Zoekresultaat 31 - 40 van 69 resultaten

  • Laatste edities nieuwsbrief

    Elke twee weken verstuurt de gemeente een nieuwsbrief. De laatste nieuwsbrieven vindt u hieronder. Nieuwsbrief 10 juli Nieuwsbrief 26 juni Nieuwsbrief 6 juni Nieuwsbrief 30 mei Nieuwsbrief 16 mei Nieuwsbrief 2 mei Mis geen gemeentelijk nieuws Schrijft u zich hieronder in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief. U krijgt de nieuwsbrief op woensdag in uw mailbox.  Inschrijven voor nieuwsbrief  

  • Kadernota

    Elk jaar stelt de gemeente een kadernota op. Daarin schetst het college van B&W een beeld van de financiële ontwikkelingen en waar de gemeente rekening mee moet houden bij het opstellen van de begroting voor het volgende jaar. Ook staan in de kadernota de plannen voor de komende jaren. De kadernota is dus een belangrijke basis voor de begroting, die later dit jaar opgesteld wordt. Naar de Kadernota 2025 - 2028  

  • Gemeente in gebreke stellen

    Reageert de gemeente te laat op uw aanvraag of bezwaar? U kunt de gemeente in gebreke stellen. Is er 2 weken daarna nog geen beslissing? Dan kunt u een vergoeding (dwangsom) krijgen. Gemeente in gebreke stellen Dit moet u weten Stuur uw ingebrekestelling naar gemeente Smallingerland, t.a.v. het College van burgemeester en wethouders, postbus 10.000, 9200 HA Drachten. In ontvangstbevestigingen en andere brieven geeft de gemeente aan wanneer u een beslissing krijgt. Meestal is daar een wettelijke termijn voor. Is die er niet, dan geldt een ‘redelijke termijn’. Wat redelijk is, hangt af van het soort beslissing. Dat kan een paar dagen, weken of maanden zijn. In de volgende gevallen kunt u een vergoeding eisen als de gemeente te laat beslist over uw aanvraag of bezwaar: U hebt een schriftelijke ingebrekestelling ingediend. U hebt de ingebrekestelling ingediend nadat de beslistermijn was verlopen. Uw aanvraag of bezwaarschrift was niet al bij voorbaat niet-ontvankelijk of ongegrond. U bent belanghebbende.

  • Overhangend groen melden

    Woekerende planten of struiken en overhangende takken meldt u alleen als de situatie gevaar kan opleveren. Bijvoorbeeld als een nooduitgang niet meer te bereiken is. Wijkbeheer komt dan langs om de situatie te bekijken.  Melden bij wijkbeheer Wanneer melden geen zin heeft •    Als er door bomen of struiken schaduw in uw tuin of op uw zonnepanelen valt.   •    Als er bladeren of vruchten uit een boom zijn gevallen op uw eigen terrein of huis. Meld wel een gevaarlijke situatie op straat of de stoep. Ons snoeibeleid De gemeente snoeit tegenwoordig minder om te bezuinigen. Dit valt binnen ons beleid van ‘sober en doelmatig’. Dat houdt in: alleen doen wat echt nodig is en gevaarlijke situaties voorkomen. Dit betekent ook dat wij bij vervanging soms kiezen voor goedkopere beplanting.

  • Woo-verzoek indienen

    Als u meer informatie wilt hebben over het beleid van de gemeente en de uitvoering, dan kunt u de gemeente vragen om die informatie openbaar te maken. Dit staat in de Wet open overheid (Woo). Een vraag om informatie noemen we een Woo-verzoek. De Woo is de vervanger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Digitaal een Woo-verzoek versturen Woo-verzoek mag ook per post Een verzoek Wet open overheid mag u ook schriftelijk doen. Richt uw verzoek aan de gemeente Smallingerland, het College van burgemeester en wethouders, postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Inhoud van uw verzoek Vermeld in uw Woo-verzoek altijd: dat het om een Woo-verzoek gaat welke documenten u wilt inzien en over welke periode hoe u de informatie wilt ontvangen uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres Besluit De gemeente neemt zo snel mogelijk een besluit over uw Woo-verzoek. Dat duurt minimaal 4 weken. Als het langer duurt, laten we dat weten. Wordt uw verzoek goedgekeurd, dan krijgt u de documenten met de informatie die u vraagt. Wij zijn niet verplicht om overzichten of samenvattingen van informatie voor u te maken. Woo-verzoek soms niet nodig De Woo geldt niet voor informatie die al openbaar is. Veel informatie binnen de gemeente is al openbaar. Die informatie kunt u zelf opzoeken. Collegebesluiten en raadsstukken vindt u terug op Notubiz. Aangevraagde en verleende vergunningen publiceren wij op officielebekendmakingen.nl en in weekblad Actief. Niet alle informatie openbaar Wij mogen geen informatie openbaar maken als: daardoor onze economische of financiële belangen in gevaar komen; er vertrouwelijke gegevens in staan; wij niet goed meer kunnen inspecteren, controleren of toezicht houden; de privacy van personen in gevaar komt; de veiligheid van personen of bedrijven in gevaar komt; ons goed functioneren of dat van een andere bestuursorganen in gevaar komt. Informatie inzien Wij sturen de informatie het liefst digitaal. U kunt de informatie ook op het gemeentehuis inzien. Het digitaal toesturen of inzien van de informatie is gratis.  Ingediende verzoeken 2024 WOO-verzoek Schade aan netwerk Stuurboord 6 te Drachten WOO-verzoek Omgevingsvergunningen en meldingen De Werf 1 & Buitensvallaat 8 WOO-verzoek Locatiecriteria AZC WOO-verzoek Financiering verharde weg De Peindermieden WOO-verzoek Vrijburgh 3 WOO-verzoek Steigers Jelle Plantingalaan 120-122 WOO-verzoek  Reclame exploitatie WOO-verzoek Het niet verrekenen van een schadevergoeding bij een bijstandsuitkering WOO-verzoek DWJM WOO-verzoek Buorren 80 te Houtigehage Besluit Woo-verzoek Previscus (24 januari 2024) 2023 Huurovereenkomsten opvang Oekraïners (21 december 2023) Zonneweiden in Boornbergum-Kortehemmen (18 oktober 2023) Meer informatie en contact Heeft u vragen of twijfelt u over de openbaarheid van informatie? Neem gerust contact met ons op. Bel naar 0512-581234 of mail naar gemeente@smallingerland.nl

  • Onderwijshuisvesting Smallingerland

    De gemeente zorgt voor goede onderwijshuisvesting op grond van de wet. Van de Rijksoverheid ontvangen wij geld om nieuwe scholen te bouwen en oude schoolgebouwen te vervangen. Om goede keuzes te maken werkt de gemeente bij het bouwen van schoolgebouwen nauw samen met de onderwijsbesturen in Smallingerland. Monitor en dashboard onderwijshuisvesting In april 2020 heeft de gemeenteraad onze monitor onderwijshuisvesting vastgesteld. De onderwijsmonitor is het startpunt voor het ontwikkelen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP). Een IHP is een gedeeld plan tussen gemeente en onderwijsbesturen over de toekomst van schoolgebouwen in onze gemeente. Hierin stellen we gezamenlijke doelen over de schoolgebouwen op het gebied van educatie en duurzaamheid. De monitor bestaat uit twee delen: Een Dashboard waarin ieder schoolgebouw in de gemeente staat vermeld met onder andere een foto, verwachte leerlingenaantallen, gegevens van het gebouw en bijzonderheden. Bekijk het scholendashboard. De Monitor waarin staat wat onze wettelijke taak en de rolverdeling is tussen gemeente en het onderwijsbestuur. We noemen de meest recente ontwikkelingen en laten zien wat wij tot 2030 van plan zijn te doen op het gebied van onderwijshuisvesting in de gemeente Smallingerland. Bekijk de monitor.

  • Leegstaande woonruimte verhuren

    Staat uw woning te koop, maar lukt het u niet om uw woning te verkopen? Of wordt uw woning waarschijnlijk gesloopt of gerenoveerd? Het is mogelijk om uw woning tijdelijk te verhuren. Daarvoor heeft u een vergunning nodig op grond van de Leegstandwet. Vraag een vergunning aan bij de gemeente. Aanvraagformulier Kosten Kosten aanvraag vergunning €120,- Kosten aanvraag verlengen vergunning €45,- Voorwaarden De woning staat leeg. De woning is eigendom van de aanvrager.  Particuliere eigenaren mogen niet meer dan 2 te koop staande koopwoningen tegelijk tijdelijk verhuren.  De huurder heeft een opzegtermijn van minimaal 1 maand. De schriftelijke huurovereenkomst duurt minstens 6 maanden. De verhuurder heeft een opzegtermijn van minimaal 3 maanden.  Dit moet u weten Voor tijdelijke verhuur vraagt u soms ook toestemming aan de bank of een andere hypotheekverstrekker. Deze instanties kunnen voorwaarden stellen aan hun toestemming. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de Belastingdienst.

  • De Swetten

    Er komen verschillende locaties vrij in de wijk De Swetten. Gemeente Smallingerland wil graag samen met wijkbewoners kijken naar een goede invulling van die vrijkomende locaties.Begin april ontvingen de wijkbewoners hier een brief over. Hoe pakken wij dit aan? Met een aantal wijkbewoners, schoolbestuur Adenium en met welzijnsorganisatie M.O.S. is een plan van aanpak gemaakt over hoe we het proces aanpakken. In dit plan staan onder andere activiteiten voor inwoners en middenstanders van de wijk om mee te kunnen doen binnen dit participatieproces. Bijvoorbeeld door de startbijeenkomst, wijkwandelingen, gesprekken of meedoen in de werkgroep. We kiezen voor verschillende manieren om informatie op te halen, in de hoop dat daardoor veel mensen uit de wijk mee willen denken. Zo komen we tot een gezamenlijk advies aan het college van burgemeester en wethouders wat we belangrijk vinden en graag zouden zien op de verschillende locaties. Wijkactiviteiten De gemeente wil graag weten hoe de inwoners van de wijk De Swetten hun wijk ervaren en welke ideeën zij hebben over de invulling van de plekken die op termijn vrijkomen in de wijk. Om deze informatie op te halen organiseerden we meerdere activiteiten voor de wijkbewoners. Slotbijeenkomst De Swetten Op woensdag 20 maart was de slotbijeenkomst waarin de uitkomsten van het proces met inwoners van De Swetten werden gedeeld. De presentatie en de uitleg van de voorkeursscenario's per locatie kunt u hier nalezen: Presentatie slotbijeenkomst (pdf 10MB) Voorkeursscenario uitleg per locatie (pdf 2MB) Verslag slotbijeenkomst (pdf 358kB) Eindadvies 'Ruimtelijk Ontwikkelingsadvies De Swetten' Op 23 april 2024 heeft Annemarieke Aarts namens de werkgroep Ruimtelijke Verkenning het eindadvies 'Ruimtelijk Ontwikkelingsadvies De Swetten' aan het college van burgemeesters en wethouders aangeboden. In dit advies, dat samen met de wijk is opgesteld, staan voorstellen over veranderingen in de wijk. Het te ontwikkelen multifunctioneel centrum vormt hierin zowel fysiek als sociaal een nieuw hart van de wijk. Op 14 mei stond dit advies op de agenda van het college van burgemeester en wethouders. Zij zijn positief over dit advies en nemen het mee in een voorstel richting de gemeenteraad. Op 18 juni stond het Eindadvies op de agenda van de Raadsvergadering. Het besluit is hieronder te lezen. Eindadvies 'Ruimtelijke Verkenning De Swetten' gewijzigd (pdf 41kb) Nieuwsbericht Ontwikkeling De Swetten Drachten een stap verder Eindadvies 'Ruimtelijk Ontwikkelingsadvies De Swetten' (pdf 43MB) Bijlagenboek bij eindadvies De Swetten (pdf 34MB) Addendum bij eindadvies De Swetten (pdf 65kB) 2 miljoen euro beschikbaar gesteld De gemeenteraad heeft via de kadernota 2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de plannen in de wijk De Swetten. De komende jaren wordt in die wijk een nieuw Multifunctioneel Centrum (MFC) gebouwd waarin de scholen, de kinderopvang, het wijkcentrum en de gymzaal samengaan. Het MFC wordt het nieuwe fysieke en sociale hart van de wijk. Daarnaast worden in totaal 150 woningen aan de wijk toegevoegd verdeeld over 8 locaties. Met de 2 miljoen euro kunnen we verder werken aan het plan van het nieuwe multifunctionele centrum, de woningbouw én de openbare ruimte.   Het doel is om de wijk toekomstbestendig te maken. Niet alleen met een nieuw MFC en woningen, maar ook door het verbeteren van de groenstructuur voor klimaatadaptatie en ruimte voor bewegen, spelen en ontmoeten. Doordat de gemeenteraad de 2 miljoen euro beschikbaar stelt, kunnen we ook dit gaan uitvoeren.   Agenda  Overzicht van geplande activiteiten: 2024 12 februari: 3e werkgroep Ruimtelijke Verkenning 26 februari: 4e werkgroep Ruimtelijke Verkenning 20 maart: Grote Slotbijeenkomst  2023 30 mei: Grote startbijeenkomst  1ste week juni start Werkgroep Ruimtelijke Verkenning  8 juni: wijkwandeling met inwoners van de wijk  13 juni: wijkwandeling met kinderen i.s.m. scholen  22 juni: ateliersessie over cultuurhistorie 27 juni: avond met middenstanders uit de wijk  13 juli: werksessie over het thema groen juni/juli: diverse ophaalacties 19 september: 1e werkgroep Ruimtelijke Verkenning 12 oktober: 2e werkgroep Ruimtelijke Verkenning Documenten Verdieping openbare ruimte (pdf 8 MB) Presentatie startbijeenkomst De Swetten 30 mei 2023 (pdf 4,4MB) Verslag Startbijeenkomst 30 mei (pdf 274kB) Presentatie slotbijeenkomst (pdf 10MB) Voorkeursscenario uitleg per locatie (pdf 2MB) Verslag slotbijeenkomst (pdf 358kB) Eindadvies 'Ruimtelijk Ontwikkelingsadvies De Swetten' (pdf 43MB) Bijlagenboek bij eindadvies De Swetten (pdf, 34MB) Addendum bij eindadvies De Swetten (pdf 65kB) Contact Om het proces onafhankelijk te begeleiden is Annemarieke Aarts als onafhankelijk procesbegeleider ingehuurd. Heeft u vragen over het proces? Dan kunt u bij haar terecht via annemarieke@bureauvanwaarde.nu.  Wilt u contact met iemand van gemeente Smallingerland? Dan kunt u terecht bij Frank van der Staay: ontwikkelstrategie@smallingerland.nl of bij de wijkmanager Sietze van der Weij: s.van.der.weij@smallingerland.nl Kaart met locaties in de wijk De Swetten  

  • Plaagdieren bestrijden

    Overlast van plaagdieren? Bijvoorbeeld van ratten of kakkerlakken? De gemeente heeft gekwalificeerde plaagdierenbestrijders in dienst. Onze medewerkers komen graag bij u langs om het ongedierte op te ruimen of u te adviseren. U kunt hiervoor contact opnemen met 0512 581 700. Kosten Voor het opruimen van een wespennest betaalt u een vast bedrag van € 52,25. Is er een hoogwerker nodig bij het bestrijden van wespen? Die kosten komen nog bij het vaste bedrag van € 52,25. Moeten er meerdere nesten opgeruimd worden? Dan gelden de volgende kosten: twee nesten: € 78,50 (incl. btw); drie nesten: € 91,50 (incl. btw); vier of meer nesten: € 98,00 (incl. btw). Vraag voor andere plaagdierenbestrijding een prijsopgave op via onze contactpagina. Het bestrijden van ratten is gratis. Wespen Wespen kunt u ook zelf bestrijden. In dierenspeciaalzaken en tuincentra zijn bestrijdingsmiddelen te koop. Is het een groot wespennest of kunt u er niet bij? Bel dan de gemeente op 0512 581 700. Bestrijding ratten gratis Voor particulieren is het bestrijden van ratten gratis. Ratten kunnen ziektes verspreiden via hun uitwerpselen, urine en speeksel. Ze zijn dragers van verschillende virussen, bacteriën en parasieten en vormen een gezondheidsrisico voor mensen en huisdieren. Muskusratten Als u een muskusrat heeft gezien, dan kunt u dat online doorgeven aan Wetterskip Fryslân. Bijen Als u last heeft van een bijennest, bel een imker voor advies of het verwijderen van het nest. Op de website bijenhouders.nl kunt u contactgegevens vinden van imkers in de buurt. Beschermde diersoorten Vleermuizen en marterachtigen zijn beschermde diersoorten. Voor het melden van vleermuizen gaat u naar de website van het Meldpunt Vleermuizen Friesland.  Steenmarters De steenmarter rukt op en bewoont inmiddels gehele steden, dorpen en het buitengebied. Deze verblijven graag in gebouwen, waarbij ook zolders, spouwen, holle vloeren en kelders van woningen uitgekozen worden. Daarnaast verblijven ze ook graag in holle bomen, takkenbossen en konijnholen. Steenmarters kunnen overlast veroorzaken die varieert van geluid en stank in huis of schuur tot het opeten van kippen of doorbijten van kabels in auto's. De steenmarter is een beschermde diersoort, daarom kan de gemeente weinig betekenen in de aanpak hiervan. Lees meer over steenmarters Gemeente Smallingerland bestrijdt de steenmarter niet De steenmarter is een beschermde diersoort (Wet Natuurbescherming). De vaste verblijfplaatsen van de dieren mogen niet verstoord worden. Preventie werkt het beste als u overlast wilt voorkomen. Maak plekken, waar steenmarters niet gewenst zijn, ontoegankelijk. Wat kunt u doen? Veel overlast is te voorkomen wanneer in huis of in de tuin tijdig de juiste maatregelen worden getroffen. Hieronder geven we enkele tips om steenmarters te weren: Dicht of verklein alle openingen groter dan 4 centimeter. Houd kippen veilig achter goed gesloten gaas. Houd konijnen in marterproof verblijven. Installeer een speciaal marterschroot om de ruimte onder dakpannen ontoegankelijk te maken. Installeer ultrasone geluiden producerende apparaten. Gebruik voor kabels speciale kunststof spiralen. Gebruik een rooster, spray of ultrasone marterverjager in uw auto. Kijk op desteenmarter.nl  voor meer tips en producten waarmee steenmarters geweerd kunnen worden.  Professionele hulp bij weren steenmarters Er zijn meerdere bedrijven die u kunnen helpen bij het weren van steenmarters. Onderstaande bedrijven kunnen u helpen in de gemeente Smallingerland. Mist u een bedrijf dan kunt u dit aan ons doorgeven via afval@smallingerland.nl. Weening Services Bestrijding Service Friesland Brouwer Ongediertebestrijding Melden overlast Overlast van steenmarters kunt u melden bij Faunabeheer, eenheid Friesland. FBE Fryslân ziet erop toe dat het faunabeleid in de provincie Fryslân volgens de door Provincie Fryslân goedgekeurde faunabeheerplannen uitgevoerd wordt. Voor de gehele provincie houden zij zich bezig met de omvang van in het wild levende dierpopulaties en met het beheersen van schade en overlast door diersoorten. Onderdeel daarvan is het registreren, interpreteren en documenteren van gegevens van schade en overlast door wilde dieren in Friesland. Voor een completer beeld van de diersoorten die schade en overlast in Friesland veroorzaken vraagt Faunabeheer Fryslân alle overlast van (plaag)dieren te melden.  

  • Bijstandsuitkering

    Heeft u geen of te weinig inkomen, dan krijgt u misschien een bijstandsuitkering. De bijstandsuitkering kunt u aanvragen op werk.nl. Meer informatie hierover leest u hieronder.  Voorwaarden U woont in de gemeente Smallingerland; U bent 27 jaar of ouder; U heeft nog niet de pensioengerechtigde leeftijd bereikt; U heeft geen of niet genoeg inkomen of eigen vermogen om te kunnen leven; U kunt geen beroep doen op een andere regeling of uitkering. Gezamenlijke huishouding Woont u samen met uw partner of heeft u een gezamenlijke huishouding? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee in de beoordeling. Een gezamenlijke huishouding betekent dat twee personen hun hoofdverblijf hebben in dezelfde woning. Ze zorgen voor elkaar door bijvoorbeeld samen de kosten van de huishouding te delen. Kostendeler Heeft u een huisgenoot waarmee u geen gezamenlijke huishouding heeft? Dan kan het zijn dat deze persoon meetelt als kostendeler. Dit kan van invloed zijn op de hoogte van uw uitkering. U vindt meer informatie over de kostendelersnorm op de website van de Rijksoverheid. Hoe werkt het? Een uitkering aanvragen kunt u doen via werk.nl.  Uitkering aanvragen Bijstand voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar  Ben je tussen de 18 en 27 jaar? En heb een laag inkomen? Dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen. De gemeente bekijkt of je misschien recht hebt op deze uitkering. Hiervoor moet je aan een aantal voorwaarden voldoen: Voorwaarden Je woont in de gemeente Smallingerland; Je bent tussen de 18 jaar en 27 jaar; Je hebt niet genoeg inkomen of eigen vermogen om goed te kunnen leven; Je bent om een belangrijke reden gestopt met school; Je kunt geen beroep doen op een andere regeling of uitkering. Gezamenlijke huishouding Woon je samen met jouw partner of heb je een gezamenlijke huishouding? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van deze persoon mee in de beoordeling. Een gezamenlijke huishouding betekent dat twee personen hun hoofdverblijf hebben in dezelfde woning. Ze zorgen voor elkaar door bijvoorbeeld samen de kosten van de huishouding te delen.  Kostendeler Heb je een huisgenoot waarmee je geen gezamenlijke huishouding hebt? Dan kan het zijn dat deze persoon meetelt als kostendeler. Dit kan van invloed zijn op de hoogte van jouw uitkering. Je vindt meer informatie over de kostendelersnorm op de website van de Rijksoverheid. Hoe werkt het? Vraag een bijstandsuitkering aan door in te loggen met jouw DigiD op werk.nl. Je vult de eerste twee vragen in; Omdat je jonger bent dan 27 jaar kun je niet verder op de website; Voor jou telt een zoekperiode van 4 weken waarin je op zoek gaat naar werk of een opleiding waar je studiefinanciering voor kunt krijgen; Jouw zoekperiode gaat in na jouw melding op werk.nl; Je krijgt een brief van ons waarin wordt uitgelegd wat er van je verwacht wordt in de zoekperiode; Er wordt een scholingsadvies opgevraagd; Is de zoekperiode afgelopen dan moet je binnen twee weken de uitkeringsaanvraag via werk.nl afronden. Uitzondering zoekperiode Er is geen zoekperiode wanneer je een indicatie Banenafspraak van het UWV (BAB-indicatie) heeft of wanneer je speciaal onderwijs (SO) of praktijkonderwijs (PRO) hebt gevolgd. Wij nemen contact op met je, jouw begeleider of jouw bewindvoerder en informeren je dat er geen sprake is van een zoekperiode. Je kunt de aanvraag dan meteen verder invullen.  Bijstandsuitkering voor dak- of thuislozen Bent u of wordt u binnenkort dak- of thuisloos? Dat is heel vervelend. Vaak gebeurd dit door problemen zoals schulden, te weinig geld om vaste lasten te kunnen betalen, verslaving, ruzie met familieleden, een huurachterstand of door eenzaamheid. De organisatie Wender kan u helpen bij het vinden van een oplossing. Ieder mens verdient een veilig leven. Vraag Wender om hulp Bijstandsuitkering bij dak- of thuisloosheid Bent u dak- of thuisloos en heeft u niet genoeg inkomen of eigen vermogen om van te leven? Dan komt u misschien in aanmerking voor een bijstandsuitkering. U heeft dan wel een postadres nodig. U kunt een postadres aanvragen bij de gemeente. Ook moet u ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP).  U bent dakloos- of thuisloos wanneer u: Geen adres heeft; Geen postadres heeft; Tijdelijke (maatschappelijke) opvang niet kan voor u. Ook wanneer u in verschillende gemeenten verblijft, wordt u als dakloos gezien.     Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Heeft u een eigen bedrijf of zelfstandig beroep en lukt het u tijdelijk niet om rond te komen? Dan heeft u misschien recht op een bijstandsuitkering voor zelfstandigen, regeling Bbz 2004. Binnen deze regeling zijn er verschillende mogelijkheden. Dit is afhankelijk van uw situatie. IOAW-uitkering aanvragen Als u vóór 1 januari 1965 bent geboren en na uw 50e jaar werkloos bent geworden heeft u misschien recht op een IOAW-uitkering.  Voorwaarden IOAW-uitkering U komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering als u: voor 1 januari 1965 bent geboren;  onvoldoende inkomen heeft om van te leven. Het inkomen van uw partner telt mee bij het bepalen van de hoogte van uw inkomen. De IOAW-uitkering vult namelijk uw (gezins)inkomen aan tot bijstandsniveau. Uw spaargeld of eigen huis tellen niet mee.  Daarnaast moet u aan ten minste één van de volgende voorwaarden voldoen:  U bent na uw 50e jaar werkloos geworden, maar u heeft nog niet de AOW-leeftijd bereikt. U kreeg langer dan 3 maanden een WW-uitkering. En u hebt de volledig WW-duur verbruikt.  U heeft na uw 50e jaar recht gekregen op een WGA-uitkering. Deze WGA-uitkering is gestopt omdat u voor minder dan 35% arbeidsongeschikt bent.  U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan 80%). En u had op 28 december 2005, voor de komst van de WIA, een IOAW-uitkering.  Voldoet u aan de voorwaarden dan kunt u via werk.nl een IOAW-uitkering aanvragen. Voor het aanvragen van een IOAW-uitkering volgt u dezelfde stappen als voor het aanvragen van een bijstandsuitkering. Na ontvangst van uw aanvraag gaat de consulent Inkomen van de gemeente controleren of u aan de voorwaarden voldoet en beslissen of u een IOAW-uitkering krijgt.  IOAW-uitkering aanvragen Spreekuur consulent Inkomen  Gemeente Smallingerland heeft een aantal spreekuren. Algemene bijstand U heeft geen uitkering van de gemeente Smallingerland? Heeft u geen uitkering van de gemeente Smallingerland en heeft u (algemene) vragen over het aanvragen van een bijstandsuitkering? Dan kunt u een afspraak met de gemeente maken door te bellen naar 0512 581 234. U wordt dan doorverbonden met een consulent Inkomen die een afspraak met u gaat inplannen.  Het spreekuur is op maandag tot en met vrijdag van 10.00-11.00 uur en van 11.00-12.00 uur U heeft een uitkering van de gemeente Smallingerland? Heeft u een uitkering van de gemeente Smallingerland en heeft u vragen over uw bijstandsuitkering? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met uw consulent Inkomen door te bellen naar 0512 581 234. U wordt dan doorverbonden met uw consulent Inkomen. Het telefonische spreekuur is van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur. Na de aanvraag U heeft een aanvraag gedaan. Wat gebeurt er nu?   U ontvangt een ontvangstbevestiging per e-mail; U ontvangt een brief. In deze brief staat welke stukken u moet inleveren en hoe u dit kunt doen; U wordt door ons uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Beoordeling aanvraag De beoordeling van uw uitkering wordt gedaan door een consulent Inkomen van de gemeente. Als u een bijstandsuitkering aanvraagt wordt er ook gekeken of u misschien (weer) aan het werk kunt. Dit doet de consulent Werk van de gemeente. Hij of zij kan tijdens de aanvraag hierover contact met u opnemen.  Tijdens uw aanvraag ziet of spreekt u in een korte tijd verschillende medewerkers (consulenten) van de gemeente. Nadat alle mogelijkheden met u besproken zijn en de beoordeling van uw uitkering gedaan is, krijgt u een vast contactpersoon voor Inkomen en een vast contactpersoon voor Werk. Als uw vaste contactpersoon toch verandert, dan zullen wij u hierover informeren.  Wanneer wordt de uitkering uitbetaald? Wanneer de uitkering is toegekend ontvangt u in 2024 de uitkering op de volgende data: Maand Inleverdatum inkomstenformulier Betaaldatum Januari 24 januari 2 februari Februari 21 februari 1 maart Maart 20 maart 3 april April 24 april 3 mei Mei 22 mei 3 juni Juni 19 juni 3 juli Juli 24 juli 2 augustus Augustus 21 augustus 3 september September 18 september 3 oktober Oktober 23 oktober 1 november November 20 november 3 december December 11 december 30 december Vakantiegeld Het vakantiegeld wordt uitbetaald tegelijk met de uitkering van mei. De uitbetaling hiervan was op 3 juni. Doorgeven wijzigingen of stopzetten uitkering Als u een uitkering of inkomen van de gemeente krijgt, bent u verplicht wijzigingen in uw persoonlijke situatie aan ons door te geven. Doe dat altijd zo snel mogelijk. In ieder geval binnen 7 werkdagen na de wijziging. Zo voorkomt u dat u geld moet terugbetalen. Heeft u bewijsstukken? Stuur deze dan mee in de bijlage. Digitaal wijzigingen doorgeven Wilt u liever schriftelijk uw wijziging doorgeven? Dat kan via het wijzigingsformulier (pdf 104kB). U kunt het formulier printen of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Wijziging in uw woon- en leefsituatie Geef het aan ons door als er een partner, kind of een huurder bij u komt wonen of u verhuist. En ook als u tijdelijk ergens anders verblijft, bijvoorbeeld in het ziekenhuis of in de gevangenis. Wijziging in inkomsten Geef veranderingen in uw inkomen of dat van uw partner aan ons door. Bijvoorbeeld als u voor het eerst loon krijgt of als uw loon stopt. Ook de teruggave van de Belastingdienst over de periode waarin u bijstand ontving moet u aan ons doorgeven.  Wijziging in vermogen (bezittingen en schulden) Verandert uw vermogen? Bijvoorbeeld door een erfenis, gift, geldprijzen maar ook belastingteruggaves en betalingen over de periode voordat u bijstand kreeg. Dan moet u dit aan ons doorgeven. Lees meer informatie over wanneer u giften moet doorgeven.  Een ander voertuig met kenteken Als u een ander voertuig met kenteken hebt, geef dat aan ons door. Bijvoorbeeld auto's, motoren, brommers, scooters, snorfietsen, campers, caravans, aanhangwagens. Voertuigen ouder dan 7 jaar tellen niet mee, behalve als ze een totale waarde hebben van meer dan € 5.000. Laat het ons ook weten als u regelmatig een voertuig van iemand anders gebruikt. Verblijf buitenland of verblijf ergens anders Geef vooraf aan uw consulent Inkomen door wanneer u bijvoorbeeld:  Verblijft op een ander adres dan uw woonadres; (langdurig) buiten de gemeente verblijft en/of naar het buitenland gaat. Wijziging in opleiding, stage of werk Geef aan ons door wanneer u aan een opleiding, stage of vrijwilligerswerk begint. Of wanneer uw opleiding, stage of vrijwilligerswerk stopt. Geef ook aan ons door wanneer uw inwonende meerderjarige kinderen starten of stoppen met een opleiding. Wijziging van contactgegevens Geef wijzigingen van uw contactgegevens aan ons door. Bijvoorbeeld een ander bankrekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer. Stopzetten uitkering en bijzondere bijstand Heeft u een baan gevonden waar u genoeg mee verdient? Of gaat u samenwonen met iemand die voldoende inkomsten heeft? Geef dit digitaal of met behulp van het wijzigingsformulier door. Als u vragen heeft of twijfelt over wat u wel of niet moet doorgeven, neem dan contact op met uw consulent Inkomen. Inkomsten doorgeven Als u inkomsten heeft naast uw uitkering, dan vullen wij uw inkomsten aan. Wij willen dan graag weten hoeveel inkomsten u ontvangt. Zo kunnen we ervoor zorgen dat u het uitkeringsbedrag ontvangt waarop u recht heeft. Ook inkomsten uit bijvoorbeeld gokken of cryptogeld moet u doorgeven. U kunt uw maandelijkse inkomsten online (met uw DigiD) doorgeven, vanaf 1 week voor de inleverdatum, zie het overzicht hieronder. Voeg ook meteen de bewijsstukken toe. U kunt nu nog geen inkomsten doorgeven. Bewijsstukken  Een bewijs van inkomsten is een loonspecificatie. Een bankafschrift is dat niet. Maak van alle bewijsstukken een PDF-bestand en zet deze alvast klaar op uw computer, voordat u digitaal uw inkomsten doorgeeft. Een PDF-bestand kan niet gewijzigd worden door iemand anders. En het is duidelijk leesbaar. Als u nog geen loonstrookje heeft, mail dan het geschatte bedrag aan inkomsten naar soza@smallingerland.nl. Zet in de e-mail het zaaknummer dat in de ontvangstbevestiging staat. Geen inkomsten, wel doorgeven Heeft u een maand geen inkomsten? Vul dan ook het digitale inkomstenformulier in. Vermeld bij de toelichting wat de reden is dat u geen inkomsten heeft gehad. Inleverdata inkomstenformulier 2024 Maand Inleverdatum inkomstenformulier Betaaldatum Januari 24 januari 2 februari Februari 21 februari 1 maart Maart 20 maart 3 april April 24 april 3 mei Mei 22 mei 3 juni Juni 19 juni 3 juli Juli 24 juli 2 augustus Augustus 21 augustus 3 september September 18 september 3 oktober Oktober 23 oktober 1 november November 20 november 3 december December 11 december 30 december Giften melden Heeft u een bijstandsuitkering? Dan mag u tot €1.200 per kalenderjaar aan giften ontvangen voor levensonderhoud, zonder dat dit gevolgen heeft voor uw uitkering. Het bedrag van €1.200 geldt per kalenderjaar en het soort huishouden (alleenstaand, alleenstaande ouder of gehuwd) maakt niet uit. Is een gift hoger dan €1.200 dan moet u dit wel doorgeven.  Wat zijn giften? Een gift is een geldbedrag of de waarde van iets dat u krijgt. Een gift hoeft u niet terug te betalen, dit krijgt u van iemand of van een organisatie. Voorbeelden van giften zijn: Een tas met boodschappen; Geld om iets extra's mee te kopen; Een koelkast, wasmachine, televisie of iets anders. Geen giften zijn: Het winnen van een prijs in een loterij, waarvoor u een lot hebt gekregen; Een bonus van een werkgever; Partner- en/of kinderalimentatie; Erfenis; Vrijwilligersvergoeding; Schadevergoeding; Op geld waardeerbare arbeid, bijv. klussen bij anderen; Bedragen waarvan u niet kunt laten zien dat het een gift is;  Een lening die u moet aflossen. Ontvangt u één van de hierboven genoemde punten, geef dit dan aan ons door. Ontvangt u iets anders wat niet als voorbeeld is genoemd? Of twijfelt u over wat u wel of niet moet doorgeven? Neem dan contact op met uw consulent Inkomen.  Goed om te weten Het gaat hier niet om inkomen zoals bijvoorbeeld uit werkzaamheden. Inkomen uit werkzaamheden moet u altijd melden. U kunt de wijziging digitaal doorgeven via onderstaande knop.  Digitaal wijzigingen doorgeven Wilt u liever schriftelijk uw wijziging doorgeven? Dat kan via het wijzigingsformulier (pdf 104kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB DRACHTEN. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij financiële vragen U kunt op verschillende plekken hulp krijgen wanneer u financiële vragen heeft.  De Bibliotheek In de bibliotheek kunt u terecht met vragen over de digitale overheid, het invullen van formulieren en het doen van belastingaangifte. Hiervoor organiseert de bibliotheek verschillende spreekuren en cursussen. De hulp van de bibliotheek is gratis. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Bibliotheek Drachten. Humanitas Thuisadministratie  Humanitas Thuisadministratie houdt iedere dinsdagochtend van 10:00 tot 12:00 uur een inloopspreekuur voor inwoners van Smallingerland met een laag inkomen. Het gratis inloopspreekuur vindt plaats in de Warme Huiskamer in het gebouw van het Leger des Heils, aan de Stationsweg 112 te Drachten.  U kunt bij het inloopspreekuur terecht met al uw vragen over ontvangen formulieren of met een verzoek om hulp bij het aanvragen van een uitkering, kwijtschelding, toeslagen etc. Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken.  Geldzaken Team Geldzaken van Carins helpt mensen met allemaal zaken rondom geld. Team Geldzaken is er ook voor informatie, advies, bemiddeling en hulp bij het aanvragen van regelingen, hulpmiddelen, een dienst of zorg. Dit doen ze samen met verschillende andere organisaties op het gebied van welzijn, armoede en schulden. Meer informatie over Team Geldzaken vindt u op de website van Carins. Kijk waar u recht op heeft Als inwoner van onze gemeente kunt u direct de toeslagen en regelingen aanvragen waar u recht op heeft. Ontdek het zelf en anoniem. Wilt u weten op welke regelingen en toeslagen u recht hebt? Doe de check via datgeldtvoormij.nl. Via datgeldtvoormij.nl weet u welke toeslagen en/of regelingen er voor u zijn. Ook bekijkt u hier gelijk of u wel het best passende energiecontract en zorgverzekering heeft. Hierdoor kunt u elk jaar tot wel €600,- besparen. Maar misschien nog wel belangrijker: er is weer rust en overzicht omdat de geldzaken op orde zijn. Controleer het zelf Liever een persoonlijk gesprek? Via datgeldtvoormij.nl kunt u ook een gratis adviesgesprek aanvragen. Een medewerker van bijvoorbeeld  M.O.S. Wegwijzers, Humanitas, Schuldhulpmaatje laat u tijdens dit gesprek zien waar u recht op heeft en hoe u geld kunt besparen. Het gesprek is vrijblijvend, gratis en vertrouwelijk. De gegevens worden alleen gebruikt om te kijken waar u recht op hebt.