Zoekresultaat 2711 - 2720 van 2758 resultaten

  • Zienswijze indienen

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt zij een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als iemand een monumentale boom wil kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een nieuw bestemmingsplan van de gemeente.

    U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. De gemeente laat via de website en huis-aan-huisbladen weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. De gemeente kan het besluit dan nog aanpassen. De gemeente kan uw mening dus overnemen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. De gemeente kijkt naar hun belangen en neemt dan een beslissing.

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

  • Geboorteaangifte doen

    Elk kind dat in Nederland wordt geboren dient binnen drie dagen te worden aangegeven bij de gemeente waar het is geboren.

    Geboorteakte

    Van de geboorte van het kind wordt een authentieke akte opgemaakt die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Deze akte geeft de bewijskracht van de geboorte van een persoon. In de geboorteakte wordt ook melding gemaakt van de eventueel gedane naamskeuze. De ouders kunnen van de geboorteakte een afschrift ontvangen.

    Naamskeuze

    Ouders hebben bij aangifte van hun gezamenlijke eerste kind een keuzemogelijkheid van de achternaam (geslachtsnaam) voor hun kind. Gekozen kan worden voor de geslachtsnaam van de vader of de moeder. Worden er meer kinderen geboren dan hebben deze dezelfde geslachtsnaam als de eerstgeborene.
    Indien de moeder niet gehuwd is en/of een geregistreerd partnerschap leest u meer hierover onder het kopje "Wetgeving" onderaan deze pagina.

    Per 1 januari 2024 kunt u kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Voor meer info klik hier

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

    Het verschil tussen beide documenten is:

    • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

    Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

  • Aankoop groen- of reststroken

    Op 29 juni 2020 heeft de gemeenteraad het Kwaliteitsplan Openbaar Groen (KOG) vastgesteld. Hierdoor is het voor inwoners en bedrijven in bepaalde situaties mogelijk om gemeentelijke groen- of reststroken welke aan hun percelen grenzen, aan te kopen.

  • Klacht over gemeente of zorgaanbieder

    Vindt u dat u niet netjes bent behandeld door de gemeente, een ambtenaar en/of een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft? Dan kunt u online uw klacht indienen.

    U kunt een klacht indienen over de manier waarop de gemeente zich gedraagt. Bijvoorbeeld:

    • hoe u aangesproken bent
    • als u van het kastje naar de muur bent gestuurd
    • als er verkeerde informatie is verstrekt
    • als u onredelijk lang heeft moeten wachten op gevraagde informatie

    De klachtenfunctionarissen van de gemeente behandelen klachten over onbehoorlijk gedrag van de gemeente in de ruimste zin van woord.

    U kunt geen klacht indienen over de inhoud van een beslissing of over een melding (overlast) openbare ruimte. Ook schademeldingen vallen niet onder klachten.

  • Gokautomaat plaatsen

    Een gokautomaat, zoals een fruitautomaat, is een kansspelautomaat. Als u een kansspelautomaat wilt plaatsen, heeft u een vergunning nodig. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen aanwezigheidsvergunning nodig.

    De gemeente maakt een verschil tussen ‘hoogdrempelige’ en ‘laagdrempelige’ inrichtingen:

    • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Dit zijn plaatsen die niet zijn bedoeld voor mensen onder de 18. Deze bedrijven mogen maximaal 2 kansspelautomaten hebben.
    • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Hier komen ook personen onder de 18 jaar. Deze bedrijven mogen alleen behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

    Naast de aanwezigheidsvergunning is er ook een exploitatievergunning. De eigenaar van de kansspelautomaat of de behendigheidsautomaat moet een exploitatievergunning hebben. De eigenaar vraagt deze aan bij de Kansspelautoriteit. De meeste horecagelegenheden zijn niet de eigenaar van de automaten. Zij kunnen bij de Kansspelautoriteit controleren of de eigenaar een exploitatievergunning heeft.

    Als u een speelautomatenhal wilt beginnen, heeft u daarvoor toestemming nodig van de gemeente.

    Een aanwezigheidsvergunning is 4 jaar geldig.

  • Conceptaanvraag of vooroverleg omgevingsvergunning

    Wilt u een omgevingsvergunning aanvragen? Dan is het verstandig om eerst een vooroverleg aan te vragen. Dit kunt u doen door een conceptaanvraag in te dienen via het Omgevingsloket via Aanvraag of melding indienen - Aanvragen - Omgevingsloket (overheid.nl) De gemeente stelt dan vast of uw plan voldoet aan de redelijke eisen van welstand, het past binnen het omgevingsplan, en zo niet, of er medewerking verleend kan worden.  Daarnaast krijgt u in het vooroverleg informatie over wat u nodig heeft en wat u precies moet doen voor een definitieve aanvraag omgevingsvergunning.

  • Levenloos geboren kind aangeven.

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen. Dit doet u bij de gemeente waar uw kind geboren is.

    De gemeente maakt een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister.

    Is uw kind kort na de geboorte overleden? Dan doet u de geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt een geboorteakte. Als uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden, doet u daar ook aangifte van overlijden. Is uw kind in een andere gemeente overleden? Dan doet u in die gemeente aangifte van overlijden.

    Is het al langer geleden dat uw kind levenloos is geboren of kort geleefd heeft? Het maakt niet uit hoelang geleden het is gebeurd. U kunt alsnog aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. Is er wel al een akte van uw kind, maar staat daar geen voornaam in? De gemeente kan een naam op de akte vermelden.

    U kunt uw kind ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP). U registreert uw kind in de gemeente waar u woont. Uw kind wordt dan bij uw naam in de BRP gezet. Beide ouders kunnen dit doen. De registratie gebeurt niet automatisch als u aangifte doet.

  • Klacht over onze dienstverlening of hoe u bent behandeld

    Wij horen graag van u als u niet tevreden bent over hoe wij u hebben behandeld. Bijvoorbeeld omdat u ons niet kon bereiken, lang moest wachten of geen antwoord hebt gekregen op een brief of mail. Of omdat een medewerker of bestuurder onbeleefd is geweest of geen begrip heeft getoond. Laat ons ook weten als onze informatie onduidelijk is of ontbreekt. Of als u niet of niet op tijd geïnformeerd bent of u vindt dat wij niet zorgvuldig zijn omgegaan met uw persoonsgegevens. U kunt ons ook eerst bellen. Wij horen graag uw verhaal en kijken of we de situatie kunnen oplossen. Het is dan nog geen formele klacht.