheid en locatie gegevens van alle leidinggevenden voor welke dagen en tijdstippen ontheffing wordt gevraagd. Stuur deze bijlage(n) mee: kopie van geldig paspoort of identiteitskaart (geen rijbewijs) van elke persoon die alcohol gaat schenken plattegrond van de locatie met tappunten. Ontheffing aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning.

  • Melding evenement

    Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig. Met een melding maakt u in een vroeg stadium kenbaar dat u in het komende kalenderjaar van plan bent om een evenement te organiseren.  Evenement Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk is, zoals bijvoorbeeld een braderie, een feest of een wandeltocht. Het is voor ons belangrijk om in een vroeg stadium een goed beeld van uw evenement te krijgen, zodat wij een inschatting kunnen maken van het eventuele risico dat het evenement met zich meebrengt. Zo kunnen wij vooraf afspraken maken met onze externe partners. Denk hierbij aan de politie en de brandweer. Reserveren Vindt uw evenement plaats in 2024? Meld dit dan voor 1 november 2023. U reserveert dan ruimte op de evenementenkalender van volgend jaar. De kans dat uw evenement niet op de gewenste datum door kan gaan, neemt namelijk toe na 1 november. Sommige weekenden zitten mogelijk zo vol, dat er vanwege veiligheidsredenen geen extra evenementen meer plaats mogen vinden. Melding- en reservingsformulier evenement via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of e-Herkenning.