Zoekresultaat 11 - 20 van 87 resultaten

  • Starterslening

    Een starterslening is een extra hypotheek van de gemeente (naast een andere hypotheek). De starterslening is bestemd voor de aankoop van een eerste koopwoning. Via de rode knop hieronder vraagt u de starterslening aan. Starterslening aanvragen Voorwaarden U was niet eerder (mede)eigenaar van een woning. U koopt dus voor het eerst een huis. Dit geldt ook voor een eventuele mede-eigenaar. De koopprijs/aanneemsom mag dus niet hoger zijn dan € 355.000,-. U koopt een huis in de gemeente Beuningen. U gaat zelf full time in het huis wonen. Voor aflossing gelden de volgende regels: U leent het geld voor maximaal 30 jaar. De rente wordt bij de start van de lening bepaald en is ongeveer gelijk aan de rente bij banken. De eerste 3 jaar hoeft u niet af te lossen. Is na 3 jaar uw inkomen te laag om af te lossen, dan hoeft u nog iet af te lossen, of maar een deel. Na 3, 6, 10 en 15 jaar is er een hertoets. U kunt de starterslening altijd zonder boete aflossen. Bij verkoop van de woning moet u de starterslening in zijn geheel aflossen. De starterslening wordt altijd aangeboden met Nationale Hypotheek garantie (NHG). Voor de aanvraag heeft u een getekend voorlopig koopcontract nodig. Bijzonderheden De hoogte van de starterslening is ten hoogste 20% van de koopprijs/aanneemsom en maximaal €  30.000,-  Meerwerk of verbeterkosten mag u mee financieren. Zo kunt u de woning bijvoorbeeld verduurzamen.  Heeft u nog aanvullend vragen over de starterslening? Neem dan contact op met de gemeente via 14 024. Meer informatie Lees meer over de starterslening.

  • Laadpaal aanvragen

    Rijdt u in een elektrische of hybride auto of wilt u dat op korte termijn doen? Heeft u geen eigen parkeergelegenheid? Dan kunt u een openbare laadpaal in uw eigen buurt aanvragen. Hier kunnen u en andere buurtbewoners en bezoekers gebruik van maken. Een openbare laadpaal vraagt u aan via Vattenfall. De gemeente heeft een overeenkomst met dit bedrijf voor het aanleggen en onderhouden van openbare laadpalen.  Laadpaal aanvragen Om de laadpaal te kunnen gebruiken heeft u een laadpas nodig. Deze vraagt u aan via Vattenfall. De laadpas werkt op alle publieke laadpalen in Nederland.  Laadpas aanvragen Bijzonderheden De behandeling van een aanvraag duurt minimaal 16 weken. Heeft u een laadpaal aangevraagd? Dan beoordeelt Vattenfall uw aanvraag op basis van een aantal voorwaarden die de gemeente stelde.  Vattenfall vraagt de gemeente om akkoord voor de aangewezen plaats. Daarna wordt alles in gang gezet om de laadpaal te plaatsen. Kosten Het aanvragen van de laadpaal is gratis  U betaalt alleen voor het opladen van uw auto  Meer informatie  Kijk op de website van Vattenfall InCharge voor meer informatie  Er zijn verschillende apps waarmee u laadpalen n de buurt vindt. Vattenfall InCharge biedt de gratis InCharge-app  aan. Hier vindt u alle openbare laadpalen. Ook ziet u of een laadpaal vrij is. 

  • Kinderopvang en gastouderopvang

    Bent u op zoek naar opvang voor uw kind(eren) binnen onze gemeente? Zowel in Weurt, Beuningen, Ewijk als Winssen zijn hiervoor volop mogelijkheden. Bijvoorbeeld  kinder(dag)opvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang of gastouderopvang. Om ervoor te zorgen dat kinderen in een veilige omgeving worden opgevangen, gelden hiervoor strenge eisen. In het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) staan alle opvanglocaties die aan de wettelijke kwaliteitseisen voldoen. Kijk op www.landelijkregisterkinderopvang.nl voor alle vormen van kinderopvang, ook in de gemeente Beuningen. Iedere opvangorganisatie heeft eigen tarieven en contracten voor het afnemen van opvang. Mogelijk komt u in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via de belastingdienst: de kinderopvangtoeslag. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Lees meer over de kinderopvangtoeslag op de website van de belastingdienst. Lees meer over kinderopvang op de website van de Rijksoverheid. Lees meer over de brede ondersteuning voor de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire op onze website.  Peuteropvang In gemeente Beuningen mogen alle peuters vanaf 2 jaar twee keer per week een ochtend of een middag naar de peuteropvang. Samen spelen, leren en zich zo goed mogelijk ontwikkelen. De peuteropvang is hiervoor de juiste plek. Er werken goed opgeleide medewerkers die de ontwikkeling van uw kind stimuleren. Op het gebied van taal, rekenen en bewegen. En kinderen leren samen spelen, delen en met elkaar omgaan. Zo kan ook uw peuter straks goed voorbereid naar de basisschool gaan. Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden voor uw peuter? Kijk op de website van KION voor een locatie peuteropvang bij u in de buurt. Voorschoolse Educatie (VVE) U bezoekt het consultatiebureau van de GGD in Beuningen als uw kind 2 jaar is. Tijdens dit bezoek, of in overleg met het O-team, wordt gekeken of uw kind extra ondersteuning in zijn of haar ontwikkeling nodig heeft. Sommige kinderen ontwikkelen zich iets langzamer dan andere kinderen. Als u thuis een andere taal spreekt, dan kan het goed zijn als uw kind extra hulp krijgt. Het is dan mogelijk voor uw kind om gebruik te maken van Voorschoolse Educatie. De medewerker van het consultatiebureau geeft u hiervoor dan een verklaring mee. Hiermee kunt u de Voorschoolse Educatie voor uw kind regelen bij de opvangorganisatie die dit aanbiedt. Peuters die VVE volgen, doen dit bij de peuteropvang. Uw kind komt dus niet in een aparte groep. Uw kind speelt samen met alle andere kinderen in de groep. Dus ook met de kinderen die geen VVE volgen. Heeft u voor uw kind een VVE-verklaring en komt u niet in aanmerking voor de Kinderopvangtoeslag? Dan betaalt u voor de eerste 8 uur een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. De (maximaal) tweede 8 uur betaalt de gemeente. Heeft u voor uw kind een VVE-verklaring en komt u in aanmerking voor Kinderopvangtoeslag? Dan betaalt u zelf de eerste 8 uur. Hiervan kunt u een deel terugkrijgen. U moet dan kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. De (maximaal) tweede 8 uur betaalt de gemeente. Wilt u hiervoor in aanmerking komen? Dan geldt de voorwaarde dat u de peuteropvang regelt bij Peuteropvang Beuningen. Sociaal Medische Indicatie (SMI) Heeft u lichamelijke, psychische of sociale problemen? Mogelijk komt u in aanmerking voor een sociaal medische indicatie kinderopvang. U kunt dan misschien een vergoeding van de gemeente krijgen voor (een deel van) de kosten van kinderopvang. Een sociaal medische indicatie geeft kinderen de mogelijkheid een paar dagen per week naar de kinderopvang te gaan. In aanmerking komen gezinnen die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, bijvoorbeeld omdat maar één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale en/of medische redenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. SMI biedt dan een (tijdelijke) oplossing om ouders te ontlasten en kinderen krijgen de kans om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Neem voor meer informatie contact op het Sociaal Team op telefoonnummer 14 024 of op sociaalteam@beuningen.nl. Starten kinderopvang  Wilt u zelf een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang starten? Neem dan stappenplan kinderopvang starten door. Heeft u een geschikte locatie gevonden? Controleer dan altijd of deze voldoet aan de regels van het bestemmingsplan en of u een vergunning nodig heeft. De Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) kan u hierover meer vertellen.  Omgevingsdienst Regio Nijmegen Heeft u vragen over bouwregels, het aanvragen van een omgevingsvergunning of bestaande bestemmingsplannen? Neem dan contact op met de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Vragen over de procedure van nieuwe bestemmingsplannen en bestemmingsplanwijzigingen stelt u aan de gemeente. Contactgegevens ODRN Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier Veel vragen kan de ODRN direct per telefoon of e-mail beantwoorden. Registratie of wijzigingsverzoek Vanaf 1 augustus 2021 voert de GGD Gelderland-Zuid voor de gemeente Beuningen de gemeentelijke taken uit voor de registratie van kinderopvangvoorzieningen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). De inspectie- en handhavingstaken worden door de GGD Gelderland-Zuid gescheiden uitgevoerd. Wilt u een verzoek indienen voor een nieuwe registratie aanvraag of wijzigingsverzoek voor uw opvanglocatie in het LRK? Stuur het aanvraagformulier of wijzigingsverzoek op naar GGD Gelderland-Zuid, afdeling Kinderopvang, Postbus 1120, 6501 BC Nijmegen, of mail naar registratiekc@ggdgelderlandzuid.nl. De formulieren vindt u op de website van de Rijksoverheid. De GGD Gelderland-Zuid handelt deze verzoeken af in opdracht van onze gemeente. De GGD verwerkt deze aanvraag en u ontvangt van de GGD het besluit over de aanvraag. Lees meer over beleidsregels handhaving kinderopvang

  • Hulp Wet maatschappelijk ondersteuning

    Let op: Langere wachttijden voor huishoudelijke hulp Er zijn wachttijden in onze gemeente voor huishoudelijke hulp. Dit komt omdat er net als bij andere zorgaanbieders een tekort is aan personeel bij de aanbieders van huishoudelijke hulp. Wij doen daarom een beroep op inwoners die deze hulp hebben aangevraagd of die al gebruik maken van hulp. Bent u misschien ook geholpen met minder ondersteuning of kunt u zelf hulp binnen uw eigen sociale netwerk regelen? Wanneer u dit zelf kunt regelen en/of betalen, vragen we u om dat te doen. Op deze manier kunnen we huishoudelijke hulp vanuit de Wmo (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) beschikbaar stellen voor inwoners die niet zonder professionele hulp kunnen en die het echt niet anders kunnen regelen. En voor inwoners die het niet zelf kunnen betalen.  Wanneer we u laten weten dat u huishoudelijke hulp krijgt, kan het even duren voordat de hulp ook echt bij u thuis komt. Houd hier rekening mee. Ook als u hulp krijgt, kunt u de gevolgen merken van te weinig personeel. Zo kan het zijn dat wel eens een ander dan uw vaste hulp komt of dat u (tijdelijk) minder hulp krijgt. Daarnaast is het  niet mogelijk om bepaalde eisen te stellen aan uw huishoudelijke hulp of de dag/tijd waarop u geholpen wordt. We vragen uw begrip hiervoor. Heeft u beperkingen op het gebied van wonen, vervoer, begeleiding of dagbesteding? De Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) ondersteunt u hierbij. Het Sociaal Team helpt u bij het vinden van een passende oplossing. Hulp aanvragen U neemt contact op met Sociaal Team. Stuur een e-mail naar sociaalteam@beuningen.nl of bel tussen 8.30 en 12.30 uur naar 14 024. Sommige vragen kan het Sociaal Team direct beantwoorden. Het Sociaal Team vertelt bij welke instanties u met uw hulpvragen terecht kunt. Bij complexere vragen maken we een afspraak met u voor een keukentafelgesprek. Ondersteuning Wmo De Wmo biedt ondersteuning op het gebied van: begeleiding dagbesteding vervoer wonen Kosten Meestal betaalt u een eigen bijdrage voor hulp vanuit de Wmo. Voor veel Wmo-voorzieningen betaalt u een eigen bijdrage. De hoogte van de bijdrage is maximaal € 19,-- per maand. Het CAK stuurt een factuur voor deze bijdrage. Persoonsgebonden budget De gemeente heeft contracten met diverse zorgaanbieders. Het Sociaal Team bespreekt met u bij welke zorgaanbieder u terecht kunt. Wilt u gebruikmaken van zorg en ondersteuning die deze zorgaanbieders niet bieden? Dan regelt u deze zorg zelf via een persoonsgebonden budget. Meer informatie CAK Gedragsregels gemeente Informatie voor zorgaanbieders Calamiteitenprotocol Wmo

  • Aangifte overlijden

    Als iemand overlijdt moet u daarvan aangifte doen in de gemeente waar die persoon is overleden. De begrafenisondernemer kan dit direct online doen. Aangifte overlijden doen Wilt u als familielid zelf aangifte doen? Maak dan een afspraak. Afspraak maken Kosten De aangifte van overlijden is gratis. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 15,70. Voorwaarden U moet aangifte van overlijden doen vóór u de overledene mag begraven of cremeren. U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (van u zelf) een doktersverklaring van het overlijden Meer informatie Lees meer over overlijden.

  • Bingo organiseren

    Wilt u een bingo organiseren? Dan moet u dit melden bij de gemeente minimaal 14 dagen vóór de bingo plaatsvindt. Let op: u hoeft geen melding bij de gemeente te doen als u de bingo organiseert voor een besloten groep personen (bijvoorbeeld: familie, vrienden of voor ouderen in een verzorgingstehuis). Doet u de melding als organisatie? Dan maakt u gebruik van eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH 2+ of hoger. Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Lees dan in het stappenplan eHerkenning hoe u dit kunt aanvragen. Bingo melden  Doet u de melding namens uzelf? Dan logt u in met uw eigen DigiD. Bingo melden  Mijn Beuningen U kunt uw melding volgen via Mijn Beuningen. Dit is uw persoonlijke internetpagina. Ook ontvangt u daar het besluit op uw melding. Voorwaarden Als organisator bent u een Nederlandse vereniging die minstens 3 jaar bestaat. In de statuten van uw vereniging staat een duidelijk omschreven doel. Dat doel is niet het organiseren van kansspelen. U organiseert de bingo voor een van tevoren bekendgemaakt doel. Prijzen en premies in geld of goederen mogen niet hoger zijn dan € 400,- per serie of set. In totaal is de waarde van de te winnen prijzen of premies niet meer dan € 1.550,- per bijeenkomst. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een bingo. Meer informatie Heeft u vragen over (de aanvraag van) de bingomelding? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024.

  • Koninklijke- en gemeentelijke onderscheidingen

    Een Koninklijke onderscheiding, ook wel lintje genoemd, en een gemeentelijke onderscheiding zijn erkenningen voor persoonlijk bijzonder werk voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn. Maar ook een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport.  Wilt u iemand voordragen voor een Koninklijke onderscheiding? Klik op de button 'Koninklijke onderscheiding aanvragen': Koninklijke onderscheiding aanvragen  Wilt u iemand voordragen voor een gemeentelijke onderscheiding? Klik op de button 'Gemeentelijke onderscheiding aanvragen'. Gemeentelijke onderscheiding aanvragen Voorwaarden Mensen kunnen op verschillende momenten een Koninklijke- of gemeentelijke onderscheiding krijgen: bij de jaarlijkse lintjesregen,  bij een bijzondere gelegenheid zoals een jubileum of afscheid.   Voor de lintjesregen van 2025 moet de aanvraag vóór 15 juni 2024 bij de gemeente zijn. Voor een andere gelegenheid dient u de aanvraag uiterlijk een half jaar van tevoren in. Een gemeentelijke onderscheiding kunt u het hele jaar door aanvragen. U doet dit minimaal 4 maanden voor de gewenste datum van uitreiking.  Meer informatie Lees meer over gemeentelijke onderscheidingen.

  • Individuele inkomenstoeslag

    De individuele inkomenstoeslag is een geldbedrag dat de gemeente u één keer per jaar kan geven als u drie jaar van een minimuminkomen leeft. U kunt het geld vrij besteden. Bijvoorbeeld aan spullen die u met een minimuminkomen soms moeilijk kunt betalen, zoals een koelkast of televisie. Voorwaarden U kunt recht hebben op de inkomenstoeslag van de gemeente Beuningen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U bent inwoner van de gemeente Beuningen. U heeft een geldig Nederlands identiteitsbewijs (een paspoort of ID-bewijs. Een rijbewijs is niet voldoende) of een geldige verblijfsvergunning. U bent geen student en was ook geen student in de afgelopen drie jaren. U heeft 36 aaneengesloten maanden van een laag inkomen (110% sociaal minimum) moeten leven. U hebt helaas geen uitzicht op een betere inkomenssituatie. U bent minimaal 21 jaar oud en jonger dan de AOW-leeftijd. Inkomensgrenzen per maand Netto inkomen per maand, inclusief vakantiegeld 21 jaar tot AOW-leeftijd Alleenstaand of alleenstaande ouder 100% bijstandsnorm: € 1.283,83 110% bijstandsnorm: € 1.412,21 Samenwonend/getrouwd 100% bijstandsnorm: € 1.834,04 110% bijstandsnorm: € 2.017,44 Hoogte individuele inkomenstoeslag De hoogte van de toeslag varieert afhankelijk van uw gezinssituatie. De bedragen vanaf 1 januari 2023 zijn: € 451,- voor een alleenstaande; € 575,- voor een alleenstaande ouder en € 641,- voor gehuwden. Aanvraag individuele inkomenstoeslag U kunt de toeslag schriftelijk aanvragen bij de gemeente. Aanvraagformulieren kunt u opvragen bij de balie Zorg en Inkomen (tel: 14024). Ontvangt u drie jaar of langer een bijstandsuitkering van de gemeente Beuningen? Dan krijgt u automatisch elk jaar een aanvraagformulier thuis gestuurd.

  • Koopzondagen

    In de gemeente Beuningen mogen winkels elke zondag geopend zijn, met uitzondering van een aantal feestdagen. Dit zijn nieuwjaarsdag, eerste paasdag, eerste pinksterdag en eerste kerstdag. Voorwaarden Alle winkels mogen open tussen 10.00 en 19.00 uur. Laden en lossen is alleen toegestaan tussen 10.00 en 13.00 uur en alleen buiten het voetgangersgebied. Alle regels en voorwaarden staan vermeld in de Winkeltijdenverordening van de gemeente. Bijzonderheden Voor verkoop tijdens kermissen, theatervoorstellingen, etenswaren in snackbars en straatverkoop van etenswaren gelden ruimere openingstijden op zon- en feestdagen. Alle regels en voorwaarden staan vermeld in de Winkeltijdenverordening van de gemeente.

  • Aangifte geboorte

    Is uw kind geboren in de gemeente Beuningen? Doe dan geboorteaangifte binnen 3 dagen na de dag van geboorte. U kunt de geboorteaangifte direct online regelen met uw DigiD. Geboorteaangifte doen  Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit of lukt dit niet digitaal? Maak dan een afspraak of bel ons via telefoonnummer 14 024. Maak een afspraak Kosten Aangifte van geboorte is gratis. Een afschrift van de geboorteakte kost € 15,10. Voorwaarden U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. De vader of meemoeder doet aangifte. Kan de vader of meemoeder de aangifte niet doen? Dan doet een van de volgende personen aangifte: de moeder uit wie het kind is geboren iemand die bij de geboorte aanwezig was een bewoner van het huis waar het kind is geboren het hoofd van de instelling (bijvoorbeeld ziekenhuis) waar het kind is geboren Is de derde dag na geboorte een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerstvolgende werkdag doen. Meenemen een geldig paspoort of identiteitskaart verklaring van geboorte verloskundigenpraktijk kopie van de akte van erkenning ongeboren kind (indien van toepassing) Meer informatie Lees meer over de aangifte geboorte en naamskeuze voor kinderen bij aangifte.