Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten

  • Ongediertebestrijding en overlast dieren

    Ongediertebestrijding Heeft u last van ongedierte op uw terrein? Dan kunt u bij de gemeente informatie inwinnen over wat u best kan doen. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u. Ratten en muizen Overlast van ratten en muizen in de openbare ruimte kan u digitaal melden met een Melding openbare ruimte. Bijen- en wespennesten Bijen zijn beschermde dieren. Voor het weghalen van bijen- en wespennesten op uw terrein moet u contact opnemen met een particulier bedrijf. De gemeente verwijdert deze nesten/dieren niet. Wanneer u een nest in de openbare ruimte ziet kunt u dit wel bij de gemeente melden. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u. Steenmarters Steenmarters zijn beschermde dieren. Wanneer u een nest in de openbare ruimte ziet kunt u dit wel bij de gemeente melden. Dat kunt u doen via het contactformulier. U kunt ook bellen met nummer 14 0115, dan maken wij de digitale melding voor u.

  • Besparen op energiekosten

    Welke hulp bieden wij aan? De prijs van energie verandert regelmatig en is van veel factoren afhankelijk. De gemeente Terneuzen ondersteunt inwoners graag bij het maken van de juiste keuzes op het gebied van energie. Op deze pagina leest u meer informatie over energiebesparende maatregelen, de bespaarstudio van de gemeente Terneuzen en hoe u mogelijk kunt besparen op uw energiecontract. Samen met Gezondverzekerd.nl bieden we vanuit de gemeente energiecontracten aan met unieke voordelen. Gezondverzekerd.nl De vergelijkingssite www.gezondverzekerd.nl/energie geeft informatie en persoonlijk advies over uw energiecontract. Is deze nog het meest voordelig? Of is het verstandig om over te stappen? Bij Gezondverzekerd.nl zijn minder energieleveranciers dan bij andere vergelijkingssites. Dit komt omdat Gezondverzekerd.nl streng selecteert, door speciale voorwaarden te stellen. Als u overstapt via www.gezondverzekerd.nl/energie, profiteert u van de volgende voordelen: U hoeft geen borg te betalen; Uw aanvraag wordt altijd geaccepteerd; U krijgt het beste tarief van de aanbieder; Persoonlijke begeleiding (online, telefonisch of op locatie) naar de juiste keuze; Opzeggen is altijd gratis óf verlengen tegen het laagste tarief; Altijd een contract met groene energie. Wanneer is overstappen niet voordelig? Het is niet altijd nodig om over te stappen. Als u bijvoorbeeld een vast energiecontract hebt, is de kans groot dat overstappen niet voordeliger is. Voor een variabel contract kan het wel gunstig zijn. Gezondverzekerd.nl helpt u met het beste advies voor uw situatie. Meer informatie Ga naar www.gezondverzekerd.nl/energie en kijk hoe u het beste kunt besparen op uw energiekosten. Heeft u nog vragen of wilt u een persoonlijk adviesgesprek? Bel dan naar de energiecoaches van gezondverzekerd.nl, telefoonnummer 085 303 5389. Bespaarstudio Wilt u zien welke maatregelen u in huis kunt nemen om energie te besparen? Kom dan naar de bespaarstudio in de publiekshal van het stadhuis. Op deze plek vindt u informatie over duurzaam wonen. De bespaarstudio is open tijdens de openingstijden van het stadhuis. De toegang is gratis en aanmelden is niet nodig. Het adres is Stadhuisplein 1.  Bespaarstudio - Gemeente Terneuzen Duurzaam Bouwloket Alle informatie over energiebesparende maatregelen voor uw woning kunt u vinden op ons Duurzaam Bouwloket (energieloket) (www.duurzaambouwloket.nl/Terneuzen). Je kan hier een vraag stellen op de site of bellen naar het callcenter 072-743 39 56 (dit callcenter wordt door ons ingehuurd). U kunt energie besparen door uw buitenmuren te isoleren, zonnepanelen te plaatsen of gebruik te maken van wind- of bodemenergie. Op de site vindt u ook mogelijkheden voor een lening of subsidie om deze duurzame verbeteringen uit te voeren.  Duurzaam Bouwloket 

  • Burgerservicenummer aanvragen (niet-ingezetenen)

    Verblijft u korter dan 4 maanden in Nederland? En heeft u in deze periode een burgerservicenummer (BSN) nodig? Dan kunt u zich bij de gemeente Terneuzen laten registeren. Maak hiervoor een afspraak en kom persoonlijk langs aan onze publieksbalie. Het adres en een routebeschrijving vindt u op onze contactpagina. Vul voor uw bezoek aan onze publieksbalie eerst een online inschrijfformulier in. U ontvangt dan per e-mail een QR-code. Neem de QR-code mee tijdens uw bezoek. U krijgt aan onze balie het burgerservicenummer (BSN) direct mee. De inschrijving is gratis. Wilt u langer dan 4 maanden in Nederland verbljiven? Dan moet u zich inschrijven in de gemeente waar u woont.   Afspraak maken Inschrijfformulier invullen   Information to make an appointment Are you staying in the Netherlands for less than 4 months? And do you need a citizen service number (BSN) during this period? Then you can register with the municipality of Terneuzen. Make an appointment and register online before you come to visit us. When you visit us take along the QR-code you received after registration and your valid passport. Are you under the age of 16? Then you need permission of a parent. The parent has to come with you to our desk. You need to take your birth certificate as well. Do you stay longer than 4 months in the Netherlands? In that case, use the button 'Make an appointment' and choose the product 'Relocation from a foreign country'. Make an appointment Online registration Meenemen De QR-code die u per e-mail heeft ontvangen na uw online inschrijving. Geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) Bent u jonger dan 16 jaar, dan is toestemming nodig van een ouder/gezaghouder of andere wettelijk vertegenwoordiger. De ouder/gezaghouder moet samen met u aanwezig zijn bij de aanvraag. De ouder/gezaghouder moet een bewijs meenemen waarmee hij kan aantonen dat hij de ouder/gezaghouder is. Bijvoorbeeld met een geboorteakte. De ouder/gezaghouder moet ook zijn eigen identiteitsbewijs meenemen. Afspraak afzeggen Als u uw afspraak wilt afzeggen, dan kunt u dit doen via de e-mail die u heeft ontvangen bij het maken van de afspraak. In deze e-mail staat onderaan een link waarmee u de afspraak kunt annuleren. Heeft u de e-mail niet meer? Dan kunt u met ons bellen of een bericht aan ons doorgeven via whatsapp. Bij welke andere gemeenten kan ik me registreren? Terneuzen is één van de 19 gemeenten in Nederland waar u zich kunt registreren. De andere 18 gemeenten zijn: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Doetinchem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht, Venlo, Westland en Zwolle. Inschrijving door werkgevers (groep) Wilt u als werkgever een grotere groep niet-ingezetenen (meer dan 10 personen) tegelijk laten inschrijven? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0115. Hypotheek aanvragen Heeft u een BSN nodig voor het aanvragen van een hypotheek? Dan kunt u bij ons terecht om alvast een BSN te krijgen. We schrijven u dan in als niet-ingezetene. Hiervoor maakt u een afspraak. Nadat u verhuisd bent naar Nederland, schrijft u zich (opnieuw) in bij de gemeente waar u gaat wonen. Aanvragen AOW-uitkering U woont in het buitenland en heeft u geen BSN? Dan schrijft de Sociale Verzerkingsbank (SVB) u in. De SVB geeft aan u een BSN. U hoeft niet naar Nederland te reizen om het BSN bij de SVB te verkrijgen. Minderjarigen Bent u 16 jaar of ouder? Dan mag u zelf een BSN bij ons aanvragen. Bent u jonger dan 16 jaar, dan is toestemming nodig van een ouder/gezaghouder of andere wettelijk vertegenwoordiger. De ouder/gezaghouder moet samen met u aanwezig zijn bij de aanvraag. De ouder/gezaghouder moet een bewijs meenemen waarmee hij kan aantonen dat hij de ouder/gezaghouder is. Bijvoorbeeld met een geboorteakte. De ouder/gezaghouder moet ook zijn eigen identiteitsbewijs meenemen. Veilig en gezond wonen en werken tijdens de coronacrisis       Om verspreiding van het coronavirus te beperken gelden er maatregelen waaraan iedereen die in Nederland verblijft zich moet houden. Op de website over corona van de rijksoverheid vindt u tips om op een juiste manier  met deze maatregelen om te gaan. De tips zijn in verschillende talen uitgeschreven. Verhuizen in het buitenland Als u op dit moment in het buitenland woont en u verhuist naar een ander adres in het buitenland, dan kunt u dit laten registreren in Nederland. U kunt het online met uw Digid doorgeven of, als u geen Digid heeft, via ons contactformulier doorgeven. Als u de registratie via ons contactformulier doorgeeft, dan hebben wij een kopie van uw legitimatiebewijs nodig en een bewijs dat u bij de autoriteiten in uw land staat ingeschreven op het nieuwe adres. Uittreksel RNI Woont u niet (meer) in de gemeente Terneuzen, maar heeft u wel een uittreksel nodig? Dan kunt u dit opvragen via ons contactformulier of u maakt een afspraak als u aan de balie langs wilt komen. Als u een uittreksel met uw gezinssamenstelling nodig heeft, dan kunt u in Terneuzen terecht als dit u laatste woonplaats was voordat u naar het buitenland bent vertrokken. Als u in een andere woonplaats woonde vlak voordat u naar het buitenland vertrok dan kunt u niet in Terneuzen terecht voor een uittreksel met gezinssamenstelling. U moet dit aanvragen bij uw laatste woonplaats in Nederland. Aan het vertstrekken van een uittreksel zijn kosten verbonden. Meer informatie Naar Nederland voor werk: wat moet ik regelen? Hoe kan ik mij inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)? | Nederland Wereldwijd Hoe kan ik nagaan of ik al in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) ben ingeschreven? | Nederland Wereldwijd               

  • Wet Open overheid verzoek indienen

    Burgers hebben op grond van de Wet open overheid (Woo) recht op informatie over het bestuur van de overheid. Het uitgangspunt van de wet is dat overheidsinformatie openbaar is. Daardoor krijgen burgers meer inzicht in het handelen van bijvoorbeeld de gemeente. En kunnen zij beter deelnemen aan de democratie en de besluitvorming. U kunt bij ons een Woo-verzoek doen. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur. Bij actieve openbaarheid geeft de gemeente uit eigen beweging informatie over beleid en uitvoering. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke informatiepagina of de gemeentelijke website. Daarnaast kunt u een verzoek indienen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie: het Woo-verzoek. Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens als openbaarmaking de veiligheid van de staat schaadt of de privacy van personen aantast. documenten voor intern beraad. Dit voor zover het gaat om de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren of andere deelnemers aan dat interne beraad. Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? het verzoek mag geen onbegrensde verscheidenheid aan onderwerpen bevatten het onderwerp moet gaan over bestuurszaken van de gemeente de gevraagde informatie moet beschikbaar zijn in documenten (op papier of digitaal) Overheidsinformatie hergebruiken (Who) Op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) kunt u vragen om overheidsinformatie te verstrekken.Dit kan voor commerciële of niet-commerciële doelen. U kunt de gegeven informatie combineren met andere informatie of data. Deze overheidsinformatie kan zo als basis dienen voor nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses.Een ee Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u via het contactformulier op deze website of schriftelijk indienen. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar: Gemeente Terneuzen Postbus 35 4530 AA Terneuzen. De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen.  Meer informatie Wet open overheid Wet hergebruik van overheidsinformatie

  • Ongewenst reclamedrukwerk

    Wilt u geen ongeadresseerd drukwerk meer ontvangen? Dan kunt u dat aangeven met een speciale sticker op uw brievenbus. De sticker is verkrijgbaar als NEE-JA sticker of NEE-NEE sticker. NEE - JA sticker Met een NEE-JA sticker geeft u aan geen ongeadresseerd reclamedrukwerk te willen ontvangen, maar nog wel de huis-aan-huisbladen. NEE - NEE sticker Met een NEE-NEE sticker geeft u aan dat u geen ongeadresseerd reclamedrukwerk en geen huis-aan-huisbladen meer wilt ontvangen. Afhalen bij de gemeente U kunt de gewenste sticker gratis afhalen aan de balie. Online bestellen U kunt de sticker bestellen via https://neeneeneeja.nl/ Hier zijn kosten aan verbonden.

  • Energietoeslag 2023

    De kosten van veel producten en diensten, vooral die van energie, zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Met een laag inkomen kan het moeilijk zijn om de hoge energierekeningen te betalen. Om u hierbij te helpen, is er ook dit jaar de energietoeslag. De energietoeslag is bedoeld voor een huishouden in onze gemeente dat: Een energiecontract met een energieleverancier heeft; Te maken heeft met een (laag) inkomen tot 130% van het sociaal minimum. De energietoeslag is niet bedoeld voor inwoners die op het moment van aanvraag jonger zijn dan 21 jaar of nog studerend zijn. Onze peildatum is 1 oktober 2023. Heeft u op 1 oktober 2023 een bijstandsuitkering van de gemeente Terneuzen? Dan hoeft u niets te doen. U krijgt de energietoeslag omstreeks 17 november 2023 op uw rekening. Wat is de energietoeslag? Dit is een (eenmalig) bedrag van € 1300,00 netto per huishouden. De energietoeslag is bedoeld voor de hoge energierekening. Het is niet verplicht om de toeslag hieraan te besteden. Maar het is wel verstandig om dit geld te gebruiken voor de hogere jaarafrekening van de energieleverancier. Vraagt u de energietoeslag voor de eerste keer aan? Aanvragen is momenteel niet meer mogelijk. Het was tot 30 juni 2024 mogelijk om een aanvraag energietoeslag 2023 te doen.   Waar vind ik meer informatie over de energietoeslag? Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie. De eenmalige energietoeslag voor inwoners met een laag inkomen is een regeling binnen de bijzondere bijstand. De gemeentelijke beleidsregels zijn terug te lezen op overheid.nl.

  • Grondwater overlast

    Grondwater is water dat in de bodem aanwezig is. Bij het graven van een kuil tref je het grondwater aan op een bepaalde hoogte onder het maaiveld. Deze hoogte is het grondwaterpeil. Grondwater is altijd aanwezig, maar niet altijd ondervindt u overlast van grondwater. Wij als gemeente hebben vanuit de Waterwet een zorgplicht voor grondwater. We nemen in het openbaar gebied maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen. Het nemen van maatregelen moet daarbij wel doelmatig zijn. Heeft u problemen met grondwater? Maak dan een melding openbare ruimte via de knop ‘Melding doen’. Kies in het formulier voor ‘Overig’. Of heeft u advies nodig? Stel uw vraag via het contactformulier. Melding doen Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Wanneer is er sprake van overlast? We spreken van overlast als het grondwater de gebruiksfunctie aantast. Bijvoorbeeld als vocht in de woning of in het gebouw op muren en/of vloeren zichtbaar wordt. Een hoge grondwaterstand hoeft niet direct overlast te geven.  Zo kan er bijvoorbeeld water in de kruipruimte staan, maar dat vloeren en de bovengrondse muren wel droog blijven. In dat geval is er geen sprake van overlast door grondwater. Is het gebouw of de woning gebouwd voor 1993? Bij gebouwen/woningen die gebouwd zijn voor 1993 is de oorzaak van overlast door grondwater vaak het gebruik van waterdoorlatend materiaal of scheuren. De fundering bestaat dan meestal uit zachte waterdoorlatende metselsteen. Hierdoor kan grondwater in de muren optrekken tot zelfs boven de vloer. Deze vorm van overlast moet volgens de huidige wetgeving door de eigenaar zelf worden aangepakt. Als eigenaar bent u namelijk zelf verantwoordelijk voor de staat en onderhoud van uw eigendom. Is het gebouw of de woning gebouwd na 1993? Is het gebouw of de woning na 1993 gebouwd? Dan mag er in het gebouw of de woning geen vochtoverlast door grondwater zijn. De gebouwen en woningen moeten op basis van bouwvoorschriften afgesloten zijn voor het grondwater. Is dat niet het geval? Dan is er sprake van een bouwkundig gebrek. Dit geldt niet voor kelders die geen verblijfsruimte zijn. Ook bij gebouwen en woningen die na 1993 gebouwd zijn kan water in de kelder staan.

  • Paspoort en identiteitskaart

    Met een paspoort of identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Staat u in de gemeente Terneuzen ingeschreven? Dan kunt u bij ons uw reisdocument aanvragen. Deze aanvraag duurt 5 werkdagen. Hoe vraag ik een reisdocument aan? Maak een afspraak en kom persoonlijk langs. Dit geldt voor iedereen, van jong tot oud. Neem een kleurenpasfoto mee die niet ouder is dan 6 maanden. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto. Neem al uw (verlopen) reisdocumenten mee, zowel paspoort als identiteitskaart. U betaalt het reisdocument bij de aanvraag: bij voorkeur met uw pinpas. Neem in de volgende gevallen een ingevulde toestemmingsverklaring mee: Bij de aanvraag van een identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar. Bij de aanvraag van een paspoort voor kinderen jonger dan 18 jaar. Als toestemming nodig is neem dan ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs mee van degenen die toestemming geven. De gezaghouders moeten de toestemmingsverklaring ondertekenen. Dit zijn meestal de ouders. Soms hebben niet allebei de ouders het gezag. Dan hoeft alleen de ouder die het gezag heeft toestemming te geven. Woont een van de gezaghouders in een andere gemeente? Dan kan die gemeente een gelegaliseerde toestemmingsbrief opstellen. Deze gezaghouder hoeft dan niet bij ons langs te komen en geen kopie van zijn identiteitsbewijs mee te geven.   Afspraak maken   Toestemming voor minderjarige   Afhalen Het duurt 5 werkdagen voordat u uw reisdocument kunt afhalen. Het reisdocument moet u persoonlijk afhalen. Dit geldt voor iedereen, van jong tot oud. Ophalen van reisdocumenten kan alleen aan de publieksbalie in Terneuzen. Voor het afhalen van uw reisdocument hoeft u geen afspraak te maken. U kunt aan de publieksbalies terecht: op maandag t/m donderdag van 12.00 tot 16.30 uur; op vrijdag van 12.00 tot 18.00 uur. Kosten Product Prijs 2024 Identiteitskaart voor volwassenen (10 jaar geldig) € 75,80 Identiteitskaart voor kinderen jonger dan 18 jaar (5 jaar geldig) € 40,90 Paspoort voor volwassenen (10 jaar geldig) € 83,85 Paspoort voor personen jonger dan 18 jaar (5 jaar geldig) € 63,40 Extra kosten voor spoedaanvraag reisdocument € 57,05 Zakenpaspoort voor volwassenen (10 jaar geldig)  € 83,85 Tweede paspoort (2 jaar geldig) € 83,85 Vreemdelingenpaspoort  € 63,40 Vluchtelingenpaspoort  € 63,40   Spoedaanvraag Heeft u uw nieuwe reisdocument snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Maak een afspraak die plaatsvindt voor 14.00 uur. De wachttijd is dan maximaal twee werkdagen. Voor een spoedaanvraag moet u wel meer betalen. Afspraak maken Verlies of diefstal Bij verlies of diefstal in Nederland hoeft u geen aangifte meer te doen bij de politie. U meldt dit bij ons tijdens de afspraak. Is uw document in het buitenland verdwenen? Doe dan aangifte bij de lokale politie. Vraag om een schriftelijk bewijs van aangifte. Dit is nodig voor uw verzekering. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort of identiteitskaart). Wilt u een reisdocument aanvragen voor uw minderjarige kind? Dat kan al vanaf de geboorte. Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen reisdocument hebben. Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector. Gaat u alleen op reis met uw kind(eren)? En heeft u als ouder een andere achternaam dan uw kind(eren)? Dan kunt u problemen krijgen bij de controle op een luchthaven. Sommige landen vragen een bewijs dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder of gezaghouder is. Informatie hierover vindt u op de website van de Marechaussee.   Reisdocument kwijt of gestolen Reisdocumenten en identificatie Landen waar identiteitskaart geldig is Zakenpaspoort Tweede paspoort Vreemdelingenpaspoort Vluchtelingenpaspoort Noodpaspoort  

  • Gehandicaptenparkeerplaats

    Bent u gehandicapt en heeft u een auto? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen in de buurt van uw huis. Alleen u mag uw auto daar neerzetten. Bij de parkeerplaats plaatst de gemeente het bord gehandicaptenparkeerplaats. Hierop staat het kenteken van uw auto.   Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen   Voorwaarden Als aanvrager moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als bestuurder met een geldigheidsduur van tenminste 2 jaar. Of u beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als passagier, met een geldigheidsduur van tenminste 2 jaar. U moet onder voortdurend toezicht staan van een begeleider. U kan zich niet naar een auto begeven die 100 meter verderop staat. U bent permanent bewoner van het pand voor de aangevraagde gehandicaptenparkeerplaats; U heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein. U kan deze ook redelijkerwijs niet maken of huren binnen 100 meter van uw woning. Een parkeerplaats in de voortuin wordt in dit geval niet gezien als een parkeermogelijkheid. De parkeerdruk in de omgeving is hoog. Zo hoog, dat binnen een afstand van 100 meter vanaf de woning geen parkeergelegenheid beschikbaar is. Of de aanwezige parkeerruimte is regelmatig niet beschikbaar. (Uit onderzoek blijkt dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen die liggen binnen een straal van 100 meter van de woning hoger is dan 90%). U bent in bezit van een eigen auto. Het kenteken van het voertuig staat op uw naam. Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart als passagier? Dan staat het kenteken van het voertuig op naam van een medebewoner van het pand. Als u binnen een betaald parkeerzone woont, moet u in het bezit zijn van een parkeervergunning/-ontheffing. U moet deze vergunning of ontheffing jaarlijks verlengen. Kosten De kosten bedragen €171,-. Aanvragen aan de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; een geldig legitimatiebewijs; het kentekenbewijs van uw auto. Meer informatie over de gehandicaptenparkeerplaats vindt u op de website van de Rijksoverheid. U kunt ook bellen met de Rijksoverheid op telefoonnummer 1400.

  • Aansprakelijk stellen gemeente

    Heeft u schade opgelopen door gemeentelijk handelen of juist het nalaten daarvan? Bijvoorbeeld door gebreken aan de weg of omdat de gemeente vergeten is om waarschuwingsborden te plaatsen bij een wegopbreking? Dan kunt u ons hiervoor aansprakelijk stellen. Om ons aansprakelijk te kunnen stellen, moet duidelijk zijn dat de gemeente de schade die u heeft opgelopen, heeft veroorzaakt. Het aansprakelijk stellen doet u schriftelijk per brief. Of online, maak dan uw keuze:   Gemeente aansprakelijk stellen als particulier Gemeente aansprakelijk stellen als organisatie   Wat moet ik vermelden in mijn brief? U stuurt een brief naar de gemeente waarin u duidelijk omschrijft waarom u de gemeente aansprakelijk stelt. Bij de brief voegt u foto's en/of nota's en eventuele getuigenverklaringen en/of een proces-verbaal van de politie. Hoe lang duurt het behandelen van de claim? Dat verschilt per claim. De situatie moet worden onderzocht en soms zijn hierbij experts nodig. De gemeente informeert u over het verdere verloop van de aansprakelijkstelling. Meer informatie Artikel 174 uit het Burgerlijk Wetboek, boek 6 kunt u lezen op de website van de Rijksoverheid. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.