Zoekresultaat 21 - 30 van 49 resultaten

  • Voorlopige voorziening aanvragen

    Als u iets aanvraagt bij de gemeente, neemt de gemeente hierover een besluit. Bijvoorbeeld als u een aanvraag heeft ingediend voor een vergunning of subsidie. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente? Dan kunt u hier bezwaar tegen maken. Keurt de gemeente uw bezwaar niet goed? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Daarnaast kunt u een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening. Dit betekent dat u de rechtbank vraagt om het besluit tijdelijk niet uit te voeren. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen de vergunning die uw buren hebben gekregen voor het bouwen van een grote garage. U wilt hiermee voorkomen dat op korte termijn de heiwerkzaamheden beginnen. Tegen sommige besluiten kunt u rechtstreeks bij de rechtbank uw beroep indienen. Zonder eerst een bezwaar in te dienen. Ook dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen.

  • Andere achternaam gebruiken

    Iedereen in Nederland heeft een achternaam. Deze is vastgelegd in de burgerlijke stand en staat ook in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Deze naam wordt ook wel uw geslachtsnaam of geboortenaam genoemd. Bij vrouwen heet deze naam ook wel de meisjesnaam. Deze naam verandert niet als u gaat trouwen of geregistreerd partnerschap aangaat. U kunt bij de gemeente aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven en aangesproken wilt worden. Dat doet u met het formulier verklaring naamgebruik. De gemeente verandert dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw geboortenaam. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken standaard uw aanschrijfnaam als zij u post sturen. De achternaam waarmee u bent geboren, blijft in uw officiële papieren staan (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs). Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. Dan kunt u kiezen uit 4 namen waarmee u wordt aangeschreven: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit Nu een aanvraag doen voor achternaam partner gebruiken of wijzigen 

  • Verklaring afleggen over uw persoonsgegevens

    Officiële gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in het buitenland, zoals geboorte, huwelijk of overlijden moet u doorgeven bij de gemeente. U bent ook verplicht de officiële documenten van deze gebeurtenissen af te geven. Kunt u deze documenten niet aanleveren? Dan is het soms mogelijk om een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Hierdoor zullen de gegevens alsnog worden opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Of u kiest voor de eed of de belofte, is afhankelijk van uw levensovertuiging. De gemeente controleert uw verklaring in andere registers als dit mogelijk is. Het is strafbaar om onder ede onjuiste informatie door te geven.

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    U kunt kiezen of uw eerste kind de achternaam van de moeder, vader of duomoeder krijgt. Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw eerste kind ook twee achternamen geven. Van elke ouder 1 naam. De volgorde maakt niet uit. Elk volgend kind uit dezelfde relatie krijgt dezelfde achternaam of achternamen als het eerste kind. Adopteert u een kind? Dan mag het kind de eigen achternaam houden of 1 of 2 namen van de adoptieouders krijgen. Of u kunt de eigen achternaam van het kind combineren met de achternaam van een van de adoptieouders. Geeft u uw keuze niet door? Dan krijgt uw kind automatisch een achternaam. Het hangt van uw gezinssituatie af welke achternaam uw kind automatisch krijgt. Kijk voor meer informatie over achternamen op Rijksoverheid.nl.

  • Een kind erkennen

    U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen. Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie. U mag maar 1 naam kiezen voor het kind. Heeft uw kind niet de Nederlandse nationaliteit, maar wel 1 of meer buitenlandse nationaliteiten? Dan gelden de buitenlandse regels. Dan kan uw kind misschien wel een dubbele achternaam krijgen. Vanaf 1 januari 2024 mag het eerste kind van u en uw partner wel een dubbele achternaam krijgen. Is uw eerste kind geboren na 31 december 2015? Dan kunt u alsnog voor de dubbele achternaam kiezen. Alle volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam. Lees meer over welke achternaam voor uw kind kiezen. Als u een kind erkent, krijgt u ook automatisch samen met de moeder het ouderlijk gezag. U hoeft niet meer het ouderlijk gezag aan te vragen.

  • Gevonden of verloren voorwerpen melden

    Gevonden voorwerpen kunt u afgeven op het gemeentehuis. Als u het voorwerp thuis wilt bewaren kunt u dit online melden via www.verlorenofgevonden.nl. Een gevonden rijbewijs, paspoort of identiteitskaart moet u bij het gemeentehuis inleveren. Voor bewoners die in Abcoude en omgeving wonen; er staat bij het afvalbrengstation in Abcoude een inzamelbox waar kleine voorwerpen afgegeven kunnen worden. Graag bij het voorwerp vermelden waar en wanneer het gevonden is.Nu een gevonden of verloren voorwerp melden

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. Het verschil tussen beide documenten is: Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP). Een attestatie de vita gebruikt u buiten Nederland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Dit is een internationaal document. Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.Nu online uw bewijs van in leven zijn aanvragen

  • Identiteitskaart aanvragen of verlengen

    Vanaf 2 augustus 2021 is er een nieuw model van de Nederlandse identiteitskaart. Vraagt u op of na die datum een nieuwe identiteitskaart aan? Dan krijgt u een kaart met een chip met daarop uw vingerafdrukken. Dit geldt voor iedereen van 12 jaar en ouder. Lees meer over vingerafdrukken op de identiteitskaart. Met een identiteitskaart kunt u door bijna heel Europa reizen. Een identiteitskaart is ook een legitimatiebewijs. Wilt u een identiteitskaart aanvragen? Het is hiervoor noodzakelijk om een afspraak te maken bij het gemeentehuis. U betaalt meteen bij de aanvraag. Geldigheid Vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig Tot 18 jaar is 5 jaar geldig Nu een afspraak maken bij de gemeente Nu een toestemmingsformulier reisdocument indienen

  • Gokautomaat plaatsen

    Een gokautomaat, zoals een fruitautomaat, is een kansspelautomaat. Als u een kansspelautomaat wilt plaatsen, heeft u een vergunning nodig. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen aanwezigheidsvergunning nodig. De gemeente maakt een verschil tussen ‘hoogdrempelige’ en ‘laagdrempelige’ inrichtingen: Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Dit zijn plaatsen die niet zijn bedoeld voor mensen onder de 18. Deze bedrijven mogen maximaal 2 kansspelautomaten hebben. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Hier komen ook personen onder de 18 jaar. Deze bedrijven mogen alleen behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Naast de aanwezigheidsvergunning is er ook een exploitatievergunning. De eigenaar van de kansspelautomaat of de behendigheidsautomaat moet een exploitatievergunning hebben. De eigenaar vraagt deze aan bij de Kansspelautoriteit. De meeste horecagelegenheden zijn niet de eigenaar van de automaten. Zij kunnen bij de Kansspelautoriteit controleren of de eigenaar een exploitatievergunning heeft. Als u een speelautomatenhal wilt beginnen, heeft u daarvoor toestemming nodig van de gemeente. Nu een aanwezigheidsvergunning voor speelautomaten aanvragen via DigiD  Nu een aanwezigheidsvergunning voor speelautomaten aanvragen via eHerkenning 

  • Paspoort aanvragen of verlengen

    Vraag een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waarin u woont. Maak hiervoor eerst een afspraak bij het gemeentehuis. U betaalt meteen bij de aanvraag. Na 6 werkdagen kunt u het reisdocument ophalen. U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Kinderen hebben een eigen paspoort nodig om naar het buitenland te reizen. Paspoortpiek Verloopt uw paspoort of identiteitskaart in 2024?  Vanaf 2024 verwachten we een stijging in het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten. In 2014 is de geldigheidsduur van deze documenten aangepast van 5 naar 10 jaar (voor mensen van 18 jaar en ouder). Dat zorgde ervoor dat tussen 2019 en 2024 minder nieuwe documenten aangevraagd zijn. Door de stijging in het aantal aanvragen is het belangrijk om op tijd een afspraak te maken. Wilt u een afspraak maken? Klik dan hier.  Lees hier de meest gestelde vragen over de paspoortpiek. Geldigheid Geldigheid paspoort Leeftijd Aantal jaar geldig Vanaf 18 jaar 10 jaar Tot 18 jaar 5 jaar   Nu een afspraak maken bij de gemeente Nu een toestemmingsformulier reisdocument indienen