Zoekresultaat 2281 - 2290 van 2326 resultaten

  • Parkeerontheffing voetgangersgebied (verzinkbare palen)

    Om met uw (vracht)auto toegang te verkrijgen tot voetgangersgebied moet u een ontheffing aanvragen. Op basis van kentekenherkenning krijgen ontheffinghouders toegang tot het voetgangersgebied. Met een ontheffing kan u alleen korte tijd stilstaan voor het laden en het lossen. Over de mogelijkheden voor langer parkeren in de binnenstad vindt u meer informatie op de pagina parkeertarieven. Het aanvragen van een ontheffing kunt u online doen. Gebruik de knop 'Parkeerontheffing voetgangersgebied aanvragen'. U kunt vervolgens inloggen met DigiD of als bedrijf met eHerkenning en betalen via iDeal. De verwerking van de ontheffing duurt maximaal 5 werkdagen. Deze ontheffing is geldig tot einde van de verleende termijn en wordt niet automatisch verlengd. Er vindt geen restitutie plaats bij korter gebruik. Aanvragen parkeerontheffing voetgangersgebied   Waar zijn de voetgangersgebieden? De gebieden in Terneuzen die als voetgangersgebied zijn aangemerkt, kunt u zien op het overzicht voetgangersgebieden. Deze gebieden zijn gesloten voor het verkeer door middel van verzinkbare palen of alleen op bepaalde tijden vrij toegankelijk voor laden en lossen: In Terneuzen zijn De Arsenaalstraat, Vlooswijkstraat, Noordstraat en Markt een voetgangersgebied. De Nieuwstraat in Terneuzen is alleen vrij toegankelijk op maandag t/m vrijdag van 7:00 uur tot 17:30 uur. Voor de overige uren wordt voor de Nieuwstraat geen parkeerontheffing uitgegeven. In Axel is de inrit alleen vrij toegankelijk op maandag t/m donderdag van 7:00 uur tot 21:00 uur, op vrijdag van 7:00 uur tot 21:30 uur en in het weekend van 16:00 uur tot 21:00 uur. De uitrit is altijd gesloten. Let op: de palen gaan op de genoemde eindtijden automatisch omhoog. U kunt na deze tijd niet vrij uitrijden. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u aantonen dat het noodzakelijk is dat u in het voetgangersgebied moet zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat u daar een bedrijf heeft of bewoner of leverancier binnen het gebied bent. Kosten In 2024 kost een parkeerontheffing voor het voetgangersgebied € 23,70. Wijzigingen Heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Gebruik hiervoor ook de knop 'Parkeerontheffing voetgangersgebied aanvragen'. U logt in met DigiD of als bedrijf met eHerkenning . U kiest vervolgens voor de optie 'wijzigen kenteken'. Nadat wij de betaling hebben ontvangen is uw ontheffing binnen twee werkdagen actief. Storing melden Bent u in het bezit van een ontheffing maar is er een storing? Tijdens kantooruren kunt u bellen met de gemeente via 14 0115. Buiten kantooruren kunt u de storing bij de politie melden. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Vuur stoken bij een evenement

    U mag geen vuur stoken in de open lucht. Rookwaren en kaarsen mogen wel, behalve als er een rookverbod geldt. Vuur voor bakken en braden mag alleen als dit niet gevaarlijk is voor de omgeving. Gaat het om een openbaar evenement zoals een paasvuur, vreugdevuur of kerstbomenverbranding? Dan kunt u gratis een ontheffing aanvragen op het verbod vuur te stoken (stookontheffing). Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren.   Stookontheffing evenement aanvragen als burger Stookontheffing evenement aanvragen als organisatie   Voorwaarden bij een stookontheffing De stooklocatie ligt niet binnen de bebouwde kom; Het verkeer en omwonenden mogen geen overlast ondervinden van het stoken; U stelt omwonenden op tijd op de hoogte; U mag niet stoken bij smogfase twee en drie; U mag niet stoken op een wijze waarbij gevaar ontstaat voor overslag van het vuur; U mag niet stoken op bermen van wegen en (taluds van) dijken en watergangen; Het te verbranden materiaal mag alleen bestaan uit schoon hout (of als aangegeven slootmaaisel); U mag geen gebruik maken van vervliegende of snel ontvlambare stoffen zoals benzine of petroleum; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een gebouw van derden; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een hoop oogstproducten; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 100 meter liggen van een bos of natuurgebied; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen van de (openbare) weg; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen vanaf de insteek van een sloot; Bezoekers mogen alleen bovenwinds staan opgesteld op een afstand van ten minste 5 meter van de vuurhaard; Het terrein en de directe omgeving moet altijd bereikbaar en toegankelijk zijn voor hulpdiensten; Het vuur moet onder toezicht staan van een meerderjarig persoon; Alle aanwijzingen en bevelen van brandweer, politie en daartoe bevoegde ambtenaren dienen onverwijld en nauwkeurig te worden opgevolgd; Het (kampvuur)terrein en de omgeving moet binnen 24 uur na beëindigen van het evenement in zijn oorspronkelijke staat zijn teruggebracht. De resten van het kampvuur moet u afvoeren naar een erkend verwerker; De houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, ontstaan tengevolge van het gebruikmaken van de ontheffing; Een ontheffing moet u ieder jaar opnieuw aanvragen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren? Dan heeft u een vergunning nodig of moet u een melding doen. In sommige gevallen is een evenement zowel vergunnings- als meldingsvrij. Niets nodig, een melding doen of een vergunning aanvragen Niets nodig Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan is er geen melding of vergunning nodig. Er zijn minder dan 100 personen aanwezig bij het evenement. Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, brom- / fietspad of parkeerplaats. Het evenement vormt niet op een andere manier een belemmering voor het verkeer en hulpdiensten. Voor 10.00 uur en na 22.00 uur brengt het evenement geen geluid voort. Een melding doen Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan kunt u een melding doen. Er zijn maximaal 200 personen aanwezig bij het evenement. Het evenement vindt plaats tussen 08.00 uur en 23.00 uur. Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, brom- / fietspad of parkeerplaats. Het evenement vormt niet op een andere manier een belemmering voor het verkeer en hulpdiensten. Voor 10.00 uur en na 22.00 uur brengt het evenement geen geluid voort. U plaatst slechts kleine objecten met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object. De organisator moet minimaal 10 werkdagen voor het evenement een melding doen bij de gemeente. Een vergunning aanvragen Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden van een melding? Dan heeft u een vergunning nodig. De organisator moet minimaal 8 weken, bij voorkeur 12 weken, voor het evenement plaatsvindt een vergunning aanvragen bij de gemeente. Een vergunning aanvragen of een melding doen Dit kan met het volgende formulier:  Evenementenvergunning aanvragen of melding doen (pdf, 333Kb). Let op: voor het aanvragen van een vergunning of het doen van een melding gebruikt u dus hetzelfde formulier. Als u een activiteit organiseert waar een podium, tent of ander bouwsel wordt geplaatst waar meer dan 150 personen op of in kunnen, moet u een gebruiksmelding doen. Ook als u een activiteit organiseert waar meer dan 10 personen blijven overnachten moet u een gebruiksmelding doen. Meer informatie staat op de pagina Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. •    Meldingsformulier brandveilig gebruik en basishulpverlening Wat zijn de kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag? Voor 1 evenement: € 58,15 Voor een evenement met 1 of meerdere activiteiten op basis van de Algemene plaatselijke verordening en/of bijzondere wetten wordt het bedrag, genoemd in 3.2.1, per activiteit, verhoogd met € 5,60 Voor 2 of meer evenementen in 1 aanvraag: € 90,85 Voor 2 of meer evenementen met 1 of meerdere activiteiten op basis van de Algemene plaatselijke verordening en/of bijzondere wetten wordt het bedrag genoemd in 3.3.2, per activiteit, verhoogd met € 5,60 Voor een circus of kermis: € 116,40. Als het gaat om 2 evenementen van méér dan 1500 personen dan wordt het tarief als genoemd in artikel 3.2.1 of 3.2.2, per activiteit, verhoogd met € 58,15. Voor vergunningen voor evenementen van vrijwilligersorganisaties (non-profit instellingen, gerund door vrijwilligers) worden geen kosten in rekening gebracht. Welke gegevens moet u aanleveren? De naam, locatie en een omschrijving van het evenement. Een draaiboek met tijden, plaatsen, activiteiten. Het aantal bezoekers. Een situatietekening met daarop de indeling van het terrein en alle objecten zoals tenten, tappunten, bak- en braadinrichtingen, EHBO-posten, gasflessen etc.  Als een tent, waarin 50 personen of meer tegelijk in aanwezig zullen zijn, wordt geplaatst moet dit worden weergegeven op de situatietekening. Voeg ook een plattegrond van de tent toe. Een overzichtstekening met alle objecten die worden geplaatst. Geef podia en tribunes ook op de situatietekening weer. Een verkeersplan: dit is een overzichtstekening met de (gewenste) verkeersmaatregelen en parkeerplaatsen. Een veiligheidsplan. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen de volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. U ontvangt een beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar. Gezondheid en veiligheid Naast een mooi evenement wilt u natuurlijk ook een veilig evenement organiseren. Er zijn veel onderwerpen over gezondheid en veiligheid waarvoor u aandacht moet hebben. Daarom hebben GHOR en GGD NOG een infographic ontwikkeld voor evenementenorganisatoren. Infographic met informatiefolders 

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren voor bijvoorbeeld meer dan 150 personen? Of voor meerdere dagen? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig. Een evenement heeft een openbaar karakter. Het is dus geen besloten gelegenheid, zoals een trouwfeest of verjaardag. Let op: verkoopt en/of verspreidt u kaarten voor een besloten gelegenheid, bijvoorbeeld onder sponsoren of deelnemers? Of maakt u reclame? Dan is er ook sprake van een evenement. Voor een groot evenement moet u de vergunning minimaal twaalf weken van te voren aanvragen. Voor een middelgroot evenement moet u de vergunning minimaal acht weken van te voren aanvragen. Aan beide vergunningen zijn kosten verbonden. Maak uw keuze uit de knoppen. Als burger heeft u hiervoor  DigiD nodig, als organisatie eHerkenning.   Evenementenvergunning aanvragen als burger Evenementenvergunning aanvragen als organisatie   Wanneer is een evenement vergunningvrij? Voor een klein evenement, bijvoorbeeld een Sinterklaasintocht, buurtbarbecue, wandel- of fietstocht, braderie of optocht heeft u geen vergunning of melding nodig als: het maximaal 1 dag duurt er na 23:00 uur geen muziek meer ten gehore wordt gebracht het evenement uiterlijk om middernacht eindigt het een lokale uitstraling heeft en er dus niet op gericht is om bezoekers van buiten de wijk of kern aan te trekken tijdens het evenement geen doorgaande wegen worden afgesloten het evenement niet plaatsvindt in een (tijdelijk) bouwwerk zoals een tent of een schuur / loods het evenement niet wordt gehouden in of nabij een milieu- of natuurbeschermingsgebied het evenement geen circusvoorstelling is Vergunning aanvragen voor een middelgroot evenement Voor een middelgroot evenement, bijvoorbeeld een dorpsfeest, muziekoptreden of een grotere braderie heeft u een vergunning nodig. Hiervan is sprake als niet wordt voldaan aan één of meerdere criteria van een vergunningvrij evenement en: er muziek ten gehore wordt gebracht na 23:00u er nadere verkeersmaatregelen nodig zijn er enige hinder of overlast voor de omgeving te verwachten is, die doorgaans kan worden beperkt met standaardmaatregelen en – voorschriften Voor de aanvraag van een middelgroot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 8 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Vergunning aanvragen voor een groot evenement Voor een groot evenment moet u denken aan bijvoorbeeld de Havendagen in Terneuzen. Een groot evenement is een evenement waarbij te verwachten is dat er aanmerkelijke risico’s ontstaan voor de openbare orde en veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Dit kan worden veroorzaakt door de grote aantallen bezoekers, de forse geluidsbelasting en/of het grote aantal verkeersbewegingen. Er kan in deze gevallen niet worden volstaan met standaardvoorschriften. Extra aandacht van de Politie, Brandweer of GHOR is vereist. Voor de aanvraag van een groot evenement geldt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een indientermijn van minimaal 12 weken voorafgaand aan het evenement. Gebruik de knop 'Evenementenvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Andere activiteiten waarvoor u een melding of aanvraag moet doen Alcohol schenken tijdens een evenement of besloten gelegenheid Gebruik van een gebouw met meer dan 50 personen Ontheffing geluidsnorm bij festiviteit Inschrijven kermis Klein kansspel (bingo of rad van fortuin) Loterij Materiaal voor een evenement huren Snuffelmarkt Standplaats voor kraam of verkoopwagen Vuur stoken bij een evenement Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel.14 0115. Wilt u dat wij uw evenement vermelden op onze website, klik dan op publiciteit voor uw evenement. Inzameling geld of goederen voor goed doel (collecteren) Verkoop op openbare weg of aan huis (venten) Vuurwerk afsteken Verkeersregelaars

  • Parkeerontheffing bewoners blauwe zone

    .grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} De gemeenteraad heeft in september 2023 een nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Het nieuwe systeem wordt een digitaal vergunningensysteem. In de loop van 2024 gaan we met dit nieuwe vergunningensysteem werken.   Heeft u op dit moment al een ontheffing blauwe zone? Dan gaan we uw huidige ontheffing automatisch verlengen. U hoeft nu niets te doen. Gooi uw huidige ontheffing voor 2023 dus niet weg. Deze kunt u ook in 2024 blijven gebruiken. In de loop van het jaar ontvangt u meer informatie over het digitale systeem en over de betaling voor 2024. Heeft u nog geen parkeerontheffing blauwe zone? Vul dan het formulier in. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.   Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een ontheffing moet u: in de gemeentelijke basisadministratie op het adres zijn ingeschreven; in het bezit van het voertuig zijn (het kenteken moet op naam van de aanvrager staan). Wij controleren dit bij de RDW. Er worden maximaal twee ontheffingen per adres verleend. Indien u gebruik kunt maken van een eigen parkeerplaats (garage, inrit) wordt één ontheffing verleend. Kosten In 2024 kost een ontheffing voor de blauwe zone € 35,00 per jaar. Waar zijn de blauwe zones? In het centrumgebied van Axel geldt de blauwe zone. In Terneuzen is het gebied rondom de Axelsestraat en de parkeerplaats bij het winkelcentrum aan de Kennedylaan een blauwe zone. Om te weten welke straten in Terneuzen als blauwe zone zijn aangemerkt, kunt u het overzicht blauwe zone raadplegen. Gehandicapten Gehandicapten hebben geen parkeerontheffing nodig. U mag uw voertuig in de blauwe zone met uw gehandicaptenparkeerkaart overal parkeren waar dat niet hinderlijk is voor het overige (voet)verkeer. Lease- of bedrijfsauto Betreft uw aanvraag een parkeervergunning van een lease- of bedrijfsauto? U heeft dan de volgende bewijsstukken nodig: in geval van een leaseauto; een scan of foto van de lease-overeenkomst in geval van een bedrijfsauto; een scan of foto van de verklaring omtrent eigen gebruik bedrijfsauto (Tijdelijk) andere auto Heeft u al een parkeervegunning, maar heeft u (tijdelijk) een ander auto? Dan moet u ons op de hoogte stellen. Vul hiervoor het formulier in. Uw wijziging is na twee werkdagen  actief. U kunt u dit gratis regelen (maximaal tien keer per jaar). Meer informatie Meer informatie over de blauwe zone kunt u nalezen in artikel 3.2.3 van de Parkeernota gemeente Terneuzen. Heeft u nog vragen? Stuur een e-mail of bel met 0115 - 455 490.

  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

    Er zijn 4 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: een bestuurderskaart is er voor bestuurders van een auto die een langdurige loopbeperking hebben een passagierskaart is er voor passagiers in een auto die een langdurige  loopbeperking hebben én continu afhankelijk zijn van begeleiding tijdens de reis een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart, bijvoorbeeld als u blijvend rolstoelgebonden bent een instellingenkaart is er voor zorginstellingen die gehandicapten moeten kunnen vervoeren. Gehandicaptenparkeerkaarten (GPK) zijn bedoeld voor bestuurders of passagiers van motorvoertuigen op meer dan twee wielen of van een brommobiel. De GPK is niet voertuig gebonden. Er wordt een P (passagier), B (bestuurder),  B/P (combinatie) of een I (instelling) op de kaart vermeld. Ter controle wordt een pasfoto van de houder op de kaart geplaatst (met uitzondering van de I-kaart). Voorwaarden U kunt in aanmerking komen voor een bestuurderskaart (B) als u: a.  ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van langdurige aard (langer dan 6 maanden) en met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen; b.  ten gevolge van een aandoening of gebrek permanent rolstoel gebonden bent; extra voorwaarde: in bezit bent van geldend rijbewijs. U kunt in aanmerking komen voor een passagierskaart (P) als u: a.    Ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van langdurige aard (langer dan 6 maanden) en met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen en voor vervoer van deur tot deur continu afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder; of b.    Ten gevolge van een aandoening of gebrek permanent rolstoel gebonden bent. U kunt in aanmerking komen voor een combinatiekaart (B/P) als u: Wisselend bestuurder of passagier bent met de bovengenoemde beperkingen. U kunt in aanmerking komen voor een instellingenkaart (I) als u voldoet aan de voorwaarden: Regelmatig passagiers vervoert die aan bovengenoemde voorwaarden voldoen. Als u een gehandicaptenkaart heeft, geldt dat: u uw parkeerkaart in elke auto kunt gebruiken (de kaart staat op uw naam, niet op kenteken) de parkeerkaart maximaal 5 jaar geldig is. Soms is een kaart minder lang geldig; als vooraf duidelijk is dat u minder dan 5 jaar in aanmerking komt of als u maar tijdelijk in Nederland verblijft.  Aanvraag of verlengen Gehandicaptenparkeert aanvragen of verlengen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met de DigiD van de aanvrager. U doet zelf uw aanvraag. Wilt u dat iemand anders voor u de aanvraag doet, regel dan eerst een machtiging via machtigen.digid.nl. Vermeld op uw aanvraag: nieuwe aanvraag of verlengen parkeerkaart wie contactpersoon is bij correspondentie welke parkeerkaart u aanvraagt gegevens en relatie contactpersoon (indien van toepassing) alleen bij aanvraag bestuurderskaart: kopie geldig rijbewijs toevoegen (uploaden). Kosten U betaalt met iDeal € 44,45. De kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag, u moet deze leges ook betalen indien de gehandicaptenparkeerkaart niet wordt verleend. Proces U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart of verlenging aan via het online aanvraagformulier. Om uw aanvraag te kunnen beoordelen wordt medisch advies opgevraagd. U ontvangt een bevestiging waarbij u gevraagd wordt een pasfoto in te sturen. U krijgt hiervoor een antwoord enveloppe. U ontvangt bericht zodra de gehandicaptenparkeerkaart voor u klaar ligt om (persoonlijk) af te halen.  Meer informatie Twijfelt u of u wel in aanmerking komt of heeft u nog andere vragen, neem dan contact op met het Kernteam Kaag en Braassem via e-mail info@kernteamkb.nl of bel met 088 900 45 67.

  • Gladheidsbestrijding

    In de winterperiode houdt de strooiploeg van de gemeente Beuningen de hoofdwegen begaanbaar. De strooiploeg rijdt van wijk naar wijk. Maar let op, niet iedere wijk komt op de eerste dag met gladheid al aan de beurt. Wees daarom voorzichtig op de weg! Ook moet strooizout worden ingereden. In wijken is minder verkeer, waardoor het inrijden langer duurt. Doodlopende wegen kunnen wij niet strooien. Bekijk de plattegrond met de 4 strooiroutes en de locaties van zoutbakken. 4 strooiroutes Er zijn 4 strooiroutes. Bij strooiacties worden alle routes gestrooid. Ieder team heeft zijn eigen route. Bij de dienst spreekt men over de blauwe, groene, rode en oranje route:  De blauwe route gaat over de Wilhelminalaan en door de kernen van Beuningen en Weurt.  De groene route gaat door de kernen van Ewijk en Beuningen en over de wegen Steeg en Elsenpas.  De rode route gaat over de Van Heemstraweg, het industrieterrein Schoenaker, door de kern en het buitengebied van Winssen en het buitengebied van Ewijk. De oranje route gaat over de vrijliggende doorgaande fietspaden en snelfietsroutes door heel de gemeente. Blauwe route - stratenlijst Wilhelminalaan Verlengde Wilhelminalaan Elsenpas tot aan Ambulancepost Ficarystraat tot Schoenaker Bijsterhuizenstraat/Palkerdijk Elsenpas Wolfsbossingel Slottuin (deels) Lagunesingel Burg. Geradtslaan Lindestraat Van Suchtelenstraat Houtduiflaan Haagstraat Schoolstraat Molenstraat Pinksterbloemstraat Klaproosstraat Thorbeckeplein Amaliaplein (niet de parkeerplaatsen) Alexiastraat Kerkplein (ook parkeerplaatsen) Mauritsplein (ook parkeerplaatsen) Nieuwe Pieckelaan Metaalweg Houtweg Mortelweg Westkanaaldijk (deels) Pastoor van der Marckstraat Dijkstraat, incl. dijkoprit Kerkstraat, incl. dijkoprit Postkantoorstraat Th. Van Heereveldstraat Scheidingsweg Sportlaan (deels) Laan 1945 Jonkerstraat  Lindenhoutseweg (deels) Hogewaldstraat Reekstraat Verbindingsweg Oude Koningstraat Scharsestraat Bonenkampstraat Distelakkerstraat Dijk, tussen Distelakkerstraat en Swanenburg Hosterdstraat Groene route - stratenlijst Van Heemstraweg Hadrianussingel, incl. carpoolplaats Trajanussingel Leigraaf Aalsterveld Koolzaadveld Maisveld (deels) Viermorgen Schacht (deels) Zuil (deels), incl. brug De Boog Ornament  Gewelf (deels) Balmerd Zonnebloemveld Tempelstraat (deels) Imker Wagenmaker (deels) Tichelaar Leerlooier Julianastraat Hoogstraat Klaphekstraat Dir. Trompstraat (deels) Burg. Sprengerlaan Burg. Blessinglaan Vordingstraat Pater van Boxtelweg Hekkeslag Lampeland (deels) Den Elt Uilenburg (deels) Triangel (deels) Tuba Prins Alexanderstraat Klef Pastoor Hootmansstraat (deels) Schoolpad Blatenplak (deels) Binnenweg (deels) Steeg Elsenpas Hommelstraat Dwars Hommelstraat Waardhuizenstraat incl. dijkoprit Kloosterstraat incl. dijkoprit Rode route - stratenlijst Van Heemstraweg Schoenaker (tussen Van Heemstraweg en rotonde MC Donalds). Overige is voor de Provincie Gelderland Goudwerf Platinawerf Ijzerwerf Nikkelwerf Zilverwerf Bronswerf Brugstraat, incl. oprit dijk Ing. Van Stuivenbergweg Not. Roestraat , incl. dijkoprit Molenstraat Haneman (deels), incl. dijkoprit Deijnschestraat (deels), incl. dijkoprit Leegstraat Betenlaan Kooistraat Zellerstraat Ficarystraat Groene Heuvels (tot aan ingang bungalowpark) Parallelweg Schoenaker Koningstraat Ewijk en Winssen Plakstraat Poelsestraat Geerstraat Kennedysingel Veluwstraat Porta Campsebaan Ooigraaf Oranje route - stratenlijst Van Heemstraweg Pastoor van der Marckstraat Wilhelminalaan Verlengde Wilhelminalaan incl. fietstunnel Leigraaf Koningstraat Snelfietsroute Klokkengieter/Pompenmaker/Glazenier/Burg. Van Suchtelenstraat/Oude Pieckelaan Houtduiflaan  Jonkerstraat Krommestraat Palinggracht (deels) Brasemgracht (deels) Verlengde Reekstraat (deels) Lurvinkpad Reekstraat  Snelfietsroute langs Beuningse Boys/Smallencamp/Breedencamp.  Tot klaphekstraat Trajanussingel (deels) Schoenaker Zoutbakken Er staan ook zoutbakken in de gemeente. Deze staan meestal in de buurt van openbare voorzieningen zoals het MFA in Ewijk, het dorps- en molenhuis in Beuningen en bij sommige kerken. Wanneer strooien we? Op onderstaande wegtypen strooien we met hoge prioriteit: hoofdwegen wijkontsluitingswegen snelfietsroutes vrijliggende doorgaande fietspaden De volgende wegtypen hebben een lage prioriteit: Centrumgebieden, inclusief aansluitende parkeerterreinen Erfontsluitingswegen, inclusief woonstraten en woonerven Een lage prioriteit betekent dat we op deze wegtypen de gladheid bestrijden als de gladheid langer dan 2 dagen aanhoudt. Hiermee starten we als we de gladheidbestrijding op de wegtypen met een hoge prioriteit hebben afgerond. We doen dit alleen op werkdagen tijdens kantoortijden. Op andere wegen en stoepen bestrijdt de gemeente geen gladheid. Vragen? Heeft u vragen over een specifieke straat of de locatie van een zoutbak? Bel dan onder kantoortijden met 14 024 en vraag naar de wegbeheerder.  Bijzonderheden Het strooien is niet bevorderlijk is voor het milieu. Daarom probeert de gemeente een goede balans te vinden tussen de bescherming van het milieu en de veiligheid van de mens. Daarbij beschikt de gemeente over een beperkte hoeveelheid strooimiddelen per seizoen. Tips Zorg dat u tijdens het seizoen altijd voldoende strooimiddelen (zout) in huis heeft om de toegang tot uw woning (stoep en opgang) voor u en anderen zonder risico's bereikbaar te houden.

  • Gezondheidsverklaring

    De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE). En als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond bent om te rijden. Zie de website van het CBR voor meer informatie. Wachttijden medische beoordelingen Het is het verstandig om op tijd, maar niet te vroeg de Gezondheidsverklaring in te vullen. Dat betekent vier maanden voordat uw rijbewijs verloopt. Heeft u problemen met uw gezondheid? Dan adviseert het CBR om vijf maanden van tevoren uw Gezondheidsverklaring in te vullen, omdat u dan waarschijnlijk als onderdeel van de beoordeling ook naar een arts of specialist wordt doorverwezen. Het CBR kan u helaas niet sneller helpen als u de verklaring eerder indient. U kunt het proces wel versnellen door de Gezondheidsverklaring digitaal in te dienen in plaats van op papier. Meer informatie over de stand van zaken bij het CBR vindt u op de website van het CBR. Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle. De betaling gaat via iDeal. Tip: online indienen versnelt het proces. De CBR webshop voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betaling gaat via iDeal. Het CBR-examencentrum in Amsterdam, Arnhem, Assen, Eindhoven en Rijswijk voor een papieren Gezondheidsverklaring. Betalen is alleen mogelijk met pin.  

  • Rijbewijs

    Een rijbewijs aanvragen of verlengen doet u persoonlijk in het gemeentehuis. Na 5 werkdagen kunt u uw rijbewijs afhalen. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover lees je op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Kosten een rijbewijs kost € 51,11. is uw rijbewijs vermist, dan komt daar een bedrag bij van € 33,20. vraagt u met spoed een rijbewijs aan, dan zijn de bijkomende kosten € 39,65. U kunt alleen met pin betalen. Aanvragen  Wilt u een rijbewijs aanvragen, verlengen of ophalen dan moet u hiervoor een afspraak maken. Ook voor het afhalen van een gezondheidsverklaring moet u eerst een afspraak maken. Maak een afspraak Meenemen Neem het volgende mee als u uw rijbewijs komt aanvragen: een geldig legitimatiebewijs. 1 pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden.  In het gemeentehuis is een fotohokje waar u pasfoto's kunt maken. Dit kost € 7,00 (contant of contactloos pinnen) voor 8 pasfoto’s. Het fotohokje in het gemeentehuis is niet geschikt voor: - Personen kleiner dan 1 meter 40. - Als u in het dagelijks leven een bril draagt en zo ook op de foto wilt. Wij adviseren u in deze gevallen de foto bij een fotograaf te laten maken. uw oude rijbewijs. een begeleiderspas als u 17 jaar bent en een rijbewijs categorie B aanvraagt. Meer informatie over de begeleiderspas vindt u op de website van de RDW. Spoedaanvraag Rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het rijbewijs in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 39,65 extra.  Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring rijbewijs) is een formulier waarmee het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) uw medische geschiktheid om te rijden kan beoordelen. Op de website van het CBR vindt u alle informatie of u een gezondheidsverklaring nodig heeft en kunt u de  gezondheidsverklaring online aanvragen.  U kunt de Gezondheidsverklaring ook aan de balie van het gemeentehuis afhalen, hiervoor moet u een afspraak maken (tarief CBR). Dit kan alleen bij een groot rijbewijs en bij gezondheidsverklaringen voor 75+. Andere gezondheidsverklaringen vraagt u bij het CBR aan. Omdat de verklaring geen persoonlijke gegevens bevat, mag u dit ook door iemand anders laten doen. Na het rapport van het CBR kunt u het rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Omwisseling buitenlands rijbewijs Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van RDW. Maak een afspraak Rijbewijs vermist Het is verstandig dat u de vermissing of diefstal eerst meldt bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) voordat u een nieuw rijbewijs aanvraagt. Dit kan online op RDW.nl (met DigiD). Hierdoor is het rijbewijs direct ongeldig. De RDW stuurt u een schriftelijke bevestiging. U kunt ervoor kiezen om voor een verloren of gestolen rijbewijs bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal te tekenen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.     

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels. Soort gehandicaptenparkeerkaarten Wij willen u erop wijzen dat er verschillende soorten gehandicaptenparkeerkaarten zijn, namelijk:  Bestuurderskaart Passagierskaart Combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart Instellingenkaart Bij de bestuurderskaart dient er sprake te zijn van een langdurige loopbeperking waardoor u niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen met hulpmiddelen, zoals krukken of een rollator. Bij de passagierskaart is dit ook het geval, echter hierbij geldt nog als extra eis dat de passagier volledig rolstoelafhankelijk is of continue afhankelijk is van de bestuurder. De passagier kan dus niet worden afgezet op de plaats van bestemming terwijl de bestuurder de auto gaat parkeren. U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. U dient dan ook aan de voorwaarden te voldoen.  Er bestaat ook een instellingenkaart voor zorginstellingen voor het vervoer van bewoners met een handicap. Zo hoeft er niet voor iedere bewoner apart een kaart aangevraagd te worden. Hoe werkt het? Een gehandicaptenparkeerkaart staat op naam van een persoon en niet op kenteken. U kunt de kaart dus voor elke auto gebruiken. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De geldigheidsduur kan ook korter zijn afhankelijk van het onderzoek. Aanvraag U kunt telefonisch contact opnemen voor het aanvragen van een aanvraagformulier voor een gehandicaptenparkeerkaart waarna het aan u wordt toegezonden. Dit aanvraagformulier dient u zo volledig mogelijk in te vullen. Bij het aanvraagformulier staat aangegeven welke gegevens u moet meesturen. Het duurt maximaal 8 weken voordat u hoort of u in aanmerking komt voor een kaart. Indien het langer duurt wordt u hiervan op de hoogte gesteld. Proces  Nadat u de aanvraag heeft ingediend wordt de aanvraag besproken met een onafhankelijke medisch adviseur van de GGD-ZL en wordt bepaald of de medisch adviseur de noodzaak voor de gehandicaptenparkeerkaart kan vaststellen. Indien de medisch adviseur deze noodzaak niet kan vaststellen vindt er een medische keuring plaats. Tijdens de keuring bepaalt de medisch adviseur van de GGD-ZL of u voldoet aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart.  Kosten aanvraag Aan het indienen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart zijn kosten verbonden. Het aanvragen van de gehandicaptenparkeerkaart kost € 75,40. Nadat u de aanvraag heeft ingediend, ontvangt u van ons een ontvangstbevestiging met daarbij een factuur. De aanvraag wordt pas in behandeling genomen wanneer u de kosten betaald heeft. Kosten medische keuring Is een medische keuring nodig? Dan betaalt u voor de keuring € 149,65. Deze kosten betaalt u naast de aanvraagkosten van € 75,40. U dient de kosten voor de keuring vooraf te betalen. De medische keuring wordt pas uitgevoerd nadat u de kosten ervoor heeft betaald. Indien dit aan de orde is krijgt u van ons een brief met bijgevoegd een factuur. Als blijkt dat u niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart, dan krijgt u de kosten voor de aanvraag en keuring niet terug. Indien u de gehandicaptenparkeerkaart krijgt toegekend zijn er geen aanvullende kosten voor het verstrekken van de kaart.  Vragen? Indien u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen heeft of voor het aanvragen van een aanvraagformulier kunt u contact opnemen met de afdeling Wmo, telefonisch te bereiken van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00 uur op het telefoonnummer (045) 5278630 of middels spreekuur contact van maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 12.00 uur.