Zoekresultaat 11 - 20 van 91 resultaten

  • Attestatie de vita

    Heeft u voor een pensioenfonds of andere uitkeringsinstanties een attestatie de vita nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk bewijzen dat u op het moment van afgifte in leven bent. De attestatie de vita is bedoeld voor buitenlandse instanties. Voor gebruik in Nederland heeft u meestal een bewijs van in leven zijn nodig. De attestatie de vita wordt opgemaakt in twee talen: Nederlands en Frans. U kunt ook een bijlage ontvangen met uitleg van het document in het Duits, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees en Turks.

  • Melding openbare ruimte

    Melding openbare ruimte doen De openbare ruimte bestaat uit plekken die voor iedereen toegankelijk zijn, zoals pleinen, wegen, parken, speeltuinen of sportvelden. Is er iets kapot, is er sprake van overlast of is er een gevaarlijke situatie ontstaan? Meld dit dan bij de gemeente. Denk hierbij aan meldingen over: afval; kapotte straatverlichting; asfalt-, klinker- en onverharde wegen; voetpaden en fietspaden; pleinen, speelplaatsen en dergelijke; verkeersborden en -tekens; straatmeubilair, zoals zitbanken; verkeersmaatregelen, zoals drempels en wegversmallingen; ongedierte; openbaar groen.

  • Legalisatie handtekening op een document

    Moet u bewijzen dat de handtekening op een document echt van u is? Dan kunt u dat document laten legaliseren. Dit is soms nodig voor stukken die naar het buitenland gaan of op stukken waarop de ondertekenaar ergens zijn toestemming aan geeft. Bij een legalisatie verklaart de burgemeester dat de betreffende handtekening echt is.

  • Individuele inkomenstoeslag

    Heeft u drie jaar of langer een laag inkomen en weinig vermogen? Dan heeft u misschien recht op een individuele inkomenstoeslag.

  • Omgevingsplan wijzigen

    Wilt u het omgevingsplan laten wijzigen? Dan moet u hiervoor een plan indienen. Als de gemeente meewerkt aan uw plan, dan kijken wij samen met u welke procedure het beste gevolgd kan worden om uw plan te realiseren. Vanaf 1 januari 2024 kan dat op twee manieren:  Wijzigen omgevingsplan Soms is het beter om een wijziging van het omgevingsplan aan te vragen. Bijvoorbeeld bij een plan waarbij gelijktijdig in samenhang een aanpassing van andere regels uit het omgevingsplan nodig is zoals het aanpassen van gebruiksruimte van bedrijven om bijvoorbeeld woonbebouwing mogelijk te kunnen maken. Of bijvoorbeeld "ruimte-voor -ruimte" waarbij de agrarische bestemming ingeruild wordt voor een woonbestemming. Dan is een wijziging van het omgevingsplan nodig. Dit kan niet met een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit.  Wij zijn bezig met het opstellen van een handboek. Daarin wordt o.a. aangegeven waar een wijziging aan moet voldoen. Tot die tijd zullen wij in overleg met u als aanvrager kijken naar de beste oplossing. Een wijziging kunt u niet zelf opstellen, hiervoor is een (stedenbouwkundig) adviesbureau nodig.  Buitenplanse omgevingsplanactiviteit Een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (hierna bopa) is een plan/aanvraag/verzoek dat niet voldoet aan de regels van het omgevingsplan of niet vergunningvrij is voor het bouwen. Het kan gaan om de volgende situaties: De activiteit is niet mogelijk op basis van de algemene regels van het omgevingsplan De activiteit is niet mogelijk op basis van een binnenplanse omgevingsplanactiviteit De activiteit is niet vergunningvrij voor het bouwen Het kan bijvoorbeeld gaan om het verbouwen van een bedrijfspand tot woning. In de regels uit het omgevingsplan staat dat er geen woning is toegestaan. Een aanvraag om hier een woning te mogen realiseren, is dan een buitenplanse omgevingsactiviteit.  Om een bopa te kunnen verlenen, is een aanvraag omgevingsvergunning nodig. Het plan moet onderbouwd worden want de aanvraag moet voldoen aan de zogenaamde "evenwichtige toedeling van functies aan locaties". Deze onderbouwing kunt u veelal niet zelf opstellen maar daarvoor is een adviesbureau nodig. Er moeten namelijk vaak ook onderzoeken uitgevoerd worden zoals op het gebied van stikstof, geluid, ecologie etc. Samen met u en de adviseur zullen we deze procedure starten en doorlopen. Ook voor de bopa geldt straks het handboek.  Bij beide instrumenten is participatie van belang. Wij adviseren u vroegtijdig uw omgeving te betrekken bij uw plannen. Meer informatie kunt u lezen via  2.b Bijlage 2 Handreiking participatie Omgevingswet gemeente Westerveld (concept) (3).pdf.   

  • Verklaring Omtrent het Gedrag

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen als u bijvoorbeeld gaat werken in de kinderopvang of als u vrijwilligerswerk gaat doen.

  • Onroerendezaakbelastingen (OZB)

    Zoals de naam al zegt, worden de onroerendezaakbelastingen (OZB) geheven over binnen de gemeente gelegen onroerende zaken. Het gaat om twee belastingen: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. Eigenarenbelasting De eigenarenbelasting wordt niet altijd aan de eigenaar opgelegd. Ook degene met bijvoorbeeld een recht van erfpacht, opstal, gebruik, gebruik en bewoning, of een ander zakelijk recht op de onroerende zaak kan belastingplichtig zijn. Een eigenaar die tevens gebruiker is van een niet-woning wordt voor beide onroerendezaakbelastingen (eigenarenbelasting en gebruikersbelasting) aangeslagen. OZB gebruik bedrijfswoning Het gebruikersdeel van de OZB geldt alleen voor niet-woningen en wordt dus niet in rekening gebracht voor woningen. Ook wanneer een onroerende zaak deels woning en deels niet-woning is (bijvoorbeeld een bedrijf met een woongedeelte), wordt het gebruikersdeel van de OZB niet voor de woning opgelegd. De waarde van het woongedeelte wordt dan uit de totale WOZ-waarde gehaald. Het gebruikersdeel van de OZB wordt in die gevallen dus op basis van een lagere waarde opgelegd. Een voorbeeld ter verduidelijking: een agrarisch bedrijf heeft, inclusief de woning, een WOZ-waarde van € 300.000. Van deze waarde kan € 100.000 worden toegerekend aan de woning. De aanslag OZB-eigendom zal nu worden opgelegd op basis van de totale waarde van € 300.000 en de aanslag OZB-gebruik op basis van een waarde van € 200.000.

  • Automatische incasso gemeentelijke belastingen

    Als u de gemeente machtigt voor automatische incasso voor de gemeentelijke belastingen, wordt het totaalbedrag van het aanslagbiljet in bijbehorende termijnen afgeschreven van het rekeningnummer dat u heeft opgegeven. De data waarop de bedragen worden afgeschreven, staan op het aanslagbiljet vermeld. Aanvragen, intrekken of wijzigen Met bovenstaand digitaal formulier kunt u de automatische incasso: Aanvragen; Intrekken; Wijzigen: u kunt uw IBAN-rekeningnummer wijzigen. Deelname aan de automatische incassoregeling is niet mogelijk wanneer het totaalbedrag van een aanslagbiljet meer dan € 50.000 bedraagt.

  • Buitenlands huwelijk registreren

    Bent u in het buitenland getrouwd? Dan moet u uw huwelijk laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.

  • Bouwwerkzaamheden melden of afmelden

    U kunt starten met de bouw, verbouwing of het gebruik van een gebouw of terrein zodra u de omgevingsvergunning heeft ontvangen en deze in werking is getreden. Wij adviseren de bezwaartermijn van zes weken af te wachten. Als u gaat starten met de bouw, meldt u dit vooraf aan de gemeente. Onze toezichthouder bouwen controleert de vergunning. Op 1 januari 2024 is de Wet kwaliteitsborging (Wkb) in werking getreden. Het doel van deze wet is de bouwkwaliteit te verhogen. Deze wet geldt niet meteen voor alle bouwwerken. U krijgt van de gemeente te horen of de Wkb van toepassing is op uw (bouw)plan. In dat geval loopt de controle en toezicht namelijk anders. Meer hierover leest u via Wet kwaliteitsborging (Wkb) - Gemeente Westerveld Wat u moet weten U moet minimaal twee werkdagen voor aanvang melding doen van de start van de werkzaamheden; Als de volledige bouw is afgerond moet u dit altijd melden. Benodigdheden We vragen u in de melding naar het zaaknummer. U vindt deze op de beschikking van de verleende omgevingsvergunning.