Zoekresultaat 2081 - 2090 van 2147 resultaten

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Dat moet u doen als u naar het buitenland wilt reizen of als u naar de dokter of het ziekenhuis gaat. Iedereen vanaf 14 jaar oud moet ook een paspoort of identiteitsbewijs kunnen laten zien als de politie daarom vraagt.

    Reizen

    Met een paspoort of identiteitskaart kunt u naar andere landen reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Vanaf welke leeftijd?

    Iedereen vanaf 14 jaar moet een paspoort of identiteitsbewijs bij zich hebben. Als kinderen onder de 14 naar het buitenland reizen, hebben ze ook een paspoort of identiteitskaart nodig.

    Als u naar het ziekenhuis of de dokter gaat, moet u ook een eigen paspoort of identiteitsbewijs hebben. Dat geldt ook voor kinderen. De leeftijd van het kind maakt niet uit.

    Inloggen

    Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

    Geldigheid

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Zienswijze indienen

    Soms heeft de gemeente een plan of neemt zij een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze bijvoorbeeld indienen als uw buurman bouwplannen heeft en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een nieuw bestemmingsplan van de gemeente. U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. De gemeente laat via de website en huis-aan-huisbladen weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. De gemeente kan het besluit dan nog aanpassen. De gemeente kan uw mening dus overnemen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. De gemeente kijkt naar hun belangen en neemt dan een beslissing.

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs dat u geen relevante strafbare feiten op uw naam heeft staan. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen als u bij hen komt werken. U kunt een VOG online aanvragen bij Justis als uw werkgever eHerkenning heeft. U ontvangt de VOG meestal binnen 4 weken per post van Justis. VOG aanvragen bij Justis VOG aanvragen bij de gemeente Als uw werkgever geen eHerkenning heeft of niet voldoet aan de voorwaarden, dan kunt u een VOG aanvragen bij de gemeente. VOG aanvragen bij de gemeente  Let op: u moet een scan meesturen van een ingevuld aanvraagformulier VOG. Wilt u de VOG niet online aanvragen? Vraag dan persoonlijk een VOG aan op het gemeentekantoor. Hiervoor moet u een afspraak maken. Neem een geldig identiteitsbewijs mee en een ingevuld aanvraagformulier VOG. Wat zijn de voorwaarden? De belangrijkste voorwaarde is dat u geen strafbare feiten heeft gepleegd. Heeft u wel eens iets strafbaars gedaan? Dan bepaalt de screeningsautoriteit Justis of dit invloed heeft op uw nieuwe baan. Wat kost een VOG? VOG aanvragen bij Justis: € 33,85. VOG aanvragen bij de gemeente: € 41,35. Staat nu niet ingeschreven bij een Nederlandse gemeente?  Doe uw aanvraag rechtstreeks bij Justis. Wie kunnen een gratis VOG aanvragen? Vrijwilligers die met kinderen of kwetsbare personen werken. Organisaties die in aanmerking willen komen voor de regeling voor een gratis VOG, kunnen zich aanmelden via www.gratisvog.nl. Bedrijven kunnen ook een VOG aanvragen Doe uw aanvraag rechtstreeks bij Justis. Meer weten? Lees dan de informatie op de website van Justis

  • Bibob, integriteitsbeoordeling

    De Wet Bibob heet voluit ‘Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur’. De gemeente kan een onderzoek doen naar de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. Dit heet het Bibob onderzoek.  Met een Bibob-onderzoek wil de gemeente voorkomen dat zij criminele activiteiten faciliteert met het verlenen van vergunningen of het verstrekken van opdrachten. Op die manier beschermt de gemeente de integriteit van het openbaar bestuur. De gemeente doet bij de Bibob-toets eigen onderzoek maar kan ook nader advies inwinnen bij het Landelijk Bureau Bibob. Het Bibob-onderzoek kan ook op een later moment plaatsvinden. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen, de aanbesteding al heeft gewonnen of de vastgoedtransactie al bent aangegaan. Wijzen de onderzoeksresultaten op het vermoeden van misbruik van de gevraagde gemeentelijke toestemming of medewerking, dan kan de gemeente de vergunning of opdracht weigeren, intrekken of ontbinden. Branches De gemeente kan het Bibob-onderzoek in de volgende braches de Wet Bibob toepassen: aanbestedingen bouwvergunningen horeca seksinrichtingen inclusief escortbedrijven smart-grow en headshops vastgoed Aanvraag Wij vragen u eerst het contactformulier in te vullen onder vermelding van 'Bibob onderzoek'. Wij nemen telefonisch contact met u op en sturen u de benodigde formulieren na uitleg over het invullen.. Vult u de vragenlijst niet goed in, dan heeft dat gevolgen voor uw vergunning. Wetgeving Wet Bibob op Overheid.nl Beleidslijn 2012 voor de toepassing van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) in de gemeente Kaag en Braassem op Overheid.nl Beleidsregel Integriteit en Overeenkomsten (BIO) gemeente Kaag en Braassem op Overheid.nl

  • Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de gemeente de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. De gemeente kan een onderzoek doen als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of als u meedoet aan een aanbesteding. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten.

    De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf te weinig informatie heeft. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig.

    De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u de aanbesteding al gewonnen heeft.

    Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kan de gemeente de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    De gemeente schrijft belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven op in een officieel document. Dit heet een akte. Belangrijke gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld geboorte, huwelijk of overlijden. De akten bewaart de gemeente in de burgerlijke stand.

    U kunt van deze akten een afschrift of uittreksel op papier aanvragen. Een uittreksel is een samenvatting van de informatie die de gemeente heeft. De belangrijkste gegevens staan erin. Een afschrift is een kopie van de akte, met een stempel en een handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

    U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van partnerschapsregistratie
    • akte van beëindiging partnerschap

    Heeft u een uittreksel voor in het buitenland nodig? Vraag dan een internationaal uittreksel aan.

    Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.

  • Klacht tegen ambtelijk of gemeentelijk optreden

    Bent u ontevreden over de manier waarop een medewerker van de gemeente u behandelt? Dan mag u (online) een klacht indienen. Wanneer wij een klacht ontvangen, onderzoeken wij wat er precies is gebeurd. U krijgt hierbij de gelegenheid uw klacht mondeling toe te lichten. U krijgt schriftelijk bericht over de uitspraak van uw klacht. Klacht tegen ambtelijk of gemeentelijk optreden online melden Voorwaarden Bij het indienen van uw klacht, moet u de volgende gegevens invullen: Uw naam en adres.  De datum waarop u de klacht schrijft. Een omschrijving van het gedrag waarover de klacht gaat. En zo mogelijk wie zich zo en waar heeft gedragen. De reden(en) van uw klacht.  Liever niet online invullen? Wilt u het formulier liever niet online invullen? Dan kunt u het formulier 'Klacht tegen ambtelijk of gemeentelijk optreden (PDF, 97,5kB)' downloaden, uitprinten en invullen. Een schriftelijke klacht moet u ondertekenen. Website rijksoverheid http://www.lastvandeoverheid.nl/

  • Wapen bezitten

    Als u jaagt of aan schietsport doet, kunt u een wapenvergunning aanvragen. Daarmee mag u een wapen bezitten. Voor het verzamelen van wapens of munitie heeft u een verzamelverlof nodig. De korpschef van de politie beslist of u een vergunning of verlof krijgt.

    Een wapenvergunning en een verzamelverlof zijn 1 jaar geldig. U moet de vergunning en het verlof jaarlijks verlengen.

    Wilt u een wapen gebruiken om bijvoorbeeld een historische veldslag na te spelen? Dan heeft u een ontheffing nodig. Een ontheffing vraagt u aan via Justis.

    Het is verboden een nepwapen te hebben.

  • Klacht over zorgmedewerker of zorgaanbieder

    Bent u niet tevreden over de manier waarop u behandeld bent door een zorgmedewerker van Maatschappelijke Zaken HBEL? Of door een zorgaanbieder, dien dan een klacht in.  Klacht over zorgmedewerker Via maatschappelijkezaken.nl kunt u uw klacht over een zorgmedewerker indienen.  Klacht over zorgaanbieder Heeft u een klacht over een aanbieder van zorg of hulp? Dien de klacht dan in via maatschappelijkezaken.nl. U vindt daar ook informatie hoe u de klacht kunt indienen.  Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

  • Beroepschrift indienen

    U kunt tegen veel besluiten van de provincie bezwaar indienen. Wij beslissen over uw bezwaar. Als u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar, kunt u in beroep gaan. Tegen sommige besluiten van de provincie kunt u meteen in beroep gaan.  

    U krijgt een brief van ons met de beslissing op uw bezwaar. In deze brief staat bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is vaak bij de rechtbank.

    Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting. Tijdens de rechtszitting kunt u zelf vertellen waarom u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar. U mag dit ook door uw advocaat laten doen. Wilt u iemand anders uw beroep laten indienen of tijdens de zitting spreken? Dan moet u deze persoon toestemming geven met een machtiging.

    Het besluit op uw eerdere bezwaar blijft gelden tot er een besluit is op uw beroep. Wilt u dat het besluit tijdelijk niet geldig is? Dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Dit doet u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank.