Zoekresultaat 31 - 40 van 72 resultaten

  • Oudega aan het water

    Oudega aan het water Het project Oudega aan het water is onderdeel van de gebiedsaanpak Oostelijke Poort Friese Meren (OPFM). Doel is om Drachten aan te sluiten op de Friese Meren en Drachten te ontwikkelen als poort naar de Friese Meren. Hierin werkt de gemeente Smallingerland samen met de Provincie Fryslân en het Wetterskip Fryslân. Door de ontwikkelingen rondom het havengebied en het meer in Oudega wordt de recreatieve- en economische meerwaarde van het dorp versterkt. Het project Oudega is verdeeld in drie deelprojecten: Zuivelfabriekterrein  Waterfront Het Meer bij Oudega Zuivelfabriekterrein In het hart van het dorp stond tot 2020 de voormalige zuivelfabriek De Hoop. De fabriek is in 2020 gesloopt. Dit was een langgekoesterde wens van het dorp. De fabriek heeft plaatsgemaakt voor een nieuw gebouw met 10 woonappartementen en een bedrijfsruimte. In het najaar van 2023 kunnen de nieuwe bewoners in de appartementen. Het plein voor het appartementengebouw richten we zo in dat het aansluit op de nieuwe haven. We verwachten dat dit medio 2024 afgerond is. Documenten Zuivelfabriekterrein Masterplan Concept ontwerp dorpsplein en beplantingsplan 30 november 2022 Definitief ontwerp dorpsplein Overzicht opmerkingen tijdens inloop over dorpsplein Waterfront Voor het havengebied van Oudega is samen met de inwoners en verenigingen in het dorp een masterplan gemaakt. Hierin zijn alle wensen en ideeën vertaald tot een plan hoe het havengebied uitgebreid en verbeterd kan worden. Zoals meer ruimte voor water, een opgeknapte haven en meer ruimte voor passanten en toevoeging van recreatie en wonen. De werkzaamheden zijn bijna afgerond. Zo is er 4,5 hectare water gerealiseerd, de haven opnieuw ingericht, is er ruimte gemaakt voor 5 nieuwe woonarken, 2 recreatiearken, een eiland met zwemstrand, een camperterrein en ruimte voor een horecagelegenheid en 6 huisjes voor verhuur.  Camperplaats De camperplaats in Oudega is in juni afgemaakt. Het adres is: Gealânswei, 9216 XX Oudega, gemeente Smallingerland Er zijn 10 ruime camperplekken langs het water met zicht op de haven. De camperplaats ligt in het historische Oudega, op steenworp afstand van het Nationaal Park De Alde Feanen.  In Oudega is een supermarkt, een bakker en (beperkt) horeca aanwezig.  Voorzieningen •    Drinkwatertapautomaat •    Vuilwaterstation •    Sanitaire voorziening beschikbaar in haven Kosten •    13 euro voor één overnachting •    Stroom en water afrekenen naar gebruik •    Toeristenbelasting 1,5 euro p.p.p. nacht  Betaling gaat via www.stroomkast.nl  Hoe kan ik reserveren? De beheerder is Geert Karsten. Hij is bereikbaar op: 06-53703508 of mail naar: j.veenstra875@upcmail.nl. Documenten Waterfront Oudega Masterplan Bestemmingsplan toelichting Bestemmingsplan verbeelding Bestemmingsplan regels Bestemmingsplan bijlagen toelichting en regels Beeldkwaliteitsplan Verslag inloopbijeenkomst 20 maart 2024 Oudega aan het Water Het Meer bij Oudega Aan de zuidkant van Oudega komt een nieuw meer van zo’n 45 hectare. Dit nieuwe meer maakt de verbinding met het dorp en biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om zeilwedstrijden te organiseren binnen de gemeente Smallingerland. Voor het nieuwe meer is een ontwerp gemaakt met in en om het meer eilanden, aanlegplekken, een fiets-wandelroute, een hondenstrand, een trailerhelling en een uitkijkpunt. In november 2023 besprak de gemeenteraad van Smallingerland het nieuwe bestemmingsplan en de Milieueffectrapportage voor het Meer bij Oudega. In 2024 wordt begonnen met de aanleg van het meer. Dit zal naar verwachting 3 jaar duren. Start werkzaamheden aan het meer Aan de zuidkant van Oudega komt een nieuw meer van zo’n 45 hectare. Dit nieuwe meer maakt de verbinding met het dorp en biedt mogelijkheden voor recreatie en natuur. Provincie Fryslân en gemeente Smallingerland hebben De Waard Grondverzet uit Zeewolde opdracht gegeven om het meer bij Oudega te maken. De werkzaamheden worden uitgewerkt in een bouwteam-overleg met bovenstaande partijen Het streven is om nog dit jaar de eerste schep in de grond te zetten. De werkzaamheden duren ongeveer drie jaar. Bennie van den Berg, directeur De Waard Grondverzet: "Wij zijn er heel trots op dat we als enige geselecteerde Friese aannemer deze bouwteam overeenkomst hebben kunnen winnen en dat we het gehele werk in eigen beheer en met eigen machines en materieel gaan uitvoeren." Allereerst gaat De Waard een overslaglocatie maken bij het water waarlangs grond kan worden afgevoerd per schip. Ook plaatsen zij (in juli) een keet voor alle medewerkers en leggen zij een tijdelijke weg aan voor het bouwverkeer. Het startmoment willen we graag vieren. We houden u op de hoogte wanneer dit is. Klankbordgroep Op maandag 17 juni is er een klankbordgroep gestart. Zij komen af en toe bij elkaar tijdens de uitvoering van de werkzaamheden om de stand van zaken te bespreken en informatie uit te wisselen. In deze klankbordgroep zitten omwonenden, mensen van dorpsbelang en vogelwacht en medewerkers van gemeente en provincie Fryslân. Bouwkeet Vanaf begin juli staat er een bouwkeet op locatie. Zodra het werk echt start (na de zomer) is Jan Postma (directievoerder) in de keet aanwezig en beschikbaar voor vragen. Als er vragen zijn over de realisatie van het meer kunnen mensen hem bellen via 06-51440347.   Het ontwerp voor het Meer en klaar en momenteel wordt gewerkt aan het doorlopen van de diverse benodigde procedures. Documenten Het Meer bij Oudega Ontwerpboekje Meer (pdf 1,6MB) Notitie reikwijdte en detailniveau (NRD) (pdf 1MB) Verbeelding Nije Aldegeaster Sânning (org 431kB) Toelichting Nije Aldegeaster Sânning (org 30MB) Bijlagen bij de toelichting Nije Aldegeaster Sânning (pdf 98MB) Plan- en projectMER (pdf 6MB) Bijlageboek bij Plan- en projectMER (pdf 25MB) Regels Nije Aldegeaster Sânning (org 2,5MB) Bijlagen bij de regels Nije Aldegeaster Sânning (org 3,5MB) Technische tekening Ontwerp (pdf 3MB) Monitoringsplan meer bij Oudega (pdf 413kB) Samenwerking dorp en overheden Kenmerkend voor dit project is de samenwerking tussen het dorp en de verschillende overheden. Vanuit de wensen en ambities van het dorp Oudega is vanuit de overheden gekeken naar een vertaling passend binnen de mogelijkheden en het beschikbare budget. Het project wordt gefinancierd door de gemeente Smallingerland en de provincie Fryslân (vanuit de Investeringsagenda Drachten Heerenveen) en Wetterskip Fryslân. Nieuws De voortgang van het project Oudega aan het water kunt u teruglezen in onze nieuwsbrieven. Wilt u de nieuwsbrief voortaan ook ontvangeng? Meld u dan aan! Nieuwsbrief juli 2024 Nieuwsbrief maart 2024 Nieuwsbrief september 2023 Nieuwsbrief mei 2023 Nieuwsbrief april 2023 Nieuwsbrief november 2022 Nieuwsbrief juli 2022 Nieuwsbrief maart 2022 Nieuwsbrief december 2021 Nieuwsbrief oktober 2021 Nieuwsbrief juli 2021 Nieuwsbrief februari 2021 Nieuwsbrief november 2020 Nieuwsbrief februari 2020 Nieuwsbrief november 2019 Nieuwsbrief juli 2019 Nieuwsbrief april 2019 Nieuwsbrief december 2018 Contactpersoon Voor meer informatie of vragen over het Project Oudega aan het water kunt u contact opnemen met Jacqueline de Booij 06-51234774.

  • Laatste edities nieuwsbrief

    Elke twee weken verstuurt de gemeente een nieuwsbrief. De laatste nieuwsbrieven vindt u hieronder. Nieuwsbrief 10 juli Nieuwsbrief 26 juni Nieuwsbrief 6 juni Nieuwsbrief 30 mei Nieuwsbrief 16 mei Nieuwsbrief 2 mei Mis geen gemeentelijk nieuws Schrijft u zich hieronder in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief. U krijgt de nieuwsbrief op woensdag in uw mailbox.  Inschrijven voor nieuwsbrief  

  • Kadernota

    Elk jaar stelt de gemeente een kadernota op. Daarin schetst het college van B&W een beeld van de financiële ontwikkelingen en waar de gemeente rekening mee moet houden bij het opstellen van de begroting voor het volgende jaar. Ook staan in de kadernota de plannen voor de komende jaren. De kadernota is dus een belangrijke basis voor de begroting, die later dit jaar opgesteld wordt. Naar de Kadernota 2025 - 2028  

  • Gemeente in gebreke stellen

    Reageert de gemeente te laat op uw aanvraag of bezwaar? U kunt de gemeente in gebreke stellen. Is er 2 weken daarna nog geen beslissing? Dan kunt u een vergoeding (dwangsom) krijgen. Gemeente in gebreke stellen Dit moet u weten Stuur uw ingebrekestelling naar gemeente Smallingerland, t.a.v. het College van burgemeester en wethouders, postbus 10.000, 9200 HA Drachten. In ontvangstbevestigingen en andere brieven geeft de gemeente aan wanneer u een beslissing krijgt. Meestal is daar een wettelijke termijn voor. Is die er niet, dan geldt een ‘redelijke termijn’. Wat redelijk is, hangt af van het soort beslissing. Dat kan een paar dagen, weken of maanden zijn. In de volgende gevallen kunt u een vergoeding eisen als de gemeente te laat beslist over uw aanvraag of bezwaar: U hebt een schriftelijke ingebrekestelling ingediend. U hebt de ingebrekestelling ingediend nadat de beslistermijn was verlopen. Uw aanvraag of bezwaarschrift was niet al bij voorbaat niet-ontvankelijk of ongegrond. U bent belanghebbende.

  • Overhangend groen melden

    Woekerende planten of struiken en overhangende takken meldt u alleen als de situatie gevaar kan opleveren. Bijvoorbeeld als een nooduitgang niet meer te bereiken is. Wijkbeheer komt dan langs om de situatie te bekijken.  Melden bij wijkbeheer Wanneer melden geen zin heeft •    Als er door bomen of struiken schaduw in uw tuin of op uw zonnepanelen valt.   •    Als er bladeren of vruchten uit een boom zijn gevallen op uw eigen terrein of huis. Meld wel een gevaarlijke situatie op straat of de stoep. Ons snoeibeleid De gemeente snoeit tegenwoordig minder om te bezuinigen. Dit valt binnen ons beleid van ‘sober en doelmatig’. Dat houdt in: alleen doen wat echt nodig is en gevaarlijke situaties voorkomen. Dit betekent ook dat wij bij vervanging soms kiezen voor goedkopere beplanting.

  • Woo-verzoek indienen

    Als u meer informatie wilt hebben over het beleid van de gemeente en de uitvoering, dan kunt u de gemeente vragen om die informatie openbaar te maken. Dit staat in de Wet open overheid (Woo). Een vraag om informatie noemen we een Woo-verzoek. De Woo is de vervanger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Digitaal een Woo-verzoek versturen Woo-verzoek mag ook per post Een verzoek Wet open overheid mag u ook schriftelijk doen. Richt uw verzoek aan de gemeente Smallingerland, het College van burgemeester en wethouders, postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Inhoud van uw verzoek Vermeld in uw Woo-verzoek altijd: dat het om een Woo-verzoek gaat welke documenten u wilt inzien en over welke periode hoe u de informatie wilt ontvangen uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres Besluit De gemeente neemt zo snel mogelijk een besluit over uw Woo-verzoek. Dat duurt minimaal 4 weken. Als het langer duurt, laten we dat weten. Wordt uw verzoek goedgekeurd, dan krijgt u de documenten met de informatie die u vraagt. Wij zijn niet verplicht om overzichten of samenvattingen van informatie voor u te maken. Woo-verzoek soms niet nodig De Woo geldt niet voor informatie die al openbaar is. Veel informatie binnen de gemeente is al openbaar. Die informatie kunt u zelf opzoeken. Collegebesluiten en raadsstukken vindt u terug op Notubiz. Aangevraagde en verleende vergunningen publiceren wij op officielebekendmakingen.nl en in weekblad Actief. Niet alle informatie openbaar Wij mogen geen informatie openbaar maken als: daardoor onze economische of financiële belangen in gevaar komen; er vertrouwelijke gegevens in staan; wij niet goed meer kunnen inspecteren, controleren of toezicht houden; de privacy van personen in gevaar komt; de veiligheid van personen of bedrijven in gevaar komt; ons goed functioneren of dat van een andere bestuursorganen in gevaar komt. Informatie inzien Wij sturen de informatie het liefst digitaal. U kunt de informatie ook op het gemeentehuis inzien. Het digitaal toesturen of inzien van de informatie is gratis.  Ingediende verzoeken 2024 WOO-verzoek Schade aan netwerk Stuurboord 6 te Drachten WOO-verzoek Omgevingsvergunningen en meldingen De Werf 1 & Buitensvallaat 8 WOO-verzoek Locatiecriteria AZC WOO-verzoek Financiering verharde weg De Peindermieden WOO-verzoek Vrijburgh 3 WOO-verzoek Steigers Jelle Plantingalaan 120-122 WOO-verzoek  Reclame exploitatie WOO-verzoek Het niet verrekenen van een schadevergoeding bij een bijstandsuitkering WOO-verzoek DWJM WOO-verzoek Buorren 80 te Houtigehage Besluit Woo-verzoek Previscus (24 januari 2024) 2023 Huurovereenkomsten opvang Oekraïners (21 december 2023) Zonneweiden in Boornbergum-Kortehemmen (18 oktober 2023) Meer informatie en contact Heeft u vragen of twijfelt u over de openbaarheid van informatie? Neem gerust contact met ons op. Bel naar 0512-581234 of mail naar gemeente@smallingerland.nl

  • Onderwijshuisvesting Smallingerland

    De gemeente zorgt voor goede onderwijshuisvesting op grond van de wet. Van de Rijksoverheid ontvangen wij geld om nieuwe scholen te bouwen en oude schoolgebouwen te vervangen. Om goede keuzes te maken werkt de gemeente bij het bouwen van schoolgebouwen nauw samen met de onderwijsbesturen in Smallingerland. Monitor en dashboard onderwijshuisvesting In april 2020 heeft de gemeenteraad onze monitor onderwijshuisvesting vastgesteld. De onderwijsmonitor is het startpunt voor het ontwikkelen van een Integraal Huisvestings Plan (IHP). Een IHP is een gedeeld plan tussen gemeente en onderwijsbesturen over de toekomst van schoolgebouwen in onze gemeente. Hierin stellen we gezamenlijke doelen over de schoolgebouwen op het gebied van educatie en duurzaamheid. De monitor bestaat uit twee delen: Een Dashboard waarin ieder schoolgebouw in de gemeente staat vermeld met onder andere een foto, verwachte leerlingenaantallen, gegevens van het gebouw en bijzonderheden. Bekijk het scholendashboard. De Monitor waarin staat wat onze wettelijke taak en de rolverdeling is tussen gemeente en het onderwijsbestuur. We noemen de meest recente ontwikkelingen en laten zien wat wij tot 2030 van plan zijn te doen op het gebied van onderwijshuisvesting in de gemeente Smallingerland. Bekijk de monitor.

  • Leegstaande woonruimte verhuren

    Staat uw woning te koop, maar lukt het u niet om uw woning te verkopen? Of wordt uw woning waarschijnlijk gesloopt of gerenoveerd? Het is mogelijk om uw woning tijdelijk te verhuren. Daarvoor heeft u een vergunning nodig op grond van de Leegstandwet. Vraag een vergunning aan bij de gemeente. Aanvraagformulier Kosten Kosten aanvraag vergunning €120,- Kosten aanvraag verlengen vergunning €45,- Voorwaarden De woning staat leeg. De woning is eigendom van de aanvrager.  Particuliere eigenaren mogen niet meer dan 2 te koop staande koopwoningen tegelijk tijdelijk verhuren.  De huurder heeft een opzegtermijn van minimaal 1 maand. De schriftelijke huurovereenkomst duurt minstens 6 maanden. De verhuurder heeft een opzegtermijn van minimaal 3 maanden.  Dit moet u weten Voor tijdelijke verhuur vraagt u soms ook toestemming aan de bank of een andere hypotheekverstrekker. Deze instanties kunnen voorwaarden stellen aan hun toestemming. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de Belastingdienst.

  • De Swetten

    Er komen verschillende locaties vrij in de wijk De Swetten. Gemeente Smallingerland wil graag samen met wijkbewoners kijken naar een goede invulling van die vrijkomende locaties.Begin april ontvingen de wijkbewoners hier een brief over. Hoe pakken wij dit aan? Met een aantal wijkbewoners, schoolbestuur Adenium en met welzijnsorganisatie M.O.S. is een plan van aanpak gemaakt over hoe we het proces aanpakken. In dit plan staan onder andere activiteiten voor inwoners en middenstanders van de wijk om mee te kunnen doen binnen dit participatieproces. Bijvoorbeeld door de startbijeenkomst, wijkwandelingen, gesprekken of meedoen in de werkgroep. We kiezen voor verschillende manieren om informatie op te halen, in de hoop dat daardoor veel mensen uit de wijk mee willen denken. Zo komen we tot een gezamenlijk advies aan het college van burgemeester en wethouders wat we belangrijk vinden en graag zouden zien op de verschillende locaties. Wijkactiviteiten De gemeente wil graag weten hoe de inwoners van de wijk De Swetten hun wijk ervaren en welke ideeën zij hebben over de invulling van de plekken die op termijn vrijkomen in de wijk. Om deze informatie op te halen organiseerden we meerdere activiteiten voor de wijkbewoners. Slotbijeenkomst De Swetten Op woensdag 20 maart was de slotbijeenkomst waarin de uitkomsten van het proces met inwoners van De Swetten werden gedeeld. De presentatie en de uitleg van de voorkeursscenario's per locatie kunt u hier nalezen: Presentatie slotbijeenkomst (pdf 10MB) Voorkeursscenario uitleg per locatie (pdf 2MB) Verslag slotbijeenkomst (pdf 358kB) Eindadvies 'Ruimtelijk Ontwikkelingsadvies De Swetten' Op 23 april 2024 heeft Annemarieke Aarts namens de werkgroep Ruimtelijke Verkenning het eindadvies 'Ruimtelijk Ontwikkelingsadvies De Swetten' aan het college van burgemeesters en wethouders aangeboden. In dit advies, dat samen met de wijk is opgesteld, staan voorstellen over veranderingen in de wijk. Het te ontwikkelen multifunctioneel centrum vormt hierin zowel fysiek als sociaal een nieuw hart van de wijk. Op 14 mei stond dit advies op de agenda van het college van burgemeester en wethouders. Zij zijn positief over dit advies en nemen het mee in een voorstel richting de gemeenteraad. Op 18 juni stond het Eindadvies op de agenda van de Raadsvergadering. Het besluit is hieronder te lezen. Eindadvies 'Ruimtelijke Verkenning De Swetten' gewijzigd (pdf 41kb) Nieuwsbericht Ontwikkeling De Swetten Drachten een stap verder Eindadvies 'Ruimtelijk Ontwikkelingsadvies De Swetten' (pdf 43MB) Bijlagenboek bij eindadvies De Swetten (pdf 34MB) Addendum bij eindadvies De Swetten (pdf 65kB) 2 miljoen euro beschikbaar gesteld De gemeenteraad heeft via de kadernota 2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de plannen in de wijk De Swetten. De komende jaren wordt in die wijk een nieuw Multifunctioneel Centrum (MFC) gebouwd waarin de scholen, de kinderopvang, het wijkcentrum en de gymzaal samengaan. Het MFC wordt het nieuwe fysieke en sociale hart van de wijk. Daarnaast worden in totaal 150 woningen aan de wijk toegevoegd verdeeld over 8 locaties. Met de 2 miljoen euro kunnen we verder werken aan het plan van het nieuwe multifunctionele centrum, de woningbouw én de openbare ruimte.   Het doel is om de wijk toekomstbestendig te maken. Niet alleen met een nieuw MFC en woningen, maar ook door het verbeteren van de groenstructuur voor klimaatadaptatie en ruimte voor bewegen, spelen en ontmoeten. Doordat de gemeenteraad de 2 miljoen euro beschikbaar stelt, kunnen we ook dit gaan uitvoeren.   Agenda  Overzicht van geplande activiteiten: 2024 12 februari: 3e werkgroep Ruimtelijke Verkenning 26 februari: 4e werkgroep Ruimtelijke Verkenning 20 maart: Grote Slotbijeenkomst  2023 30 mei: Grote startbijeenkomst  1ste week juni start Werkgroep Ruimtelijke Verkenning  8 juni: wijkwandeling met inwoners van de wijk  13 juni: wijkwandeling met kinderen i.s.m. scholen  22 juni: ateliersessie over cultuurhistorie 27 juni: avond met middenstanders uit de wijk  13 juli: werksessie over het thema groen juni/juli: diverse ophaalacties 19 september: 1e werkgroep Ruimtelijke Verkenning 12 oktober: 2e werkgroep Ruimtelijke Verkenning Documenten Verdieping openbare ruimte (pdf 8 MB) Presentatie startbijeenkomst De Swetten 30 mei 2023 (pdf 4,4MB) Verslag Startbijeenkomst 30 mei (pdf 274kB) Presentatie slotbijeenkomst (pdf 10MB) Voorkeursscenario uitleg per locatie (pdf 2MB) Verslag slotbijeenkomst (pdf 358kB) Eindadvies 'Ruimtelijk Ontwikkelingsadvies De Swetten' (pdf 43MB) Bijlagenboek bij eindadvies De Swetten (pdf, 34MB) Addendum bij eindadvies De Swetten (pdf 65kB) Contact Om het proces onafhankelijk te begeleiden is Annemarieke Aarts als onafhankelijk procesbegeleider ingehuurd. Heeft u vragen over het proces? Dan kunt u bij haar terecht via annemarieke@bureauvanwaarde.nu.  Wilt u contact met iemand van gemeente Smallingerland? Dan kunt u terecht bij Frank van der Staay: ontwikkelstrategie@smallingerland.nl of bij de wijkmanager Sietze van der Weij: s.van.der.weij@smallingerland.nl Kaart met locaties in de wijk De Swetten  

  • Plaagdieren bestrijden

    Overlast van plaagdieren? Bijvoorbeeld van ratten of kakkerlakken? De gemeente heeft gekwalificeerde plaagdierenbestrijders in dienst. Onze medewerkers komen graag bij u langs om het ongedierte op te ruimen of u te adviseren. U kunt hiervoor contact opnemen met 0512 581 700. Kosten Voor het opruimen van een wespennest betaalt u een vast bedrag van € 52,25. Is er een hoogwerker nodig bij het bestrijden van wespen? Die kosten komen nog bij het vaste bedrag van € 52,25. Moeten er meerdere nesten opgeruimd worden? Dan gelden de volgende kosten: twee nesten: € 78,50 (incl. btw); drie nesten: € 91,50 (incl. btw); vier of meer nesten: € 98,00 (incl. btw). Vraag voor andere plaagdierenbestrijding een prijsopgave op via onze contactpagina. Het bestrijden van ratten is gratis. Wespen Wespen kunt u ook zelf bestrijden. In dierenspeciaalzaken en tuincentra zijn bestrijdingsmiddelen te koop. Is het een groot wespennest of kunt u er niet bij? Bel dan de gemeente op 0512 581 700. Bestrijding ratten gratis Voor particulieren is het bestrijden van ratten gratis. Ratten kunnen ziektes verspreiden via hun uitwerpselen, urine en speeksel. Ze zijn dragers van verschillende virussen, bacteriën en parasieten en vormen een gezondheidsrisico voor mensen en huisdieren. Muskusratten Als u een muskusrat heeft gezien, dan kunt u dat online doorgeven aan Wetterskip Fryslân. Bijen Als u last heeft van een bijennest, bel een imker voor advies of het verwijderen van het nest. Op de website bijenhouders.nl kunt u contactgegevens vinden van imkers in de buurt. Beschermde diersoorten Vleermuizen en marterachtigen zijn beschermde diersoorten. Voor het melden van vleermuizen gaat u naar de website van het Meldpunt Vleermuizen Friesland.  Steenmarters De steenmarter rukt op en bewoont inmiddels gehele steden, dorpen en het buitengebied. Deze verblijven graag in gebouwen, waarbij ook zolders, spouwen, holle vloeren en kelders van woningen uitgekozen worden. Daarnaast verblijven ze ook graag in holle bomen, takkenbossen en konijnholen. Steenmarters kunnen overlast veroorzaken die varieert van geluid en stank in huis of schuur tot het opeten van kippen of doorbijten van kabels in auto's. De steenmarter is een beschermde diersoort, daarom kan de gemeente weinig betekenen in de aanpak hiervan. Lees meer over steenmarters Gemeente Smallingerland bestrijdt de steenmarter niet De steenmarter is een beschermde diersoort (Wet Natuurbescherming). De vaste verblijfplaatsen van de dieren mogen niet verstoord worden. Preventie werkt het beste als u overlast wilt voorkomen. Maak plekken, waar steenmarters niet gewenst zijn, ontoegankelijk. Wat kunt u doen? Veel overlast is te voorkomen wanneer in huis of in de tuin tijdig de juiste maatregelen worden getroffen. Hieronder geven we enkele tips om steenmarters te weren: Dicht of verklein alle openingen groter dan 4 centimeter. Houd kippen veilig achter goed gesloten gaas. Houd konijnen in marterproof verblijven. Installeer een speciaal marterschroot om de ruimte onder dakpannen ontoegankelijk te maken. Installeer ultrasone geluiden producerende apparaten. Gebruik voor kabels speciale kunststof spiralen. Gebruik een rooster, spray of ultrasone marterverjager in uw auto. Kijk op desteenmarter.nl  voor meer tips en producten waarmee steenmarters geweerd kunnen worden.  Professionele hulp bij weren steenmarters Er zijn meerdere bedrijven die u kunnen helpen bij het weren van steenmarters. Onderstaande bedrijven kunnen u helpen in de gemeente Smallingerland. Mist u een bedrijf dan kunt u dit aan ons doorgeven via afval@smallingerland.nl. Weening Services Bestrijding Service Friesland Brouwer Ongediertebestrijding Melden overlast Overlast van steenmarters kunt u melden bij Faunabeheer, eenheid Friesland. FBE Fryslân ziet erop toe dat het faunabeleid in de provincie Fryslân volgens de door Provincie Fryslân goedgekeurde faunabeheerplannen uitgevoerd wordt. Voor de gehele provincie houden zij zich bezig met de omvang van in het wild levende dierpopulaties en met het beheersen van schade en overlast door diersoorten. Onderdeel daarvan is het registreren, interpreteren en documenteren van gegevens van schade en overlast door wilde dieren in Friesland. Voor een completer beeld van de diersoorten die schade en overlast in Friesland veroorzaken vraagt Faunabeheer Fryslân alle overlast van (plaag)dieren te melden.